Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi?

aikuisopiskelija

Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi. Nyt on alkanut mielessäni pyöriä ajatus jatko-opinnoista amk-puolella sairaanhoitajaksi. Kertokaa jo valmiit sairaanhoitajat tai sellaisiksi opiskelevat, onko koulutus hirveän rankkaa ja vaikeaa, varsinkin näin perheelliselle ihmiselle?Kielet ja matematiikka "tökkii" minulla, ovatko ne sairaanhoitajakoulutuksessa kovin vaikeita? Kiitos etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan!!

10

2423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairaanhoitajaopiskelija

Opiskelen Turun ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi. Jos sinulla ei ole yo-tutkinnon suorittamisesta monia vuosia, selviydyt varmasti opinnoista hyvin. Silloin on vielä kieliopit ym. mielessä sen verran, että ne on helppo palauttaa mieleen. Lääkelaskuja on kai jonkin verran lh-koulutuksessakin? Sh-koulutuksessa niitä on enemmän ja ehkä vaikeampia, mutta kyllä niistä selviää lyhyelläkin matikalla.

• viikku

kandeeko kouluttaa itsensä sh, koska palkkaero lh palkkaan on niin pieni. sh tekee paperihommat, hoitaa lääkkeiden jaon ja saa piikittää.(sairaalassa)

amk:ssa tulee aivan mielettömästi tehtäviä ja samk:ssa ollaan tosi niuhoja niiden suhteen.

jos aloitat sh-opinnot, niin nostan sulle kyllä hattua..ja ei ne aineet, jotka sulla "tökkii" ole ylitsepääsemättömiä, vaativat vain työtä keskimääräistä enemmän.

Tottakai kannattaa kouluttautua lähihoitajasta sairaanhoitajaksi jos on alasta tosissaan kiinnostunut. Lähihoitajan koulutuksella ei esimiestehtäviin pääse, kun taas pelkällä sh-tutkinnolla voi päästä esim. vanhainkodin johtajaksi. Sairaaloissa esimiestehtäviin vaaditaan sh-tutkinnon lisäksi yliopisto-opintoja.

Sairaanhoitajilla on enemmän ammattitaitoa, jo siksi koulutus kannattaa. Ennemmin kysyisin kannattaako kouluttautua lähihoitajaksi jos on mahdollisuus opiskella sairaanhoitajaksi!

• viikku
        Sairaanhoitajaopiskelija kirjoitti:

Tottakai kannattaa kouluttautua lähihoitajasta sairaanhoitajaksi jos on alasta tosissaan kiinnostunut. Lähihoitajan koulutuksella ei esimiestehtäviin pääse, kun taas pelkällä sh-tutkinnolla voi päästä esim. vanhainkodin johtajaksi. Sairaaloissa esimiestehtäviin vaaditaan sh-tutkinnon lisäksi yliopisto-opintoja.

Sairaanhoitajilla on enemmän ammattitaitoa, jo siksi koulutus kannattaa. Ennemmin kysyisin kannattaako kouluttautua lähihoitajaksi jos on mahdollisuus opiskella sairaanhoitajaksi!

joo, toki...emmä sitä tarkottanut et kenenkään ei tulis lukee ittensä sh.

ei loppujen lopuks käytännössä sh tietomäärä ole suurempi.

no osastonhoitajan työ on hyvin rankkaa, palkkaa ei juurikaan paremmin kuin lh. vuosien myötä siihen kyrsiintyy et suurinpiirtein samalla palkalla teet ite enemmän töitä j lisää vaan vaaditaan ja silti aina uhka menettää työpaikkansa häilyy.

ei sairaahoitajia juuri haeta esim. vanhainkodin johtajiksi. mahdollisuus päästä johtajaks on aika pieni.

mut tietty, jos sh duuni ja opiskelu kiinnostaa, niin mikä ettei!
        kannattaako opiskella sh, jos ei ole niin hyvin työtä tarjolla kuin lh, ei ole hääviä kun on kouluttanut itsensä sh ja joutuu tekeen lh duunia.

• Kesämies!
        viikku kirjoitti:

no osastonhoitajan työ on hyvin rankkaa, palkkaa ei juurikaan paremmin kuin lh. vuosien myötä siihen kyrsiintyy et suurinpiirtein samalla palkalla teet ite enemmän töitä j lisää vaan vaaditaan ja silti aina uhka menettää työpaikkansa häilyy.

ei sairaahoitajia juuri haeta esim. vanhainkodin johtajiksi. mahdollisuus päästä johtajaks on aika pieni.

kannattaako opiskella sh, jos ei ole niin hyvin työtä tarjolla kuin lh, ei ole hääviä kun on kouluttanut itsensä sh ja joutuu tekeen lh duunia.

kannattaa!!
        Itse olen lh/sh ja olen monen monta kertaa ajatellut, että on se onni että lähdin sh kouluun. Vaikka palkka ei hirveesti poikkeakaan niin arvostus kyllä. Ja mitä tietomäärään tulee niin se on aivan itsestäsi kiinni ja ero voi olla SUURI!

Tietty jos palkkaa ajattelet niin vaihda alaa! :-)

viikku kirjoitti:

Itselläni ei ole lh-koulutusta takana, mutta muutama kaveri opiskelee/on lähihoitaja ja kyllä tunnen jo nyt tietäväni kaikesta enemmän kuin he, vaikken ole vielä läheskään valmistunut.

Ehkä isommissa kaupungeissa pelkällä sh-tutkinnolla ei pääse vanhainkodin johtajaksi, mutta maaseudulle ja pienempiin kuntiin kyllä pääse. Lh tutkinnolla ei pääse...

Jos on todella kiinnostunut omasta alastaan, haluaa siitä tietää mahdollisimman paljon. Tämä jo riittää minulle siihen, että suosittelen sairaanhoitajaksi kouluttautumista.

Viikku, itse taidat olla kyllästynyt ammattiisi?

• viikku
        Sairaanhoitajaopiskelija kirjoitti:

Itselläni ei ole lh-koulutusta takana, mutta muutama kaveri opiskelee/on lähihoitaja ja kyllä tunnen jo nyt tietäväni kaikesta enemmän kuin he, vaikken ole vielä läheskään valmistunut.

Ehkä isommissa kaupungeissa pelkällä sh-tutkinnolla ei pääse vanhainkodin johtajaksi, mutta maaseudulle ja pienempiin kuntiin kyllä pääse. Lh tutkinnolla ei pääse...

Jos on todella kiinnostunut omasta alastaan, haluaa siitä tietää mahdollisimman paljon. Tämä jo riittää minulle siihen, että suosittelen sairaanhoitajaksi kouluttautumista.

Viikku, itse taidat olla kyllästynyt ammattiisi?

halusin vain tuoda ilmi myöskin negatiivisia asioita. kyseessähän on perheellinen, kolme vuotta (jos hyvin menee) opiskelet ja puurrat ja hoidat kakaroita. mä ite en ainakaan välttämättä jaksaisi, koska opiskelu ei todellakaan ole helppoa. ja sit ku jos on perhe, niin kyllä sitä rahaakin täytyy ajatella. perheen elätys ei ole niin helppoa kuin luulisi. ja se oma jaksaminen... mielestäni oli hyvä tuoda myös erilaisia asioita ilmi, koska ko. kysyjä mielestäni pyysi kertomaan ko. asioista.

itse olen yhtä työssäoppimista vaille lähihoitsu...suoritan samalla yo-paperit. aion jatkokouluttautua ehdottomasti, mutten amk:ssa. työtä olen tehnyt työssäoppimisen verran...

tosta palkasta vielä, ekan vuoden insinööriopiskelija saa teollisuuden piiristä puolen kuukauden kesäpalkkana 1400e....kaverini, sh-opiskelija saa kuukauden kesäpalkkana n. 800e.. repikää siitä ja miettikää että mitä tämä yhteiskunta arvostaa ja mitä ei. säästöistä puhutaan, mutta kuinkahan paljon on henkilömenoissa säästetty-omaisuuksia. näillä näkymillä ei kovin paljoa ole hurraamista korotusten suhteen.

• terkkari
        viikku kirjoitti:

halusin vain tuoda ilmi myöskin negatiivisia asioita. kyseessähän on perheellinen, kolme vuotta (jos hyvin menee) opiskelet ja puurrat ja hoidat kakaroita. mä ite en ainakaan välttämättä jaksaisi, koska opiskelu ei todellakaan ole helppoa. ja sit ku jos on perhe, niin kyllä sitä rahaakin täytyy ajatella. perheen elätys ei ole niin helppoa kuin luulisi. ja se oma jaksaminen... mielestäni oli hyvä tuoda myös erilaisia asioita ilmi, koska ko. kysyjä mielestäni pyysi kertomaan ko. asioista.

itse olen yhtä työssäoppimista vaille lähihoitsu...suoritan samalla yo-paperit. aion jatkokouluttautua ehdottomasti, mutten amk:ssa. työtä olen tehnyt työssäoppimisen verran...

tosta palkasta vielä, ekan vuoden insinööriopiskelija saa teollisuuden piiristä puolen kuukauden kesäpalkkana 1400e....kaverini, sh-opiskelija saa kuukauden kesäpalkkana n. 800e.. repikää siitä ja miettikää että mitä tämä yhteiskunta arvostaa ja mitä ei. säästöistä puhutaan, mutta kuinkahan paljon on henkilömenoissa säästetty-omaisuuksia. näillä näkymillä ei kovin paljoa ole hurraamista korotusten suhteen.

hei. itse olen käynyt lukion ja lähihoitajakoulutuksen ja sen jälkeen lähdin lukemaan terveydenhoitajaksi, jossa saa nykyään myös sairaanhoitajan paperit samalla. Olen tykännyt ja mielestäni tietoa on tullut paljonkin lisää sekä syvällisemmin. Luokallani on myös monia joilla on lapsia ja kyllä he ovat hyvin jakseneet ja tykänneet. Eli siitä vain jos mielenkiintoa löytyy. Ei valmis tutkinto varmasti sitten aikanaan kaduta.. tsemppiä!!!

• aikamoista soopaa
        viikku kirjoitti:

Itse olen koulutukseltani yo, lh ja sh... Ihmettelen kyllä että jollakulla on pokkaa väittää, ettei sh:n tietomäärä ole lopultakaan suurempi kuin lh:n. Tietysti riippuu, kuinka paljon lh koulun ulkopuolella ottaa asioista selvää, mutta opinnoissa lh:n ja sh:n koulutuksesta ei voi edes puhua samana päivänä. Lh on pintaraapaisu kaikkeen... Tämä todistuu jo tutustumalla kyseisten tutkintojen opetussuunnitelmiin!

• Vanha konkari
        aikamoista soopaa kirjoitti:

Itse olen koulutukseltani yo, lh ja sh... Ihmettelen kyllä että jollakulla on pokkaa väittää, ettei sh:n tietomäärä ole lopultakaan suurempi kuin lh:n. Tietysti riippuu, kuinka paljon lh koulun ulkopuolella ottaa asioista selvää, mutta opinnoissa lh:n ja sh:n koulutuksesta ei voi edes puhua samana päivänä. Lh on pintaraapaisu kaikkeen... Tämä todistuu jo tutustumalla kyseisten tutkintojen opetussuunnitelmiin!

Hei luin tossa tekstejänne mielenkiinnolla. Itse olen lh. ja työskennellyt monessa eri paikassa valmistuttuani, niin vanhainkodeissa kuin sairaaloissa. Mietin itse ennen haluanko hakea jatko opiskelemaan sh:ksi, juuri mainitun takia. palkka ei juurikaan omaan nykyiseen palkkaani nouse, työ kuvani ei juurikaan muutu. Miettiessäni asiaa, nyt aijon hakea sh-koulutukseen jo pelkästään koulutuksen kannalta, en osaa sanoa teenko ikinä päivääkään sh- nimikkeellä töitä, mutta tieto saan kyllä opiskelujen kautta paljon ja päivitettyä vanhoja tietoja. Moni kaverin opiskelee nyt 1, 2, ja viimeistä vuotta sh:ksi ja vaikka opiskelussa on paljon uutta asiaa, ei kuitenkaan niin paljon kun ehkä annatte ymmärtää. Toki on, jos itse ei ole juurikaan nähnyt monia paikkoja ja eikä ole joutunut tekemään ns. sh:n tytä tai vain nähnyt maailmaa... Koko hoito alalla sanon että kokemuksella ja kokeilemalla sittä parhaiten oppii.Juuri tämän takia aijon siis lukea itseni sh:ksi, kuitenkin olen jo toinen jalka sitä:D Kaikenlaiset hoitoallalla työskelntelevät jaksamista=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe