Mitenkäs tuollaisen reunavahvistetun laatan pohja pitää kaiva(ttaa)? Kannattaako pohjamaa tosiaan muotoilla sen laatan muotoon niin että keskiosa on ylempänä, ja reunoissa laskee 45 asteen kulmassa sopivasti? Päälle 20cm sorapatja. Siihen sitten jyräys, muotoilu, muotti ympärille styroxit, raudoitus ja valu päälle ja valmis?
Reunavahvistettu laatta
11
9263
Vastaukset
- suunnitelmissa.
Samaten kuin käytettävät muut materiaalit ja mitat. Katso sieltä.
- reipas reiska
Kyllähän pikku mitta virheet voi korjata sitte runkoa tehdessä, ei se niin tarkkaa oo noitte perustusten kanssa? Son eri juttu sitten ku tapettia laitetaan sillon pitää tasottaa kovasti ja tehä tarkasti. Vituttaa vaan kun joku kusipää on tehny seinät vinoon ni ei mee vuota mukavasti... mistähän johtuu...
- tallinpohja
reipas reiska kirjoitti:
Kyllähän pikku mitta virheet voi korjata sitte runkoa tehdessä, ei se niin tarkkaa oo noitte perustusten kanssa? Son eri juttu sitten ku tapettia laitetaan sillon pitää tasottaa kovasti ja tehä tarkasti. Vituttaa vaan kun joku kusipää on tehny seinät vinoon ni ei mee vuota mukavasti... mistähän johtuu...
Autotallipaketin mukana tuskin tarkempaa detaljia tulee kuin että vaihtoehdot on laatta tai antura. Eli kyllä se on siitä säveltäen niinkuin helpointa on. Ja mitään perustusporukkaa ei tuohon kyllä oteta...
Helvetti kun porukka puhuu pelkkää paskaa! Yksinkertaisen laatan valukin tuntuu olevan rakettitiedettä, eikä kukaan uskalla tehdä mitään itse. Pitää olla aloituspalaverit, valvoja seläntakana, tarkastusta tunnin välein kun jotain autotallia/katosta pykätään pystyyn. Prrkkl!
Eli vastatkaa kysymykseen! :-) - Tommi99
tallinpohja kirjoitti:
Autotallipaketin mukana tuskin tarkempaa detaljia tulee kuin että vaihtoehdot on laatta tai antura. Eli kyllä se on siitä säveltäen niinkuin helpointa on. Ja mitään perustusporukkaa ei tuohon kyllä oteta...
Helvetti kun porukka puhuu pelkkää paskaa! Yksinkertaisen laatan valukin tuntuu olevan rakettitiedettä, eikä kukaan uskalla tehdä mitään itse. Pitää olla aloituspalaverit, valvoja seläntakana, tarkastusta tunnin välein kun jotain autotallia/katosta pykätään pystyyn. Prrkkl!
Eli vastatkaa kysymykseen! :-)Palaverit ei välttämättä ole turhia, oikein nysvä rakennustarkastaja vaatii pian rivittämään rakenteet auki, että voi tarkistaa, onko pitämättä jääneiden tarkastusten kohteet kunnolla tehty =).
Mutta asiaan, minä tein viime kesänä autotallin (anturoilla) ja jätin keskustan korkeammaksi, hyvä niin, koska täyttöä tuli kuitenkin tuntuvasti. Mutta jos raha ei tee piukkaa, niin ei se väärin ole kaivaa koko monttua samaan tasoon (kallistu reunoille). Tosin saveen saa ehkä muokattua tuon reunavahvennuksen helpommin?
Katso vain, että keskiosa viettää reunoille, ja reunoilta vesi pääsee putkistoja pitkin pois, niin ettei rakennuksen alle jää mitään, niin hyvä on. Ja, että laatan alle tulee joka paikassa, väh. 20 senttiä kapillaarisepeliä.
Itse tekeminen kunniaan =). - Tommi99
Tommi99 kirjoitti:
Palaverit ei välttämättä ole turhia, oikein nysvä rakennustarkastaja vaatii pian rivittämään rakenteet auki, että voi tarkistaa, onko pitämättä jääneiden tarkastusten kohteet kunnolla tehty =).
Mutta asiaan, minä tein viime kesänä autotallin (anturoilla) ja jätin keskustan korkeammaksi, hyvä niin, koska täyttöä tuli kuitenkin tuntuvasti. Mutta jos raha ei tee piukkaa, niin ei se väärin ole kaivaa koko monttua samaan tasoon (kallistu reunoille). Tosin saveen saa ehkä muokattua tuon reunavahvennuksen helpommin?
Katso vain, että keskiosa viettää reunoille, ja reunoilta vesi pääsee putkistoja pitkin pois, niin ettei rakennuksen alle jää mitään, niin hyvä on. Ja, että laatan alle tulee joka paikassa, väh. 20 senttiä kapillaarisepeliä.
Itse tekeminen kunniaan =).Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että liian moni antautuu helposti rahastajien nieltäväksi: tässäkin ketjussa jo tehtiin johtopäätös, että laitat perustuksillesi tallipaketin, vaikket missään sanonut niin.
Minä tein pitkästä, enkä ymmärrä, miksi olisi kannattanut maksaa esim. precut paketista yhtään mitään, kyllä ne puut itsekin voi sahata.. ja kun kunta sallii käyttää leimaamatonta tavaraa runkoon, niin kyllä siinä kummasti säästääkin. - Näin se on
Tommi99 kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että liian moni antautuu helposti rahastajien nieltäväksi: tässäkin ketjussa jo tehtiin johtopäätös, että laitat perustuksillesi tallipaketin, vaikket missään sanonut niin.
Minä tein pitkästä, enkä ymmärrä, miksi olisi kannattanut maksaa esim. precut paketista yhtään mitään, kyllä ne puut itsekin voi sahata.. ja kun kunta sallii käyttää leimaamatonta tavaraa runkoon, niin kyllä siinä kummasti säästääkin.Tallirakennuksissa pakettien käyttö on rahan heittämistä tuuleen.
- rak.ins
reipas reiska kirjoitti:
Rakentamisen perussääntö monelle on se, että kaikki mikä jää piiloon, sillä ei ole mitään väliä. Jos perustukset on huonot, niin sitten ne tapetit jossain vaiheessa halkeilevat. Silloin voi kirjoittaa tänne ja kysyä, mistä moinen voi aiheutua.
- asdasdasdasa
Sellainen keskellä nouseva maa meilläkin oli piirretty rinteeseen tulevan rossipohjan alle. Mutta heti aloituspalaverin alussa vastaava mestari ja kaupungin tarkastaja totesivat, että suora luiska vaan, joka viettää pois talon alta (rinnettä alas).
JA kun olin siellä tontilla kaivuria auttamassa tajusin miksi: savi oli todella kovaa ja sellaisen mäen muotoileminen olisi kestänyt vaikka kuinka kauan ja pahimmillaan mahdollistanut lammikoiden muodostumisen sinne talon reunoille.
Suoran luiskan sai kaivurilla tarkasti ja nopeasti tehtyä ja vesi viettää talon alle ja sieltä pois saven pintaa pitkin; jos ei sitten salaojiin osu. Kiveä meni tietysti enemmän, kun enemmän savea kaivettiin pois.
Mutta virallisesti minäkin tietenkin vastaan: teet sen suunnitelman mukaan. - rahapussista kiinni.
Jos haluaa säästää kustannuksissa niin suosittelen muotoilua kun tuo täytesora ei niin hirmu edullista ole. Toinen vaihtoehto on kaivaa tasalleen ja täyttää keskiosat hiekalla... Työlästä ja kallista (kokemusta on 240m2 omakotitalon pohjasta)! Muutenkin jos joku muu ratkaisu mahdollinen niin en suosittele reunavahvistettua laattaa kenellekkään. Oikein tehtynä on todella työläs vaikkakin huonosti kantavalla maalla varmempi ratkaisu kuin anturat ja harkko.
- siinä sentään
vähemmällä pääsee, kun tekee reunavahvistetun laatan niin saa samalla valulla sekä anturat että lattian.
Työ siinä kuitenkin maksaa, joten se kannattaa minimoida tekemällä samalla työllä molemmat, kuten reunavahvistettua laattaa tehdessä käy.
- mitenkään
jos ei ole alla savi-velliä,saven päälle tehdään yleensä laatta että jos elää niin liikkuu koko rakennus.Halvempi ja parempi ratkaisu on tehdä antura ja harkko sokeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1763407Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732171Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542117- 421998
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4091114Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 47903