kuinka kertoa vanhemmille..

Adanell

Hei!
Olen potenut masennusta jo ties kuinka kauan, syytä ei ole tuntunut koskaan löytyvän. Vasta hiljalleen olen huomannut, että haluaisin hyvin hartaasti olla toista sukupuolta (itse olen siis pian 18-vuotias, tyttö). Tunteita sisälläni on vaikea selittää. En mielellään näe itseäni alasti, vihaan kehoani, en mielellään koskettele itseäni, en myöskään halua muiden koskevan minuun. Tunnen vain etten kuulu tähän kehoon. Asiasta olen ohi mennen maininnut muutamalle kaverille, jotka taisivat sen enemmän huumorilla ottaa. Se tuntui pahalta, sillä olin tosissani asian suhteen. Sanoin myös psykologille asiasta, mutta lisäsin myös että tiedän etten koskaan voisi olla poika, joten kai se on hyväksyttävä itsensä tällaisenaan, joten keskustelumme asiasta taisi jäädä siihen. Nyt haluaisin kertoa asiasta vanhemmilleni, mutta en oikein uskalla.

Vanhempani kummatkin ovat uskovaisia, äiti varsinkin kiihkomielinen. Ei hyväksy homoseksuaalisuutta. Tuskin hyväksyisivät transsukupuolisuutta. Joten, kuinka asiasta voisi edes hiukan vihjata perheelleen, varovasti pikku hiljalleen?

Olen myös etsiskellyt tietoja transsukupuolisuudesta, olen halunnut löytää hintatietoja mm. sukupuolenkorjauskesta, mutta siitä en ole löytänyt mitään. Onko kukaan tietoinen missä hintaluokissa tällainen operaatio mahtaisi maksaa?

Tiedän varsin hyvin, että moni ajattelee että tämä on pelkkää pientä välivaihetta, itse olen kuitenkin hyvin varma asiasta. Siitä huolimatta toivon saavani asiallisiakin vastauksia,
kiitos.

16

3709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palstaa..

      ja käydä setan ja trasekin sivustoilla vaikkapa jollet ole jo käynyt. Eiköhän porukka täällä sano jotain neuvoja tuohon.

      Tutkimukset ei kuitenkaan maksa mitään, muuta kuin matkustaminen, minkä Kela korvaa ja jonkin verran jää itselle korvattavaksi.
      Hormoonitkaan ei niin hirveästi maksa.
      Leikkaukset tietty jonkin verran, mutta muut osaa ehkä paremmin sanoa niistä.

      Ja muuten: olin 17 kun aloin etsiä tietoa transsukupuolisuudesta, ja nyt täytän 20 ja keväällä olisi tarkoitus aloittaa hormoonit :) Että kyllä asiat järjestyy eikä ikä ole este.

      Itse ainakin kerroin vanhemmille vasta kun oli perhetapaamisen aika, käytyäni yli puoli vuotta Helsingissä transsukupuolistutkimuksissa. Ja kerroin kirjeellä. En tiedä oliko hyvä taktiikka, mutta itselleni sopi kuitenkin niin.

      • Adanell

        Kiitos vastauksesta!
        Asiallinen ja muutenkin mukava :)

        Itse olen tuntenut halua enemmän olla poika kuin tyttö jo 15-vuotiaasta, nyt vasta se on kuitenkin tullut vahvempana esille itselleni. Jospa voisi itsekin vielä jossain vaiheessa muuttua sellaiseksi kuin tuntuisi parhaalta olla.

        Vanhempien ja muunkin perheen reagointi tässä eniten huolestuttaa kuitenkin...Aikaa on kuitenkin vielä, vaikka tämä ahdistavalta ja ajoittain epätoivoiseltakin tuntuu.


      • parempiniin
        Adanell kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Asiallinen ja muutenkin mukava :)

        Itse olen tuntenut halua enemmän olla poika kuin tyttö jo 15-vuotiaasta, nyt vasta se on kuitenkin tullut vahvempana esille itselleni. Jospa voisi itsekin vielä jossain vaiheessa muuttua sellaiseksi kuin tuntuisi parhaalta olla.

        Vanhempien ja muunkin perheen reagointi tässä eniten huolestuttaa kuitenkin...Aikaa on kuitenkin vielä, vaikka tämä ahdistavalta ja ajoittain epätoivoiseltakin tuntuu.

        Minun mielestäni sinun kannattaisi myös jättää kertominen siihen, kun olet jo tutkimuksissa. Tutkimusryhmä on tavallaan silloin sinun tukenasi ja mukana selittämässä vanhemmillesi mistä on kyse. Kokemuksesta voin sanoa sulle, että kertomista pelkää aina etukäteen jotenkin liikaa. Jälkeenpäin sitten miettii mitä siinä on oikein pelännyt.


      • oma itsensä
        Adanell kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Asiallinen ja muutenkin mukava :)

        Itse olen tuntenut halua enemmän olla poika kuin tyttö jo 15-vuotiaasta, nyt vasta se on kuitenkin tullut vahvempana esille itselleni. Jospa voisi itsekin vielä jossain vaiheessa muuttua sellaiseksi kuin tuntuisi parhaalta olla.

        Vanhempien ja muunkin perheen reagointi tässä eniten huolestuttaa kuitenkin...Aikaa on kuitenkin vielä, vaikka tämä ahdistavalta ja ajoittain epätoivoiseltakin tuntuu.

        Siinä kaikki. Siinä sitten tuntee mitä sukupuolta on. Tärkeintä on vain olla oma itsensä rehellisesti.

        Jollet ole jo tällaista foorumia löytänyt, niin kannattaa käydä katsomassa, paljon kohtalontovereita tueksi ja avuksi (ja tietysti paljon tietoa tutkimuksista, leikkauksista ja hormooneista ym.):
        http://www.ftmforum.org/


    • ok,lyjyokt

      Hinnoista on ollut juttua joissakin vanhemmissa keskusteluketjuissa, mutta ne ovat koskeneet lähinnä miehestä naiseksi sukupuoltaan korjanneiden kuluja. Naisesta mieheksi ei ehkä välttämättä tule kovin suuria kuluja ja nehän joka tapauksessa jakautuvat monelle vuodelle. Tutkimukset eivät maksa kuin matkojen omavastuun (9,25€ suuntaansa). Hoitovaiheessa tulee joitakin poliklinikkakäyntejä (á 22€). Hormonit maksavat alussa vähän enemmän, mutta kun uusi sukupuoli on vahvistettu, voi niihin hakea Kelalta erityiskorvattavuuden, jonka jälkeen maksavat 3€/3kk. Rintojen poisto "maksaa" parisen sairaalavuorokautta (á 26€), samoin myös kohdun ja munasarjojen poisto. Mikäli haluaa genitaalileikkauksen, siinä kuluu vähän enemmän sairaalapäiviä. FtoM ihmisillä voi tulla komplikaatioita helpommin, joten pitänee varautua sairaalareissuihin myöhemminkin.

      • erityiskorvattavuus

        että sen saa vasta kun juridinen sukupuoli muuttuu ja papereissa lukee "mies"?


      • vielä...

        onko se alussa esim. sustanonin hinta n.30e/3kk?
        Mulle on jäänyt kyllä epäselväksi, miten monta ampullia tarvitaan mitenkin monelle kuukaudelle (tuo 30e tulee 6paketista, mutta tarvitaanko niin montaa? -siis nämä määrät on jossain mainittu, kun olen tietoa asiasta etsinyt, enkä nyt tiedä ollenkaan paljon tarvitaan mitäkin). Että miksi puhutaan useammasta ampullista useammalle kuukaudelle?
        Olisin erittäin kiitollinen selvennyksestä asiaan :)

        yliopistonapteekki.fi-sivustolla olen käynyt katsomassa hintaa sustanonille ja korvattavuudesta.


      • tiukentunut
        erityiskorvattavuus kirjoitti:

        että sen saa vasta kun juridinen sukupuoli muuttuu ja papereissa lukee "mies"?

        Kela on tiukentanut korvauskäytäntöä 1.2.2007 alkaen transsukupuolisten osalta. Lainaus Kelan korvausluokan 121 ohjeista:

        "Potilailla, joiden sukupuoli muuttuu lääketieteellisestä syystä, primaarin sukurauhasten vajaatoiminnan katsotaan alkavan päivänä, jona heidän sosiaaliturvatunnuksensa muuttuu uuden sukupuolen mukaiseksi. Heidän osaltaan noudatetaan primaaria sukurauhasten vajaatoimintaa koskevia ikärajoja."

        Eli tuon perusteella uusi juridinen sukupuoli pitää ensin vahvistaa. Nyt on ilmennyt että hormonilääkärit kirjoittavat tarvittavan B-todistuksenkin vasta tuon ohjeen mukaan. Sitten vielä tuosta edellä mainitusta ikärajasta lainaus:

        "Oikeus erityiskorvaukseen voidaan myöntää primaarissa sukurauhasten vajaatoiminnassa naisilla 50 vuoden ja miehillä 60 vuoden ikään saakka."

        Ohjeista huolimatta kannattaa tehdä valitus Kelan päätöksestä. Esimerkiksi se 50/60 vuotispäivä tuntuu kaukaiselta, mutta valittaa voi vain 30 päivää päätöksen antamisesta. Eli valitus tulee tehdä heti, eikä vasta synttärien jälkeen. Hoitotahon kannan mukaan hormonihoitoa tarvitaan kuitenkin elämän loppuun saakka.


    • homotyttö

      Viestistäsi on jo aikaa, eikä minulla ole vastauksia ongelmiisi kun itse olen aivan hukassa, mutta tilanteesi on/oli? niin samanlainen että halusin kirjoittaa ja tuntuu että on pakko kertoa jollekkin. Minäkään en uskalla kertoa vanhemmilleni vaikkeivat he uskovaisia olekaan...he murtuisivat ja perhe-elosta tulisi hyvin vaikeaa. Minäkin olen nyt 17 ja siinä 15v tormäsin kaikenlaisiin homojuttuihin... en tiedä mikä niissä niin viehätti. Kun aloin lähestyä 16 tunsin usein kovaa halua olla poika. Tässä on nyt sitten vuosi mennyt omaa vartaloa vihatessa...Luonteeltani taidan olla androkyyni, mutta jotenkin en voi pitää itseäni naisen vartalossa seksikkäänä. Ihastelen musiikkivideoiden (esim. jrock, placebo) naisellisia miehiä ja haluaisin näyttää samalta kuin he...jokatapauksessa en tiedä mitä tehdä...en pysty edes ostamaan vaatteita kun en tiedä millaisia käyttää...ja lukiokin käytävänä...usein tuntuu että rintaan on isketty parikymmentä puukkoa. Osaisitko neuvoa minua yhtään nyt kun olet jo vähän vanhempi? Toivottavasti asiasi ovat jo paremmin:)

      • Anonyymi

        Mitäköhän hänelle tapahtui? Olisi mielenkiintoista tietää. Ehkä hän kasvoi yli vaiheestaan ja saarnaa nyt transsukupuolisuutta vastaan, kuten useimmat takavuosien homoihkuttajat.


    • Anonyymi

      Hei mulla on toi tasan sama mutta oon vaa 25 v ja en oo kertonut vanhemmille siitä että oon trans

      • Anonyymi

        Jos haluut että vanhemmat elää onnellisena ja oot kiitollinen lapsuudesta jätä kertomatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluut että vanhemmat elää onnellisena ja oot kiitollinen lapsuudesta jätä kertomatta

        Aika huono ohje! Tuonikäisellä on vasta keski-ikäiset vanhemmat, joten on vielä pitkälti aikaa että asia paljastuu yllättäen. On parempi että kertoo transtaustastaan sopivassa yhteydessä varovasti niin ei synny ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluut että vanhemmat elää onnellisena ja oot kiitollinen lapsuudesta jätä kertomatta

        Niin, jos haluut, että.vanhemmat elää onnellisina jätä kertomatta ja katkaise välit, siinähän elävät onnellisina, kun ihmettelevät vuosia missä lapsensa on...


    • Anonyymi

      Moi ite en osaa vastata tohon mut mul o semmonen juttu et eka mietin et oon niiku genderfluid yms yms mut sit mua vaa alko ahistaa mun rinnat ja kaikki nää niiku aina kun nään ne peilis haluun vaa repiä ne irti se on iha vitun ahdistavaa. plus en oo kertonu kellekkäää paitsi mun siskolle koska en tiiä miten mun äiti reagois tähä mua pelottaa kertoo sille. plus haluun binderin mut ei oo korttii enkä tiiä miten kertoo äidille joten everything sucks i just wish i was a boy

      • Anonyymi

        Yritätkö tekstin laadulla esittää olevasi keskenkasvuinen kakara?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      86
      4559
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3978
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2531
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1555
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe