Meillä 3 viikkoa vanha poikavauva, joka syö 2-3 tunnin välein reilut 100-120 ml, ja minun rintamaitoa ei riitä tähän kaikkeen, ja on turvauduttava korvikkeisiin, joten mikä olisi paras korvike ja miksi ?? Onko niillä eroja vauvan vatsapuruille ?
Meillä röyhtäsyt jää tosi vähäisiksi tai ei röyhtäise ollenkaan, ja siitä seuraa tuskaiset ilmavaivat, vai vaikuttaako korvike / äidinmaito asiaan ??
Annan nyt Nan:ia noin puolet ruuan tarpeista ja äidinmaito riitää nippanappa puoleen vuorokauden tarpeista.
Olisin todella kiitollinen, jos joku kerkiäisi vastaamaan, kun olen itse ihan ulalla näistä:(
Korvikkeiden erot ??
20
1665
Vastaukset
- jkljö
joillekkin vauvoille käy nan ja joillekkin tutteli ja joillekkin semper jne. .meijän tytölle ei käynyt tutteli, siitä tuli vain masu kipeäksi ja kokeiltiin nan1:stä ja se kävi, ei tullut mitään vaivoja. voithan kokeilla vaihtaa nanin vaikka tutteliin jos siitä ei tulisi mitään vaivoja pikkuiselle.
- meillä tätä
Meille neuvolassa suositeltiin tuttelin omneo plus jauhetta, mikä on tarkoitettu erityisesti vauvoille jotka kärsivät vatsakivuista ja ummetuksesta...
Suosittelen.
On kyllä hurjan hintaista! maksaa n. puolet enemmän ku tavallinen tuttelijauhe.- Marrasvauva 07
Nyt olen antanut tätä Omneo:ta vauvalle ja ainakin hän juo rauhallisemmin kun nan:ia, ilmeisesti maito on jotenkin paksumpaa, ja tulee hitaammin pullosta ? Toivon että toimisi ja vatsapurut helpottaisi :=)
- kysyä missä
Marrasvauva 07 kirjoitti:
Nyt olen antanut tätä Omneo:ta vauvalle ja ainakin hän juo rauhallisemmin kun nan:ia, ilmeisesti maito on jotenkin paksumpaa, ja tulee hitaammin pullosta ? Toivon että toimisi ja vatsapurut helpottaisi :=)
Suomen kunnassa neuvotaan imetyksen sijasta neuvolassa antamaan korviketta vatsanpuruihin.? Kyllä kai tiedätte, että se on TÄYSIN vastoin nykyistä lääketieteelllistä indikaatiota????!
- Marrasvauva 07
kysyä missä kirjoitti:
Suomen kunnassa neuvotaan imetyksen sijasta neuvolassa antamaan korviketta vatsanpuruihin.? Kyllä kai tiedätte, että se on TÄYSIN vastoin nykyistä lääketieteelllistä indikaatiota????!
Arggh ! On tämä kummaa, jos perhana soikoon ei sitä maitoa tule lapsen tarpeeksi tai olkoon syy ihan mikä tahansa, ONKO lapseni kuoltava nälkään ennemmin kun syötettävä korvikkeita ?? Ihan hanurista tälläinen imetyksen palvonta.
Sain jo kilarit laitoksella kun eivät antaneet lapselleni lisämaitoa, kun itseltä ei yksinkertaisesti tullut maitoa.
Jos pystyy imettämään ja kaikki menee hyvin, hyvä niin, mutta kaikilla ei mene ja siihen on helkkarin vaikeeta saada neuvoja koskien korvikkeita, kun JO laki kieltää asian..
Tsiisus soikoon ! - tuo linkki
Arggh ! On tämä kummaa, jos perhana soikoon ei sitä maitoa tule lapsen tarpeeksi tai olkoon syy ihan mikä tahansa, ONKO lapseni kuoltava nälkään ennemmin kun syötettävä korvikkeita ?? Ihan hanurista tälläinen imetyksen palvonta.
Sain jo kilarit laitoksella kun eivät antaneet lapselleni lisämaitoa, kun itseltä ei yksinkertaisesti tullut maitoa.
Jos pystyy imettämään ja kaikki menee hyvin, hyvä niin, mutta kaikilla ei mene ja siihen on helkkarin vaikeeta saada neuvoja koskien korvikkeita, kun JO laki kieltää asian..
Tsiisus soikoon ! - minähän,.,
Tsiisus soikoon !vain kysyin minkä kunnan neuvolasta saat vauvan ruokinta neuvoja? miksi hermostuit? en syytä sua mistään ja varmasti haluat lapsellesi parasta mutten et olisi tällä palstalla...
siis kerrotko, vai onko joku syy olla kertomatta? tsemmpiä sulle. - siiri69
Tsiisus soikoon !Meillä on samanikäinen vauva ja syö ihan mielettömästi rintamaito ei riitä. Olin tyrmistynyt kun lastani huuatettiin kätilöopistolla nälissään kun tasan varmaan tiesin että tissi oli tyhjä. Kun neljän tunnin päästä menin hoitajan luokse itkien huutava vauva sylissä sain 10 ml maitoa kumikorkissa mikä minun piti juottaa hänelle. Jos en olisi päässyt pois seuraavana päivänä olisin pyytänyt miestäni salakuljettamaan korviketta. Oli kuulemma samaisessa sängyssä yritetty imetää 13 tuntia putkeen???
- Sunny
siiri69 kirjoitti:
Meillä on samanikäinen vauva ja syö ihan mielettömästi rintamaito ei riitä. Olin tyrmistynyt kun lastani huuatettiin kätilöopistolla nälissään kun tasan varmaan tiesin että tissi oli tyhjä. Kun neljän tunnin päästä menin hoitajan luokse itkien huutava vauva sylissä sain 10 ml maitoa kumikorkissa mikä minun piti juottaa hänelle. Jos en olisi päässyt pois seuraavana päivänä olisin pyytänyt miestäni salakuljettamaan korviketta. Oli kuulemma samaisessa sängyssä yritetty imetää 13 tuntia putkeen???
Järkyttävää kohtelua.Voiko tuollaista olla?Nähtävästi voi.Nyt toisen lapsen synnytäneenä täällä Etelä-Karjalan keskussairaalassa eivät yhtään epäilleet tuoda lisämaitoa jos ei omista "varastoista"tullut tai imeminen rinnasta ei onnistunut.Kun pari vuotta aikasemmin synnytin esikoiseni niin meininiki oli nyt ihan toisenlaista ja mennyt positiiviiseen suuntaan.Sillon naputettiin siitäkin vähäisestä lisämaidosta mitä jouduttiin lapselle antamaan.Ja kyllä oli ahistava olo.Ja jopa lähtöpäivänä eräs vuorossaan oleva sairaanhoitaja kysyi minulta että miten meinaan antaa lisämaitoa tällä lapselle??Hei haloo??Täti ei varmaan tiennyt että kaupan hyllyt pursuaa hyviä äidinmaidonkorvikkeita ja ne ei lopu.Nyt ei tälläisiä tyhmiä kysymyksiä esitelty ja suhtauivat todella positiivisesti jos huomasivat että rintamaito ei riitä ja todella sitä lisämaitoa sai.Kerrankin voin sanoa että oli mukava olla sairaalassa.Tosin eihän uudelleensynnyttäjiä seurattu muutenkaan niin tarkkaan kuin ensisynnyttäjiä.Sai olla melkein omissa oloissaan.Mutta tuollaista kohtelua en toivo kenellekkään mitä olet joutunut kohtaamaan.
- nimetön..
tutteleihin on lisätty prebiootteja, joita myös äidinmaidossa on luonnostaan. Kaikista vatsaystävällisemmän korvikkeen väitetään olevan tutteli omneo, sitä saa vaan jauheena, joten sen kanssa on oltava erityisen tarkka pullojen hygieniasta. Sitten on myös tutteli plus, jota myydään tetroissakin.
Muistathan kuitenkin, että oma maitosi ei ainakaan lisäänny, kun vauva syö korvikkeita..siis maitohana alkaa kehittymään sitä mukaan, kun vauva sitä syö.. - Mistä päättelet
että maitosi ei riitä? Oletko saanut neuvolasta/synnäriltä imetysohjausta? Käy tutustumassa imetystukilistan sivuihin www.imetystukilista.net. Teidän on ihan mahdollista päästä vielä täysimetykseen, kunhan vaan saatte kunnollista imetysohjausta.
- Sunny
Vaikka kuinka sairaalasta saa hyvät ohjeet ja neuvot ja kaikki mahdolliset keinot käytetään että saadaan lapsi ensiksi imemään ja saatiikka sitten että maito riittäisi niin se vaan ei kaikilla kuitenkaan riitä.Juuri toisen lapsen synnyttäneenä maidontuotanto ihan yhtä huonoa kuin ensimmäisellä.Eli herumista ei ole tuntunut vaikka sairaalassakin tuli imetettyä ahkerastikin.Siihen en kuitenkaan lähde että joka tunti pitäisi olla tarjoamassa tissiä.Sitä varten meillä täällä Suomessa on niin hyvä tilanne että hyviä korvikkeita löytyy kaupasta.Hyvä asiahan se on jos pystyy täysimetykseen.Tosia-asia vaan on että kaikilla se vaan ei onnistu ja siitä on turha stressata.Vanhemmastakin lapsesta on tullut ihan terve ilman allergioita vaikka ei ole ollut täysimetyksessä.
- paljon äidin asenteesta
Sunny kirjoitti:
Vaikka kuinka sairaalasta saa hyvät ohjeet ja neuvot ja kaikki mahdolliset keinot käytetään että saadaan lapsi ensiksi imemään ja saatiikka sitten että maito riittäisi niin se vaan ei kaikilla kuitenkaan riitä.Juuri toisen lapsen synnyttäneenä maidontuotanto ihan yhtä huonoa kuin ensimmäisellä.Eli herumista ei ole tuntunut vaikka sairaalassakin tuli imetettyä ahkerastikin.Siihen en kuitenkaan lähde että joka tunti pitäisi olla tarjoamassa tissiä.Sitä varten meillä täällä Suomessa on niin hyvä tilanne että hyviä korvikkeita löytyy kaupasta.Hyvä asiahan se on jos pystyy täysimetykseen.Tosia-asia vaan on että kaikilla se vaan ei onnistu ja siitä on turha stressata.Vanhemmastakin lapsesta on tullut ihan terve ilman allergioita vaikka ei ole ollut täysimetyksessä.
kiinni. rintamaito riittää, kunhan sitä vauva saa tilata lapsentahtisesti...tietenkin jos äiti ei tähän ole valmis (tämähän ei ihmisen elämässä ole kovin ppitkä vaihe!) niin sitten ei luonto saa hoitaa hommaa eikä maito riitä. jos äiti haluaa, maitoa riittää. kuten tämä edellinenkin totesi,; hän ei ollut tähän valmis lapsensa puolesta.
- se on kiinni.
paljon äidin asenteesta kirjoitti:
kiinni. rintamaito riittää, kunhan sitä vauva saa tilata lapsentahtisesti...tietenkin jos äiti ei tähän ole valmis (tämähän ei ihmisen elämässä ole kovin ppitkä vaihe!) niin sitten ei luonto saa hoitaa hommaa eikä maito riitä. jos äiti haluaa, maitoa riittää. kuten tämä edellinenkin totesi,; hän ei ollut tähän valmis lapsensa puolesta.
Itse olen "lähtenyt" mukaan siihen jokatuntiseen imettämiseen tarvittaessa ja muutaman päivän sitä tehtyäni on imetysvälit taas pidentyneet. En sitten tiedä, kuinka monta millilitraa kerralla sitä maitoa on tullut, kun ei ole tisseissä mittareita.
Pääseekö siinä pullorumbassa sitten helpommalla, en tiedä, mutta epäilen. Joka tapauksessa vauvan ensimmäiset elinviikot olisi ihan perusteltua pyhittää imettämiselle ja se "pahimmillaan" tarkoittaa, että imetetään, syödään, juodaan ja nukutaan ympärivuorokautisesti. Mielestäni suunnilleen parasta aikaa lapsen kanssa. - synnyttää
se on kiinni. kirjoitti:
Itse olen "lähtenyt" mukaan siihen jokatuntiseen imettämiseen tarvittaessa ja muutaman päivän sitä tehtyäni on imetysvälit taas pidentyneet. En sitten tiedä, kuinka monta millilitraa kerralla sitä maitoa on tullut, kun ei ole tisseissä mittareita.
Pääseekö siinä pullorumbassa sitten helpommalla, en tiedä, mutta epäilen. Joka tapauksessa vauvan ensimmäiset elinviikot olisi ihan perusteltua pyhittää imettämiselle ja se "pahimmillaan" tarkoittaa, että imetetään, syödään, juodaan ja nukutaan ympärivuorokautisesti. Mielestäni suunnilleen parasta aikaa lapsen kanssa.lapsensa ulos kohdusta lapsen ollessa vielä sikiövaiheessa. tästä syystä vastasyntyneeb on heti päästävä ihokontaktiin ja jatkuvaan imetykseen äidin kanssa. sen immuunijärjestelmä on olematon ja se tarvitsee äidin tuoksuaja lämpöä JATKUVASTI tunteakseen olonsa turvallliseksi. näin se luonto on järjestänyt ...voihan sitä muutoinkin toimia, kuten meidän kulttuurissa on tapana, mutta silloin on enää turha puhua "luonnollisuudesta" tai siitä että ottaa vastuun KOKONAAN täysin äidistä riippuvaisesta olennosta. näin on äitiys kadoksissa. eikä se ole äitien syytä.
- Sunny
paljon äidin asenteesta kirjoitti:
Ihan vaan sen verran haluaisin vielä sanoa että ensimmäisen lapsen kanssa imetin aina jokaisen "ruokailun"alussa mutta siltikään maitoa ei tullut lapselleni tarpeeksi ja jouduttiin antamaan korviketta lisää.Ja imetys oli lapsentahtista ei jatkuvaa tuputtamista.Yhden ainoan kerran toisessa tississä oli tunne ett maitoa on noussut ja helpotti kun vauva imi sen tyhjäksi.Ja tämän toisen kanssa sairaalassa imetin koko ajan mutta ei se maito noussut rintoihin niin kuin monilla ja lisämaitoa jouduttiin antamaan.Toinen lapseni oli kyllä "isokokoinen"yliaikasuuden takia.Helppoahan ja ilmaistahan se olisi jos ei tarvisi ostaa korviketta.Kaikkea ihmettä ei vaan tapahdu eikä se ole asenteesta kiinni.Että kyllä jo toisen lapsen jo isommaksi kasvattaneena tiedän että mikä on ollut homman nimi ja en todellaakaan ole mikään ensikertalainen.Kaverillani on kaksoset ja tiedän että imettää molempia syöttöjen alussa mutta kuitenkaan ei maitoa tule tarpeeksi molemmille asti joten ei ihmettä sielläkään ole tapahtunut.
- lainkaan
korvikkeita jos imetät lapsentahtisesti, täysimetystä n. 6kk ja sen jälkeen osittaisimetystä ihan niin kauan kuin haluat.
jätä korvikkeet heti pois, niin johan rupeaa maito riittämään.- kille
Hyvähän täällä on neuvoa. Kannattaa kuitenkin tehdä siten, mikä on omassa tilanteessa parasta. Millähän rinnoilla minäkin olisin imettänyt...Maitoa olisi kyllä riittänyt, mutta rinnanpäät meni heti rikki, sain tulehduksen, vauva joi veristä maitoa (ei varmaan hyvältä maistu). Rinnat aukaistiin kirurgisesti, molempiin tuli monen sentin kolot ja haavat. Haavat olivat usean kuukauden. Maitoa rinnoista ei voinut pumpata. Sain antibioottia sekä suonensisäisesti että suun kautta. Hyvin vauva kasvoi korvikkeillakin, eikä ole kipeänä ollut. Joten turha puhua, et imetä vaan...
- rinnat paisui
kille kirjoitti:
Hyvähän täällä on neuvoa. Kannattaa kuitenkin tehdä siten, mikä on omassa tilanteessa parasta. Millähän rinnoilla minäkin olisin imettänyt...Maitoa olisi kyllä riittänyt, mutta rinnanpäät meni heti rikki, sain tulehduksen, vauva joi veristä maitoa (ei varmaan hyvältä maistu). Rinnat aukaistiin kirurgisesti, molempiin tuli monen sentin kolot ja haavat. Haavat olivat usean kuukauden. Maitoa rinnoista ei voinut pumpata. Sain antibioottia sekä suonensisäisesti että suun kautta. Hyvin vauva kasvoi korvikkeillakin, eikä ole kipeänä ollut. Joten turha puhua, et imetä vaan...
ja paisui jaoli kipeetä ja veristä touhua, kunnes menin lääkärille. lääkäri totesi että mulla tappajabaktteri ja virus rinnoissa ja vauva oli saanut tartunnan, sekä allergiat ja astman mun myrkyllisestä maidosta. sen jälkeen mun rinnat poistettiin kirurgisesti (toinen räjähti sitä ennnen, kun yritin ja yritin vaan sitkeesti imettää) ja sain solumyrkkyä ja PCB:tä suonen sisäisesti ja suun kautta antibiootteja. että yritäpäs siinä sitten imetellä. mun mielestä on todella loukkaavaa että imetysnatsist täälllä syyllistää, kun se on jokaisen oma asia, että miten hoitaa lapsensa, suurimmalla osalla ei onnistu imetys vaikka ne yrittää kuin tosissaan!
- kille
rinnat paisui kirjoitti:
ja paisui jaoli kipeetä ja veristä touhua, kunnes menin lääkärille. lääkäri totesi että mulla tappajabaktteri ja virus rinnoissa ja vauva oli saanut tartunnan, sekä allergiat ja astman mun myrkyllisestä maidosta. sen jälkeen mun rinnat poistettiin kirurgisesti (toinen räjähti sitä ennnen, kun yritin ja yritin vaan sitkeesti imettää) ja sain solumyrkkyä ja PCB:tä suonen sisäisesti ja suun kautta antibiootteja. että yritäpäs siinä sitten imetellä. mun mielestä on todella loukkaavaa että imetysnatsist täälllä syyllistää, kun se on jokaisen oma asia, että miten hoitaa lapsensa, suurimmalla osalla ei onnistu imetys vaikka ne yrittää kuin tosissaan!
No olipa hauskaa... Tuskin sentään noin käy kuten sulle, mun juttu vaan oli totta. Ärsyttää, kun ihmiset valittaa ja neuvoo. Terkkareiden ja kätilöiden vinkit ja neuvot ei mun tilanteessa ainakaan auttanut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 291215
- 261151