Dobberin häntä

_ihmettelijä..

olen ihmetelly kun on paljon dobbereita joilla menee häntä suorastaan kippuraan? Omallani ei mene koskaan, vaan normaalisti sillä on häntä käyränä yläviistoon tai alaviistoon, paitsi joskus se on myös ihan suorana. Typättiinkö häntiä silloin joskus juuri tämän virheen takia?

10

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

      ja ne ovat kieltämattä aika rumannäköisiä olleet.
      Ehkä näitä häntiä typistettiin myös tuon vian takia joskus, tiedä häntä(ä)?

    • asiavirheet ärsyttää

      Hännän malli ei ole virheellinen koskaan oli se sitten minkälainen tahansa. Rotumääritelmä ei määrittele häntää ollenkaan ja ainoa määritelmä on hännänkiinnitykselle. Edes häntämutka ei ole rotumääritelmässä virhe.

      Kaikki häntämallit on hyväksyttyjä ja saman arvoisia. Makuasia on mikä omaa silmää miellyttää mutta ne on kaikki samalla lähtöviivalla.

      • ja pystykorvilla

        No eivät ne välttämättä puhdasrotuisia olekkaan. Itselläni nimittäin oli kaksi aivan dobberin näköistä koiraa, joiden hännät olivat hieman kippurassa, johtuen siitä, että niissä olikin osa ainakin pystykorvaa.
        Onneksi silloin sai vielä typistää niitä häntiä.


      • liinuliinikki
        ja pystykorvilla kirjoitti:

        No eivät ne välttämättä puhdasrotuisia olekkaan. Itselläni nimittäin oli kaksi aivan dobberin näköistä koiraa, joiden hännät olivat hieman kippurassa, johtuen siitä, että niissä olikin osa ainakin pystykorvaa.
        Onneksi silloin sai vielä typistää niitä häntiä.

        jos se häntä näyttää saparolta, niin kyseessä ei ole ilmeisesti puhdas doobermanni.
        Olen myös nähnyt sellaisen hännän doobermannin, rotikan ja haskin sekoituksella, jolla ei ollut papereita, kun oli sekarotuinen.


      • asiavirheet ärsyttää
        ja pystykorvilla kirjoitti:

        No eivät ne välttämättä puhdasrotuisia olekkaan. Itselläni nimittäin oli kaksi aivan dobberin näköistä koiraa, joiden hännät olivat hieman kippurassa, johtuen siitä, että niissä olikin osa ainakin pystykorvaa.
        Onneksi silloin sai vielä typistää niitä häntiä.

        Dobberin rotumääritelmä ei määrittele hännän asentoa tai mallia, ei edes mutkia, niin kuin jo kirjoitin. Rotumääritelmä on suomi24 palstaa parempi faktan lähde. Rotumääritelmä kertoo millainen hännänkiinnitys on ihanteellinen mutta häntää se ei tunne ja kaikki, eli ihan KAIKKI, mallit on yhtä hyviä tai huonoja!!! Dobberilla jopa häntämutka on sallittu eikä tuomari saa näyttelyssä laskea koiran laatuarvosanaa mutkan takia.
        Sapelit ja kippurat ovat yhtä hyviä häntiä. Makuasiat on erikseen, mutta ne ei perustu rotumääritelmään ja rotumääritelmä on ainut laki dobberin häntää arvostellessa.


        Dobberin häntä on typistetty ammoisina aikoina käytännön syistä jotta koirasta ei saisi helposti kiinni. Tämä on ainakin yleisin teoria asialle. Sittemmin typistys on tehty vain ulkonäkösyistä.


      • -paljastuu
        asiavirheet ärsyttää kirjoitti:

        Dobberin rotumääritelmä ei määrittele hännän asentoa tai mallia, ei edes mutkia, niin kuin jo kirjoitin. Rotumääritelmä on suomi24 palstaa parempi faktan lähde. Rotumääritelmä kertoo millainen hännänkiinnitys on ihanteellinen mutta häntää se ei tunne ja kaikki, eli ihan KAIKKI, mallit on yhtä hyviä tai huonoja!!! Dobberilla jopa häntämutka on sallittu eikä tuomari saa näyttelyssä laskea koiran laatuarvosanaa mutkan takia.
        Sapelit ja kippurat ovat yhtä hyviä häntiä. Makuasiat on erikseen, mutta ne ei perustu rotumääritelmään ja rotumääritelmä on ainut laki dobberin häntää arvostellessa.


        Dobberin häntä on typistetty ammoisina aikoina käytännön syistä jotta koirasta ei saisi helposti kiinni. Tämä on ainakin yleisin teoria asialle. Sittemmin typistys on tehty vain ulkonäkösyistä.

        Hännästähän tässä keskustelussa onkin kyse ja siitä mistä se hännän kippuraisuus kenties saattaisi johtua, joten kerroin vain toduuden miksi omien koirieni hännät ovat päästään hieman kippurassa ja se on perintöä pystykorvaisältä. Puhdasrotuisina niitä ovat aina kaikki pitäneet ja ihmetelleet juuri sitä häntää. Kysymällähän se selviää onko koira puhdasrotuinen vai ei, ja onko koiralla papereita.


      • asiavirheet ärsyttää
        -paljastuu kirjoitti:

        Hännästähän tässä keskustelussa onkin kyse ja siitä mistä se hännän kippuraisuus kenties saattaisi johtua, joten kerroin vain toduuden miksi omien koirieni hännät ovat päästään hieman kippurassa ja se on perintöä pystykorvaisältä. Puhdasrotuisina niitä ovat aina kaikki pitäneet ja ihmetelleet juuri sitä häntää. Kysymällähän se selviää onko koira puhdasrotuinen vai ei, ja onko koiralla papereita.

        Koirallasi kippuramalli saattaa johtua koirasi sekarotuisuudesta ja pystykorvataustasta.

        Tällä ei ole mitään tekemistä puhdasrotuisen dobberin kippurahännän kanssa. Se häntämalli tulee vain dobberista, onhan kyseessä puhdasrotuinen kippurahännän kantaja. Hännän mallilla saattaa olla tekemistä jonkinverran lantion asennon kanssa. Häntiä on eri mallisia, eri pituisia, eri paksuisia ihan 100% puhdasrotuisilla dobbereilla. Mitään näistä hännän ominaisuuksista ei voi pitää enemmän tai vähemmän hyvänä tai huonona, kun rotumääritelmä ei sitä tee. Tietysti hännän paksuus on yleensä verrannollinen luuston muuhunkin voimakkuuteen, joten ohut häntä = yleensä hieman heikkoluustoisempi koira.


      • rotikka+toopemix
        -paljastuu kirjoitti:

        Hännästähän tässä keskustelussa onkin kyse ja siitä mistä se hännän kippuraisuus kenties saattaisi johtua, joten kerroin vain toduuden miksi omien koirieni hännät ovat päästään hieman kippurassa ja se on perintöä pystykorvaisältä. Puhdasrotuisina niitä ovat aina kaikki pitäneet ja ihmetelleet juuri sitä häntää. Kysymällähän se selviää onko koira puhdasrotuinen vai ei, ja onko koiralla papereita.

        en mä ole koskaan sanonut mun koiraa sekarotuseksi, koska sillä on nimikin ja siihen ei tarvita papereita.
        Ihan rotukoiralta tuo muuten näyttää -paitsi sen häntä mikä sillä on kippurassa selän päällä ;)
        Yhtenä iltana kun oltiin lenkillä, tuli eräs nainenkin ihailemaan meidän neitiä ja sanoi, että harvoin näkee yhtä rauhallisia doobermanneja kun minun koira ja että ne yleensä vinkuvat niin kauheasti ja minä olin ylpeä.


    • UnoS

      pula-aikana niistä hännän pätkistä keitettiin "dobermanninhäntälientä", siis vanha käyttökoirarotu.

    • häntiä typistettiin...

      Kyseessähän jota on käytetty mm.suojeluun,
      kun koiralla on häntä typistetty ei siitä ole saanut kiinni, eikä täten vahingoitettu koiraa..
      tämän jälkeen ulkonäön mutta myös sen takia ettei koira "piiskaisi" häntäänsä ja satuttaisi itseään... tai jos koiralla on ollut häntä mutka.. omalla toopellani (luomu) häntä ei ole kippura, mutta kippurahäntäisyys ei tarkota sitä että se ei olisi puhdasrotuinen! Hyvillä papereillakin varustetuilla toopeillakin olen nähnyt kippurahäntiä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe