Kysyisin nyt vaikka tiedän että usein sanotaan, että belgit eivät sovi ensimmäiseksi koiraksi. Vaikka minulla sitä onkin niin onko jtn mitä pitäisi tietää belgeistä mikä on vaikeaa aloittelijalle. Vaikka belgeistä olen lukenut niin kysyisin kumpi sopii aloittelijalle parwmmin groenendael vai tervueren?
Jompikumpi kumpi?
4
1035
Vastaukset
- |belgi|
Vaikka minulla sitä onkin = siis koirista kokemusta,mutta ei omaa koiraa koskaan.
Mene rohkeasti vain tutustumaan rotuun ja kasvattajiin. Koiranhankinnassa tiedonkeruu ja valmius pitkäaikaiseen sitoutumiseen painaa enemmän kuin aloittelevuus. Mieti, mitä haluat koiralta, mitä ole valmis siihen panostamaan, mitä teet jos tulee ongelmia.
Belgit ovat haastavia ehkä siksi, että ne ovat vilkkaita ja nopeita reaktioissaan. Joillakin yksilöillä on myös taipumusta arkuuteen. Belgianpaimenkoira saattaa myös pitää liikkuvien kohteiden, kuten pyöräilijöiden, jahtaamisesta sekä vahtia vähän liikaakin omistajan makuun, mikä aiheuttaa koulutuskysymyksiä.
Jos haluat vain sohvalla lekottelevan lenkkikaverin, belgi ei ole sinun rotusi. Belgi haluaa osallistua talon töihin ja olla ihmisten seurassa. Se pitää pitkistä lenkeistä vapaana ja nauttii ihmisen kanssa yhdessä tekemisestä esimerkiksi jäljestämisen tai tottelevaisuuskoulutuksen muodossa.
Tervuerenilla ja groenendaelilla ei pitäisi olla aloittelijan kannalta eroja. Turkki on hoidoltaan samanlaista. Luonne-eroja en tunne, niitähän ei pitäisi olla, mutta niitä voi olla. Sinuna katselisin enemmänkin vanhempien luonnetta ja terveyttä sekä kasvattajan asiantuntemusta, kuin sitä, mikä muunnos koiran papereissa lukee.- sopivat
Molemmat sopivat. Molemmista variaatioista löydät sekä hyviä että huonoja koiria. Tervuissa työlinjainenkin variaatio. Niiden palveluominaisuudet ovat keskimäärin erinomaisia. Groenendaeleisssa ei ole työlinjaa. Ne ovat vain näyttelytarkoituksia varten jalostettuja ja ne ovat enemmän seurakoiramaisia eli niillä ei voi/kannata harrastaa suojelua. Tottelevaisuutta Groenendaeleilla voi vielä harrastaa.
- ei ipo ole ainut laji
siis voihan groendalilla myös harrastaa jälkea, hakua, viestiä, agilityä ym. taisi olla ihan "näytttely" linjainen musta suomen mestari jäljellä tänä vuonna...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531329- 1231324
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221193- 1381023
- 101887
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten328820Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49629Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602