turbo

valmet 500

mikä turbo ja syöttöpumppu oisivat hyviä valmettiin kun pitäs saaha paukkuja lisää!??
rattori on valmet 500.

9

8113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Löytyy varmaankin ihan valmis systeemi tuollaiseen 3-pyttyiseen koneeseen ja lienee hinnaltaankin halvemmasta päästä, koska niitä muihinkin merkkeihin ympäty. Turbo lienee merkkiä Schwitzer näissä uudemmissa ennen käyttivät Holsettia.

    • nuhvieltti

      Kysyppäs SCAN-turbo:n valmistajalta (löytyy nettisivut googlella, on muistaakseni belgiassa ja vastaavat sähköpostilla englanniksi), niillä on valmissarjoja valmet 500:nkin kun taannoin sähköpostilla kysyin.

      Se vain on sellainen homma, että viissatasen hinta tuplaantuu turbosarjan asennuksella, joudut tekemään uudet laipat pakosarjaan, ja kun se on monesti niin hapannut, että ei voi hitsata, menee siis uusiksi. Ilmanputsari pitää vaihtaa kuivasuotimeksi, siihen omat kikkansa, että saa imusarjaan asennukset kiinni, öljyntäyttökorkin paikalle pitää tulla paluuöljyliitos, ei saa oikein muualle sellaista toimivaa, siihen saa uudemmista turbo-valmeteista ihan sopivaa jatkoa. Viissatkun kone vaatii melkovarmasti coolerin keulaan mikäli sillä vielä oikeita töitä tehdään. Konepeltiä joutuu muotoilemaan jotta saa putket mahtumaan, öljynlauhdutin on kanssa pakollinen...
      Turbona käynee käytetyistä jonkun 2,7l puolet pienemmästä henkilöautosta löytyvä hukkaportillinen turboahdin. Puolet pienemmästä moottorista siksi, koska ne on tehty vastaamaan tuplasti korkeimmista kierroksista, ja siksi pakovirtaus on 2,7ltr:n/2500 kiekan koneessa sama kuin vaikka ~1,6l/5000rpm:n koneessa.


      Orkkis Minimec käy turbo-valmetiin , kunhan se vain käy jossakin tunnetussa virityspajassa ehostettavana (mm. mynädiesel)

      Sen sanon, että hommaa siinä riittää, eikä sitä enää sen jälkeen kehtaa viissataseksi sanoa. Epäilen myös, että koneen kesto ei riitä vastaamaan sitä viritysastetta minkä jollain 1500-3500 turbosarjalla pitäisi saada, ei siis vastaa tarkoitustaan.

      Helpommalla ja halvemmalla tyydytät tehotarpeen katselemalla jopa viisisatasta halvemmalla saatavia 900-1100 mallin valmeteja.

      No katsotaan jos jollain on muuta sanottavaa ristiin tai myötä!

      • riisselisäätäjä

        Uudet suuttimenkärjet, ja sitte äes perään, ja kokeilemaan koska kone on säädöissä.. ensin hakea maksimiteho ajoitusta säätämällä, ja sitte ku alkaa oleen aika kohdillaan nii sitte ettitään määräruuvista se kohta, että koska syttyy se ketunhäntä piipunpäähän, ni siihen "sinetti". :) turbomoottorissa tarkkaillaan pakosarjan ja ahtimen väriä. helakanpunaista tavoitellaan, keltainen väri tarkoittaa että pienennä syöttöä. Ja tarkkaile lämpömittaria. lämmöt saatta nousta..


      • valmet 500
        riisselisäätäjä kirjoitti:

        Uudet suuttimenkärjet, ja sitte äes perään, ja kokeilemaan koska kone on säädöissä.. ensin hakea maksimiteho ajoitusta säätämällä, ja sitte ku alkaa oleen aika kohdillaan nii sitte ettitään määräruuvista se kohta, että koska syttyy se ketunhäntä piipunpäähän, ni siihen "sinetti". :) turbomoottorissa tarkkaillaan pakosarjan ja ahtimen väriä. helakanpunaista tavoitellaan, keltainen väri tarkoittaa että pienennä syöttöä. Ja tarkkaile lämpömittaria. lämmöt saatta nousta..

        kiitoksia tiedoista.paljonkohan 500 lähtee nuitten jälkeen hevosia?


      • .....
        valmet 500 kirjoitti:

        kiitoksia tiedoista.paljonkohan 500 lähtee nuitten jälkeen hevosia?

        405:ssa on sama lohko ja turbollinen, tehoa löytyy 61 hv DIN. Vammetin 3,3 litran kolmipyttyisestä on otettu turbolla ulos 90 hv DIN, joten kait tuosta pikkulohkotakin ottaa ulos 75 hv DIN, kun syöttöä ja ahtopainetta vain löytyy.


      • nuhvieltti
        ..... kirjoitti:

        405:ssa on sama lohko ja turbollinen, tehoa löytyy 61 hv DIN. Vammetin 3,3 litran kolmipyttyisestä on otettu turbolla ulos 90 hv DIN, joten kait tuosta pikkulohkotakin ottaa ulos 75 hv DIN, kun syöttöä ja ahtopainetta vain löytyy.

        2,7 litran Valmet 310B moottoria käytettiin valmet 565 ja 500, 502 traktoreissa, sekä muutamassa puimurissa sekä 522 Valmet Jehussa, kuormaa-kantavassa metsätraktorissa. Malli vaihtui kumminkin jo 502 S -kokeiluversiossa 311 -tyypin moottoriksi, joka on jo valmiiksi rakennettu turboa ajatellen. Kyselin aikoinaan suolahdesta tuon 310 turbotusta, ja kertoivat että vaihda suosiolla lohko 311CS:ksi. 405 sarjan valmetissa on myös 3 -pyttyinen turbomoottori tyyppinumeroltaan 309, aivan kuten ensimmäisessä valmetin diesel traktorissa 33:ssa.


      • nuhvieltti
        valmet 500 kirjoitti:

        kiitoksia tiedoista.paljonkohan 500 lähtee nuitten jälkeen hevosia?

        Tuolla tyylillä ehkä jotakin 55-60 hv DIN. Sillä ei saa kuin palamattoman polttoaineen sumuamaan mustana taivaalle, aivan turhaan. Valmetin tuntien lämmöt nousee omassa koneessa äkeen vedossa aivan sinetit paikoillaan, tosin kiertää se 2800, joten ei siis aivan vakio siltä osin. Kromiputkella tulee vedätyksessä pikkuinen liekki putken päähän.

        Muistin tuossa vielä sen, että kyllähän se kone saattaa kestää, mutta valmet 500 -mallin heikko paikka on se kytkinakselin väliholkki! Se toimii niinkuin sulake, mutta varaosia ei enää saa kuin teetättämällä. Sen holkin pultit kannattaa muuten tarkistaa, että ovat kiinni, kansi auki ja tarkastamaan. Muistaakseni se on vielä semmoinen klapillinen, eli holkin tulee pikkuisen klonksottaa.


    • leikkimistä

      pistät nehi rahat isomma vaihtoo.

    • Kunttajussi

      ..huitaiset turbollisen 604:sen motin nokkaan.Tein niin ja 500:sta tuli oikein mukava markkikone.Hain motin Nurmijärveltä Suomen Käyttökoneelta.Motti laitettiin pillanpäreiksi ja koottiin uusilla sisäkaluilla, turboon ei satuttu eikä ruiskutuspumppuun liioin.Motti sopii aika mukavasti kun otat alkup.kytkinkopan ja ruuvaat sen 3,3l:sen perään kiinni.Muistaakseni muutamaa pultinreikää piti viilata "lampaanpillulle" eli soikeaksi,niin kaikki pultit saadaan ruuvattua kiinni.Sitten otin kuitenkin varmuussyistä alkup.vauhtipyörän,ettei tule kytkimen sopivuuden takia ongelmia (mulla on nääs parikytkimellinen versio).Sanon suoraan että tuo kytkinakseli on heikoin kohta, mutta pärjää kun muistaa olla helläjalkainen sen kanssa.Kampiakselin pään kiilapyörä piti tehdä sorvissa uusi jossa pienempi halk.kuin 3,3 l:ssa (ei mahdu etuakselin takia pyörimään ja tietysti laturin kiilapyörää samaten ettei latausvalo pala tyhjäkäynnillä). Ilmanputsariksi tietysti kaksois kuivasuodatin ja varoiksi tyhjättävällä syklonilla. Maskipellit piti muotoilla uudestaan turbon putkien takia,ainoastaan keula kelpasi sellaisenaan.Niin ja oma 500:sen syyläri kelpasi,mutta siihenkin tehtiin uusi tuulitunneli ja laitettiin 6-lapainen siivikko. Syyläri menettelee noilla muutoksilla mutta saisi olla yksi pillirivi enempi kuten 604:sen syyläri. Samalla laitettiin hydrostaattinen ohjaus kun sattumalta sellainen originelli 500:sen hydr.etuakseli löytyi, koska 3,3 l:n motissa on tuplapumppu.Olihan siinäkin hiukan töitä,mutta "työn ilo kirkastaa synkimmänkin katseen". Mutta se lopputulos oli/on MAHTAVA kun Holsetin turbo viheltää komeasti kun tieajossa pykälää heittää isommalle. Tuo traktori on kuin nyrkki silmään tuorerehunhaku koneeksi, kelasilppuri pyörii kuin kahvimylly.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe