Miten toimin kylässä?

opettelen vielä

Mitä mieltä olette siitä, että kun mennään vanhempien luokse kylään, käytetäänkö omia avaimia vai soitetaanko kiltisti ovikelloa?
Aina kun mennään miehen vanhempien luokse, mies käyttää omia avaimia ja rymistelee sisään. Muutenkin saattaa mennä etukäteen ilmoittamatta.. Musta tällainen ei oo kovin miellyttävää kun mies ei siellä enää virallisesti edes asu.
Mitä mieltä olette?

Mitenkä etiketin mukaan tervehtiminen menikään? Ojentaako isäntä/emäntä ensin kätensä tervehdykseen/halaukseen vai tekeekö vieras aloitteen? Vai oliko tässä joku ikäsysteemi(vanhempi mies tervehtii naista tms...)?
Jos paikan päällä on jo muitakin vieraita, olikos se niin, että huoneeseen tuleva kättelee?

Kun menee kylään, odottaako vieras, että isäntä kehoittaa istumaan(ja tarvittaessa tuo tuolin) vai voiko vieras istuutua mikäli näkee vapaan paikan? Entä jos sohvalla on esimerkiksi lehtiä tai muuta roinaa? Siitä ainakin tulee sellainen mielikuva, että siihen ei voisi istua... Odottaako vieras tässä tapauksessa kiltisti, että isäntä tyhjentää paikan vai alkaako vieras itse siivoamaan?

Tyhmiä kysymyksiä/itsestään selviä asioita joillekin, mutta ei ihan vielä minulle..

17

2834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän kunnioitusta

Tottakai pitää soittaa ovikelloa ja koputella ovelle! Sisälle ei ryynätä, jos kukaan ei vastaa.

Sisään tullessa tervehditään.

• mitä puuhastellaan

olisi varmaan vanhemmille ja aikuisille lapsille, jos intiimit puuhat jäisi juuri kesken kun "lapset" ryntää sisään. Kuinkahan moni lapsista tulee tätä ajatelleeksi että omilla vanhemmilla voipi olla nyt rentoa aikaa toisilleen, kun ei tarvi jännittää onko lapset hereillä.

• ...........

Vastaan nyt ekaan kysymykseen:

Riippuu väleistä vanhempiin. Kun itse menen vanhempieni luo, käytän omia avaimia. Jos soitan ovikelloa, niin äiti tai isää kysyy miksen käyttäny omia avaimia kerta mulla semmoset on. Menen myös kylään silloin kun huvittaa ilman etukäteisilmoitusta. Välini vanhempiin on rennot ja meillä voidaan olla omia itsejämme. Meillä saa piereskellä ja röhnöttää sohvalla, ei tarvitse syödä ruokapöydässä haarukalla ja veitsellä.

Toisten vanhempien mielestä tuo olisi törkeää. Tämä kertoo mielestäni hieman virallisimmista väleistä, ei kovin rennoista. Tällaisissa perheissä todennäköisesti eii heitetä herjaa ja naureta, vaan istutaan kauniisti ruokapöydässä puhellen politiikasta.

• kaikkea.

"ei tarvitse syödä ruokapöydässä haarukalla ja veitsellä. "

Ihan silkasta uteliaisuudesta kysyn, millaisia ruokailuvälineitä teillä sitten on, kun veistä ja haarukkaa ette käytä. Lusikat, syömäpuikot? Vai pelkällä kämmenelläkö mätätte muusit ja soosit suuhun?

• ooooooooooooo
        kaikkea. kirjoitti:

"ei tarvitse syödä ruokapöydässä haarukalla ja veitsellä. "

Ihan silkasta uteliaisuudesta kysyn, millaisia ruokailuvälineitä teillä sitten on, kun veistä ja haarukkaa ette käytä. Lusikat, syömäpuikot? Vai pelkällä kämmenelläkö mätätte muusit ja soosit suuhun?

ehkäpä edellinen tarkoitti tällä "ei tarvitse syödä ruokapöydässä haarukalla ja veitsellä. " sitä että ei käytetä haarukkaa ja veistä yhtäaikaa jos ruokana on vaikkapa makaroonilaatikkoa vaan ihan pelkällä haarukalla pärjää sen ruuan kanssa.

• minusta
        ooooooooooooo kirjoitti:

ehkäpä edellinen tarkoitti tällä "ei tarvitse syödä ruokapöydässä haarukalla ja veitsellä. " sitä että ei käytetä haarukkaa ja veistä yhtäaikaa jos ruokana on vaikkapa makaroonilaatikkoa vaan ihan pelkällä haarukalla pärjää sen ruuan kanssa.

makaronilaatikkoa on huomattavasti helpompi syödä haarukalla JA veitsellä kuin VAIN haarukalla.
        En sitten tiedä, millä menetelmällä sinä lapioit ruokaa suuhusi.

• maailmassa mahdat
        minusta kirjoitti:

makaronilaatikkoa on huomattavasti helpompi syödä haarukalla JA veitsellä kuin VAIN haarukalla.
        En sitten tiedä, millä menetelmällä sinä lapioit ruokaa suuhusi.

elää. Kyllä laatikko ruuat menee parhaiten haarukalla, ihan turhaa on veitsi siinä.

• mieltä!!!!!!!!!!!!!
        maailmassa mahdat kirjoitti:

elää. Kyllä laatikko ruuat menee parhaiten haarukalla, ihan turhaa on veitsi siinä.

helpointa haarukalla. ja jos oikein kova nälkä on niin lusikalla, saa meinaan enemmän ruokaa suuhun kerralla :D

• maailma jossa
        maailmassa mahdat kirjoitti:

elän ei ainakaan ole katuoja tai sian ruokakaukalo.

• keino.
        mieltä!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

helpointa haarukalla. ja jos oikein kova nälkä on niin lusikalla, saa meinaan enemmän ruokaa suuhun kerralla :D

Joo, ja jos vielä nopeammin haluaa lappaa, voi käyttää kahta kouraa.

Vakavasti puhuen: mikähän siinä on, että veitsen käyttö mielletään yhä edelleen jonkinlaiseksi hienosteluksi? Ovatko kotiruoat näillä veistä käyttämättömillä olleet aina (ja yhä ovat) sitä samaa perunaa ja kastiketta, joka muussataan lautaselle koirantuoan näköiseksi harmaaksi mössöksi? Sen syömisessä ei tietystikään veistä tarvita.

• boooooooooooooo
        keino. kirjoitti:

Joo, ja jos vielä nopeammin haluaa lappaa, voi käyttää kahta kouraa.

Vakavasti puhuen: mikähän siinä on, että veitsen käyttö mielletään yhä edelleen jonkinlaiseksi hienosteluksi? Ovatko kotiruoat näillä veistä käyttämättömillä olleet aina (ja yhä ovat) sitä samaa perunaa ja kastiketta, joka muussataan lautaselle koirantuoan näköiseksi harmaaksi mössöksi? Sen syömisessä ei tietystikään veistä tarvita.

en kyllä muussaa perunoita mössöksi kun sitä syön ja vieläpä ilman veistä!!! kyllä siitä perunasta saa paloja ilman veistäkin. ja meillä muuten harvemmin syödään perunoita ja kastiketta. yleensä on laatikoita, keittoja, tortilloja(ite tehtyjä), riisi ja kanakastike, kanaa nyt yleensäkkin monessa muodossa. ja harvemmi sitä veistä tarttee. sitäpaitsi tulee vaan tiskiä ;D

• voin kertoa että..

Täytyy sanoa, että meillä on erittäin rennot ja hauskat / hyvät välit jälkikasvuun, mutta silti tapoja on opetettu jo ihan pienestä pitäen ja siihen kuuluu kyllä hyvät ja kauniit käytöstavat, joita noudatetaan ETENKIN ruokapöydässä!
        Lapset osaavat syödä veitsellä ja haarukalla kun sellaista ruokaa on jossa molempia on hyvä käyttää (syön toki itsekin laatikkoja ja patoja vain haarukalla!) sekä eivät röhnötä kyynärpäät pöydällä eivätkä puhu jatkuvasti toisten päälle ja piereskelevät kyllä jossain muualla kuin minun nenäni edessä.

Eiköhän se moukkamaisuus ja rentous ole ihan kaksi eri asiaa... vaikkakin se mitä sinä pidät reuntoutena minä voin pitää juuri moukkamaisena!

• ihminen 25 v

Kyllä minä marssin kotiin vanhempien luo ikään kuin vielä asuisin siellä, vaikka yksin olen asunut jo useamman vuoden. Kuitenkin käyn siellä parin - kolmen viikonlopun välein. Sisko käy melkein joka viikko.

Yleensä kyllä ilmotan että nyt tuun taas tänä vklna kotiin. Sitten pesen pyykkiä kun en omista konetta, käyn kaupassa tai sitten vanhemmat käyvät kaupassa ja mä yleensä säädän tuon ruuanvalmistuksen. Eli teen ostoslistaa ja kyselen vähän että käviskös tämmöiset sapuskat kun tekis mieli kokeilla tällaista uutta ja passitan porukat kauppaan.

Jos nyt menet esim. miesystävän kotiin ensimmäistä kertaa näytille, niin ainakin itse odottaisin, että miesystävä esittelee uuden tyttösen vanhemmilleen. Vanhemmat sitten määrittelevät että onko niin virallinen esittely että käsipäivää vai riittääkö pelkkä hei vaan sullekki, otakko kahvia.

Yleensä isäntä/emäntä kutsuu ovelta sisään "tervetuloa, tulkaa sisään, antakaa takit tänne" Ja yleensä siinä pähkäillessä pitäisi isäntäväen sanoa että tuolla on olohuoneessa tilaa istua. Vieraana ajattelisin että jos huoneessa on enemmän kuin neljä tai viisi henkeä, niin pelkkä yleinen "hei vaan kaikille" riittää, ei tarvi 20 ihmistä ruveta kättelemään.

Riippuen toki kuinka tuttuja ollaan. Jos menen suurinpiirtein aika vieraaseen paikkaan, esim. miesystävän kotiin ensimmäistä kertaa, niin en ala kyllä itselleni paikkaa raivaamaan. Kyllä isäntäväen pitää katsoa sopiva istumapaikka tai tuoda tuoli. Eri asia jos menen kaverin luo niin on sitä joskus tiskattu ja siivottukin kaverin luona. Riippuu niin monesta asiasta.

• lisäys neiti ihminen 25 v

Usein kyllä soitan ovikelloa. Siitä syystä että äiti/isä/sisko tulee ottamaan kissan vastaan. Reppana kun joutuu autossa olemaan pienessä kuljetuskopassa niin heti vaan täytyy päästä pois sieltä. Sillä välin itse tyhjään autoa kasseista ym. romppeista ja muut saavat taas paijata kissaa.

• IAK

...tekstataan tai soitetaan ja kysytään sopiiko tulla. Kun tullaan, el tulla etuajassa eikä kovin myöhässä, ja soitetaan ovikelloa/koputetaan. Kun ovea tullaan avaamaan, pysytään sopivan matkan päästä ovesta, kunnes erikseen pyydetään sisään.

Olen itse vanhemmiten (varsinkin kun olen asiakaspalveluammatissa) tullut todella kiusaantuneeksi, kun joku "piipahtaa" ilmoittamatta kotiin. Vapaa-aikanaan sitä kun on yleensä joko rakennustyö- tai vaimonkutittelutoimissa = mieluummin kutsumme kyläilijät itse, sitten kun jaksamme.

• Sven Tuuva

Tapasi osoittaa juuri nykyihmisen käytöstä. Minä itse olen maailman tärkein ihminen. Mahtaakohan sinulla olla yhtään oikeata ystävää.

• IAK
        Sven Tuuva kirjoitti:

Tapasi osoittaa juuri nykyihmisen käytöstä. Minä itse olen maailman tärkein ihminen. Mahtaakohan sinulla olla yhtään oikeata ystävää.

...vielä on hyviäkin ystäviä. Mutta talo on pahasti kesken! Me ollaan tuo sosiaalinen kuvio keskitetty semmoisiin päiviin, että ei oteta työkaluja esiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50