kun on puhetta tuosta auto-onnettomuudesta, niin sellainen tuli vahvasti mieleen, että mihin ne ihmiset jotka kuolevat, niin tosiaankin kuolevat auto-onnettomuudessa?
Kuvitellaan tilanne, että auto suistuu tieltä rekkaa päin, olet turvavöihin kiinnitettynä ja silti henki lähtee?
Onko se törmäys niin raju, kun kohdataan jotain 80 km / h nopeudella kummallakin kulkuneuvolla?
Niin; missä tilanteessa se kuolema sitten tulee? Lyökö ihminen päänsä johonkin rattiin niin rajusti, vai lyökö päänsä jotenkin kattoon tai tuulilasiin... vai mistä se johtuu?
Olisiko jolla kulla ihan konkreettista tietoa tuosta? Meinaan, että jos vaikka joku tuttava tms. on menehtynyt, niin olisi selvitetty kuolinsyy sitten.
Kertokaapa
7
1416
Vastaukset
- aikista
Yleensä rekkakolarissa kuolinsyy on auton murskaantuminen,eli matkustajat iskeytyy auton sisään tunkeutuviin rojuihin,joko omasta tai vieraasta autosta.Myöskin törmäys 80 nopeudesta on niin raju että turvavöissä oleva matkustaja voi kuolla sisäisiin vammoihin,etenkin aortan kaaren repeämä tappaa heti.Lapsilla taas kaularangan jatke on arka paikka,lapsi saattaa selvitä rajustakin törmäyksestä turvavöissä tai istuimessa pikku kolhuin tai sitten kuolla heti ilman ulkoisia vammoja.
Turvavyön kiristimet ja voimanrajoittimet pienentää riskiä äkkipysähdyksen voimien hallitsemiseksi.On myös tärkeää laittaa vyö tiukalle alas lantiolle muuten paksusuoli repeää.Lasten olisi oltava selkä eteen ainakin 3-4 vuotiaiksi senkin jälkeen tiukalla oleva 5 pistevyö on parempi kun auton normaali vyö,sillä valtaosa lasten päävammoista on iskeytymisiä auton sivuun.Turvaistuimessa istuva on parhaiten suojattuna sivukolareilta.- Nabbula
että mikä sitten aiheuttaa jonkun aortan kaaren repeämän tai paksusuolen repeämän tai sitten ylipäätänsä muut sisäiset vammat, jotka eivät johdu noista tunkeutuvista rojuista? Onko se joku törmäyksestä syntyvä paine, tms?
- ambulanssimies
Nabbula kirjoitti:
että mikä sitten aiheuttaa jonkun aortan kaaren repeämän tai paksusuolen repeämän tai sitten ylipäätänsä muut sisäiset vammat, jotka eivät johdu noista tunkeutuvista rojuista? Onko se joku törmäyksestä syntyvä paine, tms?
Niin aortan kaaren repeämä on useinmiten seuraus potilailla jotka eivät ole käyttäneet turvavyötä,samoin on niskavammat jotka tappaa tai halvaannuttaa,ne johtuu kun auto kaatuu ja kehon massa kohdistuu niskaan.Rajussa nokkakolarissa voi turvavöissäkin oleva henkilö saada sisäisiä vammoja kun sisäelimet liikkuvat ja iskeytyvät toisiaan vasten kuten aivotkin koppaa vasten.
Lapsilla on paksusuolen vaurio yleinen kun turvavyön lanneosa painaa mahaa.Yksikään istuinkorokkeella ollut lapsi ei ole valittanut alavatsaa,joten koroke on hyvä olla.
Kylkikolareissa sekä ympäriajoissa etenkin lapset lyövät päitään ikkunoihin ja kylkiin,turvaistuimessa niin ei pääse käymään.4 tai 5 pistevaljaat olisi lapsillakin turvallisemmat kuin kolmipistevyö,näin kokemuksen arviona sanokoon jos paremmin joku tietää. - Nabbula
ambulanssimies kirjoitti:
Niin aortan kaaren repeämä on useinmiten seuraus potilailla jotka eivät ole käyttäneet turvavyötä,samoin on niskavammat jotka tappaa tai halvaannuttaa,ne johtuu kun auto kaatuu ja kehon massa kohdistuu niskaan.Rajussa nokkakolarissa voi turvavöissäkin oleva henkilö saada sisäisiä vammoja kun sisäelimet liikkuvat ja iskeytyvät toisiaan vasten kuten aivotkin koppaa vasten.
Lapsilla on paksusuolen vaurio yleinen kun turvavyön lanneosa painaa mahaa.Yksikään istuinkorokkeella ollut lapsi ei ole valittanut alavatsaa,joten koroke on hyvä olla.
Kylkikolareissa sekä ympäriajoissa etenkin lapset lyövät päitään ikkunoihin ja kylkiin,turvaistuimessa niin ei pääse käymään.4 tai 5 pistevaljaat olisi lapsillakin turvallisemmat kuin kolmipistevyö,näin kokemuksen arviona sanokoon jos paremmin joku tietää.henkilöauton ja rekan törmätessä vaikkapa 80 km/h, ei käytännössä juurikaan ole mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä... ?
Tai no onhan noita joitakin ollut, jotka ovat selvinneet, mutta heidän nopeutensa kohtaamishetkellä on varmaan ollut paljon pienempi, kuin 80 km/h.
No mitä tästä opimme; ajakaa siivosti hyvät ihmiset, sillä rekan kohtaaminen nokakkain on kohtalokas asia. - teppo
Nabbula kirjoitti:
henkilöauton ja rekan törmätessä vaikkapa 80 km/h, ei käytännössä juurikaan ole mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä... ?
Tai no onhan noita joitakin ollut, jotka ovat selvinneet, mutta heidän nopeutensa kohtaamishetkellä on varmaan ollut paljon pienempi, kuin 80 km/h.
No mitä tästä opimme; ajakaa siivosti hyvät ihmiset, sillä rekan kohtaaminen nokakkain on kohtalokas asia.On tapauksia joissa selkä menosuuntaan olleessa turvaistuimessa on lapsi selvinnyt jopa vähin vammoin.Selkä edellä istuimen selkänojaan tuettuna ihminen kestää suuriakin rasituksia,jos haetaan turvallisuutta miksi muut istuimet kuin kuskin voisi olla selkä eteenpäin,miettikääpä sitä???????????
- ...
G-voimat on aika kovat niissä tormäyksissä jos ei nyt satu iskemään itteensä mihinkään, ja ne yksistään jo aiheuttaa kuolemiakin.
- ...
Niin just noi sisäiset vauriot aiheuttaa ne G-voimat törmäyksessä, ja niitä ei voi välttää muutakun että auto tai se mihin törmätään antas periksi enemmän että vauhti ei hidastuisi niin äkkinäisesti, joka siis vähentäis G-voimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442