carver-sukset

tietämätön234

Mitä tarkoitetaan kun puhutaan carver-suksista? Voivatko ne olla keskitasoisen laskijan sukset? Tai mitä eroa carver suksilla on ns. tavallisiin laskettelu suksiin..?
Voisiko esimerkiksi Fischer rc4 carver tai vastaavat -sukset olla hyvät 157cm ihmiselle kun suksien pituus on 148cm?

2

4999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hexu

      Nykyisin normaalille kuluttajalle tarkoitetut sukset ovat carver-suksia.Suksen muoto on vanhoihin suksiin poikkeava.Karkeasti sanottuna keskeltä kapeat ja päistä leveät.Tämä ns tiimalasimuoto helpottaa käännökseen lähtöä ja kännöksissä kantin pito-ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa kuin aiemmin.Laskeminen on kevyempää eikä voimia tarvita paljon.Suksen kääntösäde on merkittävä ominaisuus.Pujottelusuksen kääntösäde on noin 13 metriä.Yleissuksen 15-16 metriä.Suurpujottelusuksen noin 17 metriä.Nykyiset yleissukset ovat oiva valinta kaikentasoisille harrastajille,toimivat hyvin kovalla ja pehmeällä rinteellä,sietävät hyvin vauhtia,laskijan kantti loppuu yleensä ennemmin kuin suksen ominaisuudet.Pienisäteiseen kurvailuunkin ne sopivat hyvin.Suksen pituus on vanhasta poikkeava,huomattavasti lyhyemmät.Laskijan pituudesta ei tarvitse paljon poiketa,on kuitenkin syytä selvittää myyjältä mikä on suksen valmistajan pituussuositus.
      Ps.Jos lasket "vanhalla"tyylillä se onnistuu carvereilla,mutta suosittelen tunnin ottamista.Laskuasento carvereilla on toisenlainen.Kun sen sisäistää antavat uudet sukset todella paljon.Laskeminen nousee uudelle tasolle ja on tosi kivaa.

    • JannaS

      Yhdyn hexun kirjoitukseen täysin, asiatekstiä. Carverit ovat nykyään niitä 'tavallisia' skimbasuksia.

      Itse olen 163cm pitkä ja sukseni ovat 155cm. Mieheni on 178cm pitkä ja hänellä on myös 155cm pitkät sukset. Suksien pituus on kiinni laskijan pituudesta, painosta, suksen ominaisuuksista ja laskija laskutavasta. Ja tietenkin omista mieltymyksistä...

      Neuvoni suksien hankintaan on, että ensin kannattaa vuokrasuksia sekä testikeskuksia apuna käyttäen kokeilla minkälaisista suksista itse pitää. Oman kokemukseni perusteella voin kertoa, että sama suksimerkki ja -malli eri pituisena voi käyttäytyä hyvinkin eri tavalla. Itselleen sopivan suksen löytää vain testaamalla. Itse en ostaisi yhtäkään suksiparia testaamatta ensin merkkiä ja mallia.

      Jos välttämättä haluat ostaa sukset justnytheti, etkä vuokrata, kerro myyjälle, minkätasoinen laskija olet ja ole rehellinen hänelle omasta taitotasostasi, sillä taitotasoon nähden liian järeillä suksilla laskeminen on raskasta eikä hauskaa ja niiden hallinnan voi menettää helposti, jos ei ole varuillaan. Jolloin jälki voi olla todella ikävää. Kerro myyjälle myös tykkäätkö enemmän vauhdista vai rauhallisesta kaartelusta ja rinteessä surffailusta.

      Omasta kokemuksesta sanoisin, että kokemattomalle laskijalle Fischerin RC4 -sukset ovat liian rajut, keskitasoiselle voivat hyvinkin sopia, laskutavasta riippuen. RC4:t vaativat määrätietoista käskytystä, joten laskijan on tiedettävä mitä tekee, eikä kauheasti parane arkailla tai empiä.

      Itse olen tykännyt RC4:sista kovasti, olen niitä vuokraillut useampaankin kertaan. Ja jos en ihan väärin muista, niin olen laskenut juuri 148cm suksilla. Määrätietoisesti käskettynä ovat todella maukkaat sukset. Minun mielestäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe