Olen ihan tavallinen virkanaisperheenäiti, sieltä erittäin käytännönläheisrealistisesta päästä vielä. Mutta Alvar Aallon ihailija olen ollut pikkutytöstä lähtien!
Tällä palstalla arvostellaan Aallon tuotantoa hyvin usein. Mutta voiko esim. kauniimpaa kokonaisuutta olla olemassakaan kuin Jyväskylän yliopistoalue? No, vessassa istuessani olen usein kyllä ajatellut, että onneksi olen hoikka ja notkea - monella "tavallisella" suomalaisnaisella jää kyseinen paikka kyllä käymättä! Eikä ehkä Lappia-talon akustiikkakaan ole paras mahdollinen. Mutta viereinen kirjasto on kyllä todella kaunis.
Monessa talossa olen vuosien varrella asunut. On ollut perinteistä kaunista hirsitaloa, tavallisia rivitaloasuntoja ja vaikka mitä. Nyt lopultakin olen saanut rakentaa itselleni sellaisen talon, josta olen haaveillut vuosikymmenet: nykyisten talomallistojen mukaan modernin, mutta piirteiltään hyvin paljon Aallon funktionalismin kaltainen.
A.Aalto
29
2019
Vastaukset
- Psyko Logi
Mitähän mahdat aloituksellasi tavoitella? Et kai vaan keskustelua? Muutenkin sukupuolesi on vähintään häilyvä koska tekstissäsi on liikaa miehisiä piirteitä.
Alvar Aalto on "hyvä", laajalti tunnustettu mestari ja maestro. Joillekin lapsukaisille näyttää tuottavan mielihyvää mestarin haukkuminen. Lähetelkööt minun puolestani höpinöitään saitille. Ne eivät edes raapaise maestron kilpeä.- raapaise,
ei. Sikäli mikäli maestrolla on kilpi mukanaan nykyisessä majassaan.
- ???
No eivät kyllä todellakaan raapaise, eivät edes kutittele. Mutta jostain syystä joku niitä ymmärtämättömyyksissään kirjoittelee.
En välttämättä hae keskustelua, haluan lähinnä julistaa mielipiteeni. Ketä kiinnostaa? Tuskin ainakaan väittelyä syntyy, toivottavasti ei.
Ja kyllä minä ihan varmasti olen nainen, juuri sellainen kuin aluksi kuvailin. - ainakin
??? kirjoitti:
No eivät kyllä todellakaan raapaise, eivät edes kutittele. Mutta jostain syystä joku niitä ymmärtämättömyyksissään kirjoittelee.
En välttämättä hae keskustelua, haluan lähinnä julistaa mielipiteeni. Ketä kiinnostaa? Tuskin ainakaan väittelyä syntyy, toivottavasti ei.
Ja kyllä minä ihan varmasti olen nainen, juuri sellainen kuin aluksi kuvailin.minä ymmärsin sukupuolesi tekstin somasta horjuvuudesta, vaikken mikään psykiatri olekaan.
- tulisi
erottaa hyvästä arkkiteh tuurista.
- Seinäjoellakin
tulisi kirjoitti:
erottaa hyvästä arkkiteh tuurista.
Käyhän aakean laakealla lakeudella eli Seinäjoella. Jos et tiennyt niin siellä on myös ainutlaatuinen kokonaisuus, Aaltokeskus. Tilaa opastus, kun menet. Tunnin verran saat kuulla värikkäästi itsellesi mieluisia asioita.Sitten voit ajella 40 km Kuortaneelle ja katsoa tieltäkäsin Aallon syntymäkotia, käydä Urheiluopistolla lounaalla tai päivällisellä (www.kuortane.com) ja suunnata sen jälkeen n.40 km Alajärvelle tutustumaan Aallon muuhun tuotantoon.
Sillä jaksat taas ainakin yhden vuoden ... - Raab Alham, dasentti, fil.tre
sinun sukupuolipsykologiassa olla vikana? Oidipaalinen kompensaatiopyrkimys näyttää sinulla ainakin olevan vahva koska "joudut" noin ojentamaan ja mitätöimään ensin viestin mihin vastaat. Tehokkaammin kuin kymmenen kuvanraastajaa, kaapinpäälle nostetun kilpeä naarmuttavat ne jotka pyrkivät sitä mustasukkaisesti vartioimaan ja kertomaan muille kuis sit pittää tulkita.
- Hamara
Ukko pitäis kaivaa montusta ylös, ja ruoskia tekemisistään! Ettäkö mikä jumalkompleksi? Onhan horisko itse sanonut "Minä en olekkaan ihminen, vaan alvar aalto"... Kun eräässä seminaarissa oli kuulutettu ,ihmisläheisemmän arkkitehtuurin perään.
- Zabadak
Itsekö tuon keksit vai luitko kulttuurikaskuja?
Verrattuna muihin aikansa sankariarkkitehteihin Alvar Aalto tunnetaan maailmalla
nimenomaan orgaanisen ja ihmisläheisen arkkitehtuurin mestarina.
- selvennykseksi
Hei, olipa hauska kuulla että muitakin funktionalismin ihailijoita löytyy. Onnittelut talostasi! Tiedän, miten nautit, sillä itsekin saan asua omasta mielestäni todella tyylikkäässä talossa. Kaikki asialliset kommentoijat ovat jättäneet tämän palstan keskustelut omaan arvoonsa, ja suosittelen samaa sinullekin. Täällä ei kannata ruutia tuhlata. Toivotaan, että joku perustaa saitin, jossa voi keskustella asiallisesti.
Näitä katkerannokkelia kirjoituksia luettuani en voinut tulla kuin yhteen lopputulokseen: suurin osa tänne kirjoittelevista 'analyytikoista' on niitä miehiä, jotka kadehtivat kaikkea, jota joku toinen on saavuttanut.
Auton hankinta lienee lattapäisen maskuliinisuuden ylevimpiä hetkiä, mutta talon rakentaminen näyttää vievän voiton. Ja auta armias, jos joku ei teekään valmista piparkakkuelementtihökkeliä vaan palkkaa arkkitehdin tai ostaa vanhan safa-talon, sylkeminen alkaa - ne kaikkein happamimmat pihlajat kun kasvavat juuri näiden talojen pihoilla.
Itsekin aloitin kerran keskustelun, johon sain Arkkivaarilta järkevän ja asiallisen vastauksen. Muut olivat juuri tämän ketjun tapaista katkeraa tyhjän mälväämistä.
Voi, mikä voima jyllääkään verbaaliluuserissa.- aloittaja*
Juu, kyllä minä olen huomannut, että tälläkään palstalla ei tahdota pysyä asiassa. No, ei se mitään, aina voi hypätä yli sellaiset kommentit, joita ei viitsi lukea. Tai sitten lukea ja jättää omaan arvoonsa.
Missähän olisi se palsta, jossa asia pysyisi asiassa?
Kyllä minä tosiaankin nautin kodistani. Se on juuri minulle sopiva koti. Mielelläni kuuntelen toisten kommentteja siitä, enkä pahastu arvostelustakaan. Ihan kamalia haukkuja ei kukaan päin naamaa ole tullut esittämään, jos lie joku mielessään ajatellutkin. - ummummmm..
Ummmm.. näen hilseilevässä hiusrajassa kilometrin syvyiset uurteet, jotka halkovat otsanahkaa.. ummummm.. väpättävän leukaluun yläpuolella tiukaksi puristetun viivan, joka pielistään pyrkii vääntymään vetovoiman suuntaan, mutta jonka äärimmäisen tiukaksi kiristetty nuttura pystyy jotensakin hallitsemaan.. Uummm.. tunnen eltaantuneen lemonzyiseglyseriinin tuoksun, joka on levittäytynyt kerrokseksi kelmeälle iholle helmeilemään. Uummummm. .näen valkoiseksi kaakeloidun kylpyhuoneen, ja lattialla vaaleanpunaiset, puuterintuksuiset sievät tohvelit, joihin on sekoittunut aavistus virtsan hajua..Hyi, Fifi!
Ummm.. näen unelma talon, ihanantalon.. anteeksi, nyt meni senat sakaisin.. siis unelmatalon, inhan ladon.. Ääh, eihän tästä mitään tuu. - parkaa!
ummummmm.. kirjoitti:
Ummmm.. näen hilseilevässä hiusrajassa kilometrin syvyiset uurteet, jotka halkovat otsanahkaa.. ummummm.. väpättävän leukaluun yläpuolella tiukaksi puristetun viivan, joka pielistään pyrkii vääntymään vetovoiman suuntaan, mutta jonka äärimmäisen tiukaksi kiristetty nuttura pystyy jotensakin hallitsemaan.. Uummm.. tunnen eltaantuneen lemonzyiseglyseriinin tuoksun, joka on levittäytynyt kerrokseksi kelmeälle iholle helmeilemään. Uummummm. .näen valkoiseksi kaakeloidun kylpyhuoneen, ja lattialla vaaleanpunaiset, puuterintuksuiset sievät tohvelit, joihin on sekoittunut aavistus virtsan hajua..Hyi, Fifi!
Ummm.. näen unelma talon, ihanantalon.. anteeksi, nyt meni senat sakaisin.. siis unelmatalon, inhan ladon.. Ääh, eihän tästä mitään tuu.Nykypäivänä ei elämän enää tarvitse olla tuollaista. Muuta pois. Muuta heti pois! Kyllä sosiaalihuolto auttaa huono-osaisempaakin ämm... siskoa.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea valitsemallesi tielle. - aloittaja*
ummummmm.. kirjoitti:
Ummm.. näen unelma talon, ihanantalon.. anteeksi, nyt meni senat sakaisin.. siis unelmatalon, inhan ladon.. Ääh, eihän tästä mitään tuu.No en minä nyt ihan tuolta näytä! Ei hilseile otsanahka, vaikka ryppyjä kyllä tässä iässä jo pakkaa olemaan, kun en ole kauneusleikkauksissa käynyt enkä silikonia itseeni dumpannut. Leuka saattaa väpättää (ainakin nyt sotaelokuvan jälkeen), mutta yleensä suupielet ovat ihan reilusti ylöspäin - johtuu ehkä palveluammatistakin. Ei tule nutturaa minun blondeista kutreista, liian lyhyet ovat. Käytän tuoksuttomia voiteita, jotta tuoksuille allerginen rakkaani voisi tulla vierelleni. Kylpyhuoneeni seinät ovat kyllä valkoiset, mutta vaaleanpunaisia tohveleita minulla ei ole, eikä Fifiä sen enempää kuin muutakaan lemmikkiä. Taloni ON unelmani täyttymys, mutta latoa siitä ei saa tekemälläkään!
Oletkos kateellinen, kun joku on tyytyväinen? - käsitit
aloittaja* kirjoitti:
No en minä nyt ihan tuolta näytä! Ei hilseile otsanahka, vaikka ryppyjä kyllä tässä iässä jo pakkaa olemaan, kun en ole kauneusleikkauksissa käynyt enkä silikonia itseeni dumpannut. Leuka saattaa väpättää (ainakin nyt sotaelokuvan jälkeen), mutta yleensä suupielet ovat ihan reilusti ylöspäin - johtuu ehkä palveluammatistakin. Ei tule nutturaa minun blondeista kutreista, liian lyhyet ovat. Käytän tuoksuttomia voiteita, jotta tuoksuille allerginen rakkaani voisi tulla vierelleni. Kylpyhuoneeni seinät ovat kyllä valkoiset, mutta vaaleanpunaisia tohveleita minulla ei ole, eikä Fifiä sen enempää kuin muutakaan lemmikkiä. Taloni ON unelmani täyttymys, mutta latoa siitä ei saa tekemälläkään!
Oletkos kateellinen, kun joku on tyytyväinen?väärin, eihän tuo hieman makaaberi sepustus ollut kohdistettu sinun kirjoituksiisi. Tutkailepas hieman tarkemmin tuota viestipuuta, mikä johtaa mihinkin, senkin höpsö siiliblondi (perään voi kuvitella vaikka iloisena vinkkaavan hymiön).
Ylipäätään en ymmärrä, miten joku voi olla kateellinen mistään taloista saati autoista. Jos joku on, saattaa hänellä kilometrin korkuiset vuorijonot ylittää otsanahan jossain elämänvaiheessa.
- Jotain hyvääkin
Hyvää Aalto on saanut aikaan kohottamalla suomalaisen arkkitehtuurin tunnettavuutta, jos pidetään vain tunnettavuutta saavutuksen arvoisena. Mutta muutoin aaltomainen epäkäytännöllinen sairaala-arkkitehtuuri on epäluonnollista. Funktionalismin nimissä tehtiin (ja tehdään vieläkin) toimimattomia kattorakenteita, räystäsrakenteita, tilasuunnittelua, pelkistettyä pintaa ja muotokuvioita, jotka ovat sekä epäluonnollisia että epäkäytännöllisiä. Kullekin suotakoon mahdollisuus tehdä itselleen sellainen valkoinen laatikko, minkä hän haluaa, makuasioista kun ei voi kiistellä. Mutta talon itse rakentaneena ja joitakin korjanneena, en voi ymmärtää käytännöllisläheisyys-argumenttia. Onko se käytännöllistä, kun marmorit putoilevat seinistä tai katto vuotaa tai huoneissa kaikuu tai tuolissa on yhtä mukava istua kuin vanhanajan huussissa 20 asteen pakkasella. Funktionalismia sanan oikeassa merkityksessä kaipaisin, mutta aaltomaisilla arkkitehdeillä sitä hyvin harvoin löytyy (tosin harvalla ns. modernismin arkkitehdillä sitä valitettavasti ei ole nimeksikään). En ole vielä törmännyt, mutta optimistisesti ajattelen, että hekin yrittävät ajatella käytönnönläheisesti. Sitten on vielä sekin puoli, että se mikä vielä juuri ja juuri toimii julkisessa tilassa, harvoin toimii intiimissä kodissa.
Aallon ajasta nykyaikaan asti on ollut yhtä huonosti rakennettua (=hometaloja) betonibunkkeriaikakautta. Betonibunkkerius on viime vuosikymmenenä korvattu lasibunkkereilla, vaikkei nyt Aallon nimissä sentään. Hitto minkänäköisiä taloja ne ovat muutaman vuoden kuluttua. Ei mitään esteettistä aikaperspektiivistä tajua. Betonista voi rakentaa myös kaunista ja kauniisti ja käytännönläheisesti. Onneksi on sellaisiakin poikkeuksia. Aalto kopioi arkkitehtuurikonseptinsa ja istutti sen sopimattomaan ympäristöön eli tänne Suomeen. Sovittaminen unohtui, kuten niin monella arkkitehdillä vielä nykyaikanakin.- Zabadak
Nyt alkoi kiinnostaa.
Päästiin hieman arkkitehtuurikeskustelun puolelle palstalle tyypillisen
tietämättömyyteen perustuvan löperryksen ohella.
Keneltä Aalto kopioi arkkitehtuurikonseptinsa?
Tai vaihtoehtoisesti anna esimerkki parista rakennuksesta, joista se on kopioitu.
- En käsitä,
mistä joku onneton sielu kuvittelee sinun olevan mies? Olisi kiva tietää.
Aalto myös minun suosikkini. Rakennan Aallon hengessä ajattoman modernia ja funktionaalista valkoista teräsbetonitaloa.
Onpa meitä onnistanut!- omaperäisiä
Että Aallon hengessä 60 vuotta hänen parhaiden töiden jälkeen...
Ette omaperäisempää keksinyt? - keksitty,
omaperäisiä kirjoitti:
Ette omaperäisempää keksinyt?mutta tyytyväisiä ollaan. Mitenköhän sinusta saisi tyytyväisen?
- arxitehti
omaperäisiä kirjoitti:
Ette omaperäisempää keksinyt?nykyajan yksilöä korostavalle hengelle. Kaiken pitäisi olla "omaperäistä". Hyväkin hylätään sillä perusteella, että se on jopa 60 vuotta vanhaa. On asioita jotka ovat hyviä riippumatta siitä kuinka vanhoja ne ovat. Aallon suunnitteluratkaisuissa on paljon hyviä ja ajattomia.
Omaperäisyys ei ole itseisarvo. - korosta yksilöllisyyttä
arxitehti kirjoitti:
nykyajan yksilöä korostavalle hengelle. Kaiken pitäisi olla "omaperäistä". Hyväkin hylätään sillä perusteella, että se on jopa 60 vuotta vanhaa. On asioita jotka ovat hyviä riippumatta siitä kuinka vanhoja ne ovat. Aallon suunnitteluratkaisuissa on paljon hyviä ja ajattomia.
Omaperäisyys ei ole itseisarvo.vaan ajatonta harmoniaa ja tyylikkyyttä. Siinä lepää tulevankin sukupolven silmä.
- juuri arkkitehtiyhteisö
arxitehti kirjoitti:
nykyajan yksilöä korostavalle hengelle. Kaiken pitäisi olla "omaperäistä". Hyväkin hylätään sillä perusteella, että se on jopa 60 vuotta vanhaa. On asioita jotka ovat hyviä riippumatta siitä kuinka vanhoja ne ovat. Aallon suunnitteluratkaisuissa on paljon hyviä ja ajattomia.
Omaperäisyys ei ole itseisarvo.korostaa "yksilöllisyyttä" ja "omaperäisyyttä" ja pitävät tätä kriteerinä "laadukkaalle rakennustaiteelle".
Mielestäni ei ole kovin yksilöllistä ja omaperäistä jäljitellä 60 vuotta vanhoja ideoita kun samalla paheksutaan esimerkiksi yli 100 vuotta vanhoista ideoista ammentamista.
Toisaalta, jos kerran on pakko rakentaa, on parempi että se on ainakin hyvää kitschiä JA sopii ympäristöönsä kuin täysin uniikkia ja sopimaton.
Olen ehdottomasti samaa mieltä kyseisen talon onnellisen omistajan kanssa siitä, että tärkeintä on se, että ainakin tilaaja on tyytyväinen taloonsa. Parhaassa tapauksessa se tuo myös iloa ympäristölleen. - niin meistäkin tuntuu,
juuri arkkitehtiyhteisö kirjoitti:
korostaa "yksilöllisyyttä" ja "omaperäisyyttä" ja pitävät tätä kriteerinä "laadukkaalle rakennustaiteelle".
Mielestäni ei ole kovin yksilöllistä ja omaperäistä jäljitellä 60 vuotta vanhoja ideoita kun samalla paheksutaan esimerkiksi yli 100 vuotta vanhoista ideoista ammentamista.
Toisaalta, jos kerran on pakko rakentaa, on parempi että se on ainakin hyvää kitschiä JA sopii ympäristöönsä kuin täysin uniikkia ja sopimaton.
Olen ehdottomasti samaa mieltä kyseisen talon onnellisen omistajan kanssa siitä, että tärkeintä on se, että ainakin tilaaja on tyytyväinen taloonsa. Parhaassa tapauksessa se tuo myös iloa ympäristölleen.että talomme tuo iloa myös ympäristölle. Tontti oli loistava löytö.
Vaikka asumme vanhalla omakotialueella kaava-alueella, on kuin asuisimme keskellä luontoa. Luonto on osa olohuonettamme ja valo tärkeä sisustuselementti. - anna mun
niin meistäkin tuntuu, kirjoitti:
että talomme tuo iloa myös ympäristölle. Tontti oli loistava löytö.
Vaikka asumme vanhalla omakotialueella kaava-alueella, on kuin asuisimme keskellä luontoa. Luonto on osa olohuonettamme ja valo tärkeä sisustuselementti.kaikki kestää.
- noin koville,
anna mun kirjoitti:
kaikki kestää.
jos joku on tyytyväinen taloonsa ja elämäänsä?
- internetti
noin koville, kirjoitti:
jos joku on tyytyväinen taloonsa ja elämäänsä?
on siitä metka, että täällä voi olla kuka vaan ihan mitä vaan, jos osaa näet nimittäin. Sehän tässä metkaa on, ettei kukaan täällä silti mitään muuta oo, kuin kuivuneita lauseita lasten suissa.
- netissäkin
internetti kirjoitti:
on siitä metka, että täällä voi olla kuka vaan ihan mitä vaan, jos osaa näet nimittäin. Sehän tässä metkaa on, ettei kukaan täällä silti mitään muuta oo, kuin kuivuneita lauseita lasten suissa.
paljastuu, jos on tollo.
- arxitehti
juuri arkkitehtiyhteisö kirjoitti:
korostaa "yksilöllisyyttä" ja "omaperäisyyttä" ja pitävät tätä kriteerinä "laadukkaalle rakennustaiteelle".
Olen ehdottomasti samaa mieltä kyseisen talon onnellisen omistajan kanssa siitä, että tärkeintä on se, että ainakin tilaaja on tyytyväinen taloonsa. Parhaassa tapauksessa se tuo myös iloa ympäristölleen.tuo "jopa 60 vuotta vanhaa" oli sarkastinen heitto. 60 vuotta vanha talo on lähes uusi. Satavuotiaskin on nuori talo. Vanha talo on aivan eri asia. Arkkitehtuurissa aiheet voivat vaeltaa nkyarkkiotehtuuriin tuhansienkin vuosien takaa.
"Laadukkaan rakennustaiteen" kriteerit sisältävät muutakin kuin "yksilöllisyys" ja "omaperäisyys". "Yksilöllisyys" on triviaaliteetti. Esimerkiksi kahta aivan samanlaista rakennuspaikkaa on vaikea löytää. "Omaperäisyys" on vaikea laji, koska niin monta asiaa on jo tehty. "Omaperäisyys" on kuitenkin mielestäni positiivinen asia, koska on hyvä että joku yrittää kehittää jotakin.
Sitä paitsi "yksilöllinen" ja "omaperäinen" ei ole ainoastaan arkkitehtiyhteisön määritelmä, koitapa googlata hakusanoilla "omaperäinen" ja "yksilöllinen"...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569