no entäs osittainen hoitovAPAA?

gääk

eikö se sitten tule kysymykseen jos tekee töitä hoitovapaan aikana? vai tarkottaaako sitä että lapsen tulee tässä tapauksessa olla osittain kunnan järjestämässä päivähoidossa???

eli jos lapsi hoidetaan täyspäiväisesti kotona vaikka tuen hakija kävisikin välillä töissä niin kysymykseen ei tuolloin tule osittainen hoitovapaa??

hahaha, olen kyllä lueskellut kelan sivuja mutta siellä puhutaan vaan että jos molemmat vanhemmista blablaaa... nyt on kysymyksessä vain minä, koska mieheni on kyllä kokoajan täyspäiväisesti töissä...

13

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten kokopäivähommaa

ja rupeet tekeen vaan max.30 tuntii viikos nii oot osittaisel hoitovapaal ja saat kelalta 70e/kk sitten

• gääk

voiko ihminen, jolla ei ole vakituinen työsuhde, olla osittaisella hoitovapaalla?

• ei voi

ei voi

• gääk
        ei voi kirjoitti:

ei voi

että henkilö jolla on vakituinen työpaikka, ja tekee hoitovapaan aikana 30h/vko työtä, joutuu osittaiselle hoitovapaalle ja saa siis 70e kuussa... mutta jos henkilöllä ei ole vakituinen työ vaan määräaikainen, saa hän tehdä saman 30h/vko ja saa 290€/kk hoitorahaa..???:D voiko olla?? ja molemmissa tapauksissa lapsen tulee olla KOKONAAN kotihoidossa?? vai onko lapsi osittaisen hoitovapaan aikana osittain päivähoidossa??

• tuohon raha-asiaan
        gääk kirjoitti:

että henkilö jolla on vakituinen työpaikka, ja tekee hoitovapaan aikana 30h/vko työtä, joutuu osittaiselle hoitovapaalle ja saa siis 70e kuussa... mutta jos henkilöllä ei ole vakituinen työ vaan määräaikainen, saa hän tehdä saman 30h/vko ja saa 290€/kk hoitorahaa..???:D voiko olla?? ja molemmissa tapauksissa lapsen tulee olla KOKONAAN kotihoidossa?? vai onko lapsi osittaisen hoitovapaan aikana osittain päivähoidossa??

puuttumatta, niin osittaista hoitovapaata voi pitää siihen asti, kun lapsen toinen kouluvuosi on päättynyt.

Sen 70 euroa/kk saa jos lyhentää työaikaansa täydestä työpäivästä olevaksi enintään 30 tuntia/viikko. Määräaikainen tai vakituinen työ, mutta molemmissa jouston mahdollisuus riippuu täysin työnantajasta. työnanataja voi periaatteessa kieltäytyä antamastakin lyhennettyä työviikkoa, jos työ on sen luonteinen, että siinä tarvitan kokopäiväisesti olemaan joku eikä työtehtäviä pystytä järjestelemään mitenkään. Musitaakseni tuota rahakorvaustakin saa vain siltä osin, kun lapsi on koululainen.

Hoitovapaa (alle 3v ikäiselle lapselle) taas tarkoittaa sitä, että lapsi ei saa olla kunnallisessa hoidossa vaikka itse kävisikin töissä ja tekisi vaikka 50 tuntia viikossa töitä. Ja kun lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa niin silloin voi hakea kotihoidontukea.

Kelan sivut ovat aika hyvät näitä tukia selvitettäessä.

• >>>

Osittainen hoitovapaa:
      - haet työnantajaltasi työajanositusta (esim. 80% työaika, 50%työaika), haetaan samoin kuin virkavapaata
      - työnantajan kanssa sovitaan, pidätkö lyhennykset kokonaisina vapaapäivinä vai teetkö lyhennettyä työaikaa (esim. 6,5h/päivä, jota moni ekaluokkalaisen vanhempi käyttää)
      - haet lapsellesi hoitopaikan, jonka maksu määräytyy hoidon tarpeen mukaan eli jos pidät enemmän vapaapäiviä ja hoidat lasta silloin itse, hoitopäiviä tulee kuukaudessa vähempi ja maksu pienenee
      - olet oikeutettu saamaan KELAlta hoitorahaa 70e/kk, josta vähennetään verot.

Hoitovapaa:
      - lapsella ei ole hoitopaikkaa
      - hoitovapaalla oleva saa KELAlta hoitorahaa 295e/kk
      - hoitovapaalla oleva saa tehdä työtä niin paljon kuin haluaa (tosin työnantaja on myöntänyt vapaan nimen omaan lapsen hoitoa varten)
      - työssäkänti vaikuttaa hoitorahan lisäosaan (max 168e/kk), joka muutoinkin on perheen tuloista riippuvainen. Hoitolisää ei esim. saa, mikäli 3 henkisen perheen tulot ylittävät 1430e/kk.

• gääk

hoitolisää ei saa jos 3 henkisen perheen tulot ylittävät 3219,21 e/kk!!! jos tulot ylittävät 1430 e/kk niin sitten saa kyllä mutta ei täyttä..

• jos kertoisit
        gääk kirjoitti:

hoitolisää ei saa jos 3 henkisen perheen tulot ylittävät 3219,21 e/kk!!! jos tulot ylittävät 1430 e/kk niin sitten saa kyllä mutta ei täyttä..

että minkä ikäinen lapsi sinulla on ja miten aiot hoidon ja työnteon yhdistää tai soittaisit suoraan Kelaan.

• gääk
        jos kertoisit kirjoitti:

että minkä ikäinen lapsi sinulla on ja miten aiot hoidon ja työnteon yhdistää tai soittaisit suoraan Kelaan.

kyllä oman tilanteeni tasan tarkkaan... olen vain kiinnostunut kun on nyt tullut asiaan perehdyttyä kelan sivuilla... siis kiinnostunut ymmärtämään sellaisia asioita jotka eivät tähän kaaliin ole menneet niitä lueskellessani.. tietysti se tuo varmuutta siihen että itse olen varmasti selvillä omasta tilanteestanikin.. tämä on vaan tämmöstä.. jos vaikka joskus omalla kohdalla tilanteet muuttuisi..

• voi olla
        gääk kirjoitti:

kyllä oman tilanteeni tasan tarkkaan... olen vain kiinnostunut kun on nyt tullut asiaan perehdyttyä kelan sivuilla... siis kiinnostunut ymmärtämään sellaisia asioita jotka eivät tähän kaaliin ole menneet niitä lueskellessani.. tietysti se tuo varmuutta siihen että itse olen varmasti selvillä omasta tilanteestanikin.. tämä on vaan tämmöstä.. jos vaikka joskus omalla kohdalla tilanteet muuttuisi..

että jos sulla on nytten vaikkapa 1v ikäinen lapsi ja mietit vaikka tuota osittaista hoitovapaata siinä vaiheessa kun lapsesi on koulussa, niin voihan olla että nämä perhe-etuudet, joista nytten on kirjoitettu, ovat jo historiaa ja uusia säädöksiä tullut. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja uudestaan siinä vaiheessa kun ne ovat oleellisia ja ajankohtaisia.

• gääk

..ittuilla siellä... vastatkaa hyvät ihmiset viesteihin jotka teitä miellyttää, jos ei miellytä niin unohtakaa ja jatkakaa kotihommia..

• nyt aika

rauhoittua?

Kyselit kovin momenlaista asiaa ja sait vastauksia. Niin moni asia perhe-etuuksissa riippuu nin monesta eri tekijästä, että siksi varmaankin vastaukset vaihtelivat.

Vastaamalla varmaankin vain yritettiin autaa sinua, kun luultiin että et tiedä asioita ja tarvitsisit tällä hetkellä tietoa. Ja jos asiat menee oikein erikoistapauksiksi, niin silloin todellakin kannatta kääntyä Kelan puoleen.

• *KOPS!!*
        nyt aika kirjoitti:

rauhoittua?

Kyselit kovin momenlaista asiaa ja sait vastauksia. Niin moni asia perhe-etuuksissa riippuu nin monesta eri tekijästä, että siksi varmaankin vastaukset vaihtelivat.

Vastaamalla varmaankin vain yritettiin autaa sinua, kun luultiin että et tiedä asioita ja tarvitsisit tällä hetkellä tietoa. Ja jos asiat menee oikein erikoistapauksiksi, niin silloin todellakin kannatta kääntyä Kelan puoleen.

. . .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17033
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4774
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1989
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1479
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      21
      1263
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1153
    Aihe