Bichon Havanaisin trimmaaminen

trimmaus

Onko kukaan trimmannut Bichon Havanaisea? Tai voiko koiran turkkia itse leikkailla pienemmäksi??

16

10261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjpp-

tutun havalla pidetään lyhyttä turkkia kun ei käytetä näyttelyssä. eli voi trimmailla ihan hyvin.

• ap_lta

Kuinka usein tuttusi trimmaa koiraa??
        Tarviiko hänen sitten niin usein kammata/harjata koiran turkkia?
        Olis oikee mukava tietää..

• turkinhoito
        ap_lta kirjoitti:

Kuinka usein tuttusi trimmaa koiraa??
        Tarviiko hänen sitten niin usein kammata/harjata koiran turkkia?
        Olis oikee mukava tietää..

Neuvositteko joilla on bishon havannas. Omani on 8 kk ja turkki on kasvanut lähes lattiaan. Kuuluuko asiaan kun on alkanut karvan juuresta takkuuntua. Olenko hrjannut liian vähän vai mitä teen. Miten karvan sa pysymään hyvänä.

• niiija

Mikäli 8 kk ikäisen havannasi turkki takkuuntuu helposti, voi kyseessä olla pentukarvan vaihto.

Itselläni on kaksi havannaa ja toinen ajaa tällä hetkellä pentuhöttöä pois aikuiskarvan alta. Itse kampaan koirani joka päivä läpi tiheällä kammalla ja käytän samalla harjaussuihketta, jotta karva ei katkeaisi eikä jäisi sähköiseksi. Eipä ole kauhea vaiva käydä joka päivä turkki läpi. Enemmän siinä koira kärsii takkujen takia, kuin sinä..

Tietysti voit trimmata havannasi turkin lyhyeksi, jos et ole sitä näyttelyihin viemässä. Jos trimmaat havannasi turkin lyhyeksi, se ei välttämättä kasva enää samanlaiseksi. Tarkoitan siis, että karvanlaatu voi muuttua huonommaksi tai jopa paremmaksi.

• vaiva"""
        turkinhoito kirjoitti:

Neuvositteko joilla on bishon havannas. Omani on 8 kk ja turkki on kasvanut lähes lattiaan. Kuuluuko asiaan kun on alkanut karvan juuresta takkuuntua. Olenko hrjannut liian vähän vai mitä teen. Miten karvan sa pysymään hyvänä.

Meilläkin ongelmana takkuuntuminen. Harjaamisen jälkeen on siisti 5min. Karva on ohutta ja kiharaa peräpäästä. Edessä laineilla. Voisiko hiusleikkurilla leikata? Toisaalta on talvi edessä.. Karva huopaantuu, vaikka kuinka yrittää avata takkuja.

• Tyttti
        niiija kirjoitti:

Mikäli 8 kk ikäisen havannasi turkki takkuuntuu helposti, voi kyseessä olla pentukarvan vaihto.

Itselläni on kaksi havannaa ja toinen ajaa tällä hetkellä pentuhöttöä pois aikuiskarvan alta. Itse kampaan koirani joka päivä läpi tiheällä kammalla ja käytän samalla harjaussuihketta, jotta karva ei katkeaisi eikä jäisi sähköiseksi. Eipä ole kauhea vaiva käydä joka päivä turkki läpi. Enemmän siinä koira kärsii takkujen takia, kuin sinä..

Tietysti voit trimmata havannasi turkin lyhyeksi, jos et ole sitä näyttelyihin viemässä. Jos trimmaat havannasi turkin lyhyeksi, se ei välttämättä kasva enää samanlaiseksi. Tarkoitan siis, että karvanlaatu voi muuttua huonommaksi tai jopa paremmaksi.

Meillä on 6v havanais narttu. Turkkia pitää ehdottomasti harjata JOKA PÄIVÄ !. Pohjavilla rupeaa takkuuntumaan todella nopeasti, jos pahoja takkuja ehtii tulla niin niitä ei melkein saa selvitettyä, vaan niitä on pakko leikellä. Meillä tuota narttua on trimmattu usein, koska ei näyttelyissä käytetä emmekä ehdi välttämättä joka päivä harjata. Me ollaan ajeltu trimmerillä.

• sarppi1988
        Tyttti kirjoitti:

Meillä on 6v havanais narttu. Turkkia pitää ehdottomasti harjata JOKA PÄIVÄ !. Pohjavilla rupeaa takkuuntumaan todella nopeasti, jos pahoja takkuja ehtii tulla niin niitä ei melkein saa selvitettyä, vaan niitä on pakko leikellä. Meillä tuota narttua on trimmattu usein, koska ei näyttelyissä käytetä emmekä ehdi välttämättä joka päivä harjata. Me ollaan ajeltu trimmerillä.

meillä asustaa 9-vuotias havannauros. emme ole koskaan sen turkkia leikannut, ja harjaan/kampaan sen läpikotaisin noin kerran viikossa.. joskus harvemminkin, eikä koskaan ole tarvinnut saksia käyttää takkujen avaamiseen.. Riippuu tietysti myös paljon karvanlaadusta onko turkki helppo vai vaikea hoitoinen ja että kuinka usein se täytyy kammata..

Yleensä jos saa turkin pidettyä auki tuon pentukarvan vaihdon ajan niin sitten se helpottaa huomattavasti eikä takkuunnu niin helposti.

Mutta siis tunnen myös havannalaisia joiden turkki on leikattu lyhyeksi. Mutta suosittelen ettei ihan nahkaa myöden vedetä sitä, varsinkaan talvella.. kannattaa jättää joku sentti pari ainakin ensimmäisillä kerroilla kun leikkaa lyhyeksi.

• -.-
        sarppi1988 kirjoitti:

meillä asustaa 9-vuotias havannauros. emme ole koskaan sen turkkia leikannut, ja harjaan/kampaan sen läpikotaisin noin kerran viikossa.. joskus harvemminkin, eikä koskaan ole tarvinnut saksia käyttää takkujen avaamiseen.. Riippuu tietysti myös paljon karvanlaadusta onko turkki helppo vai vaikea hoitoinen ja että kuinka usein se täytyy kammata..

Yleensä jos saa turkin pidettyä auki tuon pentukarvan vaihdon ajan niin sitten se helpottaa huomattavasti eikä takkuunnu niin helposti.

Mutta siis tunnen myös havannalaisia joiden turkki on leikattu lyhyeksi. Mutta suosittelen ettei ihan nahkaa myöden vedetä sitä, varsinkaan talvella.. kannattaa jättää joku sentti pari ainakin ensimmäisillä kerroilla kun leikkaa lyhyeksi.

Minä olin vielä pari kuukautta sitten tuskissani 2,5 vuotiaan havannan narttuni kanssa. Sen turkki oli nimittäin pennusta pitäin TODELLA paksu ja hattaramaista karvaa! Tunnen pari muutakin havannankoiran omistajaa, mutta en ikinä ole törmännyt yhtä paksu turkkiseen havannaan. Harjasin koiran turkin normaalisti päivittäin, mutta jos yksikään päivä jäi väliin, niin turkki oli ihan hirveillä takuilla ja aika usein jouduin turvautumaan saksiin (ei ole siis näyttelykoirasta kyse :D ). Jouduin jättämään koiran muutamaksi kuukaudeksi hoitoon ulkomaille lähtiessäni ja kun tulin takaisin, niin koiran turkki oli aika takkuinen, joten leikkasin karvan aivan lyhyeksi. Siinä menikin sitten pitkä aika, että vain viikottainen harjaus oli tarpeen, mutta syksyllä turkki alkoi jo olemaan niin pitkä, että rupesin taas harjailemaan sitä päivittäin. Onneksi keksin ostaa harvennussakset, joita käyttelin raskaalla kädellä koiruloiseen! Eli turkki on nyt pitkä ja siisti, mutta ei takkuunnu läheskään niin paljon! Olen todella tyytyväinen, koska pitkä ja suhteellisen paksu turkki on kuitenkin huomattavasti lämpimämpi kuin lyhyt olisi. Ja nätimpi! :)

Minulla on nyt myös 4 kk ikäinen narttu, sitä olen ajatellut käyttää näyttelyissäkin. Toivoa sopii, että tällä ei ole ihan niin paksu karva kuin vanhemmalla koirallani. Ainakin pennun vanhemmilla oli huomattavasti ohuempi turkki. Jännityksellä saa odottaa..

• havannankoira2

Pitääkö havannankoiraa trimmata? Ja kumpi kannattaa ottaa uros vai narttu? Vastailkaa kysymykseeni?

• nips1

Jos näyttelyissä meinaat käyttää, niin havannan turkkia ei saa trimmata.
      Mutta jos aijot pitää ihan kotikoirana, niin silloin voi olla lyhyt turkkikin.
      Meillä on nyt 6kk vanha havanna uros ja hetkeäkään en vaihtais pois.
      Itse otettiin mielummin uros,koska nartuilla on se juoksu aika.

• Koirat

Kuinka isoa on lyhytkarvaisten havannankoirien turkki ?
      riehuuko havannankoirat ?

• Havannat ovat vilkkaita koiria joten niille kannattaa järjestää ajankulua tai ne keksivät sitä itse - yleensä omistajan suureksi harmiksi!

Mitä tarkoitat "isolla"turkilla? Havannan turkki ei ole paksu samalla tavalla kuin esim collien tai kiinanpystykorvan koska se ei kasvata samanlaista pohjavillaa. Karva on ohutta ja silkkistä, joten se ei nouse pystyyn lyhyenäkään (ainakaan meillä ei noussut). Ja jos tarkoitat sitä, tuleeko niille kylmä talvella, niin kyllä tulee. Itse inhoan takkeja ym vaatteita koirilla, mutta havanoille oli pakko laittaa, muuten ne alkoivat palella samalla hetkellä kun astuivat ovesta ulos.

• koi5

Kuinka pitkää on havannankoiran lyhytkarvaisen turkki?

• Olen tavannut vain pari, ja niillä turkin pituus oli parin tuuman kahta puolta, eli taitaa olla yksilökohtasta kuinka lyhyeks turkki jää. Ei siihen käsittääkseni mitään nyrkkisääntöä ole.

Mutta jos turkin pitää lyhyenä trimmaamalla, niin sittenhän se tietysti riippuu omistajasta.

• havan1

Kuinka monta senttiä on lyhytkarvaisen havannankoiran turkki?

• Lampinajadii

Moi lampinajadi kusi hurisee???????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe