kiusaaminen AMKssa?

näin käynyt

Onko joku tullut kiusatuksi AMKssa, tai kokeeko joku kiusaamista? Onko jollakulla tiedossa, että AMKssa olisi kiusaamista?

Tämä asia on tullut mieleeni lähinnä siksi, että AMKhon mentyäni huomasin, että täällä on aivan eri meininki, kuin lukiossa.
Lukiossa opiskelijat olivat samoilla viivoilla ja tasa-arvoisia, mutta AMKssa olen huomannut kummallisia hiljaisia sopimuksia opiskelijoiden ja opettajien välillä.
Eli on selvää, että menestyvät opiskelijat ovat myös opettajien varsinaisia kavereita. Ammattimainen suhtautuminen opiskelijoihin on tiessään, eivätkä säännöt ole todellakaan kaikille samat.

Tämä johtaa mielestäni kummalliseen syrjimiseen ja suoranaiseen roolittamiseen. AMKssa syntyy opiskelijoita ja opettajia sisältäviä "kaveriporukoita", jotka voivat alkaa ottamaan toisia opiskelijoita silmätikuksi ja alkaa kiusaamaan näitä.
Kiusaaminen tapahtuu yksinkertaisesti siten, että olosuhteet tehdään täysin mahdottomiksi joillekin/jollekin opiskelijalle, kun muut pääsevät kursseja läpi pelkkien suhteiden avulla.

Omassa kehityksessä on tapahtunut hirvittävä lasku siitä, kun aloitin opiskelut AMKssa.
Kun aloitin AMKn, kaikki meni todella hyvin. Kuitenkin ilmeisesti en ollut jollain tavalla sosiaalisesti sopiva käytökseltäni ja jouduin silmätikuksi.
Olen katsonut, että yksi syy on selvästi närää herättänyt ylitunnollisuuteni koulu-asioissa. Kun ei miellytä muita, joutuu huonoon valoon ja opiskeluja häiritään.

On täysin käsittämätöntä, miten AMK on kuin pahempikin viidakko, missä täytyy koittaa luovia kummallisen sosiaalisen valta- ja hyväksymispelien kautta voittoon.
Täytyy olla jatkuvasti varuillaan, ettei tee liian hyvää vastausta ja muuta vastaavaa, ettei vain suututa tällä opettajaa, tai toista opiskelijaa, sillä kostotoimet ovat mittaamattomat.
Tietynlainen ryhmäkuri AMKssa on myös olemassa, sillä ryhmästä erottumisesta joutuu automaattisesti silmätikuksi ja kiusatuksi.

Mielestäni ongelma ei ole ihmisissä yleisesti, vaan siinä, että muutamat ihmiset nousevat täällä sosiaalisiksi johtajiksi ja pyrkivät erilaisen taustapelin kautta vaikuttamaan muiden asioihin. Tässä ns. taustapelaajien joukossa on mukana sekaisin opettajia ja opiskelijoita.
Minun on psykologiaa lukeneena vielä pakko sanoa, että koulu tuntuu olevan täysin tällaisten narsististen ihmisten hallussa.
Nämä toimivat kaikenlaisen opiskelija toiminnan ja näkyvemmän toiminnan johtajina ja pitävät yllä "laumakuria".

Ei ole kovinkaan helppoa motivoitua sellaiseen paikkaan, missä kaikki mahdollisuudet ovat kiinni siitä, kuinka hyvin saa hyväksynnän joltakin narsistilta, jota täytyy jatkuvasti miellyttää.

35

6160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amk?

      "...koulu tuntuu olevan täysin tällaisten narsististen ihmisten hallussa."

      Loppuelämä on täysin narsististen ihmisten hallussa. Että voimia vaan.

      • Kyseenalaistaja

        Heip,

        olisi mielenkiintoista tietää, mitä tarkoitat seuraavalla lauseella: "Kiusaaminen tapahtuu yksinkertaisesti siten, että olosuhteet tehdään täysin mahdottomiksi joillekin/jollekin opiskelijalle, kun muut pääsevät kursseja läpi pelkkien suhteiden avulla."

        Siis millä tavoin olosuhteet tehdään mahdottomiksi? Miten tämä ilmenee?


    • ------------------

      Meillä oli kyllä toistepäin. Lukiossa teinien keskuudessa ihmiset olivat vielä epätasa-arvoisia, mutta eivät enää amk:ssa.

      Henkilökohtaisesti en usko puheisiisi. Ammattikorkeissa opettajilla on selkeät säännöt, eikä ketään voi kiusata. Kukaan ei pääse kursseja läpi suhteiden avulla.

      "Täytyy olla jatkuvasti varuillaan, ettei tee liian hyvää vastausta ja muuta vastaavaa, ettei vain suututa tällä opettajaa, tai toista opiskelijaa, sillä kostotoimet ovat mittaamattomat." Huh huh. Opettajatkinko tuhlaisivat energiaansa miettimällä hirmuisia kostoja yksittäisille opiskelijoille? Ei ihan helpolla mene läpi.

      Oletko pohtinut, käsitätkö vain asioita väärin tai kuvitteletko? Oletko objektiivisesti verrannut sinun ja menestyneemmän koulukaverisi tuotoksia? Voisitko olla alitajuisesti kateellinen hyville sosiaalisille taidoille? Kyllä opettajienkin on hyvä olla "kavereita" opiskelijoiden kanssa. Monelle opiskelijalle tulee näin pienempi kynnys kysyä asioita jne. Liiallinen virallisuus ei tee hyvää ilmapiiriä. Ja jotkut opiskelijat voivat tarvita enemmän tukea kuin toiset, syystä tai toisesta.Ei ketään voi leimata sosiaalisuuden perusteella.

    • Sovinisti?

      ...riippuu ihan alasta. Ja pitäkää sovinistina jos haluatte, mutta väitän, että naisvaltaisilla aloilla, missä sekä opettajat että enemmistö opiskelijoista on naispuolisia, amkeissa tosiaan esiintyy klikkiytymistä, syrjimistä, porukan ulkopuolelle jättämistä ja jopa suoranaista kiusaamista ihan siinä missä naisvaltaisilla työpaikoillakin.

      Itse opiskelin miespuolisena (hetero)opiskelijana naisvaltaisessa luokassa, ja opettajinakin oli pelkkiä naisia. Ja voi Herran Pieksut sitä touhua! Itse sain kaksilahkeisena olla rauhassa niiltä naisten pikku valtapeleiltä, nokkimisjärjestyksen ssäätämisiltä ja porukassta ulossulkemisilta. Ja niin saivat luokkamme kaksi muutakin kollia. Mutta kyllä naisopiskelijat voivat olla (välillä) JULMIA TOISILLEEN. Ja "swear to God", osa opettajista oli täysin rinnoin (vaikka lautoja olivatkin) mukana touhussa! Miehenä sitä sai tarkkailla rauhassa sivusta, ja kuinka ollakaan vaikutti siltä, että useimmiten syrjimisen syynä oli... mikäpä muukaan kuin naisellinen kateus!

      En yhtään ihmettele, jos vaikkapa joku insinööriopiskelija on ihan ällikällä lyöty tämmöisistä puheista. Tuskin nimittäin joku inssiopiskelija on omassa opiskeluympäristössään tämmöiseen ilmiöön törmännyt. Mies(valtaisissa)porukoissa kun tuommoinen touhu on tuntematonta. Jos jotakuta äijää ei toisen naama miellytä, hän sanoo sen suoraan, tai vetää vaikka turpiin, ja ilmapiiri on taas puhdas sen jälkeen. Ei puhettakaan, että äijät rupeisivat liittoutumaan keskenään ja juonimaan toisten selän takana, jos pärstäongelmia ilmenee koulukavereiden kesken.

      • (m) inssi

        Itse inssipuolella opiskelleena olen tästä hieman erimieltä. Laumakyräilyä ei ehkä esiinny samassa muodossa kuin naisvaltaisilla aloilla, mutta kyllä muista puhutaan paskaa selän takana, vaikkei ehkä pään menoksi mitään juonitakkaan, ja naamatusten taas ollaam niin hyvää jätkää että! Klikkiytymistäkin löytyy, rajat vain eivät ehkä ole yhtä näkyvät juuri tuon yllä mainitun kaksinaamaisuuden vuoksi.

        Tekstistäsi saa muuten kuvan, että olet kaveri, joka käy vetämässä toista turpaan, jos naama ei miellytä. Kannattaa yrittää päästä tusta asenteesta eroon ennen kuin menet työelämään, ei meinaan toimi siellä.


      • Sovinisti?
        (m) inssi kirjoitti:

        Itse inssipuolella opiskelleena olen tästä hieman erimieltä. Laumakyräilyä ei ehkä esiinny samassa muodossa kuin naisvaltaisilla aloilla, mutta kyllä muista puhutaan paskaa selän takana, vaikkei ehkä pään menoksi mitään juonitakkaan, ja naamatusten taas ollaam niin hyvää jätkää että! Klikkiytymistäkin löytyy, rajat vain eivät ehkä ole yhtä näkyvät juuri tuon yllä mainitun kaksinaamaisuuden vuoksi.

        Tekstistäsi saa muuten kuvan, että olet kaveri, joka käy vetämässä toista turpaan, jos naama ei miellytä. Kannattaa yrittää päästä tusta asenteesta eroon ennen kuin menet työelämään, ei meinaan toimi siellä.

        Heh! Jos totean, että miehet sanovat suoraan tai jopa vetävät toisiaan turpaan jos naama ei miellytä, niin tekeekö pelkkä tosiasioiden toteaminen minusta väkivaltaisen? Viimeksi olen ketään lyönyt joskus ala-asteen pihalla välituntitappelussa.

        Ja jos epäilet, että tuo ei ollut tosiasia, niin käy terkkarin päivystysasemalla tai ensiapupolilla viikonloppuyönä katsomassa minkä sortin vammoja etenkin miespuolisilla potilailla on, ja mieti miten ne ovat sntyneet...

        Kiitos asennekasvatuksesta, mutta se oli tarpeetonta kahdellakin tapaa. Ensinnäkään en ole itse herkästi "viittomakielellä" kommunikoivaa tyyppiä, ja toiseksi olen jo työelämässä. Siksi puhuin opinnoistani imperfektissä.


      • (m) inssi
        Sovinisti? kirjoitti:

        Heh! Jos totean, että miehet sanovat suoraan tai jopa vetävät toisiaan turpaan jos naama ei miellytä, niin tekeekö pelkkä tosiasioiden toteaminen minusta väkivaltaisen? Viimeksi olen ketään lyönyt joskus ala-asteen pihalla välituntitappelussa.

        Ja jos epäilet, että tuo ei ollut tosiasia, niin käy terkkarin päivystysasemalla tai ensiapupolilla viikonloppuyönä katsomassa minkä sortin vammoja etenkin miespuolisilla potilailla on, ja mieti miten ne ovat sntyneet...

        Kiitos asennekasvatuksesta, mutta se oli tarpeetonta kahdellakin tapaa. Ensinnäkään en ole itse herkästi "viittomakielellä" kommunikoivaa tyyppiä, ja toiseksi olen jo työelämässä. Siksi puhuin opinnoistani imperfektissä.

        Pahoittelen jos leimasin sinua väkivaltaiseksi, hyvä jos et semmoinen ole.

        Humalapäissään ne äijät tosiaan vetelee toisiaan ja vähän muitakin turpaan. Eräänkin isohkon raksafirman, jonka leivissä olin vuoden verran, pikkujouluissa oli ensiapupiste henkilökuntineen paikalla, ihan vain koska sille oli aijempinakin vuosina ollut käyttöä. Tästäkin huolimatta paskanjauhanta selän takana jatkui taas arkena. Ehkä ohjattua lätyn leivontaa olisi pitänyt järjestää useammin, että oltaisiin patoutumista päästy.


      • näin..
        Sovinisti? kirjoitti:

        Heh! Jos totean, että miehet sanovat suoraan tai jopa vetävät toisiaan turpaan jos naama ei miellytä, niin tekeekö pelkkä tosiasioiden toteaminen minusta väkivaltaisen? Viimeksi olen ketään lyönyt joskus ala-asteen pihalla välituntitappelussa.

        Ja jos epäilet, että tuo ei ollut tosiasia, niin käy terkkarin päivystysasemalla tai ensiapupolilla viikonloppuyönä katsomassa minkä sortin vammoja etenkin miespuolisilla potilailla on, ja mieti miten ne ovat sntyneet...

        Kiitos asennekasvatuksesta, mutta se oli tarpeetonta kahdellakin tapaa. Ensinnäkään en ole itse herkästi "viittomakielellä" kommunikoivaa tyyppiä, ja toiseksi olen jo työelämässä. Siksi puhuin opinnoistani imperfektissä.

        Itse opiskelen inssiksi aikuisopiskelijana ja meitä on 2 naista miesten joukossa. Kyllä ne porukan pahimmat juoruakat ovat munallisia, mutta ei heitä montaa ole verrattuna naisvaltaisiin aloihin. Mutta selän takana puheet ovat raaempia ja ne puhutaan puhtaasti selän takana, naiset vihjailevat välillä edessäkin, mutta eivät sano suoraan. Esimerkiksi kaksi puhuu keskenään niin että se on tarkoitettu kolmannen osapuolen kuultavaksi, mutta suoraan ei sanota. Miesten keskuudessa tätä on aika vähän.

        Selvästi kyllä opettajat pitävät meitä "aikuisopiskelijoita" nuoria parempana, sanovatkin sen suoraan usein. Itse en ole aina samaa mieltä. Erityisesti me aikuiset naiset tunnumme olevan miespuolisten opettajien mielioppilaita.

        Kun minulla on melkoinen pätkätyöhistoria taustalla, niin paras työpaikka on ollut tällainen:
        Pieni konttoori, jossa ikäjakauma nuorista ihan eläkeikää lähenteleviin saakka tasaisesti. Miehiä hiukan enemmän kuin naisia.
        Kaksi pahinta; naisvaltainen valtion virasto toiseksi pahin. Sitten yllätys: miesvaltainen it-alan pikkufirma kaikkein pahin, mikä johtui eräiden MIESTEN tulehtuneista suhteista.


      • aloittaja

        Olen mies ja naisvaltaisessa ryhmässä. Olen kieltämättä joutunut myös naisten touhujen uhriksi, mitä hieman kummeksun. Välillä nämä naisten touhutkin menevät ihan yli rajojen. Tuntuu siltä, että olisi parasta, kun voisi vaan tehdä opiskelut täysin yksinään ilman mitään yhteistyötä. Eihän nää nyt voi päättää toisten koulumenestystä pärstäkertoimen perustella. (vaikkakin olen pärstästä oikein kivan näköinen :D)
        Voisin ehkä sanoa niin, että naiset ottavat herkästi vaikutteita joltain narsistilta mieheltä ja lähtevät vetämään tämän ihannoimaa linjaa.


      • aloittaja

        Olen mies ja naisvaltaisessa ryhmässä. Olen kieltämättä joutunut myös naisten touhujen uhriksi, mitä hieman kummeksun. Välillä nämä naisten touhutkin menevät ihan yli rajojen. Tuntuu siltä, että olisi parasta, kun voisi vaan tehdä opiskelut täysin yksinään ilman mitään yhteistyötä. Eihän nää nyt voi päättää toisten koulumenestystä pärstäkertoimen perustella. (vaikkakin olen pärstästä oikein kivan näköinen :D)
        Voisin ehkä sanoa niin, että naiset ottavat herkästi vaikutteita joltain narsistilta mieheltä ja lähtevät vetämään tämän ihannoimaa linjaa.


    • he$$u hopo

      Tuttu juttu mitä kirjoitat tekstissäsi. Olen myös todennut tiettyjen opettajien ja oppilaiden läpimädän toiminnan läheltä.

      Esimerkkinä kerron eräästä puolen vuoden mittaisesta opintojaksosta (12op), jossa kuvailemaasi eriarvoisuutta esiintyy. Minun on helppo huomata systeemin korruptoituneisuus, sillä opintojakson arvostelu toteutetaan julkiseen excel-tiedostoon, jota ruoditaan joka tunnilla yhdessä (etunimi, sukunimi, pistemäärät joka viikolta). Kyseiseen listaan opettaja on jo mm. antanut lopulliset arvosanansa muutamalle oppilailleen jo jakson puolessavälissä. Pisteiden jako arvostelua varten on myös vahvasti puolueellista. Insiders-groupissa kannattaa siis olla, jotta saa täsmällisempää opetusta ja suosivat arvostelut.

      Muutenkin monet opettajat tuntuvat vain nauttivan oman asemansa tuomista löysäilymahdollisuuksistaan. Pyöritellään vanhoja PP-esityksiä ja istuskellaan ruokatauolla päivät pitkät. Röyhkeimmät tapaukset jopa kehuvat opiskelijoilleen omasta sluibailustaan ja suhtautuvat sarkastisen vastentahtoisesti useisiin tehtäviinsä. Selviä gonapappoja/tätejä.

      Opettaja tällä menetelmällään antaa esikuvaa ja oppia verkostoitumisesta (joka on paras ja tehokkain keino saada oman alansa töitä menestyä). Huom. tähän ajattelumalliin ja toimintatapaan kannustetaan avoimesti meidän "menestyvässä ja suuressa" AMK:ssa. Parin opiskelijatoverin kanssa olemme huomanneet laitoksemme olevan kiillotettu omena ulkoapäin joka on mätä sisältä.

      Mikäli huomaatte samankaltaista paskaa omassa opiskeluympäristössänne, pelastautukaa ja vaihtakaa koulua. Niin minäkin teen pian :-). Työelämässäkin on hyvä osata havaita mädät omenat ajoissa, jotta ei kuluta itseään loppuun. Bail out man, bail out!!

    • tupsukka24

      opiskelen sosionomiksi ja kyllä meidän luokalla ainakin kiusataan/syrjitään ja supistaan selän takana. Tietty tyttöryhmä tekee tätä ja osaavat olla todella pahoja ja tietysti opettajien suosiossa. Itse vaihdoin luokkaa tämän takia, ja ainakin 2 on lopettanut tämän takia. KIusaaminen on siis ihan sellaista että mollataan hiljaisempaa henkilökohtaisista asioista ja arvostellaan hänen panostaan/poissaolojaan koko luokan kuullen. Ja ehdotetaan hänelle huonompia numeroita kuin muille tai tälle tyttöporukalle itselleen. Itse on ole ihan teini enää, kuten kiusaajat ovat jotain 19-vuotta, joten minä en jaksanut katsella tuollaista lapsellista ylä-aste meininkiä ja vaihdoin luokkaa ja nyt vanha luokkani jauhaa minusta paskaa ja ovat nenät pystyssä, mutta itsestäänhän he vain tyhmiä tekevät. Hieman kyllä meni arvostus sosiaalialaa kohtaan, jos siellä tulevaisuudessa työskentelee tuollaisia ihmisiä. mutta elämä on..

      • sivuhuomautus sivustaseuraa...

        Hei tupsukka, eikös runsaiden poissaolojen tai muita huonomman panoksen muka pitäisi vaikuttaa arvosanaan?

        Tiedätkö, miten v-mäistä on koittaa tehdä toistenkin töitä, kun itse pysyy hädintuskin kasassa kaiken hlökohtaisen työmäärän kanssa? Ryhmätöissä oikeudenmukaista on juuri se, että jonkun pienempi panostus tuodaan esille. Olisi loismaista, jos lorvimalla saisi saman numeron kuin ahkerimmat.


      • tupsukka24
        sivuhuomautus sivustaseuraa... kirjoitti:

        Hei tupsukka, eikös runsaiden poissaolojen tai muita huonomman panoksen muka pitäisi vaikuttaa arvosanaan?

        Tiedätkö, miten v-mäistä on koittaa tehdä toistenkin töitä, kun itse pysyy hädintuskin kasassa kaiken hlökohtaisen työmäärän kanssa? Ryhmätöissä oikeudenmukaista on juuri se, että jonkun pienempi panostus tuodaan esille. Olisi loismaista, jos lorvimalla saisi saman numeron kuin ahkerimmat.

        en tarkoittanut ryhmätöitä, vaan ihan sitä että kuinka paljon käyt luennoilla yms. Tässä tapauksessa opiskelijan isä oli kuollut ja hän oli 2 viikkoa poissa koulusta. Toki jos ei osallistu ryhmätöihin niin arvosana sen mukainen. mutta muuten jokainenhan opiskelee itselleen.


      • sivuhuom.
        tupsukka24 kirjoitti:

        en tarkoittanut ryhmätöitä, vaan ihan sitä että kuinka paljon käyt luennoilla yms. Tässä tapauksessa opiskelijan isä oli kuollut ja hän oli 2 viikkoa poissa koulusta. Toki jos ei osallistu ryhmätöihin niin arvosana sen mukainen. mutta muuten jokainenhan opiskelee itselleen.

        joo aivan. ikävää tollaiset tapaukset, mutta kyllä siltikin sen osallistumisen pitää vaikuttaa arvosanaan. Outoa, ettei teillä kirjata ylös luennoille osallistujia. oikeastaan hallinnollinen moka. Oli syy mikä tahansa, niin arvostelun pitää olla oikeudenmukainen.

        Jokainen opiskelee itselleen, mutta toiset opiskelevat myös jatko-opintoja ja kilpailtuja työpaikkoja varten. Ehkä noilla tyypeillä oli niin? Jos joku yrittää täysillä vuosikausia ja kohtaa silti jatkuvasti vain pettymyksiä, eivät jossain vaiheessa edes kuolemantapaukset hetkauta kilpailutilanteessa.


      • Reunamerkintä
        sivuhuom. kirjoitti:

        joo aivan. ikävää tollaiset tapaukset, mutta kyllä siltikin sen osallistumisen pitää vaikuttaa arvosanaan. Outoa, ettei teillä kirjata ylös luennoille osallistujia. oikeastaan hallinnollinen moka. Oli syy mikä tahansa, niin arvostelun pitää olla oikeudenmukainen.

        Jokainen opiskelee itselleen, mutta toiset opiskelevat myös jatko-opintoja ja kilpailtuja työpaikkoja varten. Ehkä noilla tyypeillä oli niin? Jos joku yrittää täysillä vuosikausia ja kohtaa silti jatkuvasti vain pettymyksiä, eivät jossain vaiheessa edes kuolemantapaukset hetkauta kilpailutilanteessa.

        "Outoa, ettei teillä kirjata ylös luennoille osallistujia."

        Arvosanojen pitäisi mitata osaamisen tasoa eikä luennoilla notkutun ajan määrää. Aivan samalla tavalla kuin työelämässä maksetaan työpanoksesta ja osaamisesta eikä pelkästä fyysisestä läsnäolosta.

        Kyllä oikeissa korkeakouluissa on ideana se, että jokainen etsii itselleen ominaisimman tavan hankkia ja omaksua tietoa, jotta tiedonhankinta ja osaamisensa itenäinen kehittäminen sujuisi luontevasti sitten työelämässäkin. Luennot ovat vain yksi tapa hankkia tietoa - ja kaikkein epäitsenäisin tapa, sitä paitsi - ja luennoilla fyysisesti läsnäolevana nolvehdittu aika on pois tehokkaamilta tiedon omaksumistavoilta sellaisten opiskelijoiden kohdalla, jotka kykenevät itsenäiseen työsekentelyyn ja luennoitsijan esitysvauhtia nopeampaan tiedon omaksumiseen. Pakollinen läsnäolo luennoilla, kirjanpito läsnäoloista ja arvosanojen antaminen pelkän läsnäolon perusteella - osaamistasosta riippumatta - kuuluvat jonnekin ihan muualle kuin korkeakouluihin.


      • Missu1986

        Meillä myös on kuulema keskeyttänyt ihmisiä kiusaamisen takia. Opiskelen myös sosionomiksi. Mikä ihme on, että juuri sosiaalialalla tällaista tapahtuu.
        Ja noista opettajista, meillä ainakin opettajat ,osa siis, pyrkii todellakin pääsemään helpolla. ne joilla ei ole kertoa esimerkkejä, pyörittävät vanhoja KALVOJA ja käskevät keskustelemaan yms...


      • aloittaja
        Reunamerkintä kirjoitti:

        "Outoa, ettei teillä kirjata ylös luennoille osallistujia."

        Arvosanojen pitäisi mitata osaamisen tasoa eikä luennoilla notkutun ajan määrää. Aivan samalla tavalla kuin työelämässä maksetaan työpanoksesta ja osaamisesta eikä pelkästä fyysisestä läsnäolosta.

        Kyllä oikeissa korkeakouluissa on ideana se, että jokainen etsii itselleen ominaisimman tavan hankkia ja omaksua tietoa, jotta tiedonhankinta ja osaamisensa itenäinen kehittäminen sujuisi luontevasti sitten työelämässäkin. Luennot ovat vain yksi tapa hankkia tietoa - ja kaikkein epäitsenäisin tapa, sitä paitsi - ja luennoilla fyysisesti läsnäolevana nolvehdittu aika on pois tehokkaamilta tiedon omaksumistavoilta sellaisten opiskelijoiden kohdalla, jotka kykenevät itsenäiseen työsekentelyyn ja luennoitsijan esitysvauhtia nopeampaan tiedon omaksumiseen. Pakollinen läsnäolo luennoilla, kirjanpito läsnäoloista ja arvosanojen antaminen pelkän läsnäolon perusteella - osaamistasosta riippumatta - kuuluvat jonnekin ihan muualle kuin korkeakouluihin.

        Minun kokemuksen mukaan läsnäolotkin menee täällä vähän, kuin sosiaalisen sopimuksen mukaan. Jos pärstä ei miellytä, niin porataan jokaisesta poissaolosta ja jotkut sitten saavat olla poissa vaikka kuinka. Mielestäni se, että ihmiset jaetaan tyyppeihin, tyyliin, että "toi on tunnollinen opiskelija, sen täytyy olla paikalla ja tuo on tollanen bilettäjä, niin se saakin nukkua kaikkia tunnit ohi".
        Varsinkin ensimmäisenä vuonna tää asia alkoi vituttaa.
        Siellä käy tyyppejä, jotka on puolet tunneista poissa ja sitten, kun minä, joka yleensä olin paikalla, myöhästyin aamulla yhden tunnin, kun vuosi oli jo puolessa välissä, niin alkaa armoton vittuilu opettajilta ja toiset opiskelijat alkaa puhua selän takana. Sitten, kun päästään joululoman toiselle puolen, niin kaikki, etenkin opettajat muistavat mut syksyltä pahimpana lintsaajana, jolle auotaan päätä "jatkuvista" poissaoloista.


    • amkopiskelija

      Tätä kautta ei taida viestisi mennä perille? Ei täällä kantsi urputtaa, jos opiskelusi on tehty hankalaksi.Psykologiaa lukeneena/fiksuna voisit vaikka kääntää asian eduksesi jollain muotoa. AMK:han on nykyaikana KAIKIN puolin haitarista(ainakin eka vuosi), itse odotin jotain ihan muuta. Ei auta kuin rämpiä läpi.

      • Kiusattu-85

        Mua kiusasi amk:ssa eräs vanhempi opiskelija. Itse olin 19-vuotias aloittaessani ja tämä ämmä päälle 25. Olin heikko oppilas taustani takia ja huomasin pian opiskelevani aivan väärää alaa, olin myöhemmin myös hyvin masentunut. Tämä nainen otti minut silmätikukseen. Nauroi kaikkea tekemisiäni ja sanomisiani ja veti porukkaa siihen mukaan. Mä en enää kestänyt ja lopetin koko paskan..

        Nyt yliopistossa meno on paljon mukavampi ja kiusaamista en ole kokenut. Tosin muihin ei niin hyvin täällä pääsekkään tutustumaan. Luennoitsijat ja opettajatkaan eivät tunne oppilaitaan kovin hyvin. On mukava tunne, että meitä pidetään tärkeänä tiedeyhteisön osana. Hyvä mieli nyt kaikin puolin ja opinnoissa olen vuosikurssini parhaimmistoa:)


    • tuleva toimintaterapeutti

      Tuttua myös meidän koulusta. Jo tämän syksyn aikana olen törmännyt inhottavaan vihjailuun ja mustamaalaamiseen joidenkin oppilaiden ja opettajien saralta. Kerran olen kertonut opelle luokan meiningistä ja hän siitä huomautti, mutta sen jälkeen kaikki on toistunut kuten ennenkin. Inhottavaa olla, kun jotkut kuiskivat tunneilla ja tekevät kaikkensa, jotta toisilla olisi epämukavaa.

    • joo...

      Opejen lellikiksi voi meidän amkissa nousta kannattamalla kova äänisesti tiettyä ay-liikettä. Sitten yhdessä kritisoidaan ja naureskellaan niille jotka eivät siihen kuulu, niin opettajillekin kuin opiskelijoille.

    • Mikkky

      "Mielestäni ongelma ei ole ihmisissä yleisesti, vaan siinä, että muutamat ihmiset nousevat täällä sosiaalisiksi johtajiksi"
      Allekirjoitan em. väitteen myös. Ja AMK:ssa on kiusaamista, jopa uhkailua.
      Näin Diakissa. (jossa siis etikka ja kristilliset arvot kunniassa)

      • tosissanne?!

        Opiskelen toista vuotta AMKissa naisvaltaisella luokalla. 42 opiskelijasta miehiä on 5.

        Missään vaiheessa en ole huomannut minkäänlaista edellä mainittuja konflikteja. Ryhmätöitä ym. projekteja tehdään niin että kun edellinen saadaan päätökseen niin kaksi seuraavaa jo alkaa.

        Luokassa on yksi jako. Ryhmätöitä tehdessä opiskelijat, jotka haluavat tosissaan tehdä ryhmätyön tai projektin kunnolla, hakeutuvat samalla lailla ajattelevien seuraan. Ja myös kykenevien seuraan. Opiskelijat, jotka eivät osaa esim. referoida tai tehdä hyvää ryhmätyötä tai ei ole hirveästi motivaatiota, hakeutuvat yhteen.

        Luokassamme on älyttömän hyvä luokkahenki. Yhdessä huolehditaan yhteisistä asioita. Suurinpiirtein kaikki ovat ystävällisiä toisilleen. Toki siihen joukkoon mahtuu muutama "mä en ainaskaan puhu koskaan tolle ku mua ei niinku silleen hirveesti kiinnosta hei".

        Mutta ehkä aina ei kannata hakea siihen suosituimpaan kouluun joka sijaitsee isolla paikkakunnalla, jossa on hirveästi tekemistä.


      • aloittaja
        tosissanne?! kirjoitti:

        Opiskelen toista vuotta AMKissa naisvaltaisella luokalla. 42 opiskelijasta miehiä on 5.

        Missään vaiheessa en ole huomannut minkäänlaista edellä mainittuja konflikteja. Ryhmätöitä ym. projekteja tehdään niin että kun edellinen saadaan päätökseen niin kaksi seuraavaa jo alkaa.

        Luokassa on yksi jako. Ryhmätöitä tehdessä opiskelijat, jotka haluavat tosissaan tehdä ryhmätyön tai projektin kunnolla, hakeutuvat samalla lailla ajattelevien seuraan. Ja myös kykenevien seuraan. Opiskelijat, jotka eivät osaa esim. referoida tai tehdä hyvää ryhmätyötä tai ei ole hirveästi motivaatiota, hakeutuvat yhteen.

        Luokassamme on älyttömän hyvä luokkahenki. Yhdessä huolehditaan yhteisistä asioita. Suurinpiirtein kaikki ovat ystävällisiä toisilleen. Toki siihen joukkoon mahtuu muutama "mä en ainaskaan puhu koskaan tolle ku mua ei niinku silleen hirveesti kiinnosta hei".

        Mutta ehkä aina ei kannata hakea siihen suosituimpaan kouluun joka sijaitsee isolla paikkakunnalla, jossa on hirveästi tekemistä.

        Jos ryhmähenki on hyvä, niin sehän auttaa asiaan, eikä merkittävää kiusaamista pysty tapahtumaan, eikä kukaan voi jäädä paitsioon. Ryhmähenkeä edellyttävät tosiaan oikeanlaiset kemiat, mitä minun ryhmässä ei todellakaan ole.
        Olenkin nähnyt, että yksi keskeinen ongelma on, ettei ryhmässäni ollut ainakaan minun tyyppistä henkilöä.

        Pystyn melko hyvin tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja armeijassa, missä pakosta näin olikin, oppi tähän paremmin.
        AMKssa kuitenkin kylmä totuus on se, ettei näillä korteilla vaan pärjää. Meidän ryhmässä oli kohdattava se tosiasia, että siinä ei tarvittu muuta, kuin että äijissä oli pari kohtalaista narsistia ja siinä se sitten menikin. Olen suorastaan maalitaulu ja tiedän, ettei tuossa ympäristössä voi selvitä.

        Nämä narsistit rakentavat luokkahengen sen pohjalle, että tekevät joistain opiskelijoista ryhmän vihollisia, joita ikäänkuin rangaistaan jatkuvasti kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta.
        Narsisti kokoaa itsensä ryhmän keskipisteeksi ja pitää sitä koossa tekemällä ryhmälle joistain opiskelijoista vihattavaa "toiseutta".


    • viimeisen vuoden opiskelija...

      Meidän amk:ssa saat asiallista ja motivoivaa ohjausta jos omaat samat kemiat opettavan opettajan kanssa.

      Huonoimmassa (omalla kohdallani yleisin tilanne) merkityksellisiksi opiskelijan ominaisuuksiksi olen toimintaa tarkkailemalla havainnut:

      - pitkä ja jäntevä kieli
      Mitä kauniimmin, viattomammin ja tyhjäpäisemmin osallistut, sen parempi. Opettajan kohteleminen vertaisenasi (vaikka samalla kunnioittaisit toisen asiantuntemusta kuink paljon hyvänsä) kostautuu opettajan ohjausvelvollisuuden laiminlyöntinä ja/tai ylimalkaisena suhtautumisena.
      - ehtymätön innokkuus istua luennolla kuin luennolla
      Riippumatta siitä onko luennon aihe käsitelty jo kolmesti aikaisemmilla kursseilla, tulee paikalla istua. Merkityksellistä ei tunnu niinkään olevan luennoilla uuden oppiminen, vaan kosmeettiseen vaikutelmaan omalla osallistumisellaan vaikuttaminen.

      - kyky esittää triviaaleja kysymyksiä esitetystä
      Sallittuja kysymyksiä ovat yksinkertaiset kysymykset joihin tiedät opettajan varmasti osaavan vastata. Jos luennon aihepiiristä esittämäsi kysymykset osoittavan sinun todella ymmärtävän mistä on kyse tai jopa sinun tietävän opettajaa enemmän, olet tuhon oma: syvä hiljaisuus, vaivaantunutta pälyilyä, nopeasti asian sivuuttamista ja/tai nollaamista. Ja nyt en tarkoita sarkastista tai alentavaa suhtautumista esittäjää tai esitystä kohtaan.

      - opiskelupohjana kaksinaamaisuuden pidempi oppimäärä
      Tähän kuuluu miniminä kaksinaamaisuuden periaateiden tuntemus ja soveltamisen kyky tarpeen niin vaatiessa. Kaksinaamaisuutta ei siis tarvitse käyttää, mutta siitä on ehdottomasti hyötyä.

      - opistoasteen tieto- ja taito kapasiteetti on ehdoton maksimi!
      Tämä liittyy siihen mitä puhuin luentojen keskusteluihin osallistumisesta.

      Jos nämä ominaisuudet puuttuvat saa siis osakseen ohjausta todella vastahakoisella asenteella, minimi määrän sisällöllisesti kuin määrällisesti.

      ONNEKSI meiltä löytyy myös loistavia poikkeuksia. Heistä paistaa ammattimainen suhtautuminen opetustyöhön, suoranainen ammattiylpeys. Jo heidän pelkän työskentelyn seuraaminen varsinaisesta ohjauksesta puhumattakaan, luovat toivoa ja uskoa paremmasta.

      Odotan opettajilta inhimillisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Kykyä perustella toimintaansa ja arvosteluidensa periaatteita avoimesti niin pyydettäessä (tai jopa vapaaehtoisesti) pidän ehdottomana ammattitaidon edellytyksenä.

      En sitten lopulta tiedä onko kyse enemmän kiusaamisesta vai epävarmojen yksilöiden (olipa kyse opettajasta tai oppilaasta) halusta tasapäistää (ja tulla tasapäistetyksi).

    • Pera

      Joo, Lusun kanssa me ollaan alettu kiusaamaan noita ykkösvuotisia mokuja. Rillipäitä ja muuten vaan hiljaisia pitää vähän mopotella välillä. Käydään myös koulun takana salaa tupakilla. Ja luennoilla istutaan aina takapenkissä, nörtit menee eteen istumaan!

      • Lusu2

        Mäki haluun nyt tässä pe-la välisenä yönä tunnustaa, et kyllä määki kiusaan niitä jota ei oo samallaisia ku mä ja Pera.


      • Niin mäkin....
        Lusu2 kirjoitti:

        Mäki haluun nyt tässä pe-la välisenä yönä tunnustaa, et kyllä määki kiusaan niitä jota ei oo samallaisia ku mä ja Pera.

        Rupeen kyllä kohta, kun se taitaa olla joku trendi nykyään, vai miten se ny meni? Voi helvetti, että tätä sivua ei voi lukea, etteikö PIKKUSEN huvittais. Aivan ala-aste meininkiä siis. Taas tulee esille kuinka Suomalaiset juntit suorastaan loistaa sosiaalisilla taidoillaan. Pitäisköhän teidän kiusaajat hakea apua vaikka "kallonkutistajalta" sillä tuntuu, että lapsuudessa on ollut liian vähän leluja ja kireä pipo!


    • Hmmhmm

      Lueskelin tätä kun olen kiinnostunut tuosta AMK koulutuksesta, ja mieleeni tuli sitten kirjoittaa omia kokemuksiani näin itseäni vanhempien kanssa opiskelleena.

      Olen aikaiskoulutuksessa huomannut tämmöistä: meillä on naisvaltainen ryhmä, vain kolme miestä. Minä ja kaksi pojista olemme alle kahdenkymmenen, perheettömiä. Muut ryhmässämme ovat kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen, kaikilla lapsia. Ryhmä tulee hyvin toimeen, mutta toinen näistä nuorista pojista on koko lailla paljon poissa.

      En ole itse kauheasti ryhmän jutuissa mukana, tulen tietysti toimeen, mutta ujona ja selkeästi joukon kuopuksena vähän syrjässä katsellut miten ryhmä toimii. Vanhemmat naiset härnäävät poikaa tämän poissaoloista. Poikaa tämä tuntuu häiritsevän, ja se käy jonkin verran ilmi myös siitä mitä opettajamme on sivumennen maininnut kun on kysytty missä nuori mies on.

      Kuitenkaan kyse ei ole missään vaiheessa ollut tietoisesta kiusaamisesta. Vanhemmilla naisilla on ollut hyvä tarkoitus takana, he ovat yrittäneet saada tämän pojan osallistumaan ryhmään. Pojan oma asenne on hitusen ylimielinen, "mä en muka välitä", ja muut ovat yrittäneet päästä hänen tasolleen. Harmi kyllä hän on käsittänyt tarkoituksen väärin, ja nyt sitä ollaankin korjaamassa, hiljaa ja kenenkään mitään puhumatta. Aina kun poika tulee kouluun, kerrotaan että on kiva kun hän on taas omalla paikallaan ja hauska nähdä, mitä kuuluu, pitkästä aikaa. Kenties olen sinisilmäinen, mutta toivon että asia paranee jälleen.

      Mielestäni naiset hyväksyvät ryhmän miehiä paremmin: tietysti suuriakin poikkeuksia voi olla, mutta tämä onkin vain omaa kokemustani. Miehet voivat huomaamattaan olla varsin töykeitä, eivätkä välttämättä huomaa jännitteitä joita luovat yhtä herkästi kuin naiset. (Tai sitten eivät välitä niistä.) Tästä esimerkkinä vielä toinen kokemus.

      Olin nuorempana, 15-vuotiaana mukana kolmivuotisessa "erityiskoulutuksessa", jota käytiin iltaisin. Ryhmässä oli n. 20 henkeä, itse olin nuorin ja vanhin ryhmän jäsen oli päälle kahdeksankymmenen.

      Pahin kiusanhenki ryhmässä oli keski-ikäinen mies: ryhmään kuului kasvissyöjä, joka lopetti muutama kuukausi sen jälkeen kun aloitimme. Hän koki ettei ollut tarpeeksi hyvä ryhmään, mikä osittain mielestäni johtui siitä, että hänen kasvissyöntiään arvosteltiin aina tilaisuuden tullen. Mauttomia kommentteja riitti muutenkin: milloin nainen oli vain keittiöhenki ja mies perheen elättäjä, milloin Tena Lady oli äärettömän hauskaa (Jos olisin ollut vanhempi, olisin varmaan vähän kärkkäämmin huomautellut miesten iän tuomista vaivoista). Ikään hän ei huomannut ettei muilla ollut yhtä hauskaa kuin hänellä.

      Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että parhaiten ryhmä toimii kun mukana on monen ikäisiä ihmisiä. Silloin on pienempi todennäköisyys syntyä ns. kuppikuntia, joita muodostui aina lukioaikoina. Työelämässäkin olen ollut huomaavinani, että jos ryhmässä on samanikäisiä, jakautuminen tapahtuu herkemmin kuin eri-ikäisillä samassa ryhmässä. Ties mistä tämä sitten johtuu. Ehkä oma ikäryhmä koetaan turvallisemmaksi.

      Muistakaa toki, että nämä ovat vain minun kokemuksiani, ja voin olla väärässäkin. Kenties ikä tuo lisää erilaisia kokemuksia. Eniten kyse on kuitenkin ihmisistä ja siitä miten muita kohdellaan. Tuntuu hullulta ajatella, että kun tullaan vanhemmiksi, kiusaaminen muuttuu vain selän takana parjaamiseksi.

    • ihmettelis

      Sillä tuntuu, että Suomi on pullollaan henkisesti vinksahtaneita tyyppejä ja jollain ihmeen konstilla ne vielä läpäsee psykologin testit?? Sosiaalialan puolella AINAKIN pitäis olla "päästään terveitä", sillä nykyään ihmiset tarvii oikeesti apua eri elämäntilanteissaan. Jos apua tarjoo joku narsisti tai muuten pimahtanu sosiaali"tantta", niin pahentaa vaan tilannetta, ja pahoinvointi pääsee uuteen nousuun eikä loppua näy. Tuntuu, että noissa pääsykokeissa olis korjaamisen varaa, jotta saatais karsittua noi epäaidot tyypit pois. Sääli, että ihmiset on niin lapsellisia ja viittii keskittyä toisten kiusaamiseen. Mut sehän kyl kertoo sen, että niillä itellänsä ei oo kaikki ihan kunnossa! Tsemppiä kuitenkin!

    • 12345gt

      Mietit asioita liikaa. Ilmeisesti olet jossain huonossa amk:ssa tai olet itse vain vähän hankala tapaus. Itse olen amk:n käynyt, eipä ollut juurikaan ongelmia. Koita sulautua joukkoon, soololut on turhia, niitä vihataan joka paikassa, myös lukiossa.

      Turhaan viittailet tunneilla ja esität "aktiivista" hölinäsuuta, kaikissa ammattikorkeakoulussa yli 90% on sellaisia kursseja, että numero tulee pelkästään tenteistä, tuntiaktiivisuus merkkasi vain peruskoulussa ja jonkin verran lukiossa.. Amk on eri paikka. Amiksesta tulleet ja lukiosta valmistuneet erotti meidänkin koulussa aika selkeästi, amiksista suurin osa keskeytti, osa meni sieltä töihin mcdonaldsiin tai jonnekin kassalle..

      Koita nyt kuitenkin pärjätä, jos näyttää toivottomalta, vaihda koulua, kaikissa kouluissa ei tod ole tällaista kiusaamismeininkiä.. :S Jos tunnet olevasi jotenkin ylifiksu toisia oppilaita ja jopa opettajaa, mene yliopistoon, siellä arvostetaan varmasti sinua.

    • Anonyymi

      räikeää ja vihamielistä vaasan amk:ssa. olin bba-tradenomilinjalla. jonkun ryhmäkeskustelun jälkeen sellainen nainen joka ei ikinä hymyillyt sanoi vihaisesti hinttariksi toiselle ja kritisoi mitä olin sanonut. miksei siitä voinut sanoa sen keskustelun aikana. sama teki pilaa vaatteistani. sanoi esimerkiksi "mustat housut haluaako hän näyttää vieläkin hoikemmalta." sen vieressä istuva nauroi. toisella tunnilla olin kysynyt jotain esitelmästä minkä se piti ja siitä sanoi myöhemmin hinttariksi toiselle luokassa olevalle. selvästi vihasi homoja.

      toinen suomalainen nainen sanoi pilkkaavalla äänellä katsoen minua "im not gay".

      mies istui luokassa takana ja sanoi kuuluvalla äänellä homo.

      kiinalainen sanoi ohimennen "faggot". intialainen mainitsi esitelmän aikana samalla kun puhuin, että siinä on paljon wikipediasta. niinhän siinä oli kuten muillakin. jatkoin puhumista, tämän jälkeen sanoi "faggot" hyvin kuuluvalla äänellä.

      jonkinlainen opetusohjelman naistutori laittoi nenän lasiseinää vasten luokan edessä sen kesken niin että se kääntyi ylöspäin. jotkut nauroivat. sama sanoi siaksi pilkkaavasti monta kertaa kun käveli vastaan koulun ulkopuolella. tarkoittiko se ylöspäin kääntynyttä nenääni. en tiedä. eikö tutorin tehtävä olisi ehkäistä kiusaamista. ei itse olla kiusaaja.

      kun kysyttiin vastausta ruotsin tunnilla vastasin tietysti. eräs kiusaajista selvästi ärtyneesti sanoi siihen mikä vitun...kun kävelin luokkaan jälkeenjääneen näköinen huusi hinttari virnuen. sen mielestä oli hauskaa. en edes tiedä mitä tuohon olisin sanonut. ehkä kadulla voisin kuulla tuollaista en koulussa. näin yleensäkin kuuli homottelua.

    • Anonyymi

      Etenkin SeAMKssa oman kokemukseni mukaan eräät opettajat harjoittavat oppilaiden eriarvoistamista, eivät kykene ryhmäyttämään oppilaitaan vaan kilpailuttavat hritä keskenään mikä huonontaa ilmapiiriä. Myös jopa suoranaista henkistä kiusaamista tapahtuu niitä oppilaita kohtaan, joiden naama ei miellytä. Asioista ei voi valittaa, koska kenelle valitat? Koulun sisällä sitä ei voi tehdä henkilöstön ollessa yhtä samaa seurakuntaa. Siksi SeAMKn ongelmat ei nouse julki.

    • Anonyymi

      Vaasan ammattikorkeakoulussa 2004-2007 muut oppilaat syrji. He solvasivat homokammoisella sanalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2231
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      65
      1873
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1695
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1621
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      144
      1539
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe