imetysahdistus?

Ihmettelen kovin...

Yritin selailla täällä löytyisikö kenelläkään samanlaista "ongelmaa" kuin minulla mutta ei näin äkkiseltään pistänyt silmään.
Ihmetystä herättänyt asia on nimittäin sellainen, että aina imetyksen aluksi, kun vauva vetäisee ensimmäisen imaisun, minut valtaa hirvittävä ahdistus. En ole koskaan ollut varsinaisesti masentunut, mutta voisin kuvitella että syvä masennus tuntuu juuri siltä. Ylitseni "hyökyy" epätoivon aalto, tyhjyys ja tunne kaiken turhuudesta. Tunne menee ohi yhtä nopeasti kuin tuleekin, kestäen vain n. pari sekuntia. Kun vaihdan rintaa, ensimmäinen imaisu aiheuttaa taas samanlaisen olotilan.
Näin käy aina imetyksen aluksi, täysin riippumatta millainen tilanne muuten on. Voin vaikka juuri iloisesti nauraa jonkun jutulle! Nautin myös imetyksestä täysin rinnoin (heh!) joten omituinen ahdistus on todella outo ilmiö! Onko muilla vastaavaa?
Järjellä ajatellen olotila luultavasti on jonkinlainen hormonaalinen juttu, saako imetyksen aloitus esim. serotoniinitason hetkeksi heittelehtimään tms.? En ole puhunut asiasta kenellekään enkä juuri etsinyt netistäkään tietoa asiasta, joten voihan olla että puhun jostakin aivan tuikitavallisesta imetykseen liittyvästä asiasta...

8

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös...

      Mulla käy samanlailla imetyksen alussa.. joskus kestää lyhyen aikaa ja joskus pitempään. En tiedä johtuuko siitä, kun meillä ei enää imetys oikein onnistu. Maitoa ei tuu riittävästi eikä vauva oikein jaksa/halua imeä tissiä. Itkee vain kun yrittää tarjota rintaa. Pullo kelpaa kyllä mukisematta...

    • Imettävä mamma

      Ihan kuin minun kirjoitus! Tai ainakin jonkin aikaa sitten olisi voinut olla minun kirjoitus...

      Minäkin ajattelin ensin, että onko tässä nyt sitten tullut synnytyksen jälkeinen masennus vai mikä. Mutta sitten tajusin juuri tuollaisten "masennusaaltojen" liittyvän imetykseen tai rintoihin yleensä. Siis jos vaikka suihkuun mennessäni hipaisin rintojani, tuli samanlainen olo. Ja juuri tuolloin imetystä aloittaessa, tai joskus kesti jonkin aikaa myös imettäessä. Tuli joskus sellainen oikein surullinen mieli.

      Imetys on meillä alkuvaikeuksien jälkeen (rintakumin avulla mentiin alussa) sujunut hyvin ja maito riittänyt, joten en usko että masennus tai paha olo olisi liittynyt siihen. Nyt tosiaan vauva pian 5kk ja täysimetyksellä on menty. Ja nuo masennusaallot ovat jääneet vähemmäksi. Itseasiassa juuri eilen mietin tätä asiaa ja tajusin, etten ole vähään aikaan enää tuntenut sellaisia olotiloja.

      Toivottavasti sinullakin on ohimenevä vaihe tuo imetysmasennus.

      En minäkään ole tästä kenellekään kummemmin puhunut, paitsi miehelle. Ja eipä se oikein ole asiassa osannut auttaa ;)

      Kaikkea hyvää sinulle ja onnea imettämiseen! :)

    • ahdistus2

      Hei!

      Löysinpäs vertaisiani. Sama juttu täällä, imetyksen alussa ryöpsähtää ahdistuneisuuden aalto lävitse. Aivan kuin haluaisi lähteä juoksemaan ja kiljua samalla ; ) Minulla ei pitäisi olla mitään masennusta...olemme osittais imetyksellä. Arvelen, että jokin hormooni ryöpsähdys tekee tämän? Aika vähän tietoa näyttää olevan.

    • MM

      Kuulosti tutulta, varsinkin ihan imetyksen alkumetreillä oli vastaavaa oloa, jota ihmettelin, ja kerroin miehellekin. Sellaista surumielisyyttä heti kun vauva alkoi imemään tissiä. Nyt kun vauva juuri täytti 2kk ja on edelleen tissillä melkein kokoaja, tunne on surumielisyyttä enemmän tollaista tahtoo lähteä juoksemaan ja kiljua -tyyppistä. Olen miettinyt olisiko kysymys kuitenkin synnytyjksen jälkeisestä masennuksesta, vai hormoneista, vai ihan vaan siitä että ahdistaa tämä jatkuva imetys.

    • d-mer

      Taitaa olla tämä D-MER, http://d-mer.org/ eli just herumisen alkaessa tulee aivan kammottava olo. Tuo on ihan "normaali" ilmiö vaikkei siitä paljon puhutakaan. Tietysti imetys voi olla muutenkin ahdistavaa, mulla ainakin se kivun pelko jatkui tosi pitkään (imetys sattui alussa todella paljon) ja se teki koko hommasta muutenkin aivan kamalaa. Silloin törmäsin tähän D-MER-juttuun netissä.

    • hormoni??

      Eikös imettäessä erity jotain tiettyä hormonia...? Voisiko johtua siitä?

      Mulla taas on imettämisen jälkeen ihan krapulainen olo. :D Luultavasti johtuu hormoneista sekin.

    • Tinga82

      Tästä D.MER aiheesta olis tärkeetä saada nettiin suomenkielistä infoa. kahden edellisen vauvan kanssa en ees osannu hakea tietos ja kolmannen odotuksen aikana asia on taas alkanut mietityttämään ja huomasin että on muitakin kohtalotovereita...luulin että olen ainoa :D

    • emmää

      Hei,

      kiitos tuosta D.Mer -linkistä! Helpottaa ihan älyttömästi kun en olekaan sit vissiin sairastumassa mihinkään masennukseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe