Voiko murrosikä alkaa jo

ekaluokkalaisena

Itselläni on kohta 8v. tyttö, jolla alkaa jo hahmottuun häpy- ja kainalokarvoja. Tyttö on kookas: 140cm, 48kg, mutta eikö tämä alkava kehitys ole liian aikaisessa? Voisiko sitä jotenkin hidastaa... ja näin lapsuutta pidentää???

14

4703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooooooo

      Ei pitäisi alkaa noin nuorena! Tutkimuksiin suosittelen menemään mahdollisimman pian. Pituuskasvu loppuu pian jos murrosikä jostain syystä on jo alkanut! Tutun lapsella meinasi kuukautiset ym. kehitykset alkaa noin samassa iässä, ja sitä on jarruteltu muutaman vuoden. nyt 10 v. ja pituusennuste onneksi yli 160cm koska ei vieläkään murrosikää.

    • nykyään

      Normaalia, kuukautiset alkaa yleensä silloin kun paino alkaa olla tossa 45-50 kg. Nykyään kuukautiset voivat alkaa jo noinkin aikaisin kun itsellä aikoinaan alkoi "vasta" 10-vuotiaana. Joskus ammoisina aikoina kuukautiset ovat alkaneet vasta jopa 17 vuoden iässä. Olet varmaan kuullut sanottavan että lapset ovat nykyään aikuisempia kuin aiemmin ja lapsuus jää lyhyemmäksi? Se pitää paikkansa tuossakin asiassa.

    • Lähi

      Tyttärelläni karvoittuminen alkoi 9 v. ja kuukautiset 10 v. joten hän kehittyy normaalisti.
      Nykyisin lapset kehittyvät vain nopeammin kuin ennen. Ei se lapsuus lopu kuukautisiin. Tyttäreni on nyt 11 v. ja leikkii ihan samoin kuin hänen kaverinsa joilla kuukautisia ei ole. Muista kertoa tytöllesi kuukautisista ja niihin liittyvistä asioista, ettei tyttö säikähdä kun ne alkavat. Varaa myös koulureppuun "pussukka" jossa on alushousut ja siteitä. Kuukautiset eivät katso paikkaa missä alkavat.

    • YKsi vain

      Rasva ratkaisee. Hänellä on riittävästi rasvaa, jotta kuukautiset voivat alkaa. Kuukautisten alkamisajankohtaa olisitte voineet pidentää keskivertoon päin huolehtimalla lapsen ruokavaliosta niin, ettei paino olisi noussut noin ylös.

      Olisin teinä hieman huolestunut kahdesta asiasta. Tyttö painaa saman verran kuin minä (18 cm pidempänä) painoin pari kymppisenä. Toinen ongelma on se, että hän taitaa jäädä ilman pikaisesti aloitettua kasvuhormonihoitoa todella lyhyeksi. 158 cm pitkänä aikuisena kärsin lyhyydestä ja sen tuomista sosiaalisista lieveilmiöistä päivittäin. Lyhyys vaikuttaa ratkaisevasti moniin harrastuksiin, myöhemmin ammatinvalintaan ja jopa siihen, saako työpaikan vai ei! Lyhyitä pidetään lapsellisina ja heitä ei oteta vakavasti verrattuna pitkiin.

      Miks ihmeessä pidätte kuukautisten alkua lapsuuden loppuna?

      • 160

        Sivuhuomautus. Oma pituuteni ei paljon poikkea tuosta 158 sentitä; olen 160. Olen ulut toimeen pituuteni kanssa ja kiitollinen siitä, etten ole sen pidempi. En näe yhtään syytä että pitäisi olla pitkä. Enkä ole kärsinyt uskottavuusongelmista.

        Että ei ole pohtimisen arvoinen asia mielestäni.


      • klsdsdsdsd
        160 kirjoitti:

        Sivuhuomautus. Oma pituuteni ei paljon poikkea tuosta 158 sentitä; olen 160. Olen ulut toimeen pituuteni kanssa ja kiitollinen siitä, etten ole sen pidempi. En näe yhtään syytä että pitäisi olla pitkä. Enkä ole kärsinyt uskottavuusongelmista.

        Että ei ole pohtimisen arvoinen asia mielestäni.

        Siis ei 160 cm NAISELLA ole paha juttu - miehellä kyllä.


      • Yksi vain
        160 kirjoitti:

        Sivuhuomautus. Oma pituuteni ei paljon poikkea tuosta 158 sentitä; olen 160. Olen ulut toimeen pituuteni kanssa ja kiitollinen siitä, etten ole sen pidempi. En näe yhtään syytä että pitäisi olla pitkä. Enkä ole kärsinyt uskottavuusongelmista.

        Että ei ole pohtimisen arvoinen asia mielestäni.

        Entäpä jos lapsesi valitsee alan, jolla lyhyys aiheuttaa uskottavuusongelmia?


      • mikähän ala..
        Yksi vain kirjoitti:

        Entäpä jos lapsesi valitsee alan, jolla lyhyys aiheuttaa uskottavuusongelmia?

        sellainen,jossa pituus aiheuttaisi uskottavuus probleemia?Etenkin jos on lyhyt?Tai pitkä?

        Itse en ole sellaista ammattia vielä kohdannut..ja
        työkavereita ollut eri pituisia:)


    • annaemilijaa

      Oon ite noin 160 cm ja painan noin 47 ja oon 15 joten mun tietaakseni sun tyttos on ylipainonen.. Mun pikkusisko ja veli on kaks vuotta nuorempii ku sun tytto mut ne on vaan noin 115 cm molemmat ja ei paina juuri mitaan (en nyt oo ihan varma miten paljon).. Luulisin et sun tyton kannattais alottaa urheilu jossaan lajissa josta se pitaa koska oon samaa mielta et se riippuu onks kehossa rasvaa vai ei et alkaaks murrosika. Tietty muistaki mut niinjoo.. Ite oon vahan alipainonen ja siks mul on aika harvoin menkat mut yritan lihoo vahan ees. Mun mielesta kannattais kayda laakaris ihan varmistamas et onks se normaalia tos iassa jo.. Ja sori jos ei ollu paljon apua.. Toivon etta asiat hoituu!

      • Äitykkä0000001

        Oho onpas teillä tyttärillä alkanut murrosikä aika nuorena. Oma tyttäreni on 11,5-vuotta vanha, pituutta 144 ja painoa 38 kg. Mitään murrosiän merkkejä ei ole näkynut kehossa, mutta pitäsikö hänellä piankin alkaa, kun on jo pitutta ja painoa tuon verran?

        Itse olen 162cm pitkä, ja tyttärestäni odotetaan kasvavan 165cm pitkä. Mites luulette? Ainiin itselläni alkoivat kuukautiset kun olin 13, muuta en murrosiästäni muista.

        Pojallani huomasin murrosiän ensimerkkejä kun hän oli 14 (karvoitusta). Nyt hän on juuri täyttänyt 16, ja hänellä on äänenmurros alkamassa, kun tulee semmoisia "kukkoja" jatkuvasti. Onko äänenmurros myöhässä, kun murrosiän alkamisesta on jo kulunut 2-vuotta? Viimeisen vuoden aikana hän on kasvanut ainakin yli 10 cm, ja on jo 10cm minuakin pidempi!


      • Anonyymi
        Äitykkä0000001 kirjoitti:

        Oho onpas teillä tyttärillä alkanut murrosikä aika nuorena. Oma tyttäreni on 11,5-vuotta vanha, pituutta 144 ja painoa 38 kg. Mitään murrosiän merkkejä ei ole näkynut kehossa, mutta pitäsikö hänellä piankin alkaa, kun on jo pitutta ja painoa tuon verran?

        Itse olen 162cm pitkä, ja tyttärestäni odotetaan kasvavan 165cm pitkä. Mites luulette? Ainiin itselläni alkoivat kuukautiset kun olin 13, muuta en murrosiästäni muista.

        Pojallani huomasin murrosiän ensimerkkejä kun hän oli 14 (karvoitusta). Nyt hän on juuri täyttänyt 16, ja hänellä on äänenmurros alkamassa, kun tulee semmoisia "kukkoja" jatkuvasti. Onko äänenmurros myöhässä, kun murrosiän alkamisesta on jo kulunut 2-vuotta? Viimeisen vuoden aikana hän on kasvanut ainakin yli 10 cm, ja on jo 10cm minuakin pidempi!

        11,5 vuotias tyttö ilman murrosiän merkkejä on ihan normaali. Olin itse tuolloin myös noin 145cm pitkä ja leikin vielä barbeilla, eli ihan lapsi. Itsellä alkoivat rinnat kasvaa pian sen jälkeen kun täytin 12 ja aloin myös samalla kasvamaan nopeasti pituutta. Kuukautiseni ehtivät alkaa juuri ja juuri ennen kuin täytin 14. Ja taisin lopettaa pituuskasvun jossain 14-15 -vuotiaana. Ihan normaali 167 cm nainen minusta tuli.


    • lieneekö tottakaan

      Vai että 8 vuotiaalla tytöllä kainalokarvoja ja painaa 48kg? Onko tyttäresi kenties hieman lihava, jos kerta on vain 140cm pitkä?

    • jennna1

      mun tyttö on 11 ja ei ole mitään mrrosikä oireita

    • Okey12

      Siis omalla lapsellani siis pojalla alko murrosikä jo 8vuotiaana joten käytiin lääkärillä ja pistettiin semmosta jarrutus uutetta kerran kuukaudessa ja se estää murrosiän tulemista. sinun tapauksessa sinun pitäisi vain 1.5v jarruttaa sitä. Pojallani käytettiin uutetta 5vuotta.
      Kannattaa tarkistaa vakuutus tarkkaan kun yksi uute maksaa joku 300e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe