Tv-maksu verorahoitteiseksi

Ja vähän äkkkiä sittenkin!

Mikä siinä on, kun kukaan päättäjä ei edes yritä tällaista ehdottaa? Ylen toiminnan rahoittaminen verovaroin ratkaisisi käytännössä kaikki ongelmat.

Kukaan ei enää rikkoisi typerää ja vanhanaikaista lupamaksukäytäntöä, kun jokainen verovelvollinen osallistuisi maksuun. Maksajia tulisi paljon nykyistä enemmän, jolloin yhtä maksajaa kohti rasite olisi selkeästi pienempi.

Nykyinen lupamaksukäytäntöhän on täysin epäreilu. Maksu on ihan läpihuutojuttu työssäkäyville normaali- ja suurituloisille, mutta esimerkiksi opiskelijat, työttömät ja muut pienituloiset eivät yksinkertaisesti pysty maksamaan kohtuutonta tv-lupaa. Jos se suhteuttaa tuloihin, niin lähentelee tuollaista opiskelijan kuukausituloa tuo lupa. Olisiko työssäkäyvillä halua maksaa kuukausipalkan verran tv-lupaa?

Kyllähän kaikki muutkin julkiset palvelut suomessa rahoitetaan verovaroin. Miksi ihmessä ei myös ylen toiminta. Verorahat voitaisiin käyttää valtion tiedottamis- ja tiedonvälityskuluihin, sekä merkittävien kulttuuri- ja urheilutapahtumien välittämiseen suomalaisille. Tässä Yle olisi merkittävässä roolissa.

Voitaisiin turha tv-maksubyrokratia lopettaa ja näin jälleen säästettäisiin rahaa ja ihmisten hermoja. Ei siis mitään hävittävää

7

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viestiä eteenpäin

Kannatetaan!

Eiköhän aleta lähettämään joukolla tätä taikka tämän kaltaista viestiä päättäjille ja yleen?

• ei tarvitse

niin miksi pitäisi maksaa 200 juroa tyhjästä?

• maksu olisi

pienempi. Mukaan maksutalkoisiin tulisivat myös yritykset. Monessa yrityksessä katsotaan TV:tä laittomasti.

En omista autoa, mutta maksan teiden ylläpidosta. Ja verorahoista maksetaan paljon muutakin, josta itselle ei ole hyötyä.

• "yksi monien puolesta...

Muutetaan kaikki kanavat maksullisiksi, eli sitä saa mitä tilaa.(jos ei tilaa, ei saa mitään) Se vaan, että kaikilla ei ole halpisbokseissaan maksukorttipaikkaa, kun piti säästää.
      ps..Suomi on kehitysmaa näissä asioissa (ei teräväpiirtoja yms.)
      ...sitäpaitsi radioiden soittolistat ovat syyväältää...

• juuri mm.

mainitsemasi syyn takia eli kaikilla ei ole korttipaikkaboksia, ja toinenkin syy: pakollinen kortti veisi pohjan mainosrahoitteisuudelta! Mainosrahoitteisia tv-kanavia kun on kuitenkin jopa 6 (2 maikkarin (MTV3 ja SubTV), 3 Nelosen (Nelonen, Jim, Urheilukanava) ja yksi SBS:n kanava The Voice), kukapa niitä enää katsoo jos pakotetaan vaihtamaan boksit ja hommaamaan kortit?

Vero on paras vaihtoehto tv-maksulle!

• eli veroin
    • Budjettirahoitus ei kelpaa Jungnerille/YLElle, koska silloin valtiovarainministeriö voisi asettaa raamit rahoitukselle. Nykyisinhän lupamaksu nousee liki ilmoitusmenettelyllä.

Jungner yrittää perustella tv-maksua asiakassuhteella. Tämä vertaus ontuu pahasti, koska toisaalta Jungner haluaa maksun kaikilta talouksilta.

Olen esityksesi kannalla mm. seuraavin perustein:
      - vain yhdestä välineestä kerätään maksua, jolla katetaan monen kirjavaa toimintaa,
      - maksajien kannalta järjestelmä on laitimmaisen epäoikeudenmukainen,
      - järjestelmästä on tullut yksipuolisesti YLE-ehtoinen,
      - järjestelmästä ei ole mukautumaan tiedonvälityksen muutoksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6700
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      27
      4180
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      33
      3056
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2993
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1908
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1624
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1528
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1480
    Aihe