Hei. Osaisiko joku kertoa minkälaisina ovat olleet psykolgian pääsykokeen soveltuvuusosuudet esim turussa? Mitä haastattelussa on kysytty jne? En millää löytänyt vastausta tähän vaikka selasin eri keskusteluja läpi. Kiitos kovasti vastaajille.
Vastaukset 10
- jekes
eikai tähän kenenkään kannata vastata. se on kato kilpailua kuka sinne pääsee opiskelemaan ja kuka ei. :)
- anmir
Toivoisin asiallisia viestejä ja koskien kysymystäni. En koe, että on kenellekään opiskelemaan pääseelle haitaksi kertoa omia kokemuksiaan soveltuvuusosuudesta joten siitä TIETÄVÄT olisin kiitollinen vastauksista
- Tuleva psykologi!
Tällä hetkellähän Turku ja Jyväskylä ovat sellaisia yliopistoja, joissa psykologian pääsykokeisiin liittyy soveltuuvuusarvioinnit. Eli pieniä eroavaisuuksia saattaa olla käytännöissä. Turussa ainakin kaikki kakkosvaiheeseen päässeet joutuvat tekemään ennakkotehtävän, joka on yleensä essee omaan elämään liittyen. Tuota esseestä käytetään sitten usein haastatteluiden pohjalta. Itse arviointipäivä lähtee liikkeelle ryhmätilanteesta. Ryhmä saa valita itselleen kirjekuoren, jossa on keskusteluun liittyvä tehtävä: nuo tehtävät vaihtuvat joka vuosi. Eli siellä voi olla esim. suunnitelkaa yhteinen retkipäivä opiskelijoille yms. Ryhmätilanteen jälkeen jokainen joutuu kahteen yksilöhaastatteluun. Laitoksella on kuullut aika vaihtelevia kommentteja haastatteluista. Osa on kokenut, että haastattelija on pommitellut pahojakin kysymyksiä. Siinä hieman testataan, miten ihminen reagoi yllättäviinkin kysymyksiin. Yleisesti ottaen kysymykset kuitenkin liittyvät omaan elämään ja tulevaisuuden mietteisiin ym. Eli kannattaa olla ihan oma itsensä. Kokonaisuudessaan päivä on rankka kaikin puolin. Tsemppiä kaikille tuleviin pääsykokeisiin. Uurastus todellakin kannattaa!
- psykologiksi
Todennäköisesti näihin kysymyksiin soveltuvuuskokeista ei vastata, sillä eihän laitoskaan (ainakaan Jyväskylässä) julkaise näitä tietoja ja ne pidetään salaisina. Mitä merkitystä on soveltuvuuskokeella, johon jokainen voisi opetella vastaukset valmiiksi. Kyse on nimenomaan soveltuvuuskokeesta, johon ei ole muuta ratkaisumahdollisuutta kuin olla oma itsensä. Ja se yllätysmomentti on se, mikä osaltaan kertoo soveltuvuudesta ja sopeutumisesta yllättäviin tilanteisiin. Ylinegatiiviset kokemukset ovat yleensä varsin liioiteltuja ja provosoivia.
- Syzzi
Täytyy sanoa, että itse Jyväskylään hakiessani etsin ihan yhtälailla tietoa soveltuvuuskokeista ja ihmettelin sen vähyyttä. Lopulta luulin suunnilleen, että hakijoita oli kehotettu olemaan hiljaa kokemuksistaan. Oma käynti soveltuvuuskokeissa kuitenkin osoitti, ettei näin ole. Minua ei käsketty olemaan hiljaa, en allekirjoittanut mitään papereita, eikä mitään muutakaan mystistä hyssyttelyä ollut ilmapiirissä. :)
Huomauttaisin tuosta ulkoa opettelusta, että se on ollut jo kauan arkipäivää. Valmennuskurssilla käyneet tuntevat soveltuvuuskokeiden sisällön Jyväskylän osalta lähes sataprosenttisesti, sillä kokeessa olevat osiot ovat muuttuneet tuskin yhtään vuosien mittaan -- tämän minulle kertoi eräs soveltuvuuskokeissa useamman kerran perättäisinä vuosina käynyt henkilö.
Omasta kokemuksesta voin jälleen sanoa, että ainakin muutama nuori, jonka kanssa juttelin omana koepäivänäni, oli opetellut vastaukset etukäteen ainetta ja haastatteluja myöten -- ja pääsivät sisään. Itse osallistuin ilman sen suurempia ennakkotietoja naiivisti uskoen, ettei soveltuvuuskokeisiin voisi valmistautua. Vaikka useat keskustelut eri hakijoiden kanssa osoittivatkin tuon luulon vääräksi, pääsin myös itse sisään.
Palatakseni vielä siihen koepäivään: totta hitossa olin vähän katkera kokeen ollessa päällä, kun osa porukasta kirjoitti tyynen varmasti valmennuskurssilla tarkasti läpikäydyt mallivastaukset ulkomuistista siinä missä itse sai joka käänteessä pohtia persoonasta välittyvää kuvaa ja sitä miten parhaiten toisi esiin oman motivaation; minuuttiaikataulu tikitti päällä ja kiire oli kova. Onneksi aitouskin näköjään toimii, ei vain mekaaninen opettelu.
Jäin kokemuksen myötä pohtimaan tuollaisten soveltuvuuskokeiden funktiota, jossa lopulta "hakijat tulevat sellaisia kuin ovat" on tiettyyn pisteeseen asti illuusio. Ehkä kokeen tarkoituksena on lopulta karsia vain ääritapaukset pois, sillä olisi melkoinen shokki, jos yliopisto oikeasti luulee nuorten tulevan kokeeseen puhtaasti omana itsenään. - sisään päässyt
Syzzi kirjoitti:
Täytyy sanoa, että itse Jyväskylään hakiessani etsin ihan yhtälailla tietoa soveltuvuuskokeista ja ihmettelin sen vähyyttä. Lopulta luulin suunnilleen, että hakijoita oli kehotettu olemaan hiljaa kokemuksistaan. Oma käynti soveltuvuuskokeissa kuitenkin osoitti, ettei näin ole. Minua ei käsketty olemaan hiljaa, en allekirjoittanut mitään papereita, eikä mitään muutakaan mystistä hyssyttelyä ollut ilmapiirissä. :)
Huomauttaisin tuosta ulkoa opettelusta, että se on ollut jo kauan arkipäivää. Valmennuskurssilla käyneet tuntevat soveltuvuuskokeiden sisällön Jyväskylän osalta lähes sataprosenttisesti, sillä kokeessa olevat osiot ovat muuttuneet tuskin yhtään vuosien mittaan -- tämän minulle kertoi eräs soveltuvuuskokeissa useamman kerran perättäisinä vuosina käynyt henkilö.
Omasta kokemuksesta voin jälleen sanoa, että ainakin muutama nuori, jonka kanssa juttelin omana koepäivänäni, oli opetellut vastaukset etukäteen ainetta ja haastatteluja myöten -- ja pääsivät sisään. Itse osallistuin ilman sen suurempia ennakkotietoja naiivisti uskoen, ettei soveltuvuuskokeisiin voisi valmistautua. Vaikka useat keskustelut eri hakijoiden kanssa osoittivatkin tuon luulon vääräksi, pääsin myös itse sisään.
Palatakseni vielä siihen koepäivään: totta hitossa olin vähän katkera kokeen ollessa päällä, kun osa porukasta kirjoitti tyynen varmasti valmennuskurssilla tarkasti läpikäydyt mallivastaukset ulkomuistista siinä missä itse sai joka käänteessä pohtia persoonasta välittyvää kuvaa ja sitä miten parhaiten toisi esiin oman motivaation; minuuttiaikataulu tikitti päällä ja kiire oli kova. Onneksi aitouskin näköjään toimii, ei vain mekaaninen opettelu.
Jäin kokemuksen myötä pohtimaan tuollaisten soveltuvuuskokeiden funktiota, jossa lopulta "hakijat tulevat sellaisia kuin ovat" on tiettyyn pisteeseen asti illuusio. Ehkä kokeen tarkoituksena on lopulta karsia vain ääritapaukset pois, sillä olisi melkoinen shokki, jos yliopisto oikeasti luulee nuorten tulevan kokeeseen puhtaasti omana itsenään.Ei meidän valmennuskurssilla kyllä käsitelty soveltuvuuskoetta. Minkähän firman kurssi on kyseessä?
- Syzzi
sisään päässyt kirjoitti:
Ei meidän valmennuskurssilla kyllä käsitelty soveltuvuuskoetta. Minkähän firman kurssi on kyseessä?
Sitäpä en muuten hoksannut erikseen kysyä, kun en ollut itse valmennuskursseja harkinnut tai niitä tarjoavia tahoja kartoittanut. Oli miten oli, jokainen valmennuskurssilla käyneistä jonka kanssa satuin juttelemaan toi esiin tuon soveltuvuuskokeen läpikäynnin, mikä oli aika uusi juttu minulle, kun olin kuvitellut kurssitusten antavan eväitä lähinnä teoriaosuuteen. Ehkä se oli sitten jokin erityistapaus? Tiedä häntä.
- th
Tietääkö joku, koska se Turun soveltuvuuskoe on??
- KVGhölmö
tiedän
- psykologi2011
Turun haastattelu- ja ryhmätilanne on 21.6-24.6. Minä olen sinne menossa =) Muita tulijoita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1371433- 1481081
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät69916- 68723
PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.56713Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi231655- 37599
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33551- 39527
Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"
Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi7521