niska ja hartiat jumissa.....

...eli onko kellään yhtä voimakkaita oireita johtuen niskasta,kädet puutuu ja jalatkin tuntuu oudoilta vähän väliä..tulee sellainen tunne että "lähtevät alta".Päätä särkee jatkuvasti ja pyörtymisen tunne kokoajan,tuntuu että kurkkua puristaisi ja pureskeleminenkin on vaikeeta,välillä on myös näköhäiriöitä ja tuntuu kuin puhe sammaltaisi...liekö näin vahvoja oireita tulee pelkästään niska/hartia jumittamisesta vai liekö jotain verenkiertohäiriöitä???Alkaa ottaa päähän nämä oireet jotka haittaavat päivittäistä elämää ja työssäkäyntiä:(

22

14526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota ihmeessä

      Ota fysioterapiaa, ja kuvauta kaularanka.
      Tänään sain vastaukset kaularankakuvista. Sieltä näyttää löytyvän jotain selitystä halvaantumisen tunteelle käsissä.

      • maanantaina alkaa taas uusi kiekka fysioterapiaa...kaularankakin on kuvattu ihan lannerankaa myöten,ei sieltä ihmeellisempää löytynyt,pari nikamaa on "litistynyt" ja kaularanka hieman oiennut!En tiedä auttaako tähän pelkkä fysioterapia vai onkohan jotain muuta ratkaisua olemassa??


      • samoja löydöksiä
        mustakatti kirjoitti:

        maanantaina alkaa taas uusi kiekka fysioterapiaa...kaularankakin on kuvattu ihan lannerankaa myöten,ei sieltä ihmeellisempää löytynyt,pari nikamaa on "litistynyt" ja kaularanka hieman oiennut!En tiedä auttaako tähän pelkkä fysioterapia vai onkohan jotain muuta ratkaisua olemassa??

        Huonompaan on menossa jos on jo ohentuneitä välilevyjä nuorena, vai tarkoitatko että nikaman runko eli luuosa on jo litistynyt. Oiennut kaularankakaan ei hyvä merkki.

        Samoja oli havantoja rtg-kuvissa mullakin mutta sinnittelin (lääkärin määräys) normifysioterapiassa, voimistelussa yms. kipulääkkeidenkin voimalla turhan pitkään. Mitään ratkaisevaa apua niistä ei ollut. Manipulaatio sitten auttoi.
        Parhaimman avun saa esim. omt-fyssarilta
        tai taitavalta nikama- ja nivelmanipulaatiota suorittavalta.
        Myös tasapainopite.fi kantsii lukaista.

        Voihan sulla auttaa jo pelkkä fysioterapiakin, mutta epäilen.


      • Turkulainen ...
        mustakatti kirjoitti:

        maanantaina alkaa taas uusi kiekka fysioterapiaa...kaularankakin on kuvattu ihan lannerankaa myöten,ei sieltä ihmeellisempää löytynyt,pari nikamaa on "litistynyt" ja kaularanka hieman oiennut!En tiedä auttaako tähän pelkkä fysioterapia vai onkohan jotain muuta ratkaisua olemassa??

        Mitä sulle tehdään siellä fysioterapiassa?

        Ovatko lihaksesi ihan jumissa ja kireät vai vetreät?

        Sulla voi olla koko ranka jumissa ja näinollen siellä nivelien ja nikamisen välissä olevat tahdosta riippumattomat pienet lihakset niin jumissa, että tulee verenkiertohäiriöitä ja fasettinivelet menevät lukkoon ja näinollen rangan liikkuvuus on huono.

        Mitä olet itse tehnyt olotilasi hyväksi?

        Sun tarttis löytää koulutettu kiropraktikko, naprapaatti tai osteopaatti, joka osaa käsitellä aivan koko selkärangan lantiosta kallonpohjaan asti.

        Läheskää kaikki eivät sitä osaa.

        Fysioterapeutit ovat entisiä kuntohoitajia, eikä heille opeteta nikamien ja nivelten käsittelyä lainkaan eli sitä ns. manipulaatiohoitoa.

        Itse olen ollut aikoinaan ainakin 10 eri fyssalla, eikä kaikki osanneet edes kunnolla hieroa.

        Parasta hierontaa olen saanut urheiluhierojalta, joka on opiskellut urheiluopistolla.

        http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm

        http://www.kuntoutus-karppinen.net/heijastekipu.html


      • hoidettu

        Löytyykö mistään mitään tutkimusta, että fysioterapia olisi edes jotenkin hyödyllistä?

        Kaikki mun lukemat mainitsee, että aina joku muu on parempaa kuin se. Eli lähes kaikki muu hoito on parempaa?


      • samoja löydöksiä kirjoitti:

        Huonompaan on menossa jos on jo ohentuneitä välilevyjä nuorena, vai tarkoitatko että nikaman runko eli luuosa on jo litistynyt. Oiennut kaularankakaan ei hyvä merkki.

        Samoja oli havantoja rtg-kuvissa mullakin mutta sinnittelin (lääkärin määräys) normifysioterapiassa, voimistelussa yms. kipulääkkeidenkin voimalla turhan pitkään. Mitään ratkaisevaa apua niistä ei ollut. Manipulaatio sitten auttoi.
        Parhaimman avun saa esim. omt-fyssarilta
        tai taitavalta nikama- ja nivelmanipulaatiota suorittavalta.
        Myös tasapainopite.fi kantsii lukaista.

        Voihan sulla auttaa jo pelkkä fysioterapiakin, mutta epäilen.

        tässä lausunnossa lääkäri on kirjoittanut "C4-7
        väleissä lievää madaltumista ja alkavaa päätelevydegeneraatiota ja fasettinivelissä C3-5 tasolla lievää artroosia joka tiimalasimaisesti kaventaa etenkin 4-5 tasolla juuriaukkoja"...hienoa tekstiä jos sen vain vielä ymmärtäiskin:)


      • samoja löydöksiä
        mustakatti kirjoitti:

        tässä lausunnossa lääkäri on kirjoittanut "C4-7
        väleissä lievää madaltumista ja alkavaa päätelevydegeneraatiota ja fasettinivelissä C3-5 tasolla lievää artroosia joka tiimalasimaisesti kaventaa etenkin 4-5 tasolla juuriaukkoja"...hienoa tekstiä jos sen vain vielä ymmärtäiskin:)

        Kaularangan 4., 5., 6. ja 7. nikamien välisten välilevyjen lievää madaltumista. Onneksi vielä lievää.
        Artroosia eli nivelrikkoa 3-5 nikamien pienissä fasettinivelissä.
        Neljännen ja viidennen kaulanikaman tasolla juuriaukoissa kaventumista eli lähtevillä hermoilla siinä kohdin ahtaampaa kuin normaalisti, joka voi aiheuttaa kipuja, jossain tapauksissa sormiin asti. Tuli noista mieleen vaan ensimmäiseksi.

        Aloita kuntoutus heti. Oikealla fysioterapiaohjelmalla saa oikeanlaista liikkuvuutta niskaan muuten degeneroituminen etenee. Mm. glucosamiini avittaa nivelrustojen aineenvaihduntaa. Ravintoasiat muutenkin tsekkaukseen.

        Veikkaisin kuitenkin, että vikaa on muuallakin, joka osaltaan aiheuttaa myös niska-hartiaseudun kivut ja tukot.
        Turkulaisen ehdotus hoitosuunnaksi vaikuttaa hyvältä, eli kokonaisvaltainen tukirangan ja nivelten asennon tarkistus ja korjaus.

        Kyllä tilanteen voi saada hallintaan pitkäjänteisellä ja oikealla kuntoutuksella. Mullakin oli, on varmaan vieläkin, samantapaista kulumaa ja madaltumaa, alkavaa artroosiakin.
        Ei katastrofi jos alat heti kuntoutuksen. Liiku paljon. Tsemppiä vaan!


      • samoja löydöksiä kirjoitti:

        Kaularangan 4., 5., 6. ja 7. nikamien välisten välilevyjen lievää madaltumista. Onneksi vielä lievää.
        Artroosia eli nivelrikkoa 3-5 nikamien pienissä fasettinivelissä.
        Neljännen ja viidennen kaulanikaman tasolla juuriaukoissa kaventumista eli lähtevillä hermoilla siinä kohdin ahtaampaa kuin normaalisti, joka voi aiheuttaa kipuja, jossain tapauksissa sormiin asti. Tuli noista mieleen vaan ensimmäiseksi.

        Aloita kuntoutus heti. Oikealla fysioterapiaohjelmalla saa oikeanlaista liikkuvuutta niskaan muuten degeneroituminen etenee. Mm. glucosamiini avittaa nivelrustojen aineenvaihduntaa. Ravintoasiat muutenkin tsekkaukseen.

        Veikkaisin kuitenkin, että vikaa on muuallakin, joka osaltaan aiheuttaa myös niska-hartiaseudun kivut ja tukot.
        Turkulaisen ehdotus hoitosuunnaksi vaikuttaa hyvältä, eli kokonaisvaltainen tukirangan ja nivelten asennon tarkistus ja korjaus.

        Kyllä tilanteen voi saada hallintaan pitkäjänteisellä ja oikealla kuntoutuksella. Mullakin oli, on varmaan vieläkin, samantapaista kulumaa ja madaltumaa, alkavaa artroosiakin.
        Ei katastrofi jos alat heti kuntoutuksen. Liiku paljon. Tsemppiä vaan!

        ....tästä diagnoosin selventämisestä:) olen kyllä yrittänyt omatoimisesti ylläpitää rangan liikkuvuutta,nyt vaan tuntuu olevan niin jumissa ettei "kotikonstit" auta.Kiva kuitenkin kuulla että ehkä vaiva helpottaa oikein hoidoin,tässä alkaakin jo olla aika epätoivoinen olo.


      • hoidettu kirjoitti:

        Löytyykö mistään mitään tutkimusta, että fysioterapia olisi edes jotenkin hyödyllistä?

        Kaikki mun lukemat mainitsee, että aina joku muu on parempaa kuin se. Eli lähes kaikki muu hoito on parempaa?

        Mulla tuntuu et on paljonlaisesti ongelmia kuntoni kanssa ja ainoa diagnoosi, mitä lääkärit ovat löytäneet on niska ja hartiajäykkyys. Fysikaalisessa hoidossa olen 20 kertaa käynyt lyhyen ajan sisällä ja ehkä se vähän on auttanutkin.

        Mulla on ollut useita vuosia pistämistä ja kipua kylkiluiden välissä, hengenahdistusta, huimausta, näköhäiriöitä (mustia salamoita näkökentässä), väsymystä ja ajoittaista päänsärkyä. Päätetyössäni tilanne ei ole yhtään parantunut.

        Epäilin itse et mul on varmaan refleksitauti, ku polttaa sisuksiakin välillä enemmän välillä vähemmän, mut ei sitä gastrokopiassa todettu, ainoastaan ohutsuoli oli hiukan "erikoinen", mahdollisesti keliakia, mut ei ollut sitäkään. Astmaa on tutkittu todella monesti, ei ole sitä. Keuhkot on kuvattu. Heinäallergia mul on todettu 12 vuotiaana.
        Olen käynyt parikin kertaa päivystyksessä huonon oloni takia ja siellä on sydänkäyrät otettu, mitkä olivat normaalit. Välillä olen käynyt lääkäris ku pää on puutunut, lääkkeeksi fysikaalista (kannatti kuitenkin käydä ni sai mielenrauhan et ei ole halvaantumassa). Seuraavaksi pää magneettikuvataan...

        Ku oireita on useita vuosia ja tutkittu on vuosia, niin ajattelee et ei tää voi olla ku joku syöpä, mitä ei vaan ole huomattu. Ja hoidan kuntoani suhteellisen paljon venyttelen niskoja ja hartioita, vahvistan niiden lihaksia jne.

        Voiko jäykkä kaula, niska ja yläselkä, aiheuttaa noita kaikkia oireita, mitä luettelin? Onko jollain muulla samankaltainen tilanne, et oireita on paljon, mut syylliseksi on ilmoittautunut vain niskat ja yläselkä?


      • dfxx kirjoitti:

        Mulla tuntuu et on paljonlaisesti ongelmia kuntoni kanssa ja ainoa diagnoosi, mitä lääkärit ovat löytäneet on niska ja hartiajäykkyys. Fysikaalisessa hoidossa olen 20 kertaa käynyt lyhyen ajan sisällä ja ehkä se vähän on auttanutkin.

        Mulla on ollut useita vuosia pistämistä ja kipua kylkiluiden välissä, hengenahdistusta, huimausta, näköhäiriöitä (mustia salamoita näkökentässä), väsymystä ja ajoittaista päänsärkyä. Päätetyössäni tilanne ei ole yhtään parantunut.

        Epäilin itse et mul on varmaan refleksitauti, ku polttaa sisuksiakin välillä enemmän välillä vähemmän, mut ei sitä gastrokopiassa todettu, ainoastaan ohutsuoli oli hiukan "erikoinen", mahdollisesti keliakia, mut ei ollut sitäkään. Astmaa on tutkittu todella monesti, ei ole sitä. Keuhkot on kuvattu. Heinäallergia mul on todettu 12 vuotiaana.
        Olen käynyt parikin kertaa päivystyksessä huonon oloni takia ja siellä on sydänkäyrät otettu, mitkä olivat normaalit. Välillä olen käynyt lääkäris ku pää on puutunut, lääkkeeksi fysikaalista (kannatti kuitenkin käydä ni sai mielenrauhan et ei ole halvaantumassa). Seuraavaksi pää magneettikuvataan...

        Ku oireita on useita vuosia ja tutkittu on vuosia, niin ajattelee et ei tää voi olla ku joku syöpä, mitä ei vaan ole huomattu. Ja hoidan kuntoani suhteellisen paljon venyttelen niskoja ja hartioita, vahvistan niiden lihaksia jne.

        Voiko jäykkä kaula, niska ja yläselkä, aiheuttaa noita kaikkia oireita, mitä luettelin? Onko jollain muulla samankaltainen tilanne, et oireita on paljon, mut syylliseksi on ilmoittautunut vain niskat ja yläselkä?

        ihan kuin mullakin kuten tossa omassa viestissäni kirjoitin;) Mulla myös maha oireilee ja tähystyksen jälkeen (tehty 2 kertaa) diagnoosina ärtynyt paksusuoli ja pieni palleatyrä,syön oireisiin vakituisesti nexiumia.Mulla vielä kaiken lisäksi leikattiin olkapää huhtikuussa ja sekin oireilee vieläkin pahentaen niska-hartiaoireita.Lihasrentouttavia lääkkeitä ja buranaa on tullut popsittua läjäpäin,pahentaa vaan herkkävatsaisen tilannetta:( Nyt on pari fysikaalista takana ja oireet yhtä pahoja ellei pahempiakin,10 kertaa lekuri sitä määräs.Ajattelin kokeilla omt-terapiaa jos vaikka siellä käytäis koko ranka läpi ja sitä myöten lihasjännityskin helpottais.


      • toimistoRotta
        dfxx kirjoitti:

        Mulla tuntuu et on paljonlaisesti ongelmia kuntoni kanssa ja ainoa diagnoosi, mitä lääkärit ovat löytäneet on niska ja hartiajäykkyys. Fysikaalisessa hoidossa olen 20 kertaa käynyt lyhyen ajan sisällä ja ehkä se vähän on auttanutkin.

        Mulla on ollut useita vuosia pistämistä ja kipua kylkiluiden välissä, hengenahdistusta, huimausta, näköhäiriöitä (mustia salamoita näkökentässä), väsymystä ja ajoittaista päänsärkyä. Päätetyössäni tilanne ei ole yhtään parantunut.

        Epäilin itse et mul on varmaan refleksitauti, ku polttaa sisuksiakin välillä enemmän välillä vähemmän, mut ei sitä gastrokopiassa todettu, ainoastaan ohutsuoli oli hiukan "erikoinen", mahdollisesti keliakia, mut ei ollut sitäkään. Astmaa on tutkittu todella monesti, ei ole sitä. Keuhkot on kuvattu. Heinäallergia mul on todettu 12 vuotiaana.
        Olen käynyt parikin kertaa päivystyksessä huonon oloni takia ja siellä on sydänkäyrät otettu, mitkä olivat normaalit. Välillä olen käynyt lääkäris ku pää on puutunut, lääkkeeksi fysikaalista (kannatti kuitenkin käydä ni sai mielenrauhan et ei ole halvaantumassa). Seuraavaksi pää magneettikuvataan...

        Ku oireita on useita vuosia ja tutkittu on vuosia, niin ajattelee et ei tää voi olla ku joku syöpä, mitä ei vaan ole huomattu. Ja hoidan kuntoani suhteellisen paljon venyttelen niskoja ja hartioita, vahvistan niiden lihaksia jne.

        Voiko jäykkä kaula, niska ja yläselkä, aiheuttaa noita kaikkia oireita, mitä luettelin? Onko jollain muulla samankaltainen tilanne, et oireita on paljon, mut syylliseksi on ilmoittautunut vain niskat ja yläselkä?

        Mielenkiintoinen viestiketju, itselläni kaikki kaulaankakuvat, lannerankakuvat ym. otettu, fysioterapiaa jo toinen jakso menossa, erilaisia tulehduskipulääkereseptejä läjäpäin kotona, jumppaa teen...silti niska-hartia seutu aivan jumissa, lisäksi rintakehä kipeä, kiertoliikettä ei pysty tekemään , henkeä ahdistaa ym. teen toimistotyötä. Olen näistä vaivoista kärsinyt jo keväästä asti. Olkapäät ovat täysin liikutteluarat. Nyt menen taas lääkäriin, enkä suostu lähtemään sieltä pelkän kipulääkereseptin kanssa. Kysynkin teiltä viisaammilta, miksi en ole koskaan saanut SAIRAUSLOMAA? Miksi? Pitääkö sitä itse pyytää? En ole tottunut olemaan sairauslomalla, ihmettelen miksi näköjään toiset saa pienimmistäkin asioista. Nyt kun menen lääkäriin , aion suoraan sanoa, että haluan tauon työntekoon, ei ole oikein maksattaa minulla kallista fys.hoitoa (200 euroa) ja antaa tulehduskipulääkettä, joka ei auta , koska en saa lepotaukoa hetkeksi. Puhunko ihan palturia, vai ootteko samaa mieltä? Niin ja kaikki taukojumpat on tietysti päivänselviä asioita, eli ongelmani on aika paha eikä mene ohi muutaman asian parantamisella , esim. taukojumpalla, miten osaan sen lääkärille selittää ..


      • toimistoRotta kirjoitti:

        Mielenkiintoinen viestiketju, itselläni kaikki kaulaankakuvat, lannerankakuvat ym. otettu, fysioterapiaa jo toinen jakso menossa, erilaisia tulehduskipulääkereseptejä läjäpäin kotona, jumppaa teen...silti niska-hartia seutu aivan jumissa, lisäksi rintakehä kipeä, kiertoliikettä ei pysty tekemään , henkeä ahdistaa ym. teen toimistotyötä. Olen näistä vaivoista kärsinyt jo keväästä asti. Olkapäät ovat täysin liikutteluarat. Nyt menen taas lääkäriin, enkä suostu lähtemään sieltä pelkän kipulääkereseptin kanssa. Kysynkin teiltä viisaammilta, miksi en ole koskaan saanut SAIRAUSLOMAA? Miksi? Pitääkö sitä itse pyytää? En ole tottunut olemaan sairauslomalla, ihmettelen miksi näköjään toiset saa pienimmistäkin asioista. Nyt kun menen lääkäriin , aion suoraan sanoa, että haluan tauon työntekoon, ei ole oikein maksattaa minulla kallista fys.hoitoa (200 euroa) ja antaa tulehduskipulääkettä, joka ei auta , koska en saa lepotaukoa hetkeksi. Puhunko ihan palturia, vai ootteko samaa mieltä? Niin ja kaikki taukojumpat on tietysti päivänselviä asioita, eli ongelmani on aika paha eikä mene ohi muutaman asian parantamisella , esim. taukojumpalla, miten osaan sen lääkärille selittää ..

        ....jos paikat tosi juntturassa niin kyllä jokaisen lääkärin pitäisi laittaa "huilinki"loma!! varsinkin jos haittaa työntekoa.Et maininnut mitä teet työksesi,itse olen toimistotyössä ja tietokoneen kanssa työskentely varsinaista myrkkyä.Olen nyt toista viikkoa sairaslomalla ja sitä ennen muutaman pienemmän jakson.Itse käyn työterveyshuollossa,entä sinä?


      • Fysio
        hoidettu kirjoitti:

        Löytyykö mistään mitään tutkimusta, että fysioterapia olisi edes jotenkin hyödyllistä?

        Kaikki mun lukemat mainitsee, että aina joku muu on parempaa kuin se. Eli lähes kaikki muu hoito on parempaa?

        Olisi kiva tietää mistä aiheesta olet tutkimuksia lukenut.
        Tutkimusnäyttö koskien fysioterapian tehoa on lastenkengissä. Tämä johtunee osaksi sen vuoksi, että vasta 90 luvulla on opittu tekemään nk RCT (randomized clinical trials) tutkimuksia tutkimusmetodologisesti tavalla, joka kestää päivän valon.
        Mikäli tutkimusten perusteella tänä päivänä pitäisi tehdä kliinistä yksilöfysioterapiaa, on asia valitettavasti niin, että suomen kaikki fysiot voisivat vaihtaa alaa.
        Mitä fysioterapian "tutkimukselliseen näyttöön" tulee, niin sama on tilanne lääkäreilläkin.
        Toisaalta "kliinistä näyttöä" on vaikka millä mitalla molemmissa ammattikunnissa ja tämähän on tärkeintä asiakkaan kannalta.
        Jos sinulla on huonoja kokemuksia fysioterapiasta ei kannata ruveta yleistämään etteikö fysioterapia auttaisi. Kannattaa vaihtaa terapeuttia, nimittäin:
        EI OLE AIVAN SAMA MIHIN MENET TERAPIAAN. TÄMÄ ON RUMASTI SANOTTU, OLENHAN ITSEKIN TERAPEUTTI.Tämä on kuitenkin totuus, josta ei puhuta kollegiaalisuuden nimessä. Aivan kuten, ei ole aivan sama kenelle lääkärillekään menet.


    • keski-ikäinen 40 v

      Niskahartiaseutu aina kipeenä. Nyt pistää lapaluitten välistä ja etenkin oikeasta rinnasta. Pää kipee koko ajan, refluksi vaivaa, iskias vaivaa välillä ja olkapää ja vasen käsi puutuu eikä siedä vetoa. Minullekin on tehty tähystys, koska närästää, polttaa kaikki ym. Onpa fibromyalgiaakin epäilty. No uusu vatsatähystys tiedossa ja lääkäriin menossa esille.

    • jäykkäniska

      Onhan noita oireita täälläkin.
      Suurimmat syyt taitavat ainakin itsellä olla pään sisällä, henkinen ahdistus kun nimenomaan voipi aiheuttaa jännityspäänsäryn.
      Oletko masentunut, kärsitkö ahdistuksesta? Sellaisina hetkinä ainakin itsellä on hartiat suurin piirtein korvissa. Alaselkäkin niin jumissa, että puutuu jalat.
      Jumppa on auttanut jonkun verran, mutta avainasia olisi poistaa se jännitys pään sisältä, jotta oireet häviäisivät lopullisesti. Se kun ei ole ihan helppoa, tuo mielen "jumppaaminen".

      • pullarotta

        Minä olen kärsinyt kesästä lähtien erilaisista oireista jotka johtuvat niskarangasta. Esim. mulla on ollut huimausta, heikotusta, puutumisen tunnetta käsivarsissa, särkyä lavanseudulla, leukaperissä, niskassa, kasvoilla, särkyä myös kyynärpäässä ja sormissa. Melkein kaikkea jo kokeiltu, niskasta röntgenkuvat otettu, ne ok. Lihasrelaxantteja olen syönyt, tulehduskipulääkkeitä, olen käynyt fysioterapiassa, olen venytellyt, jumpannut, käynyt parempina aikoina kuntosalilla, olen käynyt kansanparantajalla ja hän huomasi niskassani ja yläselässäni nikamalukkoja. Ne kun avattiin olo helpotti hetkeksi. Ilmeisesti nikamat menivät aika pian taas virheasentoon.
        Nyt olen menossa omt-fysioterapiaan, joka osaa aukoa näitä lukkoja antaa juuri minulla sopivat harjoitukset, jotta lukot pysyisivät auki.


      • Nimetön
        pullarotta kirjoitti:

        Minä olen kärsinyt kesästä lähtien erilaisista oireista jotka johtuvat niskarangasta. Esim. mulla on ollut huimausta, heikotusta, puutumisen tunnetta käsivarsissa, särkyä lavanseudulla, leukaperissä, niskassa, kasvoilla, särkyä myös kyynärpäässä ja sormissa. Melkein kaikkea jo kokeiltu, niskasta röntgenkuvat otettu, ne ok. Lihasrelaxantteja olen syönyt, tulehduskipulääkkeitä, olen käynyt fysioterapiassa, olen venytellyt, jumpannut, käynyt parempina aikoina kuntosalilla, olen käynyt kansanparantajalla ja hän huomasi niskassani ja yläselässäni nikamalukkoja. Ne kun avattiin olo helpotti hetkeksi. Ilmeisesti nikamat menivät aika pian taas virheasentoon.
        Nyt olen menossa omt-fysioterapiaan, joka osaa aukoa näitä lukkoja antaa juuri minulla sopivat harjoitukset, jotta lukot pysyisivät auki.

        mitä on omt-terapia?aika moni tuntuu puhuvan siitä tällä palstalla.
        minulla on kaula ihan kamalan tuntuinen ja olen ollut jo puolitoista kuukautta sen kanssa paniikissa kun en tiedä mistä tuo kuristus ja puristus ja palan tunne kurkussa johtuu.olen kyllä huomannut että lihakset kaulalla ovat kireät kuin mitkä.ihoani pistelee poskille asti usein ja iho tuntuu puutuneelta silloin.niskani on ollut jumissa jotenkin kroonisesti jo 13 vuotta.selkääkin rupeaa polttelemaan helposti kun istuu pidemmän aikaa.
        välillä tuntuu että henkeäkin ahdistaa ja on vaikea niellä.voiko tosiaan johtua siitä että lihakset ois niin jumissa kaulalla.
        olen käynyt kehko röntgenissä ja kaula ultrassa.verikokeissa on katsottu mm.kilppari arvot ja kaikki ok.tämä tunne on kamala ja olen ihan peloissani.herkkä ihminen kun olen.jumiutuneen niskan nyt sietää mutta tämä kaula..apua


      • pullarotta
        Nimetön kirjoitti:

        mitä on omt-terapia?aika moni tuntuu puhuvan siitä tällä palstalla.
        minulla on kaula ihan kamalan tuntuinen ja olen ollut jo puolitoista kuukautta sen kanssa paniikissa kun en tiedä mistä tuo kuristus ja puristus ja palan tunne kurkussa johtuu.olen kyllä huomannut että lihakset kaulalla ovat kireät kuin mitkä.ihoani pistelee poskille asti usein ja iho tuntuu puutuneelta silloin.niskani on ollut jumissa jotenkin kroonisesti jo 13 vuotta.selkääkin rupeaa polttelemaan helposti kun istuu pidemmän aikaa.
        välillä tuntuu että henkeäkin ahdistaa ja on vaikea niellä.voiko tosiaan johtua siitä että lihakset ois niin jumissa kaulalla.
        olen käynyt kehko röntgenissä ja kaula ultrassa.verikokeissa on katsottu mm.kilppari arvot ja kaikki ok.tämä tunne on kamala ja olen ihan peloissani.herkkä ihminen kun olen.jumiutuneen niskan nyt sietää mutta tämä kaula..apua

        on fysioterapeutti, joka osaa manipuloimalla ja mobilisoimalla avata esim. juuri näitä selkärangan nikamalukkoja ja antaa myös itsehoito-ohjeet potilaalle.
        Tavallinen fysioterapeutti ei yleensä tiedä juurikaan näistä nikamalukoista eikä ainakaan osaa niitä avata, ei välttämättä edes huomaa, että potilaalla on sellaisia. (Näin kävi ainakin minun kohdallani) Myöskin naprapaatit, osteopaatit, ja kiropraktikot osaavat avata näitä nikamalukkoja, mutta kaikki heistä eivät sitten anna jatko-ohjeita, miten saa itsensä kuntoutettua tästä eteenpäin.
        Eli omt-fysioterapeutti osaa hoitaa sinua kokonaisvaltaisimmin.
        Gooletas sana omt-fysioterapeutti, saat varmasti parempaa tietoa siten.


      • ei mulla mitään erikoista masennusta/ahdistusta ole,tai sitten vaan en itse sitä tiedosta??Kyllä nää mun oireet varmaan aika pitkälti on työ tai rakenneperäisiä....


      • usein siltä unohtuu kokonai...
        pullarotta kirjoitti:

        on fysioterapeutti, joka osaa manipuloimalla ja mobilisoimalla avata esim. juuri näitä selkärangan nikamalukkoja ja antaa myös itsehoito-ohjeet potilaalle.
        Tavallinen fysioterapeutti ei yleensä tiedä juurikaan näistä nikamalukoista eikä ainakaan osaa niitä avata, ei välttämättä edes huomaa, että potilaalla on sellaisia. (Näin kävi ainakin minun kohdallani) Myöskin naprapaatit, osteopaatit, ja kiropraktikot osaavat avata näitä nikamalukkoja, mutta kaikki heistä eivät sitten anna jatko-ohjeita, miten saa itsensä kuntoutettua tästä eteenpäin.
        Eli omt-fysioterapeutti osaa hoitaa sinua kokonaisvaltaisimmin.
        Gooletas sana omt-fysioterapeutti, saat varmasti parempaa tietoa siten.

        IHMISEN HUOMIOON OTTAMINEN
        ovat liikaa teknillisiä ja RAHASTAJIA


    • ei voi olla totta

      juuri samanlaisia oireita kuin minulla..mulla tulee myös kasvoihin puutumista.olen käynyt mangneetti kuvissa ja aivorunkoherätepotentiaali filmeissä.magneettikuvaus löysi 5-6 välin pullistuman.lisäksi hieroja löysi jonkun nikama lukon lavan seudulta.rusautettiin se pois,ja kas kummaa se auttoi myös huimaukseen.nyt kolautin päätäni oven kulmaan..äkki liike toiseen suntaan..ja taas se alkoi..niskat jumissa ja huippaa..täytyy välttää ylöspäin suuntutuvia katseita eikä nouse katolle.säännöllinen liikunta(kuntosali) ja hieronta auttaa t.pate

    • mh:lä

      Minulla on ollut silloin tällöin pahojakin niska- ja hartiaseudun jumituksia, samanlaisia kuin monella täällä. Etenkin työelämässä ollessani ja raskaassa työssä vetoisessa paikassa joskus oli leikki kaukana, eikä vähiten iskiaksen vuoksi. Sittemmin olen oppinut jumppaamalla ja lihaskuntoa kohentamalla pitämään jumitukset ja säryt kurissa. Kulumia on nivelissä ja selkärangassa, mutta liikunta auttaa iskiakseenkin, joka aiheuttaa oireita välilevyn rappeutumisen vuoksi, selkä tulee kipeäksi jos en lenkkeile säännöllisesti. Sauvakävely auttaa niin selkään kuin käsiin ja jalkoihinkin. Nyt pääsen liikkeelle taas kun sain tekonivelen toiseen polveen muutama kuukausi sitten.

      Tässä yhteydessä pitää kertoa yksi asia joka aiheutti minulle myös kovia nivel- ja lihassärkyjä.
      Olen käyttänyt kolestrolilääkkeitä jo monta vuotta. Ensin oli kalliita lääkkeitä, ja kun kela ilmoitti, ettei korvaa niitä kalliita, vaihdoin halvempiin. Sitä ennen minulla oli ollut tosi pahoja lihaskramppeja hartioissa, käsissä ja niskassa, eikä mikään jumppa , hierominen ja särkylääke auttanut, ja ne loppuivat kun vaihdoin toiseen lääkemerkkiin. Nyt sitten viime kesänä alkoivat selkä- ja jalkasäryt, jotka loppuivat, kun kopetin kolestrolilääkkeen kokonaan. Miehelläni kävi samoin. Kolestroli on hiukan koholla nyt ja lääkäri vähän moittii, mutta en aio enää kärsiä kovia särkyjä kun ei ole pakko.

      Eli jos käytätte kolestrolilääkettä, on syytä epäillä myös sitä kipujen aiheuttajaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe