Mitä muistatte lapsuuden Jouluista

Liisinka

Minä tulen varmaan aina muistamaan jouluomenien tuoksun.

Silloin tuhat vuotta sitten tuli jostain (Tanska ?)
juuri Jouluksi omenoita.

Ne pestiin aattona esille ja se tuoksu. . . .

Nykyiset omenat eivät enää tuoksu miltään, vai liekö hajuaistini tuhoutunut.

14

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäänyt mieleeni tosi hyvin.Se oli joulu-43,eteisestä kuului kamala kolina ja äiti käski mennä katsomaan,minä kilttinä tyttönä menin ja voi kamala
      mahdottoman iso vitsa nippu,sidottuna leveällä
      punaisella silkkinauhalla,itku ja parkuhan siitä tuli,olin syksyllä ollut tottelematon,muistan sen,
      sitten meni ehkä puolisen tuntia kun kuului taas
      valtava kolina,minä menin käskemättä katsomaan,mutta siellä oli iso pärevakka jota en jaksanut nostaa,äiti tuli apuun,siitä vakasta löytyi melkein itseni kokoinen nukke,joka otti askelia,kun sitä käsistä talutti.Äidillä oli yksi
      tuttu rouva ja luulen että Hänen kauttaan oli sen nuken hommannut.
      Arvatkaa oliko joulu pelastettu ja minusta tuli
      tosi kiltti.Se nukke oli vielä"elossa" kun oma tyttöni tuli leikki ikään.Sitten se kyllä hajosi;(

      • Kirveli

        Parhaiten on jäänyt mieleeni joulu,jolloin sain joululahjaksi naapurin emännän kutoman villatakin, jossa oli sinisiä kuvioita harmaalla pohjalla. Yksi Sisu?-aski ja yksi omena.
        Siinä ne joululahjat olivat , mutta iloinen olin.
        Kirkko oli kaukana, radiota ei ollut, mutta jouluaamuna kahlattiin naapuriin kuuntelemaan joulukirkkoa radiosta.
        Tie oli ihan ummessa, mutta mieleen on jäänyt tähtikirkas aamu ja pakkasen nipistys poskipäissä ja ihana juhlan tuntu.


    • muistan hyvin

      Pula-aikana oli ruoka niin kehnoa, että runsas joulupöytä pani vatsani sekaisin. Muistan kuinka oksensin ja olin migreenin vallassa pimeässä huoneessa, kun muut availivat lahjoja.

      • Joulun alla, kun vanhempani olivat kylässä.
        Isommat veljeni kolusivat komeron hyllyjä innolla,
        Kutsuivat suureen ääneen katsomaan löytöjään,, katso tuo on sinulle tää minulle, kenen nimi tässä on, tämmöinen paketti kellehän se on.......
        Koskaan en ole niin paljon pelännyt aattona.
        pikkutytön aivoissa (noin 5-6v) raksutti että se on väärin ,katsoa salaa paketteja.
        Odotin koko ajan että tulee jokin rangaistus,,,
        jonkun joululahjan muodossa.
        Mitä nyt lapsi osaa ajatella,, ja siihen aikaan.
        Pojan koltiaisista se oli hauskaa ja jännää !Tutkia paketteja etukäteen.
        Sitä rangaistusta ei kuitenkaan tullut,
        Vaan ihana karvakaulus ja hattu.
        Joka oli harvinaista siihen aikaan !!


    • katicat*

      Näin siirtokarjalaisena ensimmäiset joulumuistot ovat sodan ajalta, jolloin vielä ei ollut löytynyt sitä lopullista paikkaa mihin se ikioma koti rakennettiin. Asuinpaikkaa vaihdettiin useasti ja joulutkin tuli vietettyä monissa eri paikoissa.

      Mutta se ei kuitenkaan haitannut, koska aina oli turvallinen olo, silloinkin kun isä oli vielä sodassa. Äiti oli aina lähellä. Ensimmäinen muistikuva on joululta kun olin neljän vanha. Muistan ihmetelleeni, kun joulupukin ääni oli naapurin Eila-piian ääni. Hänen äänensä oli aika kimeä, säilyen sellaisena aina aikuisuuteen asti.

      Pikkuveljen kanssa jännitys oli aattoiltana aina huipussaan. Lahjat olivat vaatimattomia, mutta ei osattu paljon vaatiakaan. Kuttaperkkainen nukenpää ja punaiset lettinauhat ilahduttivat suuresti.

      Joulukuusi tuoksui ja kuusenkaramellit tupsupapereineen ja enkelinkuvineen olivat ihania, vaikka sisällä olikin vain puupala. Eri maiden liput nauhassa olivat ihmeellisiä ja aidot kynttilät sidottiin Karhu-langalla oksiin. Eipä silloin kuitenkaan tulipaloja enemmälti syttynyt. Ihmiset taisivat tulen käsittelyn.

      Jouluherkut olivat yksinkertaisia, mutta hyviä. Riisipuuron tilalla oli ohraryynipuuro. Kun possuja kasvatettiin itselle, kinkkukin kuului joulupöytään. Peruna- ja lanttulaatikot myös.

      Joulukirkkoon jouluaamuna anivarhain, ihan kävellen. Mutta silloin olinkin jo yhdeksänvuotias.

      • Atolfia

        on lapsuuden jouluista muistoissa. Vuosilukuja en osaa paikallistuttaa, mutta yhtenä jouluna olimme kodissa kaupungissa. Isä oli sodassa ja lahjoista muistan vain naapurin tädin laittamat joulukarkit. Olivat punaisessa vadelmamehussa kasteltuja sokeripaloja. Ihan olivat hyviä ja mieluisia.

        Toisen joulun muistan, kun me lapset olimme evakossa maalla. Oli hirveät pakkaset ja lunta oli aivan valtavasti. Sen joulun yllätys oli, että isä tuli lomalle sinne maalle ja äitikin ilmestyi hiihtäen yötä myöten, joten se oli paras joululahja.


      • etsivivä-amadeus

        olen kirjoittanut niin montakertaa,että sivuan sen.
        Kasvattiisäni,ainoa isä,äidin hylkäämälle lapselle.
        Siitä muodostuivat myös lapsuuden Joulumuistot.
        Sen lemmikkipossun jalkaa,olevinaan kinkkua,söimme.
        Mistä kinkku oikein juontaa juurensa?

        Kasvattiisän kilju,myöhemmällä ajalla sahti,sai hilpeyttä pirtiin.
        Se oli ainoa juhla,jolloin en joutunut kasvattiisäni sairaaloisen luulotaudin,raivonkohteeksi ja kuutamolle.
        Hän oli vainoharhainen,uskomuksissaan,jotka kohdistuivat Hänen omaan puolisoonsa,syyttä.
        Se oli ilta,jolloin haulikkoa ei tarvinnut piiloittaa.

        Joulupaketti Äidiltä oli tullut.Oli siellä omenoita,jotka olivat jo jäätymisenjäljiltä pilaantuneita,sekä niitä hyasintinsipuleita.

        Lipeäkala,joka mieliherkkuani,oli kasvattiäitini tekemää ja tosi hyvää.amateuksella maalaisjoulun odotusta


    • Nelkytluvulla lauantait olivat vähintään 8 h. työpäiviä ja jouluaattonakin isä ja äiti olivat töissä vaikka kuinka myöhään, joten joulu alkoi vasta myöhään aattoiltana. Jouluna kaikki olivat kotona. Se oli lapsesta turvallista.
      Kinkussa oli ainakin tuuman läskikerros ja isän mielestä se oli parasta. (Hän kuoli vähän yli kuuskymppisenä infarttiin.)
      Lahjat olivat varmaan lähes kaikki kotitekoisia. Karkkeja ja hedelmiä ei sodan jälkeen ollut paljon myynnissä, mutta sitten tulivat jouluksi ne tanskalaset omenat. Ah.

    • jouluremontti

      Minulle joulurauha merkitsi, muutaman riidattoman tunnin ja teennäisen hartauden jälkeen, vanhempieni keskinäisen nälvimisen jatkumista.

      Samoin sitä ettei muistaakseni tarvinnut yhtenäkään jouluna juosta naapuriin karkuun.

      Ruuat olivat normaaleja köyhän työläisperheen joulupöperöitä.
      Arkeen verrattuna monipuolisia, hyviä ja runsaita.

      Todellisen joulurauhan tavoitin 17-vuotisesta alkaen paikkakunnan paperitehtan voimalaitoksen jouluremonteissa.
      Pyhät menivät pitkiä työrupeamia tehdessä rattoisasti.

      Kesätöihin verrattuna sain poikkeuksellisesti pitää itse ansioni sillä ehdolla etten ennen pääsiäistä pyydä mitään.
      Ruuan, perusvaatetuksen ja oppikoulun oppimateriaalin maksoivat vanhempani.

      Heti asevelvollisuuden suorittamisen jälkeen häivyin maasta.
      Muutaman vuoden jälkeen palasin opiskelemaan.

      • Onkkelis

        Harvoista lapsuuden joulumuistoista poimin tämän,joka on erikoisesti jäänyt mieleeni.Äitini oli hyvä leipomaan. Vaikka minä pidin häntä kovana ihmisenä, huomasin hänessä lempeitäkin puolia ( usein muita kuin itseäni kohtaan kylläkin!)
        Oli varmaan jouluaatto. Äiti sanoi minulle ,että saisin viedä kakun yhdelle vanhalle ihmiselle. Matka oli n. 2 km, mutta tehtävä oli minulle kovin mieleinen. Tunsin suurta antamisen iloa suorittaessani sitä tehtävää.Siksi se onkin mieleeni jäänyt.


    • Joulusta on myös ne hyvät omenat .
      Mutta heti sodan jälkeen ei niitä varmaankaan vielä saatu Suomeen . Ja muitakin etelän hedelmiä tuli ainakin minun muistiini vasta paljon sotavuosien jälkeen ,vai eikö niitä sitten osannut ostaa kun ei ollut tottunut sellaisiin herkkuihin.

      Minun lapsuuden kotona ei Joulua vietetty erikoisemmin Ehkä pöytään Laitettiin " toinenkin silakka" silloin .

      Nyt sitä on sitten liiankin kanssa.

      • Sunnuntailapsi

        Tulee mieleeni harmistus siitä, että vaikka meillä oli muutama omenapuu , ( harvinaisia siihen aikaan sielläpäin!) niitä omenoita ei oikein olisi aanut syödä. niitä säästettiin JOULUKSI, ja sitten ne olivat minusta ihan mauttomia ja monet sisältä pehmeitä.


    • Fanni

      Varhaislapsuudesta muistuvat mieleen pitkät kuusenkaramellit ja neulasten pistely kuusen alla ryömiessä.
      Karamellien koristeena oli kiiltokuva ja hapsupäät.Veljet vaihtoivat salavihkaa karamellipaperien sisään puupalat. Kynttilöiden tuoksu, etenkin sota-aikana pahanhajuisten lampaan talista tehtyjen, jäi aistimiin.

      Jäi mieleen 20 hengen jouluateria pitkäksi jatketun tuvan pöydän ääressä. Siirtolaiset lapsineen asuivat silloin vielä missä ikinä mahtui. Äiti oli vielä nuori 40-vuotias ja piti velvollisuutena esittää länsisuomalaista jouluruokaperinnettä hyville karjalaisille ruoanlaittajille.
      Rosollin, kalan ja kinkun seurana tarjottiin neljää erilaista laatikkoa. Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa päälle päätteeksi. Iso tupa oli lämmin ja lapsilla hauskaa.

      Muistan nuoren tytön velvollisuudet joulunaikaan.
      Niitä alkoi äiti informoida jo hyvissä ajoin. Ei ollut tytöillä lepohetkeä lainkaan, niin hyvä delegoija oli äiti siivoustöiden ja ruokataloustöiden suhteen. Jälkeenpäin ymmärrän, että se oli hänen keinonsa selviytyä.
      Kummallista vaan, että sillien nylkeminen, ruotiminen ja liemiin laitto jäi aina minulle. Sama juttu rosollin teko.

      Muistoja on monenlaisia, ajan kultaamia. Kuusilapsisessa perheessä sattui ja tapahtui. Vilskettä riitti, oli vielä 3 koiraa ja 2 isoa kissaa. Tapanin illaksi kutsuttiin sukulaisia ja kyläläisiä vierailulle.
      Elämän eväitä tuli runsaasti syntymäkodista. Joulun tulo nyt ei tunnu lainkaan kaaokselta vaan etenee tyynesti päivä päivältä. On selvitty lapsuuden jouluista silloin kotivalmisteisen ruokatalouden aikakautena.

      • hyvin paljon samanlaisia kuin Fannin.

        Äidin työmäärä oli aivan valtava, sitä kyllä
        olin helpottamassa omalta osaltani minäkin aina
        heti kotiin koulukaupungista päästyäni.

        Niin kaikin aistein elimme lapsena nuo joulut:
        kuusen tuoksut, takan lämmin hohto, jouluvirren
        sävelet, kuusen koristeiden kimallus, se pitkä, valkoisella liinalla katettu joulupöytä kaikkine herkkuineen, vasikanhyytelö, rosolli, laatikot, kinkut, kala, riisipuuro ja sekahedelmäkeitto ja sekin, että niin suuri määrä ihmisiä istui joulupöydän ympärillä...
        Eipä ihme, että lapsuuden joulut ovat unohtumattomia varmaan meille kaikille.
        Eivät monen kymmenen vuoden kaupunkijoulutkaan ole niitä himmentäneet.
        Täysin sydämin koettua se oli, ne pienet lahjatkin, joita silloin saimme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1523
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1172
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1170
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      78
      1050
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      859
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      762
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      742
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      677
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      636
    Aihe