opettavat HARHAOPPIA siitä, kuka on Jumalalle kelvollinen uskovainen.
Miksi he tekevät niin?
Vanhoillislestadiolaiset
89
18372
Vastaukset
- Muhos
aivopesu aloitetaan jo kehdossa ja sitä jatketaan koko lapsuuden ajan. Lapsi on hyvin herkkä uskomaan vanhempiaan. Näin tuo harhaoppi elää sukupolvelta toiselle.
- hjljhjklh
ketään ei pakoteta olemaan lestadiolainen
jokainen siihen kuuluva voi luopua siitä jos
haluaa. - Muhos
hjljhjklh kirjoitti:
haluaa.että yksi uskovaisiksi itseään nimittävä joukko on ruvennut vääristelemään Raamattua ja ylpistellen opettamaan olevansa ainoa oikea uskovaisjoukko maailmassa.
En voi hyväksyä VALHETTA ei-uskovaisten kohdalla - saati sitten uskovaisten kohdalla. - Avarakatseinen
Muhos kirjoitti:
että yksi uskovaisiksi itseään nimittävä joukko on ruvennut vääristelemään Raamattua ja ylpistellen opettamaan olevansa ainoa oikea uskovaisjoukko maailmassa.
En voi hyväksyä VALHETTA ei-uskovaisten kohdalla - saati sitten uskovaisten kohdalla.Vaihtoehtohan on ainakin teoriassa mahdollinen, eikö totta?
Millä perustelet sen että he eivät ole ainoita oikeita?
Ja toisaalta jos TIEDÄT että he ovat väärässä tässä kohdassa niin mikset vain kylmänrauhallisesti ole välittämästä heistä?
Anna heidän luulla mitä luulevat ja elä sinä omaa elämääsi parhaaksi katsomallasi tavalla. - Muhos
Avarakatseinen kirjoitti:
Vaihtoehtohan on ainakin teoriassa mahdollinen, eikö totta?
Ja toisaalta jos TIEDÄT että he ovat väärässä tässä kohdassa niin mikset vain kylmänrauhallisesti ole välittämästä heistä?
Anna heidän luulla mitä luulevat ja elä sinä omaa elämääsi parhaaksi katsomallasi tavalla.Jos on yhtään lukenut Raamattua, niin voi helposti todeta tuon vanhoillisten "vain me"-opin vääräksi ja Raamatun vastaiseksi.
Jeesus:
"Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
"Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä pois."
Ja paljon paljon muuta Raamatusta. Ei kuule Jumala ole rakentanut pelastussuunnitelmaansa pientä lestadiolaisjoukkoa varten vaan Jumala on rakentanut pelastussuunnitelmansa
KAIKKIA IHMISIÄ VARTEN!!
Kuka ikinä missä päin maailmaa tahansa Jeesuksen ohjeiden mukaisesti lähestyy Häntä ja pyytää syntejään anteeksi, niin hän myöskin saa ne anteeksi Jeesukselta ja samalla ihmisestä tulee jäsen suureen Jumalan lasten perheväkeen.
Ei tuossa asiassa ratkaise yhtään mitään mahdollinen avara- tai kapeakatseisuus vaan RAAMATUN SANA. - Kallen kosto
Muhos kirjoitti:
Jos on yhtään lukenut Raamattua, niin voi helposti todeta tuon vanhoillisten "vain me"-opin vääräksi ja Raamatun vastaiseksi.
Jeesus:
"Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
Ja paljon paljon muuta Raamatusta. Ei kuule Jumala ole rakentanut pelastussuunnitelmaansa pientä lestadiolaisjoukkoa varten vaan Jumala on rakentanut pelastussuunnitelmansa
KAIKKIA IHMISIÄ VARTEN!!
Kuka ikinä missä päin maailmaa tahansa Jeesuksen ohjeiden mukaisesti lähestyy Häntä ja pyytää syntejään anteeksi, niin hän myöskin saa ne anteeksi Jeesukselta ja samalla ihmisestä tulee jäsen suureen Jumalan lasten perheväkeen.
Ei tuossa asiassa ratkaise yhtään mitään mahdollinen avara- tai kapeakatseisuus vaan RAAMATUN SANA.Sano nyt jokin maailmaa kattava tapahtuma,jota ei ole uutisissa ollut vaan tulee huomisillan uutisiin.
Jos se tapahtuu mitä sanot niin olet profeetta muuten vain sanoilla tuulta pieksävä pahanilkinen hurskastelija. - Kallen kosto
Muhos kirjoitti:
Jos on yhtään lukenut Raamattua, niin voi helposti todeta tuon vanhoillisten "vain me"-opin vääräksi ja Raamatun vastaiseksi.
Jeesus:
KAIKKIA IHMISIÄ VARTEN!!
Ei tuossa asiassa ratkaise yhtään mitään mahdollinen avara- tai kapeakatseisuus vaan RAAMATUN SANA.Taisi olla liiankin suuri vaatimus, mutta vaikkapa jokin suomen tapaus joka tapahtuu huomenna iltapäivällä.
- Äidinkieli
Kallen kosto kirjoitti:
Taisi olla liiankin suuri vaatimus, mutta vaikkapa jokin suomen tapaus joka tapahtuu huomenna iltapäivällä.
on maan nimi ja se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
- Kallen kosto
Äidinkieli kirjoitti:
on maan nimi ja se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
suomenkiko... no josjoskus tulevaisuudessa teen senkin, riippuu aivan suomesta itsestään.
- Ajatusviiva
Kallen kosto kirjoitti:
suomenkiko... no josjoskus tulevaisuudessa teen senkin, riippuu aivan suomesta itsestään.
on havaittu.
- Kallen kosto
Ajatusviiva kirjoitti:
on havaittu.
Näyttää kyllä positiiviselta jo että huomaat että tyhmyyttäkin on.
No etkai käyttänyt peilikikkaa jotta sen...... - Nuin
Muhos kirjoitti:
että yksi uskovaisiksi itseään nimittävä joukko on ruvennut vääristelemään Raamattua ja ylpistellen opettamaan olevansa ainoa oikea uskovaisjoukko maailmassa.
En voi hyväksyä VALHETTA ei-uskovaisten kohdalla - saati sitten uskovaisten kohdalla.Kyllähän he totisesti uskovat sen itsekin.
Puhuvat kuten uskovatkin. Se ON totta heille. - ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
Jeesus:
KAIKKIA IHMISIÄ VARTEN!!
Ei tuossa asiassa ratkaise yhtään mitään mahdollinen avara- tai kapeakatseisuus vaan RAAMATUN SANA.Miksi vaahtoat asiasta, jos tiedät olevasi oikeassa?
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."
Taitaa satuttaa niitten saarnat sinuakin??? - Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Miksi vaahtoat asiasta, jos tiedät olevasi oikeassa?
Taitaa satuttaa niitten saarnat sinuakin???ei satuta.
- ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
ei satuta.
Miksi sitten koko ajan vaahtoat asiasta, ellei se jotenkin kosketa sinua??
- Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Miksi sitten koko ajan vaahtoat asiasta, ellei se jotenkin kosketa sinua??
koskettaa tietyllä tavalla jokaista uskovaista ja sitä pitää oikoa.
- ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
koskettaa tietyllä tavalla jokaista uskovaista ja sitä pitää oikoa.
oikaistaan?? Jos olet varma, että he opettavat väärin, niin miksi et anna asian olla. Asiahan on niin, että jos jostakin asiasta on epävarmuutta omassa mielessä niin siitä mielellään väittelee ja hakee omalle ajatukselleen vahvistusta.
Edelleen se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. - el kirahwi
ihmettelevä kirjoitti:
oikaistaan?? Jos olet varma, että he opettavat väärin, niin miksi et anna asian olla. Asiahan on niin, että jos jostakin asiasta on epävarmuutta omassa mielessä niin siitä mielellään väittelee ja hakee omalle ajatukselleen vahvistusta.
Edelleen se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.Minustakin tuntuu, että juuri sellaiset, joilla ei itsellään sisimmässään ole täyttä vakuutusta sovinnosta Jumalan kanssa (vaikka suullaan muusta todistaisivatkin), suuttuvat eniten tästä vanhoillislestadiolaisten (tai muiden) poissulkevasta seurakuntaopista. Jos taas itsellään on se vakuutus sydämessään, että on Jumalan lapsi, niin silloin sillä ei oikeastaan ole itselleen mitään merkitystä, vaikka joku toinen yrittäisi tuomita epäuskoiseksi.
Itse en ole vanhoillislestadiolainen, eikä ole mitään tarvetta tai aikomusta sellaiseksi koskaan tullakaan, mutta näitä keskusteluja täällä luettuani tekisi melkein mieli joillekin antaa sellainen neuvo, että jos se vanhoillislestadiolaisuus nyt kerran tuntuu olevan sellainen "kivi kengässä", niin eikö olisi parempi mennä sinne, eli ns. "tehdä parannus vanhoillislestadiolaisuuteen"?
Siis huom, "melkein" tekisi mieli antaa sellainen neuvo, mutta vähän arveluttaa kuitenkin, koska itselläni ei ole kokemusta vanhoillislestadiolaisena olemisesta, eikä minulla siksi ole täyttä varmuutta siitä, että myös siellä voi löytää elävän ja autuaaksi tekevän uskon (esikoislestadiolaisuudesta sen ainakin voi löytää).
Pidän poissulkevaa seurakuntaoppia vääränä, koska Jumalan valtakuntaa ei ihminen voi rajat mihinkään silminnähtäviin joukkoihin, ja väärästä opista voi joskus muistuttaa, mutta en usko, että ainainen jankuttaminen johtaa mihinkään tuloksiin. Väärä seurakuntaoppi voi kaatua ainoastaan siten, että Jumala avaa näkemään oikean opin. Ja parhaiten se tapahtuu omien kokemusten kautta, eli siten että pääsee tuntemaan Hengen yhteyttä myös muiden kuin omaan ryhmäänsä kuuluvien kanssa. Silloin on mahdotonta enää rehellisesti väittää vain oman ryhmänsä sisällä olevan oikeita uskovaisia. - Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Edelleen se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.väärä päätelmä.
Tässä ei nyt vl-venkoilu auta. - ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
väärä päätelmä.
Tässä ei nyt vl-venkoilu auta.on oikea päätelmä? Olisis mielenkiintoista kuulla.
- tietysti
Nuin kirjoitti:
Kyllähän he totisesti uskovat sen itsekin.
Puhuvat kuten uskovatkin. Se ON totta heille.heille - niinhän skitsofreenikollekin hänen harhansa ovat täyttä totta, muut eivät vain koe todellisuutta samana.
Ihan samasta asiasta kysymys! - Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
on oikea päätelmä? Olisis mielenkiintoista kuulla.
tästä ketjusta otsikon "Ei ole vaihtoehto" teksti.
- ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
tästä ketjusta otsikon "Ei ole vaihtoehto" teksti.
tuota päätelmääni älähtävästä koirasta ja oman ajatuksen vahvistamisesta tuossa edellä. Se tuntuu sopivan sinuun ja ajatuksiisi kuin nyrkki silmään.
- Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
tuota päätelmääni älähtävästä koirasta ja oman ajatuksen vahvistamisesta tuossa edellä. Se tuntuu sopivan sinuun ja ajatuksiisi kuin nyrkki silmään.
minun pitäisi älähtää tai kalahtaa vanhoillislestadiolaisten Raamatun vastaisesta harhaopista?
En ymmärrä. - ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
minun pitäisi älähtää tai kalahtaa vanhoillislestadiolaisten Raamatun vastaisesta harhaopista?
En ymmärrä.Sitähän sinä juuri koko ajan teet kun huudat, että vl:t opettavat harhaoppia. Miksi se satuttaa sinua niin, että sinun on koko ajan todisteltava, että se on raamatun vastaista. Jos se on raamatun vastaista, niin anna jo hyvä ihminen asian olla. Mutta ilmeisesti et sinäkään ole niin varma siitä raamatunvastaisuudesta kun siitä jatkuvasti mesot.
Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin. - Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Sitähän sinä juuri koko ajan teet kun huudat, että vl:t opettavat harhaoppia. Miksi se satuttaa sinua niin, että sinun on koko ajan todisteltava, että se on raamatun vastaista. Jos se on raamatun vastaista, niin anna jo hyvä ihminen asian olla. Mutta ilmeisesti et sinäkään ole niin varma siitä raamatunvastaisuudesta kun siitä jatkuvasti mesot.
Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin.vastaisesta harhaopista pitäisi vaieta?
Olen AIVAN VARMA siitä, että vanhoillislestadiolaisten "vain me"-oppi on Raamatun vastaista HARHAOPETUSTA.
Kuten ovat varmoja kaikki muutkin elävässä uskossa olevat henkilöt kautta maailman - niin paitsi tietysti nämä harhaveikot (= vl-joukko) itse. - ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
vastaisesta harhaopista pitäisi vaieta?
Olen AIVAN VARMA siitä, että vanhoillislestadiolaisten "vain me"-oppi on Raamatun vastaista HARHAOPETUSTA.
Kuten ovat varmoja kaikki muutkin elävässä uskossa olevat henkilöt kautta maailman - niin paitsi tietysti nämä harhaveikot (= vl-joukko) itse.kysymykseeni. Miksi sinun on sitä todisteltava jatkuvasti, jos kerran olet AIVAN VARMA, että se on raamatun vastaista. Eivät ne sitä muuta sinun käsitetyksesi perusteella.
- Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Sitähän sinä juuri koko ajan teet kun huudat, että vl:t opettavat harhaoppia. Miksi se satuttaa sinua niin, että sinun on koko ajan todisteltava, että se on raamatun vastaista. Jos se on raamatun vastaista, niin anna jo hyvä ihminen asian olla. Mutta ilmeisesti et sinäkään ole niin varma siitä raamatunvastaisuudesta kun siitä jatkuvasti mesot.
Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin.Enhän minä hyvä lapsi itselleni mitään todista. Tämä on julkinen palsta, jossa on syytä kertoa erilaisista herätysliikkeistä ja niiden opetuksesta.
Vl-opetus poikkeaa niin valtavasti muiden uskovaisten opetuksesta siinä mielessä, että muut uskovaiset (en nyt noteeraa jotain kirahvin Smithiläisiä) hyväksyvät Raamatun opetuksen mukaisesti myöskin muiden elävässä uskossa olevien uskon.
Vanhoilliset ovat vetäneet omasta hatustaan opin, että he ovat ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia maailmassa ja he mitätöivät muiden uskon.
Tämä on niin ENNENKUULUMATONTA, että siitä on hyvä kertoa muille, jotka eivät mahdollisesti tiedä tästä vl-HARHAOPETUKSESTA. Edelleen tämän informaation myötä uskon, että myöskin silloin tällöin joku vl-tulee järkiinsä ja hylkää seurakuntaopin osalta vl-HARHAOPIN ja siirtyy Raamatun mukaiseen seurakuntaoppiin. - ihmettelevä
Muhos kirjoitti:
Enhän minä hyvä lapsi itselleni mitään todista. Tämä on julkinen palsta, jossa on syytä kertoa erilaisista herätysliikkeistä ja niiden opetuksesta.
Vl-opetus poikkeaa niin valtavasti muiden uskovaisten opetuksesta siinä mielessä, että muut uskovaiset (en nyt noteeraa jotain kirahvin Smithiläisiä) hyväksyvät Raamatun opetuksen mukaisesti myöskin muiden elävässä uskossa olevien uskon.
Vanhoilliset ovat vetäneet omasta hatustaan opin, että he ovat ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia maailmassa ja he mitätöivät muiden uskon.
Tämä on niin ENNENKUULUMATONTA, että siitä on hyvä kertoa muille, jotka eivät mahdollisesti tiedä tästä vl-HARHAOPETUKSESTA. Edelleen tämän informaation myötä uskon, että myöskin silloin tällöin joku vl-tulee järkiinsä ja hylkää seurakuntaopin osalta vl-HARHAOPIN ja siirtyy Raamatun mukaiseen seurakuntaoppiin.vastauksestasi. Kyllähän se sieltä tuli vaikkakin vähän lypsämällä. Oli mukava keskustella ja kuunnella sinun tuntojasi. Ne eivät jääneet epäselviksi.
Toivottavasti joskus suomukset putoavat sinunkin silmiltäsi ja näet, kuinka se valtakunta, joka ulkoapäin näyttää halvalta hakomajalta on sisältä puhdasta kultaa. - Muhos
ihmettelevä kirjoitti:
Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin.Tulihan sieltä lopuksi normaalia vl-liturgiaakin. Aivopesu on tehnyt tehtävänsä.
Minä henkilökohtaisesti ihmettelen vl-saarnaajien "rohkeutta", kun he uskaltavat opettaa selkeästi Raamatun vastaista HARHAOPPIA. Raamatussa näet sanotaan, että ne jotka toisia opettavat joutuvat aikanaan menemään läpi tiukemman seulan. - Ihme juttu
ihmettelevä kirjoitti:
Miksi vaahtoat asiasta, jos tiedät olevasi oikeassa?
Taitaa satuttaa niitten saarnat sinuakin???Miksi vaahtoat, vaikka tiedät hyvin itsekin, että lestadiolaiset opettavat harhaoppia siitä, kuka on uskovainen.
Totuutta ei mitkään hakomaja-sepustukset muuta miksikään. - Jep
tietysti kirjoitti:
heille - niinhän skitsofreenikollekin hänen harhansa ovat täyttä totta, muut eivät vain koe todellisuutta samana.
Ihan samasta asiasta kysymys!pitää olla, jos ottaa todesta "vain me"-opetuksen.
- kommunistimuurari
hjljhjklh kirjoitti:
haluaa.Niin tuo aivopesuhan jo mainittiin, ja sitä se on mitä suurimmassa määrin! Ketään ei pakoteta..blaa blaa, miten lapsi, joka juuri ekat henkosensa vetänyt voi käsittää muutakaan kuin Jumalan tuputusta,jos ja kun hänet raahataan samantien ja montakertaa viikossa kaikenlaisiin seuroihin? Eihän hän asioita voi muutenkaan ymmärtää..se on sitä pahimman luokan aivopesua, mistä mun mielestä voisi sanoa jo, että se on pienen ihmisen vapauden riistoa,lailla rangaistava teko!
- terveisiä
el kirahwi kirjoitti:
Minustakin tuntuu, että juuri sellaiset, joilla ei itsellään sisimmässään ole täyttä vakuutusta sovinnosta Jumalan kanssa (vaikka suullaan muusta todistaisivatkin), suuttuvat eniten tästä vanhoillislestadiolaisten (tai muiden) poissulkevasta seurakuntaopista. Jos taas itsellään on se vakuutus sydämessään, että on Jumalan lapsi, niin silloin sillä ei oikeastaan ole itselleen mitään merkitystä, vaikka joku toinen yrittäisi tuomita epäuskoiseksi.
Itse en ole vanhoillislestadiolainen, eikä ole mitään tarvetta tai aikomusta sellaiseksi koskaan tullakaan, mutta näitä keskusteluja täällä luettuani tekisi melkein mieli joillekin antaa sellainen neuvo, että jos se vanhoillislestadiolaisuus nyt kerran tuntuu olevan sellainen "kivi kengässä", niin eikö olisi parempi mennä sinne, eli ns. "tehdä parannus vanhoillislestadiolaisuuteen"?
Siis huom, "melkein" tekisi mieli antaa sellainen neuvo, mutta vähän arveluttaa kuitenkin, koska itselläni ei ole kokemusta vanhoillislestadiolaisena olemisesta, eikä minulla siksi ole täyttä varmuutta siitä, että myös siellä voi löytää elävän ja autuaaksi tekevän uskon (esikoislestadiolaisuudesta sen ainakin voi löytää).
Pidän poissulkevaa seurakuntaoppia vääränä, koska Jumalan valtakuntaa ei ihminen voi rajat mihinkään silminnähtäviin joukkoihin, ja väärästä opista voi joskus muistuttaa, mutta en usko, että ainainen jankuttaminen johtaa mihinkään tuloksiin. Väärä seurakuntaoppi voi kaatua ainoastaan siten, että Jumala avaa näkemään oikean opin. Ja parhaiten se tapahtuu omien kokemusten kautta, eli siten että pääsee tuntemaan Hengen yhteyttä myös muiden kuin omaan ryhmäänsä kuuluvien kanssa. Silloin on mahdotonta enää rehellisesti väittää vain oman ryhmänsä sisällä olevan oikeita uskovaisia.Asiaa kirjoitat.
Kyllä aika moni ei-vanhoillislestadiolainenkin käy esimerkiksi suviseuroissa ja ottaa sieltä sen "mikä hyvää on" ja jättää omaan arvoonsa ne vanhoillisten itseään korostavat osuudet. Jos joku VL ei satu pitämään sinne tulevaa Jumalan lasta Jumalan lapsena vain siksi ettei tämä ole VL, se on hänen asiansa. Kyllä Isä lapsensa tuntee - ja lapsi Isänsä.
Mutta kieltämättä joittenkin VL:ien uhoaminen ja itsensä korostaminen (varsinkin netissä) ärsyttää joskus minuakin. Tosin minua ärsyttää kaikkien muittenkin uskovaisten ylvästely tai toisten yläpuolelle itsensä tai herätysliikkeensä asettaminen. Eivät vl:t ole ainoat ylpeyden syntiin langenneet.. Onneksi uskomme kohteena on nimenomaan syntiemme sovittaja ja armahtaja. Eihän tästä muuten mitään tulisi.
Varmaan jokaisella herätysliikkeellä on omat "vikansa". Täydellistä seurakuntaa tai uskovien joukkoa ei löydy, vaan samanlaisia vaillinaisia ollaan kaikki. Yhden vajavaisuus on ehkä juuri se, että se luulee olevansa täydellinen ja "ainut". Joillakin on liian suuret luulot itsestänsä, joillakin liian vähät. Armosta jokatapauksessa pelastuvat kaikki, eivät ansioistaan tai erinomaisuudestaan tai ainutlaatuisuudestaan. - Uskis
terveisiä kirjoitti:
Asiaa kirjoitat.
Kyllä aika moni ei-vanhoillislestadiolainenkin käy esimerkiksi suviseuroissa ja ottaa sieltä sen "mikä hyvää on" ja jättää omaan arvoonsa ne vanhoillisten itseään korostavat osuudet. Jos joku VL ei satu pitämään sinne tulevaa Jumalan lasta Jumalan lapsena vain siksi ettei tämä ole VL, se on hänen asiansa. Kyllä Isä lapsensa tuntee - ja lapsi Isänsä.
Mutta kieltämättä joittenkin VL:ien uhoaminen ja itsensä korostaminen (varsinkin netissä) ärsyttää joskus minuakin. Tosin minua ärsyttää kaikkien muittenkin uskovaisten ylvästely tai toisten yläpuolelle itsensä tai herätysliikkeensä asettaminen. Eivät vl:t ole ainoat ylpeyden syntiin langenneet.. Onneksi uskomme kohteena on nimenomaan syntiemme sovittaja ja armahtaja. Eihän tästä muuten mitään tulisi.
Varmaan jokaisella herätysliikkeellä on omat "vikansa". Täydellistä seurakuntaa tai uskovien joukkoa ei löydy, vaan samanlaisia vaillinaisia ollaan kaikki. Yhden vajavaisuus on ehkä juuri se, että se luulee olevansa täydellinen ja "ainut". Joillakin on liian suuret luulot itsestänsä, joillakin liian vähät. Armosta jokatapauksessa pelastuvat kaikki, eivät ansioistaan tai erinomaisuudestaan tai ainutlaatuisuudestaan.veeällien ylpistelyä, muiden uskon mitätöimistä ja Raamatun vastaista harhaoppia pidä mielestäni ihan olankohautuksella sivuuttaa.
- vanhoillislestadiolainen na...
Muhos kirjoitti:
Jeesus:
KAIKKIA IHMISIÄ VARTEN!!
Ei tuossa asiassa ratkaise yhtään mitään mahdollinen avara- tai kapeakatseisuus vaan RAAMATUN SANA.Sinä itse tulkitset vanhoillislestadiolaisten sanoman väärin aivan kuten moni muukin tänne kirjoittava.
Tietenkään Raamattu ei tarkoita että vain vanhoillislestadiolainen pääsee taivaaseen: ennen vanhaan heillä oli eri nimi. Valitettavasti vain vanhoillislestadiolaisuudessa ovat nämä Raamatun kohdat kohdallaan:
- syntien anteeksiantaminen ilman ehtoja ("niiden synnit jotka te anteeksi annatte maan päällä niille ne ovat anteeksiannetut taivaissa)
- kaste ei pelasta vaan vauvat ovat Jumalalle kelvollisia kuten kaikki lapsukaiset, kaste on vain sakramentti kuten ehtoollinen ("Jeesus otti tykönsä lapsia ja asetti lapsen ESIKUVAKSI meille vanhemmille ihmisille)
-me ei missään vaiheessa ole sanottu että vain me: KAIKKI jotka uskovat niin kuin RAAMATTU opettaa pääsevät taivaaseen: Eri asia on sitten se, missä uskonnossa opetetaan kuten Raamattu opettaa. Raamattu neuvookin koettelemaan kaikki uskonnot Raamatun sanan valossa ja valitsemaan siltä pohjalta. Eli ei kannattaisi suorilta heti vanhoillislestadiolaisuuttakaan tuomita. - vanhoillislestadiolainen na...
Muhos kirjoitti:
Enhän minä hyvä lapsi itselleni mitään todista. Tämä on julkinen palsta, jossa on syytä kertoa erilaisista herätysliikkeistä ja niiden opetuksesta.
Tämä on niin ENNENKUULUMATONTA, että siitä on hyvä kertoa muille, jotka eivät mahdollisesti tiedä tästä vl-HARHAOPETUKSESTA. Edelleen tämän informaation myötä uskon, että myöskin silloin tällöin joku vl-tulee järkiinsä ja hylkää seurakuntaopin osalta vl-HARHAOPIN ja siirtyy Raamatun mukaiseen seurakuntaoppiin.Emme ole vetäneet mistään sellaista oppia että VAIN me. Jokaikinen usko joka opettaa niin kuin RAAMATTU on autuaaksitekevä usko . MUTTA KOETTELEPA eri raamatunkohdat eri uskoissa ja totea sen jälkeen että mitkä uskonnot jäävät jäljelle.....
Kyllä se on kuule niinkin, että aika outoa olis jos omaansa ei kehuis, olipa se auto, oma vaimo/mies/oma maku/ uskonto jne. Taitaa suomalaiselle olla uskontoasiassakin kova pala se että joku on mielettömän tyytyväinen omaan valintaansa. Mitä se teitä muita haittaa? Jos kerrran me ollaan umpipaskoja ja väärässä niin let us be. Mutta ÄLKÄÄ VÄÄRISTELKÖ. Me toivotetaan joka iikkaa tervemenoa/tuloa taivaaseen. Ihan turha vääntää tätä muuksi.
Eihän urheiluvalmentajaltakaan olis reilua valmennettavalle sanoa kun huomais että sillä on tekniikka joka ei tuota tulosta niin joo joo kyllä toi on ok. ME OLLAAAN VAIN HYVÄÄTAKOITTAVIA lähimmäisenrakkaita ihmisiä eikä kehdata jättää sanomatta hyviä asioita teille. ANTEEEKS kauheesti kun kerrotaan ilosanomaa teillekin... :) - Galle
Avarakatseinen kirjoitti:
Vaihtoehtohan on ainakin teoriassa mahdollinen, eikö totta?
Anna heidän luulla mitä luulevat ja elä sinä omaa elämääsi parhaaksi katsomallasi tavalla.Eipä sitä kukaan varmasti tiedäkään ovatko lestadiolaiset oikeassa vai väärässä. Se kyllä tiedetään, että vain Jumala ja hänen Poikansa antavat lopulliset tuomiot. Ei lestadiolaiset.
Minusta lestadiolaisten otteet näiltä osin ovat julmia ja öykkärimäisiä. He ovat ottaneet tuomitsemisoikeudet itselleen. He pelastuvat. Muut joutuvat helvettiin.
"Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi". Lestadiolaisten olisi hyvä muistaa tämäkin lause.
Galle - Nähnyt
hjljhjklh kirjoitti:
haluaa.Jos päättää lähteä pois lestadiolaisesta yhteisöstä/perheestä , niin kaikki katkaisevat yhteydet eli lähde jos haluat hylätä perheesi ja kaikki läheiset.
- Lilli
vanhoillislestadiolainen na... kirjoitti:
Sinä itse tulkitset vanhoillislestadiolaisten sanoman väärin aivan kuten moni muukin tänne kirjoittava.
Tietenkään Raamattu ei tarkoita että vain vanhoillislestadiolainen pääsee taivaaseen: ennen vanhaan heillä oli eri nimi. Valitettavasti vain vanhoillislestadiolaisuudessa ovat nämä Raamatun kohdat kohdallaan:
- syntien anteeksiantaminen ilman ehtoja ("niiden synnit jotka te anteeksi annatte maan päällä niille ne ovat anteeksiannetut taivaissa)
- kaste ei pelasta vaan vauvat ovat Jumalalle kelvollisia kuten kaikki lapsukaiset, kaste on vain sakramentti kuten ehtoollinen ("Jeesus otti tykönsä lapsia ja asetti lapsen ESIKUVAKSI meille vanhemmille ihmisille)
-me ei missään vaiheessa ole sanottu että vain me: KAIKKI jotka uskovat niin kuin RAAMATTU opettaa pääsevät taivaaseen: Eri asia on sitten se, missä uskonnossa opetetaan kuten Raamattu opettaa. Raamattu neuvookin koettelemaan kaikki uskonnot Raamatun sanan valossa ja valitsemaan siltä pohjalta. Eli ei kannattaisi suorilta heti vanhoillislestadiolaisuuttakaan tuomita.Jos lapsi on meille annettu esmerkiksi, ja lapset tekevät virheitä, ja Jumala antaa kaiken anteeksi jos sitä katuu, ja kun lapsi erehtyy monta kertaa kasvaessaan tarkoittamatta kuitenkaan tehdä väärin, eikö Jumalan tulisi antaa anteeksi niille uskonnoille jotka lukevat/tulkitsevat raamatun väärin? Eikö kuitenkin ole tärkeintä uskoa raamatun opetuksiin? Mehän olemme Jeesuksen opetuslapsia?
Lilli kirjoitti:
Jos lapsi on meille annettu esmerkiksi, ja lapset tekevät virheitä, ja Jumala antaa kaiken anteeksi jos sitä katuu, ja kun lapsi erehtyy monta kertaa kasvaessaan tarkoittamatta kuitenkaan tehdä väärin, eikö Jumalan tulisi antaa anteeksi niille uskonnoille jotka lukevat/tulkitsevat raamatun väärin? Eikö kuitenkin ole tärkeintä uskoa raamatun opetuksiin? Mehän olemme Jeesuksen opetuslapsia?
... olisikin jo Jumala, eli ei kukaan tiedä kaikkea eikä läheskään kaikkea...Minä en voi Jumalaa alkaa arvostella. Tottakai joskus herättää katkeruutta kaikenlainen maailman pahuus, näitä me koulun uskontotunnilla jo pohdittiin otsikon "Kärsimyksen ongelma: miksi ihmisten täytyy kärsiä" alla.
Eli vaikka ei olisi kyseessä vanhoillislestadiolainen herätysliike, vastaus tuohon taitaisi jäädä..Minä en pysty keskittymään kuin omaan uskooni ja iltarukoukseen jossa rukoilen että Jumala olisi armollinen kaikille ihmisille. Joskus tietenkin pohtii monenmoista mutta kun ei ne asiat muuksi muutu pohtimalla..Olen joskus ajatellut, että ehkä helvetissä on erilaisia osastoja ja jos ei ole ollut kauhean paha ihminen joutuu sinne vähemmän pahojen osastolle ja jos taas on todella paatunut esim pedofiilimurhaaja joka ei ole pätkääkään katunut eikä tehnyt parannusta joutuisi oikein kovaan kärvennykseen. Mutta mnähän en voi tietää mitään, kun en ole Jumala. Yritän vain uskoa omat synnit anteeksi. - vanhoillislestadiolainen na...
Lilli kirjoitti:
Jos lapsi on meille annettu esmerkiksi, ja lapset tekevät virheitä, ja Jumala antaa kaiken anteeksi jos sitä katuu, ja kun lapsi erehtyy monta kertaa kasvaessaan tarkoittamatta kuitenkaan tehdä väärin, eikö Jumalan tulisi antaa anteeksi niille uskonnoille jotka lukevat/tulkitsevat raamatun väärin? Eikö kuitenkin ole tärkeintä uskoa raamatun opetuksiin? Mehän olemme Jeesuksen opetuslapsia?
... tuli mieleen että Raamaatun mukaan jokaisella kansalla ja ihmisellä on oma etsikonaikansa ja Jumala lähestyy jokaikistä ihmistä ja etsikonaikana ei saisi paaduttaa sydäntään. Muum muassa Etelä-Amerikassa on ollu tosi paljon parannuksen tekijöitä viime vuosina. Pitää muistaa että Jumala ei tee virheitä eikä ole epäoikeudenmukainen sillä Hän on TÄYDELLINEN.
- Ei nikotiinia
Muhos kirjoitti:
ei satuta.
Lars Leevi L se poltteli piippua ja kessua
- Ei "vain me"
ei ole selitystä sille, miksi vanhoilliset vääristelevät tuossa asiassa Raamattua.
Outoa se on. - Sormi Ojo Neuvoinen
Ensinnäkin voisit selittää mitä (mielestäsi) vanhoillislestadiolaiset opettavat. Ja toisekseen
missä olet siihen opetukseen törmännyt.
Lestadiolaisia ei kannata turhaan härnätä. Keskustelun taso täällä on jo välillä muutenkin turhan matala.- Olen huomannut
että "vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia maailmassa".
Tämä asia on käynyt erittäin selvästi ilmi mm. vl-kirjoituksista tällä palstalla.
Miksi puhut jostakin lestadiolaisten härnäämisestä, jos kyse on Raamatun vääristelemisestä? Vääristely pitää aina oikeista. - Sormi Neuvoinen Ojossa
Olen huomannut kirjoitti:
että "vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia maailmassa".
Tämä asia on käynyt erittäin selvästi ilmi mm. vl-kirjoituksista tällä palstalla.
Miksi puhut jostakin lestadiolaisten härnäämisestä, jos kyse on Raamatun vääristelemisestä? Vääristely pitää aina oikeista.Viestit täällä menevät nopeasti ohi kun koko ajan tulee uusia.
Otapa esille joku lainaus jossa tuo mainitsemasi seikka tulee erityisen selvästi ilmi niin keskustellaan siitä sitten yksistyiskohtaisesti.
Mulla on tässä tämä ilta aikaa.
Ehkä et härnännyt. Anteeksi jos syytin turhaan. - Olen huomannut
Sormi Neuvoinen Ojossa kirjoitti:
Viestit täällä menevät nopeasti ohi kun koko ajan tulee uusia.
Otapa esille joku lainaus jossa tuo mainitsemasi seikka tulee erityisen selvästi ilmi niin keskustellaan siitä sitten yksistyiskohtaisesti.
Mulla on tässä tämä ilta aikaa.
Ehkä et härnännyt. Anteeksi jos syytin turhaan."Kerron
Kirjoittanut: Juhis, 14.5.2003 klo 10.03
Sanassa sanotaan että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa. Siispä luterilaiseksi itseään kutsuva nimimerkki on väärällä polulla. Ihminen ei saisi valita uskovien joukkoa omien ajatuksiensa ja mieltymystensä mukaiseksi. Hengellisen ajattelun ylin auktoriteetti on Jumalan sana ja sen tulkitsijana Jumalan valtakunta.
Tällä palstalla on morkattu lestadiolaisia niin paljon, että en jaksa kamalasti argumentoida. Mutta katsopa osoite www.helsinginrauhanyhdistys.fi. Siellä on linkit muuallekin, mikäli asut muualla kuin pk-seudulla."
"Nimimerkille Aapuuaa (ja myös Juhikselle)
Kirjoittanut: Lahja, 16.5.2003 klo 17.57
Ei Jumalan valtakunta ole siellä tai täällä vaan se on sisällisesti ihmisessä.
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Missä tahansa kohtaat Kristuksen Herraksi, lihaksi tulleeksi Jumalan Pojaksi ja syntien sovittajaksi tunnustavia ihmisiä, siellä kohtaat Jumalan valtakunnan. Oikea seurakunta on Kristus-puu, jonka oksia ovat Häneen uskovat ihmiset.
Ja sinun - tullaksesi Kristuspuun oksaksi - ei tarvitse etsiä enempää: usko tässä ja nyt kaikki syntisi anteeksi Vapahtajan sovintotyön tähden. Hänessä sinulla on kaikki tarpeellinen. Esim. luterilaisessa kirkossa, sen herätysliikkeissä myös, on paljon Kristuksen seurakunnan jäseniä.
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, ei pelastu. Usko Vapahtajaan on ahdas portti. Jos et jaksa uskoa Häneen, pyydä uskon lahjaa Vapahtajalta. Hän on luvannut etsivän löytävän ja avata kolkuttavalle. Hän itse on Tie. Jos uskot Häneen, olet jo Tiellä, joka johtaa Taivaan Kotiin asti."
Tuossa nyt on yksi tyypillinen vl-kommentti ylempänä.
Sen kirjoittaja nimeää tyypilliseen tapaan vanhoillislestadolaisuuden Jumalan valtakunnaksi. Eli vain vl = Jumalan valtakunta.
Alempana on kyseiseen vl-kirjoitukseen annettu hyvä kommentti, joka kertoo asian kuten se Raamatun mukaan on.
Vastaavia vl-kirjoituksia löytyy tältä palstalta pilvin pimein. Eli kirjoituksia, joissa tuomitaan muiden kuin veeällien usko mitättömäksi ja vääräksi sekä helvettiin vieväksi.
Ainoa oikea ja Jumalalle kelpaava usko on vanhoillislestadiolaisuus.
Mistäpä nämä kirjoittajat muualta ovat imeneet itseensä tuon opin kuin vl-saarnaajilta. - Sormi Neuvovainen
"Kerron
Kirjoittanut: Juhis, 14.5.2003 klo 10.03
Sanassa sanotaan että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa. Siispä luterilaiseksi itseään kutsuva nimimerkki on väärällä polulla. Ihminen ei saisi valita uskovien joukkoa omien ajatuksiensa ja mieltymystensä mukaiseksi. Hengellisen ajattelun ylin auktoriteetti on Jumalan sana ja sen tulkitsijana Jumalan valtakunta.
Tällä palstalla on morkattu lestadiolaisia niin paljon, että en jaksa kamalasti argumentoida. Mutta katsopa osoite www.helsinginrauhanyhdistys.fi. Siellä on linkit muuallekin, mikäli asut muualla kuin pk-seudulla."
"Nimimerkille Aapuuaa (ja myös Juhikselle)
Kirjoittanut: Lahja, 16.5.2003 klo 17.57
Ei Jumalan valtakunta ole siellä tai täällä vaan se on sisällisesti ihmisessä.
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Missä tahansa kohtaat Kristuksen Herraksi, lihaksi tulleeksi Jumalan Pojaksi ja syntien sovittajaksi tunnustavia ihmisiä, siellä kohtaat Jumalan valtakunnan. Oikea seurakunta on Kristus-puu, jonka oksia ovat Häneen uskovat ihmiset.
Ja sinun - tullaksesi Kristuspuun oksaksi - ei tarvitse etsiä enempää: usko tässä ja nyt kaikki syntisi anteeksi Vapahtajan sovintotyön tähden. Hänessä sinulla on kaikki tarpeellinen. Esim. luterilaisessa kirkossa, sen herätysliikkeissä myös, on paljon Kristuksen seurakunnan jäseniä.
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, ei pelastu. Usko Vapahtajaan on ahdas portti. Jos et jaksa uskoa Häneen, pyydä uskon lahjaa Vapahtajalta. Hän on luvannut etsivän löytävän ja avata kolkuttavalle. Hän itse on Tie. Jos uskot Häneen, olet jo Tiellä, joka johtaa Taivaan Kotiin asti."
Tuossa nyt on yksi tyypillinen vl-kommentti ylempänä.
Sen kirjoittaja nimeää tyypilliseen tapaan vanhoillislestadolaisuuden Jumalan valtakunnaksi. Eli vain vl = Jumalan valtakunta.
Alempana on kyseiseen vl-kirjoitukseen annettu hyvä kommentti, joka kertoo asian kuten se Raamatun mukaan on.
Vastaavia vl-kirjoituksia löytyy tältä palstalta pilvin pimein. Eli kirjoituksia, joissa tuomitaan muiden kuin veeällien usko mitättömäksi ja vääräksi sekä helvettiin vieväksi.
Ainoa oikea ja Jumalalle kelpaava usko on vanhoillislestadiolaisuus.
Mistäpä nämä kirjoittajat muualta ovat imeneet itseensä tuon opin kuin vl-saarnaajilta...tämä --->{"Hengellisen ajattelun ylin auktoriteetti on Jumalan sana ja sen tulkitsijana Jumalan valtakunta."} tarkoittaa sitä että lestadiolaiset ovat Jumalan valtakunta niin sitten.. mutta EIHÄN SITÄ TÄSSÄ SUORAAN SANOTA.
Etsi parempi esimerkki! ;) - Olen huomannut
Sormi Neuvovainen kirjoitti:
..tämä --->{"Hengellisen ajattelun ylin auktoriteetti on Jumalan sana ja sen tulkitsijana Jumalan valtakunta."} tarkoittaa sitä että lestadiolaiset ovat Jumalan valtakunta niin sitten.. mutta EIHÄN SITÄ TÄSSÄ SUORAAN SANOTA.
Etsi parempi esimerkki! ;)ruveta etsimään kyseisiä kommentteja. Niitä on vaikka kuinka paljon tällä palstalla, mutta ne tulee ja menee. Eihän sitä mieleen tule painettua, missä ketjussa on mitäkin.
Olet ilmeisesti itsekin vl ja tiedät varsin hyvin tuon harhaopetuksen sisällön. - ¨konikana
Sormi Neuvovainen kirjoitti:
..tämä --->{"Hengellisen ajattelun ylin auktoriteetti on Jumalan sana ja sen tulkitsijana Jumalan valtakunta."} tarkoittaa sitä että lestadiolaiset ovat Jumalan valtakunta niin sitten.. mutta EIHÄN SITÄ TÄSSÄ SUORAAN SANOTA.
Etsi parempi esimerkki! ;)No mutta kyyllähän meillä puhutaan jos mitä, mutta vahinkojakinhan siin on ja ne aina korjautuu.
Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi, kylläkin jotku saarnaa jopa samoilla sanoilla vaan kun Pyhä Henki puuttuu siltä puhujalta niin ei tapahdu mitään. - Olen huomannut
¨konikana kirjoitti:
No mutta kyyllähän meillä puhutaan jos mitä, mutta vahinkojakinhan siin on ja ne aina korjautuu.
Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi, kylläkin jotku saarnaa jopa samoilla sanoilla vaan kun Pyhä Henki puuttuu siltä puhujalta niin ei tapahdu mitään."Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi"
VALEHTELUA tarkoitan. - Huh huh
¨konikana kirjoitti:
No mutta kyyllähän meillä puhutaan jos mitä, mutta vahinkojakinhan siin on ja ne aina korjautuu.
Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi, kylläkin jotku saarnaa jopa samoilla sanoilla vaan kun Pyhä Henki puuttuu siltä puhujalta niin ei tapahdu mitään.että Pyhä Henki on jotakin lestadiolaisten omaisuutta?
Eiköhän tämä "vain me"-opetus tule jostakin ihan muusta hengestä kuin Pyhästä Hengestä. - Niinpä niin
¨konikana kirjoitti:
Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi, kylläkin jotku saarnaa jopa samoilla sanoilla vaan kun Pyhä Henki puuttuu siltä puhujalta niin ei tapahdu mitään."vaan kun Pyhä Henki puuttuu siltä puhujalta niin ei tapahdu mitään."
Ja lestadiolaisethan sen tietävät, kenellä on Pyhä Henki. Niinpä.
Luulevat harhaporukka, että vain heillä voi olla Pyhä Henki.
Kyllä siellä taas Muhoksella joku muu henki puhuttaa, että "vain me..." - kuma
"Niin suviseurapuheessa juuri tuosta puhuttiin, ja totuuden mukaisesti puhuja sanoi että MUUALLA ei saa syntejä anteeksi"
VALEHTELUA tarkoitan.Se jolla ei ole Pyhää Henkeä ei voi antaa syntejä anteeksi, vaikka samoilla sanoilla saarnaisikin. Tämä oli asian sisältö.
- Paskanjauhantaa
...tyhjät tynnyrit jaksatte kolista.
Mitähän sinäkin muuten tyhmillä silmilläsi olet huomannut? Et varmasti mitään varteen otettavaa.- Täysi tynnyri
koko vl-sukusi yhtä tyhmää vai oletko tyhmyydessä sukusi selvä ykkönen?
- Yksi risti kaksi
Täysi tynnyri kirjoitti:
koko vl-sukusi yhtä tyhmää vai oletko tyhmyydessä sukusi selvä ykkönen?
että nimimerkki "Paskanjauhantaa" on sukunsa YKKÖSPÄSSI.
- t43rf
g43tg3
- Siksi
Kysyt miksi he tekevät niin. Luullakseni siksi, että he ihan oikeasti luulevat asian olevan niin.. Eivät he tarkoituksella valehtele.
niin?
- Outoa
tosissasi?
Outoa kirjoitti:
tosissasi?
....!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Outoa
....!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vanhoillislestadiolaisten harhaopin?
Eli he opettavat olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".
Tuohan on ihan järjetöntä sekä täysin Raamatun vastaista opetusta.
Ymmärrät varmasti. - ihminen
Outoa kirjoitti:
vanhoillislestadiolaisten harhaopin?
Eli he opettavat olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".
Tuohan on ihan järjetöntä sekä täysin Raamatun vastaista opetusta.
Ymmärrät varmasti.No kerropa jokin raamatunkohta joka sinusta osoittaa vanhoillislestadiolaisen harhaopiksi tai olet itsekin muuten mutu-tasoinen keskustelija.
- Outoa
ihminen kirjoitti:
No kerropa jokin raamatunkohta joka sinusta osoittaa vanhoillislestadiolaisen harhaopiksi tai olet itsekin muuten mutu-tasoinen keskustelija.
Raamattua, ajattele omilla aivoillasi äläkä usko sitä, mitä vl-valhesaarnaajat opettavat.
Se on siinä! - vanhoillislestadiolainen na...
Outoa kirjoitti:
Raamattua, ajattele omilla aivoillasi äläkä usko sitä, mitä vl-valhesaarnaajat opettavat.
Se on siinä!Niin minä teenkin. Anteeks js mulle tulee sama käsitys kuin useimmille niistä. En tietenkään voi joka puhujan kans ihan kaikesta olla tasan samaa mieltä eikä tarttekaan.
- kysyn vaan..
Miten ja millä perusteella voit väittää että lestadiolaiset opettavat mielestäsi harhaoppia?
Kirjoituksistasi kuten nyös monen muunkin kirjoituksista näkee selvästi että teidän TÄRKEIN tehtävänne on vain lestadiolaisten "mustamaalaaminen" ja kaikki tämä vain sen takia koska he uskovat ja ajattelevat toisin kuin sinä ja sinun kaltaisesi.He tulkitsevat Raamatun eri tavalla kuin sinä ja se on heidän oikeus.Et sinä voi heitä pakottaa heitä tulkitsemaan Raamattua sinun näkemyksesi mukaan.
Yhtälaillahan voisit sanoa samaa esim.Jehovan todistajista.Hekin puhuvat Paratiisista ja 1000-vuotisesta valtakunnasta.Itse en heidän oppeihin usko mut en ala heitä myöskään siitä syytämään että he opettaisivat HARHAOPPIA.
Suomi on vapaa maa ja täällä on onneksi uskonnonvapaus ja ihmisellä oikeus uskoa tai olla uskomatta.Samoin en syytä ateisteja siitä kun he eivät usko Jumalaan.
En ole uskovainen mut mulla ei ole uskovaisia ihmisiä vastaan mitään ja TOIVON sinultakin et lopetat nämä typerät ja mustamaalaavat kirjoituksesi!
Annetan jokaiselle ihmiselle oikeus olla sitä minkä itse kukin parhaakseen näkee.Näin meillä kaikilla on hyvä olla.Oikein hyvää kesän jatkoa kaikille, myös SINULLE...alkuperäinen kirjoittaja!- Olen huomannut
"Miten ja millä perusteella voit väittää että lestadiolaiset opettavat mielestäsi harhaoppia?"
sen todistaa.
Sen tietävät minun lisäkseni KAIKKI muutkin elävässä uskossa olevat paitsi kyseistä HARHAOPPIA opettavat lestadiolaiset. Ei ole aivan pikku juttu vääristellä Jumalan sanaa Raamattua.
Hyviä kesäpäiviä! - kysyn vaan..
"Miten ja millä perusteella voit väittää että lestadiolaiset opettavat mielestäsi harhaoppia?"
sen todistaa.
Sen tietävät minun lisäkseni KAIKKI muutkin elävässä uskossa olevat paitsi kyseistä HARHAOPPIA opettavat lestadiolaiset. Ei ole aivan pikku juttu vääristellä Jumalan sanaa Raamattua.
Hyviä kesäpäiviä!Kerroppas miten voit väittää että juuri SINÄ olisit "elävässä uskossa"?
Kuten jo ed.kirjoituksessani totesin, sanon sen vielä kerran: ANNA LESTADIOLAISTEN JA KAIKKIEN MUIDENKIN USKOA KUTEN HALUAVAT.
Kirjoituksistasi saa sen kuvan että sun on paha olla.Ilmiseslvästi et ole itsekkään varma omasta uskostasi koska kymmeniä kertoja jauhat samaa asiaa.
Kaikille on kyllä tullut selväksi sinun mielipiteesi lestadiolaisista. - Olen huomannut
kysyn vaan.. kirjoitti:
Kerroppas miten voit väittää että juuri SINÄ olisit "elävässä uskossa"?
Kuten jo ed.kirjoituksessani totesin, sanon sen vielä kerran: ANNA LESTADIOLAISTEN JA KAIKKIEN MUIDENKIN USKOA KUTEN HALUAVAT.
Kirjoituksistasi saa sen kuvan että sun on paha olla.Ilmiseslvästi et ole itsekkään varma omasta uskostasi koska kymmeniä kertoja jauhat samaa asiaa.
Kaikille on kyllä tullut selväksi sinun mielipiteesi lestadiolaisista.hyvinkin. Sellaisessa, josta Raamattu puhuu ja opettaa.
Ei vl-uskossa, jonka he ovat ITSE KEHITTÄNEET ohi Raamatun ja jonka peruspilareina ovat
- muiden uskon mitätöiminen = Jumalan työn mitätöiminen
- ylpistely väittämällä olevansa ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia MAAILMASSA!
Sellaisessa uskossa EN MISSÄÄN NIMESSÄ halua olla. Minulle riittää Raamatun mukainen usko. - Onko näin?
Vähän asioista tietävänä kysyn sinulta pelastuuko vain lestaadiolainen?? Ihan alkuun ihmettelen esim. mitä ennen tällaista ainutta oikeaa oleville kävi?
- sivusta seuraaja
hyvinkin. Sellaisessa, josta Raamattu puhuu ja opettaa.
Ei vl-uskossa, jonka he ovat ITSE KEHITTÄNEET ohi Raamatun ja jonka peruspilareina ovat
- muiden uskon mitätöiminen = Jumalan työn mitätöiminen
- ylpistely väittämällä olevansa ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia MAAILMASSA!
Sellaisessa uskossa EN MISSÄÄN NIMESSÄ halua olla. Minulle riittää Raamatun mukainen usko.Todistat kovasti olevasi uskovainen ihminen. Mielipiteesi asioista eivät anna sitä kuvaa. Mielestäni uskovainen ihminen on iloinen ja tyytyväinen että on löytänyt rauhan omalle tunnolleen. MITEN SINÄ? Sinua vaivaa kovasti mitä vl:t tekevät...
Oletko kuunnellut radiosta suviseuralähetyksiä?Mielestäni sieltä välittyy ilo, rauha ja tyytyväisyys. Kaipaisin sitä myös omaan elämääni. Autossa ajellessani kuuntelen lähetyksiä ja voin vain itsekseni todeta että juuri näin.
Olen lähettänyt Jumalalle rukouksen että Hän johdattaisi minut ja perheeni vanhoillislestadiolaisten tykö, että tämä maallinen ja maailmallinen elämä tulisi perheellemme toissijaiseksi asiaksi. Sydämessäni tuntuu siltä että HE USKOVAT OIKEALLA TAVALLA! Rukoilen myös puolestasi että olisit onnellinen omassa uskossasi! Iloista kesää! - Sivusta myös
sivusta seuraaja kirjoitti:
Todistat kovasti olevasi uskovainen ihminen. Mielipiteesi asioista eivät anna sitä kuvaa. Mielestäni uskovainen ihminen on iloinen ja tyytyväinen että on löytänyt rauhan omalle tunnolleen. MITEN SINÄ? Sinua vaivaa kovasti mitä vl:t tekevät...
Oletko kuunnellut radiosta suviseuralähetyksiä?Mielestäni sieltä välittyy ilo, rauha ja tyytyväisyys. Kaipaisin sitä myös omaan elämääni. Autossa ajellessani kuuntelen lähetyksiä ja voin vain itsekseni todeta että juuri näin.
Olen lähettänyt Jumalalle rukouksen että Hän johdattaisi minut ja perheeni vanhoillislestadiolaisten tykö, että tämä maallinen ja maailmallinen elämä tulisi perheellemme toissijaiseksi asiaksi. Sydämessäni tuntuu siltä että HE USKOVAT OIKEALLA TAVALLA! Rukoilen myös puolestasi että olisit onnellinen omassa uskossasi! Iloista kesää!jo olekin vl.
Ei ole mene läpi tuollaiset yritykset.
Sori. - sivusta seurannut
Sivusta myös kirjoitti:
jo olekin vl.
Ei ole mene läpi tuollaiset yritykset.
Sori.en. En voi tehdä sitä perheelleni. Painin kovasti asian kanssa...
- Kalle Ilmari Ryynänen
sivusta seuraaja kirjoitti:
Todistat kovasti olevasi uskovainen ihminen. Mielipiteesi asioista eivät anna sitä kuvaa. Mielestäni uskovainen ihminen on iloinen ja tyytyväinen että on löytänyt rauhan omalle tunnolleen. MITEN SINÄ? Sinua vaivaa kovasti mitä vl:t tekevät...
Olen lähettänyt Jumalalle rukouksen että Hän johdattaisi minut ja perheeni vanhoillislestadiolaisten tykö, että tämä maallinen ja maailmallinen elämä tulisi perheellemme toissijaiseksi asiaksi. Sydämessäni tuntuu siltä että HE USKOVAT OIKEALLA TAVALLA! Rukoilen myös puolestasi että olisit onnellinen omassa uskossasi! Iloista kesää!niin tyhmä, että kuvittelet ettemme heti huomaa sinun olevan VANHOILLISLESTADIOLAINEN, joka yrität normaalin "kunnon" veeällän tavoin johtaa ihmisiä harhaan.
Uinu rauhassa siellä "vain me"-harhassa! - elävässäkö, iloisessa?
Kalle Ilmari Ryynänen kirjoitti:
niin tyhmä, että kuvittelet ettemme heti huomaa sinun olevan VANHOILLISLESTADIOLAINEN, joka yrität normaalin "kunnon" veeällän tavoin johtaa ihmisiä harhaan.
Uinu rauhassa siellä "vain me"-harhassa!Naurettava olet. Jos joku arvostaa vl:iä niin et kestä sitä. Oisinkin varmaan mutten malta luopua kaikesta "tällähetkellätärkeästä..." Anna kaikkien kukkien kukkia. Mikä sä oot sanomaan mitä mä saan kirjoittaa? Ota herne nenästä ja anna muidenkin elää...
- kummastelija
sivusta seurannut kirjoitti:
en. En voi tehdä sitä perheelleni. Painin kovasti asian kanssa...
Mitä et voi tehdä perheellesi? Tulla uskoon? Miksi? Uskohan on jokaisen henkilökohtainen valinta. Eikä siihen tarvita mitään 'puljua', Rauhanyhdistystä tms. Voit vallan hyvin tulla uskoon ja elää elämääsi. Perheesi ehdoilla. Eihän sinun tarvitse heti rynnätä hävittämäänn telkkareita sun muuta, mitä nyt lestadiolaiset sattuvat suosittelemaan.
- sivusta seurannut
kummastelija kirjoitti:
Mitä et voi tehdä perheellesi? Tulla uskoon? Miksi? Uskohan on jokaisen henkilökohtainen valinta. Eikä siihen tarvita mitään 'puljua', Rauhanyhdistystä tms. Voit vallan hyvin tulla uskoon ja elää elämääsi. Perheesi ehdoilla. Eihän sinun tarvitse heti rynnätä hävittämäänn telkkareita sun muuta, mitä nyt lestadiolaiset sattuvat suosittelemaan.
Ehkäpä yritän järkeistää liikaa...
Siinä on paljon muuta kuin televisio, en pidä telkkaria lainkaan ongelmana. -tämä ehkä asioista pienin. Ehkä kypsyn hiljaa... toivottavasti aika ei lopu kesken. - "Vasta suviseuroista t...
Onko näin? kirjoitti:
Vähän asioista tietävänä kysyn sinulta pelastuuko vain lestaadiolainen?? Ihan alkuun ihmettelen esim. mitä ennen tällaista ainutta oikeaa oleville kävi?
vanhoillis lestadiolaisuus on vain nimike, joka on annettu lestadiuksen mukaan. esim. ulkomaillakin on uskovaisia jotka eivät ole vl:nimellä vaan he USKOVAT samalla tavalla eli raamatun opetuksen mukaan.esim luther oli aluksi seurakunnan jäsen muttei saanut tunnolleen rauhaa vaikka oli kirkon jäsen. mutta hän oivalsi, että vain uskomalla voi omat synnit saada anteeksi. omilla teoilla ei tulla autuaaksi. mutta kun omatunto on herännyt, niin silloin ihminen haluaa luopua maailmasta. Nykyinen evankelis luterilainen kirkko opettaa, että kasteessa tullaan jumalan valtakuntaan, mutta raamatussa sanotaan aivan muuta. Lapset oli jeesuksen esikuva. kaikki maailman lapset syntyvät uskovaisina!!!!!uskovaisia on ollut jo ennen jeesuksen syntymääkin. lukekaa vanhasta testamentistä.
- "Vasta suviseuroista t...
sivusta seurannut kirjoitti:
Ehkäpä yritän järkeistää liikaa...
Siinä on paljon muuta kuin televisio, en pidä telkkaria lainkaan ongelmana. -tämä ehkä asioista pienin. Ehkä kypsyn hiljaa... toivottavasti aika ei lopu kesken.jos haluatte henkilökohtaisesti keskustella uskonasioista, niin ottakaa yhteyttä lähimpään rauhanyhdistykseenne. esim. www.oulunry.net ja sieltä yhteystiedot tai kirjastosta löytyy varmaan päivämies- lehti, sieltäkin löytyy tietoja oman paikkakuntanne rauhanyhdistyksen toiminnasta ja seura-aikoja. Seuroihin on aivan kaikki TERVETULLEITA USKONNOSTA RIIPPUMATTA!!!!
- tietoa......
"Vasta suviseuroista t... kirjoitti:
vanhoillis lestadiolaisuus on vain nimike, joka on annettu lestadiuksen mukaan. esim. ulkomaillakin on uskovaisia jotka eivät ole vl:nimellä vaan he USKOVAT samalla tavalla eli raamatun opetuksen mukaan.esim luther oli aluksi seurakunnan jäsen muttei saanut tunnolleen rauhaa vaikka oli kirkon jäsen. mutta hän oivalsi, että vain uskomalla voi omat synnit saada anteeksi. omilla teoilla ei tulla autuaaksi. mutta kun omatunto on herännyt, niin silloin ihminen haluaa luopua maailmasta. Nykyinen evankelis luterilainen kirkko opettaa, että kasteessa tullaan jumalan valtakuntaan, mutta raamatussa sanotaan aivan muuta. Lapset oli jeesuksen esikuva. kaikki maailman lapset syntyvät uskovaisina!!!!!uskovaisia on ollut jo ennen jeesuksen syntymääkin. lukekaa vanhasta testamentistä.
käykää myös WWW.SUVISEURAT.NET sivuilla.....
- voi voi
tietoa...... kirjoitti:
käykää myös WWW.SUVISEURAT.NET sivuilla.....
Kaikki lestadiolaiset, muutamaa poikkeustapausta lukuunottamatta, ovat itsekeskeisiä, muita mukaparempia ihmisiä. Paikkakunnalla jossa asun, lestadiolaisia on paljon. Suurin osa näistä ainoista oikeista uskovaisista tekee mitä päähän juolahtaa, haukkuu, hakkaa ja ilkeilee, jopa varastelee, sillä perusteella, että jumala kyllä antaa anteeksi. Muita katsotaan pitkin nenänvartta. Onko tämä sitten mukavaa? Paikkakuntamme pappi ei ole lestadiolainen, häntä eivät lestaadit käy kuuntelemassa, sillä eihän tämä ole oikeauskovainen pappi. Naurettavaa...säälin heitä.
Sattuipa sitten tämmöinen tapaus: erään lestaadiperheen isä kuoli. Hautajaisissa laulettiin kiitosvirsiä ym.. Setäni surkutteli eräälle lestaadille, miten kamalaa on kun pienet lapset jäivät äidin harteille isän kuollessa. Tämä lestaadi sanoi, että ei ole aihetta suruun, ei ole ollenkaan surullista. Setäni kysyi vähän kimpaantuneena että miten niin? Vertasi sitten poikaansa tähän lestaadivainajaan ja sanoi, että kyllä se olisi surullista jos minun poikani kuolisi ja lapset jäisivät ilman isää. Tähän lestaadi, että Niin, olisihan se silloin surullista jos sinun lapsesi kuolisi, mutta kun uskovainen lestadiolainen kuolee, ei ole aihetta kuin iloon ja kiitokseen, sillä hän pääsee taivaaseen.
sairasta... - vanhoillislestadiolainen na...
voi voi kirjoitti:
Kaikki lestadiolaiset, muutamaa poikkeustapausta lukuunottamatta, ovat itsekeskeisiä, muita mukaparempia ihmisiä. Paikkakunnalla jossa asun, lestadiolaisia on paljon. Suurin osa näistä ainoista oikeista uskovaisista tekee mitä päähän juolahtaa, haukkuu, hakkaa ja ilkeilee, jopa varastelee, sillä perusteella, että jumala kyllä antaa anteeksi. Muita katsotaan pitkin nenänvartta. Onko tämä sitten mukavaa? Paikkakuntamme pappi ei ole lestadiolainen, häntä eivät lestaadit käy kuuntelemassa, sillä eihän tämä ole oikeauskovainen pappi. Naurettavaa...säälin heitä.
Sattuipa sitten tämmöinen tapaus: erään lestaadiperheen isä kuoli. Hautajaisissa laulettiin kiitosvirsiä ym.. Setäni surkutteli eräälle lestaadille, miten kamalaa on kun pienet lapset jäivät äidin harteille isän kuollessa. Tämä lestaadi sanoi, että ei ole aihetta suruun, ei ole ollenkaan surullista. Setäni kysyi vähän kimpaantuneena että miten niin? Vertasi sitten poikaansa tähän lestaadivainajaan ja sanoi, että kyllä se olisi surullista jos minun poikani kuolisi ja lapset jäisivät ilman isää. Tähän lestaadi, että Niin, olisihan se silloin surullista jos sinun lapsesi kuolisi, mutta kun uskovainen lestadiolainen kuolee, ei ole aihetta kuin iloon ja kiitokseen, sillä hän pääsee taivaaseen.
sairasta...No joopa joo... Onpa tökeröä porukkaa. Minäkin tiedän tuollaisia, mutta myös ei-lestadiolaisissa on tuollaista porukkaa. Oikeasti ikäviä ihmisiä, shit sanoisin minä, yäk.--Ei se johdu lestadiolaisuudesta vaan esim pikkupaikkakuntalaisuudesta. Monesti isommissa kaupungeissa ihmiset väistämättä muuttuvat suvaitsevaisemmiksi.
Olen asunut sekä isoissa ja pienissä kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla ja samanlaista nurkkakuntaisuutta tapaa esim Amerikassa pikkukaupungeissa. Etkö katso elokuvia: niisähän kovasti kuvaillaan amerikkalaisten pikkukaupunkien nurkkakuntaisuutta. Myös kaikissa erilaisissa sisäänpäin lämpeävissä yhteisöissä on tuota asioiden selittelyä omaksi parhaaksi. Usein kyllä matkustelu ja koulutus vähentävät ennakkaoluuloisuutta ja kapeakatseisuutta sekä oamn itsen korostamisen tarvetta mutta eivät kyllä aina.
Katsopa 'Kreikkalaiset häät'-video ja huomaat ihan tuota samaa touhua siinäkin. Näe metsä puilta! - vanhoillislestadiolainen na...
voi voi kirjoitti:
sairasta...No joopa joo... Onpa tökeröä porukkaa. Minäkin tiedän tuollaisia, mutta myös ei-lestadiolaisissa on tuollaista porukkaa. Oikeasti ikäviä ihmisiä, shit sanoisin minä, yäk.--Ei se johdu lestadiolaisuudesta vaan esim pikkupaikkakuntalaisuudesta. Monesti isommissa kaupungeissa ihmiset väistämättä muuttuvat suvaitsevaisemmiksi.
Olen asunut sekä isoissa ja pienissä kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla ja samanlaista nurkkakuntaisuutta tapaa esim Amerikassa pikkukaupungeissa. Etkö katso elokuvia: niisähän kovasti kuvaillaan amerikkalaisten pikkukaupunkien nurkkakuntaisuutta. Myös kaikissa erilaisissa sisäänpäin lämpeävissä yhteisöissä on tuota asioiden selittelyä omaksi parhaaksi. Usein kyllä matkustelu ja koulutus vähentävät ennakkaluuloisuutta ja kapeakatseisuutta sekä oman itsen korostamisen tarvetta mutta eivät kyllä aina.
Katsopa 'Kreikkalaiset häät'-video ja huomaat ihan tuota samaa touhua siinäkin. Näe metsä puilta! - oho.....
voi voi kirjoitti:
sairasta...mistähän tämä kirjoittaja on saanut nämä tiedot että ilkkuu, haukkuu, varastelee.....jos joku tekee tuollaisia asioita, niin hän ei kyllä ole enää uskovainen. sellaista kyllä voi sattua koska kaikki olemme yhtä syntisiä...mutta jos uskovainen tekee synnin, niin hän pyytää sitä anteeksi jolle on tehnyt, mutta jos hän ei halua pyytää anteeksi, ei hänellä ole enää omaatuntoa ja silloin hän ei ole enää uskovainen....on kyllä väärin jos ihmisillä on siellä tuollainen kuva että lähes kaikki lestadiolaiset ovat tuollaisia..itse olen uskovainen ja voin sanoa että suurin osa on hyväkäytöksistä(esim. suviseuroissa ei juuri ole käytöshäiriöitä ja varastamista). ei pitäisi yhden esimerkin mustamaalata koko yhteisöä....
Ja sitten siihen perheenisän kuolemaan....Setäsi on käsittänyt asian väärin...kyllä uskovaisetkin suree kuolemaa mutta tämä "lestaadi"halusi sanoa, että suuri lohduttaja surussa on se että isä oli uskovainen ja pääsi taivaaseen ja siitä pitää iloita eikä siitä, että isä kuoli. - Melvi
No joopa joo... Onpa tökeröä porukkaa. Minäkin tiedän tuollaisia, mutta myös ei-lestadiolaisissa on tuollaista porukkaa. Oikeasti ikäviä ihmisiä, shit sanoisin minä, yäk.--Ei se johdu lestadiolaisuudesta vaan esim pikkupaikkakuntalaisuudesta. Monesti isommissa kaupungeissa ihmiset väistämättä muuttuvat suvaitsevaisemmiksi.
Olen asunut sekä isoissa ja pienissä kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla ja samanlaista nurkkakuntaisuutta tapaa esim Amerikassa pikkukaupungeissa. Etkö katso elokuvia: niisähän kovasti kuvaillaan amerikkalaisten pikkukaupunkien nurkkakuntaisuutta. Myös kaikissa erilaisissa sisäänpäin lämpeävissä yhteisöissä on tuota asioiden selittelyä omaksi parhaaksi. Usein kyllä matkustelu ja koulutus vähentävät ennakkaoluuloisuutta ja kapeakatseisuutta sekä oamn itsen korostamisen tarvetta mutta eivät kyllä aina.
Katsopa 'Kreikkalaiset häät'-video ja huomaat ihan tuota samaa touhua siinäkin. Näe metsä puilta!Kyllä suurkaupungeissakin osataan.Asun itse suurkaupungissa ja kyllä täälläkin osataan v....lla ainakin työpaikoilla vaikkei olla uskovaisia edes nähty (välttänättä).
Niin pian kun kaksi tai useampi ihmistä tutustuu toisiinsa niin johan löytyy erilaisuutta.
Miksi te aina parjaatte uskovaisia kun ei uskovaiset ovat ihan yhtä omahyväisiä ja ilkeitä,panettelijoita ja valheellisia.
Kummatkin ovat vain ihmisiä vikoinensa ja hyvine puolineen.Jos Lestat ovat mielestänne omavanhuskaita niin itse syyllistytte samaan haukkuessanne heitä.Juuri silloin haluatte asettua heidän yläpuolelleen ja tuoda ilmi kuinka
paljon parempia ihmisiä olette.
Ei omahyväisyydellä ole mitään tekemistä uskon kanssa vaan ihmisen alhaisen minän kanssa.
Puuttuu toisen ihmisen kunnioitus ja arvostus ja anteeksianto toista kohtaan. - Jotta näin :)
oho..... kirjoitti:
mistähän tämä kirjoittaja on saanut nämä tiedot että ilkkuu, haukkuu, varastelee.....jos joku tekee tuollaisia asioita, niin hän ei kyllä ole enää uskovainen. sellaista kyllä voi sattua koska kaikki olemme yhtä syntisiä...mutta jos uskovainen tekee synnin, niin hän pyytää sitä anteeksi jolle on tehnyt, mutta jos hän ei halua pyytää anteeksi, ei hänellä ole enää omaatuntoa ja silloin hän ei ole enää uskovainen....on kyllä väärin jos ihmisillä on siellä tuollainen kuva että lähes kaikki lestadiolaiset ovat tuollaisia..itse olen uskovainen ja voin sanoa että suurin osa on hyväkäytöksistä(esim. suviseuroissa ei juuri ole käytöshäiriöitä ja varastamista). ei pitäisi yhden esimerkin mustamaalata koko yhteisöä....
Ja sitten siihen perheenisän kuolemaan....Setäsi on käsittänyt asian väärin...kyllä uskovaisetkin suree kuolemaa mutta tämä "lestaadi"halusi sanoa, että suuri lohduttaja surussa on se että isä oli uskovainen ja pääsi taivaaseen ja siitä pitää iloita eikä siitä, että isä kuoli....että se joka sanoo itseään VL:ksi mutta tuomitsee muut uskonnot epäjumalan palvonnaksi/vääräksi uskoksi EI ole vanhoillislestadiolainen ja jumalan sanan mukaan uskova. Oikea VL tietää että ainakin VL on oikea uskonto, mutta he eivät tuomitse muita kristinuskovia/saman raamatun tulkitsijoita!
VL opin mukaan kukaan maanpäälläoleva ihminen EI saa tuomita toista ihmistä vaan tuominta "oikeus" on itse jumalalla ja vain hän ja yksin pättää kuka siitä taivaan portista sisään astuu ja kuka jää nuolemaan näppejään.
Se että käy viikoittain seuroissa ja "leikkii" VL:stä mutta ei sisimmissään avaa sydäntä ja usko jumalaan niin hän ei ole uskovainen VL opin mukaan. Mutta koska kukaan, oikesti VL:sta, (huom lue eka kohta) ei saa tuomita toista niin heitä ei puhutella vaan puhutellaan ja yritetään ohjaamaan löytää jumala sellaisille ihmisille jotka avoimesti näyttää "epäjumaluutensa" vaikka sisimmässää uskoo 100 % jumalan sanaan. Ja tässä kohtaa vääristyy se että ihminen joka EI oikeasti ole VL eksyy tuomitsemaan toista / levittää juoruja tmv. toisesta, muka epäuskovasta ja näin muodostuu käsitykset vääränlaisesta ajattelusta yhdestä ja ainoasta uskosta.
Mutta niinkuin sanoin, vain jumalan tuntema VL on ainut ja oikea VL ja kukaan maallinen ihminen ei toista voi mihinkään luokitella.
Tulipas hiukan sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti rauhoittaa keskustelua edes hieman asiasta mistä suurilla osalla sen kirjoittajilla ei ole minkään laista käsitystä....
- hännhh
Näin itse voin nyt sanoa, että ei ole mikään pakko uskoa edes pikkulapsen. Mutta sen tiedän. Teille jokaiselle tulee joskus (tai on jo mennyt) "etsikon aika". Silloin rupeatte ajattelemaan juuri tätä uskoa erityisesti. Saatatte ajatella miksi tuota ja tätä on, mutta jos silloin ei tee parannusta, ei koskaan välttämättä enää tule tuota aikaa. Ja tietysti se on se OMA asia että haluaako uskoa vai eikö! Raamatussa sanotaan, että jäljelle jää lopulta vain pieni joukko, jonka pohjoisessa Isä pitää kättänsä suojana. Suomi on pohjoinen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194949Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563960Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve713549Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942868On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1462432Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592318Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582094