mätäpaise..

suffeli..

..joka on rottani korvan alapuolella..
Rottapoikani on noin reilun vuoden ikäinen,en tiedä siitä juuri mitään kun tuli lahjoituksena kaverille,joka antoi toisen rottaveljeksistä mulle.

Muuten pysytellyt melko terveenä,vaikka sillä oli kyllä noin kuukausi sitten jokin infektio?
Kuskattiin sitä noin 3 kertaa eläinlääkärillä,sai antibiottikuurin,mitä annettiin kerran päivässä pistoksena.

Sen hoidon jälkeen siitä tuli täysin eri rotta,kun sitä sairaana hoivattiin,mm.pidettiin lämpösessä ja juotettiin itse vettä pullosta kun se ei siihen itse kyennyt,niin jotenkin se siinä ajassa kesyyntyi hirveesti,enää ei yritä karkuun,pysyy jopa olkapäällä ja muutenkin sylissä,mikä on tietysti hirveen positiivista,eikä enää purekkaan.:)

Mutta,nyt sitten sillä on jo muutaman viikon ollut erittäin ikävä patti heti vasemman korvan alapuolella,se on täynnä valkoista mönjää,ja kun koittaa mönjää poistaa,näkyy syvä onkalo,aivan kuin se ulottuisi melkein aivoihin asti..:(

Hain apteekista pieneläinten desinfiointi ainetta,mikä kyllä hetken auttoi,patti kuivui,eikä siinä muutamaan päivään näkynyt juuri mitään,ja luulin jo että se parantui täysin.Vielä mitä! nyt se on taas kamalan näköinen,ja vaaleaa mätää sieltä tulee.

Joudunkohan taas kuskaan sitä lekurille?

4

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Joo ei kannata vitkutella, suoraan vaan lääkäriin. Eläinlääkäri osaa varmasti sanoa, mitä tehdä. Kuulostaisi sen sortin vaivalta, ettei itsestään ja ilman lääkkeitä parane.


      Onko sinulla (ja kaverillasi) vain yksi rotta? Tekstistä voisi päätellä niin. o_O

      • suffeli..

        ..Molemmilla on/oli yksi rotta,eli toinen veljeksistä tuli minulle ja toinen meni kaverille,paitsi että kaveri ei kauaa voinut pitää rottaansa kun se oli kuulemma liian agressiivinen..mitä en kyllä itse uskonut ollenkaan..
        Hyvin mun poika on pärjännyt ilman kaveriakin,välillä se viihtyy pidemmän aikaa mökissään,välillä se roikkuu kaltereissa oviaukon kohdalla ja haluaa ulos..:)mutta joka tapauksessa se haluaa olla näkyvillä:)


      • Shitter.
        suffeli.. kirjoitti:

        ..Molemmilla on/oli yksi rotta,eli toinen veljeksistä tuli minulle ja toinen meni kaverille,paitsi että kaveri ei kauaa voinut pitää rottaansa kun se oli kuulemma liian agressiivinen..mitä en kyllä itse uskonut ollenkaan..
        Hyvin mun poika on pärjännyt ilman kaveriakin,välillä se viihtyy pidemmän aikaa mökissään,välillä se roikkuu kaltereissa oviaukon kohdalla ja haluaa ulos..:)mutta joka tapauksessa se haluaa olla näkyvillä:)

        Mulla on kokemuksia mätäpaiseista. Rotalleni tuli sellainen kaulaan. Odottelin sen aikaa, kunnes patti ei enää tuntunut kovalta vaan tuntui kypsältä ( niinkuin kypsä finni ) ja puristin paiseestan mädän ulos. Paise oli tullut kun rotta loukannus itsensä johonkin, paiseessa näkyi selvä rupi kohta, iho oli siis mennyt rikki mistä oli päässyt bakteeri sisään joka oli alkanut kehittää paisetta. Ruven kun otti irti ja puristi mädän pihalle paiseen kohdalle jäi aika ilkeä reikä, mutta se on tyypillistä. Puhkaisun jälkeen on tosi tarkkaan puhdistettava reikä, kannattaa olla jonkinlainen ruisku jolla huuhdella reikää oikein kunnolla betadinella ( saa apteekista, se ruskea litku, laimenna sitä myös vähän , eli vettä sekaan, mutta olen kuullut että jotkut myös raakana ovat käyttäneet ) Reikää pitää huuhdella muutaman kerran päivässä, ja tosiaan niin että se koko selvästi huuhtoutuu. Reikää ei saa päästää heti umpeen, tai muuten paise aika varmasti uusii. Mun rotalla se uusi 4 kertaa ennenkun eläinlääkäri joutui leikkaamaan paiseen kotelot pois rottani kurkusta. En vaan saanut sitä itse paranemaan vaikka kuinka hyvin koitin pitää sen puhtaana.Rottani oli eristyksessäkin pienemmässä häkissä yksin jonka pidin puhtaana, mutta eipä vaan auttanut.Joka tapauksessa ekalla kerralla vie se eläinlääkäriin,koska rotta tarvitsee antibioottikuurin, jos paise uusii tiedät miten hoitaa sen itse toisela kertaa ja eläinlääkäristä haet vaan uuden satsin antibioottia. Jos paise uusii muutaman kerran sen jälkeen kannattaa jo mennä eläinlääkäriin uudelleen, ja katsovat mitä tehdä.


    • Anonyymi

      Ei rotat pärjää ilman kaveria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe