Jompikumpi kumpi?

|belgi|

Kysyisin nyt vaikka tiedän että usein sanotaan, että belgit eivät sovi ensimmäiseksi koiraksi. Vaikka minulla sitä onkin niin onko jtn mitä pitäisi tietää belgeistä mikä on vaikeaa aloittelijalle. Vaikka belgeistä olen lukenut niin kysyisin kumpi sopii aloittelijalle parwmmin groenendael vai tervueren?

4

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |belgi|

Vaikka minulla sitä onkin = siis koirista kokemusta,mutta ei omaa koiraa koskaan.

• Mene rohkeasti vain tutustumaan rotuun ja kasvattajiin. Koiranhankinnassa tiedonkeruu ja valmius pitkäaikaiseen sitoutumiseen painaa enemmän kuin aloittelevuus. Mieti, mitä haluat koiralta, mitä ole valmis siihen panostamaan, mitä teet jos tulee ongelmia.

Belgit ovat haastavia ehkä siksi, että ne ovat vilkkaita ja nopeita reaktioissaan. Joillakin yksilöillä on myös taipumusta arkuuteen. Belgianpaimenkoira saattaa myös pitää liikkuvien kohteiden, kuten pyöräilijöiden, jahtaamisesta sekä vahtia vähän liikaakin omistajan makuun, mikä aiheuttaa koulutuskysymyksiä.

Jos haluat vain sohvalla lekottelevan lenkkikaverin, belgi ei ole sinun rotusi. Belgi haluaa osallistua talon töihin ja olla ihmisten seurassa. Se pitää pitkistä lenkeistä vapaana ja nauttii ihmisen kanssa yhdessä tekemisestä esimerkiksi jäljestämisen tai tottelevaisuuskoulutuksen muodossa.

Tervuerenilla ja groenendaelilla ei pitäisi olla aloittelijan kannalta eroja. Turkki on hoidoltaan samanlaista. Luonne-eroja en tunne, niitähän ei pitäisi olla, mutta niitä voi olla. Sinuna katselisin enemmänkin vanhempien luonnetta ja terveyttä sekä kasvattajan asiantuntemusta, kuin sitä, mikä muunnos koiran papereissa lukee.

• sopivat

Molemmat sopivat. Molemmista variaatioista löydät sekä hyviä että huonoja koiria. Tervuissa työlinjainenkin variaatio. Niiden palveluominaisuudet ovat keskimäärin erinomaisia. Groenendaeleisssa ei ole työlinjaa. Ne ovat vain näyttelytarkoituksia varten jalostettuja ja ne ovat enemmän seurakoiramaisia eli niillä ei voi/kannata harrastaa suojelua. Tottelevaisuutta Groenendaeleilla voi vielä harrastaa.

• ei ipo ole ainut laji

siis voihan groendalilla myös harrastaa jälkea, hakua, viestiä, agilityä ym. taisi olla ihan "näytttely" linjainen musta suomen mestari jäljellä tänä vuonna...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4014
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      47
      3409
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2471
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1685
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1491
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1309
    9. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1307
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1224
    Aihe