Lämpökäsitelty puu

Sölli

HEI!
miten lämpökäsiteltyä puuta tulee hoitaa? Ja kärsiikö puu jotenkin jos sitä höylätään tai hiotaan eli muuttuuko pinta jollain tavalla?
Kiitos jo etukäteen avusta:)

4

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tykkään

      Lämpökäsiteltyä puuta (esim.koivua) tulee hoitaa ihan samalla tavalla kun ei käsiteltyä. Sitä voi höylätä ja hioa...eli ei mitään eroa. Sitä on huomattavasti mukavempi hioa kuin käsittelemätöntä ja omalla tavallaan pehmeämpää mutta kuitenkin kestävää. Jos meinaat liimata lämpökäsiteltyä puuta, niin muista että liimaus ja puristusaika tulee pitää pitkänä, mielellään vaikka yön yli mutta reilu tuntikin riittää. Lämpökäsitelty puu ei ime itseensä liimaa niinkuin normipuu, joten pitää niin sanotusti odottaa että liima kuivuu kunnolla. Lämpökäsitellyssä puussa on vaan se harmittava juttu että jos se lohkeaa, niin se kanssa lohkeaa...normipuu on siinä mielessä kestävämpää että ei esim. tippumisen seurauksena välttämättä kärsi kolhuja enempää, lämpökäsitelty taas mitä suuremmalla todennäköisyydellä lohkeaa ja kunnolla.

      Itse olen tehnyt lämpökäsitellystä koivusta kaikenlaista, paistinlastaa, leikkuulautaa...siitähän tehdään paljon myös huonekaluja niin kotiin kuin puutarhaankin.

    • mallipuuseppä -61

      Karkaistukoivu eli lämpökäsitelty koivu on ideoitu lähinnä puutarha-kalusteiden tarveaineeksi.

      Materiaali ei ime itseensä vettä, joten käy erittäin hyvin ulkona oleviin tuoleihin ,pöytiin, aitoihin, maassa oleviin puisiin rakennelmiin jne.

      Pintakäsittelyä ei tarvitse ollen itsellään jo mielyttävän kaunis väriltään. Aikanaan saa polttamalla hävittää ilman myrkkyä jota maalatuista tai kyllästetyistä tulee.

      Parkettina sitä myös käytetään ja väri on sama läpi puun joten hioessa vain kulunut poistuu eikä osittainenkaan käsittely näy sävyerona.

      Työtasot keittiöissä myös ok valinta lämpökäsitellystä, koska tason voi irroittaa ja käydä höyläämössä otattamassa 0,5-1mm pois pinnasta ja kansi on kuin juuri ostettu vaikka jonkin pahemmankin katastrofin juuri kokenut.(kynttiläpalo, moottori-öljyä pinnassa, valurautapannulla rengas pintaan....)

      Puu voi jopa kärsiä kun sitä muotoillaan hälläväliä *virn*
      Hoida lämmöllä lämpökäsiteltyä ja eipä huono idea hoitaa lämmöllä vaikka loumu-ja visakoivuakin :)

      Itse en käytä lämpökäsiteltyä puuta itseliimatunsauman keralla mihinkään.
      Teollinen tasojenliimaus ainoa oikea valinta eli metritavarana levyä oikea valinta ja voi olla varma, että saumat pitää.

      Vastaukseni oli aikas pitkä lyhyeen kysymykseen, mutta kyseessä hienoisesti erilainen puu-juttu.

    • galle3

      Vähän perustietoa!!
      Lämpkäsiteltypuu on hauraampaa kuin käsittelemätönpuu, koska lämpökäsittelyssä puun solukko kuolee!! Karkeassa hionnassa saattaa havaita karheutta normaalia enemmän haurauden takia.
      Höylätessä on ehdottoman tärkeää, että höylää syyn suuntaisesti. Vastasyyhyn höylätessä terä repii lämpökäsiteltyäpuuta erittäin pahasti verrattuna normaaliin puuhun.
      Pintakäsittely...
      Puun kuollut solukko imee erittäin paljon, joten kannattaa harkita millä käsittelee! Esim. parafiiniöljyä saa kulumaan yllättävän paljon pieneenkin tuotteeseen, mutta jättää lämpökäsitellynpuun upean tuoksun.
      Osmo-colour vaha on hyvä vaihtoehto.
      huoltovapainhan on lakka...katalyyttilakalla saa upean pinnan!!

    • galle3

      ...lämpökäsiteltypuu ei kärsi oikein höylätessä ja hiotessa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe