Luettu!

heisuli

Luin toissayönä 5. osan loppuun! Aikamoista pyöritystä loppua kohti. Hieno lukukokemus, vaikka mielestäni Rowling olisi vähän voinut tiivistää kerrontaansa. 766 sivun sijasta joku 500-600 sivua olisi ollut parempi.

34

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bugiman

      No... Oliko hyvää juonta yms. ? Mä en kerennyt ostaa sitä kirjaa, kun kerkes loppumaan. huoh..

      • heisuli

        Kyllähän kirja mielenkiintoinen on. Kaikenlaista jännää selviää Harrysta ja hänen menneisyydestään. Pienellä tiivistämisellä kirja olisi ollut vielä ansiokkaampi.
        Älä huoli jos kirja pääsi loppumaan, uutta painosta tehdään parhaillaan!


    • Pat Bateman

      Olis voinu olla pidempi! Puolentoista vuorokauden lukemisen jälkeen jäi lievästi pettyny olo ku kirja loppu niin äkkiä! Ei enempää tiivistämistä!

      • heisuli

        Tietenkin jos on die-hard Harry Potter-fani niin sivut loppuvat aina kesken. Ajattelin ihan kirjan rakennetta ja olen tosiaan sitä mieltä, että Rowling olisi voinut tiivistää. "Ei se määrä vaan se laatu"! Tuli välillä olo, että kirjailija on niin rakastunut tarinaansa, ettei malta jättää mitään ideoita pois. Ovatko kaikki tapahtumat todella juonen kannalta välttämättömiä?
        Mutta etten anna väärää kuvaa, haluan sanoa, että kirja oli kuitenkin hieno. Rowlingin kyky kertoa tarinaa on loistava.


      • Tiedonjanoinen
        heisuli kirjoitti:

        Tietenkin jos on die-hard Harry Potter-fani niin sivut loppuvat aina kesken. Ajattelin ihan kirjan rakennetta ja olen tosiaan sitä mieltä, että Rowling olisi voinut tiivistää. "Ei se määrä vaan se laatu"! Tuli välillä olo, että kirjailija on niin rakastunut tarinaansa, ettei malta jättää mitään ideoita pois. Ovatko kaikki tapahtumat todella juonen kannalta välttämättömiä?
        Mutta etten anna väärää kuvaa, haluan sanoa, että kirja oli kuitenkin hieno. Rowlingin kyky kertoa tarinaa on loistava.

        Tiivistämisestä viis, voitko kertoa mitä kirjassa tapahtuu!!


      • heisuli
        Tiedonjanoinen kirjoitti:

        Tiivistämisestä viis, voitko kertoa mitä kirjassa tapahtuu!!

        ...kertoa mitä kirjassa tapahtuu, mutta haluatko todella sitä? Vai odotatko mieluummin sitä, että itse luet joko eng. tai suomenkielisen kirjan?


      • toinen
        heisuli kirjoitti:

        ...kertoa mitä kirjassa tapahtuu, mutta haluatko todella sitä? Vai odotatko mieluummin sitä, että itse luet joko eng. tai suomenkielisen kirjan?

        No kerropas, että kuka niistä henkilöistä kuolee siinä kirjassa?


      • Fawkes
        toinen kirjoitti:

        No kerropas, että kuka niistä henkilöistä kuolee siinä kirjassa?

        jos ihan välttämättä haluut tietää, syytä sit ittees.
        Sirius.
        ja mä muuten en TAATUST anna sitä anteeks. se oli ihan liian tärkee ja paras hahmo kuolemaan. tai no, ei kai se sit kumminkaa ollu kun siit ei tehty ees aavetta. *nyyh*


      • toinen
        Fawkes kirjoitti:

        jos ihan välttämättä haluut tietää, syytä sit ittees.
        Sirius.
        ja mä muuten en TAATUST anna sitä anteeks. se oli ihan liian tärkee ja paras hahmo kuolemaan. tai no, ei kai se sit kumminkaa ollu kun siit ei tehty ees aavetta. *nyyh*

        Jaa vai Sirius? Ite odotin Dumbledoria, Ronia tai Hagridia kuolemaan, mutta Sirius ei käynyt mielessäkään. En malta odottaa että tuo käännetään suomeksi!


      • Pat Bateman
        Fawkes kirjoitti:

        jos ihan välttämättä haluut tietää, syytä sit ittees.
        Sirius.
        ja mä muuten en TAATUST anna sitä anteeks. se oli ihan liian tärkee ja paras hahmo kuolemaan. tai no, ei kai se sit kumminkaa ollu kun siit ei tehty ees aavetta. *nyyh*

        Kai sä katoit eilen sen Rolwingin esiintymisen? Siinähän se perusteli Siriuksen kuoleman aika hyvin... Ja vaikka mä en halunnu myöskään et se kuolis, ni ei se nyt niin kovin tärkeä hahmo ollu, jos Rowling kerta tappo sen. Sitäpaitsi se oli kakara. Ei kovin kypsää puhaan viistoista vuotiaalta ryhtyä kiusaamaan kouluakaveria vaan sen takia et sillä on tylsää...


      • niinpä
        Fawkes kirjoitti:

        jos ihan välttämättä haluut tietää, syytä sit ittees.
        Sirius.
        ja mä muuten en TAATUST anna sitä anteeks. se oli ihan liian tärkee ja paras hahmo kuolemaan. tai no, ei kai se sit kumminkaa ollu kun siit ei tehty ees aavetta. *nyyh*

        Sirius oli kolmos kirjan jälkeen mun lempihahmo! se oli (luotu!) niin ilone ja pystyin kuvitteleen sen elävänä ihmisenä.. oikeesti porasin sen koko illan ku luin loppuun!! ny kirja on ollu mulla kuus päivää ja oon lukenu sen kolme kertaa läpi. silti nousee tippa linssiin aina ku sirius mainitaan.. *itkus* tunteellinenko..?!! :)


      • No onko
        niinpä kirjoitti:

        Sirius oli kolmos kirjan jälkeen mun lempihahmo! se oli (luotu!) niin ilone ja pystyin kuvitteleen sen elävänä ihmisenä.. oikeesti porasin sen koko illan ku luin loppuun!! ny kirja on ollu mulla kuus päivää ja oon lukenu sen kolme kertaa läpi. silti nousee tippa linssiin aina ku sirius mainitaan.. *itkus* tunteellinenko..?!! :)

        Oks harrylla enää yhtään sukulaista elossa


      • Pat Bateman
        No onko kirjoitti:

        Oks harrylla enää yhtään sukulaista elossa

        On. Dursleyt. Mut Siriushan ei ollu Harryn verisukulainen.


      • Pat Bateman
        niinpä kirjoitti:

        Sirius oli kolmos kirjan jälkeen mun lempihahmo! se oli (luotu!) niin ilone ja pystyin kuvitteleen sen elävänä ihmisenä.. oikeesti porasin sen koko illan ku luin loppuun!! ny kirja on ollu mulla kuus päivää ja oon lukenu sen kolme kertaa läpi. silti nousee tippa linssiin aina ku sirius mainitaan.. *itkus* tunteellinenko..?!! :)

        Ehkä vähän. Mut en mäkään ollu kovin ilonen ku Sirius kuoli, ja mä olin sille ihan killissä ku se haukku Severusta Snivellukseks... Jotenki se vaivaa et se kuoli. Johtuu ehkä siitä et on tottunu näkee sitä kaikissa fikeissä mitkä sijoittuu sodan jälkeiseen aikaan..
        Mut se kuolintapa oli aika inhottava, ku mä en ees oo varma tajusko et se tukuolemaan parin sekunnin päästä, ja muutenki... Mut Rowling tosiaan perusteli sen aika hyvin eilen...


      • Fawkes
        niinpä kirjoitti:

        Sirius oli kolmos kirjan jälkeen mun lempihahmo! se oli (luotu!) niin ilone ja pystyin kuvitteleen sen elävänä ihmisenä.. oikeesti porasin sen koko illan ku luin loppuun!! ny kirja on ollu mulla kuus päivää ja oon lukenu sen kolme kertaa läpi. silti nousee tippa linssiin aina ku sirius mainitaan.. *itkus* tunteellinenko..?!! :)

        mäki itkin silmäni ruvelle kun sain loppuun. mä tosin en oo pystyny lukee enää toista kertaa, mä en haluu et se kuolee "taas".
        hmph. jos rowling tappaa vielä lupinin ja snapen seuraavas kirjas nii mä en enää lue... no jaa, vähän turhaa sanoo tollasta kun luen sit lopulta kumminki.
        kaipa mäki sen kohta luen uudestaan, kun oon hyväksyny Siriuksen murhan..


      • pisara
        Fawkes kirjoitti:

        mäki itkin silmäni ruvelle kun sain loppuun. mä tosin en oo pystyny lukee enää toista kertaa, mä en haluu et se kuolee "taas".
        hmph. jos rowling tappaa vielä lupinin ja snapen seuraavas kirjas nii mä en enää lue... no jaa, vähän turhaa sanoo tollasta kun luen sit lopulta kumminki.
        kaipa mäki sen kohta luen uudestaan, kun oon hyväksyny Siriuksen murhan..

        mä olin ihan shokissa kun sirius kuoli ja itkin pitkään ja hartaasti aina kirjan loppuun saakka..sirius on mun lempihahmo jamesin,lupinin ja dumbledoren rinnalla:)
        Mä (toisin kuin ehkä aika monet muut) rakastin sitä kohtaa yli kaiken missä harry katseli sitä snapen muistoa.Ei se musta kylläkään ollu mitenkään reilua snapea kohtaan mitä sillon tapahtu,mut se oli tosi mahtavaa kun sai lukea jamesista,lupinista ja siriuksesta:)
        Heti kun mä pystyn,niin mä luen ton kirjan uudestaan..


      • angel_fire
        pisara kirjoitti:

        mä olin ihan shokissa kun sirius kuoli ja itkin pitkään ja hartaasti aina kirjan loppuun saakka..sirius on mun lempihahmo jamesin,lupinin ja dumbledoren rinnalla:)
        Mä (toisin kuin ehkä aika monet muut) rakastin sitä kohtaa yli kaiken missä harry katseli sitä snapen muistoa.Ei se musta kylläkään ollu mitenkään reilua snapea kohtaan mitä sillon tapahtu,mut se oli tosi mahtavaa kun sai lukea jamesista,lupinista ja siriuksesta:)
        Heti kun mä pystyn,niin mä luen ton kirjan uudestaan..

        mä olen ymmärtänyt asian niin, että
        sirius SAATTAA(?!) olla vielä elossa...

        en ole itse lukenut kirjaa, mutta
        tuttujen puheista voisin päätellä niin...

        eräskin sanoi, että se loitsu?! joka
        tappoi siriuksen oli väriltään punainen...
        ei vihreä... avadra kedavra (no kun en osaa
        sitä kirjoittaa...) on vihreä... ei punainen!

        mut mun täytyy kait hommata se kirja itse
        ja lukea ennen kuin lörpötän liikaa...

        peace, love, silver and green;
        -ang_


      • Maya
        angel_fire kirjoitti:

        mä olen ymmärtänyt asian niin, että
        sirius SAATTAA(?!) olla vielä elossa...

        en ole itse lukenut kirjaa, mutta
        tuttujen puheista voisin päätellä niin...

        eräskin sanoi, että se loitsu?! joka
        tappoi siriuksen oli väriltään punainen...
        ei vihreä... avadra kedavra (no kun en osaa
        sitä kirjoittaa...) on vihreä... ei punainen!

        mut mun täytyy kait hommata se kirja itse
        ja lukea ennen kuin lörpötän liikaa...

        peace, love, silver and green;
        -ang_

        Ei Sirius ole elossa. Minä sain sellaisen käsityksen, ettei se loitsu tappanut Siriusta, vaan se kuoli, kun se kaatui sen esiripun taakse. Koska et ole lukenut kirjaa, se on vähän vaikeaa selittää. Viimeinen taistelu käytiin sellaisessa suuressa atriumissa, jossa oli iso näyttämö ja sen esiripun takaa kuului kuisketta. Ymmärsin sen niin, että se on kuin esirippu/verho elämän ja kuoleman välissä. Hyvin proosallista ja aika kaunis ajatus. Pidin todella siitä vertauskuvasta. Joten, kun Sirius kaatui sen läpi, niin se siirtyi elävien maailmasta kuolleiden maailmaan.

        Ja aivan lopussa Melkein-Päätön-Nick selittää Harrylle, ettei Siriuksesta ole tullut aavetta vaan se on kuollut, siirtynyt lopullisesti pois tästä maailmasta.


      • Maya
        Pat Bateman kirjoitti:

        Kai sä katoit eilen sen Rolwingin esiintymisen? Siinähän se perusteli Siriuksen kuoleman aika hyvin... Ja vaikka mä en halunnu myöskään et se kuolis, ni ei se nyt niin kovin tärkeä hahmo ollu, jos Rowling kerta tappo sen. Sitäpaitsi se oli kakara. Ei kovin kypsää puhaan viistoista vuotiaalta ryhtyä kiusaamaan kouluakaveria vaan sen takia et sillä on tylsää...

        En tiedä minkä ikäinen olet, mutta 15-vuotiaat ON kakaria. :)

        Tosin eihän Sirius ENÄÄ mikään kakara ollut. Hiukan itsekäs kyllä, mutta toisaalta se on ymmärrettävää ja anteeksiannettavaa kaiken sen jälkeen, mitä se on kokenut. 13 vuotta Azkabanissa syyttömänä... Luulen, että Sirius oli hiukan kasvanut 15-vuotiaasta. :) Olihan niillä edelleenkin Kalkaroksen kanssa katkeruutta, mutta sekin on ymmärrettävää, eikä perustu pelkästään niiden nuoruuden tapahtumiin.

        Ja James oli (ainakin minusta) pahempi kiusaaja. Tai kai ne molemmat oli yhtä ilkeitä Kalkarokselle, mutta jotenkin James vaikutti ylimielisemmältä. Olen tuntenut sellaisia poikia aikoinaan... Yök! Onneksi ne aikuistuu, kuten James ja Sirius, suurin osa. :)


      • Pat Bateman
        Maya kirjoitti:

        En tiedä minkä ikäinen olet, mutta 15-vuotiaat ON kakaria. :)

        Tosin eihän Sirius ENÄÄ mikään kakara ollut. Hiukan itsekäs kyllä, mutta toisaalta se on ymmärrettävää ja anteeksiannettavaa kaiken sen jälkeen, mitä se on kokenut. 13 vuotta Azkabanissa syyttömänä... Luulen, että Sirius oli hiukan kasvanut 15-vuotiaasta. :) Olihan niillä edelleenkin Kalkaroksen kanssa katkeruutta, mutta sekin on ymmärrettävää, eikä perustu pelkästään niiden nuoruuden tapahtumiin.

        Ja James oli (ainakin minusta) pahempi kiusaaja. Tai kai ne molemmat oli yhtä ilkeitä Kalkarokselle, mutta jotenkin James vaikutti ylimielisemmältä. Olen tuntenut sellaisia poikia aikoinaan... Yök! Onneksi ne aikuistuu, kuten James ja Sirius, suurin osa. :)

        Mä oon ite just 15, ja vaikka mua on kiusattu koulussa viimeaikoina(ja niinki tyhmästä syystä ku että mä oon hevoshullu...)ni ei ne oo koskaan mua ruvennu ärsyttämään ihan ajan kuluks... Tosin et muhun ei oo ikinä koskettu fyysisesti, vaikka sillonhan niille olis käynä tosi ohrasesti.

        Ja kyllä mä ymmärrän Siriusksen itsekkyyttä, raukka ollu vankilassa 12 vuotta ja muutenki joutuu nyt olemaan yksi. Silti se et se kaivo vielä sen vanhan Snivelluksen esiin... Ja sehän se oli joka alotti sen jutun, siis siellä talossa, ku ei voinu sitä sietää et Severus käski Harryn istua! Vaikka olishan severuski voinu vähän käyttäuytyä kypsemmin, mut toisaalta, Sirius yritti tappaa sen pentuna... Sellasta olis tosi vaikeeta antaa anteeks...

        Joo, totta, Jameshan se oli joka alott sen, ku Sirius vaitti tylsyyttään, ja muutenki... Mut Mä kanssa oletan että ne kaikki on ees vähän kasvanu 15 vuotiaista aikuisiks...
        James oli tosiaan aika... Huh...
        Omituista oli vaan se miten avuton Severus oli, ja sit ku se pääs taikasauvaaansä käsiks se ilmeisesti käytti jotain pimeää taika... Mä en usko et Tylypahkassa opetetaan laikkaamaan kenenkään poskea auki... Tai no, olikohan se loitsu nyt niin omituinen, enemmän se puolustuskyvyttömyys ihmetytti... Ilemisesti Severus oli enemmän lukutoukka ku kaksintaistelija,mut kaipa se siellä Kuolonsyöjänä vähän kehitty...


      • Maya
        Pat Bateman kirjoitti:

        Mä oon ite just 15, ja vaikka mua on kiusattu koulussa viimeaikoina(ja niinki tyhmästä syystä ku että mä oon hevoshullu...)ni ei ne oo koskaan mua ruvennu ärsyttämään ihan ajan kuluks... Tosin et muhun ei oo ikinä koskettu fyysisesti, vaikka sillonhan niille olis käynä tosi ohrasesti.

        Ja kyllä mä ymmärrän Siriusksen itsekkyyttä, raukka ollu vankilassa 12 vuotta ja muutenki joutuu nyt olemaan yksi. Silti se et se kaivo vielä sen vanhan Snivelluksen esiin... Ja sehän se oli joka alotti sen jutun, siis siellä talossa, ku ei voinu sitä sietää et Severus käski Harryn istua! Vaikka olishan severuski voinu vähän käyttäuytyä kypsemmin, mut toisaalta, Sirius yritti tappaa sen pentuna... Sellasta olis tosi vaikeeta antaa anteeks...

        Joo, totta, Jameshan se oli joka alott sen, ku Sirius vaitti tylsyyttään, ja muutenki... Mut Mä kanssa oletan että ne kaikki on ees vähän kasvanu 15 vuotiaista aikuisiks...
        James oli tosiaan aika... Huh...
        Omituista oli vaan se miten avuton Severus oli, ja sit ku se pääs taikasauvaaansä käsiks se ilmeisesti käytti jotain pimeää taika... Mä en usko et Tylypahkassa opetetaan laikkaamaan kenenkään poskea auki... Tai no, olikohan se loitsu nyt niin omituinen, enemmän se puolustuskyvyttömyys ihmetytti... Ilemisesti Severus oli enemmän lukutoukka ku kaksintaistelija,mut kaipa se siellä Kuolonsyöjänä vähän kehitty...

        Niin, onhan 15-kesäiset aika typeriä ja julmia. Itse olen hiukan vanhempi, mutte eipä niistä munkaan teinivuosista niin kauaa ole. :)

        Kiusaaminen on aina kamalaa, enkä yrittänytkään puolustella Siriusta ja Jamesia. Jos siis sen vaikutelman sait. Harry Potterit ovat kyllä omalla tavallaan hyvin opettavaisia. Siriuksesta ja Jamesista huomaa, miten mukavimmiltakin vaikuttavat ihmiset saattavat olla todella julmia.

        Mutta, kuten sanoin, Sirius ja Kalkaros ovat molemmat aikuisia ja niiden välillä on paljon muutakin kaunaa, kuin menneet kouluvuodet. Kalkaroksesta tuli Kuolonsyöjä, Sirius katkeroitui Jamesin ja Lilyn kuolemasta. Kaikkea sellaista on aika vaikea unohtaa. Ja toisaalta, enpä ole nähnyt Kalkarokseltakaan paljoa anteeksiantoa...

        Ja siitä Kalkaroksen loitsimistaidosta. Sain sellaisen käsityksen, että Kalkaros oli koulussa kamala lukutoukka. Varmaan se vähän "itseopiskeli" kaikenlaista, mm. kiellettyjä loitsuja. Kyllähän esim. Hermione osaa vaikka mitä vähän edistyneempää, tosin ei kai mitään pimeitä loitsuja. Ja Harryltahan kaikki tulee ihan itsestään. :)


      • Pat Bateman
        Maya kirjoitti:

        Niin, onhan 15-kesäiset aika typeriä ja julmia. Itse olen hiukan vanhempi, mutte eipä niistä munkaan teinivuosista niin kauaa ole. :)

        Kiusaaminen on aina kamalaa, enkä yrittänytkään puolustella Siriusta ja Jamesia. Jos siis sen vaikutelman sait. Harry Potterit ovat kyllä omalla tavallaan hyvin opettavaisia. Siriuksesta ja Jamesista huomaa, miten mukavimmiltakin vaikuttavat ihmiset saattavat olla todella julmia.

        Mutta, kuten sanoin, Sirius ja Kalkaros ovat molemmat aikuisia ja niiden välillä on paljon muutakin kaunaa, kuin menneet kouluvuodet. Kalkaroksesta tuli Kuolonsyöjä, Sirius katkeroitui Jamesin ja Lilyn kuolemasta. Kaikkea sellaista on aika vaikea unohtaa. Ja toisaalta, enpä ole nähnyt Kalkarokseltakaan paljoa anteeksiantoa...

        Ja siitä Kalkaroksen loitsimistaidosta. Sain sellaisen käsityksen, että Kalkaros oli koulussa kamala lukutoukka. Varmaan se vähän "itseopiskeli" kaikenlaista, mm. kiellettyjä loitsuja. Kyllähän esim. Hermione osaa vaikka mitä vähän edistyneempää, tosin ei kai mitään pimeitä loitsuja. Ja Harryltahan kaikki tulee ihan itsestään. :)

        Joo, en mä mitään 'puolustavaa' käsitystä saanukkaan.

        Hah, se päivä ku Severus pyytää /antaa yhtään kenellekkään antaaks on se päivä ku Saatana luistelee helvetissä... Sen veraan ylpee se on... Mut Sirius yritti tappaa sen. Mä en vaan jaksa kuvitella miltä se tuntuu tietää et joku tosiaan tahtoo et sä kuolisit pis. Tai ups, tiedänpäs. Tulin leikkineeks lasinsiruilla julkisessa tapahtumassa(en mä hullu nyt itteeni meinannu tappaa!) ja seuraavana päivänä koulussa mulle huus pari poikaa 'miks toi on viel elossa', ja 'miks et tappanu ittees?' Paskaiset. No, mä kostan... Mut se kyllä tuntuu inhalta, joten voi olla vähän katera jo toinen on tosiaan yrittäny tappaa sut...

        Nii, ilmeisesti Severus luki paljon ja käytti sauvaansa vaan sillon ku oli pakko. Mitenköhän se kuolonsyöjänä sitä heilutteli?


      • 2018kaikkiluettu
        heisuli kirjoitti:

        Tietenkin jos on die-hard Harry Potter-fani niin sivut loppuvat aina kesken. Ajattelin ihan kirjan rakennetta ja olen tosiaan sitä mieltä, että Rowling olisi voinut tiivistää. "Ei se määrä vaan se laatu"! Tuli välillä olo, että kirjailija on niin rakastunut tarinaansa, ettei malta jättää mitään ideoita pois. Ovatko kaikki tapahtumat todella juonen kannalta välttämättömiä?
        Mutta etten anna väärää kuvaa, haluan sanoa, että kirja oli kuitenkin hieno. Rowlingin kyky kertoa tarinaa on loistava.

        Hyvin vanha ketju mutta, jos joku nyt mahtaa lukea tätä niin kyllä, kaikki asiat ovat äärimmäisen tärkeitä juonen kannalta


    • Idea

      Kirja

      oli

      upea.

      Olen sanaton. Itkettää kun edes ajattelee kirjaa.
      Siinä selvisi niin paljon asioita ja yhtä paljon jäi asioita hämärän peittoon.
      En osaa sanoin kuvailla kirjan aiheuttamaa tunnekuohua. Olipas upea kirja.

      Harmi kun kirja loppui kesken...
      Ikävä Harrya!! Miten tätä jaksaa odottaa seuraavan kirjan ilmestymiseen..? Paras lukea kirja uudestaan.

      • Eppu

        Kuka on Sirius?! :() Oon kyllä lukenut neljä ekaa, mut kuka se Sirius on??


      • heisuli
        Eppu kirjoitti:

        Kuka on Sirius?! :() Oon kyllä lukenut neljä ekaa, mut kuka se Sirius on??

        Sirius Musta oli Harryn kummisetä, ja 3. kirjassa hän oli paljon mukana, eli oli nimenomaan se Azkabanin vanki.
        5. osassa hänelle tosiaan käy huonosti.


    • minä

      Kenen kaa harry alkaa seurustella?

      • Winky

        Harry rakastuu Cho Changiin. Tämä tieto on hankittu 5. kirjasta minun kielitaidolla, joten saatan olla ymmärtänyt jonkun asian väärin!!!


      • ????
        Winky kirjoitti:

        Harry rakastuu Cho Changiin. Tämä tieto on hankittu 5. kirjasta minun kielitaidolla, joten saatan olla ymmärtänyt jonkun asian väärin!!!

        Kiitän


      • iiiiiii
        ???? kirjoitti:

        Kiitän

        Mikä se rowlingin perustelu muka oli siriuksen kuolemalle kun en nähnyt sitä?


      • mimmu
        iiiiiii kirjoitti:

        Mikä se rowlingin perustelu muka oli siriuksen kuolemalle kun en nähnyt sitä?

        Aattelin kun en kerenny saamaan sitä kirjaa loppu kesken... niin miten sirius kuolee? murhattiinks se? nyyh......:(


    • 6271837277183

      Munolassa kirjassa on 1050 sivua :)

      • Pls

        Hei, oliks pakko laittaa viestiä 15 vuotta vanhaan ketjuun =D


      • potterfani84

        Alkuperäisessä siis englanninkielisessä on tuo 766 sivua. Suomenkielisessä taas on 1050 sivua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe