olen tietoinen siitä että hikoilu ja kuumat aallot kuuluvat vaihdevuosiin. Mutta kertokaa voisiko kylmyys olla myös vaihdevuosioire. Minulle on tullut
viime päivinä tälläisia kylmiä hetkiä. Kylmyys on
jäätävää, mihinkään kuumeiluun ei mielestäni tämä kuulu.
kylmyys
11
5874
Vastaukset
- Pari vuotta sitten
En tiennyt mihin oireyhtymään ne kuuluivat, olen muutenkin palelevaa tyyppiä, mutta sellaisia oikein hyytäviä vilunväristyksiä en ollut ennen kokenut sisällä lämpimässä. Jos löytyy muitakin, samoin oirehtivia, ehkä ne kuuluvat myös asiaan, mutta harvemmin. Jos estrogeenin vajaus aiheuttaa kuumia aaltoja ehkä progesteronin aleneminen vastaavasti kylmiä kenties?
Kuukautisten poisjäämisestä oli kulunut vuosi kaksi.- onko tuttua?
ja välillä pitää olla villasukat ja takki sisällä vaikka lämpöä tarpeeksi siällä.
Mutta hetken päästä on kuuma ja kaikki vaatteet pois,varsinkin kahvinjuonnin jälkeen.
On tämä aikaa,sekin on kun puutuu paikat kuin olis jäätyny?Ja kohta hikeä pukkaa että nänä vesipisaroilla ja hiki valuu päänahassa. - oireisiin
onko tuttua? kirjoitti:
ja välillä pitää olla villasukat ja takki sisällä vaikka lämpöä tarpeeksi siällä.
Mutta hetken päästä on kuuma ja kaikki vaatteet pois,varsinkin kahvinjuonnin jälkeen.
On tämä aikaa,sekin on kun puutuu paikat kuin olis jäätyny?Ja kohta hikeä pukkaa että nänä vesipisaroilla ja hiki valuu päänahassa.Ainakin minulla tuli osana menopaussioireita valtavat vilunväristykset. Inhottavinta oli se kun yöllä heräsi kovaan tärinään. Kerrankin hampaat löi loukkua niin kovin että aamulla huomasin etuhampaasta lohjenneen pienen palan.
Nyt olen keskeyttämässä hormonikorvaushoitoani pienen leikkauksen takia ja näyttää että menopaussioireet palautuu hiljalleen juuri tällaisina palelu-hikoilukohtauksina. - Horkkatautinenko :)
oireisiin kirjoitti:
Ainakin minulla tuli osana menopaussioireita valtavat vilunväristykset. Inhottavinta oli se kun yöllä heräsi kovaan tärinään. Kerrankin hampaat löi loukkua niin kovin että aamulla huomasin etuhampaasta lohjenneen pienen palan.
Nyt olen keskeyttämässä hormonikorvaushoitoani pienen leikkauksen takia ja näyttää että menopaussioireet palautuu hiljalleen juuri tällaisina palelu-hikoilukohtauksina.Samaa täällä.
Välillä niin vilu, että oikein tärisyttää.
Minulla ei oikein palelevaa vilua, vaan pikemminkin jännittyneisyys vilua.
Onko teillä ollut lihas,ja henkistä jännittyneisyyttä vaihdevuosissa?
Jos, niin mistä olette saaneet apua? - Nainen 56v.
Horkkatautinenko :) kirjoitti:
Samaa täällä.
Jos, niin mistä olette saaneet apua?Niin henkistä kuin lihasjännittyneisyyttä, auttanut minulle on mieheni hierominen, tai hieromakoneella. Tosin samalla pitää yrittää rentoutua henkisestikin, eli hengittää rauhallisesti.. ja ajatellen, olen rento, olen rento... tai kuunnellen rauhallista musiikkia, selälleen maaten lattialla, kädet irti kyljistä ja jalat hieman erillään.
Usein sekin auttaa, kun lähtee jonkun kanssa juttelemaan, niin jännittyneisyys ikään kuin unohtuu, tai liikkuu rajusti, hengästyy, se rentouttaa. Tuossa minun esim. mitä teen. Joskus ei auta kuin levätä ja hieroa samalla jalkapohjia,, jalat,,, ristiselkä,,, kädet,,, ja on niin kauan, kunnes jännittyneisyys laukeaa, antaa itselle luvan olla vain. Minulla menee yleensä 1½ tunnista kahteen tuntiin,,, kun rentoudun, tulee tosi väsynyt olo,,, - jännitystä
Horkkatautinenko :) kirjoitti:
Samaa täällä.
Jos, niin mistä olette saaneet apua?Minulla on just sellaista.Miksikähän usein ruokailun jälkeen.Mulla kuumuus tulee usein just määrättyinä aikoina. Jospa sitten kylmyyskin. Vilu kestää kyllä ajallisesti kauemmin.Itsekin ottaisin jotain apua. Kertokaa!
- kärsivä kollega
oireisiin kuuluu kylmän tuntemus. Välillä tuntuu kuin jääkylmä vesi virtaisi sisuksissa. Yöt ovat kauheita. Kun on kuuma heität peiton syrjään, jonka jälkeen tuleekin kylmäaalto ja saat kerätä peitot takaisin. Näin sitä menee hupaisasti koko yö, mitä sitä turhaan nukkuu, hauskempaa se on peittoja pölyttää ja saa siinä samalla mieskin tuuletusta. Avio- onnesta ei tarvitse enää haaveillakaan, seksihalut on pyhkäisty olemattomiin, toivottavasti vain mies kestää eikä lähde kävelemään. Nautitaan nyt tästä naiseuden onnesta josta lehdet on pullollaan.
- kipa57
Täytin 50v. joulukuussa ja viimeiset menkat oli
elokuussa. Syksy oli jo kuumaa ja kylmää vuorotellen. Olen huomannut että pehmeät puuvilla-
vaatteet ovat ainoa siedettävät. Jatkuva hikoileminen ja paleleminen vievät voimia. harkitsen kyllä jo hormonihoitoa...Niin että enemmän saisi puhua myös palelemisesta vai mitä?!
Nimim. Nukkuminenkin huonoa- yli viisikymppinen
marinoidun lihan ja makkaran syöntiin.
Itselläni ainoat ehkä lyhkäiset hikoilujaksot olivat kesällä sekä keväällä jolloin en paneutunut ruuan laittoon vain söin jokseenkin toistuvasti aina ja vain marinoitua lihaa sekä makkaraa.
Molemmat täpötäynnä arominvahventeita eli esim. näitä E621 jne. Lihaksissa tuntunut omituinen jäykkyys ja ihmepingotus, ikään kuin koko kroppa olisi sikaraihas ja jotenkin ällö olo, yhdistän se tuon epäterveellisen aromivahvenne-lihan syöntiin.
Nyttemmin en syö käsiteltyä lihaa ollenkaan, enkä naudanlihaa, muutakin lihaa en paljon.
Ihminen syö helposti ämpärillisen lisäainetta vuosikymmenten mittaan. Pakko sen on jossain vaikuttaa.
Noita muutaman kuukauden keno-olo-jaksoja lukuunottamatta olen voinut erinomaisesti. Ukson ettei ihmisen pidä mättää mitä tahansa sisäänsä kuin sika. - myös yli 5kymppinen..
yli viisikymppinen kirjoitti:
marinoidun lihan ja makkaran syöntiin.
Itselläni ainoat ehkä lyhkäiset hikoilujaksot olivat kesällä sekä keväällä jolloin en paneutunut ruuan laittoon vain söin jokseenkin toistuvasti aina ja vain marinoitua lihaa sekä makkaraa.
Molemmat täpötäynnä arominvahventeita eli esim. näitä E621 jne. Lihaksissa tuntunut omituinen jäykkyys ja ihmepingotus, ikään kuin koko kroppa olisi sikaraihas ja jotenkin ällö olo, yhdistän se tuon epäterveellisen aromivahvenne-lihan syöntiin.
Nyttemmin en syö käsiteltyä lihaa ollenkaan, enkä naudanlihaa, muutakin lihaa en paljon.
Ihminen syö helposti ämpärillisen lisäainetta vuosikymmenten mittaan. Pakko sen on jossain vaikuttaa.
Noita muutaman kuukauden keno-olo-jaksoja lukuunottamatta olen voinut erinomaisesti. Ukson ettei ihmisen pidä mättää mitä tahansa sisäänsä kuin sika.Voi sen tietty noinkin tulkita, eivätkä tuollaiset lisäaineruuat kenellekään terveellisiä ole. Itse väittäisin kyllä, että nää vaihtarioireet ainaski mulla on olleet juuri tuollaisia kausittain tulevia. Viime vuoden alussa mulla oli 3kk hikikausi ja sitten taas lokakuuhuuhun asti ihan normaalia. Loka-joulukuu oli taas aivan kauheeta, mutta nyt on pari viikkoa ollut aivan normaali olotila.
- lett
Olen käyttänyt estrogeenilaastaria muutaman vuoden. Kun lopetin käytön vaihdevuosioireet tulivat kuitenkin, niistä ei näköjään pääse eroon, ainoastaan voi siirtää. Tämä kuuman ja kylmän vuorottelu on tuttua. Mulle kuumuus tulee yleensä samoihin aikoihin, tai liittyy joihinkin asioihin, esim.heräämiseen kahvin juomiseen tms.Olen siirtynyt villatakkivaatetukseen. Alla teepaita ja päällä villatakki tai takit. Ne saa helposti pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181