menkat

***

kauanko ne kestää ja kuinka monen päivän päästä alkaa uudestaan?? ':SSS
miten voi käydä saunassa? kuinka usein sidettä pitäis vaihtaa?
tarvin oikeeta apua,_tytöiltä_!

28

2711

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Älä panikoi! :D Saunassa voit käydä aivan normaalisti, laitat vaikka persees alle pyyhkeen. Ja siteen vaihto on ihan kiinni vuodosta ja sen runsaudesta, mutta eiköhän tuo ole n.6 kertaa.. Menkat on yleensä noin kerran kuukaudessa, paitsi alkuvaiheessa saattaa olla useammin.

      • ....

        ja vielä että ne kestää sen
        3-7 päivää


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        ja vielä että ne kestää sen
        3-7 päivää

        Mul kestää aina 14-27pv 😭 ja aivan helvetilliset kivut..


    • papuva

      Kannattaa merkitä aina kalenteriin kuukautisten alkamispäivä (kun ne sitten joskus alkavat). Näin voi seurata kuukautisten väliä eli kuukautiskierron pituutta. Kun (/jos) se asettuu joskus noin suunnilleen säännölliseksi, voi alkaa ennustaa, koska seuraavat kuukautiset aina tulevat.

      Kuukautiset voivat aluksi olla hyvinkin epäsäännölliset. Ei ole mitenkään poikkeavaa, että ensimmäisten kuukautisten jälkeen seuraavia saa odottaa useita kuukausia, jopa yli vuoden. Voi olla, että kuukautiset vaihtelevat pitkään myös pienemmässäkin mittakaavassa. Keskimäärin kuukautisten väli on 25-32 päivää. Kierto voi kuitenkin asettua pidemmäksi tai lyhyemmäksi, riippuu ihan ihmisestä.

      Sidettä täytyy vaihtaa sen mukaan kuinka paljon vuodat. Riippuu myös siteen imukyvystä kauanko se "kestää". Yleisin vaihtoväli lienee n. 3-4 tuntia. Yleensä kuukautisten ensimmäinen ja pari viimeistä päivää ovat niukkoja vuodoltaan ja silloin vaihtoväli voi olla pidempikin. Hygieniasyistä yhtä sidettä ei kuitenkaan kannata haudutella pöksyissä useita tunteja.

      Saunassa käymiseen on varmasti jokaisella omat tapansa. Peppualusta on hyvä, jos vuoto on runsasta ja sotkee mahdollisesti lauteet. Tietysti voit opetella myös käyttämään tampooneja, jolloin veri kyllä pysyy sisälläsi koko saunomosen ajan.

      • ***

        uskaltaako sitten olla viimeisen päivän jälkeenkään hetkäkään ilman sidettä? voiko se olla niin epäsäännöllistä että alkaa vaikka ensiviikolla uudestaan? Eli voiko alkaa vaikka 10-15 päivän päästäkin?


    • Kokeilemuitavaihtoehtoja

      En henkilökohtaisesti voi ymmärtää miksi suurinosa naisväestöstä valitsee nuo hiostavat, haisevat, näppyjä aiheuttavat, ihon rikki hiertävät ja kaikin puolin hemmetin epämukavat ja epäekologiset siteet.

      Kyseenalaistakaa, hyvät naiset!

      Itse en juurikaan tiennyt tuossa iässä muista vaihtoehdoista, sillä niistä ei kerrottu, sillä sidebisnes on varma rahaa tuottava bisnes, jota isot herrat haluavat pyörittää.

      Naiskuluttajille uskotellaan siteiden olevan niin mahdottoman mukavia (eivät ole.)ja helppoja (eivät ole.), ja he uskovat sillä muista vaihtoehdoista ei puhuta.
      Tamponimainoksia on suhteellisen vähän verrattuna sidemainoksiin ja vielä levitellään urbaaneja legendoja kuinka "tamponi on juuttunut/kadonnut sisään" tai kuinka neitsyet eivät muka voisi käyttää niitä.
      Kuukupeista, kaikista helpoimmista, mukavimmista, hygieenisimmistä, ympäristö- ja kukkaroystävällisimmistä kuukautissuojista, ei puhuta julkisesti missään.

      Juuri noiden siteenperkeleiden vuoksi monen naisen kuukautiset ovat tuskaa: pimppiä kutittaa ja kirvelee, kuivuva veri lemuaa tunkkaiselta, tulee kiusallisia reunavuotoja ja on jatkuvasti sotkuinen olo.
      Minäkin olen noista vitsauksista nuorempana kärsinyt ja kironnut kuukautisiani, mutta onneksi uskaltauduin kerran kokeilemaan tamponeja: voi sitä vapaudentunnetta ja riemua!

      Vuoden kuluttua siitä uskaltauduin ostamaan kuukupin ja voin sanoa että vapaudentunne ja riemu oli kaksin verroin suurempi.
      Nykyään en luopuisi kupistani mistään hinnasta, sen myötä kuukautisistani on tullut lähes huomaamaton osa arkea, mitään rasittavia ongelmia sen käyttöön ei liity eikä tarvitse olla joka kuukausi kaupan intiimihyllyköillä pyörimässä.

      Suosittelen siis että Sinä ja kaikki muutkin nuoret sekä vanhat naiset alatte itse etsiä tietoa paremmista vaihtoehdoista.
      Kokeile aluksi vaikka niitä tamponeja.
      Opit tuntemaan kehosi samalla paremmin ja säästyt monelta ikävyydeltä. Voit todennäköisesti käyttää vaikket olisi ollut yhdynnässä, minäkin pystyin käyttämään niin tamponeja kuin kuukautiskuppiakin.



      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tamponi

      Älä pelkää TSS:ää, kunhan noudattaa ohjeita ei vaaraa ole.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskuppi

      • ***

        Siteet eivät tunnu mitenkään epämukavilta, kunhan pysyvät paikallaan. mitään kuppeja ei tulisi mieleenkään. ei tuon linkinkään jälkeen. kuullostaa liian hankalalta.
        tamppoonia voisin harkita, mutta kuullostaa inhottavalta ajatukselta tunkea syvälle p*rseeseensä tuollainen tollo. muuten ihan OK varmaan. toisekseen en uskalla sanoa menkoistani mitään äidilleni enkä todellakaan mene itse ostamaan. meillä kun ei niitä käytetä, varmaan. ://


      • ei laiteta
        *** kirjoitti:

        Siteet eivät tunnu mitenkään epämukavilta, kunhan pysyvät paikallaan. mitään kuppeja ei tulisi mieleenkään. ei tuon linkinkään jälkeen. kuullostaa liian hankalalta.
        tamppoonia voisin harkita, mutta kuullostaa inhottavalta ajatukselta tunkea syvälle p*rseeseensä tuollainen tollo. muuten ihan OK varmaan. toisekseen en uskalla sanoa menkoistani mitään äidilleni enkä todellakaan mene itse ostamaan. meillä kun ei niitä käytetä, varmaan. ://

        perseeseen. Oletkohan nyt ihan tietoinen näistä jutuista? tutustuhan anatomiaasi ja vasta sen jälkeen mietit eri vaihtoehtoja. Ihan hyvä, että et voisi edes kuvitella tamppoonia, jos et tiedä sen käyttötarkoitusta. Kuukautisveri tulee emättimestä.

        Ja puhu äitisi kanssa ja kiireesti, hän on vain iloinen, että sinusta on tullut nainen. Hän osaa kertoa vinkkejä ja saatatpa yllättyä, ehkä äitisi käyttääkin kuukuppia.


    • ***

      uskaltaako sitten olla viimeisen päivän jälkeenkään hetkäkään ilman sidettä? voiko se olla niin epäsäännöllistä että alkaa vaikka ensiviikolla uudestaan? Eli voiko alkaa vaikka 10-15 päivän päästäkin??

      • lkjgeöj

        Jos haudutat siteellä pimppiäsi jatkuvasti, niin tuloksena on ennen pitkää tulehdus. Tietysti olet ilman sidettä silloin kun et vuoda. Voi olla, että aluksi vuodot tulevat lyhyellä välillä ja 10-15 päivääkin kuulostaa ihan mahdolliselta. Et sinä voi kuitenkaan pelon takia koko ajan kytätä koska kuukautiset alkavat.

        Vuoto alkaa käsittääkseni erittäin harvalla niin, että verta on heti housut täynnä. Yleensä kuukautiset alkavat vähäisellä vuodolla, minkä huomaa siitä, että vessassa pimppaa pyyhkiessä paperiin jää verta. Housuissa sitä ei välttämättä ole tai sitten jos on, niin vähän.

        Huolehdit vain siitä, että sinulla on aina repussa/laukussa mukana side tai pari, niin ei tarvitse kuin mennä vessaan välillä tarkistamaan, jos tuntuu, että alapäästä vuotaa. Voit laittaa siteet vaikka johonkin kivaan pussukkaan, jos sinusta tuntuu, että joku näkee ne ja se olisi jotenkin noloa (mitä se ei muuten edes ole). Sinnehän voi lisäksi vaikka pakata myös yhdet alushousut, jos siltä tuntuu.

        Yleisesti ottaen sanoisin, että ei ole kovinkaan todennäköistä, että kuukautisten välissä olisi edes alkuvaiheessa vain viikko. Useinmiten mennään juuri sinne toiseen suuntaan eli niitä ensimmäisistä seuraavia kuukautisia saattaa joutua odottelemaan vähän pidempäänkin.

        Älä ota stressiä. Jokainen tyttö joutuu opettelemaan tulemaan toimeen kuukautistensa kanssa ja kaikki oppivat kyllä.

        ps. Tampoonia ei suoranaisesti työnnetä perseeseen. Kyllä sille on ihan eri osoite. Niiden käyttäminen on helppoa ja vaivatonta. Itse en tampooneista pois vaihtaisi.


      • pikkuhousunsuojaa...

        ...voi käyttää jo valkovuoden vuoksi, mutta tosiaan menkat eivät ala virtana, vaan pienenä tippana alushousuissa. Opit myös huomaamaan ennakoivia vihjeitä alkavista menkoista, vatsakipu, huono olo, nesteen kertyminen jne ovat mahdollisia ennen vuotoa.


      • lkjgelj
        pikkuhousunsuojaa... kirjoitti:

        ...voi käyttää jo valkovuoden vuoksi, mutta tosiaan menkat eivät ala virtana, vaan pienenä tippana alushousuissa. Opit myös huomaamaan ennakoivia vihjeitä alkavista menkoista, vatsakipu, huono olo, nesteen kertyminen jne ovat mahdollisia ennen vuotoa.

        Myöskään pikkuhousunsuojaa ei saa käyttää jatkuvasti. Se hautoo ihan yhtälailla alapäätä kuin sidekin.

        Noita oireita kannattaa tosiaan tarkkailla. Itsellä AINA kuukautisten alkua edeltävänä päivänä tulee tavallista enemmän valkovuotoa, rinnat ovat viikkoa ennen alkua kipeät ja alavatsaa särkee samana päivänä. Tosin tiedän muutenkin tunnilleen, koska menkat alkavat, kun syön pillereitä.

        Alkuaika menkkojen kanssa on vähän sellaista "fiilistelyä". Pitää kuulostella oman kropan reaktioita ja tarkkailla muutoksia. Kaikillehan ei mitään erityisiä kipuja kuukautisista aiheudu, mutta muita oireita voi ihan hyvin olla ennen kuukautisten alkua.


      • haudo
        lkjgelj kirjoitti:

        Myöskään pikkuhousunsuojaa ei saa käyttää jatkuvasti. Se hautoo ihan yhtälailla alapäätä kuin sidekin.

        Noita oireita kannattaa tosiaan tarkkailla. Itsellä AINA kuukautisten alkua edeltävänä päivänä tulee tavallista enemmän valkovuotoa, rinnat ovat viikkoa ennen alkua kipeät ja alavatsaa särkee samana päivänä. Tosin tiedän muutenkin tunnilleen, koska menkat alkavat, kun syön pillereitä.

        Alkuaika menkkojen kanssa on vähän sellaista "fiilistelyä". Pitää kuulostella oman kropan reaktioita ja tarkkailla muutoksia. Kaikillehan ei mitään erityisiä kipuja kuukautisista aiheudu, mutta muita oireita voi ihan hyvin olla ennen kuukautisten alkua.

        pikkuhousunsuojat ovat huomattavasti pienempiä ja monessa ei ole minkäänlaista imuosaa, joka hautoisi. Moni nainen käyttää pikkuhousunsuojaa ihan koko ajan, jotta alushousut eivät sotkeudu.


      • ölkjheöjl
        haudo kirjoitti:

        pikkuhousunsuojat ovat huomattavasti pienempiä ja monessa ei ole minkäänlaista imuosaa, joka hautoisi. Moni nainen käyttää pikkuhousunsuojaa ihan koko ajan, jotta alushousut eivät sotkeudu.

        Imuosa ei ole se mikä siinä hautoo, vaan se muovi. Alushousut antavat pimpille tilaa "hengittää" ja bakteerialustat vaihtuvat. Pikkuhousunsuojien muovi estää ihoa hengittämästä ja tulehdusriski kasvaa. Pikkuhousunsuojat, kuten siteetkin, ovat myös erinomainen kasvualusta bakteereille.

        Moni ei todellakaan käytä pikkuhousunsuojaa jatkuvasti. Siitä on nimittäin seurauksena yleensä jatkuva hiivatulehdus ynnä muuta mukavaa. Ei ole millään tavalla suositeltua käyttää jatkuvasti muovisuojaa pikkupöksyissä.


      • ei ole ollut
        ölkjheöjl kirjoitti:

        Imuosa ei ole se mikä siinä hautoo, vaan se muovi. Alushousut antavat pimpille tilaa "hengittää" ja bakteerialustat vaihtuvat. Pikkuhousunsuojien muovi estää ihoa hengittämästä ja tulehdusriski kasvaa. Pikkuhousunsuojat, kuten siteetkin, ovat myös erinomainen kasvualusta bakteereille.

        Moni ei todellakaan käytä pikkuhousunsuojaa jatkuvasti. Siitä on nimittäin seurauksena yleensä jatkuva hiivatulehdus ynnä muuta mukavaa. Ei ole millään tavalla suositeltua käyttää jatkuvasti muovisuojaa pikkupöksyissä.

        ainakaan minun elinaikanani muovia niin, että se voisi hautoa yhtään mihinkään. Sen käyttö ei eroa siitä, että on alushousut jalassa, ei ainakaan hiivatulehduksen tai muunkaan tulehduksen kannalta. Ostapas pikkuhousunsuoja ja ihan kokeile, että onko siinä muovia.


      • alushousuissako
        ölkjheöjl kirjoitti:

        Imuosa ei ole se mikä siinä hautoo, vaan se muovi. Alushousut antavat pimpille tilaa "hengittää" ja bakteerialustat vaihtuvat. Pikkuhousunsuojien muovi estää ihoa hengittämästä ja tulehdusriski kasvaa. Pikkuhousunsuojat, kuten siteetkin, ovat myös erinomainen kasvualusta bakteereille.

        Moni ei todellakaan käytä pikkuhousunsuojaa jatkuvasti. Siitä on nimittäin seurauksena yleensä jatkuva hiivatulehdus ynnä muuta mukavaa. Ei ole millään tavalla suositeltua käyttää jatkuvasti muovisuojaa pikkupöksyissä.

        ei bakteerit kasva? Senkään kannalta ei eroa yhtään, vaihdetaanhan pikkuhousunsuoja useammin kuin alushousut.


      • ölkjegöljk
        ei ole ollut kirjoitti:

        ainakaan minun elinaikanani muovia niin, että se voisi hautoa yhtään mihinkään. Sen käyttö ei eroa siitä, että on alushousut jalassa, ei ainakaan hiivatulehduksen tai muunkaan tulehduksen kannalta. Ostapas pikkuhousunsuoja ja ihan kokeile, että onko siinä muovia.

        Sitten olet varmaan elänyt joskus ennen 80-lukua, etkä ole enää elossa, sillä minun elinaikanani kaikissa kertakäyttöisissä pikkuhousunsuojissa on ollut muovia ja on yhä. Muovi ei tietenkään tule ihoa vasten, vaan se on siinä liimapinnan alla. Se estää ihon hengittämisen kuten jo sanoin ja altistaa samalla mm. hiivatulehdukselle.

        Alushousuissa bakteerit kyllä kasvavat, mutta alushousut eivät haudo samalla tavalla alapäätä kuin mitä tapahtuisi, jos housuissa on hengitystä estävä side tai phsuoja. Samasta syystä se suoja pitää vaihtaa useammin kuin housut.

        Voit ihan vapaasti olla itse uskomatta asiaan (löydät kyllä aiheesta tietoa muualtakin kuin minulta), mutta kehoittaisin, että et levittele valheellista "tietoa" ympäriinsä ja ehdota muille, että he pitäisivät jatkuvasti pikkuhousunsuojia.

        Eri asia ovat sitten luonnonmukaisista aineista tehdyt suojat, esim. kestositeet ja kestopikkuhousunsuojat.


      • teidän ihmisten kanssa.
        alushousuissako kirjoitti:

        ei bakteerit kasva? Senkään kannalta ei eroa yhtään, vaihdetaanhan pikkuhousunsuoja useammin kuin alushousut.

        kasvaa, kasvaa, mutta alushousujen kangas päästää ilmaa läpi "hiukan" paremmin. kokeile itse hengittää muovipussi päässä, voit yllättyä.


      • mitä sontaa
        ölkjegöljk kirjoitti:

        Sitten olet varmaan elänyt joskus ennen 80-lukua, etkä ole enää elossa, sillä minun elinaikanani kaikissa kertakäyttöisissä pikkuhousunsuojissa on ollut muovia ja on yhä. Muovi ei tietenkään tule ihoa vasten, vaan se on siinä liimapinnan alla. Se estää ihon hengittämisen kuten jo sanoin ja altistaa samalla mm. hiivatulehdukselle.

        Alushousuissa bakteerit kyllä kasvavat, mutta alushousut eivät haudo samalla tavalla alapäätä kuin mitä tapahtuisi, jos housuissa on hengitystä estävä side tai phsuoja. Samasta syystä se suoja pitää vaihtaa useammin kuin housut.

        Voit ihan vapaasti olla itse uskomatta asiaan (löydät kyllä aiheesta tietoa muualtakin kuin minulta), mutta kehoittaisin, että et levittele valheellista "tietoa" ympäriinsä ja ehdota muille, että he pitäisivät jatkuvasti pikkuhousunsuojia.

        Eri asia ovat sitten luonnonmukaisista aineista tehdyt suojat, esim. kestositeet ja kestopikkuhousunsuojat.

        Kukahan se tässä on neuvonut ja ketä? Opiskele vielä hetki asiaa ja tule sitten neuvomaan vanhempaasi. Se muovi siellä ei aiheuta yhtään mitään ongelmaa, jos sinulla on hiiva, johtuu se jostain ihan muusta, kuin pikkuhousunsuojasta. Ja se on fakta.


      • kannattaakin verrata
        teidän ihmisten kanssa. kirjoitti:

        kasvaa, kasvaa, mutta alushousujen kangas päästää ilmaa läpi "hiukan" paremmin. kokeile itse hengittää muovipussi päässä, voit yllättyä.

        muovipussiin? Voi lapsellisuutta.


      • ölkegjölj
        mitä sontaa kirjoitti:

        Kukahan se tässä on neuvonut ja ketä? Opiskele vielä hetki asiaa ja tule sitten neuvomaan vanhempaasi. Se muovi siellä ei aiheuta yhtään mitään ongelmaa, jos sinulla on hiiva, johtuu se jostain ihan muusta, kuin pikkuhousunsuojasta. Ja se on fakta.

        Jokuhan se tuolla väitti, että voisi pitää vaikka pikkuhousunsuojaa koko ajan. Se henkilö kävi neuvomaan ja minä oikaisin, koska pikkuhousunsuojaa ei saa pitää jatkuvasti. Olen asiasta lukenut monestakin paikkaa, enpä itse? Faktaa tuossa ei ole mikään muu kuin se, että hiiva aiheutuu jostain muusta. Unohdit vain sanoa, että jatkuva pikkuhousunsuojien käyttö voi altistaa tulehdukselle.

        Ja neuvomaan vanhempaani? Voi lapsi parka, olet 100% varmasti nuorempi kuin minä.


    • Anonyymi

      Itellä ei oo kuukautiset vielä alkanu mutta pelotta jo aika paljon kun ne alkaa kun en uskalla kertoo äitille😮‍💨 Please helpppp meeee!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Mullakaan ei oo alkanu viel joskus min äiti yrittää puhuu niistä mit mä aina vaihdan puheen aijetta koska se on niiiiiiiiiiiiiin hirveetä

    • Anonyymi

      Oon lukenu PALJON menkoista vähän jännittää ja pelottaa mut samaan aikaan oon vähän innostunu (ei oo viel alkanu xD)

    • Anonyymi

      Mua jännittää ihan sikana, tässä noin 20min sitte alko menkat ekaa kertaa ja nyt maha ihan sika kipee enkä tykkää tästä ollenkaan😭🥺
      Kaverit sanoivat että syö suklaata ja laita lämpö vesipullo mahalle mutta eipä auttanu😓
      Pliis tarviin vinkkejä!!!

    • Anonyymi

      Alussa voi kestää vaikka puol vuotta että seuraavat alkaa ja ne ketä jännitti menkkojen alkaminen ja vanhemmille kertominen niii voin sanoo että kannattaa kertoa heti

    • Anonyymi

      Menkat tulee kerran kuukaudessa ja on ihan normi juttu. Ne kestää noin 3-5 päivää.
      Niitä ei tarvii stressaa ,ne alkaa kuitenki ,stressas tai ei.
      Saunasta en tiiä (en oo koskaan kokeillut) ja side kin riippuu ihan vuodon määrästä. Itellä vaihtelee aika paljo ,mut yleensä vaihdan sidettä noin kahdesti päivässä. Joskus ne jää välistä tai tulee vaan vähä ,mut kaikki on yhtä normaalii. ❤️
      Tsemppiä vaan ja kyl sä selviit!☺️

    • Anonyymi

      Mun kuukautiset tulee normaalisti kerran kuukaudessa, mutta vuotoa tulee niin vähän että käytän vaan pikkuhousunsuojia ja se kestää yli viikon (7-9pv). Onko se normaalia? Oon kyllä ihan tyytyväinen siihen kun on helppoa kun tulee niin vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe