Olisikohan teillä jotain hyviä vinkkejä kesyttämisen suhteen? Minulla on kaksi undua ja sain ne suoraan kasvattajalta aivan poikasina, joten kaiken pitäisi olla hyvin näin taustoja ajatellen. Nyt ovat olleet minulla reilut 3kk mutta ovat kuitenkin arkoja.
Olen yrittänyt hirssintähkällä ja muilla hedelmillä, ensin pinnojen välistä ja sitten häkin ovelta jnejnejne. Mutta se ei toimi!! Heti kun vien käteni häkin sisälle ne saavat kauhean kohtauksen ja lentävät häkin pinnoja päin aivan pakokauhun vallassa. Olen yrittänyt rauhallista puhumista ja vaikka mitä. Nyt rupeaa ideat loppumaan. Auttakaa minua PLIIIS!!!
Auttakaa Kesyttämisessä!! -Kiitos
3
327
Vastaukset
- kes
Hei,
Siis ovatko linnut jo syöneet kädestä tarjoamasi ruokia pinnojen välistä?
Jos ovat niin voisit pitää kättäsi häkin alaosassa tai hiukan sisäpuolella aina niin kauan kunnes linnut rauhoittuvat ja vasta sitten otat rauhallisesti kätesi pois ja jätät linnut 'rauhaan'. Tälläistä voisi toistaa esim. muutamia kertoja päivässä.
Onko häkki kuinka korkealla? Suositellaan että ylin orsi ainakin olisi silmien korkeudella.
Liiku rauhallisesti ja hallitusti häkin luona. Älä tuijota lintuja silmiä räpäyttämättä, luoden niille vaikutelmaa 'vaanivasta pedosta.' :) Oleskele paljon häkin luona että tottuvat sinuun, juttele paljon.
Tässä olisi jotain näitä perusniksejä..- eewwwwwwwwwwww
aivan, pinnaa, kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja aikaa! kesytys ei hetkessä käy. voi viedä vuosiakin;)
- -M-
Lukaisepa vaikka tuo allaoleva keskustelu (ja haulla löytyy SPY:n foorumilta paljon lisääkin kesytysketjuja). Vaikka tuossa puhutaan muunlajisista linnuista, niin ne koulinnan periaatteet ovat kyllä ihan samat kaikenkokoisilla tirpoilla.
Nyrkkisääntönä kesytys vaatii ennen kaikkea omistajan hyviä istumalihaksia, että siinä häkin vieressä jaksaa notkua ilman hosumista ja heilumista vaikka tunninkin putkeen, niin että linnut tottuvat läheisyyteen ja edistystä alkaa hiljalleen tapahtua. Jos vaan käden tyrkkäät häkkiin ja nykäiset heti pois kun linnut pakenevat (ja uudella liikeellä ehkä säikytät niitä vielä vähän lisää), opetat linnuille vain ja ainoastaan että se pakeneminen on hyvä ja toimiva juttu jolla pääsee rauhaan häiritsijästä. Sinähän haluat nimenomaan päinvastoin opettaa että linnut ovat hiljaa ja rauhassa kun sinä liikut, eli liikuta kättä alussa vain sen verran lähelle että tirpat pysyvät vielä paikallaan, kehu ja palkitse linnut(=vetäydy pois ja lopeta harjoitus) siitä tavoitellusta paikallaanolosta, älä säikkymisestä. Pikkuhiljaa sitten siedätät lintuja pysymään paikallaan vaikka käsi tulee hiukan lähemmäs, sitten taas hiukan lähemmäs jne.
Keskustelu kesytyksestä positiivisen vahvistamisen avulla:
http://www.papukaijayhdistys.fi/forum/viewtopic.php?t=6606
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126