kala-allergikko Thaimaassa?

matkakaipuu

Onko kenelläkään kokemuksia miten selvitä kala-allergian kanssa Thaimaassa.En siedä yhtään kalaa ja rapuja.Siellä kun käytetään kalakastiketta mausteena "joka ruokaan".Kuivattuja katkarapuja jopa pasta-broileri annokseen.Ja mitähän tuo kalakastike oikeastaan on?

5

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin

      lähdössä istanbuliin.
      En siedä edes kalanhajua.
      Siitäkin tulee allergiaa..

    • pelko pois

      kun olen ollut kaksi kertaa thaimaassa ja lähdössä taas 24.12.Ekaa reissua suunnitellessa mietin ihan samaa ja varsinkin ton kalakastikkeen kans ku olin kuullut että sitä laitetaan joka paikkaan.Itse tilasin ekalle reissulle menudata.com sivulta sähköisestä käännös palvelusta kortin jossa kerrotaaan thaimaaksi ja englanniksi aineet mille olen allerginen. Tätä korttia olen sit näyttänyt tilatessa ruokaa, oli se mitä tahansa välttääkseni kalakastikkeen. Joskus tuli myös tilanne että ravintolassa pyydettiin anteeksi kun mitään ei ole tarjota.Ei auttanut kun siirtyä seuraavaan paikkaan ja esittää taas kortti.Aina olen ruokaa saanut ja hyvää.Thaimaa on niin mahtava paikka että pelko pois ja matkaan.Otan kyllä varmuuden vuoksi mukaan epipen piikin jos nyt jotain sattuisi.

      • 10 vuotta reissannut

        Pysykää kotona kaikki allergikot, tai hoitakaa terveytenne ennenkuin lähdette minnekään. FitLine.n ravintolisät ennen reissua 3 kk., ettekä tarvi mitään erikoisruokia ettekä rokotuksia.


    • Allergikon tyttis

      Poikaystäväni on erittäin allerginen kalalle (hän joutuu kantamaan adrenaliinipiikkiä mukanaan varuilta koko ajan). Normaalisti hän olisi koko yön oksentamassa, jos söisi murustakaan kalaa. Mutta, olimme Thaimaassa kuukauden ja ei mitään oireita mistään ruuasta! Kerran hän jopa söi lautasellisen kanakeittoa, maistoin siitä viimeisen lusikallisen ja huomasin kuinka paljon kalakastiketta siihen oli käytetty, ja ei mitään oireita! Eli voi olla, että siellä kalakastike on käsitelty niin, ettei se aiheuta mitään. En tiedä kyllä!

      • Kalakastike

        Tietämättä mitään kala-allergiasta ehdottaisin selitykseksi kalakastikeeen valmistustapaa. Sehän vastaa paljon roomalaisten käyttämää garum kastiketta tai tietysti surströmmingar valmistusta Ruotsissa. Pikkukalat happanevat, fermentoituvat ja kastike tuoksuu tai haisee erikoisleta. Ostereista ja katkaravuistakin saa aromeja. Maistuu hyvältä ruokaan sekoitettuna ja jopa liharuokakin saa hyvän maun. Worcester kastike ja sardellit Välimeren maissa ovat samantapaisia. Onhan juustokin pilaantunutta maitoa kuten piimäkin ja monet sietävät niitä eri tavalla kuin maitoa. Olisi kiva tietää onko kalakastikkeessa kalan ainesosia vai ovatko ne pilkkoontuneet? Joku tykkää toinen ei ja sama pätee myös chiliin ja korianteriin Thaimaassa. Korianterin hajua kuvataan metsälutikan hajuksi, itselleni se on loistava mauste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe