Että minua raivostuttaa!

Pieniä parannuksia pikkuhiljaa

Olen asunut reilun 2 vuotta omillani, ja alkuun opiskelijana heitin kaiken muun roskan paitsi tölkit ja lasin samaan astiaan. Lehdet vein myös keräykseen. Sitten aloin tajuamaan, että haloo, muovin ja kartongin yms. voisi viedä myös kierrätyslaatikoihin, jollaiset pienellä 1000 asukkaan paikkakunnallakin esimerkillisesti oli.

Vuosi sitten muutin hieman isommalle paikkakunnalle, täällä ei ensinnäkään ole muoville omaa keräysastiaa koko mokomalla paikkakunnalla! Mutta ei se mitään, minä kuljetan mieheni kotipaikkakunnalle muoviroskat, koska siellä on muovillekin keräyspiste. Nyt ahdistaisi laittaa mitään sellaista sekajätteeseen, minkä voi helposti kierrättää keräyspisteeseen.

Mutta kuinkas onkaan tässä taloyhtiössä sitten muiden asukkaiden laita... En ole mikään roskisdyykkari tai toisten roskapussien penkoja, mutta kai minullakin on silmät päässä, kun avaan roskiksen ja näen siellä taittelemattomia pahvilaatikoita, kananmunakennoja, maitotölkkejä, tällä viikolla jopa aikakauslehtiä! Joille olisi oma keräyslaatikko aivan roskiksen vieressä.

Että sitten pisti vihaksi etteivät ihmiset voisi vähän nähdä vaivaa lajittelun eteen, se on asennekysymys. Tässä taloyhtiössä asuu kuitenkin suht nuorta väkeä, joten siitä ei kai pitäisi olla kysymys että lajiteltujen jätteiden vieminen kierrätyspisteeseen olisi liian vaivalloista.

Toinen ovat sitten omat appivanhempani. He ovat hirvittävän materialistisia muutenkin, mutta heidänkin monet elämäntavat saavat minut näkemään punaista aina siellä vieraillessani. He heittävät kaiken, ihan kaiken roskikseen surutta. Keittiössä ei käytetä kangaspyyhettä, vaan talouspaperia (joka päätyy roskikseen). Toinen on pyykinpesu, miksi ihmeessä kylpypyyhkeet pitää muka pestä joka ikisen käytön jälkeen ja kuivata kuivausrummussa?? Eikä auta hienoiset vihjailut tai suoraan puhuminen, (teko)syitä siihen miksei he voi kierrättää tai ajatella muutenkaan luontoa, löytyy vaikka kirjan verran.

Tästä tuli nyt kauheaa vaahtoamista, enkä väitä että itse olisin vielä kovin edistynyt luontoa ajatteleva.

98

8573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä

      Itsekin olen välillä melkoinen kierrätyspoliisi. Kerrostalossa asuessa ihmisten laiskuus kierrättää ärsyttää aivan suunnattomasti, mutta minkäs teet. Jätteet on niin helppoa vain nakata roskikseen, koska niistä ei ole enää itselle mitään hyötyä. Kaatopaikka olisi ehdottomasti jokaiselle käynnin arvoinen paikka, ehkä siellä silmät avautuisivat.

      • ja tulin silmät

        ummessa pois ku hais nii himopahalle.


    • oikeassa

      Oletko tarkastanut kuntasi jätteenkäsittelyprosessia?

      Sehän voi olla että on ihan ok laittaa keittiöjätteisiin kaikenlaista palavaa kuten paperia, kartonkia, muovipullot, pakkausmuovit ... jopa styroksia.

      Ja vaikka rautapaloja laittaisit mukaan niin ne nostetaan magneeteilla ja kuljetetaan metallinkeräykseen ...

      • pahempaa

      • Birge66

        Eipä taida yhden pienen ihmisen kierrätys pelastaa tätä syntistä maailmaa... Kun kaikki ei kierrätä kuitenkaan, varsinkaan, ne joille se kuuluis. Ja sitten ainakaan tämä mun kotikaupunki, pieni pohjoissuomalainen, ei vie asiaa loppuun asti. Oikein lehdessä joku vuosi sitten toitotettiin, että ainakin lasijäte viedään lasinkeräyspaikoista suoraan kaatopaikalle toisten jätteiten mukana. Että tämmöstä.


      • Kierrättäjä
        Birge66 kirjoitti:

        Eipä taida yhden pienen ihmisen kierrätys pelastaa tätä syntistä maailmaa... Kun kaikki ei kierrätä kuitenkaan, varsinkaan, ne joille se kuuluis. Ja sitten ainakaan tämä mun kotikaupunki, pieni pohjoissuomalainen, ei vie asiaa loppuun asti. Oikein lehdessä joku vuosi sitten toitotettiin, että ainakin lasijäte viedään lasinkeräyspaikoista suoraan kaatopaikalle toisten jätteiten mukana. Että tämmöstä.

        Kyllä esim. juuri lasinkeräykseen menneet lasit menee kierrätykseen. Kyllä kaikissa muissakin aineissa on sama homma!

        Kierrätys on nykypäivänä kehittynyt muutamaan vuoteen verrattuna aika paljon. Tosin vielä ollaan todella ''alkeellisia'' tässä asiassa.


    • tonttupunakarva

      lajitella jättees ja sun kantsis kattoo sun kuntas omalta sivulta jätteiden keruupaikat. Varmasti sieltäkin se muovijätteenkeräyspiste jostain löytyy, ellet sitten asu metsässä.
      Ja mitä tulee appivanhempiisi... mitä hittoa se sulle kuuluu kuinka he talouttaan hoitavat? Et vaikuta olevan ainakaan mikään ihanneminiä. Jos mulle tulis miniä sanomaan kuinka mun pitää talouttani hoitaa tai jotain tehä, jättää tekemättä, niin se löytäs ittensä hyvin äkkiä oven ulkopuolelta kengät kainalossa...

      • lisäys

        ... tosi fiksua kuljettaa autolla muutama kilo muovia naapurikunnan jäteastiaan ... varsinkin kun otetaan huomioon että auton CO2 (hiilidioksiidi) päästöt voi olla luokkaa 200 g/km, eli jos muovia on esim. 5 kg ja matkaa edes-takaisin 20 kg niin muovin kierrätyksen hienon ajatuksen eteen on päästetty 4 kg CO2 ... fiksua eiks jee ... ja tietysti päälle tulee sitten roskisauton CO2-päästöt ... joka ehkä loppujen lopuksi ajaa samaa matkaa kuin alkup.kirjoittaja :(


      • Kierrättäjä

        tympäsee, kun kuulin tätini ja hänen avopuolison laittavan kaikki, jopa lehdetkin sekajätteeseen.

        Ja mulle se tuli sanomaan, että kierrätys on hömppää. Ja kuulin heidän laittavan kaikki sekajätteeseen niin mulla loksahti suu auki. Siinä aloinkin sitten kehumaan, että kuinkas paljon meillä onkaan tullut sekajätettä ja säästetty rahaa. Eipä se siihen mitään sanonut enää.


      • Kierrättäjä
        lisäys kirjoitti:

        ... tosi fiksua kuljettaa autolla muutama kilo muovia naapurikunnan jäteastiaan ... varsinkin kun otetaan huomioon että auton CO2 (hiilidioksiidi) päästöt voi olla luokkaa 200 g/km, eli jos muovia on esim. 5 kg ja matkaa edes-takaisin 20 kg niin muovin kierrätyksen hienon ajatuksen eteen on päästetty 4 kg CO2 ... fiksua eiks jee ... ja tietysti päälle tulee sitten roskisauton CO2-päästöt ... joka ehkä loppujen lopuksi ajaa samaa matkaa kuin alkup.kirjoittaja :(

        että tämän aiheen aloittaja voi olla muutakin asiaa miehensä paikkakunnalle. Samallahan ne muovitkin menevät.


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        lisäys kirjoitti:

        ... tosi fiksua kuljettaa autolla muutama kilo muovia naapurikunnan jäteastiaan ... varsinkin kun otetaan huomioon että auton CO2 (hiilidioksiidi) päästöt voi olla luokkaa 200 g/km, eli jos muovia on esim. 5 kg ja matkaa edes-takaisin 20 kg niin muovin kierrätyksen hienon ajatuksen eteen on päästetty 4 kg CO2 ... fiksua eiks jee ... ja tietysti päälle tulee sitten roskisauton CO2-päästöt ... joka ehkä loppujen lopuksi ajaa samaa matkaa kuin alkup.kirjoittaja :(

        Niin varmasti olisikin täysin tyhmää kuljettaa muoveja 75km päähän ihan huvikseen! Mutta sattumalta vierailemme säännöllisesti mieheni vanhempien luona, ja paikkakunnalla asuu muitakin sukulaisia. Niinpä muovit ja usein samalla muutkin kierrätystavarat menee. Opiskelupaikkakunnallani 35km päässä on myös muovin keräys, joten sinnekin usein vien tavaroita, koska joudun kulkemaan omalla autolla kouluun joka päivä julkisten puuttuessa!

        Noh, minun autoni päästöt ei ole tuota luokkaa, enkä ajele sillä turhia matkoja jotka voin kulkea muutoinkin kuin omaa autoa käyttäen. Joten tuolla asialla moralisointi on aivan turhaa.


      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Selvitin ehdotuksestasi tämän kunnan muovin kierrätyksestä. Paikkakunnan rajojen sisäpuolella ei ole yhtään sellaista keräyspistettä, jossa olisivat sekä kartongin, muovin, paperin, metallin, lasin ja pienongelmajätteen keräysastiat. Paperinkeräyspisteitä on useitakin, kartongille esimerkiksi on keräysastia vain yhden kaupan pihassa.


      • Ympäristöinsinööri

        Ainakin itse sanoisin appivanhemmille kierrätyksestä, itsekin tuputtaa omasta ammatistaan tietoa, niin samoin teen minä! Kaikkihan aikuisia ihmisiä ollaan joten samanlainen oikeushan siitä on.
        Ja jos appivanhemmat jaksavat vain selitellä miksei kykene, niin on asenteessa vikaa.

        Muistakaa tarkistaa oman alueenne kierrätystavat esimerkiksi internetistä. Kaikilla alueilla jätteet lajitellaan ja hyödynnetään eri tavoin. Tärkeintä on muistaa jotta kaatopaikkajätteeseen ei mene hyödynnettäviä jätteitä ja ongelmajätteet menevät oikeisiin paikkoihin.


      • sokea taluttaa toista

        Siinä missä appivanhemmilla on "appivanhemman oikeus" sekaantua lapsen ja hänen kumppaninsa elämään tavalla tai toisella (esim. tuputtamalla Ainoita ja Oikeita neuvoja milloin mistäkin), on myös nuoremmalla sukupolvella oikeus valistaa vanhempaa asiasta, josta nämä nuoret tietävät enemmän. Aika vanhakantainen asenne se, että nuoremmilla ei ole mihinkään sanottavaa vaan vanhempi on aina oikeassa. "Ja uskallapas neuvoo mua, niin oot pihalla kengät kainalossas tällä sekunnilla"

        Ehkä olisi korkea aika tiedostaa se, että tietoa löytyy nuorempienkin päästä ja asiasta riippuen usein jopa enemmänkin kuin vanhemmilta. Mutta jos sokea taluttaa toista sokeaa -asenne on se ehdoton oikea, niin tee ihmeessä karhunpalvelus itsellesi. :)


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        sokea taluttaa toista kirjoitti:

        Siinä missä appivanhemmilla on "appivanhemman oikeus" sekaantua lapsen ja hänen kumppaninsa elämään tavalla tai toisella (esim. tuputtamalla Ainoita ja Oikeita neuvoja milloin mistäkin), on myös nuoremmalla sukupolvella oikeus valistaa vanhempaa asiasta, josta nämä nuoret tietävät enemmän. Aika vanhakantainen asenne se, että nuoremmilla ei ole mihinkään sanottavaa vaan vanhempi on aina oikeassa. "Ja uskallapas neuvoo mua, niin oot pihalla kengät kainalossas tällä sekunnilla"

        Ehkä olisi korkea aika tiedostaa se, että tietoa löytyy nuorempienkin päästä ja asiasta riippuen usein jopa enemmänkin kuin vanhemmilta. Mutta jos sokea taluttaa toista sokeaa -asenne on se ehdoton oikea, niin tee ihmeessä karhunpalvelus itsellesi. :)

        Paljon on tullut nyt yhtäkkiä keskustelua tästä aiheesta, hienoa! Ja monenlaisia kommentteja.

        Mutta tästä olen kyllä samaa mieltä, varsinkin kun kolahtaa niin omaan nilkkaan että. Siis appivanhemmat ovat neuvomassa meitä mieheni kanssa ihan joka hemmetin pikku asiassakin, että miten kannattais tehdä ja miten olis pitänyt tehdä kun ei taaskaan mennyt heidän pään mukaan. Yleensä me pidetään oma päämme, ei meitä tarvitse tulla neuvomaan, varsinkin kun kyse on yleensä kodinsisustamisesta ja auton valinnasta. Kyllä minä silloin katson että minulla on oikeus huomauttaa heille asiasta joka mielestäni koskee ainakin tulevaisuudessa muita kuin heitä itseään.


      • pyykinpesusta

        Nykyisin peseytyminen, peseminen kuten pyykinpesu,
        on ns. ennaltaehkäisevää, ja se on tuhlausta.
        Sähköä kuluu ja juomavettä, joka on maailman
        arvokkain luonnonvara! Pieni liraus kusta
        wc-pönttöön ja 10 litraa juomavettä perään.
        Tällainen on meininki nyky-suomessa.


      • kierrättäjä
        pyykinpesusta kirjoitti:

        Nykyisin peseytyminen, peseminen kuten pyykinpesu,
        on ns. ennaltaehkäisevää, ja se on tuhlausta.
        Sähköä kuluu ja juomavettä, joka on maailman
        arvokkain luonnonvara! Pieni liraus kusta
        wc-pönttöön ja 10 litraa juomavettä perään.
        Tällainen on meininki nyky-suomessa.

        juuri tuosta pyykinpesusta. Se vesi joka on tullut pesukoneesta ulos voi käyttää vaikkapa wc-pöntön huutelemiseen, kun käy heittämässä ensin keltaset nesteet.

        Laittaa sen pesukoneesta tulevan vesijohdon pään ämpäriin ja sitten siitä ämpäristä voi kaataa vettä pönttöön. Toinen keino veden säästämiseen on se, että ottaa lunta ulkoa ämpäriin ja antaa sen sulaa ja sitten sen kaataa wc-pönttöön, kun on käynyt asioilla. Näin säästää vettä.


      • fdgfhnxgfb
        kierrättäjä kirjoitti:

        juuri tuosta pyykinpesusta. Se vesi joka on tullut pesukoneesta ulos voi käyttää vaikkapa wc-pöntön huutelemiseen, kun käy heittämässä ensin keltaset nesteet.

        Laittaa sen pesukoneesta tulevan vesijohdon pään ämpäriin ja sitten siitä ämpäristä voi kaataa vettä pönttöön. Toinen keino veden säästämiseen on se, että ottaa lunta ulkoa ämpäriin ja antaa sen sulaa ja sitten sen kaataa wc-pönttöön, kun on käynyt asioilla. Näin säästää vettä.

        Se alkaa haista tosi pahalle jos sitä jemmaa
        vähänkin pidemmäksi ajaksi. Mutta jos käyttää
        heti niin mikäs siinä. Itse otan sadevettä
        talteen ja suihkuhanan alla on sangot vuorotellen.
        Pesen kädetkin suihkuhanan alla ja kylmät
        alkuvedetkin juoksevat ämpäriin talteen.


      • kierrättäjä
        fdgfhnxgfb kirjoitti:

        Se alkaa haista tosi pahalle jos sitä jemmaa
        vähänkin pidemmäksi ajaksi. Mutta jos käyttää
        heti niin mikäs siinä. Itse otan sadevettä
        talteen ja suihkuhanan alla on sangot vuorotellen.
        Pesen kädetkin suihkuhanan alla ja kylmät
        alkuvedetkin juoksevat ämpäriin talteen.

        tarkoitus olikin, että sen käyttää heti. Eihän sitä nyt kannata moneksi päiväksi jättää :)


    • MyösKierättäjä
    • ei välitä yhtään

      Olen huomannut tuon saman, että erityisesti ikäluokka 50 ei välitä tai ymmärrä luonnon suojelemisen tai kierrättämisen tärkeyttä.
      Monesti ollaan sitä sodan ja pula-ajan lapsia/nuoria ja iloinen 70-luku on eletty.
      Öljy loppuu aikanaan, samoin puhdas luonto.

      Kaikki heitetään yhteen ja samaan roskalaatikkoon, uutta ostetaan surutta ja vanhaa ei korjata.

      Jätteiden käsittely ja lajittelu voi silti vaihdella suuresti paikkakuntakohtaisesti. Isommissa kaupungeissa/taloyhtiöissä pitäisi kuitenkin toimia esim:
      -sanomalehtipaperille oma astia
      -kartongille ja pakkauspahville, maitotölkeille oma
      -lasinkeräys
      -metallinkeräys
      -entinen sekajäte lajitellaan kahteen osaan:
      a) palava jäte esim normaali ruokajäte ja sekalaiset ostopakkaukset
      b)palamaton jäte esim kukkamullat, hehkulamput

      Taloyhtiössä yleensä laatikoiden päällä lukee mitä sinne keräyslaatikkoon saa/ei saa laittaa. Ohejet myös pitää löytyä jostain talon infotaululta ja jaetaan erikseen joka talouteen. Ken jätteenkuljetuksen hoitaa, ohjeistaa asiakkaitaan.
      Ainakin meidän talossa lajittelu sujuu nykyään oikein hyvin. Paria ei-lajittelevaa asukasta informoitiin ja lisääntyneet laskut ohjattiin näihin pariin talouteen. Kummasti se, että joutuu maksamaan ylimääräistä jos ei lajittele saa ihmiset toimimaan.

      Mutta pelastuuko maailma jos lajittelee, en tiedä :) Mitään haittaa siitä tuskin kuitenkaan on, think positive!

      • kun taloissa asuu

        maahanmuutajia, jotka eivät ymmärrä kirjoitettua suomea, pitäisi arabiankielisiä koukeroita kirjoittaa roskiksien kylkeen.
        Myös puolaksi ja venäjäksi samat, kuka tekee?
        Yksi puolainen tyhjensi autostansa vanhat öljyt pihakaivoon, kaatoi suoraan siihen ritilän päälle. Eli mitäs sen väliä, kun ollaan vieraalla maalla. Kun siitä huomautin, niin vastaus oli, ei jummarra finski.


      • poltetaan

        Ettekö te juntit tajua että nykyinen kierrätys on lumetta.Rekkarallia edestakaisin,lasitavara kaatopaikoilla omissa kasoissaan ja muu ei kierrätettävä.Paska haisee kilometrien päähän"komposteista",jonka multa ei kelpaa pihoille.
        Te yhdenasiankommunistit,menkää itse lajittelemaan
        paskojanne kaatopaikoille.Teikäläisistä harva tekee raskasta ja fyysistä työtä.Kaikki palava jäte olisi järkevintä polttaa laitoksissa(niin teidän ihanne-maassa Ruotsissa)Tunteella vaan ei järjellä kuten Neuvostoliitossa


      • poltetaan kirjoitti:

        Ettekö te juntit tajua että nykyinen kierrätys on lumetta.Rekkarallia edestakaisin,lasitavara kaatopaikoilla omissa kasoissaan ja muu ei kierrätettävä.Paska haisee kilometrien päähän"komposteista",jonka multa ei kelpaa pihoille.
        Te yhdenasiankommunistit,menkää itse lajittelemaan
        paskojanne kaatopaikoille.Teikäläisistä harva tekee raskasta ja fyysistä työtä.Kaikki palava jäte olisi järkevintä polttaa laitoksissa(niin teidän ihanne-maassa Ruotsissa)Tunteella vaan ei järjellä kuten Neuvostoliitossa

        Jaa, että silmän lumetta vai. Onkohan esim. YTV samaa mieltä kanssasi? Luulisi, että tuo olisi hieman enemmän ollut julkisuudessa, jos siis olisi totta. Tekosyynä siihen ettei kierrätä tämä kyllä sopii loistavasti.

        Komposteista olen kuullut pelkkää hyvää, vaikka riippuuhan se tietysti käyttäjästä, että osaako vai eikö.

        Käsitykseni mukaan kommunismi ei myöskään millään tavoin liity ko. aiheeseen. Eikä myöskään se, millaista työtä tekee(:

        Jätteenpolttoon liittyy paljon ongelmia mm. juuri jätteiden lajittelu, kaikkea kun ei voi polttaa. Kaikkein järkevintä olisi tietysti jätteen määrän vähentäminen.


      • luonnonsuojelun riemu?
        poltetaan kirjoitti:

        Ettekö te juntit tajua että nykyinen kierrätys on lumetta.Rekkarallia edestakaisin,lasitavara kaatopaikoilla omissa kasoissaan ja muu ei kierrätettävä.Paska haisee kilometrien päähän"komposteista",jonka multa ei kelpaa pihoille.
        Te yhdenasiankommunistit,menkää itse lajittelemaan
        paskojanne kaatopaikoille.Teikäläisistä harva tekee raskasta ja fyysistä työtä.Kaikki palava jäte olisi järkevintä polttaa laitoksissa(niin teidän ihanne-maassa Ruotsissa)Tunteella vaan ei järjellä kuten Neuvostoliitossa

        Ei sun tarvii mennä kun käymään tuolla idässä niin näet mitä tapahtuu, kun EI kierräetä eikä luonnosta välitetä pas****n vertaa!
        Ilman ulkolaista rahaa ja mm Suomen painostusta ja EU:n rahaa Pietarikin edelleen laskisi jätevetensä ilman mitään puhdistusta mereen.
        Sinusta tämä kaikki siis on ihan ok?
        Eläköön vapaa länsi mä sanon tähän, edes joku järki ja järjestys täällä!


      • isännöinti kehiin
        kun taloissa asuu kirjoitti:

        maahanmuutajia, jotka eivät ymmärrä kirjoitettua suomea, pitäisi arabiankielisiä koukeroita kirjoittaa roskiksien kylkeen.
        Myös puolaksi ja venäjäksi samat, kuka tekee?
        Yksi puolainen tyhjensi autostansa vanhat öljyt pihakaivoon, kaatoi suoraan siihen ritilän päälle. Eli mitäs sen väliä, kun ollaan vieraalla maalla. Kun siitä huomautin, niin vastaus oli, ei jummarra finski.

        Taloyhtiön isänöitsijän, hallituksen puheenjohtajan ja jätteiden kuljetuksesta hoitavan asia opastaa asukkaita. Tiedän kullä, että varsinkin Venäläisille on vaikea takoa päähän että täällä toimitaan toisin, mutta meidän talossa auttoi kun ylimääräiset laskut ohjattiin niille, kuka ei lajittele.
        Enää ei ole ollut talossa ongelmia.


      • Kierrättäjä

        Kukkamullat on biojätettä ja biojäte on aika suuri metaanin tuottaja, joka vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

        Me ei laiteta hehkulamppujakaan sekajätteeseen vaan viedään sinne, missä otetaan ongelmajätteitäkin vastaa. Siellä otetaan kaikkia hyötyjätteitä vastaan.


      • Mummeli 65

        En usko , että kierrätys on ikäkysymys. Olen kierrättänyt ainakin kymmenen vuotta kaiken minkä pystyy kuten lasin , metallin, paperit,pahvin jne.
        Ongelmajätteet vien kaupungin ko.vastaanottopisteeseen jne. Käyttökelpoiset vaatteet ja tavarat , joita en tarvitse vien hyväntekeväisyyskirppareille.
        Tiedän muitakin vanhempia ihmisiä , jotka kierrättävät.


      • superkirkas vihreä

        luonnonsuojelija. Minun elintavoillani jos kaikki eläisivät, ei olisi hätäpäivää.

        Tärkein ohjenuorani on sama mikä muillakin pitäisi olla: ÄLÄ OSTA!
        Jos hamuaa tavaraa kuin huimennut hamsteri, ei paljon paina vaikka kierrättää. Mutta vaatimaton kulutus, ja kierrätys yhdessä, se on jo jotain!

        Minulla ei ole mikroaaltouunia (en huolisi edes ilmaiseksi!9, ei pölynimuria, ei viittäsataa muutakaan vehjettä. Auto on pakosta, koska asun korvessa.
        Liikenteessä pahimmat päästöt aiheuttavat lentäminen ja yllättäen laivaristeilyt. Sanomattakin selvää, etten lentele! Junalla menisin Siperiaan, jos saisin aikaiseksi!


    • niinkuin teet

      Mutta en ymmärrä miksi tarvitsee muiden kierrättämisiin puuttua. Tämä maailma on muutenkin niin paljon täynnä kaikenlaista vääryyttä ja väärin tekemistä etten katso oman kierrätykseni olevan muuta kuin omatuntoni puhtaana pitämistä... Jos alkaisin kauheasti muiden tekoja murehtia niin saisin sitä tehdä eloni loppuun asti.

    • Komposti-mummo

      Itse olen sisäistänyt kierrätyksen ja ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseen liittyvät omat vaikutusmahdollisuuteni ja sitä tietoa olen myös yrittänyt viestittää omille lapsille ja tuttavillekin.
      Paljon on vielä itselläkin opittavaa.
      Paras vaikutuskeino lienee ystävällinen mielipiteen ilmaiseminen. Pakko on aina huono keino. Ymmärrän hyvin tunteesi mokomia itsekeskeisiä ihmisiä kohtaan.
      Maalla ollessamme sattui kerran olemaan jätteistä vastaava ihminen paikalla, kun veimme roskia. Häneltä saimme hyvää neuvontaa, mikä kuuluu minnekin laittaa.
      Yksi keino olisi ottaa lajittelu ja ympäristötietous koulujen opetusohjelmiin. Aikuisille voisi tehdä tv-ohjelman, jossa huumorilla esittäen tai kauhukuviin perustuen esittää lajittelun merkityksen.
      Muodikkaisiin sisustusohjelmiin voisi kyllä lisätä sen, mitä tapahtuu kaikelle sille pois viedylle tavaralle, jonka tilalle sisustussuunnittelija on laittanut jotain huippumuodikasta ja trendikästä.
      Mielihyvällä luin lehdestä, että nuorison joukossa kierrätysmuoti on saavuttanut suosiota.
      Itse hankin lähes kaikki vaatteeni kirpputoreilta.
      Terveisin
      mummi vaan

    • sen eestään löytää...

      ...niinhän se vanha sanaparsi virkkaa. Ehkä sitten ajatellaan asioita nokkaansa pidemmälle, kun kaatopaikat pursuavat jätettä ja jokapuolella on ällöttävän mädäntynyt dunkkis. Puhumattakaan siitä, että jokin raaka-aine voisi loppua. Esimerkiksi metallit yms.

      Ja sitten on olemassa joukko niitä ihmisiä, joita ei kiinnosta edes se, että öljy loppuisi, koska he kipeästi luottavat siihen, että jokin nero taas keksii jonkin uuden tavan jolla autot saadaan liikkumaan eteenpäin. Heitä ei myöskään hetkauta se suuntaan eikä toiseen, että kenties heidän jälkeläisensä tulevat kärsimään heidän piittaamattomuudestaan. No mutta, mitäs sitä ihmettelemään asiaa, kun ei itse tarvi elää sitten sen keskellä (näinhän nämä itsekeskeiset imbesillit ajattelevat). Voi vain olla niin, että pilkka saattuu omaan nilkkaan...kun tuossa on povattu sitä, että osa varannoista loppuu jo tämän sukupolven aikana. Ikävää vaan, että ne jotka jo nyt kantavat kortensa kekoon, joutuvat sijaiskärsijöiksi.

    • Pasi

      Sääliksi käy mummoja jotka ovat keränneet koko viikon kahvinporot ilmaisjakelulehteen, ja kantavat ne biojäteastiaan tunnollisesti. Biojäte viedään Ämmänsuolle jossa saksasta tilattu biojätekäsittelylaitos ei toimi suunnitellun mukaan koska se oli suunniteltu toimimaan Saksassa kerättävän biojätteen mukaan. Siellä suurin osa biojätteestä on puutarhajätettä ja täällä pääasiassa kotitalousjätettä. mm tämän takia pystytään käsittelemään ainoastaan n 40%. Länsiväylässä oli jokin aika sitten otsikko jossa sanottiin että Ämmänsuo tavoittelee 60% käsittelyastetta vuoteen 2011 mennessä.

    • KoL 5

      Itte oon laittanu säännöllisesti käyttämäni vosut kiertoon, eiköhän siinä ole riittävästi kansalaisaktiivisuutta.

    • Nimetön

      Niin Kuopiossa vuokrataloissa ainakin kierrätetään mutta roskaauto vie kaatopaikalle samaan läjään kaikki kierrätetyt roskat.

      Seka jätehäm on kalleinta roskaamista joten säästäisi pitkän pennin (tai sentin kun ollaan euroissa) jos kierrättää!

      Tämän kun vielä roska-auton kuljettajakin tajuaisi. Olen itse sattunut näkemään heinälammin kaatopaikalla

      • hilima

        jos näin on, todella ikävää. Itse kierrätän kyllä kaiken mahdollisen, myös pahvit koska lämmitämme puulla. Ja ihan avoimesti olen vinkannut anopillekin, että kannattaa kierrättää. Jopa oma äitkin on alkanut kerätä metallit ja lasit talteen, vaikka on 50 tuhlari. Biojätettä se ei jaksa kompostoida, kun ei voi avotunkioon laittaa hevonkakan sekaan (koirat tonkisi). Mulla on komposti keittiöjätteille. Omatunto ei sallisi kierrättämättä jättämistä minkään osalta, jolle on parempaa käyttöä.


      • Kierrättäjä
        hilima kirjoitti:

        jos näin on, todella ikävää. Itse kierrätän kyllä kaiken mahdollisen, myös pahvit koska lämmitämme puulla. Ja ihan avoimesti olen vinkannut anopillekin, että kannattaa kierrättää. Jopa oma äitkin on alkanut kerätä metallit ja lasit talteen, vaikka on 50 tuhlari. Biojätettä se ei jaksa kompostoida, kun ei voi avotunkioon laittaa hevonkakan sekaan (koirat tonkisi). Mulla on komposti keittiöjätteille. Omatunto ei sallisi kierrättämättä jättämistä minkään osalta, jolle on parempaa käyttöä.

        Sano äitillesi, että hankkii jonkinlaisen ''verkon/häkin suojaksi''. Tai voithan sinäkin hankkia. Niitä voi ostaa valmiita kaupasta. Eikä ole kalliita.


      • Kierrättäjä

        Teidän kannattaisi ottaa yhteyttä isännöitsijään tai siihen roskayhtiöön.


    • hilima

      kutittaako niiden apivanhempies pyllyjä kovastikin? Meillä nimittäin talouspyyhe ja joka kerralle puhdas kylpypyyhe käytössä kun päiväkodilta on saatu pienimmälle kihomatoja. Tämä siis todellakin tilapäinen ja pakon sanelema käytäntö. Ja pyyhkeet kokoluokkaa käsi.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        heidän pyllyään on kutittanut reilut 6 vuotta, jonka olen mieheni kanssa yhteistä taivalta kulkenut ja appivanhemmilla vieraillut?


    • Shawn_Michaels

      Suomeen on juuri tulossa ensimmäinen jäteauto, jossa on erilliset roskienkuljetus askit.

      ... eli toisin sanoen, kierrätys päättyy noihin lajitteluastioihin mitkä on taloyhtiön pihalla. Koska ei ole vielä kalustoa, jotka suosis tätä uutta kierrätys systeemiä. Siksi ei ole vielä väliä kierrättääkö ihmiset. Tää on vasta opettelua tulevaa varten.

      Parin vuoden päästä sillä on vasta jotain merkitystä. Voi olla, että kestää kauemminkin.

      • vain tekninen juttu

        tarkoitat varmaan noita pieniin omakoti/rivitaloihin tarjoitettuja astioita. siinä vaan yhdistetään entiset pari isompaa laatikko yhteen ja samaan. isoissa taloissa on edelleen iost omat astiat koska jätettä tulee enemmän.
        eli kyseessä on vain uudesta autosta johon sopii myös nuo tulevat neljälokeroiset yhdistlemäastiat. muuten systeemi ja hyödynnys on kuten tähänkin asti.


      • Onnellinen kana

        Kaupunkitarina biojätteen kippaamisesta ei pidä enää paikkaansa. Osa biojätteestä kaadettiin sekajätteen joukkoon vajaan vuoden ajan, kun kompostointilaitoksen laajennus ei valmistunut ajoissa valitusten vuoksi. Nyt uusi laitos höyryää ja nielee sisuksiinsa kaikki miljoonan asukkaan jätteet. Enemminkin mahtuisi ja kaatopaikka täyttyisi hitaammin, jos kaikki lajittelisivat.
        (YTV:n Jätehuollon ympäristöasiantuntija Olli Linsiö, HeSa 27.2.2008/ Hinta ja laati D1)

        Joskus roskakuski on kaatanut biojätteen tai keräyspaperit sekajätteen joukkoon. Niin on tapahtunut silloin, kun kuski on kurkistettuaan astioihin huomannut, ettei jätepaperi kelpaa uuden paperin raaka-aineeksi, koska paperiastiassa on ollut paljon sinne kuulumatonta jätettä. Ihmiset myös panevat biojätteensä tavalliseen muovikassiin, joka ei hajoa, ja josta jää kompostimultaan riekaleita. Toisinaan on kyse siitä, että roska-autoissa on kaksi kammiota: toinen esim. metallille ja toinen lasille. Turun seudulla liikennöi 4-kammioisia jäteautoja.

        Jos vedotaan siihen, ettei lajittelu kannata taloudellisesti, sekin on väärä luulo. Taloyhtiöiden menoista jätekustannukset ovat noin 3-5 %. Säästöjä syntyy sitä enemmin, mitä paremmin lajittelulla onnistutaan vähentämään sekajäteastioiden määrää tai tyhjennystiheyttä. Keräyspaperiastioiden tyhjennys on edullista tai maksutonta, keräyskartonki-, energiajae-, metalli- ja lasinkeräysastioiden tyhjentäminen on halvempaa kuin sekajätteen. Kerrostaloissa asuvat eivät ole tiedostaneet sitä, että sekajäte on kaikkein kalleinta jätettä.

        Jossakin aiemmassa viestissä ihmeteltiin, etteivät 50 ihmiset kierrätä. Tutkimusten mukaan kolmannes alle 25-v miehistä ei kierrätä edes paperia. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat kierrättävät ja lajittelevat paremmin kuin nuoret. Naiset lajittelevat innokkaammin kuin miehet. Omakotitaloissa asuvat ovat kerrostaloasukkaita parempia lajittelijoita. Pk-seudulla noin puolet ihmisistä lajittelee ja kierrättää ainakin osan jätteistä.
        (HeSa 27.2.2008/ Hinta ja laati D1)


    • ...

      Ei niitä kiinnosta... Rahaa on, kyllä ne jätteet joku ala-luokkainen duunari korjaa pois...

      Ura ensin, materiaa jälkikasvulle ja kerran käytetyt surutta roskiin.

      Onneksi kohta alka lama, on taas ihmisillä aikaa muuhunkin kuin kiirehtimiseen.

    • kuin normaalijäte

      Muovien ja pullojen käsittely maksaa enemän kuin normaalin jätteen hävitys, sekä siinä muodostuu uskomaton määrä vaarallisia kemikaaleja, jotka pitäisi sitten MYÖS hävittää. Se pullojen puhdistus ja paperin uudelleen muokkaus kun ei onnistu ilman aineita. Nämä kemikaalit ovat järjestään luonnolle vaarallisia.
      Sitten on vielä se että saatetaan ne vaivalla eriteltyt jätteet kipata samaan kuoppaan lopuksi.

      En kaipaa käännytyspuheita ja haukkuja idiootiksi. Olen tätä mieltä ja te olette tuota mieltä. Vapaasti voi antaa järkeviä mielipiteitä.

    • Äijä...y

      Syy on siinä ettei siitä makseta! Jos siitä maksettaisiin niin kyllä riittäisi kierrättäjiä!

      • Muovimies

        Ei se rahasta ole kiinni vaan tollasen esim muovipullon kierrätys kuluttaa energiaa enemmän kuin uuden tekeminen.kierrätys ei kannata.


      • kierrättäjä
        Muovimies kirjoitti:

        Ei se rahasta ole kiinni vaan tollasen esim muovipullon kierrätys kuluttaa energiaa enemmän kuin uuden tekeminen.kierrätys ei kannata.

        kannattaa, että kaikki vaan kaatopaikalle?


    • Make60

      Ihmiset ei kierrätä kun se ei kiinnosta pätkääkään eikä siitä saa taloidellista hyötyä.
      Toiseksi ei vanhemmissa rivitaloissa ole keittiössa tiloja että voisi eri materiaalit laitta eri lokeroihin. Kolmannaeksi ne on niitä vihreiden höpötyksi eikö voisi vöhempää kiinnostaa.

      • Kierrättäjä

        pelkästään vihreiden höpötyksiä.

        Rivitaloissa voi laittaa vaikkapa lasipurkin tai kaksi semmoiseen hedelmä/leipäpussiin, joten ei tarvi jokaiselle hyötyjätteelle omaa astiaa. Keittiössä ei tarvi sitten sekajäteastiaakaan, kun sitä tulee niin vähän. Ainakin meillä on näin.


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        Kierrättäjä kirjoitti:

        pelkästään vihreiden höpötyksiä.

        Rivitaloissa voi laittaa vaikkapa lasipurkin tai kaksi semmoiseen hedelmä/leipäpussiin, joten ei tarvi jokaiselle hyötyjätteelle omaa astiaa. Keittiössä ei tarvi sitten sekajäteastiaakaan, kun sitä tulee niin vähän. Ainakin meillä on näin.

        Meillä on vuokra-rivitalon keittiökaapissa yksi ainoa roska-astia. Siihen meillä menee sekajäte. Tämän astian takana olisi ilmeisesti paikka toiselle muoviastialle, mutta minä pidän siinä pussia johon laitan metallitölkit ja lasin ja erottelen ne sitten kierrätyspöntöillä. Tämän vaunun vieressä on kaupan paperisia ruokakasseja pari,kolme, joihin nakkelen kartongit ja muovit sitä mukaa kuin tulee. Mitään sen kummempia hienoja astiasysteemejä ei tarvita. Ei tarvitse myöskään ajatella asiaa liian vaikeasti.


    • kainu

      Itse kans kierrätän kaiken mahdollisen jätteen, jopa pullonkorkit vien metallinkeräykseen. Kerran katsoin roskalaatikoihin niin meinasi päästä itku, kun itse näkee vaivaa ja muut heittävät kaiken mahdollisen samaan laatikkoon.


      IHMISET VOISIVAT AJATELLA EDES HIUKAN ! ei ole paljoa pyydetty lajitella edes lehdet, kartongit, metalli, lasi ja vaikka biojäte.

      • HOj

        Eiköhän tuo oo sivistyksen mittari samaan tapaan kuin töhriminen tai pummilla ajo.

        Toiset on vaan fiksumpia kuin toiset ja kun koittaa mennä graffitin piirtäjälle huomauttamaan niin kyseessä on vaan yksilön oikeus tehdä mitä huvittaa joten pidetään turvat kiinni ja annetaan niiden roskien olla.


    • poltoon kaikki

      Poltakaa roskat energiaksi. Minä en ymmärrä joidenkin loputonta halua "velata" roskia. Vanhoja lumppuja yms.. sontaa.

    • Nimetön

      Täällä Lieksassa alkoi Jäte Kukko tuhjentämään jäteastiat puolityhjinä. Ennen oli mahdollista saada 8 viikon tyjennysväli, jos kierrätti muun roinan, enää ei. Taloyhtiöissä pöntöt pursuavat yli äyräiden ja meiltä köyhiltä esim. opiskelijoilta ja pienperheiltä tyhjennetään turhaan.
      Lopetin kaikenlaisen kierrättämisen, kun asiaan ei saatu muutosta. Yleisöpalstalla purnataan ja päivitellään joka viikko asiaa. Asialle täytyis tehrä vielä jotain? Menee koko kierrätysidea pyllylleen!

      • Kierrättäjä

        ei voi saada ''rahallista'' etua siitä, niin voisit silti kierrättää, koska on siitä muutakin hyötyä.


    • turhuutta

      Kierrätykset ja säästö vaahtoamiset ovat huuhaa
      juttuja. Miksi jotain pitäisi säästää? Esim
      sähköä voisin säästää 10€ maksavilla lampuilla.
      Tuollainen säästö missä minulle syntyy turhaa
      rahanmenoa ,onko se säästämistä?

      • Kierrättäjä

        Kyllä energiansäästölampuilla ja hehkulampuilla on eroa. Toivottavasti hehkulamppujen valmistus tullaan lopettamaan. Sähköä voi kyllä säästää toisellakin tapaa, esim. sammuttaa turhat valot, ethän sinäkään voi olla kahdessa tai useammassa paikassa yhtäaikaa. Lisäksi television voi sammuttaa suoraan tv:stä, tietokoneen sammuttaminen säästää rahaa sekä LUONTOA!

        Sähköä pitäisi käyttää vähemmän, koska Suomeen suunnitellaan koko ajan ydinvoimaloita, joita vihaan. Kuulin kerran, että jos jokainen ihminen sammuttais valot huoneesta, joissa ei ole, sammuttaa ylimääräiset laitteet jne.. niin yksi ydinvoimala voitaisiin sulkea. Tämä oli siis semmoinen testi homma.

        Me ollaan hyvä esimerkki, miten ollaan säästetty kierrätyksellä. Roskapönttöä ei tarvi joka kuukausi käydä tyhjentämässä, kun tulee erittäin harvoin sekajätettä, onneksi. On jo monta euroa säästynyt tälläkin toimella.


      • Kierrättäjä
        Kierrättäjä kirjoitti:

        Kyllä energiansäästölampuilla ja hehkulampuilla on eroa. Toivottavasti hehkulamppujen valmistus tullaan lopettamaan. Sähköä voi kyllä säästää toisellakin tapaa, esim. sammuttaa turhat valot, ethän sinäkään voi olla kahdessa tai useammassa paikassa yhtäaikaa. Lisäksi television voi sammuttaa suoraan tv:stä, tietokoneen sammuttaminen säästää rahaa sekä LUONTOA!

        Sähköä pitäisi käyttää vähemmän, koska Suomeen suunnitellaan koko ajan ydinvoimaloita, joita vihaan. Kuulin kerran, että jos jokainen ihminen sammuttais valot huoneesta, joissa ei ole, sammuttaa ylimääräiset laitteet jne.. niin yksi ydinvoimala voitaisiin sulkea. Tämä oli siis semmoinen testi homma.

        Me ollaan hyvä esimerkki, miten ollaan säästetty kierrätyksellä. Roskapönttöä ei tarvi joka kuukausi käydä tyhjentämässä, kun tulee erittäin harvoin sekajätettä, onneksi. On jo monta euroa säästynyt tälläkin toimella.

        on tietysti se, että luontoa ''säästyy''. Sekajätettä tulee tällöin vähemmän. Kaatopaikat tuottavat metaania, joka on hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu eli lisää ilmastonmuutosta. Tämän lisäksi roska-auton ei tarvi käydä kovin usein meillä ja siinäkin vähenee päästöt. Tosin ei kovin paljoa, mutta onhan se niinkin, että pikkuasioista kasvaa isoja tulevaisuudessa.


      • maipetti
        Kierrättäjä kirjoitti:

        on tietysti se, että luontoa ''säästyy''. Sekajätettä tulee tällöin vähemmän. Kaatopaikat tuottavat metaania, joka on hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu eli lisää ilmastonmuutosta. Tämän lisäksi roska-auton ei tarvi käydä kovin usein meillä ja siinäkin vähenee päästöt. Tosin ei kovin paljoa, mutta onhan se niinkin, että pikkuasioista kasvaa isoja tulevaisuudessa.

        Itse kierrätän kaiken mahdollisen ja mietin tarkoin mitä vaikutuksia esim. ostoskäyttätymiselläni on.

        MUTTA jos olette vierailleet Kiinassa tai Intiassa Tai uudella mantereella...niin siellä kun savusumussa kulkee niin miettii että mitä väliä on sillä ostanko hehkulampun vai energian säästölampun kun muualla päin maailmaa miljardit ihmiset pukkaavaat aivan kaiken savuna taivaallee ja maaperään. Edes EU:n alueella ei asu niin paljon ihmisiä kuin em maissa eli kyllä telluksen lopputuloksen kannalta olisi parasta saada em maat mukaan tähän asiaan. Tämä nyt vain yksi näkökulma lisänä tähän keskusteluun.


      • Kierrättäjä
        maipetti kirjoitti:

        Itse kierrätän kaiken mahdollisen ja mietin tarkoin mitä vaikutuksia esim. ostoskäyttätymiselläni on.

        MUTTA jos olette vierailleet Kiinassa tai Intiassa Tai uudella mantereella...niin siellä kun savusumussa kulkee niin miettii että mitä väliä on sillä ostanko hehkulampun vai energian säästölampun kun muualla päin maailmaa miljardit ihmiset pukkaavaat aivan kaiken savuna taivaallee ja maaperään. Edes EU:n alueella ei asu niin paljon ihmisiä kuin em maissa eli kyllä telluksen lopputuloksen kannalta olisi parasta saada em maat mukaan tähän asiaan. Tämä nyt vain yksi näkökulma lisänä tähän keskusteluun.

        myös suuret maat sekä pienemmätkin eli kaikki maat pitäisi saadaa lopettamaan päästöjen päästämisen ulkoilmaan. Mutta kyllä energiansäästölampun ostaminen on lopulta halvempaa, kuin hehkulampun. Energiansäästölampun idea on siinä, että jossain huoneessa/ulkona pidetään lamppua monta tuntia päällä, niin se säästää sähköä, toisin kuin hehkulamppu. Sähkön hintakin on kallista ja näin säästää rahaa. Mutta mikä tärkeintä olisi niin olis hyvä, jos uusia ydinvoimaloita ei tarvis rakentaa, vaan vois sulkea niitä. Parempiakin tapoja on tuottaa sähköä, mutta harmittavasti Suomi on niin ''väärässä'' paikassa, ettei tuulivoimalatkaan pärjää.


    • Kierrättäjä

      rakastetun kierrätyskeskuksesta. Ihan kelpo peli. Ei mikään vanha vaikkakin reippaassa käytössä ollut. Ihan sopiva minulle.

      • Kierrättäjä

        täällä on useampi henkilö kirjoittamassa samalla nimimerkillä. Minä kierrättäjä en ole ostanut mitään peliä.


      • Eri kierrättäjä
        Kierrättäjä kirjoitti:

        täällä on useampi henkilö kirjoittamassa samalla nimimerkillä. Minä kierrättäjä en ole ostanut mitään peliä.

        Ei ollut tarkoitus käyttää sinun nimeäsi.
        Ei mikään peli vaan pikemminkin varsinainen kone ja varsinkin imuri. Itse olen viehtynyt tuollaiseen kovasti kierrätettyyn tavaraan. Niissä on joku sellainen yksilöllisyyden leima. Sitä jo ensi kerralla huomaa loksahtaako osa paikalleen. Onko käytössä tullut sopivaa kouluuntumista.
        Kun taas nuo vuosittaiset kisat kaikki mallit samanlaisia, ei mitään yksilöllisyyttä. Ainakin tuollainen mielikuva tulee. Kyllä kunnon käyttö luo sellaisen yksilöllisyyden ja osaavan ilmeen.

        Käyttäjä


      • kierrättäjä
        Eri kierrättäjä kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus käyttää sinun nimeäsi.
        Ei mikään peli vaan pikemminkin varsinainen kone ja varsinkin imuri. Itse olen viehtynyt tuollaiseen kovasti kierrätettyyn tavaraan. Niissä on joku sellainen yksilöllisyyden leima. Sitä jo ensi kerralla huomaa loksahtaako osa paikalleen. Onko käytössä tullut sopivaa kouluuntumista.
        Kun taas nuo vuosittaiset kisat kaikki mallit samanlaisia, ei mitään yksilöllisyyttä. Ainakin tuollainen mielikuva tulee. Kyllä kunnon käyttö luo sellaisen yksilöllisyyden ja osaavan ilmeen.

        Käyttäjä

        Puhutkohan nyt jostain naisesta :D


      • Eri Kierrättäjä
        kierrättäjä kirjoitti:

        Puhutkohan nyt jostain naisesta :D

        NIIN ainakin rakkaasta kierrätys tavarasta.
        En niitä keräile, hassua jotkin pitää vain koristeena. Itse otan jos siis saan aina kelvollisen kierrätys tavaran käyttöön en näyttely esineeksi.


    • dgkghk

      Ihmisen tekemiset mitenkään vaikuta mihinkään. Ja muiden tekemisiin ei voi vaikuttaa. Eli sama juttu, millä kansanedustajat puolustelee palkkojaan. "on niin pieni ryhmä, ettei vaikuta mitenkään, vaikka on iso (liian) palkka ja kummallisia etuja. 5kk lomaa, kulukorvaus, ilmaiset taksit,...

      • Kierrättäjä

        yksinäisistä ihmisistä tulee suuri lauma. Jos ihminen alkaa miettimään, että ''ei mun kannata kierrättää, koska kukaan muukaan ei sitä tee'' niin kannattaisi heti vaihtaa tuo ajatus. Mä en todellakaan ole ainut ihminen, joka kierrättää meillä päin. Olen saanut siskonikin kierrättämään sekä yhden sukulaiseni. Nyt menee maitopurkitkin molemmilla oikeaan paikkaan eli kartonkien joukkoon, aikaisemmin ne meni sekajätteisiin.

        Pienistä teoista kasvaa suuria ajan kuluessa!


    • Järkevä kansalainen

      Murehdi kaikkea muutakin ison maailman bisnestä samalla lailla.
      Kyllä se tavallisen ihmisen osuus on niin häviävän pieni, mitä voi tehdä.
      Ja suoraan sanottuna pitää niiden paperipyyhkeiden ym tekijöidenkin elää.

      Teollisuuden mieleen on ihan kaikessa huippukalliit varaosat. Esim. lasertulostin maksaa 79 euroa, uusi värikasetti siihen 70 euroa.
      Arvaas kumman valisen??
      Ei sinun tehtäväsi ole tätä maailmaa edes yrittää pelastaa, kun isojen herrojen bisnekset jyllää.

      • Kierrättäjä

        pienistä teoista kasvaa suuria ajan kuluessa!


    • mikään kierrättäminen

      ihmiset ovat liian ahneita ja omanedun tavoittelijoita, mullekaikkitänne hetinyt, mitä auttaa köyhän pienen ihmisen kierrätys, rikkaat rikastuu ja kuluttavat ,surutta haalivat omaisuutta millä eivät tee mitään muuta kuin osoittavat toisille rikkaille omaisuuttaan,kyllä näin meillä eletään,.. ostin vaimolle lahjan.. uuden auton jne..Kuolema tulee kaikille tasaveroisesti ja myös maapallo kuolee pian. T:musta aurinko nousee

      • Kierrättäjä

        tuommoiset ajattelut pitäisi kitkeä pois kaikilta!


    • naikkonen2

      Hienoa että jaksat kierrättää ja pitää asioista huolta.
      Meidänkin taloyhtiössä on muutama sellainen jotka heittävät aikakauslehdet ja biojätteet tavalliseen roskikseen vaikka niille olisi oma ihan vieressä.
      Tai paperilaatikossa välillä pahvia.
      Samoin eräs tuttavani ei kierrätä mitään vaikka kaikki laatikot on taloyhtiössä.
      Ihmiset kai vaan on niin laiskoja ja välinpitämättömiä.

      Hatunnosto kaikille kierrättäjille.

    • laitoin vaimonikin kierätyk...

      ei sitä passaa yhden pilalle höylätä.

    • omia kokemuksia

      Roskien lajittelu on nykyään helppoa ja vaivatonta, ainakin omalla paikkakunnallani. Toinen juttu onkin sitten vanhat tavarat ja vaatteet. Koska ne ainakin meillä ovat useimmiten ehjiä ja hyväkuntoisia mutta jostain syystä vain tarpeettomia, haluaisin myydä ne eteenpäin, vaikka pienemmälläkin rahalla. Mutta ei onnistu. Jos laitat ilmoituksen nettiin, ihmiset ovat valmiita maksamaan euron tai pari vaikkapa hyvästäkin lasten haalarista. Kirpputorit ovat oma lukunsa. Siellä myyntipöydät maksavat älyttömästi siihen nähden mitä tavaroistasi saat. Tai jos jätät sinne myytäväksi ilman että olet itse paikalla, aina jotain tavaraa varastetaan. Siksipä meillä onkin nurkissa paljonkin vanhaa tavaraa tai vaatetta. Välillä olen ajatellut viedä niitä pelastusarmeijan keräyspisteeseenkin. Siellä ei ainakaan ahneus paista läpi.

    • on useasti että "no ei ne mun pahvini paljoa paina"

      juupajuu.

    • namy

      Huolehdin siitä, että itse jaksan lajitella (pääosin kompostijätteet, pahvit, lehdet/paperi, muovipullot ja lasi erikseen).
      Huomaan tietenkin väliinpitämättömyyttä roska-astioista pilkistävien maitotölkkien ym. sinne vältämättä kuulumattomien roskien muodossa, mutta en jaksa kiinnostua huomautella kenellekkään.
      Yritän itse tehdä parhaani ja se riittää minulle.

    • ilmaiseksi...

      maksat jätemaksuja ja sitten pitäis vielä lajitella valmiiksi jotta jäte firmat saa mahdollisimman pienillä kustannuksilla hyötyjätteen.Itse en maksa siitä että teen lajitustöitä.....hullut kuriin...

      • kierrättäjä

        Ei mene noin!!


      • Alkuperäinen kirjoittaja

        asuessani nämä jätemaksut varmaankin kuuluu vuokraan. Mutta olen ajatellut, että jos meiltä tulee kaatopaikalle vietävää sekajätettä, jonka joku roska-auto käy hakemassa, alle yksi kauppakassillinen viikossa, niin vaikka maksaisin sen tyhjennyksen suoraan itse, ei sen auton tarvis kovin usein käydä. Siis jos asuisin omakotitalossa ja olisi oma roska-astia.


    • spinaltina

      mieheni joskus pyörittelee silmiään minun kierrätykselleni, mutta kyllä hän vie roskat sinne minne pyydän.
      itse vien kuitenkin tölkit, koska keräyspiste on kauempana. onneksi on eri keräyspisteitä tullut vähän enemmän, niin voi lajitellakin.
      aivan varmasti voin tehdä enemmänkin, mutten voi koko ajan olla mukavuudenhaluani vastaan. silti, mieluusti kävelen kauppaan kuin käyttäisin autoani turhan päiten. pitemmillä matkoilla on silti ihanaa, kun on oma auto.

    • lajittelu

      Kaunis ajatus tuo että kaikki lajittelisivat jätteensä. Tuskinpa vaan ikinä täysin toteutuu, itse en ainakaan lajittele juuri mitään, asun pienessä yksiössä, kaappitilaa ei muutenkaan ole yhtään, mihis lajittelet?!Lattiallekko?? Ainoat mitkä pistän erikseen ovat metallitölkit ja kissanhiekka. Loput menkööt samaan läjään.

      • kierrättäjä

        Kyllä kierrättäminen on helppoa. Aina kyllä tilat keksii. Muista se, että sekajätteelle ei tarvikaan omaa astiaa keittiössä, kun kierrättää kaiken muun. Näin ainakin meillä. Asumme kylläkin omakotitalossa, mutta eipä paljoa mene kaappitilaa.

        Myös eräs sukulainenkin alkoi kierrättämään kaikki mahdolliset, kun hänelle tätä ehdotin. Ja hän asuu yksiössä, jossa ei myöskään paljoa ole kaappitilaa. Ja hyvin mahtui kaikki, mitä tarvitsikin.

        Lasia tulee yleensä todella harvoin, joten siihenhän ei edes tarvi paljoa tilaa. Vie sitten heti seuraavalla kerralla sen lasipurkin tms.. pisteeseen muiden mukana.

        Asut taloyhtiössä, niin sinunhan täytyisi kierrättää kaikki, mitä siinä taloyhtiössä ''määrätään''. Eli jos on biojättellee oma astia, niin sinne kaikki biojätteet.

        Eräs toinen sukulainen pitää biojätteitä tiskipöydällä ja vie ne joka päivä sinne astiaan, omassa taloyhtiössään. Eli näin keittiössä ei tarvisi olla kuin muoville ja kartongille omat astiat kaapissa.


      • kierrättäjä

        vaikka ei muuta kierrättäisikään niin ongelmajätteet (paristot) pitäisi kyllä ottaa erilleen. Mutta niillehän voi laittaa pienen pussin, joka ei todellakaan vie tilaa.

        Unohdin myös paperin, ne olisi myös vietävä oikeaan paikkaan eli paperinkeräykseen.


      • nyt uskon
        kierrättäjä kirjoitti:

        vaikka ei muuta kierrättäisikään niin ongelmajätteet (paristot) pitäisi kyllä ottaa erilleen. Mutta niillehän voi laittaa pienen pussin, joka ei todellakaan vie tilaa.

        Unohdin myös paperin, ne olisi myös vietävä oikeaan paikkaan eli paperinkeräykseen.

        Olin juuri lauantaina avoimien ovien päivillä alueemme muistaakseni 22 kunnan jätteekeräys/käsittelyasemalla . Se avattiin käytöön vuoden alusta. Alueemme uuden aikaisin ja varmaan uusinta koko Suomessa. Opastettu kiertoajelu alueella linjaautolla. Kyllä piti uskoa jos lajitellaan niin kyllä kierrätys toimii ja kaikelle oli omat keruupisteet ja isot siilot mistä tavara toimitetaan sitten eteenpäin.Hieno homma . Kumpa kaikki ymmärtäisivät lajittelun merkityksen . Pureeko siihen muu kuin raha. Siis tarpeeksi suuri sekajätemaksu.


      • kierrättäjä
        nyt uskon kirjoitti:

        Olin juuri lauantaina avoimien ovien päivillä alueemme muistaakseni 22 kunnan jätteekeräys/käsittelyasemalla . Se avattiin käytöön vuoden alusta. Alueemme uuden aikaisin ja varmaan uusinta koko Suomessa. Opastettu kiertoajelu alueella linjaautolla. Kyllä piti uskoa jos lajitellaan niin kyllä kierrätys toimii ja kaikelle oli omat keruupisteet ja isot siilot mistä tavara toimitetaan sitten eteenpäin.Hieno homma . Kumpa kaikki ymmärtäisivät lajittelun merkityksen . Pureeko siihen muu kuin raha. Siis tarpeeksi suuri sekajätemaksu.

        se hienoa, että täältä alueelta on muitakin kirjoittajia :D

        Ite en käynyt siellä, mutta ois kyllä kiinnostanut käydä.


      • kierrättäjä
        nyt uskon kirjoitti:

        Olin juuri lauantaina avoimien ovien päivillä alueemme muistaakseni 22 kunnan jätteekeräys/käsittelyasemalla . Se avattiin käytöön vuoden alusta. Alueemme uuden aikaisin ja varmaan uusinta koko Suomessa. Opastettu kiertoajelu alueella linjaautolla. Kyllä piti uskoa jos lajitellaan niin kyllä kierrätys toimii ja kaikelle oli omat keruupisteet ja isot siilot mistä tavara toimitetaan sitten eteenpäin.Hieno homma . Kumpa kaikki ymmärtäisivät lajittelun merkityksen . Pureeko siihen muu kuin raha. Siis tarpeeksi suuri sekajätemaksu.

        sehän mun piti vielä sanoa, että suurempi sekajätemaksu lisäisi kierrätystä. Ainakin uskon näin.

        Muistaakseni 600-700 litran pöntön tyhjennys maksaa n. 11 euroa. Jos sen kokoisen pöntön tyhjennys olisi 15 euroa tai suurempi, niin kyllähän se aika tuntuva ois. Silloin se palkitsisi vielä enemmän kierrättämään.


    • Ylpeä-Sotkija

      Turhaa touhua kierrättäminen.
      Samaan roskalaatikkoon menee auton renkaat, akut, paristot, lasit, muovit ja ihan kaikki vitun paska.

      Laatikossahan lukee sekajäte.

      Joukkoliikennekin on ihan perseestä, oma auto se olla pitää.

      Vitut ilmastosta ja vitut luonnosta.

      • kierrättäjä

        se, että laatikossa lukee ''sekajäte'' ei todellakaan tarkoita, että sinne pitäisi laittaa semmoista jätettä, jota voi hyödyntää!!!

        Ja ongelmajätteiden laittaminen (akut, paristot) sekajätteen joukkoon ei ole sallittua!!

        Meneppä kävelemään kaatopaikalle, niin tiiät ettei todellakaan ole mukava kävellä roskien seassa! Mielummin sitä kierrättää, kuin aiheuttaa lisää roskaamista. Luuletko tosiaan, että kaatopaikatkin riittävät sun elämäs loppuun asti?? En tiiä minkä ikäinen olet, mutta arvelisin n. 20-25 vuotiaaksi.


      • salamatkustaja

        väärässä ja elät seisten toisten varpailla, kädet toisten taskussa !


      • "Turhaa touhua kierrättäminen.
        Samaan roskalaatikkoon menee auton renkaat, akut, paristot, lasit, muovit ja ihan kaikki vitun paska."

        Niin menevät, mutta se johtuu juuri sinunlaisista ihmisistä, jotka eivät välitä pätkän vertaa luonnosta. Nyt tilanne on se, että kierrättäminen ei ole kaikkien materiaalien kohdalla rahallisesti kannattavaa. Ja hintalappuahan nykymaailmassa tuijotetaan. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan, luonnonvarojen huvetessa myös niiden hinnat nousevat. Sitten saadaan kiittää itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat tunkeneet kaiken hyödyntämiskelpoisen "jäte"-materiaalin samaan kasaan.


        "Joukkoliikennekin on ihan perseestä, oma auto se olla pitää."

        Jaa, perusteita olisi mukava kuulla. Yksi kuulemani selitys on muuten se, että autolla ajavat eivät tule toimeen muiden ihmisten kanssa, ovat siis jonkinasteisesti vaivaantuneita joutuessaan olemaan suuren joukon keskellä. Oma auto on tietenkin joillakin alueilla välttämätön, mutta silloinkin sen soisi olevan edes vähäpäästöinen.


        "Vitut ilmastosta ja vitut luonnosta."

        Niin saatat olla ylpeä itsestäsi, mutta muut eivät ole.


      • kierrättäjä
        JAOU kirjoitti:

        "Turhaa touhua kierrättäminen.
        Samaan roskalaatikkoon menee auton renkaat, akut, paristot, lasit, muovit ja ihan kaikki vitun paska."

        Niin menevät, mutta se johtuu juuri sinunlaisista ihmisistä, jotka eivät välitä pätkän vertaa luonnosta. Nyt tilanne on se, että kierrättäminen ei ole kaikkien materiaalien kohdalla rahallisesti kannattavaa. Ja hintalappuahan nykymaailmassa tuijotetaan. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan, luonnonvarojen huvetessa myös niiden hinnat nousevat. Sitten saadaan kiittää itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat tunkeneet kaiken hyödyntämiskelpoisen "jäte"-materiaalin samaan kasaan.


        "Joukkoliikennekin on ihan perseestä, oma auto se olla pitää."

        Jaa, perusteita olisi mukava kuulla. Yksi kuulemani selitys on muuten se, että autolla ajavat eivät tule toimeen muiden ihmisten kanssa, ovat siis jonkinasteisesti vaivaantuneita joutuessaan olemaan suuren joukon keskellä. Oma auto on tietenkin joillakin alueilla välttämätön, mutta silloinkin sen soisi olevan edes vähäpäästöinen.


        "Vitut ilmastosta ja vitut luonnosta."

        Niin saatat olla ylpeä itsestäsi, mutta muut eivät ole.

        kommentit sinulta tämän yhden ''paskiaisen'' kirjoitukseen. Tätä minäkin arvostan.


    • 10+7

      Ite en kaikkea kierrätä, mutta petterit, polttimot, lehdet, kartongin ja tietenkin biojäte astia löytyy :) Lasia ja peltitölkkejä tulee niin vähän ja niille ei ole lähellä kierrätystä, että ne satunnaiset ikävä kyllä tulee sekajätteeseen heitettyä :( sen myönnän. Suututtaa kun samassa taloyhtiössä porukka laittaa pieneen biojäte astiaa normaaleja muovisia jätepusseja täynnä roskaa. Varmaan siksi että se sattuu olemaan lähinnä ovea, onhan se heille niin kovin vaikeaa otta pariaskelta eteenpäin ja laittaa ne siihen sekajätteeseen minne kuuluukin.

      • Meillä on kierrätys

        päin p:tä Hyvä asia pilataan huijaamalla kansalaisia, ja kun he saavat tietää mitä oikeesti tapahtuu, loppuu kierrätys siihen paikkaan.

        Vielä muovista:
        - Mihin te kuvittelette sen menevän? Kierrätykseenkö?

        Muovia, esim Sinun tietokoneesi osia ei ole merkitty, eli niitä ei voi käyttää uudelleen, siis granuloida uudelleen, koska teollisuuden koneet on rakennettu kukin jollekin tietylle muovilaadulle, eli niissä käytetään eri lämpötiloissa.
        Jos pannaan muovit sekaisin ja muovikoneeseen, niin koneen suutin (extruuderi) ei kestä.
        Eli jos tiedätte mihin muovi menee, paitsi polttoon, olisi tämä kiva tietää.
        Juu, ja EUlta saisi varmaan mojovan palkkion kun keksis, missä lajittelematon muovi voitaisiin uudelleenkäyttää.


      • Simpel
        Meillä on kierrätys kirjoitti:

        päin p:tä Hyvä asia pilataan huijaamalla kansalaisia, ja kun he saavat tietää mitä oikeesti tapahtuu, loppuu kierrätys siihen paikkaan.

        Vielä muovista:
        - Mihin te kuvittelette sen menevän? Kierrätykseenkö?

        Muovia, esim Sinun tietokoneesi osia ei ole merkitty, eli niitä ei voi käyttää uudelleen, siis granuloida uudelleen, koska teollisuuden koneet on rakennettu kukin jollekin tietylle muovilaadulle, eli niissä käytetään eri lämpötiloissa.
        Jos pannaan muovit sekaisin ja muovikoneeseen, niin koneen suutin (extruuderi) ei kestä.
        Eli jos tiedätte mihin muovi menee, paitsi polttoon, olisi tämä kiva tietää.
        Juu, ja EUlta saisi varmaan mojovan palkkion kun keksis, missä lajittelematon muovi voitaisiin uudelleenkäyttää.

        Poltto tai jos hienostellaan pyrolyysi


      • Haah-ka
        Simpel kirjoitti:

        Poltto tai jos hienostellaan pyrolyysi

        Minä en ymmärrä, en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kierrättäminen on joillekin niin vaikea ja ilmeisesti suorastaan vastenmielinen asia? Varmasti osa tämän palstan viesteistä on provoja, mutta kun tätä "ei minun teoilla ole merkitystä" tai "turhaa touhua" mielipiteitä on niin paljon että tekee mieli polkea jalkaa. Tämähän on asennekysymys! Asenteista nämä jutut lähtee, ei ikinä, missään asiassa saa ajatella ettei omilla teoillaan ole merkitystä! Sehän on kamala ajatus!

        Ja vaikkei niillä olisikaan merkitystä, miksei silti voisi kierrättää tai vähentää vedenkulutusta tai autoilua, jos nyt oletetaan ettei se ole suhteettoman hankalaa. Mitä haittaa siitä on? Pahvin ja paperin erottaminen sekajätteestä ei vie juurikaan aikaa eikä edes rahaa, yleisen kuluttamisen vähentäminen on yleensä suoraa säästöä. Jos pikkupaikkakunnilla ei ole mahdollisuutta kierrättää niin ok, mutta kun ystäväni, joka muutti kierrätyksen kannalta hyvinvarusteltuun kerrostaloon, vielä vuosien päästäkin sanoo ettei ole "ratkaissut" kierrätystään, minulla kyllä alkaa keittää. (ei _varsinkaan_ näissä asioissa kannata kellekään suuttua ja paasata joten en minä ketään hauku, ystävällisesti yritän keskustella asiasta, jos jotain)

        Tässä maailmassa on monia asioita jotka ovat pielessä, joita en kerta kaikkiaan voi ymmärtää ja joiden takia tällainen maailmanparantaja (tai murehtija, sama asia) vuodattaa kyyneliään. Esimerkkinä nyt vaikka sodat ja nälänhätä ja mielipidevankeus ja amerikkalaiset... Kulutus on yksi näistä isoista aiheista, ja kulutukseen liittyy kierrätys.

        Kaikki lähtee yksittäisten ihmisten pään sisältä, asenteista. Ihan kaikki. Älkää aliarvioiko itseänne!


    • 47h343

      SER-bisnes on kaikista mädin laatu tavaraa menee myllyyn ei saa ottaa, miksipä sitten vaivautua muutenkaan kierrättämään, kun raha on se jota ensi sijaisesti katotaan. HYVÄT IHMISET, kierrättämällä teette itsellenne karhunpalveluksen, heittäkää kaikki sekäjätteeseen, jottei Ylhäisyys pääse Teidän tekemästään työstä hyötymään.

    • Anonyymi

      Poikaystäväni ei suojele luontoa, toisin kuin minä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe