Heippa...
Meillä on noin reilun 8 kk ikäinen erittäin voimakas luonteinen, äksy tyttö! Äidin hermot alkaa olla repaleina ja neuvoja kaipaisin kovasti.. Väsymys on ajoittain hyvin suuri, mieli maassa ja hermot kireällä jatkuvasti eli ts. järki alkaa mennä. Hoitoapua saan mielestäni tarpeeksi, mutta en tunne palautuvani millään siitäkään huolimatta.
Yösyötöistä haluaisin päästä ensimmäisenä eroon, että saisin itse vähän edes levättyä, koska olen alkanut kärsimään unettomuudesta jatkuvan heräilyn seurauksena. Tyttö nukkuu öisin n.9 h, joista heräilee syömään tai tuttia kaipailemaan 1-3 kertaa yössä (hyvin vaihdellen). En tiedä onko tytöllä edes aina nälkä, kun saattaa juoda ekalla kerralla 50 ml ja toisella 100 ml.. 100 ml kohdalla tiedän että nälkä on, mutta pienemmillä määrillä ei välttämättä. Mutta kun sitä väsyksissään ajattelee että kun se nyt vaan nukahtaisi pian uudestaan eikä virkustuisi.. Onko kellään kokemusta siitä, että lasta huudatettaisiin jonkin aikaa yöllä eikä siis annettaisi heti maitoa? Kuinka kauan sitä jaksaa kuunnella= pitäisi kestää?
Toisakseen meillä on alettu purnaamaan puuron syöntiä, ei syö aamua iltaa kuin n. 10 lusikallista yhteensä kiltisti, minkä jälkeen menee huudoksi, vääntelehtimiseksi ja kääntää pään pois repii essua kaulasta. Ei siis halua enään ja jos alkaa ns "pakottaan" niin huuto vaan yltyy. Neuvoja? Syö muut ateriat vielä ihan ok, mutta puuro tökkii.
Kolmanneksi tyttö on erittäin virkeä. Tuttavieni samanikäiset lapset ovat leppoisia ja välillä kadehdin heitä, vaikka toki olen onnellinen että lapseni on terve ja liikunnallisesti erittäin kehittynyt ikäisekseen.. mutta kun välillä tuntuu että tekemistä täytyy olla kokoajan ja sylissä ei viihdy lainkaan. Aina on menossa ja tyytymätön ellei saa 110 % huomiota.
Asuuko meidän huushollissa hirviö? Vai onko muilla kokemuksia samasta?
Voiko 8 kk ikäistä olla passannut pilalle?
Hampaiden piikkiin olen jo aikani laittanut kaikki oikut sun muut, sillä meillä ei vielä ole yhtään hammasta, mutta tuskin niiden piikkiin siis voi laittaa monen kk ajalta asioita.. :)
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku ihana ihminen jaksaa vastata..
Väsynyt äiti
13
2657
Vastaukset
- kirjoitin?
Heh, meillä on pitkälti sama tilanne aina vauvan ikään ja sukupuoleen asti :)
Eli yöllä herätään vaihteleva määrä, joskus vain kolme kertaa joskus kaksikymmentä. Esimerkiksi viime yönä muksu oli hereillä kahdestatoista viiteen jonka jälkeen otti vartin tirsoja. Siihen kun yhdistetään oma yliväsymyksen aiheuttama unettomuus, niin ei paljon naurattanut kun ite sai unta ekan kerran viiden aikaan ja ylös noustiin seiskalta :( Nyt onneksi toinen koisii päikkäreillään vähän yön univelkoja pois...
Meillä tyttö syö tätä nykyä yleensä vain kerran kolmen-viiden maissa (tosin viime yönä söi kuutisen kertaa, itellä ei tuota maitoa ollut kovin kamalasti kai), muuten asettuu tutin avulla, onneksi! Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että tyttö saa itse sitten lopettaa yösyötöt (ok, puutun ehkä peliin jos ne hirmu kauan vielä kestää). Olen muutenkin tuota "itsetysunikoulua" vastaan, jotenkin se tuntuu niin äärimmäiseltä keinolta. Meillä ainakin jos tyttö alkaa yöllä itkemään niin itkusta ei kyllä tulisi koskaan loppua ennen kuin likka olisi itkenyt itsensä puolikuolleeksi. Mutta siis tuosta en siis osaa sanoa mitään.´
Meillä on ollut parina iltana puuron kanssa myös samanmoista takkuamista, ja viime iltana puuroa menikin ihan olemattomasti ja likalla oli ekan kerran nälkä jo puolenyön aikaan. Minusta ainakin tuntuu, että meillä pitää olla todella tarkkana tuon puuronsyöntiajan suhteen. Jos tyttö menee pikkasenkaan liian väsyneeksi, niin syönnistä ei tule yhtään mitään... Voisiko teillä olla samaa, ainakin tuon iltapuuron kanssa? Ja hampaathan tosissaan voivat vaikuttaa tuohon ruokahaluun pidemmänkin aikaa mutta tuskin kuukausikaupalla...
Ja vielä meillä on likalla samanmoinen tempperamenttikin, eli jos homma ei mene oman mielen mukaan niin itkuhan siitä tulee. Ja sitä äksöniä pitää olla koko ajan :) Mutta toisaalta kyllähän tämmöset tempperamenttiset tapaukset tuppaa pärjäämään partemmin elämässä ja osaavat pitää puoliaan enemmän kuin ns. rauhalliset tapaukset.
Mua on aika lailla lohduttanut vieraiden suusta kuullut sanat, joden mukaan kaikki lapset aiheuttavat elinikänään suht saman verran työtä. Eli kun nyt on hankalampaa kuin monilla muilla, niin tulevaisuudessa päästään vähemmällä :)
Jaksamisia sinne kohtalotoverilleni!- alkuperäinen kirjoittaja
Siis oli niin ihana kuulla että mulla on kohtalotoveri :) Et usko kuinka helpotti kuulla etten ole yksin onneton.
Mäkin olen tuota miettinyt että pitäisköhän iltapuuro alkaa antamaan suosiolla jo aikaisemmin, vaikka jo klo 18 jos kerran silloin menis hieman paremmin. Mutta siinäpä se sitte on että nukkuuko siltikään yöllä paremmin koska sittenhän ennen nukahtamista pitäis saada jotain täyttävää ettei tuu nälkä. Lihaa meillä on aina syöty hyvin kasviksia, mutta tuntuis hullulta antaa iltapuuron aikaa lihasosetta :) Vai miltä kuulostaa? Yleensä tuossa klo 18 syönnillä meillä menee lihaa ja kasviksia.. ja klo 20-21 puuro, mutta silloin on kyllä myös melko yliväsynyt jo ettei siitä puuron syönnistä mitään tuu.
Onhan se niin että luonteikas lapsi pärjää koulussa yms myöhemmin paremmin kuin lapsi joka on liian kiltti ja alistuva. Koulumaailma ja jo nykyään päiväkoti on lapselle rankempi kuin "ennen vanhaan" eli meidän aikana. Lapset kun osaa olla tosi ilkeitä entistä aikaisemmin..
Täytyy yrittää jaksaa vaan, päivä kerrallaan ja levätä itsekin kun on mahdollista. Lapsi hoitoon kun ei jaksa ja peitto korviin :) Murrosikää odotellessa.. silloin ne nukkuu kuuleman mukaan :D - jo iltaruoka 17
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Siis oli niin ihana kuulla että mulla on kohtalotoveri :) Et usko kuinka helpotti kuulla etten ole yksin onneton.
Mäkin olen tuota miettinyt että pitäisköhän iltapuuro alkaa antamaan suosiolla jo aikaisemmin, vaikka jo klo 18 jos kerran silloin menis hieman paremmin. Mutta siinäpä se sitte on että nukkuuko siltikään yöllä paremmin koska sittenhän ennen nukahtamista pitäis saada jotain täyttävää ettei tuu nälkä. Lihaa meillä on aina syöty hyvin kasviksia, mutta tuntuis hullulta antaa iltapuuron aikaa lihasosetta :) Vai miltä kuulostaa? Yleensä tuossa klo 18 syönnillä meillä menee lihaa ja kasviksia.. ja klo 20-21 puuro, mutta silloin on kyllä myös melko yliväsynyt jo ettei siitä puuron syönnistä mitään tuu.
Onhan se niin että luonteikas lapsi pärjää koulussa yms myöhemmin paremmin kuin lapsi joka on liian kiltti ja alistuva. Koulumaailma ja jo nykyään päiväkoti on lapselle rankempi kuin "ennen vanhaan" eli meidän aikana. Lapset kun osaa olla tosi ilkeitä entistä aikaisemmin..
Täytyy yrittää jaksaa vaan, päivä kerrallaan ja levätä itsekin kun on mahdollista. Lapsi hoitoon kun ei jaksa ja peitto korviin :) Murrosikää odotellessa.. silloin ne nukkuu kuuleman mukaan :Dja sit 19.30 aikaan se puuro illalla. Muuta en tähän hätään osaa neuvoa.
Meillä oli kk päivät samanlaista meno ja molemmat vanhemmat iiihaaan puuuhkiii! mut tuo "vaihe" on onneksi jo ohi, tosin neiti alkoi syömään yöllä, jota ei olluut tehnyt kahteen kuukauteen. Tuo mua ihan huvitti tuo puuron kan plärääminen, koska meilläkään ei ole tätänykyä menekkiä puurolla, muut menee kyl.
Neiti myös 8kk. - se kohtalotoveri
Täytyy yrittää jaksaa vaan, päivä kerrallaan ja levätä itsekin kun on mahdollista. Lapsi hoitoon kun ei jaksa ja peitto korviin :) Murrosikää odotellessa.. silloin ne nukkuu kuuleman mukaan :Dkyllä varmaan miettiä, josko aikaistaisi tuota puuroa ja kaikkia tuokia (kuten tuossa saitkin jo vastaukseksi) tai ainakin kiinnittää erityistä huomiota, kuinka pitkä tuo teidän tytön viimeinen hereilläolopätkä on?
Meillä on suht selvät rytmit, mutta kuitenkin herääminen tai jotkut päikkärit saattavat olla normaalia pidempiä/lyhempiä. Tästä johtuen sitten meidän tytön iltapäiväpäikkärit voi päättyä jo kolmen jälkeen tai vasta viideltä. Meillä kuitenkin aloitetaan iltapuuron syönti aina klo 18.30. Moneen otteeseen on tullut testattua puuron antaminen vasta seiskalta kun tyttö on nukkunut vaikka lähemmäs viiteen ja päivällinen on syöty vasta silloin (normaalisti se syödään neljän tietämillä). Ja melkein aina se onkin päätynyt katastrofiin...
Meillä ainakin tuo tyttö on sellainen tapaus, että kun ensimmäiset väsyitkut tulee, sitten ollaan jo niin väsyneitä ettei mistään tule mitään. Itse pitää koko ajan olla selvännäkijänä ja ajoittaa kaikki unet niin, ettei likka ihan vielä ehdi alkaa itkemään :)
Mutta sitä murrosikää odottaessa ;) - että onko lapsella edes
Täytyy yrittää jaksaa vaan, päivä kerrallaan ja levätä itsekin kun on mahdollista. Lapsi hoitoon kun ei jaksa ja peitto korviin :) Murrosikää odotellessa.. silloin ne nukkuu kuuleman mukaan :Dnälkä silloin 20-21 jos on syönyt päivällisen klo 18? Meillä tyttö 7kk ja ruuan jalkeen menee helposti 5:kin tuntia ennenkuin seuraava syötävä maistuu.
Ja oletko kokeillut kaikki mahdolliset puurot ja "höysteet"?
- christine83
epätoivoa!!!ja paljon!!!
meillä on kohta 10kk täyttävä TODELLA UHMAKAS JA ÄRTSY ERITTÄIN VILKAS tyttönen!
oon aivan hukassa monesti tämän tapauksen kanssa =(
ammattiapuakin oon joutunu harkittee kun ei oikein omat keinot auta enää...
elikkä,tyttö meillä jo sairaalasta kotiin tuotuoa nukkui hunosti ja päivällä ei ollenkaan kuin pienissä pätkissä vain.
5k iässä nousi itse istumaan ja 6kk iässä rupes konttaamaan ja seisomaan tukea vasten.
7kk iässä harjotteli kävelyä tuen kanssa ja tasan 8kk iässä käveli tuoetta ja nyt juostaan jo kovaa ja kiipeillään joka paikkaan...voiko olla mahdollista???
en ymmärrä..mutta,siis yöt on usein rikkinäisiä-pulloa en ole pitkään aikaan antanutkaan,mutta HERÄÄ VIRKEÄNÄ LEIKKIMÄÄN!ja huutamaan...ja vaikk asaisi pulloa ei se auta yhtään.
esikoinen kun oli ja on täysin päinvastainen tapaus,että...jotenki oon iavan pyörällä kun olen tottunut rauhalliseen ja hyvin nukkuvaan vauvaan\lapseen.
tyttö ei syö puuroa tai muutakaan jos ei ole virikkietä!jatkuvasti rimpuilee ja potkii jos esim.syliin ottaa!ei viihdy sylissä kun pitäis kokoaika olla vaan menossa tekemässä kaikkea muuta.
tyttö vaatii todella meilläkin 110 prosentin huomion jotta ei kyllästyisi ja alkaisi se huuto...ai väsyttääkö?
on kokeiltu huudattamista,päivärytmin muutosta,ruokavalion muutosta,hellyyden lisä annoksia,erikoista huomion anatmista,pikiä ulkoluja,mummin luona yötä...jen jne lista jatkuu muttei ole auttanut.
Meillä tyttö ei viihdy rattaissa ollenkaan vaan alkaa venkoilemaan pois huudon kera1onko muilla?
päikkäreitä en saa nukuttetuks kuin tunnin tai max kaks päivän aikana!vaikk anukhataa,niin herää itsekseen pian.
mutta kaksia päikkäreitä ei voi pitää,valvoo muuten yö kahteentoista...tai jos edes nukkus niitä yksiä kunnolla.
nukkuminenkn on todella levotonta...
niin ja muuten,on tällänen aivan uus ilmiö meillä tää tälläinen raivokohtaus jossa tyttö heittäytyy maahan potkimaan ja huutamaan!!??ja ikää vasta vajaa 10kk??
tälläisä olen kokenut vain muutaman kerran esikois tytön kanssa joka täyttää kohta neljä,eli uhman kanssa,mutta ei muuten..
ja tää raivo tulee kun saa pettymyksen jotain kautta esim.jokin otetaan häneltä pois tai kielletään tai jokin ei mene kuin tyttö haluaisi.
jep,ja sekään ei tietty helpota kun olen raskaana rv 21 =D heh...mikä soppa =)
niin ja OLEN VÄSYNYT.- herätään öisin
Tyttö kohta vuoden ja vieläkin herää öisin monta kertaa, syö vielä rintamaitoa, 2-3 tunnin välein herää. Ihan pienenä, muutamien viikkojen ikäisenä nukkui vähän paremmin. Kummasti sitä vaan on jaksanut. Onneksi tyttö sentään nukkuu myöhempään niin saa äitikin vähän unta. Samaten puuron syöminen on ruvennut takkuamaan aina vaan enemmän, kuljen jo tytön perässä ja yritän saada syömään puuroa. Meillä kans todella vilkas tyttö ja vaativa, ohjelmaa pitää olla että saadaan syömään. Ilman leluja ei tule mitään syömisestä. Tyttö kyllä vaatii kaiken ajan.
- alkuperäinen kirjoittaja
Vastaanpa vähän kun oli kivasti tullut vinkkejä.. Meillä viimeinen valveillaolopätkä on n.3-4 tuntia vaihdellen. Nukutaan klo 16.30-17.30 (18).. Syöminen ei siis onnistu klo 17 kun olemme silloin yleensä ulkona vaunuilemassa. Mutta toki on päiviä, jolloin nukumme viimeiset päikkikset ulkona aikaisemmin. Kaikki siis riippuu kaikesta..
Haluaisin tietää että minkä verran teillä menee ruokaa ja mitä annatte (soseet, jogurtit yms)..? kellonajat.
Meillä ainakin joskus tuntuu ettei ehditä "suosituksen" mukaisesti syödä kaikkia ruokia, esim. välipala jää monesti välistä kun juomme maitoa (jota menee päivän aika alle suosituksen reippaasti, n.400 ml).
Itse tein ainakin tänä iltana sellaisen huomion että kannattaa puuroja vaihdella niin saattaa maistua paremmin. Esim hedelmäpuuroa välillä ja välillä sitten 4-vijaa/kauraa. Ei pääse kyllästymään, tätä neuvoa varmasti vois kannattaa kaikissa muissakin aterioissa että ei aina samaa. Osaa 8 kk ikäinenkin jo kyllästyä "aina samaan". Ihan niinkuin aikuinenkin.
Meillä kans tyttö on ollut alusta asti hirmu aktiivinen liikkuja, kääntyi ekan kerran 3 kk iässä, ei ryöminyt ollenkaan vaan alkoi konttaamaan täyttä kyytiä < 7 kk iässä. Siinä samassa oppi tukea vasten nousemaan ja nyt kävelee tukea vasten. Erittäin ketterä jaa nopea liikkeinen tyttö siis on talossa.. ja luonnetta ei tosiaankaan puutu!!
Joku vielä kertoi niistä uniaiheisista ongelmista.. Minä olen ainakin viisastunut tässä viimeisen kk aikana ja oppinut tekemään niin, että illalla ennen nukkumaan menoa leikimme kovasti yhdessä väsyksiin saakka ja teemme perinteiset iltarituaalit joka ilta samaan aikaan.. Sen jälkeen vielä leikimme, mutta rauhallisemmin. Vartti ennen nukkumaan menoa kannan lasta sylissä rauhallisesti, jonka jälkeen kannan sänkyyn ja annan maidon. Meillä kylmällä vedellä täytetyt tutit saa tytön siltä osin niin rauhalliseksi, että hän pitelee tutteja kummassakin kädessä ja juo maidon rauhalliseti pimeässä makkarissa. Kun maito on juotu niin käännähtää samantien mahalleen nukkumaan ja ottaa tutin suuhun (huom sen täytyy olla kylmä) :) ...Hiljaa sit vaan ovi kiinni ja hyvää yötä! Ainakin meillä rauhallisuus on kaiken valtti ja kylmät tutit pimeä huone.
Voimia kaikille äideille, toivottavasti ensi yönä saamme nukkua, edes hetken! :)
- pennifer
Juuri hetki sitten ennen kun sain koneen auki mietin että olenko yksin näiden valvomisien kanssa... Näköjään en ole!:)
Mäkin olen laittanu hampaiden piikkiin jo useamman kuukauden mutta ole miettinyt jo mielentilatutkimusta niin lapselle kuin itsellekkin;)Meidän poika on 9kk ja puuro ei kans mene´alas muutakuin sirkuksen kanssa; pöytä täynä pikkuautoja, puhelimia, isi tekemässä rumpuääniä... Ja yöt on kanssa yhtä helvettiä.Ennen sain pojan unille , kun laitoin raukeana sänkyyn silloin heräili noin 2 aikaa ja 6 aikaa mutta uni tuli tutti suuhun laittamalla mutta ei enää.. Nyt nukkumaan menosta tulee kamala show, niin sen puuron jälkeen. Poika ponnahtaa vieterin lailla sängyssä pystyyn ja jos jättää sen keekoilemaan itsekseen tulee iso itku joka muuttuu huudoksi, yskimiseks, kakomiseks ja sen jälkeen ei mikään onnistu. Sitten kun on yritetty käntääkyljelle, laittaa sänkyyn,peitelty laitettu tuttia suuhun niin noin tunnin operaation jälkeen itkemiseen väsyneenä nukahtaa. Noin kahden maissa ( tosin eilen jo 11) itkun kanssa pinnasängyssä polvillaan ja taas huutoa, itkua, yskimistä kakomista, sängyssä pöyrittämistä ja nouseen vain kontilleen kun ottaa pinnoista kiinni(kuka on keksiny ne ?"#%&%%% pinnat?), tunnin show jos jaksetaan...sitten 4 seuraavan kerran sama juttu , yleensä silloin otetaan viereen jonne rauhottuu hieman paremmin , tosin saatuaan maidon, ja minä ylös kun en saa nukuttua kun poika heiluukuin heinämies, aamulla nukkuu 8 asti.
Onneksi päikkärit vetelee 2-3 tuntia joten silloin saa nukuttua itsekkin. Mutta kyllä olen miettinyt monena yönä itku kurkussa että mitä keinoksi, varsinkin kun kk päästä pitäis mennä takas duuniin...huokaus... Tällä hetkellä tuntuu kyllä että nostan hattua niille super äideille jotkaa jaksaa useamman kanssa, meille kyllä riittää tämä yksikin! Niin ja tietysti naapurin paria kuukautta nuorempi vauva nukkuu 19-07 ilmanheräämistä...et silleen, tasan ei mee onnen lahjat! - kirjotella
jos vaan koskaan ehdit ruljanssilta...mulla tyttö vasta 2kk ja niin vaativa tapaus et äiti äärirajoilla.koko ajan niin väsyny et varmaan saan kohta masennuslääkkeet.ei nuku mut syö ku hirvi,viihdytystä joka väliin,huutaa paljon valveilla ollessaan,naureskelee kyllä et on niitä tyytyväisiäkin hetkiä mut ite niin kaput et olla ja voi.tarttisinkin vähän kohtalotovereiden kans mielipiteiden vaihtoa kun tuntuu et on niin yksin tän kaiken keskellä vaik mies hoitaakin osuutensa.
mun sähkäri:[email protected] - niinjuu
toi öisin nousu voi olla ihan mitä vaan.. ei välttämättä edes maidon tarvetta..
se voi olla eroahdistusta.mitenpäin teidän sänky on teihin nähden..näkeekö siis lapsemme teidät sieltä,voitwko siirtää sen ihan oman sängyn viereen?
lapsi kaipaa vanhempaansa ja aina kun öisin heräää etsii teitä ja jos ei näe ,rupee huutaan.
se voi myös olla hampaista johtuvaa. varsinkin toi syöminen,kuulostaa tutulta..meillä 9kk ikänen ja vasta nyt taas maistuu puurokin,noin kuukauden taistelun jälkeen.ja siis yleensä ruoka,ja suussa komeilee 4 uutta hammasta,jotka tuli kaikki kerralla. =) joten syy tais olla niissä.
.. usko pois,.,. kyllä se helpottaa...
se vaan on niin että ei ne lapset ole niinku kauniissa ja rohkeissa..=) - Tyttö 8kk
meillä on siis 8kk ikäinen tyttö. Ei ole liikunnallisesti erityisen lahjakas, enempi kova komentaja ja vaatii passaamaan ja kantamaan jatkuvasti. Tempperamenttia kyllä löytyy.
Olen huomannut, että päivärutiinit ja päikkärirytmitys on kaiken pohja. Jos jostain syytä ekat päikkärit (jotka yleensä aina klo 10-12) menee mönkään esim. yskäkohtauksen tai tukkoisen nenän takia, on koko päivän rytmi ihan pielessä. Iltanukutus on silloin aivan kamalaa taistelua.
Kaikki sujuu niin kauan, kun ekat päikkärit on 10-12 aikaan ja toiset 15-17 välillä. Illallinen on silloin klo 18 ja iltapuuron on oltava edessä klo 20, muuten alkaa kitinä ja parku. En enää nykyään pakkosyötä tyttöä, jollei syö, saa olla ilman. Jos joskus puuri tökkii, käydään iltapesulla ja yritetään uudelleen. Silloin yleensä menee ainakin jonkin verran. Pääsääntöisesti menee koko satsi. Vääränlainen puuro ei kelpaa, vain riisipuuro, jossa seassa ruusunmarjaa.
Puuro on meillä merkki yön alkamisesta, siitä alkaa nukkumaan meno. Tytön kanssa ei enää leikitä, kun puurottelu on aloitettu. Puuron jälkeen iltapesu ja sitten unipussiin, vain nukahtamiseen tarkoitettu unirätti kainaloon ja rinnalle. Yleensä taju on poissa klo 21. Jos ei ole tarpeeksi uninen, kun siirrän rinnalta sänkyyn, voi tyttö huudella makuuhuoneesta ja jopa raivotakin jonkin aikaa. Olen kuitenkin todennut, että jos anna olla rauhassa, rauhottuu pian ja nukahtaa itsekseen. Jos menen tassuttelemaan tai paijailemaan, alkaa vaan naureskelemaan mulle ja aktivoituu taas seurusteemaan. Eli voisi sanoa, että huudatan tyttöä. Ei yleensä kuitenkaan kestä kauaa ja aika pian on vaan sellasta väsynyttä ulinaa, kun yrittää laittaa hanttiin unen tulolle.
Eli säännöllinen päivärytmi on meillä ehdoton. Muuten menee yökin mönkään...
Tsemppiä teille, toivottavasti tilanne rauhottuu ja saat levättyä.- gääk
tuo päivärytmi on minullekin tärkeä (poika 6kk). joskus tuntuu että kaverit/sukulaisetkin katsovat pitkään kun suunnittelen esim kylässä käymistä tarkemmin kuin he, eli päivärytmin mukaan...
meillä pitkille päikkäreille käydään klo.13 ja herätään klo.16..ja samoin, ilta ja ehkä yökin ovat pilalla jos tuo kyseinen ei toteudu. elikkäs jos meillä on jonnekin meneminen niin käymme sitten aamupäivällä tai illansuussa mutta iltapäivä meillä nukutaan... olen joskus jopa itse miettinyt että olenko neuroottinen ja kai se lapsi nukahtaa missä tahansa kun tarpeeksi väsynyt on mutta eihän se niin mene kuitenkaan. ja että onko nyt tyhmä tehdä tuollatavalla lapsen ehdoilla, joku on jopa sanonut että kyllä sen lapsenkin pitää tottua että joskus on vaihtelua.. no ok, joskus voi ollakin, jos on sellainen tilanne että on ns. pakko lähteä jonnekin päikkäriaikaan. mutta jos on varaa suunnitella esim. kavereilla vierailua niin ilmanmuuta käyn siihen aikaan kun poika muutenkin olisi hereillä ja hyväntuulinen ja rauhotan iltapäivän makoisille päiväunille jotta ollaan taas iloisia illalla ja mennään kiltisti yöpuulle..
joskus ajattelin vielä niinkin että minnekkään ei voi menä kun on ne ruoka-ajatkin (että muka silloinkin pitäisi olla kotona, eli lähes kokopäivän sitten:)) mutta olen sentään sen verran rentoutunut ressimamma että voi ne ruoat aika helposti ottaa mukaan ja syödä sitten siellä missä ikinä onkaan...:D:D:D..kai tässä ekan lapsen myötä pikkuhiljaa rentoutuu:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k323748Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet501677- 731359
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751201Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1721057Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911041- 84925
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua40819Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49771- 39750