saame tyttö

inga_12

Etsintäkuulutus: Saamelaisia nimiä. Ja tytölle. Olisin kiitollinen asiallisista viesteistä. Ehkä nimimerkki "täti" osaisi auttaa? Sulla kun näkyy olevan oikeasti kiinnostusta nimiä kohtaan. =)

Kiitos kaikille etukäteen!!

33

5855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria M.
    • Kukkakimppu I

      nimeä Seita.

      • hahahaaaa

        ...sitten samantien Saita...hah


      • Kukkakimppu I
        hahahaaaa kirjoitti:

        ...sitten samantien Saita...hah

        nimiä runsain määrin.

        Esimerkiksi Saida, Saija, Saila, Saima ja Seija.

        Nyt oli kuitenkin kysymys saamelaisista nimistä.


      • mahtavaa

        Varmasti moni haluaisikin olla nimeltään uhripaikka, jossa on mm. valutettu porojen verta hengille. Kylläpä on ihanan mahtava ja pirtsakka nimi. Oikea jokatytön unelma.


      • Kukkakimppu I
        mahtavaa kirjoitti:

        Varmasti moni haluaisikin olla nimeltään uhripaikka, jossa on mm. valutettu porojen verta hengille. Kylläpä on ihanan mahtava ja pirtsakka nimi. Oikea jokatytön unelma.

        jokatytön unelma. Suomessa on annettu nimeksi Seita 41 kertaa.

        Ilahduttavaa, että ehdotukseni sai sinut ottamaan selville, mitä seita tarkoittaa - ennestäänhän et ilmeisesti sitä tiennyt. Seita on siis lappalaisten pyhä paikka.


      • ölkjeg
        Kukkakimppu I kirjoitti:

        jokatytön unelma. Suomessa on annettu nimeksi Seita 41 kertaa.

        Ilahduttavaa, että ehdotukseni sai sinut ottamaan selville, mitä seita tarkoittaa - ennestäänhän et ilmeisesti sitä tiennyt. Seita on siis lappalaisten pyhä paikka.

        Ja taas täällä kukkapuska tietää paremmin jo on parempi ja antaa myös ymmärtää että hän on parempi, paras ja parhain. Tulisit joskus alas sieltä jalustalta ja katselisit ihmisiä jotenkin muuten kuin nenänvarttasi pitkin arvostellen.

        Mistä helvetistä sinä päättelit, että minä ihan sinun vuoksesi olisin käynyt selvittämässä mitä seita tarkoittaa? Joku muukin kuin sinä voi olla älykäs ja tietää mitä sanat tarkoittavat.

        Yritä nyt päästä yli tuosta "Minä olen paras, te muut olette idiootteja"-asenteesta. Olet rasittava ihminen.


      • Kukkakimppu I
        ölkjeg kirjoitti:

        Ja taas täällä kukkapuska tietää paremmin jo on parempi ja antaa myös ymmärtää että hän on parempi, paras ja parhain. Tulisit joskus alas sieltä jalustalta ja katselisit ihmisiä jotenkin muuten kuin nenänvarttasi pitkin arvostellen.

        Mistä helvetistä sinä päättelit, että minä ihan sinun vuoksesi olisin käynyt selvittämässä mitä seita tarkoittaa? Joku muukin kuin sinä voi olla älykäs ja tietää mitä sanat tarkoittavat.

        Yritä nyt päästä yli tuosta "Minä olen paras, te muut olette idiootteja"-asenteesta. Olet rasittava ihminen.

        mielipiteestäsi.
        Huolestuisinkin, jos sinulta tulisi kehuja.

        Lopetan tämän keskustelun tähän. Täällä on tarkoitus keskustella nimistä eikä minusta.

        Oikein hyvää joulua.


      • alkuperäinen-inga
        Kukkakimppu I kirjoitti:

        mielipiteestäsi.
        Huolestuisinkin, jos sinulta tulisi kehuja.

        Lopetan tämän keskustelun tähän. Täällä on tarkoitus keskustella nimistä eikä minusta.

        Oikein hyvää joulua.

        Seita ei nyt ihan mun mieleen mutta kiitos kuitenkin :) Ja tunnen yhden tytön jonka toinen nimi on Seita. Sitä en ymmärrä että joku taas sai hermoromahduksen tosta nimiehdotuksesta?? Liikun paljon Lapissa ihan suvun takia ja Seita on kyllä sellainen uhrauspaikka mutta samalla hyvin pyhä paikka..että ei se mikään paha juttu ole.

        Minusta on kivaa että täällä on ihmisiä jotka yrittävät tosissaan auttaa ja ehdottaa. Ja niille jolle tämä on ongelma kehottaisin miettimään pikkasen. Niin metsä vastaa..

        Kiitos siis "kukkakimpulle" ehdotuksesta =)


      • mutta...
        alkuperäinen-inga kirjoitti:

        Seita ei nyt ihan mun mieleen mutta kiitos kuitenkin :) Ja tunnen yhden tytön jonka toinen nimi on Seita. Sitä en ymmärrä että joku taas sai hermoromahduksen tosta nimiehdotuksesta?? Liikun paljon Lapissa ihan suvun takia ja Seita on kyllä sellainen uhrauspaikka mutta samalla hyvin pyhä paikka..että ei se mikään paha juttu ole.

        Minusta on kivaa että täällä on ihmisiä jotka yrittävät tosissaan auttaa ja ehdottaa. Ja niille jolle tämä on ongelma kehottaisin miettimään pikkasen. Niin metsä vastaa..

        Kiitos siis "kukkakimpulle" ehdotuksesta =)

        Auttaa saa, mutta tuo ylimielinen asenne on kyllä pistetty näillä palstoilla merkille. Täällä on monta jotka auttavat ihan selvästi, koska pitääät nimistä (esim. "Täti" ja joku jonka nimessä oli Liisa) ja sitten on tämä yksi, joka korostaa lähes jokaisessa viestissä omaa paremmuuttaan ja tietämystään. Se on rasittavaa ja lähinnä ärsyttää muiden ihmisten aliarviointi ja vähättely.


      • alkup.
        mutta... kirjoitti:

        Auttaa saa, mutta tuo ylimielinen asenne on kyllä pistetty näillä palstoilla merkille. Täällä on monta jotka auttavat ihan selvästi, koska pitääät nimistä (esim. "Täti" ja joku jonka nimessä oli Liisa) ja sitten on tämä yksi, joka korostaa lähes jokaisessa viestissä omaa paremmuuttaan ja tietämystään. Se on rasittavaa ja lähinnä ärsyttää muiden ihmisten aliarviointi ja vähättely.

        jaa, no siinä tapauksessa olet oikeassa joo. en oo seurannut kys. henkilöä..


      • Fisu on fisu
        hahahaaaa kirjoitti:

        ...sitten samantien Saita...hah

        Seiti.


      • Lyydia.
        mutta... kirjoitti:

        Auttaa saa, mutta tuo ylimielinen asenne on kyllä pistetty näillä palstoilla merkille. Täällä on monta jotka auttavat ihan selvästi, koska pitääät nimistä (esim. "Täti" ja joku jonka nimessä oli Liisa) ja sitten on tämä yksi, joka korostaa lähes jokaisessa viestissä omaa paremmuuttaan ja tietämystään. Se on rasittavaa ja lähinnä ärsyttää muiden ihmisten aliarviointi ja vähättely.

        Huomaan, etten ole ainoa jota kukkiksen asenne ärsyttää. Minä kuitenkin yritän niellä kiukkuni ja olla kommentoimatta. Ei kaikista voi oikeaasa elämässäkään pitää.

        Kukkakimppu kuitenkin tuntuu tietävän nimistä ja varmasti hänen ehdotuksistaan on ollut hyötyä monelle. Eipä noita viestejä tarvitse edes lukea. Ne on helppo hypätä yli, kun kirjoittelijalla on vakituinen nimimerkki.


      • ......
        ölkjeg kirjoitti:

        Ja taas täällä kukkapuska tietää paremmin jo on parempi ja antaa myös ymmärtää että hän on parempi, paras ja parhain. Tulisit joskus alas sieltä jalustalta ja katselisit ihmisiä jotenkin muuten kuin nenänvarttasi pitkin arvostellen.

        Mistä helvetistä sinä päättelit, että minä ihan sinun vuoksesi olisin käynyt selvittämässä mitä seita tarkoittaa? Joku muukin kuin sinä voi olla älykäs ja tietää mitä sanat tarkoittavat.

        Yritä nyt päästä yli tuosta "Minä olen paras, te muut olette idiootteja"-asenteesta. Olet rasittava ihminen.

        Juuri tuo ärsyttää, että ei voi vaan myöntää mokiansa ja nauraa päälle (tai antaa olla). "Ehdotin nimeksi uhripaikkaa. Voi kuinka hupaisaa", vaan pitää kommentoida arvostelijalle nenäkkäästi ja jopa hieman ylenkatsoa häntä.

        Erittäin rasittava piirre.


      • Lyyti-
        hahahaaaa kirjoitti:

        ...sitten samantien Saita...hah

        Seita onpi saita,
        siksi syöpi seitä.


      • Kukkakimppu I
        ...... kirjoitti:

        Juuri tuo ärsyttää, että ei voi vaan myöntää mokiansa ja nauraa päälle (tai antaa olla). "Ehdotin nimeksi uhripaikkaa. Voi kuinka hupaisaa", vaan pitää kommentoida arvostelijalle nenäkkäästi ja jopa hieman ylenkatsoa häntä.

        Erittäin rasittava piirre.

        pilata (vahingon)iloasi, mutta en myöskään rasittaa sinua aivan loppuun näin joulun alla. Niinpä ilmoitan, että ehdotin nimeä Seita tietäen sen merkityksen. Itse asiassa ehdotin nimeä Seita juuri sen merkityksen takia.
        En vieläkään ymmärrä, mitä hupaisaa sinä siinä näet.


      • ......
        Kukkakimppu I kirjoitti:

        pilata (vahingon)iloasi, mutta en myöskään rasittaa sinua aivan loppuun näin joulun alla. Niinpä ilmoitan, että ehdotin nimeä Seita tietäen sen merkityksen. Itse asiassa ehdotin nimeä Seita juuri sen merkityksen takia.
        En vieläkään ymmärrä, mitä hupaisaa sinä siinä näet.

        Eihän siinä ole mitään hupaisaa jos nimi on paikka jossa uhrataan eli tapetaan eläimiä. Oma toinen nimeni on muuten Teurastamo.


      • Kukkakimppu I
        ...... kirjoitti:

        Eihän siinä ole mitään hupaisaa jos nimi on paikka jossa uhrataan eli tapetaan eläimiä. Oma toinen nimeni on muuten Teurastamo.

        on annettu? Väestörekisterin tiedoissa ei näy, että Teurastamo-nimeä olisi annettu Suomessa kenellekään.


    • Täti

      Monet saamelaiset nimet ovat hyvin samanlaisia kuin muutkin nimet,
      kirjoitusasu on vain hiukan erilainen, ja lausunta.

      Tässä nyt joitakin saamelaisia tytönnimiä:

      Aliissá
      Alliinná
      Áidná
      Áidnu
      Álehttá
      Álvá
      Biret
      Birrá
      Edel
      Girste
      Isá
      Judet
      Janihtá
      Meret
      Piijá
      Silvá

      Tuo Edel on minusta kaunis :)

      • inga_12

        Miten tota Isáa lausutaan? Ihan Iisa vai Isaa? Edel ehkä liian hieno..Elle nimestä tykkään kovasti. Ja olisihan toi Janihta helppo myös täällä etelässä


      • Täti
        inga_12 kirjoitti:

        Miten tota Isáa lausutaan? Ihan Iisa vai Isaa? Edel ehkä liian hieno..Elle nimestä tykkään kovasti. Ja olisihan toi Janihta helppo myös täällä etelässä

        En valitettavasti osaa auttaa tuossa lausumisessa :(

        Onko Maarit, Maaret, Saana, Salla ja Malla
        liian tavallisia?
        Haluat ilmeisesti myös saamelaisen kirjoitusasun?


      • inga_12
        Täti kirjoitti:

        En valitettavasti osaa auttaa tuossa lausumisessa :(

        Onko Maarit, Maaret, Saana, Salla ja Malla
        liian tavallisia?
        Haluat ilmeisesti myös saamelaisen kirjoitusasun?

        hei toi saana oli jäännyt ihan unholaan:) sehän on tosi kiva nimi!!! Nyt on siis 2 nimeä mistä erityisesti tykkään, eli saana ja elle. ja myös sara on ihan kiva mielestäni


    • Jilla

      Elle. :)

    • muutamia saamenimiä

      Aila (Helga)
      Ailu
      Aletta
      Elle (Ellen)
      Diinna (Tiina)
      Garen (Karin)
      Kirste (Kristiina)
      Risten (Kristiina)
      Magga (Margareta)
      Mare (Margareeta)
      Sussu (Susanna)

    • Liisa-Maria

      Anni-Bikka
      Elle-Maarit
      Tuuni

    • Kukkakimppu I

      nimeä Inari?
      Sehän ei ole saamenkielinen, mutta vie ajatukset Lappiin.
      Muita: Ailla, Airi, Armi, Inki, Inna, Kitti,
      Mallu, Maret, Rauna, Saija, Unna, Utu

    • Jilla

      Hilla sopis kivasti pohjoisen tytölle. :)

    • !!!

      muistelisin jostain kuulleni että Unna olisi saamelainen nimi.. nyt yritin takistaa, mutta löytyi vaan Unni. Kuitenkin Suomesta löytyy 320 Unna nimistä joten ehdotan sitä..
      Esim. Unna Ilona kuulostaa oikein kivalta.

      • Pikkuruinen

        Unna tarkoittaa pohjoissaameksi pikkuinen tai mini.


    • Petteri ja tonttunsa

      Usva Salla Mágredá on nimiedotukseni.

    • Namma_97

      Mulla ois jotakin pohjoissaamelaisia nimiä tytöille...
      =
      Birgget, Máijá, Elle, Káre, Biret-Iŋgá, Liissá, Sire, Máret

    • Anonyymi

      Inga-maaret

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe