Arkkitehtuurin takana aina tarina

arxitehti

Arkkitehtuurin tai muuten vaan vaikuttavan rakentamisen takana on aina tarina. Kerro tarinasi arkkitehtuurin takaa.

Minä aloitan.

Taj Mahal:

Sen rakennutti Shah Jahan muistoksi rakkaimmalle, synnytykseen kuolleelle vaimolleen, Mumtaz Mahalille. Kerrotaan, että Mumtaz Mahal oli kaunis ja että kuolinvuoteellaan hän pyysi Jahanilta viimeisena toiveenaan, että tämä säilyttäisi muiston heidän rakkaudestaan eikä koskaan enää menisi uudelleen naimisiin. Menetyksestä täysin murtuneena Jahan lupasi tehdä niin. Surtuaan kuollutta vaimoaan hiljaisuudessa vuoden Jahan palasi ihmisten ilmoille hiukset harmaantuneina ja kumararyhtisenä.

Taj Mahalin suunnittelu- rakennustyö kesti parikymmentä vuotta. Vallan menetettyään Shah Jahan vangittiin ja legenda kertoo, että lopun elämäänsä Jahan vietti vankeudessa katsellen Taj Mahalia etäältä.

Nykyään Taj Mahalia pidetään rakkauden ylimmäisenä osoituksena ja kunnianosoituksena Mumtaz Mahalin kauneudelle ja elämälle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taj_Mahal    
http://en.wikipedia.org/wiki/Taj_Mahal

13

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.Lanmies

      Uolevi Raade oli 70-luvulla Nesteen (nyk Fortum) pääjohtaja. Päätettiin rakentaa uusi pääkonttori Tapiolaan. Ark.tsto CJN:n pääosakkaat kävivät Raaden luona saamassa ohjeita. Vastaukseksi kysymykseen "Minkä näköistä rakennusta herra pääjohtaja on ajatellut?" Raade asetti tupakansytyttimensä pystyyn pöydälle: "Tällaista."

      Tapaamisen jälkeen C, J ja N muistelivat kuumeisesti minkänäköinen se Raaden stendari oli ollut. Yksimielisyyttä ei löytynyt joten kolmikko joutui kiertämään Helsingin tupakkakauppoja kunnes samannäköinen sytkäri löytyi. Näin sai Nesteen torni muotonsa, siis tarinan mukaan.

    • arxitehti

      Tarinan mukaan eräs tunnettu suunnittelija esitti korkealuokkaisten asutojen sisätilojen väriksi suunnittelukokouksissa kauttaaltaan valkoista, koska se käy kaikille ja asukkaiden mukana asuntoon kyllä tulee väriä. Käyttäjät ja rakentajat pitivät värivaintaa vähän pliisuna ja halusivat jotakin arvokkaampaa. Suunnittelija lupasi tutkia seuraavaan suunnittelukokoukseen värivaihtoehtoja.

      Seuraavassa kokouksessa suunnittelija esitteli uuden värivaihtoehdon jonka kaikki hyväksyivät sen arvokkuuden takia. Suunnittelijan väriehdotus oli: "Kilimanjaron valkoinen".

    • A.Lanmies

      Valitsin aikoinaan erään peruskorjauskohteen kylpyhuoneisiin vaaleansinisen akvarellilaatan. Kohde oli asuinkerrostalo 20-luvulta ja klassistisia detaljeja pyrittiin mahdollisuuksien mukaan suojelemaan ja jopa palauttamaan. Mm porrashuoneesta kaivettiin esiin alkuperäiset pastellivärit.

      Onnistuin mielestäni suht hyvin vanhan ja uuden yhteensovittamisessa mutta... asunnot olivat työsuhdeasuntoja ja yhteen niistä muutti asiakasyrityksen toimitusjohtajan sihteeri joka katsoi asiakseen höyrytä henkilökohtaisesti työpaikalleni ja haukkua minut pataluhaksi, erityisesti ällöttävänvärisestä kylppäristä.

      Sen jälkeen olen lätkinyt kylpyhuoneisiin vain valkoisia laattoja.

    • elää

      A. Aalto oli monien taiteilijapersoonien tapaan perso vettä väkevämpien juomien perään. Niinpä hän oli eräänä iltana Hotelli Tornin ravintolaan saapuessaan jo aika hyvässä maistissa. Portierin ohittaminen onnistui kuitenkin luontevasti, koska Alvarilla oli pieneksi mieheksi todella hyvä viinapää, mistä syystä tuskin saattoi huomata hänen ottaneen menovettä.
      Reippaista pohjista huolimatta herra A. tilasi ensi töikseen pöytään tuplakonjakin, Monopolia, mikä oli hänen suosikkijuomansa. Juoman saavuttua se meni saman tien maestron kitusiin, parilla kulauksella. Alvar ei ikinä kursaillut juomien suhteen, ja pöytäseuruekin oli hyvin tietoinen hänen edesottamuksistaan tällä saralla.
      A.A. oli huumorimiehiä, ja muutoinkin erityisen riehakkaalla tuulella. Niinpä hän viittoili tarjoilijaa pöytään ja ojensi tälle jonkun seurueen jäsenen tyhjentämän olutkolpakon, jonka määräsi täytettäväksi samaisella konjamiinilla. Tarjoilija poistui kolpakko mukanaan, ja palasi pöytään asianmukaisen konjakkilasin kanssa, johon oli annosteltu normaali ravintola-annos.
      Ei Alvar tästä pahastunut, vaan nousi seisomaan,huiskautti kättään ja huikkasi: “Kolmannelle jalalle!”
      Tottuuneesti katosi keitos mestarin uumeniin. Tyytyväinen ilme kasvoillaan istahti miehemme persuuksilleen tuolille, mikä äkkiarvaamatta olikin kumollaan Alvarin seurana raskaskuvioisella plyysimatolla. “Perhana! Onkos mun stoolissa kolme jalkaa, häh?”
      Oli harvinaista, että hidalgo oli juomisen seurauksena menettänyt merkittävässä määrin tasapainoaististaan. Tuona iltana seurue vinoili, miten suuripienimies oli istunut kolmijalkaisella jakkaralla. Loppu on yksi pala - ehkä kulaus - suomalaisen huonekalumuotoilun historiaa.

    • WilleWaltteri

      Olin kuullut tämän joskus vuosia sitten ja väittänyt kiivaasti vastaan.
      Ajattelin että kierrätys on uutta hapatusta.
      Asun nykyään v.1952 valmistuneessa talossa ja 2 vuotta sitten taloon tehtiin julkisivuremontti.
      Samalla uusittiin asunto ja tamppausparvekkeiden pohja/lattialaattat. Vanha betoni piikattiin pois ja laatat valettiin uudelleen.
      Metallinen tukirakenne oli kuitenkin täysin kunnossa ja voitiin käyttää uuden laatan sisään.
      Mikä tämä kierrätetty juttu sitten oli?
      Tukiraudat olivat ratakiskoa!

      • kierrätyskiskoa

        Noin sata vuotta vanhoissa taloissakin on käytetty ratakiskoa, alkuperäisiltä asennuksilta kyllä ovat näyttäneet.


    • A.Lanmies

      Olin duunissa ark.tsto X:ssä ja piirsin toimistotaloa. X kävi päivittäin kuikuilemassa olkani takana. Kun julkisivut alkoivat olla valmiit, X työntyi viereeni ja pyöräytti skissipaperin (siis 80-lukua) luonnokseni päälle ja lisäsi katujulkisivuelementtien ylä- ja alareunoihin "rakenteellisuutta korostavat" valepalkit.
      Kas niin... mökki valmistui ja jonkun lopputarkastuksen yhteydessä seisoimme kadulla ja katselimme julkisivua. Valepalkkien viistot yläpinnat olivat jo pulunpaskan peitossa. Se sai rakennuttajan edustajan kysymään X:ltä: Miksi helvetissä sä tollaset pulunpaskaulokkeet tonne piirsit?" Jolloin X kääntyi sujuvasti minun puoleeni: "Niin. Mistä sinä noin typerän idean sait?" En kertonut totuutta. Totuus olisi tiennyt potkuja.

      • ovat

        paljastaneet A.lanmiehen naishenkilöksi. Sihteeri haukkui minut pataluhaksi..X työntyi viereeni (kas, kun ei etumus pullottaen). Edelleen..En kertonut totuutta; se olisi tiennyt potkuja. Mies olisi kyseisessä tilanteessa kääntänyt katseensa hetkeksi taivaisiin, ja esittänyt pienen vihellyksen; no niin, minähän se tietenkin olin, jepu, jepu!
        Nimimerkkikin antaa viitteitä. Alanmiehet, kuten vaikka sähkö-, putki- tai kirvesmiehet voivat olla myöskin naisia. Jokaisen tarinan takana on nainen, joka ihanasti höpisee..


      • ovat...
        ovat kirjoitti:

        paljastaneet A.lanmiehen naishenkilöksi. Sihteeri haukkui minut pataluhaksi..X työntyi viereeni (kas, kun ei etumus pullottaen). Edelleen..En kertonut totuutta; se olisi tiennyt potkuja. Mies olisi kyseisessä tilanteessa kääntänyt katseensa hetkeksi taivaisiin, ja esittänyt pienen vihellyksen; no niin, minähän se tietenkin olin, jepu, jepu!
        Nimimerkkikin antaa viitteitä. Alanmiehet, kuten vaikka sähkö-, putki- tai kirvesmiehet voivat olla myöskin naisia. Jokaisen tarinan takana on nainen, joka ihanasti höpisee..

        ..."Nimimerkkikin antaa viitteitä. Alanmiehet, kuten vaikka sähkö-, putki- tai kirvesmiehet voivat olla myöskin naisia. Jokaisen tarinan takana on nainen, joka ihanasti höpisee.."

        Totta turiset, Justiina!


      • A.Lanmies
        ovat kirjoitti:

        paljastaneet A.lanmiehen naishenkilöksi. Sihteeri haukkui minut pataluhaksi..X työntyi viereeni (kas, kun ei etumus pullottaen). Edelleen..En kertonut totuutta; se olisi tiennyt potkuja. Mies olisi kyseisessä tilanteessa kääntänyt katseensa hetkeksi taivaisiin, ja esittänyt pienen vihellyksen; no niin, minähän se tietenkin olin, jepu, jepu!
        Nimimerkkikin antaa viitteitä. Alanmiehet, kuten vaikka sähkö-, putki- tai kirvesmiehet voivat olla myöskin naisia. Jokaisen tarinan takana on nainen, joka ihanasti höpisee..

        ..ja menestystä salapoliisin urallesi.


      • kirjoitus
        A.Lanmies kirjoitti:

        ..ja menestystä salapoliisin urallesi.

        ei liene osoitettu sinulle A.lanmies, vaan Justiinalle. ;)


      • A.Lanmies
        kirjoitus kirjoitti:

        ei liene osoitettu sinulle A.lanmies, vaan Justiinalle. ;)

        Olenpa minä aikamoinen Pekka Puupää kun en tuota tajunnut.


      • justiisa!
        A.Lanmies kirjoitti:

        ..ja menestystä salapoliisin urallesi.

        Onnittelut tyylitajustasi,kun et toivottanut "onnea valitsemallasi tiellä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe