Jompikumpi kumpi?

|belgi|

Kysyisin nyt vaikka tiedän että usein sanotaan, että belgit eivät sovi ensimmäiseksi koiraksi. Vaikka minulla sitä onkin niin onko jtn mitä pitäisi tietää belgeistä mikä on vaikeaa aloittelijalle. Vaikka belgeistä olen lukenut niin kysyisin kumpi sopii aloittelijalle parwmmin groenendael vai tervueren?

4

985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |belgi|

Vaikka minulla sitä onkin = siis koirista kokemusta,mutta ei omaa koiraa koskaan.

• Mene rohkeasti vain tutustumaan rotuun ja kasvattajiin. Koiranhankinnassa tiedonkeruu ja valmius pitkäaikaiseen sitoutumiseen painaa enemmän kuin aloittelevuus. Mieti, mitä haluat koiralta, mitä ole valmis siihen panostamaan, mitä teet jos tulee ongelmia.

Belgit ovat haastavia ehkä siksi, että ne ovat vilkkaita ja nopeita reaktioissaan. Joillakin yksilöillä on myös taipumusta arkuuteen. Belgianpaimenkoira saattaa myös pitää liikkuvien kohteiden, kuten pyöräilijöiden, jahtaamisesta sekä vahtia vähän liikaakin omistajan makuun, mikä aiheuttaa koulutuskysymyksiä.

Jos haluat vain sohvalla lekottelevan lenkkikaverin, belgi ei ole sinun rotusi. Belgi haluaa osallistua talon töihin ja olla ihmisten seurassa. Se pitää pitkistä lenkeistä vapaana ja nauttii ihmisen kanssa yhdessä tekemisestä esimerkiksi jäljestämisen tai tottelevaisuuskoulutuksen muodossa.

Tervuerenilla ja groenendaelilla ei pitäisi olla aloittelijan kannalta eroja. Turkki on hoidoltaan samanlaista. Luonne-eroja en tunne, niitähän ei pitäisi olla, mutta niitä voi olla. Sinuna katselisin enemmänkin vanhempien luonnetta ja terveyttä sekä kasvattajan asiantuntemusta, kuin sitä, mikä muunnos koiran papereissa lukee.

• sopivat

Molemmat sopivat. Molemmista variaatioista löydät sekä hyviä että huonoja koiria. Tervuissa työlinjainenkin variaatio. Niiden palveluominaisuudet ovat keskimäärin erinomaisia. Groenendaeleisssa ei ole työlinjaa. Ne ovat vain näyttelytarkoituksia varten jalostettuja ja ne ovat enemmän seurakoiramaisia eli niillä ei voi/kannata harrastaa suojelua. Tottelevaisuutta Groenendaeleilla voi vielä harrastaa.

• ei ipo ole ainut laji

siis voihan groendalilla myös harrastaa jälkea, hakua, viestiä, agilityä ym. taisi olla ihan "näytttely" linjainen musta suomen mestari jäljellä tänä vuonna...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4161
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      490
      2305
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1851
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1204
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe