Apua vahtimisviettiin!!!

nöffikaukkarisakemanni

No niin eli minulla on nöffin, kaukkarin ja sakemannin sekoitus,joka täytti elokuussa 2 vuotta. Koira on aivan ihana kiltti nallekarhu ja tottelevainen tyttö, yleensä.

Mut toisinaan neidille tulee kausia kun se vahtii mitä ihmeellisimpä asioita ja on silloin muita (omia ja vieraita) eläimiä kohtaan hyvin vihainen, hyökäilee kimppuun kun toinen tulee liian lähelle asiaa, jota tämä neiti vahtii. Vahdittavat asiat vaihtelevat, mm makarin ovi, pallo, ruoka, pikku kivi, kuollut linnunpoikanen, karvatuppo, koppakuoriainen... Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin!

Onko muilla tälläisiä kokemuksia? Miten tätä tälläistä aivan turhaa vahtimista voisi kitkeä pois? Oon yleensä ottanut vahdittavat asiat pois siinä vaihees ku alkaa ärhentelemään muille, mut se mitään auta ku se kyl keksii uuden jutun. Tähän pitäisi joku ratkaisu keksiä, kun omat toiset koirat eivät todennäköisesti edes tiedä et tällä neidillä on joku "saalis", tulevat liian lähelle ja sit tulee tappelu. Tottakai toinen puolustautuu ku tämä käy päälle. Kyseinen narttu on kolmanneksi vanhin meidän viiden koiran laumassa. Laittakaahan asiallista kommenttia tulemaan!

6

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirassasi on melkoisen haastava rotuyhdistelmä. Tuo kaukasianpaimenkoirahan on selkeä laumanvartijarotu, joka on jalostettu paimentamaan eläinlaumoja itsenäisesti. Näin ollen sillä on vahva vahtivietti ja se on reviiritietoinen. Tämän varmasti jo tiesitkin.

      Tuo ikä on myös yksi huomioitava tekijä, eli kahden vanha alkaa pikkuhiljaa olemaan "aikuinen".

      Koiraa tarkemmin tuntematta on tietenkin hyvin vaikeaa antaa neuvoja. Osittain tuo käytös kertoo jonkinlaisesta johtajuusongelmasta, eli koira kokee voivansa pomottaa ja olevansa lauman johtaja. Sinun itsesi kannattaa nyt ensin laittaa tuota lauman arvojärjestystä uuteen uskoon: Sinä syöt ennen ko. koiraa, menet ovista ensin, saa ruoan vasta kun annat luvan ja otat koiran kanssa kontaktiharjoituksia. Sitten kun tuo vartiointivimma alkaa, niin sinä lauman johtajana sanot tiukan käskyn "ei" ja viet sen vartioitavan asian pois. Osoitat siis koiralle, että sinä hoidat vahtimisen, se ei kuulu hänelle.

      MUTTA: Koska koirassa on kaukkaria ja sakemannia, jotka molemmat ovat hyvin reviiritietoisia ja vahtiviettisiä koiria, on mahdollista että kaikkea vahtivimmaa et saa koiraltasi ikinä pois. Olisi siis hyvä, että koirallasi on myös jotakin omaa mitä se saa vahtia, vaikkapa oma lelu. Muiden koirien ei sitten tarvitse juuri sitä lelua mennä härkkimään.

      Ongelmakoiran kouluttajaan voisit myös olla yhteydessä, koulutettu ihminen joka näkee tilanteen oikeasti paikanpäällä osaa myös antaa neuvoja.

      • Nimetön

        jotka harkitsevat tämän tyylisen miksauksen hankkimista, niin miettikää vielä 10 kertaa uudestaan ja ottakaa roduista kunnolla selvää. Eli ennaltaehkäisy tähänkin hommaan


      • Nimetön kirjoitti:

        jotka harkitsevat tämän tyylisen miksauksen hankkimista, niin miettikää vielä 10 kertaa uudestaan ja ottakaa roduista kunnolla selvää. Eli ennaltaehkäisy tähänkin hommaan

        ^ Oli kyllä asiallinen muistutus. Laumanvartijarodut kun eivät ole niitä helpoimpia koiria. Tässä lisätietoja Kaukasianpaimenkoirasta, poimittuna nettisivulta http://www.visionomi.net/cora/


        Lainaus alkaa:

        ________________________________________

        Kaukasianpaimenkoira on ikivanha koirarotu, joka kehittyi äärimmäisen vaikeissa ja karuissa olosuhteissa. Paimenkoirana päätehtävänä oli taistelu villieläimiä vastaan, kuten susia ja karhuja. Vuosisatojen aikana rodusta tuli sitkeä, voimakas ja vahva.

        Kaukasianpaimenkoira on luonteltaan erittäin epäluuloinen, itsenäinen ja haluaa tehdä omat ratkaisut.

        Näillä upeilla ominaisuuksilla se vaatii myös isännältään johdonmukaisuutta ja jämäkkää johtajuutta. Tärkeätä on muistaa sen perusluonne, joka on hyvin itsenäinen, epäluuloinen vieraita kohtaan ja reviiritietoinen. Joku kasvattaja onkin sanonut minusta hyvin: ”Kaukasianpaimenkoira ei tule täyttämään sen mielestä typeriä ja tarpeettomia käskyjä!”
        __________________________________

        Lainaus päättyy.

        Eli kuten aiheen aloittaja voi todeta, niin tuo kaukasianpaimenkoiran käyttäytyminen on sille luontaista. Se on siis reviiritietoinen ja epäluuloinen muita kohtaan. Koulutuksella on tietenkin oma osuutensa, mutta koiran perusluonteessa säilyy tietyt taipumukset.


      • nöffikaukkarisakemanni

        Hyvät oli neuvot, mutta juuri näin meillä jo toimitaan. Minä syön ensin, menen ovista ensin, koiralla ei lupa syödä ennenkuin lupa annetaan jne.. Ja koira kyllä tietää että minä olen meidän lauman johtaja, on hyvin tottelevainen eikä koskaan missään ole minua uhmannut, paitsi tämä ihmeellisten asioiden vartiointi. Kiellän ja otan vahdittavan jutun pois. Pian sillä on taas joku juttu vahdittavanaan. Toiset koirat eivät yleensä ole halukkaita edes viemään siltä niitä juttuja, koska tuskin nekään tietää mitä se vahtii. En meinaan tiedä välttämättä aina minäkään! Niin ihmeellisiä juttuja on vahtinut.. Niin kyseessä tosiaan on aika haastava mixaus, mut eikö sen kuuluisi nimenomaan laumanvartija koirana vartioida omaa laumaa? Eli minua ja muita eläimiä eikä linnunpoikasia ja koppakuoriaisia sekä muita ihmeellisiä asioita?


      • nöffikaukkarisakemanni kirjoitti:

        Hyvät oli neuvot, mutta juuri näin meillä jo toimitaan. Minä syön ensin, menen ovista ensin, koiralla ei lupa syödä ennenkuin lupa annetaan jne.. Ja koira kyllä tietää että minä olen meidän lauman johtaja, on hyvin tottelevainen eikä koskaan missään ole minua uhmannut, paitsi tämä ihmeellisten asioiden vartiointi. Kiellän ja otan vahdittavan jutun pois. Pian sillä on taas joku juttu vahdittavanaan. Toiset koirat eivät yleensä ole halukkaita edes viemään siltä niitä juttuja, koska tuskin nekään tietää mitä se vahtii. En meinaan tiedä välttämättä aina minäkään! Niin ihmeellisiä juttuja on vahtinut.. Niin kyseessä tosiaan on aika haastava mixaus, mut eikö sen kuuluisi nimenomaan laumanvartija koirana vartioida omaa laumaa? Eli minua ja muita eläimiä eikä linnunpoikasia ja koppakuoriaisia sekä muita ihmeellisiä asioita?

        "Eikö sen kuuluisi vahtia..."

        No,ensinnäkin,kun ei ole kyse rotukoirasta,ja sen perimästä/käyttötarkoituksesta,vaan sekarotuisesta,niin sen käyttäytymisen oletusarvo on ihan eri asia.
        Sillä ei välttämättä tarvi olla yhtään esim.jonkun rodun käyttäytymismallia.

        Se noissa sekarotuisissa on ongelma,ja yksi syy,miksi niitä kritisoin,varsinkin vaativien rotujen yhdistelmissä,että se geeneistä tuleva "käyttäytyminen" on sitten melkoista sattumankauppaa.

        Ensinnäkin se,että sinulla on noin monta koiraa,on omajuttunsa.En tiedä,mitä laumanvartijarotua sinulla on sekarotuisessasi,niin kannattaa myös muistaa,että laumiksissakin on eroja.Toiset sopeutuvat porukkaan helpommin,kuin toiset.Ja varsinkin,jos elinolosuhteet ei vastaa niden luontaisia lainkaan,niin niitä ongelmia voi tulla siitäkin.
        Sama sakuissa,ei sekään rotu ole "laumakoirien" top-ykkösrotua.

        Jos nyt olisi omasta koirastani kyse,niin eipä siinä muuta,kuin koira olisi saatava ymmärtämään,että turha "vahtiminen" on kiellettyä,kuin myös rähinät.

        Jos koira on sitä mieltä,että omistaja on oikeasti pomo,se lopettaa väärän toiminnan melko pian,JOS siihen osataan oikein puuttua ja se sille opettaa oikea malli.

        Nää nyt on kuitenkin sellaisia asioita,että ei välttämättä ole helppo edes neuvoa,kun ei näe tilanteita,saati tunne koiria ja omistajia.

        Joten jos katsot,että sinulla on ongelma,niin parasta olisi ottaa yhteytta johonkin ongelmakoiriin erikoistuneeseen,tai muuten pätevään koira-ihmiseen,jolla on taitoa lähteä neuvomaan ja arvioimaan tilannetta ;)


      • molossi kirjoitti:

        "Eikö sen kuuluisi vahtia..."

        No,ensinnäkin,kun ei ole kyse rotukoirasta,ja sen perimästä/käyttötarkoituksesta,vaan sekarotuisesta,niin sen käyttäytymisen oletusarvo on ihan eri asia.
        Sillä ei välttämättä tarvi olla yhtään esim.jonkun rodun käyttäytymismallia.

        Se noissa sekarotuisissa on ongelma,ja yksi syy,miksi niitä kritisoin,varsinkin vaativien rotujen yhdistelmissä,että se geeneistä tuleva "käyttäytyminen" on sitten melkoista sattumankauppaa.

        Ensinnäkin se,että sinulla on noin monta koiraa,on omajuttunsa.En tiedä,mitä laumanvartijarotua sinulla on sekarotuisessasi,niin kannattaa myös muistaa,että laumiksissakin on eroja.Toiset sopeutuvat porukkaan helpommin,kuin toiset.Ja varsinkin,jos elinolosuhteet ei vastaa niden luontaisia lainkaan,niin niitä ongelmia voi tulla siitäkin.
        Sama sakuissa,ei sekään rotu ole "laumakoirien" top-ykkösrotua.

        Jos nyt olisi omasta koirastani kyse,niin eipä siinä muuta,kuin koira olisi saatava ymmärtämään,että turha "vahtiminen" on kiellettyä,kuin myös rähinät.

        Jos koira on sitä mieltä,että omistaja on oikeasti pomo,se lopettaa väärän toiminnan melko pian,JOS siihen osataan oikein puuttua ja se sille opettaa oikea malli.

        Nää nyt on kuitenkin sellaisia asioita,että ei välttämättä ole helppo edes neuvoa,kun ei näe tilanteita,saati tunne koiria ja omistajia.

        Joten jos katsot,että sinulla on ongelma,niin parasta olisi ottaa yhteytta johonkin ongelmakoiriin erikoistuneeseen,tai muuten pätevään koira-ihmiseen,jolla on taitoa lähteä neuvomaan ja arvioimaan tilannetta ;)

        ^Molossin kanssa ehdottomasti samaa mieltä, eli on parasta ottaa yhteys ongelmakoirakouluttajaan. Pätevä ihminen näkee paikanpäällä sen tilanteen ja osaa antaa ne hyvät neuvot, kirjoittamalla on vaikeaa sanoa mitään varmaa esim. tuosta johtajuudesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe