Ähläm sähläm !

Mats

Miten Marokko nykyään ? Olen viimeksi vieraillut muslimimaassa yli 30-vuotta sitten ja silloin ajattelin, etten enää ikinä.
Nyt kuitenkin sain ajatuksen, että lähdempä katsomaan ,onko mitään tapahtunut 30 vuoden aikana.
1960-luvulla, kun aloitin ulkomaan matkailun, ei Agadiriin vielä edes ollut valmismatkoja. 1960-luvulla Agadir tuhoutui tsunamissa melkein kokonaan, kun minä puolestani matkustin eka kertoja Kanarialle.
Millainen Agadir on nykyään kertokaapi siellä käyneet !
Olen varannut 2 viikon matkan Agadiriin ensi maaliskuun alussa. Toivon itselleni hyviä ilmoja ja hauskaa lomaa insallah!

19

4008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marokko on varmasti muuttunut siitä mitä se on ollut 30 vuorra sitten. Tosin en ole ollut missään vuoristokylissä, mutta olettaisin että niissäkin on tapahtunut muutosta.Itse olin ensimmäisen kerran Marokossa ja Agadirissä vuonna 1982.Marokossa on nuori uudistusmielinen kuningas, jonka aikana on tapahtunut muutoksia. Puoliso on tietokoneinsinööri ja perhetaustaltaan oppikoulun rehtorin tytär.On kuitenkin muistettava, että Marokko on islaminuskoinen maa. Turismi on Marokolle hyvin tärkeä tulonlähde. Agadirissä on rakennustoiminta varsin vilkasta. Uusia hotelleja rakennetaan Agadiriin vauhdilkla. Samoin asuintaloja.Slummialueet ovat pikkuhiljaa häviämässä.Niitäkin tosin vielä on.Marrakech on tänäpäivänä hyvin suosittu kaupunki. Maan hinta nousee ja uusia rakennuksia syntyy.Uusi osa on hyvin modernin tuntuinen leveine katuineen ja liikkeineen sekä katukahviloineen.Onneksi vanha osa eli Medina ja siellä souk-alue sekä tuo kuuluisa Sadunkertojien tori eli Djema El Fnaa ovat entisellään.Parasta aikaa Agadirissä jatketaan rantabulevardia melkein uuteen kuninkaanlinnan saakka.Valmistuttuaan sen pituus tulee olemaan viitisen kilometriä.Sinne tietysti tulee kahviloita ja ravintoloita sekä liikkeitä.
      Tämän päivän Agadirissä on mukavia kahviloita sekä tietysti runsaasti ruokaravintoloita monenlaiseen makuun. Paikalliset ihmiset ovat hyvin ystävällisiä.- Tietysti Marokossakin on ongelmia. Yksi niistä on melkoinen työttömyys.-Hyvin paljon tälläkin palstalla on kirjoitettu siitä että Agadir on kerjäläisten ja taskuvarkaiden kaupunki.Viimeksimainittuihin en ole törmännyt, eikä niitä varmastikaan ole yhtään sen enempää kuin mitä yleensä Euroopassa ja täällä meilläkin kotosuomessakin on. Kerjäläisiä näkee kyllä katukuvassa, mutta ei ainakaan minusta häiritsevässä määrin.(Maanjäristys tuhosi Agadirin muinoin ei tsunami).Ei muuta kuin hyvää matkaa.Toisenlainen Agadir löytyy tänä päivänä.Kalevi

    • kannattaa...

      lähtee algeriaan. siellä sitä edistystä on tapahtunu, marokko junnaa viel viiskytluvulla.

      • tyttö878

        Itse juuri kaksi päivää sitten agadirista tulleena suosittelen paikkaa kaikille lämpimästi :) Aivan ihana,mahtava ja kokemuksen arvoinen paikka. Vaikka Marokossa on paljon köyhyyttä ja "erinlainen meininki kuin suomessa" on se silmiä avartava paikka. Koska turismi tosiaan on Agadirille tärkeää,ovat paikalliset kohteliaita ja lukuisat poliisit pitävät turisteista hyvää huolta. Ja uusi kuningas tosiaan on pistänyt tavoitteeksi että 2010 agadirissa käy vuodessa 10 milj. turistia joten senkin takia uudistusta näkyy kaupungissa hirveän paljon!


      • utelias kyselee
        tyttö878 kirjoitti:

        Itse juuri kaksi päivää sitten agadirista tulleena suosittelen paikkaa kaikille lämpimästi :) Aivan ihana,mahtava ja kokemuksen arvoinen paikka. Vaikka Marokossa on paljon köyhyyttä ja "erinlainen meininki kuin suomessa" on se silmiä avartava paikka. Koska turismi tosiaan on Agadirille tärkeää,ovat paikalliset kohteliaita ja lukuisat poliisit pitävät turisteista hyvää huolta. Ja uusi kuningas tosiaan on pistänyt tavoitteeksi että 2010 agadirissa käy vuodessa 10 milj. turistia joten senkin takia uudistusta näkyy kaupungissa hirveän paljon!

        Hei tyttö878!
        Millainen sää oli matkallasi? Me olemme lähdössä tammikuun alussa Agadiriin. Missä hotellissa olit? Kävittekö retkillä? Onko muuten Agadirissa millaisia retkiä paikallisten yrittäjien tarjoamina? Kameliajelua? :) Mieheni haluaisi sellaiselle.


      • tyttö878
        utelias kyselee kirjoitti:

        Hei tyttö878!
        Millainen sää oli matkallasi? Me olemme lähdössä tammikuun alussa Agadiriin. Missä hotellissa olit? Kävittekö retkillä? Onko muuten Agadirissa millaisia retkiä paikallisten yrittäjien tarjoamina? Kameliajelua? :) Mieheni haluaisi sellaiselle.

        Sää oli joka päivä oikein mainio,lämpötilä oli siinä 24asteen tietämillä mutta kuitenkin oikein sopiva.Illat aika viileitä,joten kannattaa ottaa lämmintä mukaan. Käytiin yhdellä retkellä,kaupunkikierroksella ja oikein mukavaa oli. Muilta suomalaisilta kuultiin että jokaista retkeä oli kehuttu eli suosittelen niitä :) Kameliajeluja löytyy kyllä,siellä on joka kulmassa paikalliset kertomassa retkistä eli se ei ole ongelma! Me oltiin odyssee parkista jota myös suosittelen kaikille lämpimästi. Mahtavaa väkeä töissä!Ja varotuksena kaikille että niitä lomaromansseja ei kannata ettiä,täällä on nimittäin yks, joka erehty ihastuun paikalliseen ja olihan se hankala lähtä kotia :D

        Vaaleana tyttönä sai kyllä ihailua osakseen,siihen ku osaa suhtautua oikein niin kyllä siellä pärjää. Oikein mukavia ovat turisteja kohtaan ja tosiaan joka kulmassa on poliiseja melkeenpä joten siellä tuntee suurimmaksi osaksi olon turvalliseksi.

        Oikein hyvää matkaa vaan teille ja oon kyllä kateellinen :D nauttikaa lomasta!


      • ei enää kauaa lähtöön...
        tyttö878 kirjoitti:

        Sää oli joka päivä oikein mainio,lämpötilä oli siinä 24asteen tietämillä mutta kuitenkin oikein sopiva.Illat aika viileitä,joten kannattaa ottaa lämmintä mukaan. Käytiin yhdellä retkellä,kaupunkikierroksella ja oikein mukavaa oli. Muilta suomalaisilta kuultiin että jokaista retkeä oli kehuttu eli suosittelen niitä :) Kameliajeluja löytyy kyllä,siellä on joka kulmassa paikalliset kertomassa retkistä eli se ei ole ongelma! Me oltiin odyssee parkista jota myös suosittelen kaikille lämpimästi. Mahtavaa väkeä töissä!Ja varotuksena kaikille että niitä lomaromansseja ei kannata ettiä,täällä on nimittäin yks, joka erehty ihastuun paikalliseen ja olihan se hankala lähtä kotia :D

        Vaaleana tyttönä sai kyllä ihailua osakseen,siihen ku osaa suhtautua oikein niin kyllä siellä pärjää. Oikein mukavia ovat turisteja kohtaan ja tosiaan joka kulmassa on poliiseja melkeenpä joten siellä tuntee suurimmaksi osaksi olon turvalliseksi.

        Oikein hyvää matkaa vaan teille ja oon kyllä kateellinen :D nauttikaa lomasta!

        Toivottavasti on vielä tammikuussakin suht. lämmintä! Lomaromanssiongelmaa tuskin minulla tulee, kun häämatkalle ollaan lähdössä ;)


      • tyttö878
        ei enää kauaa lähtöön... kirjoitti:

        Toivottavasti on vielä tammikuussakin suht. lämmintä! Lomaromanssiongelmaa tuskin minulla tulee, kun häämatkalle ollaan lähdössä ;)

        Noniii onnea telle ja hyvän paikan valitsitte :) kertokaapa matkan jälkeen että tykkäsittekö!


      • Iwii
        tyttö878 kirjoitti:

        Sää oli joka päivä oikein mainio,lämpötilä oli siinä 24asteen tietämillä mutta kuitenkin oikein sopiva.Illat aika viileitä,joten kannattaa ottaa lämmintä mukaan. Käytiin yhdellä retkellä,kaupunkikierroksella ja oikein mukavaa oli. Muilta suomalaisilta kuultiin että jokaista retkeä oli kehuttu eli suosittelen niitä :) Kameliajeluja löytyy kyllä,siellä on joka kulmassa paikalliset kertomassa retkistä eli se ei ole ongelma! Me oltiin odyssee parkista jota myös suosittelen kaikille lämpimästi. Mahtavaa väkeä töissä!Ja varotuksena kaikille että niitä lomaromansseja ei kannata ettiä,täällä on nimittäin yks, joka erehty ihastuun paikalliseen ja olihan se hankala lähtä kotia :D

        Vaaleana tyttönä sai kyllä ihailua osakseen,siihen ku osaa suhtautua oikein niin kyllä siellä pärjää. Oikein mukavia ovat turisteja kohtaan ja tosiaan joka kulmassa on poliiseja melkeenpä joten siellä tuntee suurimmaksi osaksi olon turvalliseksi.

        Oikein hyvää matkaa vaan teille ja oon kyllä kateellinen :D nauttikaa lomasta!

        Hih, itse taisin tulla Agadiriin samana päivänä jolloin sinä sieltä lähdit. Ja kuinkas ollakaan, lomaromanssihan sieltä löytyi - vastoin kaikkia odotuksia ja ajatuksia. Nyt sitä vain miettii, vaikka nyt ei ole mitkään naimisiinmenot mielessä edes, että olikohan kyseessä tosissaan oleva mies vai voisiko olla ennakkokäsityksissä perää ja ko. mies ns. gigolotyyppiä, joka lupailee vaikka kuut taivaalta ja seuraavalla viikolla taas uusi turistityttö kainalossa.

        Saako udella, mistä lomaromanssisi löysit? Kadulta, ravintolasta, hotellista? Ja jos suostut asiasta kertomaan ja ehkä samankaltaisia tuntemuksia jakamaan, voi minulle laitella myös privaatisti postia osoitteeseen [email protected]

        Toivottavasti ei ole sama tyyppi ;) hihhih..


      • tyttö878
        Iwii kirjoitti:

        Hih, itse taisin tulla Agadiriin samana päivänä jolloin sinä sieltä lähdit. Ja kuinkas ollakaan, lomaromanssihan sieltä löytyi - vastoin kaikkia odotuksia ja ajatuksia. Nyt sitä vain miettii, vaikka nyt ei ole mitkään naimisiinmenot mielessä edes, että olikohan kyseessä tosissaan oleva mies vai voisiko olla ennakkokäsityksissä perää ja ko. mies ns. gigolotyyppiä, joka lupailee vaikka kuut taivaalta ja seuraavalla viikolla taas uusi turistityttö kainalossa.

        Saako udella, mistä lomaromanssisi löysit? Kadulta, ravintolasta, hotellista? Ja jos suostut asiasta kertomaan ja ehkä samankaltaisia tuntemuksia jakamaan, voi minulle laitella myös privaatisti postia osoitteeseen [email protected]

        Toivottavasti ei ole sama tyyppi ;) hihhih..

        Joo pistänpä sinulle mailia :) toivottavasti tosiaan ei ole sama tyyppi ;D


    • erot

      Kolme kertaa egyptissä käyneenä,niin onko näiden kahden maan välillä juuri eroa?Kumpikin on islamilainen maa,nähtävyyksiä egyptistä löytyy enemmän,onko Agadirissä nähtävää ja kuinka lämmintä huhtikuun alussa?

      • Mii-uska

        Itse en ole Egyptissä käynyt, mutta aivan varmasti ovat erilaisia maita, vaikka arabimaita ovatkin. Marokossa on paljon nähtävää ja upeat maisemat (löytyy vuoria, aavikkoa, rantaa jne), mutta itselleni ainakin Agadir oli hienoinen pettymys. Ranta oli pitkä ja siisti, mutta sellaista aitoa marokkolaista tunnelmaa en kyllä koko kaupungista löytänyt. Mutta ilmat olivat upeat jo joulukuun lopulla, ja huhtikuussa siellä on varmasti todella lämmin.

        Suosittelen lämpimästi retkeä Marrakechiin ja Massan luonnonpuistoon. Agadirista löytyy siis rantaa, ravintoloita ja yökerhoja, mutta jos haluaa kokea sitä "aitoa" Marokkoa, niin kannattaa lähteä muuallekin. Itse pidin kovasti Fesin kaupungista ja Marrakechista, myös vuoristokylät ovat kiehtovia, niissä eletään yhä todella alkeellisesti, ilman sähköä ja juoksevaa vettä.


      • on..
        Mii-uska kirjoitti:

        Itse en ole Egyptissä käynyt, mutta aivan varmasti ovat erilaisia maita, vaikka arabimaita ovatkin. Marokossa on paljon nähtävää ja upeat maisemat (löytyy vuoria, aavikkoa, rantaa jne), mutta itselleni ainakin Agadir oli hienoinen pettymys. Ranta oli pitkä ja siisti, mutta sellaista aitoa marokkolaista tunnelmaa en kyllä koko kaupungista löytänyt. Mutta ilmat olivat upeat jo joulukuun lopulla, ja huhtikuussa siellä on varmasti todella lämmin.

        Suosittelen lämpimästi retkeä Marrakechiin ja Massan luonnonpuistoon. Agadirista löytyy siis rantaa, ravintoloita ja yökerhoja, mutta jos haluaa kokea sitä "aitoa" Marokkoa, niin kannattaa lähteä muuallekin. Itse pidin kovasti Fesin kaupungista ja Marrakechista, myös vuoristokylät ovat kiehtovia, niissä eletään yhä todella alkeellisesti, ilman sähköä ja juoksevaa vettä.

        Minkälainen on mainitsemasi Massan luonnonpuisto ja missä se suurinpiirtein sijaitsee?


    • Agadirista

      Viikon reissu takana ja onnistunut matka oli! Aurinko paistoi joka päivä kirkkaalta taivaalta ja lämminta oli noin klo 11-16, aamulla ja illalla oli kylmää ja piti olla pitkähihaista päällä. Päivällä otettiin aurinkoa hotellin altaalla ja joka päivä tuli uituakin, onneksi oli lämmitetty uima-allas. Meressäkin käytiin, vesi oli kylmää, mutta ei niin etteikö olisi voinut uida. Nopeasti siihen veteenkin tottui.

      Olen käynyt aiemmin Turkissa ja Egyptissä ja mielestäni Marokko oli näistä kolmesta likaisin ja "alkeellisin". Viihdyimme kuitenkin mainiosti.

      Kävimme paikallisen matkanjärjestäjän kautta kahden tunnin kameliratsastuksella sekä Kasbah-vuorella ja lähikaupungissa Inezganessa. Marrakeshiin emme viitsineet lähteä, kun olisi ollut rankka bussimatka.

      Mahaoireita oli minulla yhtenä iltana, vaikka meillä oli käsidesi koko ajan mukana ja maitohappobakteeria oltiin syöty koko ajan. Imocurilla vatsa rauhoittui yhdessä yössä. Miehelläni ei ollut vatsan kanssa mitään ongelmia.

      Mitäs vielä... Hotelli oli Caribbean Village Agador, all inclusive-hotelli. Huoneet olivat aika karuja, mutta eipä se haitannut.

      Mukava reissu kaiken kaikkiaan!

      • kyselisin...

        Hei minkälainen oli Hotelli Caribbean Village Agador. Olen kyseiseen hotelliin lähdössä. Olko all inclusive kattava?


      • agador
        kyselisin... kirjoitti:

        Hei minkälainen oli Hotelli Caribbean Village Agador. Olen kyseiseen hotelliin lähdössä. Olko all inclusive kattava?

        Hotelli oli aika iso kompleksi, monta pientä huoneistotaloa ympäriinsä. Huoneet on aika alkeellisia, televisio vanha ja sisustus niukkaa. Mutta me kyllä viihdyttiin. Yhteensä alueella on viisi uima-allasta, joista kaksi oli lämmitetty. Niissä uitiin joka päivä. Baareja on useita ja kaikki juomat tietty kuuluu siihen täyshoitoon. Vesipulloja sai respasta joka ilta seittemän jälkeen ja alueella on useita vesiautomaatteja, joista pulloja voi sitten päivän aikana täytellä.

        Ruoka pääravintola Oasiksessa oli ihan hyvää ja oli siellä monenlaista tarjolla, mutta alko muutaman päivän jälkeen jo tökkiä se, että kaikki oli mahottoman rasvasta ja mausteita ei ruuissa ollut kauheasti. Illallisravitoloitahan siellä on tuon buffetravintolan lisäksi kuus, mutta me ei käyty ku pitseriassa, kun niihin pitäs varata pöytä aina saman päivän aamuna klo 10-12 ja me ei ikinä sillon oltu hotellilla. Buffet-ravintolassa siis sai aamiaisen, lounaan ja illallisen. Sitten siellä on snack-bar, josta sai lämpimiä voileipiä klo 13-16, menopäivänä käytiin siellä, kun ei ehditty lounaalle.

        Mitäs vielä... joka ilta on hotellin amphiteatterissa ohjelmaa klo 21.30, me käytiin vaan yhtenä iltana tosin kattomassa. Sitten pääaltaan luona on iltaisin lasten disco ja sen jälkeen aikuisempaan makuun musiikkia ja tanssia. Päivisin animaatio-tiimi järjestää aerobickiä, lentopalloa, koripalloa, petanqueta ja vaikka mitä kaikkea. Kaikki ilmasta siis. Itsekseenkin voi pelailla, me käytiin esim. minigolfia pelaamassa.

        Perjantaisin hotellialueella on kameli, ja me otettiin sitten siltä kamelin taluttajalta seuraavaks päiväks kahden tunnin ratsastusreissu. Auto haki aamulla hotellilta ja toi sit ratsastuksen jälkeen takas. Hintaa tingattiin kahdelta hengeltä 220 dirhamiin eli noin 20 euroa maksoi kahdelta siis.

        Kysy vielä, jos tulee jotain mieleen, mulla katkes nyt ajatus..


      • Lisää vielä kysyisin..
        agador kirjoitti:

        Hotelli oli aika iso kompleksi, monta pientä huoneistotaloa ympäriinsä. Huoneet on aika alkeellisia, televisio vanha ja sisustus niukkaa. Mutta me kyllä viihdyttiin. Yhteensä alueella on viisi uima-allasta, joista kaksi oli lämmitetty. Niissä uitiin joka päivä. Baareja on useita ja kaikki juomat tietty kuuluu siihen täyshoitoon. Vesipulloja sai respasta joka ilta seittemän jälkeen ja alueella on useita vesiautomaatteja, joista pulloja voi sitten päivän aikana täytellä.

        Ruoka pääravintola Oasiksessa oli ihan hyvää ja oli siellä monenlaista tarjolla, mutta alko muutaman päivän jälkeen jo tökkiä se, että kaikki oli mahottoman rasvasta ja mausteita ei ruuissa ollut kauheasti. Illallisravitoloitahan siellä on tuon buffetravintolan lisäksi kuus, mutta me ei käyty ku pitseriassa, kun niihin pitäs varata pöytä aina saman päivän aamuna klo 10-12 ja me ei ikinä sillon oltu hotellilla. Buffet-ravintolassa siis sai aamiaisen, lounaan ja illallisen. Sitten siellä on snack-bar, josta sai lämpimiä voileipiä klo 13-16, menopäivänä käytiin siellä, kun ei ehditty lounaalle.

        Mitäs vielä... joka ilta on hotellin amphiteatterissa ohjelmaa klo 21.30, me käytiin vaan yhtenä iltana tosin kattomassa. Sitten pääaltaan luona on iltaisin lasten disco ja sen jälkeen aikuisempaan makuun musiikkia ja tanssia. Päivisin animaatio-tiimi järjestää aerobickiä, lentopalloa, koripalloa, petanqueta ja vaikka mitä kaikkea. Kaikki ilmasta siis. Itsekseenkin voi pelailla, me käytiin esim. minigolfia pelaamassa.

        Perjantaisin hotellialueella on kameli, ja me otettiin sitten siltä kamelin taluttajalta seuraavaks päiväks kahden tunnin ratsastusreissu. Auto haki aamulla hotellilta ja toi sit ratsastuksen jälkeen takas. Hintaa tingattiin kahdelta hengeltä 220 dirhamiin eli noin 20 euroa maksoi kahdelta siis.

        Kysy vielä, jos tulee jotain mieleen, mulla katkes nyt ajatus..

        Mainitsit viestissäsäi, että ette pahemmin päivisin hotellilla olleet. Itse tykkään reissata ympäriinsä. Mitä näkemisen arvoista on Marokossa? Onko autonvuokraus kannattavaa, minkälainen liikenne siellä on?


      • marokossa
        Lisää vielä kysyisin.. kirjoitti:

        Mainitsit viestissäsäi, että ette pahemmin päivisin hotellilla olleet. Itse tykkään reissata ympäriinsä. Mitä näkemisen arvoista on Marokossa? Onko autonvuokraus kannattavaa, minkälainen liikenne siellä on?

        Me kiertelimme kävellen kaupunkia ympäri ja kävimme paikallisen matkanjärjestäjän kanssa vuoren päällä, kameliratsastuksella ja naapurikaupunki Inezganessa. Autonvuokrauksesta en tiedä, kun oli niin hurjan näköistä se liikenne siellä, etten siihen uskaltanut. Taksit on tosi halpoja, 7 kilometrin matka maksoi noin 10 dirhamia eli euron verran (alle).

        Minä kun olen käynyt arabi- tai muslimimaissa enemmänkin niin en kauheasti saanut elämyksiä nähtävyyksistä, mutta ekaa kertaa matkustava mieheni jaksoi katsella erilaista kulttuuria ja luontoa. Eli kauheasti ei kyllä nähtävyyksiä tai nähtävää yleensäkään ole.

        Me olimme hotellialueella yleensä päivän kuumimman ajan eli 13-16, uimme altaassa ja otimme aurinkoa.


    • vinkkejä Marokoon kaipaan

      Kyselen vielä Marokosta. Kuinka kaukana Agadiristä sijaitsee Sousse-joki(?), kannattaako sinne päin suunnata? Entä minkä tyypinen on Atlas vuoristo ja voiko sinne tehdä päivän retken?
      Kuinka pitkä ajomatka on Agadiristä Marrakesh-kaupunkiin?

      • kysyjälle

        Souss-joki on ihan Agadirin vieressä, vai onko se jopa Agadiria..? Me kävimme siellä kameliratsastuksella. Ei siinä joessa kyllä juuri nähtävää ollut, kapea, "kuiva" (jos joesta voi noin sanoa) joki. Tosin siellä kuulemma näkee joskus vaaleanpunaisia flamingoja, mutta ei näkynyt meidän aikana.

        Marrakeshiin on muistaakseni 240 km.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe