se entisöinti?

puleeraus

Voi hyvätihmiset, miksi te (entisöitte)niitä
vuosisatoja patinoituneita huonekalujanne?
voin antiikki kauppiaana sanoa että90%pilaatte ja
aiheutatte korjaamatonta vahinkoa,eihän nisstä vanhoista ole tarkoitus uusia tehdä?

10

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan itselle

      Ei me niitä sulle anneta puoli-ilmaiseksi että saat myytyä ne ja kiskottua välistä. Me päätämme ihan itse, että miltä haluamme huonekalujemme näyttävän.

      • puleeraus

        eikös liiketoiminta perustu voittoon?niin sinä maksat myös jokapäiväisessä elämässäsi jollekkin VÄLISTÄ.


      • puleeraus

        palatakseni edelliseen,olen lopettanut ostamisen yksityisiltä sillä syy on juuri tuo kateus.nykyään ostan enlanti,saksa,ranskasta ja joudun myös maksamaan VÄLISTÄ


    • puhut

      Ihmiset sanovat entisöineensä kun ovat kaapineet entiset koristemaalaukset ym maalit pois ja maalanneet tai muuten pintakäsitelleet huonekalun. Voihan sellaista tosin tehdä, mutta ei se sitten entisöintiä ole. Entisöinnissähän säilytetään ja huolletaan kaikki mikä suinkin voidaan säilyttää.

    • kkkkk...........

      ... duunaisimme Picasson tauluun vähän "omaa kivaa", jos kerran se meitä miellyttää.

      Sinun iloksihan me emme sisusta tai tavaroitamme puunaa - jokainen tekee omalleen mitä tahtoo.

      Jälleenmyyntiarvo saattaa laskea, mutta sepä ei olekkaan kaikille tärkeintä - ainoastaan köyhille.

    • no siksi kai...

      Koska haluan huonekalun näyttävän suunnilleen siltä, miltä se näytti alkuperäisessä asussaan. Kotonani oli täyspuiset käsintehdyt maalaistyyliset huonekalut, jotka 60-luvulla maalattiin kaikki samalla maalilla, joka on myöhemmin törkeästi lohkeillut ja puoliksi irronnut. Poistin huonekaluista maalipinnan ja petsasin sen samanväriseksi kuin se oli alkuperäisessä asussaan. Eihän se sama ole, muttei se paljon poikkea ulkonäöllisesti.

      Eri asia ovat jo alunperin maalatut huonekalut, joihin yritetään tehdä itse jotain liian hienoja koristuksia. Tai sitten talonpoikaistyyppiset huonekalut, joista yritetään ulkonäöllisesti saada hienompia okraamalla ja kaiverruksia lisäämällä.

      Entisöidä voi myös hyvällä maulla. Jos esine miellyttää tuunattuna enemmän silmää ja sillä on tunnearvoa enemmän kuin jostain antiikkiliikkestä ostetusta tunkkaisesta 70-luvun talosta korjatusta kuolinpesästä, on asia ok.

      • minä myös

        sen järkeilen. Harmittaa, että nuorempana en osannut arvostaa esim. mummilta saatuja n. 1930 - 1940 luvulta olevia nojatuoleja. Maalattiin surutta nätit tummaksi petsatut puiset käsinojat paksulla mustalla maalilla, ja ihan surutta ilman mitään pohjatietämystä mistään kunnostamisesta. Nyt aion kuoria maalit pois ja paljastaa taas alkuperäisen pinnan. Tänä päivänä sitä arvostaa ihan eri tavalla entisajan käsityötä, ja nimenomaan vanhoja kalusteita. Eihän sellaisia täyspuisia, "kunnon" huonekaluja tahdo saada enää mistään. Enemmän porukat tosiaan tekee tuhoa kalusteille kuin "kunnostaa", siitä olen samaa mieltä. Huonosti "kunnostettua" kalustetta on hankala jälleenkäsitellä, kun useimmiten ei ole tehty pohjatöitä kunnolla.

        En ole koskaan aiemmin pahemmin koskenut puutyökaluihin, olen vasta viimeisen vuoden sisään ollut kiinnostunut asiasta, ja olen yllättynyt, miten kallista ja hidasta hommaa on pelkkä raaka kunnostaminen, saati sitten entisöinti. Se on kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa, ainakin jos haluaa että tulee kaunista ja huolelista jälkeä. Nyt kun olen joutunut alusta asti hankkimaan kaikenlaista työkalua, liuottimia, pensseleitä, sikliä, hiontavälineitä, ruuvimeisseliä ym., olen todella yllättynyt miten kalliiksi yksi vaivainen pikku kaapintekele tuleekaan...


    • harrastaja1

      ensitsöinti tarkoittaa kai nykyisin ihan kaikkea mikä koskee huonekalulle tehtävää muutosta. Entisöintihän on kuitenkin alkujaan huonekalun kunnon kohentamista ja vikojen ja virheiden paikkausta. Sitten alettiin tehdä huonekaluista takaisin alkuperäisen näköisiä uusilla konsteilla eikä se ole enää entisöintiä lainkaan! Jos tahdotaan tehdä uudenveroisiksi niin sitten tehdään kuten alunperinkin on tehty ja vain se mikä on pakko.

      Huonekalun arvo todella katoaa sitä mukaan kun siitä katoaa vanha ja alkuperäinen oli se sitten maali tai kangas tai mikä tahansa muu.

      Joku kirjoitti että tahtoo kalusteen alkuperöiseksi. Kuitenkin ehkä se tuli maalattua eri maalilla, onhan nyt niin pirun kivoja huonekalumaaleja... ja vaahtomuovia..

      Jokainen tekee oman valinnan ja jos on sitä mieltä että vain uusi on kaunis niin sitä pitää tehdä, mutta kannattaa miettiä tekisikö sen jollekkin vähemmän arvokkaalle ja ainutlaatuiselle kalusteelle? Eli miksi ei osteta jotakin roinaa ja kunnosteta sitä ja myydä sitä arvostavalle se kalusto joka on käyttökuntoinen alkuperäisenäkin?

      Korneinta oli tuo 70-luvun maalaus miranolilla jolla meni kaluja pilalle tuhottomasti! Ja nyt oli tuo toinen ääripää kun kaikki puhdistettiin puulle! Maalattu kaluste on tehty sellaiseksi ja sellaisena se on oikea, puulla olevat ovat usein aika kurjan näköisiä muka patinoineen..

      • en..

        edes huonekaluja maalaisi,vaan käsittelisin ne esim petsillä,vahalla tai öljyllä,mielestäni puu on liian kaunista peitettäväksi koska siinä häviää se yksilöllisyys,makuasia tietysti.Tosiaan monia hienoja huonekalu yksilöitä on kyllä pilattu maalaamalla ne myrkyn vihhreäksi tai jonkun muun väriseksi,toivottavasti se trendi ei enää koskaan palaa.


      • harrastaja1
        en.. kirjoitti:

        edes huonekaluja maalaisi,vaan käsittelisin ne esim petsillä,vahalla tai öljyllä,mielestäni puu on liian kaunista peitettäväksi koska siinä häviää se yksilöllisyys,makuasia tietysti.Tosiaan monia hienoja huonekalu yksilöitä on kyllä pilattu maalaamalla ne myrkyn vihhreäksi tai jonkun muun väriseksi,toivottavasti se trendi ei enää koskaan palaa.

        Yksilöllisyys häviää siinä kun kalusteen alkuperää ei kunnioiteta. Tai jos yksilöllisyys on sitä, että samanlaista ei ole niin.. Tosin noita vanhoja mööpeleitä harvoin on kahta ihan samanlaista olemassakaan ellei ole pariksi tehty.

        Alkuperä on mielestäni edelleen se, mikä on kaluston arvonmukaista kohtelua oli se sitten uusi maali tai petsi. Vaha ja öljy ei vanhoihin kalusteisiin alunoerin ole kuulunut ja petsikin on lakattu päälle kauniin kiiltäväksi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe