Voiko kaasouden ottaa pois?

tuleva morsian

Onko kenellekkään tullut koskaan tilannett että olisi halunnut vaihtaa kaasoa jo reilusti ennen häitä? Ja mitkä siihen ovat ollet syyt? Minulla on nyt sellainen olo ollut jo kauan ja häihin on vielä 9kk aikaa. Kaverini jota kkasoksi pyysin ja hän siihen suostui ja oli iloinen vielä asiasta,on muuttunut viimeisen parin kuukauden aikana niin paljon. Olen tehnyt jo kutsut häihimme,en olisi tarvinnut apua mutta olisin halunnut että kaaso edes olisi kysynyt millaiset tein ja muutenkin ei hänellä ole enää aikaa edes kaverina minulle ni miten ajan kanssa on sitten ensi kesänä kun on häät... Tulee vaan mieleen että teinkö virheen kun pyysin hänet kaasokseni vai miten sen voisi vielä kohteliaasti vaihtaa???

16

5925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesämorsian-08

      Ei kai mikään estä vaihtamasta kaasoa, mutta ei se kyllä helppoa tule olemaan. Itse ratkaisin vähän vastaavan tilanteen pyytämällä toisen ystäväni toiseksi kaasoksi. Kaasojahan voi olla useampi kuin yksi. :)

      • Morsian 08

        Voishan sen tuollei kans ratkaista mutta eikö kaaso ole se paras kaveri? Jos hän ei kerkeä edes laittamaan tekstivietiä pariin viikkoo tai edes vatamaan mun laittamaan viestiin ni kyllähän joku sitten mättää... Puhelimeen hön vastaa harvoin ni kerronko päätöksestäni tekstiviestin vai kirjeitse ja pyydän siinä häntä soittamaan sitten kun kerkiää, vai miten?


      • ja oikeasti...kyllä sinun p...
        Morsian 08 kirjoitti:

        Voishan sen tuollei kans ratkaista mutta eikö kaaso ole se paras kaveri? Jos hän ei kerkeä edes laittamaan tekstivietiä pariin viikkoo tai edes vatamaan mun laittamaan viestiin ni kyllähän joku sitten mättää... Puhelimeen hön vastaa harvoin ni kerronko päätöksestäni tekstiviestin vai kirjeitse ja pyydän siinä häntä soittamaan sitten kun kerkiää, vai miten?

        että, jos olet naimisiin menossa, niin olet jo aikuinen..joten sinulla ainakin pitäisi olla omaa tahtoa ja omaa mielipidettä ja itsekunnioitusta ja arvostusta...ettet nyt jotenkin uppoudu kaasosi/ystäväsi uhriksi....että olet ystävä, mutta sinua voi kohdella miten sattuu...hyvänen aika..olet aikuinen nainen ja odotat ystävältäsi ystävän kohtelua!!!! Hitsi, jos jotenkin odotat, että saat kunnioitusta ja ystävyyttää, niin sitä pitää ostata odottaa..kunnioittaa itseään!


    • "erottanut" kaason

      Menin naimisiin viime kesänä. Alun perin kaasoja piti olla kaksi, mutta toisen (lapsuudesta saakka ollut ystäväni) kanssa kävi juuri niin kuin sinulle. Hän ei reagoinut mitenkään häävalmisteluihin, teki oharit suunnitelukokouksesta joka oli HÄNEN mukaansa sovittuna ajankohtana jne. Olin pitkään surullinen tilanteesta ja itkin asiaa usein, kunnes kuukausi ennen häitä sanoin hänelle, etten halua häntä kaasoksi. Sanoin, että minusta tuntui, ettei hän ehdi hoitamaan kaason tehtäviä ja on parempi ettei hänen tarvi stressata koko asiaa. Viimeinen niitti päätökselleni oli se, kun hän kutsun postissa saatuaan (osallistumatta siis mitenkään niiden laatimiseen) kysyi, onko meillä joku lahjalista. Ja tieto tästä luki kutsun alareunassa... Mielestäni tämä oli viimeinen pisara ja merkki siitä, ettei paljon häämme häntä kiinnostaneet.

      Se, että hän sai "kenkää" kaasoudesta, aiheutti aluksi riitaa. Pelkäsin ettei hän tule edes koko häihin tai että hän murjottaisi koko juhlan aikana. Istuimme kuitenkin ennen häitä saman pöydän ääressä keskustelemassa tapahtuneesta. Häissä kaikki meni hyvin. Hän tuli ihan tavallisena vieraana ilman mitään tehtäviä.

      Näin puoli vuotta häiden jälkeen välimme ovat ihan ok. Kirjoittelemme sähköpostia ja tapaamme entiseen malliin, mutta kyllä tuo asia jonkin verran ainakin omasta mielestäni ystävyyttämme hiertää. Enemmän kyse on omasta puolestani siitä, että minun on vaikeampaa luottaa häneen enää samalla tavalla kuin ennen.

      Koko pitkän stoorin opetus on: ne ovat teidän häänne! Jos sinusta tuntuu, että kaasovalintasi ei osunut parhaaseen mahdolliseen henkilöön, puhu asiasta hänen kanssaan. Kysy, haluaako tai ehtiikö hän olla kaaso. Sinulla on vielä paljon aikaa vaihtaa kaasoa. Mutta vaihdoitpa sitten kaasoa tai et, puhu asiasta hänen kanssaan. Kadut vain jälkeen päin, jos nyt annat asioiden mennä ja hääjuhlassa huomaat ettei hän ole pannut tikkua ristiin juhlanne eteen.

      • Morsian 08

        Viestisi oli oikeasti minulle niin suuri helpotus ettet voi uskoa. Olenko todella töykeä jos kirjoitan kirjeen tai tekstiviestin ni hän voi lukea sen silloin kun itelleen sopii koska puheluihini hänellä ei ole aikaa vastata. Voisis istten myös itse miettiä ratkaisua hetken jonka jälkeen voidaan kyllä keskustella asia kokonaan. Enkä halua menettää hänätä kaverina mutta tietenkin tulee mieleen että onko kaikki sittenkin sen syytä että pyysin häntä kaasoksi ja hän ei kehdannut kieltäytyä.


      • ei pinkkiä
        Morsian 08 kirjoitti:

        Viestisi oli oikeasti minulle niin suuri helpotus ettet voi uskoa. Olenko todella töykeä jos kirjoitan kirjeen tai tekstiviestin ni hän voi lukea sen silloin kun itelleen sopii koska puheluihini hänellä ei ole aikaa vastata. Voisis istten myös itse miettiä ratkaisua hetken jonka jälkeen voidaan kyllä keskustella asia kokonaan. Enkä halua menettää hänätä kaverina mutta tietenkin tulee mieleen että onko kaikki sittenkin sen syytä että pyysin häntä kaasoksi ja hän ei kehdannut kieltäytyä.

        Voi näitä prinsessoja, joiden häät pitäisi olla kaikille muillekin elämän kohokohta. Toden tottako ystävyys punnitaan askartelu-illoissa ja "aah" ja "ooh"- huudahdusten määrässä, kun kerrotte kutsujen kirjasintyypistä. Älkää pyytäkö minua kaasoksi. En halua, että seuraavat vuosi-kaksi puhumme vain häiden yksityiskohdista. En halua, ettet enää soita muulloin kuin häihin liittyvissä asioissa. Minulla ei ole mielipidettä boolikauhan valintaan eikä kutsujen kirjekuorten väriin.
        Toisaalta..
        Minä kannan tuolit paikoilleen ja kannan koristeita juhlapaikalle. Tuen sinua hääaamuna, jos sinua jännittää. Haen kaupasta uudet sukkahousut sukkapaon yllättäessä. Juhlin hymyssä suin, ja olen onnellinen puolestanne. Pidän puheen ja järjestän leikkejä, jos haluatte. Autan keittiössä, jos pitopalvelu ei siivoakaan jälkiään vaikka on sovittu. Tulen seuraavana päivänä auttamaan juhlapaikan siivouksessa ja kastelen kotinne kukat kun olette häämatkalla.
        Mutta en kiinnostu servettien väristä puoli vuotta ennen juhlia enkä osaa sanoa juuta enkä jaata mahtaako heinäkuussa 2009 paistaa aurinko.
        Olen silti ystävä, ja jos olet minun, tunnet minua sen verran, ettet edes pyydä taittelemaan serveteistä joutsenia..


      • vanhanaikainen ihminen
        ei pinkkiä kirjoitti:

        Voi näitä prinsessoja, joiden häät pitäisi olla kaikille muillekin elämän kohokohta. Toden tottako ystävyys punnitaan askartelu-illoissa ja "aah" ja "ooh"- huudahdusten määrässä, kun kerrotte kutsujen kirjasintyypistä. Älkää pyytäkö minua kaasoksi. En halua, että seuraavat vuosi-kaksi puhumme vain häiden yksityiskohdista. En halua, ettet enää soita muulloin kuin häihin liittyvissä asioissa. Minulla ei ole mielipidettä boolikauhan valintaan eikä kutsujen kirjekuorten väriin.
        Toisaalta..
        Minä kannan tuolit paikoilleen ja kannan koristeita juhlapaikalle. Tuen sinua hääaamuna, jos sinua jännittää. Haen kaupasta uudet sukkahousut sukkapaon yllättäessä. Juhlin hymyssä suin, ja olen onnellinen puolestanne. Pidän puheen ja järjestän leikkejä, jos haluatte. Autan keittiössä, jos pitopalvelu ei siivoakaan jälkiään vaikka on sovittu. Tulen seuraavana päivänä auttamaan juhlapaikan siivouksessa ja kastelen kotinne kukat kun olette häämatkalla.
        Mutta en kiinnostu servettien väristä puoli vuotta ennen juhlia enkä osaa sanoa juuta enkä jaata mahtaako heinäkuussa 2009 paistaa aurinko.
        Olen silti ystävä, ja jos olet minun, tunnet minua sen verran, ettet edes pyydä taittelemaan serveteistä joutsenia..

        Minäkin olen ollut aivan ihmeissäni näitä kaasohömpötyksiä lukiessani! Kukaan muut kuin morsian itse (ehkä joissain tapauksissa morsiamen äitiä ja siskoja lukuunottamatta) ei voi jaksaa kiinnostua häiden yksityiskohdista kuukausi toisensa jälkeen. Minun (vanhanaikainen) käsitykseni kaason tehtävistä on nimenomaan morsiamen auttaminen häihin laittautumisessa ja hääjuhlan aikan & jälkien korjaamisessa. Joihinkin talkooluotoisiin hommiin kaaso saattaa myös osallistua (esim. kun lähipiiri tekee hääkarkkeja tms.). En ymmärrä miksi ihmiset tuntuvat suorastaan tappelevan kaason paikasta, kun se on nykyään yhtä raatamista, vaatimuksia satelee ja jos kaaso ei syystä tai toisesta saa hoidettua tätä palkatonta raatamista juuri morsiamen tahdon mukaisesti, satelee valituksia:O Useamman kaason pyytäminen menee minusta myös överiksi. Ennen oli vain yksi pukija eli kaaso. Yritetäänkö 5 kaasoa valitsemalla maksimoida kaaso(i)sta saatava hyöty ja sitoa koko lähipiiri tiukemmin häiden valmistelemiseen vai onko se pakon sanelema juttu, koska kaasous laittaa ystävät arvojärjestykseen? Mitä enemmän kaasoja, sitä vähemmän merkitystä koko "kaaso"-nimikkeellä on. Sana on minusta kärsinyt jo inflaation.

        Olen itse ollut siskoni ainoa kaaso eli pukija ja avustaja hänen hääpäivänään. Hääpari itse hoiti kutsut ja muut hommat, askartelut ja koristelut ja ohjelmanumerot hoidettiin talkootyönä sukulaisten kanssa. Minun häissäni oli yksi kaaso, jota en olisi edes nimennyt kaasoksi, mutta halusi itse ottaa sen nimikkeen ja tarjoutua avukseni, niin mikäs siinä. Tätä rakasta, mutta kiireistä ystävää en vaivannut millään ylimääräisellä, koska tiesin että hänellä oli muutenkin paljon stressiä elämässään. Hääpäivänä hän kyllä oli hyvänä apuna ja myöhemmin oli kiva lounastaa yhdessä hänen kanssaan ja jutella häistä.


      • Morsian 08
        ei pinkkiä kirjoitti:

        Voi näitä prinsessoja, joiden häät pitäisi olla kaikille muillekin elämän kohokohta. Toden tottako ystävyys punnitaan askartelu-illoissa ja "aah" ja "ooh"- huudahdusten määrässä, kun kerrotte kutsujen kirjasintyypistä. Älkää pyytäkö minua kaasoksi. En halua, että seuraavat vuosi-kaksi puhumme vain häiden yksityiskohdista. En halua, ettet enää soita muulloin kuin häihin liittyvissä asioissa. Minulla ei ole mielipidettä boolikauhan valintaan eikä kutsujen kirjekuorten väriin.
        Toisaalta..
        Minä kannan tuolit paikoilleen ja kannan koristeita juhlapaikalle. Tuen sinua hääaamuna, jos sinua jännittää. Haen kaupasta uudet sukkahousut sukkapaon yllättäessä. Juhlin hymyssä suin, ja olen onnellinen puolestanne. Pidän puheen ja järjestän leikkejä, jos haluatte. Autan keittiössä, jos pitopalvelu ei siivoakaan jälkiään vaikka on sovittu. Tulen seuraavana päivänä auttamaan juhlapaikan siivouksessa ja kastelen kotinne kukat kun olette häämatkalla.
        Mutta en kiinnostu servettien väristä puoli vuotta ennen juhlia enkä osaa sanoa juuta enkä jaata mahtaako heinäkuussa 2009 paistaa aurinko.
        Olen silti ystävä, ja jos olet minun, tunnet minua sen verran, ettet edes pyydä taittelemaan serveteistä joutsenia..

        En ole halunnut että edes kaasoni tulisi nyt kyselemään servettien väristä tai muuta hössöttäisi! Mutta jos ei ole aikaa olla KAVERI niin kuin tähän astikkin. Ja täytyy kumminkin muistaa että olen itse myös tukenut ja auttanut häntä niin paljon kun vaan olen pystynyt, mutta nyt kun kaikki on hyvin niin vanhoja kavereita ei enää tarvita.


    • Nimetön

      Kuule voit ihan hyvin vaihtaa kaasoa ja uskonkin, että se kaaso ei yhtään pistä pahakseen koska hän tuskin etes haluaa siihen hommaan kun kerran ei etes halua pitää yhteyttä.
      Tuollasen asian kanssa saa ihan ajatella järkevästi.
      Otat puhelimen kauniiseen käteen ja näpyttelet viestin, että olet ajatellut että sinulla taitaa olla kiireitä että vaihdan kaasoa koska tämä on elämäni tärkein päivä . tai sanot että olet tullut tulokseen että haluat tehdä kaiken yksin...

    • Morsio

      Kaaso ei sitten "ehtinytkään" tekemään minulle kutsukortteja >:(. Teetätin ne sitten ammattilaisella ja annoin kaason kannun sijaan laskun kutsukorteista kaason käteen häiden jälkeen. Miettii varmaan vieläkin että oliskohan sittenkin kannattanut ottaa hääjärkkäykset tosissaan, toisen juhlia pitää arvostaa jos on kaasoksi lupautunut

      • kädessä

        Sun on pakko vitsailla tai olla ironinen.


      • Tylli
        kädessä kirjoitti:

        Sun on pakko vitsailla tai olla ironinen.

        Johan olet morsian!Kaasolla ei kyllä oikeasti ole mitään velvollisuuksia rahallisesti kustantaa häistäsi,kaikkihan perustuu vapaaehtoisuuteen vierailta ihmisiltä!Haista home!


      • kaasona ollut
        Tylli kirjoitti:

        Johan olet morsian!Kaasolla ei kyllä oikeasti ole mitään velvollisuuksia rahallisesti kustantaa häistäsi,kaikkihan perustuu vapaaehtoisuuteen vierailta ihmisiltä!Haista home!

        Olin lapsuudenystäväni kaasona muutama vuosi sitten. Ystävälläni ei ole sisaruksia ja minä olin ainoa läheinen kaveri, jos sukulaislikkoja ei oteta huomioon.

        Mielestäni häiden suunnitteleminen oli hauskaa. Morsian ei stressannut kahta vuotta etukäteen. Itse kyselin aina silloin tällöin että minkäslaiset servetit tulee ja millanen kutsukortti ja mitä koristeeksi ja kuka tekee sitä ja kuka huolehtii tästä ja mikä on illan ohjelma jne.

        Hoidin polttarijärjestelyt 75 %sti yksin. Pari sukulaislikkaa teki sitten "oman ohjelmanumeronsa" päivän mittaan. Otin kuvia, teetin ne, tein niistä polttarikansion teksteineen jne.

        Tärkeänä päivänä kuskasin morsianta kampaajalle ja kukkakauppaan ja kirkkoon jne. Häissä kannoin laukussani huulirasvaa ja puuteria, pidin huolen että morsian näyttää hyvältä. Avustin vessassa, ruuanhaussa, kyselin keittiöltä että koska on kahvi valmista ja bestmanilta että koskas bändi tulee jne. Bestmanin kanssa säädettiin muutama leikki vieraille ja tietty morsiamenryöstö ym.

        Sain paljon kiitosta, parilta ja morsiamen äidiltä jonka olen tuntenut koko ikäni. Kaikki meni hyvin ja kaikille jäi hyvä mieli =)


      • rouva08

        Pöyristyttävää.
        Jokainen vastatkoon omista kekkereistään ihan itse. Aika selvää, miksi korttiesi tekoon ei osallistuttu? Katse peiliin päin vaan. Toivottavasti saat samalla mitalla takaisin.


    • ...kun on kyse häistä?

      Parempi kai se on ajoissa vaihtaa kuin juuri häiden alla? :o

      Sanoit, että kaverisi on muuttunut ja joku syyhän tähän muutokseen täytyy olla... vai oletko itse muuttunut?

      Oletko muistanut kysyä, mitä kaverisi elämään kuuluu vai pälpätätkö vain häistä? Muiden elämä ongelmineen ja kiireineen jatkuu silti normaaliin tapaan, vaikka teillä on häät...

      Minusta on hassua kysellä toisen mielipidettä hääservettien väristä, kun on jo kuitenkin päättänyt värin. Toisella kun voi olla suurempia murheita, joista ehkä haluaisi kertoa sinulle, mutta ei saa suunvuoroa.

      Itselleni kävi niin, että uskoudun morsmaikulle lähisukulaiseni vaikeasta psyykkisestä sairaudesta ja reaktio oli "samaa sävyä olevia kynttilöitä ei saa mistään". Siinä ei enää tehnyt mieli uskoutua... Onneksi häät juhlittiin onnistuneesti ja vaimous herätti autisti-morsiamen tähän maailmaan ja sain ystäväni takaisin. Tosin vasta kun kiitoskortit oli saatu postiin. ;-)

    • ettei sulhanen

      ole ollut teidän kanssa suunnittelemassa tulevia häitä...ja jäänyt ehkä kaason kanssa joskus kahdestaan..hairahtuneet..ja nyt hankala olla kamu enää...Toivon, että ihan turha luulo!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe