Ystäväni on sitä mieltä että koira kokee silmiin tuijottamisen aggressiviiseksi käyttäytymiseksi ja ettei koiria pidä sen takia tuijottaa silmiin. Itse taas muistelin samaa sanotun kissojen silmiin katsomisesta. Kumpi meistä on oikeassa?
Saako koiraa katsoa silmiin?
21
7802
Vastaukset
- Gene
Kyllä koiraa saa katsoa silmiin ja pitääkin katsoa jos se on oma koira. Vieraiden koirien silmiin ei kannata katsoa ainakaan pitkään jos se on agressiivinen. Mutta oman koiran silmiin pitää pystyä ja pitää katsoa. Tämä on yksi tapa tehdä selväksi kuka talossa on herra. Kun koira kääntää katseensa pois se alistuu. Jos koira vaan tuijotta ja käännät itse katseesi pois koira tuntee olevansa sinua ylempiarvoinen ja ei välttämättä tottele enää.
- Akita
Kyllä koiran silmiin tuijottaminen on alistamisele, mutta ei koira välttämättä alistu silloin jos se kääntää katseen pois. Vaan se voi tehdä sen juuri siksi että ei halua että alistat sitä. Varsinkin jos koira on hyvin omanarvontuntoinen, sitä ei sovi kenen tahansa tuijotella...
- HR.....
Gene puhui asiaa.
Omaa koiraani voin tuijottaa silmiin ja se kääntää katseensa ensin pois, siis myöntää minun olevan pomo. Olen luultavasti myöskin selvinnyt vammoitta pari kertaa, kun olen välttänyt vihaisen koiran katsetta, toiminut hitaasti ja rauhallisesti. Vieras vihainen iso koira saa minunpuolestani olla pomona, jos sillä keinoin ei käy puremaan. Mutta omaa koiraa tulee pystyä hallitsemaan ja sen tulee tyytyä olemaan lauman(perheen) ihmisjäsenten alaisuudessa.
Kissat, hmm. Minulla on myös kissoja. Ne voittavat yleensä tuijotuskilpailun, mutta eivät ne tunnu ainakan minun, tutun ihmisen, tuijotusta pitävän mitenkään erityisen uhkaavana tai häiritsevänä. - HR.....
Gene puhui asiaa.
Omaa koiraani voin tuijottaa silmiin ja se kääntää katseensa ensin pois, siis myöntää minun olevan pomo. Olen luultavasti myöskin selvinnyt vammoitta pari kertaa, kun olen välttänyt vihaisen koiran katsetta, toiminut hitaasti ja rauhallisesti. Vieras vihainen iso koira saa minunpuolestani olla pomona, jos sillä keinoin ei käy puremaan. Mutta omaa koiraa tulee pystyä hallitsemaan ja sen tulee tyytyä olemaan lauman(perheen) ihmisjäsenten alaisuudessa.
Kissat, hmm. Minulla on myös kissoja. Ne voittavat yleensä tuijotuskilpailun, mutta eivät ne tunnu ainakan minun, tutun ihmisen, tuijotusta pitävän mitenkään erityisen uhkaavana tai häiritsevänä. - Piia
...lukemaan Turid Rugaasin kirjan; Rauhoittavat singnaalit. Siitä löytyy vastaus moneen.. saa mm. kennelliiton kirjastosta! Ja toki voi kysyä myös muualta. Mikään ei ole niin yksiselitteistä että on tai ei.. se on moniulotteinen juttu!
- HR.....
"Rauhoittavat singnaalit" ja ei yksiselitteistä. Meinnaatko, meinaako Rugaas sitä, että katse voi olla myös rauhoittava ele, eikä uhkaava?
Oma koirani saattaa vilkaista minua kysyvästi, kun joku asia pelottaa/epäilyttää sitä ja silloin kun katson sitä rohkaisevasti takaisin ja olen itse olemukseltani rauhallinen ja varma, niin koirakin rauhoittuu. Eli ei tietenkään koiran silmiin katsominen aina ole sitä, että koiralle näytetään paikka laumassa. Voi sitä omaa koiraansa katsella vähän silmiin ihan ystävällisessä mielessäkin. =)
Mutta vieraita koiria ei ehkä kannata liikaa tuijotella. - sorro67
minulla on 1.v. sekarotunen koira.katsoo minuun päivittäin silmiin ja katsekontatki voi olla jopa 5min.koen että hän haastaa minut koska sen jälkee rupee murisee ja lähtee pois.
- felix-cat
mun kisu on mun pomo......mä oon tuijottanu sitä silmiin nin se hyökkää mun naamaan.....on pari arpee tullu:/
sen voin sanoo ,et olkaa varovaisia ku tuijotatte kissoja;)
koirista mä en tiiä mitään......- kissat on pahasta
Kissat ovat paholaisen luomus.. perkele ku aina pääsee tyä maalta niin on kissan rutkula tekemässä kusia meijjän pihalle..!!
- saku-omistaja
Itellä oli aiemmin koira, jolla oli epävarmuuksia, mutta oli erittäin hyvännäköinen yksilö...
Tuotti vaikeuksia koiran kanssa ulkoilu, kun se koki ihmisten tuijottamisen silmiin erittäin uhkaavana... ja kun ihmiset taas tykkäsi tuijotella kun oli niin hienon näköinen...
Kyllä perus hermorakenteen omaava koira kestää silmiin katsomisen... ja varsinkin oman koiran pitää se kestää, ilman että sen edes tarvitsisi alistua... mutta yhtään jos epävarmuutta luonteessa havaittavissa, niin saattaa olla hankalaa...
Itselleni tuntemattomia koiria en kyllä heti silmiin lähde tuijottelemaan, ennenkuin pienellä luonteen tulkkauksella selviää mitä sen hermot kestää...- Oppiva koira
Koiran pitäisi oppia, että ihmiseltä silmiin katsominen ei ole uhkaava ele. Ja ettei ihmiset edusta uhkaa muutenkaan. Oma koira oikein hakee ihmisten katsetta, jos vaikka sais namin ;)
- 20+3
Vanha juttu mutta vastaanpa silti, muiden ohella.
Yleisesti koira kokee silmiin tuijotuksen uhkaavana eleenä. Mutta perheenjäsenen (=omistajan) tuijotusta koira ei koe uhkana, koska ollaan samaa laumaa, ja ihminen sen ylin jäsen. Olettaen että koira on asianmukaisesti koulutettu ja hoidettu.
Perheen arvojärjestyksen tunteva koira hakee itsetseenkin joskus katsekontaktia, lupaa odottaessaan tai herkkuja halutessaan. Mukaanlukien omatkin koirani. Toki jos ne tekevät väärin ja torun, ja tuijotan silmiin, vetävät ne korvat luimuun ja välttelevät katsetta (=alistuminen).
Koiran silmiin tuijottamisen kieltäminen koskee yleisesti vain vieraita koiria, joiden kanssa ihminen ei ole vielä sinut tai tunne kunnolla. Tai niitä omia koiria joiden koulutus on mennyt totaalisen persiilleen.- kaikkierilaisia
Minulla on 2koiraa. Toinen vielä epävarma kodinvaihtaja, joka pikkuhiljaa ottaa pidempiä ja pidempiä katsekontakteja, mutta ei koskaan lähesty vierasta ihmistä joka katsoo heti kohti tai jopa suoraan silmiin. Kodinvaihtajalleni kun olen opettanut käytöstapoja, niin jos katson silmiin liian suoraan tai pitkään niin häkeltyy ja kääntyy poispäin, eikä oppi mene perille. Mutta hitaasti ja varmasti kehitymme ja luottamus kasvaa!
Toinen koiristani on ihan erilainen, hyvin avoin ja rohkea, tietää paikkansa ja mitä siltä odotetaan. Seuraa meitä katseellaan, jopa hakee katsekontaktia, osallistuu kaikkeen ja katseellaan pyytää ja kommunikoi. Sen kanssa käymme kaverikoiratoiminnassa, koska on erittäin sosiaalinen ja rakastaa kaikkia ihmisiä ensi näkemältä!
Vanhusten luona kävelee rauhassa(kotioloissa herkästi ns.ADHD) vanhuksen lähelle ja hakee katsekontaktia jonka jälkeen joko istahtaa vanhuksen viereen tai kipeää nätisti etutassut ja pää vanhuksen syliin, joskus katsoo minua ja pyytää syliin, silloin kysyn jos vanhus haluaa koiran syliin, ja yleensä koirani on vaistonnut oikein, ja pääsee syliin, ja painautuu siihen niinkuin ei siitä koskaan haluaisi pois. Ja jos vanhus juttelee koiralleni niin koira katselee silmiin ja silmien ilme muuttuu niinkuin ymmärtäisi mitä vanhus sisällään miettii. Erittäin syvä, viisas ja lempeä katse on tällä koirallani. Ja on oppinut että katseellaan saa huomiota, rakkautta ja lempeitä sanoja ja kosketusta osakseen! On todella liikuttavaa joka kerta kun joku yksinäinen vanhus tuntee että tuo koirahan rakastaa häntä ja ihan kuin lukisi ajatuksia!
Tämä koirani rakastaa huomiota, läheisyyttä ja silityksiä niin paljon että jäisi jokaisen sitä tarjoavan ihmisen luokse vaikka minä lähtisin pois!
Tämä koirani on poikkeuksellinen vieraiden, arkojen koirienkin seurassa, tärisee ihan kun joutuu pakottamaan itsensä olemaan rauhallinen, kääntää katseen heti pois päin ja jos se ei auta, niin kääntää peppunsa kohti arkaa koiraa. Mutta jos vastaan tulee rohkea, leikkisä koira niin ryntäisi jo kaukaa leikkimään ja touhottamaan jos saisi! Ja usein leikkisät, heti toisiinsa luottavat koirat katsovat toisiaan silmiin kun haastavat mukaan leikkiin. Katse on vain erilainen kuin varoittava katse! - 17+12
kaikkierilaisia kirjoitti:
Minulla on 2koiraa. Toinen vielä epävarma kodinvaihtaja, joka pikkuhiljaa ottaa pidempiä ja pidempiä katsekontakteja, mutta ei koskaan lähesty vierasta ihmistä joka katsoo heti kohti tai jopa suoraan silmiin. Kodinvaihtajalleni kun olen opettanut käytöstapoja, niin jos katson silmiin liian suoraan tai pitkään niin häkeltyy ja kääntyy poispäin, eikä oppi mene perille. Mutta hitaasti ja varmasti kehitymme ja luottamus kasvaa!
Toinen koiristani on ihan erilainen, hyvin avoin ja rohkea, tietää paikkansa ja mitä siltä odotetaan. Seuraa meitä katseellaan, jopa hakee katsekontaktia, osallistuu kaikkeen ja katseellaan pyytää ja kommunikoi. Sen kanssa käymme kaverikoiratoiminnassa, koska on erittäin sosiaalinen ja rakastaa kaikkia ihmisiä ensi näkemältä!
Vanhusten luona kävelee rauhassa(kotioloissa herkästi ns.ADHD) vanhuksen lähelle ja hakee katsekontaktia jonka jälkeen joko istahtaa vanhuksen viereen tai kipeää nätisti etutassut ja pää vanhuksen syliin, joskus katsoo minua ja pyytää syliin, silloin kysyn jos vanhus haluaa koiran syliin, ja yleensä koirani on vaistonnut oikein, ja pääsee syliin, ja painautuu siihen niinkuin ei siitä koskaan haluaisi pois. Ja jos vanhus juttelee koiralleni niin koira katselee silmiin ja silmien ilme muuttuu niinkuin ymmärtäisi mitä vanhus sisällään miettii. Erittäin syvä, viisas ja lempeä katse on tällä koirallani. Ja on oppinut että katseellaan saa huomiota, rakkautta ja lempeitä sanoja ja kosketusta osakseen! On todella liikuttavaa joka kerta kun joku yksinäinen vanhus tuntee että tuo koirahan rakastaa häntä ja ihan kuin lukisi ajatuksia!
Tämä koirani rakastaa huomiota, läheisyyttä ja silityksiä niin paljon että jäisi jokaisen sitä tarjoavan ihmisen luokse vaikka minä lähtisin pois!
Tämä koirani on poikkeuksellinen vieraiden, arkojen koirienkin seurassa, tärisee ihan kun joutuu pakottamaan itsensä olemaan rauhallinen, kääntää katseen heti pois päin ja jos se ei auta, niin kääntää peppunsa kohti arkaa koiraa. Mutta jos vastaan tulee rohkea, leikkisä koira niin ryntäisi jo kaukaa leikkimään ja touhottamaan jos saisi! Ja usein leikkisät, heti toisiinsa luottavat koirat katsovat toisiaan silmiin kun haastavat mukaan leikkiin. Katse on vain erilainen kuin varoittava katse!Tuo persuksen kääntäminen on joillekin koirille ihmistäkin kohtaan se merkki jonka saatuaan vasta on lupa vieraan koskea ja rapsuttaa. Aluksi perspuolelta selkää ja sitten jos kääntyy, niin voi rapsutella korvanvieruksilta tai rinnasta. Pitää vain muistaa että kaikki eivät kykene vastaanottamaan vieraan ihmisen katsekontaktia edes tuossa tilanteessa. Silloin pitää vaan katsella hieman toisaalle vaikka aivan naamantasalla olisikin. Ja se suurin luottamuksen merkki minkä koiralta voi saada, on että kääntyy selälleen ja pyytää että rapsutas mua massusta.
- Ja mitähän
siellä koulutuskentillä ihan ensimmäisenä opetetaan koiranpennulle, jos ei katsekontaktia :)
- posketonta
Tanja Karpela ja Janne Erjola neuvovat Seela Sellaa koiranhoidossa APU-lehti no 51 sivu 14, ettei koiraa saa katsoa silmiin.
Olen yli 50 vuotta ollut koirien omistajana, nytkin 3 koiraa ja kaikki hakevat katsekontaktia minulta.
Kuka sitä nyt toisen koiraa silmiin alkaa tuijottaa?
Onhan näyttelijättärellä ollut jo aiemmin parikin löytökoiraa,kai hänellä tuntuma koiriin on ollut ennenkin?
Ihmisten silmiin katsomisen jätä väliin, koska silmät ovat sielun peili ja monasti silmät kertoo eri asioita kuin mitä suu puhuu?- 6+1
Juuri noin! Tervepäistä koiraa voi, saa ja pitää katsoa silmiin. Sama juttu kuin ihmisellä; katso silmiin, mutta jätä tuijottamiset väliin.
On tietenkin hyvä liuta lahopäisiä vartija- ja paimentajarotuja ja niiden omistajia, joihin edellä kerrottu ei päde. - omaansa joo
Omaa koiraa tottakai voi silmiin katsella ja tuttuja jotka tietävät ettet ole päälle käymässä, omani kyllä reagoi kun vieraat tuijottaa ja tulee kothi.
- tottakai voi
Kyllä tervepäistä koiraa voi silmiin tuijotella.Hakattu ja agressiivinen koira suuttuu siitä ja yrittää kimppuun heti.Oma koirakin jaksaa tuijotella silmiin ja kun vastaan niin häntä alkaa heti heilumaan eli hakee kontaktia vain isäntään.Ilmettä muuttamalla saan sen kyllä katsomaan muualle.
- mihihn
Koirat opetetaan katsomaan silmiin, tai ainakin minä olen opettanut silloin kun omalle silloiselle pennulleni opetin sen huomioimaan minut ( siis minut eikä namia tai kättä)
Mutta joo, normaaleja ja tasapainoisia yksilöitä voi silmiin katsoa ja yleensä hakevatkin itse katsekontaktia , mutta vieraiden koirien kohdalla kannattanee varmuuden vuoksi katsoa vähän ohi.
Mulla myös kissa on kova tuijjottamaan. Mutta jännä juttu on se että se ei tuijota/ luo katsekontaktia ketään muuta kuin minua.. mistäköhän johtuu? Ollut minulla kuitenkin pennusta asti ja olen sen "sijais emona" ollut kun oli liian aikaisin luovutettu. - Koiratonparhaita
Jännä juttu, oma koirani kyllä ilostuu vallan kun sitä katselee silmiin. Toki kääntää pään alas mutta tulee heti kyöhnäämään ja syliin. Sama reaktio jos tuntemattomat ihmiset katsoo silmiin koiraani. Hyvä koira on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275