Vuokraako kukaan (kaupunkien vuokra-asuntoyhtiöitä lukuun ottamatta) asuntoa henkilölle, joka omistaa lemmikkieläimen? Lähes poikkeuksetta tuntuu kaikissa olevan kielto "ei lemmikkieläimiä".
Ymmärrän toki vuokranantajien perusteet tälle, mutta tottahan vuokralainen korvaa mikäli jotain tuhoja tai muita haittoja ilmenee.
Onko teillä kokemuksia asiasta?
Lemmikeistä vuokra-asunnoissa
27
4915
Vastaukset
- ainakin
Meillä ainakin vuokranantajalla luki vuokrailmoituksessa , että lemmikeistä voidaan neuvotella. Kanin sai ottaa , mutta isompaa tuskin olisi saanut. Eikä toista kaniakaan jostain syystä sallita. Olen siis yksityisellä vuokralla. Eivät antaneet ottaa toista kania vaikka mielestäni se on ihan sama onko yksi vai kaksi, mutta näin vain kävi... Riippuu varmaan myös asunnon kunnosta saako lemmikkejä ottaa...
vuokraavat. Mutta kovin harvassahan nuo tuntuvat olevan. Tähän mennessä on mulle on tullut kaksi vuokrakämppää vastaan, joissa eläimien pito on sallittu. Tosin paljon en ole kämppiä etsinyt, kun kotoa pois muutto ei missään mielessä oo ajankohtaista.
- päppis
mun sisko ainakin on asunu kerrostalossa ja sillä sai olla 2 kissaa kämpässä.yhden kaverin sisko asuu nyt kerrostalossa ja sillä on siellä
2 kissaa ja 1 koira - vuokraisäntä
On meillä kotonakin pari kissaa. Ihan älytöntä vaatia vuokralaiselta eläimettömyyttä. Sitä paitsi, monet vuokralaiset tuovat kumminkin sitten salaa lemmikkejä asuntoon.
Olen vaatinut kahden kuukauden vuokratakuun ja pitänyt kovat puheet, että jos tapetit on revitty tai kämppä haisee luovutushetkellä, ne korjataan vuokralaisen rahoilla, viimeistään takuurahoista.
Aina olen palauttanut takuut, ei ole tullut mitään merkittäviä jälkiä.- koiruus_
vuokranantaja ei kysynyt lemmikeistä vaan kysyi että tulenko yksin asumaan, johon saatoin vastata aika hyvällä omallatunnolla että joo, kun ensiajattelemalla arvelinkin tarkoittavan poikakaveria tms. Oli koira siis neljä vuotta vuokranantajan tietämättä mutta eipä se mitään tehnytkään ja tiesin tullessakin että ei tee kun ei pentuna edes syönyt kun yhtä vaivasta kenkää, saati aikuisena.
ja vuokranantajana omaan asuntoon: samantien kun tultiin ulos ja tyttö jäi sisälle, nähtiin kun tuli poikakaveri ison koiran ja luutun kanssa vastapäisestä puistosta taloon, oli siellä ollut odottamassa että vuokranantaja poistuu. ei sanottu mitään kun ei eläimiä vastaan mitään ollut, tyttö varmaan ajatteli että saipas huijattua ja selvisi miksi oli niin tyytyväisen oloinen kun ei eläimistä muistettu kysyä:)en muista että olisi remonttia saanut aikaiseksi.
Voihan sitä tarjota normaalia isompaa takuuta jos on muuten vaikeuksia saada asuntoa mutta se voi monella olla ihan periaatteesta kun eivät siedä eläimiä, sääli.
- on kokemuksia, on
olen pari kertaa "erehtynyt" ottamaan vuokralaisen
jolla kissa/koira.
En enää ota.
Tähän se kaatuu:
..."mutta tottahan vuokralainen korvaa mikäli jotain tuhoja tai muita haittoja ilmenee."
Toisella kertaa vuokralaisen koira laittoi lieden
päälle ja kämppään tuli pahoja savuvahinkoja.
Penniäkään en ole vuokralaiselta saanut korvauksia.
Ja toisen kissat repivät pahasti juuri laitetut
kalliit ja hienot tekstiilitapetit.
Ja sama juttu, vuokralaiselta mitään saanut
muuta kuin haistattelut.
Nykyään EI lemmikkejä. Ja valvon myös, ettei.
-visäntä-- em.
Itselleni olisi sanomattakin selvää, että tottakai minä korvaan jos vahingot olisivat oman lemmikkini aiheuttamia. Luulisi olevan muillekin, jollei muuten niin korvaukset niistä takuurahoista viimeistään, niinkuin joku tuossa jo mainitsikin.
Kai tähän on jokin lakipykäläkin olemassa? - koira
em. kirjoitti:
Itselleni olisi sanomattakin selvää, että tottakai minä korvaan jos vahingot olisivat oman lemmikkini aiheuttamia. Luulisi olevan muillekin, jollei muuten niin korvaukset niistä takuurahoista viimeistään, niinkuin joku tuossa jo mainitsikin.
Kai tähän on jokin lakipykäläkin olemassa?Eipä kai muuta erityistä lainsäädäntöä kuin mitä on sovittu kämpän kunnosta vuokratessa. Jos kämppä on entuudestaan rempallaan, todista se ettei remppaa maksateta sitten aiheetta sulla.
Muutenhan vuokralainen saa elää normaalisti. Sähköjohtojen jyrsijät on aika riski. Hellaan saa lapsisuojan.
- msda
on oikeastaan lähes aina tarjottu lääviä kun olen eläimen kanssa asuntoa etsinyt. Ensimmäinen asunto oli ihan totaalisen paskana jo kun menin sinne. Toinen asunto oli remontoitu osaksi, lähtiessä oli ihan samanlainen tai no seinään tullut sohvasta jälki eli ei eläimen tekosia. Nyt uudessa asunnossa, seinät ovat maalipintaa joten tuhoa ei voi edes tapahtua. Eipä ole kissani ikään tehnyt tuhojaan asunnossa ellei ole jo valmiiksi repaleiset tapetit.
- tiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaaaa..
hei :) olen 17 vuotias tyttö ja ehkä muuttamassa opiskelija asuntoon.. huom! yksiöön. omistan 3 hamsteria ja ehkä kohta kissan mitä luulette saanko ottaa kyseiset lemmikit mukaan..? en myöskään ymmärtänyt kun netissä luki että vuokrasopimus loppuu kun opiskelut päättyvät? eli kun opiskeluni loppuu vuoden päästä joudunko muuttamaan takaisin kotiin? vai? kun eihän minulla slloin ole vielä työpaikkaa.. :S vai? auttaakaa :D
- msda
tiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaaaa.. kirjoitti:
hei :) olen 17 vuotias tyttö ja ehkä muuttamassa opiskelija asuntoon.. huom! yksiöön. omistan 3 hamsteria ja ehkä kohta kissan mitä luulette saanko ottaa kyseiset lemmikit mukaan..? en myöskään ymmärtänyt kun netissä luki että vuokrasopimus loppuu kun opiskelut päättyvät? eli kun opiskeluni loppuu vuoden päästä joudunko muuttamaan takaisin kotiin? vai? kun eihän minulla slloin ole vielä työpaikkaa.. :S vai? auttaakaa :D
opiskelija-asuntolasta, yleensä soluihin ei ole saanut ottaa lemmikkejä, eli ota selvää sieltä opiskelija-asuntolan tarjoalta saako pitää lemmikkejä. Kyllä joudut muuttamaan kotiin kun opiskelusi päättyy, jos et sitä ennen ole ehtinyt etsiä uutta asuntoa itsellesi. Näin se kävi minullekin.
- vuokraa ainakin
Isot yhtiöt vuokraa ainakin. Siis sato, yh, vvo jne.
Meillä on iso koira ja ollaan oltu vuokralla aikaisemmin sekä satolla että vvolla. Kun koira teki pentuna tillosiaan, niin korjattiin jäljet ennen muuttoa. Ei ole mennyt penniäkään/senttiäkään vuokratakuista koiran, eikä muunkaan takia. - vuokranantajaX
asunnossa on pidetty eläimiä, täytyy koko kämppä remontoida, jos seuraava asukas on allergikko. Tämän vuoksi en ota vuokralaista, jolla on lemmikki.
- en ikinä
SIitä syystä vuokrayhtiöillekin on käynyt lemmikkieläinhuushollit kalliiksi. Pienen kaksion allergiasaneerauskin maksaa useita tuhansia euroja. Tähän täytyy vielä laskea jyrsityt jalkalistat, opilalle raavitut ja kalutut ovet, pilalle kustut ja paskotut saunanlauteet ja lattiat...
Itse en vuokraa elukkaperheille...
- em.
Melkoisen etsintärumban jälkeen sain kuin sainkin asunnon, jossa saa lemmikkejä pitää ihan luvan kanssa. Kysyin reilusti suoraan, ja lupasin korvata kaiken, mikäli vahinkoja ilmenee.
Mietin itsekin tuota lemmikin salaa tuomista. Mahdollisesta kiinnijäämisestä taitaisi kuitenkin seurata ainakin vuokrasuhteen purku, jollei isompiakin seuraamuksia. Tosin, jollei vuokrasopimuksessa mitään eläimistä mainita, eikai voi olettaa niiden olevan kiellettyjä vaikka asiasta ei olisi puhetta ollutkaan?
Miten te vuokranantajat, joille on selvinnyt lemmikin pito asunnossa luvatta? Miten olette menetelleet?- jos jotain käy...
Ei ongelma ole se etteikö vuokralaisella saisi olla elämiä vaan niiden lähes poikkeuksetta aiheuttamat vahingot.
Oletteko valmiita maksamaan "jos jotain sattuu"
esim sisäoven vaihto kissan raapimisen jälkeen noin 400 euroa.
Parketin uusiminen/hiominen 50neliötä noin 4000 euroa.
Lasikuitutapettiseinän uusiminen ja maalaaminen noin 2000 euroa
Yksi mainitsi hellan lapsisuojan. Sähkökytkin asennettuna noin 300 euroa
Tulipalovahinko äkkiä 100 000 euroa
Ikävää mutta harvoin niitä korvauksia takaisin saa. Ja jos se ei ongelma ole vuokralaiselle niin laitetaan vaikka 10 000 euron vuokravakuus pankkiin kasvamaan korkoa niin eiköhän se homma onnistu.
Laajasalossa Hki 50 neliötä uuden veroinen kaksio 750e/kk vuokravakuus..... Lemmikit ylläolevien ehtojen mukaan. - koirien kanssa
jos jotain käy... kirjoitti:
Ei ongelma ole se etteikö vuokralaisella saisi olla elämiä vaan niiden lähes poikkeuksetta aiheuttamat vahingot.
Ikävää mutta harvoin niitä korvauksia takaisin saa. Ja jos se ei ongelma ole vuokralaiselle niin laitetaan vaikka 10 000 euron vuokravakuus pankkiin kasvamaan korkoa niin eiköhän se homma onnistu.
Laajasalossa Hki 50 neliötä uuden veroinen kaksio 750e/kk vuokravakuus..... Lemmikit ylläolevien ehtojen mukaan.Löytyy onneksi vuokranantajia, joilla hyviä kokemuksia lemmikinomistajista ja lemmikeistä. Ja asuntoja, joissa jo ollut lemmikkejä, eikä tarvitse pelätä uuden kirsikkaparketin pilalle menemistä.
Kannattaa selailla esim. asuntohelpin ilmoitustaulua esim. etuovi.comin sijaan. Tai jos on aikaa jonottaa, niin vvo, sato, yh-talot, opintanner jne.
Itse löysin suht nopeasti Helsingistä yksityisen omistaman vuokrakaksion, jonne sain koirien kanssa muuttaa, vaikka niitä on kaksi, silloin tällöin kolmekin. - MMM
Laajasalossa Hki 50 neliötä uuden veroinen kaksio 750e/kk vuokravakuus..... Lemmikit ylläolevien ehtojen mukaan."Lasikuitutapettiseinän uusiminen ja maalaaminen noin 2000 euroa" sanoisin pikemminkin 100 euroa. Itse laittanu 70 nelion asuntoon joka paikkaan lasikuitutapetit ja maalannut, maksoi alle 200 euroa.
- paskan_marjat
Laajasalossa Hki 50 neliötä uuden veroinen kaksio 750e/kk vuokravakuus..... Lemmikit ylläolevien ehtojen mukaan."Yksi mainitsi hellan lapsisuojan. Sähkökytkin asennettuna noin 300 euroa "
Ja netistä saa ihan oikeita "lapsisuojia" (ei pysty kissa/koira vahingossa pistämään päälle) muutamalla kympillä... "joku" taitaa hilata hintoja vähän ylöspäin?
Tulipaloa varten on kotivakuutus, ja mulla ainakin korvaa kissanaiheuttamatkin.
Ja mun sohvan kunto tuskin kuuluu vuokranantajalle.
Mulla on nyt kolmannessa asunnossa kissat mukana, ei ne mitään tuhoja oo tehty ja vakuudet oon aina saanu kokonaan takasin. Tuhoa teki edellinen asukas yrittäessään asentaa tapetit seinään, kauniimpi ois jos noi katit ois ees vähän repiny sitä. Jos oisin ite vuokranantaja, vaatisin ettei kämppään lapsia (eikä mitään omatoimisia remontteja "oon kattonu jimiltä sitä remonttiohjelmaa"). Se se vasta kallista onkin siivota niitten jälkiä, piirustuksia rappukäytävässä ja naapurit tuskin haluaa herätä siihen kun lapsi huutaa ruokaa keskellä yötä!
- saivat asua
yhdessä kanssani,parhaina ystävinäni.Mutta muu yhteiskunta kodin ulkopuolella? Koiranpentuni katseli pihalla kissaa joka oli toisella rappusella miehen-omistajansa kanssa.Mies potkaisi koiranpentuani tämän katsellessa vain uteliaana hänen kissaansa?Eräs mies tuli pihaan kerran ja väitti koiranpentuani omakseen,jonka olin isältäni saannut,ja yritti lähteä viemään sitä pois? Mummoni tuli väliin ja koiranpentuni sai olla rauhassa.Kerran oli kai toisella miehellä tarkoitus viedä koiranpentuni ja minut pyörällä puistossa johonkin,kunnes isoäitini ehti taas väliin.Valkoinen pini rakas koirani oli myös lapsenvahtina minulle,kun vanhempani olivat poissa,ja minä korkealaitaisessa sängyssä,josta en päässyt pois.Jos minua silloin joku vaivasi,otti koirani osaa vinkumalla.Siitä oli paljon iloa ja seuraa minulle,ja kasvatti tunteita muitakin elollisia kohtaan.Eräänä talvena 2 v. myöhemmin äitini oli hiihtämässä koirani kanssa.Silloin koirat saivat juosta viellä vapaana.Valtatietä pitkin keskikaupungista lähti rekka-auto,jonka pyörien alle paras ystäväni juoksi ja kuoli.Se nosti viellä kerran päätään ja sinne jäi.Tunnettu pien-yrittäjä jonka kioski oli vieressä näki tapauksen,ja antoi vanhan ruskean kassin johon voitiin koirani ruumis nostaa.Kiitos viellä kauppiaan sielulle,koska on jo myös kuollut.Kaivoimme koirani ruumiin talviseen kesäpaikan kukkapenkereelle synkin mielin ja toivoen että menisi joskus paremmin.
- sai asua myös
rauhassa,kenenkään haukkumatta.Tämä oli musta jolla valkoista kaulassa häntä kippura.Se eli keskipisteenä kodissamme myös kuten edellinenkin. Talutettaessa tapasi paljon kivoja muita taluttajia.Oli myös eräässä puistossa koirani ollessa viellä pentu,mies joka kiroili ja huusi kuin varmaan Hunnien päällikkö Attila joskus ja piti omaa koiraansa sylissään seisoaltaan,kun koirani ihmetteli miksi? Kun koirani joutui koipeaan nostamaan luonnollisista syistä,oli monennäköistä suunsoittajaa kuvioissa mukana,oli talkkareita ja autonnomistajia ja puistotätejä ja mitä hyvänsä vanhoja noita-akkoja,joilla mielenkiinto seksistä oli liuennut koiriin.Joku kirjoitti joskus mielipiteisiin lehdessä,että koiran pitäisi lukea lakia? Ajattelin että nyt meni jo liian pitkälle,kun ei kaikki ihmisetkään tiedä laista mitään.Siitä sain ponnen ensimmäiseen mielipidekirjoitukseen,puolustaessani ihmisen parasta ystävää.
- kotieläimet
sai asua myös kirjoitti:
rauhassa,kenenkään haukkumatta.Tämä oli musta jolla valkoista kaulassa häntä kippura.Se eli keskipisteenä kodissamme myös kuten edellinenkin. Talutettaessa tapasi paljon kivoja muita taluttajia.Oli myös eräässä puistossa koirani ollessa viellä pentu,mies joka kiroili ja huusi kuin varmaan Hunnien päällikkö Attila joskus ja piti omaa koiraansa sylissään seisoaltaan,kun koirani ihmetteli miksi? Kun koirani joutui koipeaan nostamaan luonnollisista syistä,oli monennäköistä suunsoittajaa kuvioissa mukana,oli talkkareita ja autonnomistajia ja puistotätejä ja mitä hyvänsä vanhoja noita-akkoja,joilla mielenkiinto seksistä oli liuennut koiriin.Joku kirjoitti joskus mielipiteisiin lehdessä,että koiran pitäisi lukea lakia? Ajattelin että nyt meni jo liian pitkälle,kun ei kaikki ihmisetkään tiedä laista mitään.Siitä sain ponnen ensimmäiseen mielipidekirjoitukseen,puolustaessani ihmisen parasta ystävää.
kaksio vuokrakämppääni. Vuokra 100e /kk
- maksua,
kotieläimet kirjoitti:
kaksio vuokrakämppääni. Vuokra 100e /kk
jos käytän itse vuokra-asuntoni wc:ttä? Entä mitä menee vuokraa tunnilta vieraistani,jotka yleensä ovat 2 tuntia kun tulevat kahville kerran kuussa?Pidätkö kovempaa vuokraa,jos käytän rappukäytävän ovea ulos mennessäni ,taikka jos kellarin ovea? Vaikuttaa kuin ylihuolehtisit yksityis-asioistani vuokra isäntäni?Jos olet sairas päästäsi,en ole psykiatri.Hakisit sellaisen jostain muualta,ennenkuin sekoat lopullisesti.
- puuttua vuokran-
maksua, kirjoitti:
jos käytän itse vuokra-asuntoni wc:ttä? Entä mitä menee vuokraa tunnilta vieraistani,jotka yleensä ovat 2 tuntia kun tulevat kahville kerran kuussa?Pidätkö kovempaa vuokraa,jos käytän rappukäytävän ovea ulos mennessäni ,taikka jos kellarin ovea? Vaikuttaa kuin ylihuolehtisit yksityis-asioistani vuokra isäntäni?Jos olet sairas päästäsi,en ole psykiatri.Hakisit sellaisen jostain muualta,ennenkuin sekoat lopullisesti.
antajiin jotka vainoavat koiria.Hitlerkin ehti saada paljon pahaa aikaan,ennenkuin häntä alettiin vasta haukkua hulluksi.Miksi yhteiskunnassamme annetaan kaikkien idioottien hypätä silmille?Siksi että täällä kaikki on muumeja.
- kos ajatellut
puuttua vuokran- kirjoitti:
antajiin jotka vainoavat koiria.Hitlerkin ehti saada paljon pahaa aikaan,ennenkuin häntä alettiin vasta haukkua hulluksi.Miksi yhteiskunnassamme annetaan kaikkien idioottien hypätä silmille?Siksi että täällä kaikki on muumeja.
mihin tämä johtaa.
"Kannattaisi yhteiskunnanpuuttua vuokranantajiin
jotka vainoavat koiria."
Markkinoilta häviäisi paljon vuokra-asuntoja ja
vuokrat nousisivat.
Kissattomat ja koirattomat nostaisivat melkoisen
äläkän.
Minä olen vuokraisäntänä kahdessa kaksiossa.
Jos minun pitäisi huolia niihin koirat/kissat niin
kyseiset kämpät eivät olisi vuokramarkkinoilla. - kotieläimet
kos ajatellut kirjoitti:
mihin tämä johtaa.
"Kannattaisi yhteiskunnanpuuttua vuokranantajiin
jotka vainoavat koiria."
Markkinoilta häviäisi paljon vuokra-asuntoja ja
vuokrat nousisivat.
Kissattomat ja koirattomat nostaisivat melkoisen
äläkän.
Minä olen vuokraisäntänä kahdessa kaksiossa.
Jos minun pitäisi huolia niihin koirat/kissat niin
kyseiset kämpät eivät olisi vuokramarkkinoilla.Minulla itselläni on koira ja kissa maalla. Kaupunkikaksiossani he ovat hoidossa usein vuokralaisella.
Jos seuraavalla vuokralaisella olisi kotieläimiä, tottakai ottaisin heistäkin vuokraa. Raha menee täysin eläinten aiheuttamaan haittaan. Kun he sitten lähtevät pois, minun täytyy saneerata asunto perinpohjin, uudet tapetit / maalit, lattiamatot ym. Haju ei lähde muuten pois. Kissan vessastakin leviää haju, joka tunkeutuu joka paikkaan. Ei vanhemmissa asunoissa ole tehokasta imastointia.
Ymmärrän kotieläinten päälle, siksi tarjoan heillekin asuntoa.
- taloyhtiössä
suvaita lemmikkieläimiä. siitäkin huolimatta useimmat naapurini ulkoiluttavat - ilmeisesti hyvää hyvyyttään joidenkin ulkopuolisten - koiria päivittäin... =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741