Hei!Minulla on 5 1/2 vuotias tyttö,joka edelleen käyttää yövaippaa. Päivät sujuu aivan hyvin,ehtii vallan mainiosti vessaan eikä tuhraa kakallakaan housujaan,mutta yöksi on edelleen laitettava vaippa. Neiti nukkuu yönsä erittäin sikeästi,eikä herää pissahädän iskiessä.Ollaan yritetty jopa sitä,että herätetään tyttö pari kertaa yössä pissalle,mutta tästäkään ei ole ollut apua. Nyt meillä pidetään ns.kastelupäiväkirjaa ja lääkäri päättää tämän pohjalta mitä tehdään. Siispä löytyykö meille kohtalotovereita? Ja miten teillä asian kanssa edettiin,kuinka pian yökastelusta pääsitte eroon? Kaipaan pikaisesti vastauksia,tämä on hermoja raastavaa...
Lapsen yökastelusta
7
1611
Vastaukset
- Kastelija
Hyvä äityli, ei kannata alkaa menettämään hermoja kastelun vuoksi, koska voi olla, että joudutte elämään asian kanssa vielä vuosia.
Itse olin yökastelija. Oli aikoja jolloin kastelu tapahtui joka yö ja oli aikoja jolloin luuli päässeen tästä ikävästä asiasta eroon. Parisen viikkoa pisimmillään muistan olleeni kuivilla. Eli koskaan et voinut tietää, mikä oli se viimeinen kastelu. Nyt jälkeen päin voi sanoa, että Se Viimeinen kastelu tapahtui kun olin 18- vuotias (olen nyt vähän alle nelikymppinen) ja kesti vuosia, ennenkuin pystyi rauhallisin mielin asettua nukkumaan muualla kuin omassa sängyssä. Eli voinen vakuuttaa, että asian kanssa on eletty. Vaikeimpia hetkiä olivat tietenkin kouluajat, ja asiaa vaikeutti vielä sen ajan huonot pesumahdollisuudet.
Sitä en edelleenkään tiedä, mistä kasteluni johtui. Perhettämme voidaan pitää normaalina. Meitä on kolme sisarusta, mutta vain minä ja vanhempi sisko oltiin kastelijoita. Mutta koska myös toinen enoistani oli yökastelija, on jotain tekemistä asian kanssa myös perintötekijöillä. Omia lapsia minulla ei ole.
Kuten jo maninitsin, on erittäin tärkeää, miten te vanhempina suhtaudutte asiaan. Missään tapauksessa itse lapsi ei voi asialle mitään, joten tukeminen ja mukanaeläminen on todella tärkeää. Ja kun lapsi alkaa itse ymmärtää, mistä on kysymys, asiasta on hänen kanssaan puhuttava. Eli kastelua ei saa jättää pelkästään lapsen harteille.
Kastelu on harmillinen juttu, mutta ei se (kenenkään!) elämää kaada. Tsemppiä sinulle/teille. :) - Jerry
oli kuusivuotiaana vieläkin kastelija, lopulta syyksi selvisi nuoruusiän diabetes. Toivottavasti ei teillä.
- voiton puolella
Yökastelu on perinnöllistä, kuten lääkäri on teille varmaan jo kertonutkin. Kastelun syynä on eräänlainen kypsymättömyys, joten yöllä herättämiset yms. konstit eivät auta. Asiasta ei kannata huolestua, vaiva on melko yleinen.
Nykyään on käytössä hyvä lääke (minirin), joka on ainakin meillä auttanut. Meidän tyttärellä hoito aloitettiin 5 1/2 vuoden ikäisenä ja nyt 7 vuotis-syntymäpäivän kynnyksellä on ollut jo 4 täysin kuivaa kuukautta. Tyttö on muuten ollut täysin terve ja hyvin kehittynyt.
Asiasta ei kannata tehdä mitään suurta numeroa.
Kerrot vaan lapsellesi, että tämä on tavallinen vaiva, josta paranee aikanaan.- ei yökylään
Hei, Kelalta saa hoitotukea minirinin ostoon ja yökastelusta aiheutuviin kuluihin. Ohi meni 7-vuoden iässä, oli ollut pari päivää koulua. muistutin aamusuihkusta ja sängyn siivouksesta, ja varoitin että kaverit voi vähän kattoo jos ne tulee kylään ja sulla on sänky siivoton. Kokeitiin hälypatja--kaikki muut hereillä,naapuria myöten joka luuli palovaroittimeksi--lääkkeet, herätykset, juomisenrajoitukset yms.jaksamista kaikille.
- 2 pojan äiti
ei yökylään kirjoitti:
Hei, Kelalta saa hoitotukea minirinin ostoon ja yökastelusta aiheutuviin kuluihin. Ohi meni 7-vuoden iässä, oli ollut pari päivää koulua. muistutin aamusuihkusta ja sängyn siivouksesta, ja varoitin että kaverit voi vähän kattoo jos ne tulee kylään ja sulla on sänky siivoton. Kokeitiin hälypatja--kaikki muut hereillä,naapuria myöten joka luuli palovaroittimeksi--lääkkeet, herätykset, juomisenrajoitukset yms.jaksamista kaikille.
Meidän poika täyttää joulukuussa 8 vuotta, Minirin hoito aloitettiin puoli vuotta sitten, lopetettiin tuloksettomana, lääkäri ei suosittele yöllä herättämisiä eikä hälytyspatjaa, poika nukkuu sikeästi, vähän herkkäluonteinen, ei tehdä asiasta stressiä, loppuu, kun loppuu, ongelmana meillä löytää tarpeeksi isoja vaippoja....
Pojalle korostettu, että kyseessä sellainen asia, jolle hän itse ei voi mitään.
Kuivia aamuja ei ole ollut, patja monasti aamulla märkä, kun vaippakaan ei enää riitä. Iltapalan syö ajoissa eikä illasta paljon edes juo, mutta näistä ei apua. Täytyy vain odotella oman hormonitoiminnan kypsymistä !
Näin meillä ! - 2 pojan äiti
2 pojan äiti kirjoitti:
Meidän poika täyttää joulukuussa 8 vuotta, Minirin hoito aloitettiin puoli vuotta sitten, lopetettiin tuloksettomana, lääkäri ei suosittele yöllä herättämisiä eikä hälytyspatjaa, poika nukkuu sikeästi, vähän herkkäluonteinen, ei tehdä asiasta stressiä, loppuu, kun loppuu, ongelmana meillä löytää tarpeeksi isoja vaippoja....
Pojalle korostettu, että kyseessä sellainen asia, jolle hän itse ei voi mitään.
Kuivia aamuja ei ole ollut, patja monasti aamulla märkä, kun vaippakaan ei enää riitä. Iltapalan syö ajoissa eikä illasta paljon edes juo, mutta näistä ei apua. Täytyy vain odotella oman hormonitoiminnan kypsymistä !
Näin meillä !niin meillä on nuorempi poika tällä hetkellä 5-vuotias, vaippa jäi pois 3-vuoden iässä, ei sen jälkeen tarvinnut yölläkään vaippaa, vahinkoja ei ole sattunut. Suvussa ei ole yökastelua, vanhemmalla pojalla nyt vain on tuo vaiva, no nuoremmalla oli vauvasta 4-vuotiaaksi paha maito-ja vilja-allergia, että oman osansa on hänkin näistä vaivoista joutunut kärsimään, mutta onneksi molemmat kuitenkin reippaita poikia ja vaivat loppujen lopuksi aika pieniä, tosin yökastelu harmillista, mutta kun miehen serkun lapsi sairastui 4-vuotiaana syöpään, tuntui nämä omien poikien vaivat pieniltä.
Jaksamista kaikille....ja hyvää kesän jatkoa ! - try
2 pojan äiti kirjoitti:
niin meillä on nuorempi poika tällä hetkellä 5-vuotias, vaippa jäi pois 3-vuoden iässä, ei sen jälkeen tarvinnut yölläkään vaippaa, vahinkoja ei ole sattunut. Suvussa ei ole yökastelua, vanhemmalla pojalla nyt vain on tuo vaiva, no nuoremmalla oli vauvasta 4-vuotiaaksi paha maito-ja vilja-allergia, että oman osansa on hänkin näistä vaivoista joutunut kärsimään, mutta onneksi molemmat kuitenkin reippaita poikia ja vaivat loppujen lopuksi aika pieniä, tosin yökastelu harmillista, mutta kun miehen serkun lapsi sairastui 4-vuotiaana syöpään, tuntui nämä omien poikien vaivat pieniltä.
Jaksamista kaikille....ja hyvää kesän jatkoa !Jos jäävät kauppojen vaipat pieniksi, voi tilata postimyynnistä isompia malleja
http://www.metsapolku.com
Apoteekistakin voi kai kysellä isompia vaippoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881541
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1141420Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras701285- 301161
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1171000Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422981Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46928- 19892
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66808- 46743