Olen lyhyt teini-ikäinen poika. Miten voin vaikuttaa pituuteni vielä kun siihen on aikaa?

pontosni

Eli olen 18.10.92 syntynyt eli 15,1 vuotta vanha ja haluaisin lisää pituutta koska se on masentanut minua jo muutaman viikon. Isäni on joku tasan 170 cm ja äitini 156cm. Olen Kurdistanista kotoisin sieltä lähi-idästä, mutta tuskin sillä on mielestäni vaikutusta asiaan?

Itse olen se 164 cm, ja harmittaa todella paljon kävellä kavereiden kanssa torilla kun he ovat jotain 175 cm. Painan 59 kiloa eli mielestäni ihan normaali paino ikäisekseni.

Niin, että en tiedä onko se kasvupyrähdys minulle tullut, mutta en viime vuodesta paljoa ole pidentynyt. Kertokaapas jotain mikä voi auttaa asiassa, riittävä uni? ruokavalio? urheileminen?

Niin naurettavalta kuin se kuulostaa, niin pari kertaa on käynyt päässä, että miltä se vaikuttas jos käyttäisin hormooneja, ja mitkä olisivat sivuvaikutuksien seuraukset..
Ongelam on kasvanut minulle todella suureksi ja jotain on pakko asialle tehdä.

Kiitos vastauksista etukäteen.

22

3443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

      vittu sulla on vastauksia

    • kalsiumipoika

      jos ei juo niin jää 183 centtiseks :(

      • pitkäsurullinen

        Mä oon tyttö oon 11v ja oon 168-170 centtimetri ja kaikki luule että minä olen 17 tai 16 ja miten minä voisin olle lyhyt ,

        Tiedän tämä on aika outo kysymys mutta haluaisin pysyä lyhyt .. ):


    • wenom kkk

      Tunnen ikäisesi pojan (myös -92), joka on alle 150 cm. Tämä on totta. Lohduttaako?

    • SportBoy*

      Totta puhuen pituuskasvuun ei kauheasti enää nykyään voi itse vaikuttaa. Jos ruoasta saa tarpeeksi eri ravintoaineita ja nukkuu riittävästi, se riittää. Pituuteen vaikuttaa suurimmaksi osaksi geenit eli perintötekijät. Tämä tarkoittaa sitä, että täysikasvuisena olet todennäköisesti suunnilleen isäsi pituinen. Muista kuitenkin että olet vasta vähän yli 15 vuotta, joten pituuskasvusi ei todellakaan ole loppunut vielä. Kasvussa, kuten muussakin kehityksessä tulee ns.lepovaiheita, jolloin kasvua ei juuri tapahdu. Kasvupyrähdys voi olla saman ikäisillä kavereilla hyvinkin eri aikaa.
      Ei kannata liikaa stressata sellaisilla asioilla, joille ei itse mahda mitään.

      Ja vielä niistä mainitsemistasi hormoneista; Lääkäri saattaa määrätä joillekin lyhytkasvuisile kasvuhormonilääkityksen, mutta sekään ei välttämättä auta tai se vaikuttaa ääriosien (nenä, jalat..) kasvuun.
      Lääkäri tuskin sinulle edes mainitsisi sellaista vaihtoehtoa, sivuvaikutukset voisivat olla suuremmat kuin hyödyt.

      Hyvää jatkoa ja muista että olet vielä niin nuori!!

    • Juuso:)

      Minulla on tuo sama ongelma, ja olen itse asiassa sinuakin lyhyempi. Tiedän myös takuuvarmasti että kasvupyrähdykseni on ihan ohi. Mutta ei se maailma siihen kaadu jos jää muita lyhyemmäksi. Minusta on ihan kiva olla 'se 12-vuotiaan näköinen 19-vuotias', enkä tavallaan edes haluaisi muuttaa tätä. Jonkun 5-10 senttiä ottaisin lisäpituutta ihan mielelläni, mutten enempää.

      Ensinnäkin on paljon tyttöjä, poikia, miehiä ja naisia jotka tykkäävät nimenomaan lyhyistä pojista, koska niinhän se on että lyhyet pojat ovat söpömpiä ja nuoremman näköisiä. Monet tytöt ovat alle 160 cm ja näille varmasti olet ihan riittävän pituinen.

      Ja toisaalta voi ajatella niin että mitä sitten vaikka monet pitäisivätkin sinua lyhyenä? Sittenhän pitävät.

    • random

      Ole iloinen siitä, että olet lyhyt! Itse olen päälle 195 cm pitkä, enkä pidä siitä yhtään. En löydä mistään vaatteita ja siitä on muodostumassa hyvin suuri ongelma.. Että turha valittaa siitä, että oot liian lyhyt! Sun on huomattavasti mukavampi käydä ostoksilla, ku sä löydät vaatteita jokasesta kaupasta, mutta mun täytyy matkustaa toiseen kaupunkiin, että löydän ees yhden paidan.

    • Olen 160 cm, luokallani on viisi minua lyhenpää poikaa. Miksi kaikkien pitäisi muka olla pitkiä?

      • lyhkänen

        itse olen 167 cm ja 16 vuotta... ärsyttää todella paljon ku kävelen kavereiden kanssa jossain,lääkäri sano että voi olla etten enää kasva.. on saanut minut masentumaankin muutami kertoja.. mut minkäs teet :I


    • 15-vee-poju

      Ei sille välttämättä voi mitään. Jos nukut paljon, liikut ja syöt hyvin niin silloin, jos sitä pituutta on sinulle tarkoituskaan enää tulla, sitä tulee lisää.

      Itse olen 168 cm ja painan 53 kg, mutta veikkaan että en minä enää kymmentäkään senttiä kasva.

      Ihmiset ovat erilaisia ja erikokoisia, sille ei voi mitään. Se on vaan hyvä asia.

      • joujoyyy

        Älä missään nimessä koske hormooneihin. Niiden sivuvaikutuksien takia voit ehkä tulla katumaan päätöstäsi. Ja en usko että ne hormoonit yli kymmentä senttiä lisää :)


      • outoäijäDD
        joujoyyy kirjoitti:

        Älä missään nimessä koske hormooneihin. Niiden sivuvaikutuksien takia voit ehkä tulla katumaan päätöstäsi. Ja en usko että ne hormoonit yli kymmentä senttiä lisää :)

        Olen kuullut jostain kidutuskammiosta. Siellä köytetään kätesi ja jalkasi ja samaan aikaan venytetään niitä. En nyt tiiä onko totta mut kuiteski :D


    • qwdr2d

      lyhyet jätkät on just söpöi :P

    • Elämä on!

      Ihmisiä on erilaisia. Deal with it!

      Mikset juuri sinä voisi olla yksi niistä, jotka edustavat lyhyehköjä miehiä?
      Itse edustan keskipitkää ja laihaa. Mielummin olisin lyhyt ja normipainoinen :P

    • heihhhhoii

      Ei kannata välittää sellaisesta asiasta mihin et itse pysty vaikuttamaan. Älä välitä "ongelmastasi" niin muutkaan eivät huomaa sitä. Ja varmasti joku pitää sinusta juuri tuollaisena kuin olet.
      Eikä tuo sinun pituutesi mun mielestä ole lyhyt.
      Jos välttämättä haluat lisää pituutta, voithan käyttää kapeita farkkuja, ne tuovat illuusion pidemmistä jaloista. Ja pystyraidat pidentävät lisää.
      Ja muista että tupakointi ja alkoholi pysäyttävät pituuskasvun. Nuku yössä riittävästi 8h ja syö tarpeeksi, niin kasvat sen mitä kasvat.

    • 8V OMG

      me puhutaan aikuistumisesta eikä pituudesta mut asiaan oon 8v ja mun pitää aikuistuu
      2vuodessa tai sit saan 4 KUUKAUTTA kottarii ja sit pitää ennen kun mä täytän 18 v asiaan HEEEEEEEEEEEEELP MEEEEEEEEEEEEE noin

    • Maitoo...

      Kannatais juoda maitoa 2lasillista päivassä ja lisäks calcium tabletteja mä oon kurdistanista ja oon 12v olin ennen lyhyt mut sit ku mä join maitoo ja söin calciumii nii sit kasvoin 1vuodes 8-9cm nii nyt oon 152cm.

      • Hei

        Kannattaa!!!!


      • UiiS
        Hei kirjoitti:

        Kannattaa!!!!

        Kasvat viel 18v saakka niin kannattaa juoda maitoo esim


    • Sfdfd

      Geenit ehdottomasti vaikuttaa noin 90% kasvustasi. Jos geenisi sanoo, että sinusta ei tule pitkää, niin ei sinusta sellaista tule. On olemassa vain yksi keino kasvaa lisää pituutta, mutta monta tapaa jäädä alimittaiseksi. Kalsiumin kittaus, tupakoimattomuus, viinan välttely alaikäisenä maksimoi sinun pituutesi siihen pisteeseen mitä sinun geenisi sinulle antavat. Sen ylitse meneminen taas ei ole mahdollista ilman rautatankojen tjtn tunkemista sääriluihin.

    • Anonyymi

      Olen 14 vuotias poika ja 155 cm pitkä ja että
      joo...

      • Anonyymi

        oot kuitenki 13 senttiä pirempi ku minä seiskalle mennessäni. Nyt 36-vuotiaana olen 171,5 ollut ehkä 15 vuotta. Hyvin oon pärjänny.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe