Onko kenelläkään kokemuksia miten selvitä kala-allergian kanssa Thaimaassa.En siedä yhtään kalaa ja rapuja.Siellä kun käytetään kalakastiketta mausteena "joka ruokaan".Kuivattuja katkarapuja jopa pasta-broileri annokseen.Ja mitähän tuo kalakastike oikeastaan on?
kala-allergikko Thaimaassa?
5
1256
Vastaukset
- itsekin
lähdössä istanbuliin.
En siedä edes kalanhajua.
Siitäkin tulee allergiaa.. - pelko pois
kun olen ollut kaksi kertaa thaimaassa ja lähdössä taas 24.12.Ekaa reissua suunnitellessa mietin ihan samaa ja varsinkin ton kalakastikkeen kans ku olin kuullut että sitä laitetaan joka paikkaan.Itse tilasin ekalle reissulle menudata.com sivulta sähköisestä käännös palvelusta kortin jossa kerrotaaan thaimaaksi ja englanniksi aineet mille olen allerginen. Tätä korttia olen sit näyttänyt tilatessa ruokaa, oli se mitä tahansa välttääkseni kalakastikkeen. Joskus tuli myös tilanne että ravintolassa pyydettiin anteeksi kun mitään ei ole tarjota.Ei auttanut kun siirtyä seuraavaan paikkaan ja esittää taas kortti.Aina olen ruokaa saanut ja hyvää.Thaimaa on niin mahtava paikka että pelko pois ja matkaan.Otan kyllä varmuuden vuoksi mukaan epipen piikin jos nyt jotain sattuisi.
- 10 vuotta reissannut
Pysykää kotona kaikki allergikot, tai hoitakaa terveytenne ennenkuin lähdette minnekään. FitLine.n ravintolisät ennen reissua 3 kk., ettekä tarvi mitään erikoisruokia ettekä rokotuksia.
- Allergikon tyttis
Poikaystäväni on erittäin allerginen kalalle (hän joutuu kantamaan adrenaliinipiikkiä mukanaan varuilta koko ajan). Normaalisti hän olisi koko yön oksentamassa, jos söisi murustakaan kalaa. Mutta, olimme Thaimaassa kuukauden ja ei mitään oireita mistään ruuasta! Kerran hän jopa söi lautasellisen kanakeittoa, maistoin siitä viimeisen lusikallisen ja huomasin kuinka paljon kalakastiketta siihen oli käytetty, ja ei mitään oireita! Eli voi olla, että siellä kalakastike on käsitelty niin, ettei se aiheuta mitään. En tiedä kyllä!
- Kalakastike
Tietämättä mitään kala-allergiasta ehdottaisin selitykseksi kalakastikeeen valmistustapaa. Sehän vastaa paljon roomalaisten käyttämää garum kastiketta tai tietysti surströmmingar valmistusta Ruotsissa. Pikkukalat happanevat, fermentoituvat ja kastike tuoksuu tai haisee erikoisleta. Ostereista ja katkaravuistakin saa aromeja. Maistuu hyvältä ruokaan sekoitettuna ja jopa liharuokakin saa hyvän maun. Worcester kastike ja sardellit Välimeren maissa ovat samantapaisia. Onhan juustokin pilaantunutta maitoa kuten piimäkin ja monet sietävät niitä eri tavalla kuin maitoa. Olisi kiva tietää onko kalakastikkeessa kalan ainesosia vai ovatko ne pilkkoontuneet? Joku tykkää toinen ei ja sama pätee myös chiliin ja korianteriin Thaimaassa. Korianterin hajua kuvataan metsälutikan hajuksi, itselleni se on loistava mauste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308378Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4358224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1561091Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?58633En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36607Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579