jumalakäsite

kunhan kyselen

Onko teistä vaikeaa ymmärtää sitä pointtia, ettei jumalaa ole olemassa? Miten suhtaudutte siihen buddhalaisuudessa?

Tuossa syntikeskustelussa mainitaan monesti jumala. Miten se voidaan mainita buddhalaisella foorumilla? Tänne siis kirjoittaa pääasiassa ei-buddhalaiset. Mikä ei ole niin ihmeellistä tässä maassa, kun valtaosa on jonkin sortin kristittyjä.

13

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...jumalista voi puhua

      Buddhalaisuudessa puhutaan jumalista. Tällöin viitataan mielentiloihin tai pitkäaikaisempiin olotiloihin, joissa kokee hyvin suurta onnellisuutta, esim. erilaisia aistinautintoja tai esim. syventyneisyyttä johonkin äärettömältä vaikuttavaan abstraktiin mielentilaan. Tällaisia mielentiloja saattaa kokea myös ihmisenä. Nämä tilat ovat niin miellyttäviä, ettei motivaatiota minkäänlaiseen henkiseen harjoitutukeen riitä.

      Nämä tilat ovat kuitenkin muodostuneet syy-seurausmekanismin pohjalta, ja siksi ne ovat pysymättömiä.

      Mitä taas tulee käsitykseen luovasta jumalasta, niin tällaisen käsityksen buddhalaisuus tyrmää täysin.

      Joskus kuulee väitettävän, että Buddha ei ottanut kantaa jumalan olemassaoloon. Näin Buddha menetteli henkilön kanssa, joka oli takertunut metafyysisiin spekulaatioihin. Eräälle henkilölle Buddha taas antoi ymmärtää, että jumala on olemassa, koska muuten tämä olisi ajautunut nihilismiin ja unohtanut syy-seuraussuhteen toiminnan. Näille molemmille henkilöille opetukset jumalan olemassaolemattomuudesta olisivat tuossa vaiheessa olleet hyödyttömiä tai vahingollisia. Olennaista on auttaa olentoja heidän omasta lähtökohdastaan käsin, ei tyrkyttää viisaita opetuksia, jotka ovat tosia mutta joista ei ole apua kyseisille olennoille.

      Joka tapauksessa buddhalaisuudessa jumalan olemassaolo voidaan helposti kumota esim. mahayanan madhyamaka-päättelyiden avulla. Lopullisen varmistuksen asiasta saa, kun kokee oman mielensä todellisen luonnon.

      • Kempiläinen

        "Lopullisen varmistuksen asiasta saa, kun kokee oman mielensä todellisen luonnon."

        Voitko kertoa omakohtaisen kokemuksen asiasta. Ja miten mahayanan madhyamaka-päättelyiden avulla kumotaan Jumalan olemassaolo?

        Tämä ei ole provo eikä trolli vaan minua todella kiinnostaa, miten ihminen vakuuttuu Jumalan olemattomuudesta. Itselleni on käynyt juuri päin vastoin, en tosin usko minkään uskonnon tarjoamaan kuvaan Jumalasta.


      • Telegod
        Kempiläinen kirjoitti:

        "Lopullisen varmistuksen asiasta saa, kun kokee oman mielensä todellisen luonnon."

        Voitko kertoa omakohtaisen kokemuksen asiasta. Ja miten mahayanan madhyamaka-päättelyiden avulla kumotaan Jumalan olemassaolo?

        Tämä ei ole provo eikä trolli vaan minua todella kiinnostaa, miten ihminen vakuuttuu Jumalan olemattomuudesta. Itselleni on käynyt juuri päin vastoin, en tosin usko minkään uskonnon tarjoamaan kuvaan Jumalasta.

        ...netistäkin tuo juttu. Oikea kirjoitusmuoto on madhyamika. Pistää vaikka madhyamika ja god, niin pitäs tulla jotain asiasta vastaan. Juttu liittyy tyhjyyteen eli asioiden väliseen ehdolliseen olemiseen.

        Itse ajattelen sen niin että jos Jumala on alku syy niin kaikki on Jumalan vika jolloin Jumala ei voi olla kaikkivoipa. Alkusyystä kun seuraa kaikki. Ja tuollainen alkusyy on aika mahdoton kun tarkemmin ajattelee. Hommaan liittyy vaikka mitä kun funtsii.

        Tyhjyys on vaikea käsite buddhalaisuudessa.

        Tuli vähän kökkö kirjoitus, mutta tälläkin pitäisi päästä eteenpäin. Toivottavasti ainakin. =)


      • Kempiläinen
        Telegod kirjoitti:

        ...netistäkin tuo juttu. Oikea kirjoitusmuoto on madhyamika. Pistää vaikka madhyamika ja god, niin pitäs tulla jotain asiasta vastaan. Juttu liittyy tyhjyyteen eli asioiden väliseen ehdolliseen olemiseen.

        Itse ajattelen sen niin että jos Jumala on alku syy niin kaikki on Jumalan vika jolloin Jumala ei voi olla kaikkivoipa. Alkusyystä kun seuraa kaikki. Ja tuollainen alkusyy on aika mahdoton kun tarkemmin ajattelee. Hommaan liittyy vaikka mitä kun funtsii.

        Tyhjyys on vaikea käsite buddhalaisuudessa.

        Tuli vähän kökkö kirjoitus, mutta tälläkin pitäisi päästä eteenpäin. Toivottavasti ainakin. =)

        Googlella löytyi aika monta linkkiä, mutta niiden läpikäyminen ottaa aikasa.

        Tyhjyys buddhalaisuudessa on minulle hämmentävä käsite. Ehkä lähin vastine kristillisessä perinteessä on 'liikkumaton liikuttaja'. Oma kokemukseni ja käsitykseni asiasta on, että tämä maailma ja kaikki sen ilmiöt ovat pintaa, mutta takana on jotain ikuista ja pysyvää(?). Sitä ei voi kuitenkaan tavoittaa muuta kuin ohi menevinä välähdyksinä, mikä johtuu tämän maailman ja kaikkien kokemusten pysymättömästä luonteesta. Osuva vertaus asiasta oli mielestäni Platonilla, jonka mukaan istumme luolassa selin oviaukkoon ja luulemme takaseinän heijastuksia todellisuudeksi.

        Ajatus Jumalan muuttumattomuudesta on kyllä alkanut askarruttaa minua. Ihmisten jumalkuvat ovat ainakin muuttuneet ja kehittyneet kovasti tunnetun historian aikana. Joskus ajattelen, että Jumala on kaikkien sielujen muodostama kollektiivi, joka on kehittynyt ja kehittyy kohti 'täydellisyyttä'.


    • näet kaiken katoavaisuuden...

      kalat,kissat,koirat,puhvelit käärmeet,perhoset,apinat,ihmisapinat,uskovat,
      jumalat,ihmeet,kädelliset,kehitysvaiheet,
      evoluutio,tarkoituksettomuus,.......
      luonnonkiertoa.

      Ei jumala ole niihin osallistunut,ihminen on osallistunut jumaliin=(luulo).

      Luonto ei tarvitse jumalia,jumala tarvitsee luontoa.

      "Jumalaisen tiedon välittäjä" mainitaan buddhalaisuuden historiassa,moneenkin kertaan,järkemme tyys-sija,aivorunko.

      Ymmärrys vaatii tajuntaa,vai oletko "tajuton"
      -todennäköisesti.

      "ajatelukyky erottaa ihmiset "kädellisistä",ilman meditaatiota se ei ole mahdollista.

      • viisastelija

        Termodynamiikan I laki osoittaa päättelysi vääräksi.

        Termodynamiikan I lain mukaan sen enempää ainetta kuin energiaakaan ei voi maailmassa luoda tyhjästä eikä hävittää. Aine ja energia on siis ikuista.

        Aine ja energia siis voivat muuttua toisikseen ja eri muotoihinsa, mutta vaikka ilmenemismuodot vaihtuvat, itse substanssi on ikuista, ajatonta, ajan tuolla puolen.

        Termodynamiikan II laki puolestaan osoittaa, että entropia kasvaa jatkuvasti, eli maailma ei voi olla ollut ikuinen, sillä jos maailma olisi ikuinen, entropia olisi jo saavuttanut maksiminsa.

        Ajalla - samoin kuin maailmalla - on pakko olla joskus ollut alku, ja sitä voidaan nimittää vaikkapa luomiseksi.


      • suhteellisuus..
        viisastelija kirjoitti:

        Termodynamiikan I laki osoittaa päättelysi vääräksi.

        Termodynamiikan I lain mukaan sen enempää ainetta kuin energiaakaan ei voi maailmassa luoda tyhjästä eikä hävittää. Aine ja energia on siis ikuista.

        Aine ja energia siis voivat muuttua toisikseen ja eri muotoihinsa, mutta vaikka ilmenemismuodot vaihtuvat, itse substanssi on ikuista, ajatonta, ajan tuolla puolen.

        Termodynamiikan II laki puolestaan osoittaa, että entropia kasvaa jatkuvasti, eli maailma ei voi olla ollut ikuinen, sillä jos maailma olisi ikuinen, entropia olisi jo saavuttanut maksiminsa.

        Ajalla - samoin kuin maailmalla - on pakko olla joskus ollut alku, ja sitä voidaan nimittää vaikkapa luomiseksi.

        ..jakaa ajantajun.
        Lyhytaikainen muisti, pitkäaikainen muisti,dementia,esim.

        Optiikan lain mukaan jos näkisit elinolosuhteesi kolmiulotteisena,
        tietäisit ettei ole jumalia,katoavaista.

        Fysiologisesti olet puolisokea,siitä johtuu jumalongelmat.

        Valoenergia on täysin katoavaa.Luonnonlaki.
        Tieteellä on vielä oppimista.

        Atomi on rakenteen osa,jumala ei ole minkään rakenteen osa,kädellisten väärinkäsitys.


      • viisastelija
        suhteellisuus.. kirjoitti:

        ..jakaa ajantajun.
        Lyhytaikainen muisti, pitkäaikainen muisti,dementia,esim.

        Optiikan lain mukaan jos näkisit elinolosuhteesi kolmiulotteisena,
        tietäisit ettei ole jumalia,katoavaista.

        Fysiologisesti olet puolisokea,siitä johtuu jumalongelmat.

        Valoenergia on täysin katoavaa.Luonnonlaki.
        Tieteellä on vielä oppimista.

        Atomi on rakenteen osa,jumala ei ole minkään rakenteen osa,kädellisten väärinkäsitys.

        on ensimmäinen merkki dementiasta

        Tajunnanvirta, ajanvirta, entropia, fysiikka.

        Termodynamiikan lain mukaan tiedät, että aika voi kulkea vain eteenpäin.

        Ei sielua => ei oikeaa eikä väärää, ei syntiä, ei karmaa, ei dharmaa eikä jälleensyntymää. Vain pelkkä olemattomuus ja tyhjyys.

        Sensijaan alkusynty on, ja kokonaisuus koostuu atomeista ja alkeishiukkasista.

        Energiaa ei voi hävittää eikä luoda tyhjästä. Energia on ikuista ja katoamatonta.


      • on täysin katoavaista......
        viisastelija kirjoitti:

        on ensimmäinen merkki dementiasta

        Tajunnanvirta, ajanvirta, entropia, fysiikka.

        Termodynamiikan lain mukaan tiedät, että aika voi kulkea vain eteenpäin.

        Ei sielua => ei oikeaa eikä väärää, ei syntiä, ei karmaa, ei dharmaa eikä jälleensyntymää. Vain pelkkä olemattomuus ja tyhjyys.

        Sensijaan alkusynty on, ja kokonaisuus koostuu atomeista ja alkeishiukkasista.

        Energiaa ei voi hävittää eikä luoda tyhjästä. Energia on ikuista ja katoamatonta.

        ..sen varaan ei voi rakentaa mitään pysyvää,katoavaista.

        Se on käpylisäkkeen tehtävä,väittele sen kanssa.

        Maailman sielu "atman",=tajunta tai tila.=Mielikuvitus aivoissa.

        Valo täyttää tyhjiön,pimein puoli onkin se valoisin puoli.

        Valon taajuutta tiede ei vielä tunne,kyllä sekin selviää ,ajan kanssa.

        Tiibetiläisessä kuolleidenkirjassa maininta
        "sähkönsininen" valo.

        "kirkkaampi kuin kaikkien aurinkojen valo yhteensä"-vuodelta 1526.
        "Jumalaisen tiedon välittäjä".

        Siddharta Gautama (jolle kaverit antoi nimeksi valaistunut, buddha)sanoi 486 eaa:
        -Ponnistelkaa uutterasti
        ,kaikki ilmiöt ovat katoavaisia.

        Siis ,ei kummituksia, ei jumalia,on vain luonnon tila, katoavaisuus,jota vasta tutkitaan.

        Ihminen on fysiologisesti puolisokea näkemään sitä,idässä siitä on paljonkin kokemusta.


    • Sepetao
    • kommentti asiasta

      "jos sinulla on jokin tietty usko tai uskonto, se on hyvä. Mutta tulet toimeen ilman sitä."

    • Jumala

      Mitä väliä on sillä, onko jumalaa vaiko eikö?

      Mieti.

      Yllättävän paljon on kuvittelua. Mitä nyt loppujen lopuksi on olemassa!?

      Minä olen. Sinusta en olisi niinkään varma. Hyvää päivänjatkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      160
      6981
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4088
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      47
      3397
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      135
      3138
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2906
    6. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2286
    7. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2256
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2013
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      1975
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1856
    Aihe