Kasvatatteko lainkaan lapsianne enää?

tuleva opettaja

On kyllä koulu muuttunut siitä, kun itse koulun kävin ja vielä lukiossa 10 vuotta sitten olin.

Meidän koulussa ala-asteella kuunneltiin opettajaa ja hiljennyttiin samantien, kun opettaja vähänkään katsoi. Eikä edes kyllä puhuttu tunnilla muutenkaan.

Yläasteella tilanne oli sitten rauhattomampi, mutta opettajaa kyllä arvostettiin ja jos opettaja jotain sanoi, niin niin tehtiin. Toki poikkeuksia oli, ongelmanuoria.

Mutta nyt näitä "ongelmanuoria" tuntuu olevan melkein kaikki. Ainoastaan joukosta erottuu enää ne "kiltit tytöt", jotka eivät inahdakaan luokassa. Muutoin on jonkimmoista hälinää jos jonkillaista.

Oikeasti rasittavaa opettaa tuollaisessa ympäristössä. Olen ollut opetusharjoittelussa ja yleisin sana opettajan suusta tunti toisensa jälkeen on "Kuunelkaas nyt" tai "olkaa hiljaa".

Jos minä tein koulussa jotain, vaikka en mitään erityisen kamalaa, niin kyllä sain siitä kuulla kotonakin! Jos saatte viestin koulusta lapsenne huonosta käytöstä, niin mitä teette asian eteen? Useat opettajat ovat kertoneet useiden vanhempien soittavan jopa viikonloppuisin humaltuneena ja haukkuneensa puhelimessa heidät. No, en ainakaan aio itse antaa kotinumeroani kellekään vanhemmalle. Työaikana voi tavoittaa koululta.

Ongelmanuoria toki on, mutta kun tuntuu, että ne tavallisiltakin nuorilta on unohtunut täysin käytöstavat ja arvostus opettajaa kohtaan. Mitä arvoja teillä kotona oikein opetetaan? Hälistä ja häiritä saa muista välittämättä? Minä ensin, muut sitten? Minä haluan olla kaiken keskipiste? Onko lapsenne yhtä rauhattomia kotonakin?

13

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qawerty
    • tsaidu

      Olen huomannut saman ilmiön.En ole opettaja,mutta olen äiti jolla on 5 lasta.Poika on kuudennella luokalla ja meno on kamalaa siinä luokassa.Siellä on muutama poika jotka häiritsee ja hälisee joka tunnilla.Mä olen sitä mieltä että kun kerran vanhemmatkaan ei välitä vai eivätkö saa kuria poikiin niin pihalle vaan koulusta vähäksi aikaa!!Meillä pojalla adhd ja silloin kun meillä vasta haettiin syytä pojan "huonoon" käytökseen,niin meille ope sano että "kaikilla on oltava oikeus työrauhaan".Eli tarkoitti poikamme häiritsevää käytöstä.Ihmettelempä että missä se työrauhan julistus nyt on?!?-Viimeksi eilen yksi luokan pojista hakkas hyppynarulla poikaamme kun poikamme oli tönäissyt ihan leikillään yhtä toista poikaa.Tönäisynkin saanut poika oli yrittänyt että "hakkaaja" lopettaisi kun hänkin ymmärsi sen tönäisyn leikiksi.Et kyllä herää huoli et mihin tässä oikein mennään kun kuudesluokkalaisetkin käyttäytyy niin ala-arvoisesti!!
      Meillä kun on viisi lasta,niin meidän lapset hakevat kotona sen "minä ensin"-huomion.Ovat kuulema koulussa erittäin kohteliaita ja kuuliaisia.Jopa adhd-poika (lääkityksellä) on luokkansa rauhallisimpia ja koheliaimpia.Että kyllä moni lapsi tarttis kotoota kunnolla selkäänsä ja paremman kasvatuksen.Auktoriteetteja ei kunnioiteta ja kaiken pitäis olla aina kamalan hauskaa.Tässä huomaa sen ettei lapset ole tottuneet pettymyksiin.
      Monilla vanhemmilla on vanhemmuus kateissa.Ei olla valmiita tekemään kaikkea lasten hyväksi.Oma työ ja omat harrastukset tulee usein lastenki edelle.Ja jos lapsella onkin joku pulma,niin ei olla valmiita kohtaamaan sitä pulmaa vaan pyyhitään se "maton alle".Kyllä se siitä-meiningillä.
      Meille jos ja kun on tullut muikkaria tms. koulusta niin me tartumme siihen oitis.Puhumme pojalle (tytöille ei ole koskaan tullut)tiukkaan sävyyn ja riippuen asiasta niin myös kotona odottaa sanktio.Ja poika tietää sen.Eilen kun hän tuli kotiin niin suurin murhe oli että jos hän saa jälki-istuntoa sen takia kun oli ollu sisällä välitunnin aikana,vaikka häntä hakattiin hyppynarulla!!Lohdutin sitten että jos hän saa jälkkärin niin saa ne muutkin.
      Mutta meilläpä on aikaa kasvattaa lapsiamme!Itse olen kotona ja mieheni yrittäjä joka pystyy sumplimaan päiviään niinkuin haluaa.Ja meille lastenkasvatus on ykkösasia.Joskus se soljuu kuin itsestään,ja joskus joutuu pinnistelemään tosissaan.Eikä aina niin jaksaisikaan ja silloin sortuu huutamiseen tms.Mutta sitten pyydetään anteeksi ja selitetään miksi äiti/isä käyttäyty niin typerästi ja jatketaan elämää.Nykyaikana lapset kaipaavat vanhemmiltaan aikaa ja syliä.Sitä että ollaan paikalla ja välitetään.Meillä lapset ovat joskus sanoneet että sekin on rakkautta kun äiti ja isä jaksaa viedä meitä harrastuksiin ja ovat aina ajoissa hakemmssakin sieltä. :o)

    • mapee

      Kyllä ainakin kahdeksankymmentäluvulla tunnilla häiriköitiin sen mukaan mihin oli mahdollisuus. Eli ei se ollut itsestään selvää että siellä kilttinä istuttiin kuuntelemassa..

      Mielestäni opettajalta on jo mopo karannut jos hän käyttää noit amainitsemiasia lauseita, hänhän pyytää. Ei luokan kuri voi olla siitä kiinni että sitä pyydetään tai että se edes on oppilaitten päätettävissä. Se, miten opettaja sen kurin luokkaan saa on jokaisen persoonasta kiinni, mutta jotenkin se on sinne saatava.

      Meillä on ekan kerran tilanne jossa kaksi nuorta opettajaa eivät antaneet kotinumeroaan luokalle. Mutta nyt tulee se isoin pointti siihen asiaan miksi se on hyvä asia; heidät sa koulusta kiinni joka päivä kello 8-16 paitsi perjantaina lähtevät aiemmin. Mielestäni reilua molemmin puolin ja osoittaa jotakin asenteesta jola työtä tehdään verrattuna niihin jotka sutii kotiin luja akun kello soi.. Eipä soitella perään ja kotiinkaan? Kummankin numeron saa jos tahtoo ovat kuulemma numerotiedustelussa saatavilla jos joku tuntee tarvetta, ei ole koskaan vielä tuntenut kuulemma..

      Käytösongelmiin puututtiin aiemmin ehkä aikalailla tiukemmin. Kotiinkin ilmoiteltiin jne. Nyt on toisin monessa koulussa. Aika aseeton on sekin vanhempi joka saa jälkikäteen tietää kaikki päivämäärät ja kellonajat jolloin lapsi on häiriköinyt viimeviikolla tai jo aiemmin. Tiedon pitää olla reaaliaikaista jotta siihen voi kotona puuttua. Kyllä meillä napsahtaa arestia välittömästi jos koulusta tulee viestiä että ei osata olla, tosin sitä ei tule vaikka joskus on tullutkin. Kummasti se rauhoittaa ja pistää miettimään tyhmempääkin..

      Periaatteessa kotona on annettu ne eväät joita koulu pystyy hyödyntämään tai siis opettaja jos osaa hommansa. Jos niitä eväitä ei ole niin silloin ollaan open henkilökohtaisen osaamisen kanssa tekemisissä. Ei ole helppoa hallita vaikka kolmeakymmentä ekaluokkalaista eikä yhtään helpompaa samaa lukua yläkoululaisiakaan. Sen vaan ei pidä tulla kellekkään yllätyksenä kun sinne luokan eteen astuu. Ja kilttikin saattaa lähteä mukaan jos ryhmän paine on tarpeeksi iso. Kodin asema asiassa on siis kyllä merkittävä, mutta viimekädessä opettajan oma persoona on se, joka ratkaisee sen työrauhan luokassa.

      Kun mietin omia opettajiani niin yksi yhteinen piirre oli niillä joiden luokassa hälistiin; he pyysivät ja he korottivat ääntään ja he olivat heikkoja luokan edessä. Ne joiden luokassa oltiin hiljaa ja opittiin suorissa riveissä ei koskaan ope korottanut ääntään, ei pyydellyt eikä anellut eikä varsinkaan uhkaillut jälki-istunnoilla tms. Jo nimestä tiedettiin missä kastissa kukin ope on ja se, joka oli kannuksensa ansainnut sai varmasti työrauhan jo maineellaan ja toinen ei millään.

      Empatiani ovat kyllä senkin opettajan puolella joka ei luokalleen pärjää, mutta ei siinä kukaan ulkopuolinen voi auttaa kun sen luokan työrauhan voi tuhota yksi ainoa oppilas omalla toiminnallaan. Se sama oppilas on usein se, jonka kun saa aisoihin niin kaikki muut seuraavat perässä?

      Touhussa on kaksi puolta ja niin kauan kun kaikki ei innolla opiskele niin ongelmia on.

      Niin ja vinkkinä; kehitä tiukka katse se tehoaa tuhat kertaa pahemmin kuin mikään sana. Ole kunkku luokassa ja usko siihen itsekin!

      • muksula

        Kyllähän moni opettaja varmasti kuria osaa pitää. Mutta sitten kun niitä silmäpareja on luokassa vähintään se 15 ja suurimmillaan 40 niin yritäpä siinä sitten hakea jokaiseen erityistä kontaktia tiukalla katsellaa tai olemuksella.

        Tuttuni lapset ovat valittaneet sitä kun koulussa ei joiden oppilaiden takia pysty yhtään kuuntelemaan opettajaa ja opettajan aika menee niiden oppilaiden kaitsemiseen ja muut sitten kärsii tästä ja joutuu katselemaan sitä.

        "Ne joiden luokassa oltiin hiljaa ja opittiin suorissa riveissä ei koskaan ope korottanut ääntään, ei pyydellyt eikä anellut eikä varsinkaan uhkaillut jälki-istunnoilla tms"


        Se oli ennen se. Nyt jos opettaja on hiljaa eikä erikseen komenna lopputuloksena on kaaos. Ei mitään arvostusta opettajaa kohtaan.

        Keskustelua on ollut paljon siitä, miten kouluyhteisönä ja kouluna oppilaiden suhteen on muuttunut viimeisten vuosien aikana. Huolestuttavinta on se, että jopa kolmannes oppilaista on jonkin sortin käytöshäiriöllisiä. ADHD on pompannnut huimaan nousuun jne.

        Vielä kun mukaan otetaan maahanmuuttajat, jotka eivät välttämällä ymmärrä täydellisesti suomea ja yrität opettaa niille vaikka kemiaa ja fysiikkaa, niin siinä se soppa on kun eivät jaksa keskittyä, kun eivät ymmärrä. Muutamissa kouluissa on sitten ns. "ongelmaluokkia" perustettu erikseen, jotta muut oppilaat saavat työrauhan ja sitten nämä häiriköt ollaan sijoitettu tälle ongelmaluokalle.

        Eräässä koulussa opettaja pyysi erästä tyttöä poistumaan luokasta, koska häritsi koko ajan luokkaa eikä minkäänlaista työrauhaa ollut. Tyttö ei poistunut - sanaharkkaa opettajan kanssa. Lopulta opettaja haki rehtorin ja rehtorin piti poistaa tyttö luokasta. Vasta tämän episodin jälkeen lähti tytön kohdalla hommat pyörimään johonkin suuntaan eikä enää pahaa häiriköintiä ollut ja opettajan käsky olla hiljaa toimi.

        Helpompi sanoa, että kyllähän se opettajan asenne jne... Mutta kun nykyään se tilanne on ihan toinen kuin ennen.

        Koulu toimii yhteisöllisesti, jossa osana on myös oppilaiden vanhemmat. Vanhempien tehtävä on ojentaa lapsiaan, jos eivät osaa käyttäytyä koulussa - koulu on aika voimaton tämän edessä, kun opettajat eivät voi muuta kuin pyytää oppilaita olemaan hiljaa. Luokasta saa poistaa esim. rehtorin läsnä ollessa. Luokastakaan ei siis voi noin vain poistaa yksittäistä oppilasta. Ongelma on siinä, ettei vanhemmat vaan tunnu välittävän siitä, mitä heidän lapsensa siellä koulussa tekee. Monet oppilaat tulee kouluun vanhempainiltalappu kädessä "Ei meiän mutsia kiinnosta..." tai kun sitä jo antaa oppilaille, niin oppilas jo sanoo "Turhaa sä mulle tätä annat, ei mun vanhemmat ainakaan tuu, ei niitä kiinnosta tulla."


      • mapee
        muksula kirjoitti:

        Kyllähän moni opettaja varmasti kuria osaa pitää. Mutta sitten kun niitä silmäpareja on luokassa vähintään se 15 ja suurimmillaan 40 niin yritäpä siinä sitten hakea jokaiseen erityistä kontaktia tiukalla katsellaa tai olemuksella.

        Tuttuni lapset ovat valittaneet sitä kun koulussa ei joiden oppilaiden takia pysty yhtään kuuntelemaan opettajaa ja opettajan aika menee niiden oppilaiden kaitsemiseen ja muut sitten kärsii tästä ja joutuu katselemaan sitä.

        "Ne joiden luokassa oltiin hiljaa ja opittiin suorissa riveissä ei koskaan ope korottanut ääntään, ei pyydellyt eikä anellut eikä varsinkaan uhkaillut jälki-istunnoilla tms"


        Se oli ennen se. Nyt jos opettaja on hiljaa eikä erikseen komenna lopputuloksena on kaaos. Ei mitään arvostusta opettajaa kohtaan.

        Keskustelua on ollut paljon siitä, miten kouluyhteisönä ja kouluna oppilaiden suhteen on muuttunut viimeisten vuosien aikana. Huolestuttavinta on se, että jopa kolmannes oppilaista on jonkin sortin käytöshäiriöllisiä. ADHD on pompannnut huimaan nousuun jne.

        Vielä kun mukaan otetaan maahanmuuttajat, jotka eivät välttämällä ymmärrä täydellisesti suomea ja yrität opettaa niille vaikka kemiaa ja fysiikkaa, niin siinä se soppa on kun eivät jaksa keskittyä, kun eivät ymmärrä. Muutamissa kouluissa on sitten ns. "ongelmaluokkia" perustettu erikseen, jotta muut oppilaat saavat työrauhan ja sitten nämä häiriköt ollaan sijoitettu tälle ongelmaluokalle.

        Eräässä koulussa opettaja pyysi erästä tyttöä poistumaan luokasta, koska häritsi koko ajan luokkaa eikä minkäänlaista työrauhaa ollut. Tyttö ei poistunut - sanaharkkaa opettajan kanssa. Lopulta opettaja haki rehtorin ja rehtorin piti poistaa tyttö luokasta. Vasta tämän episodin jälkeen lähti tytön kohdalla hommat pyörimään johonkin suuntaan eikä enää pahaa häiriköintiä ollut ja opettajan käsky olla hiljaa toimi.

        Helpompi sanoa, että kyllähän se opettajan asenne jne... Mutta kun nykyään se tilanne on ihan toinen kuin ennen.

        Koulu toimii yhteisöllisesti, jossa osana on myös oppilaiden vanhemmat. Vanhempien tehtävä on ojentaa lapsiaan, jos eivät osaa käyttäytyä koulussa - koulu on aika voimaton tämän edessä, kun opettajat eivät voi muuta kuin pyytää oppilaita olemaan hiljaa. Luokasta saa poistaa esim. rehtorin läsnä ollessa. Luokastakaan ei siis voi noin vain poistaa yksittäistä oppilasta. Ongelma on siinä, ettei vanhemmat vaan tunnu välittävän siitä, mitä heidän lapsensa siellä koulussa tekee. Monet oppilaat tulee kouluun vanhempainiltalappu kädessä "Ei meiän mutsia kiinnosta..." tai kun sitä jo antaa oppilaille, niin oppilas jo sanoo "Turhaa sä mulle tätä annat, ei mun vanhemmat ainakaan tuu, ei niitä kiinnosta tulla."

        edelleen on niitä opettajia joiden luokassa ei koskaan häiritä. Tuskin on sattumaa?

        Ja koskaan ei todellakaan koko luokka häiriköi vaan joku tai jotkut ja kun heidät saa kontrolliin niin silloin on työrauha.

        Mielestäni ensisijaista opiskelurauhasta puhumisessa on opettajan ammattitaito sen jälkeen kun kotikasvatus on kohdallaan. Ja vaikka se kotikasvatus olisi metsässäkin niin hyvä ope saa sen häiriksen silti aisoihin. Se on persoona ja taitolaji kun tulee toimeen ihmisten kanssa ja osaa hallita heitä..

        Ihan liian usein opettajan on ihminen jolla ei ole kykyä pitää porukkaa aisoissa. Se on ammattitaidon puutetta johtuipa se persoonasta tai mistä vain. Ei pysty opettamaan jos kukaan ei pysty opiskelemaan häirinnän takia vaikka olisi kuinka hyvä ja pätevä. Tosin ei ole kovin pätevä jos ei saa luokkaa kuuntelemaan..

        On aika sattumaa, mutta käytät useampaa samaa sanaa kuin opettaja joka lapsellani joskus oli. Perusteet oli aina luokan koossa yms eikä koskaan omassa viitsimisessä tai taidossa. Kuitenkin lopulta juuri opettajan taidoista ja vitsimisestä oli kyse. Mikään kun ei kohdistu kaikkiin vaan yhteen,kahteen tai kolmeen.. Viimeisin tieto on että hän on vihdoinkin sanonut itsensä irti, liian myöhään monen lapsen kannalta..

        Adhd taas on aika pitkälle nykyisin synonyymi huonotapaiselle ja vain osassa on todella kyse lapsen ongelmasta sinällään. On niin helppoa leimata lapsi jollain kirjainyhdistelmällä kun kys eon siitä että ei kukaan ole koskaan kasvattanut. Ehkä jos oikeasti mietitään sitä, että tässä maassa lasten adhd läälitys on todella harvinainen ja puheissa jokaisella luokalla on tällaisia lapsia tusina, niin jossain mättää aika rajusti?

        Loppuun voisi laittaa sen kun lapseni meni kouluun ja olimme tutustumassa siellä etukäteen keväällä. Yksi vanhemmista kysyi kiusaamisesta, ope vastasi "täällä ei ketään kiusata". Seuraava kysyi kurinpidosta tunneilla ja opettaja vastasi;"minun tunneillani ei häiritä". sanojensa mittainen mies. Tänä syksynä saman opettajan luokalle meni ystävän lapsi ja samat kysymykset kutakuinkin ja samat vastaukset.. Eikä hän ole ainoa, mutta mistä heitä saadaan lisää? Niitä tuhmiakin lapsia kun pitää jonkun opettaa ja niitä tottelemattomiakin..


    • ..ei tee varsinkaan pojille...

      ...tarvitsisivat ylipäätään enemmän fyysistä rasitusta ja energian purkua. En tarkoita nyt pelkkiä välitunteja vaan kaikkea vapaa-ajan liikkumista. Toki se vanhemmuus, syli ja rajat ovat tosi tärkeitä mutta osaltaan tämä liian helppo elämäkin turhauttaa. Olen itse kotoisin maalaistalosta ja veljeni olivat koulussa yleensä ihmisiksi kun kotona ulkoleikkejemme lisäksi oli osallistuttava talon töihin. Vaikka se oli raskasta niin oli se myös mielekästä.

    • miemie^^

      Ala-asteella kun tuos jokunen vuos sitte olin, niin löyty luokasta näitä pellejä ja hiljaisia, ja sitte siitä välistä sellasia "naapurinpoikia" ja "naapurintyttöjä". Itse luokittelisin itseni noihin naapurintyttöihin! Että asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellun kanat...
      Yläasteella meininki muuttu sellaseksi negatiiviseksi, ei enää oltu "positiivisesti villejä" vaan ne villeimmät alko poltella ja juoda, riehua enemmän koulussa. ehkä eivät välttämättä edes riehuneet, vaan ajattelivat koko paikan olevan turhaa aikuisten höpötystä.
      Nyt lukiossa opettajat vaativat meitä kritisoimaan ja osallistumaan tunneilla, keskustelemaan. Ja olemme lähes kaikki ihan hiljaa, vaikka meidän toivottaisiin olevan äänessä. Miksi? ehkä epävarmuudesta. Itse yläasteella olin aika hiljainen, toki vastailin tunnilla, mutta nyt on vaan tuppisuuna. Opettajat siis vaativat meitä olemaan äänessä! Ja nyt sitten tiedoksi, että olen IB -lukiossa, jossa kritisointia "opetetaan".

      • koska ...

        Tuohon keskusteluun ja tuntiaktiivisuuteen on syynsä.

        Lukiossa tulee paljon asiaa kerralla ja oppiminen on mielekästä keskustelun kautta. Ei niin, että opettaja vain esimerkiksi fysiikan tunnilla heittää taululle kaavoja toinen toisensa perään vaan opettaja pyrkii siihen, että oppilaat oivaltaisivat itse.

        Yläkoulussa ei ihan tällainen menettely toimi, koska yläkoululaisella ei ole vielä eväitä sen suuremmin ymmärtämään asioita. Toki yläkoulussakin pyritään kannustamaan siihen, että oppilaat itse oivaltavat, mutta resurssit ovat vähäisemmät ja opetettavat asiat eivät ole niin monimutkaisia vaa n lähinnä perusteita.

        Lukiossa perusteista mennään syvemmälle ja on tärkeää, että oppilas ymmärtää, miksi jokin kaava on johdettu toisesta. Lukio on myös yleissivistävä oppilaitos ja muissa reaaliaineissa kuten vaikkapa historiassa ja yhteiskuntatieteissä pyritään siihen, että oppilaat osallistuvat keskusteluun (kuten osallistuvat aikanaan aikuisinakin työelämässä ja yhteisössä). Miettimään miksi jokin asia on niin kuin on jne. Ja samalla kun osallistuu siihen tuntityöskentelyyn, menee aikakin rattoisammin ja asiat voivat jäädä paremmin mieliin.

        Keskustelu sekä kritisointi on kuitenkin eri asia kuin älämölöön pitäminen. Yläkouluikäiset eivät vielä ole valmiita ihan yhtälaiseen keskusteluun tunnilla kuin lukiolaiset. Lukioon pyrkivät ne oppilaat, jotka ovat motivoituneita opiskeluun - yläkoulu on sen sijaan pakollinen kaikille eikä sieltä moni jatka suoraan lukioon ja ole teoreettisesta opiskelusta niinkään kiinnostuneita kuin käytännöllisestä muodosta: ammattikoulut jne.

        Se, että opettaja vaatii lukiossa olemaan äänessa ei siis tarkoita sitä, että teidän pitää puhua opettajan päälle ja puhua viime viikonlopun riennoista vaan keskustelemaan tunnilla käytävästä asiasta.


    • äiti ja lto

      Olen paljolti samaa mieltä kanssasi.
      Mutta, opettajan tulisi kyllä antaa numeronsa perheiden käyttöön. On äärimmäisen tylyn ja turvattoman tuntuista kun ekaluokan ope ei anna numeroaan. Tässäkin asiassa opettajien tulisi muista kokonaistyöaikansa...:)
      Nykyään kun on kännykät, ja koululla takuulla tiedot perheiden numeroista, ei hankalan perheen puheluun ole montaa kertaa pakko vastata.
      Muuten, olen sitä mieltä, että perheiden asenteet ovat monesti sellaisia, että koululaisille oikein muistutetaan, että ope ei saa sitten sinuun koskea. Miettikääpäs ekaluokkalaista, joka on vielä toukokuussa eskarissa tottunut, että aikuinen hänen raivonsa sylissä pitäen (ja pidellen!!)rauhoittaa, mutta sitten 3 kkn päästä koulussa hän saa raivota epävarmuuttaan ja pelkojaan ihan itse!

      • aineenope

        Perusasteen ja lukion opettajilla ei ole kokonaistyöaikaa. Itse asiassa heillä ei ole työaikaa lainkaan; on vain pidettävät tunnit ja kokoukset, joihin liittyvän muun työn voi tehdä milloin ja missä haluaa.

        Ja vaikka olisikin, termillä ei todellakaan tarkoiteta sitä, että pitää olla tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolella. Opettajalla ei ole mitään velvollisuutta antaa omaa puhelinnumeroaan huoltajille, vaikka suurin osa ainakin alakoulun opettajista varmaan näin tekeekin.

        Kokonaistyöaika on esimerkiksi oppilaanohjaajilla, joiden työ on enimmäkseen muuta kuin tuntien pitoa ja niiden suunnittelua yms.


      • äiti ja lto
        aineenope kirjoitti:

        Perusasteen ja lukion opettajilla ei ole kokonaistyöaikaa. Itse asiassa heillä ei ole työaikaa lainkaan; on vain pidettävät tunnit ja kokoukset, joihin liittyvän muun työn voi tehdä milloin ja missä haluaa.

        Ja vaikka olisikin, termillä ei todellakaan tarkoiteta sitä, että pitää olla tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolella. Opettajalla ei ole mitään velvollisuutta antaa omaa puhelinnumeroaan huoltajille, vaikka suurin osa ainakin alakoulun opettajista varmaan näin tekeekin.

        Kokonaistyöaika on esimerkiksi oppilaanohjaajilla, joiden työ on enimmäkseen muuta kuin tuntien pitoa ja niiden suunnittelua yms.

        Oajn paikallisjärjestössä jonkin aikaa toimineena tiedän kyllä että termejä löytyy jos niitä hakee... myönnetään, että käytin termiä väärin.
        Mutta on se vaan hullua, ettei työaikaa ole mutta virka-aika on...:)
        Tässä jutussa onkin kyse siitä, kokeeko ope työkseen perheiden kanssa tehtävän yhteistyön vai vain sen mitä itse armollisesti lapsille antaa omasta oppineisuudestaan.
        Sitä paitsi minäkinhän olin sitä mieltä, ettei nykyään tarvii vastata, kun känny näyttää kuka soittaa!!
        Tämä tästä, enempään en provosoidu.


      • aineenope
        äiti ja lto kirjoitti:

        Oajn paikallisjärjestössä jonkin aikaa toimineena tiedän kyllä että termejä löytyy jos niitä hakee... myönnetään, että käytin termiä väärin.
        Mutta on se vaan hullua, ettei työaikaa ole mutta virka-aika on...:)
        Tässä jutussa onkin kyse siitä, kokeeko ope työkseen perheiden kanssa tehtävän yhteistyön vai vain sen mitä itse armollisesti lapsille antaa omasta oppineisuudestaan.
        Sitä paitsi minäkinhän olin sitä mieltä, ettei nykyään tarvii vastata, kun känny näyttää kuka soittaa!!
        Tämä tästä, enempään en provosoidu.

        Miten niin et provosoidu? Kuka sinua provosoi? Minusta ei ole hyvä antaa vanhemmille "tietoa" että opettajilla on kokonaistyöaika, kun ei kerran ole. Onko tämän toteaminen todellakin provosoimista?

        Virka-aika on vakiintunut Suomessa merkitsemään aikaa kahdeksasta neljään tai viiteen eli aikaa, jona useimmat virastot ja toimistot ovat avoinna. Se on siinä mielessä samanlainen käsite kuin päivä tai yö; se on kaikille sama. Mutta virka-aikaa ei pohdiskele kokeita maanantain vastaisena yönä korjaavaa aineenopettaja...


    • Anonyymi

      Ajankohtainen keskustelu vielä vuonna 2025, olen nähnyt Tampereella ala-arvoista käytöstä n.7-9 vuotiailta maahanmuuttaja lapsien porukalta. Juostaan ihmisiä päin,hakataan ikkunoita ja jos käytöksestä sanoo,lähtevät seuraamaan ruokakauppaan,heittävät ihmisiä lumipallolla päähän talvella. Kaverini sanoi että kotouttamiseen ei ole resursseja,onko nämä ihmisroskat pakko sitten tuoda tänne aiheuttamaan epäjärjestystä kantasuomalaisten keskuuteen? Häiriköimään ja harrastamaan ilkivaltaa aikuisille,jotka eivät heitä kasvata tai ole vastuussa heistä millään tavalla, seuraavaksi poliisille soitto! Onneksi nykyhallitus on rajoittanut mamujen oloa, jos töitä ei löydy niin saavat lähteä tästä maasta😂. Bye! Jos olet mamu ja sulla lapsia ja luet tämän niin KASVATA ne! Ei ole muiden päänvaiva, jos rahat loppu ja perheet voi huonosti,yhyy. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Muuten heistä tulee virkavallan, risen ja käräjäoikeuden vakiasiakkaita tulevassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      39
      12450
    2. V*ttuu että mä haluan sua

      Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4271
    3. Nolointa ikinä miehelle

      On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      109
      4012
    4. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3648
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3351
    6. Mikä sinua eniten

      Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      116
      3304
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      48
      2235
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

      Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      39
      2143
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

      Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      27
      1968
    10. On sillä rääpyä

      Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      13
      1651
    Aihe