vanhan Aven takalasi nitisee

.Janne

Onko muilla vanhakorisessa Avensiksessa ilmennyt talvella takalasin ääntelyä? Nitisee ja natisee kun tiellä on vähänkin epätasaisuuksia. Ei ole hattuhylly, joka ääntelee. Myös tuulilasi nitisee, muttei yhtä kovaa. Mikä moista aiheuttaa, onko lasin kiinnitys pettänyt vai onko lasista hävinnyt jännitys?

Niin ja onko näissä vanhoissa Aveissa liimalasi vai onko lasi tiivisteiden varassa kiinni?

17

1749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomatto

      On.
      Kun on pakkasta niin liftbackissä nitisee aika paljonkin.
      Lienee ns. tyyppivika mutta jossain 15 asteen pakkasessa joskus tuntuu, että lasi lähtee irti kun on semmonen nitinä.

    • joskus nitisevän

      Ootko varma että kuuluu nimenomaan takalasista?

      Tarkistappas ovien ja luukun tiivisteet, sinne jos on kondensoitunu vettä väliin tai jääny pesun jälkeen kuivaamatta kunnolla ja se pääsee jäätymään, niin tuo saattaa aiheuttaa tympeän kuulosta nitinää.

      Ainakin tuulilasi on liimalasi, takalasista en mene sanomaan varmaksi, mutta uskoisin että eiköhän sekin liimalla ole paikoilleen aseteltu.

    • kuuluu asiaan

      Ei noista kannata välittää. Nuo natinat kuuluvat asiaan. Tähän ainakin meidän perheessä on päädytty. Kori alkaa olla hieman pehmentynyt ja alkaa elämään. Vaikka Toyota onkin melko luotettava, ei se kuitenkaan täydellinen ole. Johtosarjojen huopapäällysteistä yms. pikkuasioista on säästetty.

      ps. Enpä voi olla lisäämättä, että itse ajan jo 9 vuotiaalla Xantialla, joka on aivan yhtä tukeva ja hiljainen kuin uutena. Ei minkäänlaista natinaa tai muuta hälyääntä missään.

      • Facelift 2006

        Mun uudessa facelift sedanissa valitin takalsin natinoista huollossa ja lähettivät auton autolasiliikeeseen. Siellä poistivat jonkin tehtaalla lasin asennuksessa käytetyn muovikehyksen. Natinat loppuivat siihen. Aikaa meni päivä, kun irrottivat lasin ja liimasivat uudelleen paikalleen. Lasiliikkeen kaveri sanoi, että en ollut ensimmäinen ja muutamista autoista myös tuulilasille on tehty sama homma.


      • että sitruunan omistajan

        kuuluu hankkia lämmin autotalli talveksi, että yleensä tietää pääsevänsä aamulla liikkeelle ja töihin. Kokemuksen rintaäänellä voi rauhassa todeta, että ranskiksen omistajan ei paljon kannata aukoa päätään autoista kun ei niistä mitään tiedä.


      • rassattua
        että sitruunan omistajan kirjoitti:

        kuuluu hankkia lämmin autotalli talveksi, että yleensä tietää pääsevänsä aamulla liikkeelle ja töihin. Kokemuksen rintaäänellä voi rauhassa todeta, että ranskiksen omistajan ei paljon kannata aukoa päätään autoista kun ei niistä mitään tiedä.

        Onhan noita tullut rassattua nuorempana. Vähän joka ilmansuunnalta tulleita autoja. Vieläkin tallista, siitä lämpimästä, löytyvät työkalut isompaankin remonttiin.

        Nykyisin vaan autot ovat paljon varmempia kuin 70-luvulla. Ei niitä tarvitse huoltojen välillä rassata. Lähinnä talllissa on tullut talvella rassattua Jammua kesäkuntoon. Eipä sinne näitä autoja enään saa helposti mahtumaankaan. On ehtinyt talli täyttyä kaikella muulla. Ulkona joutuvat viihtymään kinoksesssa, mutta aina ovat valmiina lähtöön. Maksettu huolto saa hoitaa muut kuin kesäaikaan sattuvat huollot. Vanhemmiten on tullut enemmän mukavuudenhaluiseksi, ja rassailu on jäänyt mukavaksi harrastukseksi.

        En tiedä mistä kioskilta olet ranskalaisesi hakenut, mutta minulla ei ole noin huonoa kuvaa Sitikasta, kuten ei ole Tojostakaan. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Molemmilla selviää myös hyvin Suoman talvesta.

        Ehkä asenteesi muihin merkkeihin saa hieman realistisemman kuvan, kunhan hiukan vartut.


      • näkemys sulla
        rassattua kirjoitti:

        Onhan noita tullut rassattua nuorempana. Vähän joka ilmansuunnalta tulleita autoja. Vieläkin tallista, siitä lämpimästä, löytyvät työkalut isompaankin remonttiin.

        Nykyisin vaan autot ovat paljon varmempia kuin 70-luvulla. Ei niitä tarvitse huoltojen välillä rassata. Lähinnä talllissa on tullut talvella rassattua Jammua kesäkuntoon. Eipä sinne näitä autoja enään saa helposti mahtumaankaan. On ehtinyt talli täyttyä kaikella muulla. Ulkona joutuvat viihtymään kinoksesssa, mutta aina ovat valmiina lähtöön. Maksettu huolto saa hoitaa muut kuin kesäaikaan sattuvat huollot. Vanhemmiten on tullut enemmän mukavuudenhaluiseksi, ja rassailu on jäänyt mukavaksi harrastukseksi.

        En tiedä mistä kioskilta olet ranskalaisesi hakenut, mutta minulla ei ole noin huonoa kuvaa Sitikasta, kuten ei ole Tojostakaan. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Molemmilla selviää myös hyvin Suoman talvesta.

        Ehkä asenteesi muihin merkkeihin saa hieman realistisemman kuvan, kunhan hiukan vartut.

        jos ei lasketa mukaan ranskiksen ajomukavuutta, niin hölmömpää hankintaa tuskin voi autorintamalla tehdä. Se on niin moneen kertaan tutkittu ja todettu, että Ranskalainen ei nokivasara pösöjen jälkeen ole autoa pystynyt tekemään. Ja se, että joudut hankkimaan talveksi lämpimän tallin citroenia varten on myös todettu ja edelleen moneen kertaan. Ja niin vanhaksi en todennäköisesti elä, että kokemukseni vesittäisin uskomalla hölmöilyyn. Jotakin paljon suurempaa pitää tapahtua, että minä ranskiksen autoksi hyväksyn, kuin se, että joku jolppi höpisee varttumisista vaikka sen omat kivekset tuskin ovat vielä edes laskeutuneet.


      • asiasta
        näkemys sulla kirjoitti:

        jos ei lasketa mukaan ranskiksen ajomukavuutta, niin hölmömpää hankintaa tuskin voi autorintamalla tehdä. Se on niin moneen kertaan tutkittu ja todettu, että Ranskalainen ei nokivasara pösöjen jälkeen ole autoa pystynyt tekemään. Ja se, että joudut hankkimaan talveksi lämpimän tallin citroenia varten on myös todettu ja edelleen moneen kertaan. Ja niin vanhaksi en todennäköisesti elä, että kokemukseni vesittäisin uskomalla hölmöilyyn. Jotakin paljon suurempaa pitää tapahtua, että minä ranskiksen autoksi hyväksyn, kuin se, että joku jolppi höpisee varttumisista vaikka sen omat kivekset tuskin ovat vielä edes laskeutuneet.

        mitenkään muuten komentoimatta, mutta jo tällä hetkellä aika iso osa toyotan käyttämistä moottoreista on ranskalaista alkuperää, sieltä ratkaisevimmasta päästä, suunnittelusta.


      • ennakkoluuloja
        näkemys sulla kirjoitti:

        jos ei lasketa mukaan ranskiksen ajomukavuutta, niin hölmömpää hankintaa tuskin voi autorintamalla tehdä. Se on niin moneen kertaan tutkittu ja todettu, että Ranskalainen ei nokivasara pösöjen jälkeen ole autoa pystynyt tekemään. Ja se, että joudut hankkimaan talveksi lämpimän tallin citroenia varten on myös todettu ja edelleen moneen kertaan. Ja niin vanhaksi en todennäköisesti elä, että kokemukseni vesittäisin uskomalla hölmöilyyn. Jotakin paljon suurempaa pitää tapahtua, että minä ranskiksen autoksi hyväksyn, kuin se, että joku jolppi höpisee varttumisista vaikka sen omat kivekset tuskin ovat vielä edes laskeutuneet.

        Kuten sanoin, lämmin tallin on, mutta eivät autot sinne mahdu, eivätkä sitä tarvitse. Olin itsekin reilusti yli 50:nen ennenkuin ostin ensimmäisen oman Sitikan. Sitä edellinen ajelin toisella japsilla, nimittäin Accordilla.

        No, odotellaan rauhassa sitä elämänkokemuksesi karttumista. Minulla on jo pojanpojallakin kivekset laskeutuneet.


    • korimalli?

      Jos sedan, niin kontin kannen etureunaan ja kehykseen kertyvä lumi ja jää aiheuttaa helposti tuollaista natinaa. Ite säilytän autoa lämpimässä tallissa, josta lähdettäessä natinaa ei kuulu.

      • .Janne

        Tarkoitatko, että kontin luukun ja takalasin väliin kertyy sitä jäätä? Siellä kyllä oli jääkerrostuma, mutten uskonut sen siitä johtuvan. Kuhan tossa taas iltapäivästä näkee sen Aven, niin pitää raapia ne jäät veks sieltä ja tunnustella miltä sit kuulostaa.


      • Caesar.
        .Janne kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kontin luukun ja takalasin väliin kertyy sitä jäätä? Siellä kyllä oli jääkerrostuma, mutten uskonut sen siitä johtuvan. Kuhan tossa taas iltapäivästä näkee sen Aven, niin pitää raapia ne jäät veks sieltä ja tunnustella miltä sit kuulostaa.

        Myös Caesarin sedanissa talvella takalasin tienoilta kuului natinaa joka todellakin aiheutui kontin lasinpuoleisen reunuksen jääklimpeistä. Kannattaa ainakin kokeilla poistaa jää sieltä urista ennen järeämpiä toimia.


      • .Janne kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kontin luukun ja takalasin väliin kertyy sitä jäätä? Siellä kyllä oli jääkerrostuma, mutten uskonut sen siitä johtuvan. Kuhan tossa taas iltapäivästä näkee sen Aven, niin pitää raapia ne jäät veks sieltä ja tunnustella miltä sit kuulostaa.

        Itse havaitsin saman nitinän -02 Corollassa (sedan) ja nyky-Avessa (sedan). Eli jäätä ikkunan ja kontin etureunan välissä.
        On muuten tosi ärsyttävää nitinää, mutta onneksi helposti poistettavissa.


    • Ex Avensisti

      Noissa vanhakoppasissa Avensiksissa on ollut paljon asennuksen aikana lasin väliin jääneitä asennustukia.
      Tuki on sellainen pieni muovinpalanen, jonka varaan lasi asetetaan asennusvaiheessa. ettei se jää nojaamaan koriin kun lasin liimaus suoritetaan.
      Korjauksia tehtiin paljon jo takuuaikana, mutta kaikista niitä ei sitten ilmeisesti poistettu.
      Poistaminen tapahtuu siten, että kattoverhous irroitetaan takareunastaan ja nämä asennuspalat vaan nyppästään pois siitä lasinasennusmassasta, ellei nasta lähde niin se joudutaan sahaamaan esim. rautasahan terän pätkällä.

      • .Janne

        No mikäli tulee päähänpisto poistaa nuo palat, niin voikos siihen ihan luottaa että mikäli nyppii ne pois, niin siitä ei sitten koidu mitään haittavaikutuksia?


      • Ex Avensisti
        .Janne kirjoitti:

        No mikäli tulee päähänpisto poistaa nuo palat, niin voikos siihen ihan luottaa että mikäli nyppii ne pois, niin siitä ei sitten koidu mitään haittavaikutuksia?

        Haitta mikä saattaa tulla on se, että varsinkin jos sahaat ne palat, saattaa lasin tiiveys käsiä ja lasin sauma voi alkaa vuotaa.
        Muutenhan lasi on ajateltu olevan paikallaan nimenomaan ilman näitä asennuspaloja, jotka pahimmillaan aiheuttavat lasiin pistemäistä kuormitusta ja voivat jopa rikkoa lasin.


      • oikeasti

        väliin pääsee kosteutta, joka jäätyy ja aiheuttaa pakkasella ajettaessa ääntä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe