Moron!
Ootteko koskaan ajatellu teetättää silmäänne ulkomailla? Itse joudut kuitenkin kaikki maksamaan, mutta katsokaapas millä tekniikalla esim. Saksassa tekevät http://artificialeyes-cologne.com/index.htm
Ottavat kopion toisesta silmästä, mutta mitäpä tehdään täällä suomessa? Maalataan vähän pensselillä sinne sun tänne ni saadaan kunnon lahna silmä.
Silmän teko tuolla maksaa 300-350 euroa.
Tässä myös Ruotsalainen linkki http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Page____42923.aspx
Silmäproteesi ulkomailla
52
3061
Vastaukset
- IKO
OLEN KANSSASI SAMAA MIELTÄ, ETTÄ SUOMESSA TEHDÄÄN AATAMINAIKUISELLA TEKNIIKALLA LAHNAN SILMIÄ.NE JOKO MOLJOTTAA SUURUUTTAAN(KAVERINI HEITTI KÄYTETTYÄÄN UUTTA KALLISTA SILMÄÄNSÄ 2VK;A SEN KAAPIN PERUKOILLE.KUKA OSAISI KERTOA TUOTEVASTUULAISTA TÄLLÄISESSA ASIASSA).TAKUU ON NAURETTAVA=2KK.TOINEN VAIHTOEHTO ON LIIAN PIENI PROT.SE UPPOAA TAKARAIVOON.JOS ON ONNISTUNUT HANKKIMAAN HYDROKSI-APATIITIN,PROTEESI KOLISEE PÄÄSSÄ(NS.REIKÄ JA TAPPI EIVÄT KOHTAA TOISIAAN).MIELESTÄNI TÄHÄN ASIAAN TULISI PUUTTUA JO VALTAKUNNALISELLA TASOLLA( SOSIAALI-JA TERVEYSMINISTERIÖ).KUNTAHAN MAKSAA KAIKILLE PROTEESIN 5 VUODEN VÄLEIN.ONKO KUNNAN MAKSAMA YLI 1000EUROA KANKKULANKAIVOON HEITETTYÄ RAHAA.KYSYNNÄN JA TARJONNAN LAKI...
- Jarkko31
Tehdä itse? Vai omistatko proteesia laisinkaan? Itse olen ajatellut varata ajan tuolta Kölnistä. Matkaan varaan 1000 euroa. Toivottavasti se kannattaa. Miinus puolena tulee se, että tekevät lasista silmän. Soitan sinne ensi viikolla ja kyselen lisää. Silmän iiris luvataan tehdä 1:1:een ja kopioida toinen silmä digitaalisesti. Uskon myös että siellä maalataan myös. En kyllä vielä usko että saavat siellä ihan tällaista aikaan, vaikka lupaavat. http://artificialeyes-cologne.com/eyeprothesist_references.htm
- IKO
Jarkko31 kirjoitti:
Tehdä itse? Vai omistatko proteesia laisinkaan? Itse olen ajatellut varata ajan tuolta Kölnistä. Matkaan varaan 1000 euroa. Toivottavasti se kannattaa. Miinus puolena tulee se, että tekevät lasista silmän. Soitan sinne ensi viikolla ja kyselen lisää. Silmän iiris luvataan tehdä 1:1:een ja kopioida toinen silmä digitaalisesti. Uskon myös että siellä maalataan myös. En kyllä vielä usko että saavat siellä ihan tällaista aikaan, vaikka lupaavat. http://artificialeyes-cologne.com/eyeprothesist_references.htm
EN AJATELLUT ITSE VÄSÄTÄ PROTEESIA ITSELLENI,VAIKKA TIEDÄN MITEN SE TEHDÄÄN(JOS OLISIN HAMMASTEKNIKKO ALOITTAISIN HETI NIIDEN VALMISTUKSEN).ENGLANNISSA TEHDÄÄN MYÖS PROTEESEJA KÄYTTÄEN UUTTA TEKNIIKKA, MATERIAALI MUOVI.(FRENCHAY HOSPITAL BRISTOL.OLET VARMASTI PAREMPI ETSIMÄÄN NÄITÄ LINKKEJÄ!)TEKEEKÖ
HELSINGISSÄ HAM.LAB.KALEVI ILKKA OY ENÄÄ SILMÄPROTEESEJA,KANNATTA KYSYÄ.
OLEN ITSE SILMÄPROTEESIN KÄYTTÄJÄ.MINULLE ON TEHTY 1980-LUVULLA LASINEN (HKI MEILAHTI).HUONO PUOLI;TALVELLA KYLMÄ JA RIKKOUTUU HELPOSTI(ITSELLÄ PROTEESI PUTOSI WC;N LATTIALLE ILOISEKSI SIRPALEIKSI..HAUSKAA ILLANJATKOA.P.S.LAITOIT HYVIÄ LINKKEJÄ.... - Nimetön
Jarkko31 kirjoitti:
kävitkö saksassa jo teettämässä proteesin?
- Jarkko31
Nimetön kirjoitti:
Lähden Kölniin 12.8.08 Pistän kuvia teille, jos olen silmään tyytyväinen. Anna vaikka mailis, niin voin sinne vastailla? Ok?
- Jarkko31
Nimetön kirjoitti:
Noniin. Nyt tuli sitten käytyä tuolla Kölnissä Saksassa. Voin ilokseni kertoa, että onnistunut reissu oli. Saksalainen laatu on huomattavasti parempaa mitä Suomalainen. Jos joku haluaa kuvia niin eikun vastaa tähän viestiin niin mailaan. Hintaa silmälle tuli 400 euroa. Otin kaksi ja sain 700:lla eurolla. Myös Frankfurtin lähellä ja Hampurissa tehdään hyviä lasisia silmiä.
Silmä on siis lasia (Suomessa muovia) ja käyttöikä sillä noin 1-2 vuotta, mutta itse huomasin heti sen että kaikki punoitus, silmän rähmiminen ja kuivuus loppui kun vaihtoi lasiseen. Olen kärsinyt 25 vuotta näistä oireista joita luulin normaaliksi. Lasinen pinta ei hylji vettä niin kuin muovinen ja silmä pysyy paremmin kosteana.
Lasista silmää on kyllä paljon työläämpi hoitaa, sitä ei saa vaihtaa vessan lavuaarissa, sitä ei saa käyttää saunassa. Nopeat lämpötilavaihtelut saattaa hajoittaa silmän. Se pitää lioittaa mielummin 70% alkoholilla ja aina haalealla vedellä. Lasinen silmä on laadultaan paljon luonnollisemman näköinen mitä muovinen, esim. sen pinta kiiltää kuin oikea silmä, kuin muovisessa taas se on paljon kehnompi ja kiiltää miten sattuu. Ajoin pyytää omalta silmälääkäriltä luvan jatkossa, että saisin pitää lasisia silmiä aina ja että saisin jonkilaista rahoitusta seuraaville silmille. Luulen että Saksasta ollaan tultu tänne Suomeen tekemään potilaille lasisia silmiä, jotka
eivät ole voineet pitää muovisia esim. allergisten syiden takia. - Jarkko31
IKO kirjoitti:
EN AJATELLUT ITSE VÄSÄTÄ PROTEESIA ITSELLENI,VAIKKA TIEDÄN MITEN SE TEHDÄÄN(JOS OLISIN HAMMASTEKNIKKO ALOITTAISIN HETI NIIDEN VALMISTUKSEN).ENGLANNISSA TEHDÄÄN MYÖS PROTEESEJA KÄYTTÄEN UUTTA TEKNIIKKA, MATERIAALI MUOVI.(FRENCHAY HOSPITAL BRISTOL.OLET VARMASTI PAREMPI ETSIMÄÄN NÄITÄ LINKKEJÄ!)TEKEEKÖ
OLEN ITSE SILMÄPROTEESIN KÄYTTÄJÄ.MINULLE ON TEHTY 1980-LUVULLA LASINEN (HKI MEILAHTI).HUONO PUOLI;TALVELLA KYLMÄ JA RIKKOUTUU HELPOSTI(ITSELLÄ PROTEESI PUTOSI WC;N LATTIALLE ILOISEKSI SIRPALEIKSI..HAUSKAA ILLANJATKOA.P.S.LAITOIT HYVIÄ LINKKEJÄ....Terve sullekin.
Kävin Saksassa teettämässä silmän. Katsoppa
tuo mun viesti tuolta alhaalta. Kiitos :) - IKO:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Noniin. Nyt tuli sitten käytyä tuolla Kölnissä Saksassa. Voin ilokseni kertoa, että onnistunut reissu oli. Saksalainen laatu on huomattavasti parempaa mitä Suomalainen. Jos joku haluaa kuvia niin eikun vastaa tähän viestiin niin mailaan. Hintaa silmälle tuli 400 euroa. Otin kaksi ja sain 700:lla eurolla. Myös Frankfurtin lähellä ja Hampurissa tehdään hyviä lasisia silmiä.
Silmä on siis lasia (Suomessa muovia) ja käyttöikä sillä noin 1-2 vuotta, mutta itse huomasin heti sen että kaikki punoitus, silmän rähmiminen ja kuivuus loppui kun vaihtoi lasiseen. Olen kärsinyt 25 vuotta näistä oireista joita luulin normaaliksi. Lasinen pinta ei hylji vettä niin kuin muovinen ja silmä pysyy paremmin kosteana.
Lasista silmää on kyllä paljon työläämpi hoitaa, sitä ei saa vaihtaa vessan lavuaarissa, sitä ei saa käyttää saunassa. Nopeat lämpötilavaihtelut saattaa hajoittaa silmän. Se pitää lioittaa mielummin 70% alkoholilla ja aina haalealla vedellä. Lasinen silmä on laadultaan paljon luonnollisemman näköinen mitä muovinen, esim. sen pinta kiiltää kuin oikea silmä, kuin muovisessa taas se on paljon kehnompi ja kiiltää miten sattuu. Ajoin pyytää omalta silmälääkäriltä luvan jatkossa, että saisin pitää lasisia silmiä aina ja että saisin jonkilaista rahoitusta seuraaville silmille. Luulen että Saksasta ollaan tultu tänne Suomeen tekemään potilaille lasisia silmiä, jotka
eivät ole voineet pitää muovisia esim. allergisten syiden takia.Olen iloinen puolestasi. Itsellä samoja ongelmia(inhottaa aina olla pyyhkimässä rähmää silmästä).Luultavasti Hesassa tehdään kakkosluokkaa. Ei sairaanhoitaja osaa hammasteknikon hommia.Eräällä proteesin käyttäjällä silmä "sameentuu" parissa kuukaudessa. Sehän on selvä tekovirhe.Kiltisti hän käy kiilloituttamassa Hesassa silmän omalla kustannuksella.Mietin miten tämänlaiseen sekundatuotokseen voisi puuttua.On paljon niitä käyttäjiä jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan. Kuvitellaan että Hesassa on jonkilainen valta.Pitäisi tajuta että yhteiskunta maksaa proteesin, lähes 1000-2000 euroa.Yhteiskunta saa siis sontaa euroillaan, käyttäjät henkisen trauman, joka on helppo laittaa onnettomuuden piikkiin sensijaa että asiat puututtaisiin.
Mukavaa syksyä, tuntuu todella mukavalta kuulla että olet tyytyväinen!!!
P.s.Minulle ei varmaankaan voi tehdä lasista silmää tämän apatiitin takia. Olen ajatellut teettää muovisen ulkomailla. - Jarkko31
IKO:kin kirjoitti:
Olen iloinen puolestasi. Itsellä samoja ongelmia(inhottaa aina olla pyyhkimässä rähmää silmästä).Luultavasti Hesassa tehdään kakkosluokkaa. Ei sairaanhoitaja osaa hammasteknikon hommia.Eräällä proteesin käyttäjällä silmä "sameentuu" parissa kuukaudessa. Sehän on selvä tekovirhe.Kiltisti hän käy kiilloituttamassa Hesassa silmän omalla kustannuksella.Mietin miten tämänlaiseen sekundatuotokseen voisi puuttua.On paljon niitä käyttäjiä jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan. Kuvitellaan että Hesassa on jonkilainen valta.Pitäisi tajuta että yhteiskunta maksaa proteesin, lähes 1000-2000 euroa.Yhteiskunta saa siis sontaa euroillaan, käyttäjät henkisen trauman, joka on helppo laittaa onnettomuuden piikkiin sensijaa että asiat puututtaisiin.
P.s.Minulle ei varmaankaan voi tehdä lasista silmää tämän apatiitin takia. Olen ajatellut teettää muovisen ulkomailla.Kiitoksia paljon sullekin.
Tässähän voisi alkaa itsekin tekemään lasisia silmiä, ja lyödä rahoiksi. Fischer teki silmän 30 minuutissa ja maksoi siis sen 400 euroa. Suomessahan on siis vain todellakin tuo yksi sekundapulju Hesassa, joka tekee muovisia, mutta silti riittää asiakkaita, jotka ei tajua että parempiakin saa. Iteäni alkoi ärsyttää vasta 4 vuotta sitten huono laatu ja käyttömukavuus on aina ollut kehno. Olen pitänyt proteesia 25 vuotta nyt. Kauanko sinä olet pitänyt sitä apatiittia ja miten menetit silmäsi. Itselläni oli Retinoblastooma vai mikä lie. On aika helpottunut olo kun pääsi eroon niistä kutinoista ja rähmistä.
Välillä kun peiliin katsoo, ei aina itsekään tiedä kumpi oli se sokea :) Mutta kun vähän päätä liikuttaa niin kyllä sen äkkiä muistaa taas heh heh.
Muovisessa silmässä myös luomi liikkuu hitaammin kuin lasisessa. Eli silmä aukee hitaammin terveeseen silmäluomeen verrattuna. - IKO:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Kiitoksia paljon sullekin.
Tässähän voisi alkaa itsekin tekemään lasisia silmiä, ja lyödä rahoiksi. Fischer teki silmän 30 minuutissa ja maksoi siis sen 400 euroa. Suomessahan on siis vain todellakin tuo yksi sekundapulju Hesassa, joka tekee muovisia, mutta silti riittää asiakkaita, jotka ei tajua että parempiakin saa. Iteäni alkoi ärsyttää vasta 4 vuotta sitten huono laatu ja käyttömukavuus on aina ollut kehno. Olen pitänyt proteesia 25 vuotta nyt. Kauanko sinä olet pitänyt sitä apatiittia ja miten menetit silmäsi. Itselläni oli Retinoblastooma vai mikä lie. On aika helpottunut olo kun pääsi eroon niistä kutinoista ja rähmistä.
Välillä kun peiliin katsoo, ei aina itsekään tiedä kumpi oli se sokea :) Mutta kun vähän päätä liikuttaa niin kyllä sen äkkiä muistaa taas heh heh.
Muovisessa silmässä myös luomi liikkuu hitaammin kuin lasisessa. Eli silmä aukee hitaammin terveeseen silmäluomeen verrattuna.Silmääni sattui sakset n. 2v. Se poistettiin 16 vuotiaana liian suuren paineen vuoksi (tylsä juttu, ihmisen ns.minuus muodostuu suurinpiirtein ton ikäisenä).No hengissä olen,luultavasti sitkeämpänä kuin jos olisin ollut tavis.
Muuten "hyvän" proteesin aikana moni luuli että karsastan.Mitäs siitä jos silmä ei ihan yhtäpaljon käännykkään, kunhan se ei ole lättänä samea lahnansilmä.
Sinä tunnut olevan nuoresta iästäsi sitkeä sissi, mikset opiskele hammasteknikoksi tai hammaslaborantiksi?Saataisiin hyviä silmiä suomessakin (rahan tuloa ei voi estää, menoja voi siis supistaa, kauppisjuttuja).Yleensähän silmän tekee hammasteknikko, siihen vain lisätään iiris ja vähän maalaillaan akryylimaaleilla. Helsingin terveydenhoito-oppilaitoksessa on hammastekninen os. ja voit erikoistua mm.silmäproteesien tekemiseen.Jos kiinnostaa eurot kannattaisi ajatella vakavasti alaa. Itse olin vuosia sitten kiinnostunut alasta ja otin selvää asioista.Kunhan osaa tehdä silmiä on helppo juttu markkinoida keskussairaaloille ja kunnille ym. hyvää edullisempaa silmää kuin Hesan skeida silmät.Tiesitkö että proteeseja kilpailutetaan?Ei ole kilpailua ja voi siis nylkeä sekundasta parin tonnin verran euroja. Paskaaks sillä, eihän se lahnansilmä niiden elämää häiritse(pääasia että pankkitili kasvaa).Tilinpäätöksethän on julkisia asiakirjoja, niistähän selviää Hesalaisten liikevaihto eli rahantulo.
Lasisen silmän opettelemiseen ei Suomessa ole varmaankaan mahdollisuutta.
Luultavasti luomi liikkuu huonosti kun proteesi on huonosti tehty (akryylin puristukseen ei ole käytetty vaadittua 60 kilopaarin painetta),sameus johtuu samasta syystä.Tuote on huokoinen, lika tarttuu helposti siihen. Mieheni kiilloittaa välillä silmäni tavallisella jokamiehen hiomakoneella, johon on laitettu kiilloituslaikka. Kiilloitusaineet ja laikat olemme ostaneet alan asiantuntijalta Plandntilta.Plandet toimittaa Suomeen kaikkea silmäproteesien tekoon tarvittavia aineita.
Olisi hyvä jos sinä tai joku muu kiinnostuisi alasta, tai muuten voisimme vaikuttaa tuotteen parantamiseen. Joskus suorastaan v...taa nuorten ihmisten puolesta kun kukaan ei puutu asiaan. Itse olen infonnut terv.minist.Hyssälää, muttei hänkään tee muutakuin lihottaa lompsaansa....
Toivottavasti ei tullu liian raskasta tekstiä. Olen iloinen puolestasi sillä tiedän miten suuri asia on hyvä silmä.Nyt ei muutakuin rintarottingille ja syksyä kohti. Ilmoittele jos ala kiinnostaa, samoin siitä miltä silmä tuntuu pidemmänpäälle. - Jarkko31
Silmääni sattui sakset n. 2v. Se poistettiin 16 vuotiaana liian suuren paineen vuoksi (tylsä juttu, ihmisen ns.minuus muodostuu suurinpiirtein ton ikäisenä).No hengissä olen,luultavasti sitkeämpänä kuin jos olisin ollut tavis.
Muuten "hyvän" proteesin aikana moni luuli että karsastan.Mitäs siitä jos silmä ei ihan yhtäpaljon käännykkään, kunhan se ei ole lättänä samea lahnansilmä.
Sinä tunnut olevan nuoresta iästäsi sitkeä sissi, mikset opiskele hammasteknikoksi tai hammaslaborantiksi?Saataisiin hyviä silmiä suomessakin (rahan tuloa ei voi estää, menoja voi siis supistaa, kauppisjuttuja).Yleensähän silmän tekee hammasteknikko, siihen vain lisätään iiris ja vähän maalaillaan akryylimaaleilla. Helsingin terveydenhoito-oppilaitoksessa on hammastekninen os. ja voit erikoistua mm.silmäproteesien tekemiseen.Jos kiinnostaa eurot kannattaisi ajatella vakavasti alaa. Itse olin vuosia sitten kiinnostunut alasta ja otin selvää asioista.Kunhan osaa tehdä silmiä on helppo juttu markkinoida keskussairaaloille ja kunnille ym. hyvää edullisempaa silmää kuin Hesan skeida silmät.Tiesitkö että proteeseja kilpailutetaan?Ei ole kilpailua ja voi siis nylkeä sekundasta parin tonnin verran euroja. Paskaaks sillä, eihän se lahnansilmä niiden elämää häiritse(pääasia että pankkitili kasvaa).Tilinpäätöksethän on julkisia asiakirjoja, niistähän selviää Hesalaisten liikevaihto eli rahantulo.
Luultavasti luomi liikkuu huonosti kun proteesi on huonosti tehty (akryylin puristukseen ei ole käytetty vaadittua 60 kilopaarin painetta),sameus johtuu samasta syystä.Tuote on huokoinen, lika tarttuu helposti siihen. Mieheni kiilloittaa välillä silmäni tavallisella jokamiehen hiomakoneella, johon on laitettu kiilloituslaikka. Kiilloitusaineet ja laikat olemme ostaneet alan asiantuntijalta Plandntilta.Plandet toimittaa Suomeen kaikkea silmäproteesien tekoon tarvittavia aineita.
Olisi hyvä jos sinä tai joku muu kiinnostuisi alasta, tai muuten voisimme vaikuttaa tuotteen parantamiseen. Joskus suorastaan v...taa nuorten ihmisten puolesta kun kukaan ei puutu asiaan. Itse olen infonnut terv.minist.Hyssälää, muttei hänkään tee muutakuin lihottaa lompsaansa....
Toivottavasti ei tullu liian raskasta tekstiä. Olen iloinen puolestasi sillä tiedän miten suuri asia on hyvä silmä.Nyt ei muutakuin rintarottingille ja syksyä kohti. Ilmoittele jos ala kiinnostaa, samoin siitä miltä silmä tuntuu pidemmänpäälle.Kyllä kiinnostaa kovasti tuo ala, mutta en tiedä jaksanko lähteä opiskelemaan koulun penkille, mielummin itseopiskelen himassa ja hankin vaikka tarvittavat laitteet ja tiedot netistä alkuun. Soitan Saksaan huomenna ja kysyn mitä laitteita tarvitaan silmien tekoon ja mistä sais tiedot ja taidot. Unohtui kokonaan kysyä Kölnin reissun aikana, mutta sen verran sanoi että hän opetteli alaa 7 vuotta.
En ymmärrä miksi silmät tehdään mielummin muovista nykyään kuin lasista. Turvallisuuden takiako? Lasinen silmä on paljon luonnollisemman näköinenkin, mutta käyttöikä paljon lyhyempi.
Kyllä ne siellä Hesassa repii juuri semmoista
2000 e päivässä, ellei enemmänkin. Aika kova hinta sekundasta juu :)
Kyllä ilmottelen, että miltä silmä tuntuu ajan mittaa. Jos annat jotain mailia, niin voin lähettää kuvan vanhoista ja uusista silmistä.
Syksyjä sinnekin! - Jarkko31
Silmääni sattui sakset n. 2v. Se poistettiin 16 vuotiaana liian suuren paineen vuoksi (tylsä juttu, ihmisen ns.minuus muodostuu suurinpiirtein ton ikäisenä).No hengissä olen,luultavasti sitkeämpänä kuin jos olisin ollut tavis.
Toivottavasti ei tullu liian raskasta tekstiä. Olen iloinen puolestasi sillä tiedän miten suuri asia on hyvä silmä.Nyt ei muutakuin rintarottingille ja syksyä kohti. Ilmoittele jos ala kiinnostaa, samoin siitä miltä silmä tuntuu pidemmänpäälle.Tässä mun vanhat ja uudet silmät, jos kiinnostaa tsekata :) Niin ei tarvii mailailla.
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan - Jarkko31
Toivottavasti ei tullu liian raskasta tekstiä. Olen iloinen puolestasi sillä tiedän miten suuri asia on hyvä silmä.Nyt ei muutakuin rintarottingille ja syksyä kohti. Ilmoittele jos ala kiinnostaa, samoin siitä miltä silmä tuntuu pidemmänpäälle.http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan
Tässä linkki. Vasemmalla vanhat silmät Suomesta ja oikealla uudet Saksasta. - Jarkkko31
Toivottavasti ei tullu liian raskasta tekstiä. Olen iloinen puolestasi sillä tiedän miten suuri asia on hyvä silmä.Nyt ei muutakuin rintarottingille ja syksyä kohti. Ilmoittele jos ala kiinnostaa, samoin siitä miltä silmä tuntuu pidemmänpäälle.Sori tuli väärin kirjotettuu eli tää on oikea.
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan/kaikki.jpg - IKO:kin
Jarkkko31 kirjoitti:
Sori tuli väärin kirjotettuu eli tää on oikea.
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan/kaikki.jpgKäsittämätön ero, värit paljon paremmat, varsinkin ruskean ero on uskomaton. Toinen muistuttaa nallepuhin tekosilmää (akkojen tekemä), sama on sinisessäkin.Kiiltokin on ihan erilainen.Ja koko,eli pienempi on ollut takaraivossa kiinni siis montussa möllöttänyt. Minusta tämä täytyisi tuoda esille myös niille jotka kustantavat Hesan sekundaa!!!Eihän siihen tule koskaan muutosta. Laittaisitko mailia Liisa Hyssälälle ja kuvat liitteeksi mukaan.Mitä useampi puuttuu asiaan sitä todennäköisempää on muutos.Itse kirjoitin sähköpostia n.vuosi sitten,sihteeri vastasi että oli vienyt viestin perille.
Meidän täytyisi saada koottua käyttäjät yhteen, siitä olisi hyötyä meille kaikille.Vertaistuki on tärkeä, myös virheisiin puuttuminen olis joukolla helpompaa.Hyvä kun täällä netissä on avattu tämä keskustelu.
Hauskaa alkavaa viikonloppua. - IKO:kin
Jarkkko31 kirjoitti:
Sori tuli väärin kirjotettuu eli tää on oikea.
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan/kaikki.jpgettä olisiko sinusta "tylsää"laittaa kuva silmistä tänne terveyspalstalle alkuun?Tämä keskustelu ei enää näy muutenkuin että tietää etsiä.Eihän siinä tarvitse mainita muutakuin että ero sekundan ja priiman välillä!Katselin sitä ruskeaa, melkoinen tekele:mustuainenkin oli maalattu iirikseksi, ei ehyt mustuainen.Sininen on liian vaalea.
Nyt viikonlopun viettoon.....muista olla kunnolla... - Jarkko31
että olisiko sinusta "tylsää"laittaa kuva silmistä tänne terveyspalstalle alkuun?Tämä keskustelu ei enää näy muutenkuin että tietää etsiä.Eihän siinä tarvitse mainita muutakuin että ero sekundan ja priiman välillä!Katselin sitä ruskeaa, melkoinen tekele:mustuainenkin oli maalattu iirikseksi, ei ehyt mustuainen.Sininen on liian vaalea.
Nyt viikonlopun viettoon.....muista olla kunnolla...Ok. Mä voin mailata Hyssälälle, mutta luulenpa että mitään ei tapahdu kuitenkaan. Tänään tuli saksalainen maili Frankfurthin läheltä, jossa valmistetaan myös laadukkaita lasisia silmiä.. pitää vaan kääntää tuo viesti, kun se tyyppi sieltä vastasi Saksaksi. Mä voin myös laittaa kuvan mun silmistä nuo lasiset silmät päässäni ja vanhat tietty, mut en vielä. Viikonloppuja myös sinne. Älä törttöile :)
- Jarkko31
että olisiko sinusta "tylsää"laittaa kuva silmistä tänne terveyspalstalle alkuun?Tämä keskustelu ei enää näy muutenkuin että tietää etsiä.Eihän siinä tarvitse mainita muutakuin että ero sekundan ja priiman välillä!Katselin sitä ruskeaa, melkoinen tekele:mustuainenkin oli maalattu iirikseksi, ei ehyt mustuainen.Sininen on liian vaalea.
Nyt viikonlopun viettoon.....muista olla kunnolla...Väsäilin tämmöisen kuvan nyt sitten
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan/artificialeyes.jpg
Eli se oikeanpuolinen silmä on proteesi.
Poistan tän kuvan täältä jossain vaiheessa. - IKO:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Väsäilin tämmöisen kuvan nyt sitten
http://personal.inet.fi/koti/pekuu/Pekan/artificialeyes.jpg
Eli se oikeanpuolinen silmä on proteesi.
Poistan tän kuvan täältä jossain vaiheessa.Onpa sinulla kauniit silmät.Hesan sekunda moljottaa,mikä minua aina ihmetyttää miten se saadaan lahnansilmäksi, se on lettu.Lasinen on ihan oikean näköinen ja liikkuu hyvin.Olen todella iloinen puolestasi.(eiku tipuja tiirailemaan).Katselin niitä linkkejä joita olet laitellut,itse ajattelin sitä San Diegoa.Miksi Suomessa sallitaan edelleen tämä vanha tapa tehdä vaikka jossain kehitysmaassa tehdään parempia ja oikealla tekniikalla (otetaan alkinaatilla muotti mikä takaa silmän sopivuuden)Suomi muotoilee toisen maailmansodan aikaisella tavalla ja kunnat kustantaa!!!Laita sille Hyssälälle tämä kuva!!!Se on niin konkreettinen ero suomlainen vastaan saksa.Mitä useampi saataisiin joukkoon tummaan sitä parempi, pienestä purosta tulee joki, joesta...
Muuten jos voit älä ota kuvaa pois ainakaan vähään aikaan, kuva on hyvä esimerkki priiman ja sekundan välillä.Ja noin kauniita silmiä kannattaa näyttää. - IKO:kin
Onpa sinulla kauniit silmät.Hesan sekunda moljottaa,mikä minua aina ihmetyttää miten se saadaan lahnansilmäksi, se on lettu.Lasinen on ihan oikean näköinen ja liikkuu hyvin.Olen todella iloinen puolestasi.(eiku tipuja tiirailemaan).Katselin niitä linkkejä joita olet laitellut,itse ajattelin sitä San Diegoa.Miksi Suomessa sallitaan edelleen tämä vanha tapa tehdä vaikka jossain kehitysmaassa tehdään parempia ja oikealla tekniikalla (otetaan alkinaatilla muotti mikä takaa silmän sopivuuden)Suomi muotoilee toisen maailmansodan aikaisella tavalla ja kunnat kustantaa!!!Laita sille Hyssälälle tämä kuva!!!Se on niin konkreettinen ero suomlainen vastaan saksa.Mitä useampi saataisiin joukkoon tummaan sitä parempi, pienestä purosta tulee joki, joesta...
Muuten jos voit älä ota kuvaa pois ainakaan vähään aikaan, kuva on hyvä esimerkki priiman ja sekundan välillä.Ja noin kauniita silmiä kannattaa näyttää.Tämä kuva olisi hyvä olla myös tuolla alussa, kukaan ei osaa etsiä sitä täältä menneen talven lumien puolelta.Moni ei usko ennenkuin näkee eron.Entisestä huomasi, nykyisestä ne jotka ei tiedä ei osaa edes ajatella ettei toinen ole "oma".Ihailen muuten sitä että olet ottanut asian esille.Nuoreksi mieheksi olet vahva ja rohkea persoona.Sinun pitäisi mennä politiikkaan mukaan ja sitäkautta vaikuttaa.Harmi että niin moni "kohtalotoveri"jää tämän asian ulkopuolelle, kun ei käy täällä netissä ja näe vaihtoehtoja. Sitä yrittää salata asian vaikka juuri toisinpäin saataisiin parannusta asioihin.Ihan niinkuin tämä olisi jokin häpeän aihe, vaikka on vain ollut huonoa tuuria.Piti kirjoittaa vain pari riviä,mutta tulikin taas maratoonokirje....
- Jarkko31
Tämä kuva olisi hyvä olla myös tuolla alussa, kukaan ei osaa etsiä sitä täältä menneen talven lumien puolelta.Moni ei usko ennenkuin näkee eron.Entisestä huomasi, nykyisestä ne jotka ei tiedä ei osaa edes ajatella ettei toinen ole "oma".Ihailen muuten sitä että olet ottanut asian esille.Nuoreksi mieheksi olet vahva ja rohkea persoona.Sinun pitäisi mennä politiikkaan mukaan ja sitäkautta vaikuttaa.Harmi että niin moni "kohtalotoveri"jää tämän asian ulkopuolelle, kun ei käy täällä netissä ja näe vaihtoehtoja. Sitä yrittää salata asian vaikka juuri toisinpäin saataisiin parannusta asioihin.Ihan niinkuin tämä olisi jokin häpeän aihe, vaikka on vain ollut huonoa tuuria.Piti kirjoittaa vain pari riviä,mutta tulikin taas maratoonokirje....
Kiitos paljon :) Nuo proteesit muuten aina iskeytyy takaraivoon enemmän tai vähemmän, koska eivät ole pallon muotoisia. Tärkeintä kuitenkin on tuo maalaus ja se miten se istuu. Itse en vieläkään ole tyytyväinen uuteen maalaukseen, haen siis edelleen kuumeisesti sitä täydellistä maalausta.
Voin vielä jossain vaiheessa laittaa myös kuvat ruskeista silmistä, samanlaisesti kuin tämä edellinen kuvakin.
Hyssälälle lähetin jo lauantaina mailia kuvineen, tokkopa se sitä lukee.
Oma silmälääkärikin jo myönsi pienen väännön jälkeen, että taitaapi
mulle sittenkin sopia muu silmä kuin muovinen. Ennen hän kehui noita
Helsingissä tehtyjä silmiä. Saksasta ei luultavasti tulla enää Suomeen
tekemään lasisia silmiä, mutta soitan vielä Meilahden sairaalaan ja kysyn. Kolmesta Saksalaisesta silmäfirmasta tullut jo maili, että eivät tule tekemään Suomeen silmiä. Tulee muuten Suomen valtiolle halvemmaksi, että käytetään vain Helsingin proteeseja, välittämättä siitä, että minkälaisia vaivoja ne asiakkaille aiheuttaa. Mitä sitten, jos joku on
siis allerginen muovisilmille ja on pakko käyttää lasista.
Pakkohan siitä on korvata ainakin vähän matkakustannuksia ja silmänteko? No tääkin tarvii selvittää.
http://www.ocularist.org/ Tuolta voi kysellä kans näistä asioista enemmän. San Diegoon mä lähetin myös jo aikamoisen kyselyn, jospa onnistuis silmän lähettäminen ilman käyntiä. Tokkopa onnistuu. Sitten tuleekin seuraava lento sinne :) Näyttävän näköisiä silmiä siellä, mut niissä voi olla pientä kusetuksen makuakin tai sitten ne kuvat on vain hydroksiapatiittisilmistä. Pitää vaan käydä jossain ammattilaiskuvaajalla, joka ottaa niin tarkat kuvat omista silmistä ja plättää sitten ne kuvat seuraavalle silmäntekijälle, että vaadin tismalleen tämän näköisen. Oon myös ettinyt paljon tietoa, että miten lasiset
silmät tehdään. Joku kirja olisi kyl hyvä, mut ei oo vielä löytynyt.
Yks video löyty, voin laittaa linkin myöhemmin.
Ja voin mä noita kuvia tänne laittaa muillekin palstoille infotakseni ihmisiä. Kuulemiin taas ja hyvää työpäivää! - IKO:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Kiitos paljon :) Nuo proteesit muuten aina iskeytyy takaraivoon enemmän tai vähemmän, koska eivät ole pallon muotoisia. Tärkeintä kuitenkin on tuo maalaus ja se miten se istuu. Itse en vieläkään ole tyytyväinen uuteen maalaukseen, haen siis edelleen kuumeisesti sitä täydellistä maalausta.
Voin vielä jossain vaiheessa laittaa myös kuvat ruskeista silmistä, samanlaisesti kuin tämä edellinen kuvakin.
Hyssälälle lähetin jo lauantaina mailia kuvineen, tokkopa se sitä lukee.
Oma silmälääkärikin jo myönsi pienen väännön jälkeen, että taitaapi
mulle sittenkin sopia muu silmä kuin muovinen. Ennen hän kehui noita
Helsingissä tehtyjä silmiä. Saksasta ei luultavasti tulla enää Suomeen
tekemään lasisia silmiä, mutta soitan vielä Meilahden sairaalaan ja kysyn. Kolmesta Saksalaisesta silmäfirmasta tullut jo maili, että eivät tule tekemään Suomeen silmiä. Tulee muuten Suomen valtiolle halvemmaksi, että käytetään vain Helsingin proteeseja, välittämättä siitä, että minkälaisia vaivoja ne asiakkaille aiheuttaa. Mitä sitten, jos joku on
siis allerginen muovisilmille ja on pakko käyttää lasista.
Pakkohan siitä on korvata ainakin vähän matkakustannuksia ja silmänteko? No tääkin tarvii selvittää.
http://www.ocularist.org/ Tuolta voi kysellä kans näistä asioista enemmän. San Diegoon mä lähetin myös jo aikamoisen kyselyn, jospa onnistuis silmän lähettäminen ilman käyntiä. Tokkopa onnistuu. Sitten tuleekin seuraava lento sinne :) Näyttävän näköisiä silmiä siellä, mut niissä voi olla pientä kusetuksen makuakin tai sitten ne kuvat on vain hydroksiapatiittisilmistä. Pitää vaan käydä jossain ammattilaiskuvaajalla, joka ottaa niin tarkat kuvat omista silmistä ja plättää sitten ne kuvat seuraavalle silmäntekijälle, että vaadin tismalleen tämän näköisen. Oon myös ettinyt paljon tietoa, että miten lasiset
silmät tehdään. Joku kirja olisi kyl hyvä, mut ei oo vielä löytynyt.
Yks video löyty, voin laittaa linkin myöhemmin.
Ja voin mä noita kuvia tänne laittaa muillekin palstoille infotakseni ihmisiä. Kuulemiin taas ja hyvää työpäivää!Kiva kun laitoit Hyssälälle viestiä kuvien kera!!!!Älä hätkähdä vaikei sieltä heti tule paluupostia,itse sain vastauksen n.3-4 kk kuluttua.Silmälääkärisi näki sen minkä minäkin:kyllä on ero Hesan silmässä Saksan silmään verrattuna, uskon että Hyssäläkin tajuaa.
Alan uskoa muutokseen, kunpa saataisiin mahdollisimman monta äänitorvea mukaan. Täytyy miettiä miten se olisi mahdollista.Miten tieto tavoittaisi käyttäjät?
Muuten miten noi lasinpuhaltajat esim.Iittalalla tietäisi?Tai koulut joissa valmistuu artesaaneja lasipuolelle? Niissä voidaan tietää koulutuksesta?Itse sain aikoinaan tietoa silmien tekemisestä kun kysyin suoraan hammasteknikolta joka neuvoi kyselemään Hesan terv.oppilaitoks.Nyt tiedän miten silmä tehdää muovista ja mistä aineet saadaan.Harmi etten ole hammasteknikko (olen pyknikko).Olen tullut siihen tulokseen että on hyvä omata erikoishammasteknikon pätevyys,senverran vaikeaa on alkinaatin ym.käyttö.
Nyt jään jännittämään huomista hammaslääkäriä(pakollinen).Paras hetki kun sulkee oven poistuessaan.Mutta vielä on armonaikaa...
P.s. muistathan ettei kenenkään silmät ole identtiset. Jos minulla olisi noin hyvä silmä olisin HITON tyytyväinen.Oli pakko esitellä miehelle kuvaasi joka totesi:onpa hyvät silmät,istuu hyvin, eikä ole syvällä( ja sanoi samoin kuin minäkin, onpas kauniit).Hän itse on ollut mukana kannustamassa näissä silmähommissa ja sanoo rehellisesti mitä mieltä on.Mukavaa alkuiltaa.Palataan asiaan. - Jarkko31
Kiva kun laitoit Hyssälälle viestiä kuvien kera!!!!Älä hätkähdä vaikei sieltä heti tule paluupostia,itse sain vastauksen n.3-4 kk kuluttua.Silmälääkärisi näki sen minkä minäkin:kyllä on ero Hesan silmässä Saksan silmään verrattuna, uskon että Hyssäläkin tajuaa.
Alan uskoa muutokseen, kunpa saataisiin mahdollisimman monta äänitorvea mukaan. Täytyy miettiä miten se olisi mahdollista.Miten tieto tavoittaisi käyttäjät?
Muuten miten noi lasinpuhaltajat esim.Iittalalla tietäisi?Tai koulut joissa valmistuu artesaaneja lasipuolelle? Niissä voidaan tietää koulutuksesta?Itse sain aikoinaan tietoa silmien tekemisestä kun kysyin suoraan hammasteknikolta joka neuvoi kyselemään Hesan terv.oppilaitoks.Nyt tiedän miten silmä tehdää muovista ja mistä aineet saadaan.Harmi etten ole hammasteknikko (olen pyknikko).Olen tullut siihen tulokseen että on hyvä omata erikoishammasteknikon pätevyys,senverran vaikeaa on alkinaatin ym.käyttö.
Nyt jään jännittämään huomista hammaslääkäriä(pakollinen).Paras hetki kun sulkee oven poistuessaan.Mutta vielä on armonaikaa...
P.s. muistathan ettei kenenkään silmät ole identtiset. Jos minulla olisi noin hyvä silmä olisin HITON tyytyväinen.Oli pakko esitellä miehelle kuvaasi joka totesi:onpa hyvät silmät,istuu hyvin, eikä ole syvällä( ja sanoi samoin kuin minäkin, onpas kauniit).Hän itse on ollut mukana kannustamassa näissä silmähommissa ja sanoo rehellisesti mitä mieltä on.Mukavaa alkuiltaa.Palataan asiaan.Hei onko sulla jotain meseä, niin ois mukavampi jutella näistä siellä?
On vähä hankalaa aina tänne tulla lörpöttelemään.
Kun oot ottanut tosta muovisesta silmänteosta selvää, niin tehdäänkö
niitä erilaisista muovimateriaaleista? Onko niitä monta eri laatua?
Esim. San Diegossa (Kolberg ocular prosthetics) ne käyttää jotain korkea optista laadukasta akryyli materiaalia silmien valmistuksessa (Methacrylate resin).
http://www.artificialeye.net/history.htm
Onkohan se samaa mitä Helsingissä proteesipajalla käytetään, en ainakaan usko, vai mitä ne käyttää? Jotain muovia vai akryylia, jotain vaaleanpunaista levyä se ainakin on.
Kolbergin kuvissa kiilto ihan eri mitä esim. mun vanhassa muovisilmässä.
Kiiltää siis minne sattuu.
Kivoi linkkejä taas löysin:
http://mediaplayer.archives.tsr.ch/coupcoeur-oeil/3.wmv
http://www.muellersoehne.com/en/m_bsptillverkning.htm
http://www.asprion.at/augenprothese.en.htm
http://www.augenprothesen.com/
Uusi silmä muuten toiminut tosi hyvin edelleen, nyt 2 viikkoa ollu päässä. Ei ole rähminyt yhtään ja
luomi siis liikkuu paljon sutjakammin kuin ennen. Miksi et itse hankkisi myös lasista? - IKO:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Hei onko sulla jotain meseä, niin ois mukavampi jutella näistä siellä?
On vähä hankalaa aina tänne tulla lörpöttelemään.
Kun oot ottanut tosta muovisesta silmänteosta selvää, niin tehdäänkö
niitä erilaisista muovimateriaaleista? Onko niitä monta eri laatua?
Esim. San Diegossa (Kolberg ocular prosthetics) ne käyttää jotain korkea optista laadukasta akryyli materiaalia silmien valmistuksessa (Methacrylate resin).
http://www.artificialeye.net/history.htm
Onkohan se samaa mitä Helsingissä proteesipajalla käytetään, en ainakaan usko, vai mitä ne käyttää? Jotain muovia vai akryylia, jotain vaaleanpunaista levyä se ainakin on.
Kolbergin kuvissa kiilto ihan eri mitä esim. mun vanhassa muovisilmässä.
Kiiltää siis minne sattuu.
Kivoi linkkejä taas löysin:
http://mediaplayer.archives.tsr.ch/coupcoeur-oeil/3.wmv
http://www.muellersoehne.com/en/m_bsptillverkning.htm
http://www.asprion.at/augenprothese.en.htm
http://www.augenprothesen.com/
Uusi silmä muuten toiminut tosi hyvin edelleen, nyt 2 viikkoa ollu päässä. Ei ole rähminyt yhtään ja
luomi siis liikkuu paljon sutjakammin kuin ennen. Miksi et itse hankkisi myös lasista?Taidan olla niin vanha että meset ei oikein "sytytä", tarkoitan etten osaa...vaikka meidän Olde on sellaisen tänne äiskälle värkännyt.
Muovisilmät tehdääm mielestäni lähes samasta akryylistä(eri merkkejä voi olla).Se punainen levy jota Hesassa lämmitetään ja muotoillaan on vahaa, vähän samaa kuin steariini. Sillä Hesassa muotoillaan silmän aihio josta tehdään kipsiin muotti. Muotti kastellaan esim.lasivedellä eristämisen takia ettei akryyli tartu kipsiin, hammasteknikoilla omat litkut mutta tiedän että joku käyttää ihan Fairiakin.Muotti täytetään akryylimassalla (tehdään jauheesta ja nesteestä "kökkö")Silmän aihio puristetaan paineella, senjälkeen siihen lisätään iiris jota vähän korjaillaan(valokuva olisi tosikova juttu)lisätään verisuonet,lopuksi laitetaan ohut akryylikalvo päälle.Kiilloitus ja rahan tuloa ei voi estää.Kustannukset ovat minimaalliset,veikkaisin alle sata euroa.Paremmin tehty silmä poikkeaa Hesan silmistä sillä että muotti otetaaan alkinaatilla suoraan silmäkuopasta,tehdään akryyliin mykiö puristuksen jälkeen,pinnoitetaan ja silmä näyttä aidommalta.Tossa noin suurinpiirtein.Plandet Hesassa laittaa varmasti esitteitä silmäntekoaineista.Ne tuo maahan akryylit, iirikset, muotit ym. Tilasin niitä silloin joskus.Myös Instrumentariumista kannattaa kysyä.
Luulen ettei se lasinen sovi kun on toi apatiitti, siihen ei ehkä saada sitä koloa. Itsellä rähmii jatkuvasti ja se jos mikä ärsyttää.
Nyt tämä täti lähtee untenmaille,öitä sinnekkin.p.s.Sinä osaat hyvin etsiä täältä netistä noita linkkejä (ihan katteeks käy)... - IKO:kin
Taidan olla niin vanha että meset ei oikein "sytytä", tarkoitan etten osaa...vaikka meidän Olde on sellaisen tänne äiskälle värkännyt.
Muovisilmät tehdääm mielestäni lähes samasta akryylistä(eri merkkejä voi olla).Se punainen levy jota Hesassa lämmitetään ja muotoillaan on vahaa, vähän samaa kuin steariini. Sillä Hesassa muotoillaan silmän aihio josta tehdään kipsiin muotti. Muotti kastellaan esim.lasivedellä eristämisen takia ettei akryyli tartu kipsiin, hammasteknikoilla omat litkut mutta tiedän että joku käyttää ihan Fairiakin.Muotti täytetään akryylimassalla (tehdään jauheesta ja nesteestä "kökkö")Silmän aihio puristetaan paineella, senjälkeen siihen lisätään iiris jota vähän korjaillaan(valokuva olisi tosikova juttu)lisätään verisuonet,lopuksi laitetaan ohut akryylikalvo päälle.Kiilloitus ja rahan tuloa ei voi estää.Kustannukset ovat minimaalliset,veikkaisin alle sata euroa.Paremmin tehty silmä poikkeaa Hesan silmistä sillä että muotti otetaaan alkinaatilla suoraan silmäkuopasta,tehdään akryyliin mykiö puristuksen jälkeen,pinnoitetaan ja silmä näyttä aidommalta.Tossa noin suurinpiirtein.Plandet Hesassa laittaa varmasti esitteitä silmäntekoaineista.Ne tuo maahan akryylit, iirikset, muotit ym. Tilasin niitä silloin joskus.Myös Instrumentariumista kannattaa kysyä.
Luulen ettei se lasinen sovi kun on toi apatiitti, siihen ei ehkä saada sitä koloa. Itsellä rähmii jatkuvasti ja se jos mikä ärsyttää.
Nyt tämä täti lähtee untenmaille,öitä sinnekkin.p.s.Sinä osaat hyvin etsiä täältä netistä noita linkkejä (ihan katteeks käy)...Muistin että Englannissa on koulu jossa opiskellaan vain silmäproteesien valmistusta, sieltä voi esim.tilata filmejä miten silmän teko tapahtuu jne.Sain osoitteen Helsingin terv.huolt.op.laitokselta aikoinaan.Ajattelin jos Englannissa tietäisivät myös lasisen valmistuksesta.Yritän löytää osoitteen jos on vielä tallella, mutta varmaankin löydät sen netistä.
Hauskaa keskiviikkopäivää.... - poikaturusta
Muistin että Englannissa on koulu jossa opiskellaan vain silmäproteesien valmistusta, sieltä voi esim.tilata filmejä miten silmän teko tapahtuu jne.Sain osoitteen Helsingin terv.huolt.op.laitokselta aikoinaan.Ajattelin jos Englannissa tietäisivät myös lasisen valmistuksesta.Yritän löytää osoitteen jos on vielä tallella, mutta varmaankin löydät sen netistä.
Hauskaa keskiviikkopäivää....Terve taas kaikille! olen ollut pitkään poissa täältä suomi24stä ja täällähän on ollu paljon kaikenlaista keskustelua. Olisiko jarkko mahdollista saada sinun messengeriäsi niin voitaisiin jutella asiasta enemmän? Itse olin kanssa hesassa hakemassa proteesin 1,5 v sitten. Odotukset oli kovat mutta pettymys oli kova.. teki mieli heittää proteesi samantien aurajokeen. Nyt kiinnostaisi kovasti missäpäin maailmaa saisi parhaimman proteesit.
- Jani444
IKO kirjoitti:
OLEN ITSE SILMÄPROTEESIN KÄYTTÄJÄ.MINULLE ON TEHTY 1980-LUVULLA LASINEN (HKI MEILAHTI).HUONO PUOLI;TALVELLA KYLMÄ JA RIKKOUTUU HELPOSTI(ITSELLÄ PROTEESI PUTOSI WC;N LATTIALLE ILOISEKSI SIRPALEIKSI..HAUSKAA ILLANJATKOA.P.S.LAITOIT HYVIÄ LINKKEJÄ....Hei IKO. Kerrotko miten akryylisilmä valmistetaan uudella tekniikalla ja mistä kaikki tarvittavat vermeet ja ainekset saa? Osan saa Plandentilta luulisin. Voitko kertoa tarkalleen miten valmistus tapahtuu?
Kiinnostaisi tehdä itselleni silmät jatkossa. - tuulen.suunta
Olen iloinen puolestasi. Itsellä samoja ongelmia(inhottaa aina olla pyyhkimässä rähmää silmästä).Luultavasti Hesassa tehdään kakkosluokkaa. Ei sairaanhoitaja osaa hammasteknikon hommia.Eräällä proteesin käyttäjällä silmä "sameentuu" parissa kuukaudessa. Sehän on selvä tekovirhe.Kiltisti hän käy kiilloituttamassa Hesassa silmän omalla kustannuksella.Mietin miten tämänlaiseen sekundatuotokseen voisi puuttua.On paljon niitä käyttäjiä jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan. Kuvitellaan että Hesassa on jonkilainen valta.Pitäisi tajuta että yhteiskunta maksaa proteesin, lähes 1000-2000 euroa.Yhteiskunta saa siis sontaa euroillaan, käyttäjät henkisen trauman, joka on helppo laittaa onnettomuuden piikkiin sensijaa että asiat puututtaisiin.
P.s.Minulle ei varmaankaan voi tehdä lasista silmää tämän apatiitin takia. Olen ajatellut teettää muovisen ulkomailla.Löysin sattumalta tälle palstalle. Kirjoittelin myös toiselle keskustelupalstalle, jossa oli myös juttua silmäproteeseista. Sieltä löytyy juttua enemmän minusta ja tilanteestani. Menetin aikoinaan silmän tapaturmaisesti ja silmäkuoppaa on sen jälkeen korjausleikattu (yläluomea täyttämään siirrettiin kudosta). Nyt sitten yli 15 vuotta myöhemmin pieni osa siirretystä kudoksesta tuli alas ulkosilmäkulmaan. Siinä samalla oli ulkosilmäkulma revennyt ilmeisesti hangattuani yöllä silmäkulmaa.
Aikoinaan yli 15 vuotta sitten korjausleikkauksen jälkeen minulle suositeltiin lasista silmäproteesia, jota en silloin halunnut. Nyt olen kuitenkin kyllästynyt "silmän" jatkuvaan punoitukseen, kutiamiseen ja rähmimiseen. Todella kiusallista kun rähmä kuivaa proteesin pintaan ja luomet eivät liiku normaalisti. Silmäluomet eivät mene täysin kiinni proteesin kuivuuden vuoksi. Etenkin iltaisin "silmä" kuivaa. Aamupäivisin se taas rähmii urakalla yön jälkeen.
Käytyäni teettämässä pari kertaa Helsingissä uutta proteesia parin viime viikon aikana ensimmäinen proteesi meni täysin metsään ja he joutuivat valmistamaan toisella kerralla täysin uuden proteesin. Uusi proteesi ei ole muodoltaan takaa juurikaan kovera, mistä syystä se ei imukuppimaisesti pysy paikoilla. Se myös hankaa ja kaihertaa (pistää välillä) jatkuvasti. Ensimmäisen proteesin valmistuksen yhteydessä kuulin, etteivät he pysty tekemään leikattuun kuoppaan proteesia. Ihmettelinkin, että kuinka he ovat aiemmin siihen pystyneet proteesin tekemään, etenkin kun viimeiset korjausleikkaukset olivat pieniä päiväkirurgisesti tehtyjä leikkauksia aiempaan suurempaan korjausleikkaukseen verrattuna.
Proteesipajalla tehdyt proteesit ovat alkaneet mietityttämään. Haluaisin itselleni mahdollisimman aidon ja luonnollisen (elävän) näköisen "silmän", joka tuntuisi mahdollisimman miellyttävältä ja huomaamattomalta (vaivattomalta) käyttää (ettei koko ajan muistuttaisi olemassaolostaan mm. rähmimällä ja kaihertamalla).
Olen alkanut miettimään lasisen proteesin hankkimista yhtenä vaihtoehtona. Eniten sen käytössä arveluttaa paukkuvat pakkaset. Lenkkeilen paljon koirani kanssa, ja muovisen proteesinkin kanssa kuoppa on ollut paleltua käyttäessäni silmälaseja. Tällöin en pysty esim. villalapasella lämmittelemään "silmää". Kertokaahan kokemuksia lasisia "silmiä" pidempään käyttäneet.
Onko teillä tietoa ulkomailla valmistettavista muovisista proteeseista? Kenties uudemmalla tekniikalla olisi mahdollista tehdä minulle sopiva proteesi, jota pystyn käyttämään. Nykyinen väliaikainen proteesi on liian pieni ja uppoaa päähän. Se myös ärsyttää silmäkuoppaa, koska on liian pieni. Se on myös kuolleen silmän näköinen, joka tuijottaa ja aivan eri värinen kuin näkevä silmäni.
En ole pystynyt käyttämään luomen leikkauksen jälkeen minulla vuosia käytössä ollutta proteesia, koska se ei mahdu päähän luomen oltua liian tiukka ja ottaessa vastaan. Nyt pitäisi saada jostain uusi toimiva "silmä". Kunpa vain tietäisin mitä tehdä uuden maksusitoumuksen saamiseksi. Nyt viimeksi vastikään sen maksoi vakuutusyhtiö. Seuraavan voisi maksaa julkinen terveydenhuolto ts. sairaanhoitopiiri. Aion olla asiasta yhteydessä minut leikanneisiin plastiikkakirurgeihin ja silmälääkäriini, joka hoiti myös minua silloin kun vahingoittunut oma silmäni oli vielä päässä eli kursi sen kokoon ja oli osaston lääkärinä KYS:ssa kun siihen yritettiin leikata näköä. MIelestäni kalliit korjausleikkaukset menevät hukkaan jos en pian saa sopivaa proteesia, jota pystyn käyttämään. - tuulen.suunta
Tämä proteesiasia on minulle ajankohtainen. Kirjoittelin juuri tähän samaan viestiketjuun toisaalle ja myös toiseen viestiketjuun minusta ja tilanteestani. Olen alkanut miettimään proteesin hankkimista ulkomailta. Viimeaikaisten kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että Helsingissä proteesipajalla he eivät pysty valmistamaan minulle toimivaa proteesia, joka olisi luonnollisen silmän näköinen. Kuinkahan pääsisi teettämään "silmän" muualle kuin Helsinkiin proteesipajalle?
- IKOKIN
laitan vastausta näin koska viestiketju on jo liian pitkä.kiva kun kirjoittelit tänne, on tärkeää että mahdollisimman moni proteesinkäyttäjä ilmoittaisi kantansa suomalaiseen "lahnansilmätekniikkaan".yritin etsiä jarkon s-postiosoitetta noista edel.viesteistä,tuloksetta.
hän ja minä olemme olleet yht.liisa hyssälään, sos.ja terveysministeri.olisi hyvä jos itsekkin laittaisit hänelle mielipiteesi.hänhän on vaitiolovelvollinen!!laita viestiä Jarkolle31, varmaan hän vastaa.nythän laitoit sen minun viestini loppuun.stemppiä, ilmoittele miten onnistut.muuten ne jarkon silmät on TODELLA hyvät.niitä ei ikinä uskoisi proteeseiksi..itseä eniten inhotta lahnamaisuuden lisäksi jatkuva rähmiminen.se on osoitus huonosti tehdystä silmästä.samoin jos silmäsi "samenee"lyhyen ajan päästä.mukavaa päivänjatkoa- poikaturusta
joo laitoin vähän väärään kohtaan viestin.. kiitos nopeasta vastauksestasi.. joskus voisi olla mielestäni jokin tapaaminen proteesin käyttäjien kesken missä keskusteltaisiin asiasta.. saako suomesta jotain matkustustukea jos lähtee vaikka saksaan sen tekemään? kiitoksia jo etukäteen.
- kannattaisi kysyä
poikaturusta kirjoitti:
joo laitoin vähän väärään kohtaan viestin.. kiitos nopeasta vastauksestasi.. joskus voisi olla mielestäni jokin tapaaminen proteesin käyttäjien kesken missä keskusteltaisiin asiasta.. saako suomesta jotain matkustustukea jos lähtee vaikka saksaan sen tekemään? kiitoksia jo etukäteen.
kotipaikkasi kelalta,nehän tyrmää heti joten sinuna kävisin ensin omalla silmälääkärillä. todennäköisesti syyksi korvauksiin ulkomailla täytyy olla jokin syy:esim.olet allerginen muoville(rähmiminen ym.).siksi tarvitset lausunnon lähettävältä lääkäriltä proteesin uusimiseen jossa tulisi olla lausunto että et voi käyttää suomessa valmistettavia proteeseja. näin itse ajattelisin.tarkista myös Hys:in silmäpolilta käyvätkö Myllerit Saksasta tekemässä heillä vielä silmiä.
olen samaa mieltä että proteesien käyttäjien tulisi puhaltaa yhteen hiileen,tapaamisia, tietoja olisi paljon helpompi jakaa.nyt jokainen luulee olevansa se ainut kummajainen täällä suomen tantereella, vaikka meitä on varmaankin 400-500 (vähintään).yhdessä saisimme asioihimme korjauksia.meitä ei edes noteerata näkövammaisiksi koska emme ole ajaneet asioitamme.eniten surettaa nuoret, vertaistuki on tärkeää.
p.s.laita vielä sinne jarkko31 viestiä, hänellä mah.sähköpostiosoite noissa viesteissään silloin viestisi tavoittaa hänet.jarkolla31 oli paljon tietoa ja linkkejä, niinkuin varmaan olet lukenut.näitkö ne silmät?vai kerkesikö hän poistamaan kuvat.ja olisi kiva tietää mitä jarkolle kuuluu?
tämä proteesiasia "hukkuu" tonne näköpalstalle, pitäisi saada ihan oma keskustelupalsta. toivotaan että joku osaisi tehdä sellaisen, silloin olisi suurempi todennäköisyys kuulla useampia kommentteja ja alkaa ajamaan meidänkin etuja.mukavaa iltaa, muista että kaikilla asioilla on tapana järjestyä.... - poikaturusta
kannattaisi kysyä kirjoitti:
kotipaikkasi kelalta,nehän tyrmää heti joten sinuna kävisin ensin omalla silmälääkärillä. todennäköisesti syyksi korvauksiin ulkomailla täytyy olla jokin syy:esim.olet allerginen muoville(rähmiminen ym.).siksi tarvitset lausunnon lähettävältä lääkäriltä proteesin uusimiseen jossa tulisi olla lausunto että et voi käyttää suomessa valmistettavia proteeseja. näin itse ajattelisin.tarkista myös Hys:in silmäpolilta käyvätkö Myllerit Saksasta tekemässä heillä vielä silmiä.
olen samaa mieltä että proteesien käyttäjien tulisi puhaltaa yhteen hiileen,tapaamisia, tietoja olisi paljon helpompi jakaa.nyt jokainen luulee olevansa se ainut kummajainen täällä suomen tantereella, vaikka meitä on varmaankin 400-500 (vähintään).yhdessä saisimme asioihimme korjauksia.meitä ei edes noteerata näkövammaisiksi koska emme ole ajaneet asioitamme.eniten surettaa nuoret, vertaistuki on tärkeää.
p.s.laita vielä sinne jarkko31 viestiä, hänellä mah.sähköpostiosoite noissa viesteissään silloin viestisi tavoittaa hänet.jarkolla31 oli paljon tietoa ja linkkejä, niinkuin varmaan olet lukenut.näitkö ne silmät?vai kerkesikö hän poistamaan kuvat.ja olisi kiva tietää mitä jarkolle kuuluu?
tämä proteesiasia "hukkuu" tonne näköpalstalle, pitäisi saada ihan oma keskustelupalsta. toivotaan että joku osaisi tehdä sellaisen, silloin olisi suurempi todennäköisyys kuulla useampia kommentteja ja alkaa ajamaan meidänkin etuja.mukavaa iltaa, muista että kaikilla asioilla on tapana järjestyä....kiitos paljon kuin jaksat vastata noin nopeasti ja paljon asiaa! Ei tämä toisen silmän menetys pienenä ole hirveästi elämään vaikuttanut.. normaalisti olen koittanut kaikkea harrastaa ja tyttöjä on ollut kiitettävästi.. on myös todella laaja kaveripiiri mutta kyllä se siltiä itseä aina harmittaa välillä paljon.. kyllä hyvä proteesi toisi itsevarmuutta paljon lisää..
- Jarkko31
poikaturusta kirjoitti:
Turun poikkarna! Mun mese on [email protected].
Lisää mut sinne, niin lisään sut toiselle mesetililleni. Toi on vaan tommonen nimetön juttu. - Jarkko31
poikaturusta kirjoitti:
kiitos paljon kuin jaksat vastata noin nopeasti ja paljon asiaa! Ei tämä toisen silmän menetys pienenä ole hirveästi elämään vaikuttanut.. normaalisti olen koittanut kaikkea harrastaa ja tyttöjä on ollut kiitettävästi.. on myös todella laaja kaveripiiri mutta kyllä se siltiä itseä aina harmittaa välillä paljon.. kyllä hyvä proteesi toisi itsevarmuutta paljon lisää..
Moro taas! Mulla ollu elokuusta asti tuo lasinen silmä ja toimii vielki tosi hyvin. Ei rähmi ollenkaan. En oo jaksanu hoitaa sitä sillee miten on suositeltu, eli tislattua vettä ja 80% alkoholilla. Iha kraanavedellä vaan, koska uusin silmän kuitenkin joka vuosi.
Seuraavaksi aattelin mennä Hesaan heinäkuussa -09, kun sinne saapuu se Saksalainen silmän tekijä muller-sohne vai mikä lie. Kun kävin kölnissä elokuussa teettämässä sen silmän, niin kyselin että missä Saksassa tehdään parhaimmat silmät. Sain 2 nimeä. Yksi on Hampurissa ja toinen Frankfurtissa. Matkakustannukset joudut ite maksamaan kaikki, mutta joka 4.s vuosi siis vai oliko 3.s saat valtiolta rahaa silmän tekoon.
Ikinä enää mene Helsinkiin teettämään silmää, se on varma :) - Iko:kin
Jarkko31 kirjoitti:
Moro taas! Mulla ollu elokuusta asti tuo lasinen silmä ja toimii vielki tosi hyvin. Ei rähmi ollenkaan. En oo jaksanu hoitaa sitä sillee miten on suositeltu, eli tislattua vettä ja 80% alkoholilla. Iha kraanavedellä vaan, koska uusin silmän kuitenkin joka vuosi.
Seuraavaksi aattelin mennä Hesaan heinäkuussa -09, kun sinne saapuu se Saksalainen silmän tekijä muller-sohne vai mikä lie. Kun kävin kölnissä elokuussa teettämässä sen silmän, niin kyselin että missä Saksassa tehdään parhaimmat silmät. Sain 2 nimeä. Yksi on Hampurissa ja toinen Frankfurtissa. Matkakustannukset joudut ite maksamaan kaikki, mutta joka 4.s vuosi siis vai oliko 3.s saat valtiolta rahaa silmän tekoon.
Ikinä enää mene Helsinkiin teettämään silmää, se on varma :)ja on myös mukava kuulla uutisia, kun ei olla vähään aikaan oltu "juttusilla".Itsellä sitä samaa: lahnaa ja rähmää, noin karkeasti laitettuna.Tsemppiä sinulle ja turunpojalle.
- täälä yks kans
Jarkko31 kirjoitti:
Turun poikkarna! Mun mese on [email protected].
Lisää mut sinne, niin lisään sut toiselle mesetililleni. Toi on vaan tommonen nimetön juttu.Kivan kun hoksin netistä että on muitkin jotka
tuskailevat silmänsä kans¨.Laitoin jarkolle
s-postii..jos meni perille.Minä olen myös valmis
ideaan että meidän täytyy koota voimat yhteen. - mustikka73
täälä yks kans kirjoitti:
Kivan kun hoksin netistä että on muitkin jotka
tuskailevat silmänsä kans¨.Laitoin jarkolle
s-postii..jos meni perille.Minä olen myös valmis
ideaan että meidän täytyy koota voimat yhteen.Luulin...tai tuntui siltä että olen ainut maailmassa, jolle on tapahtunut niin ikävää, että on menettänyt silmänsä. Vähän lohduttaa, että on muitakin
- hanneleXX
mustikka73 kirjoitti:
Luulin...tai tuntui siltä että olen ainut maailmassa, jolle on tapahtunut niin ikävää, että on menettänyt silmänsä. Vähän lohduttaa, että on muitakin
Älyttömän hyvä keskusteluketju, rb lapsen äitinä olemme siellä Helsingin pajassa käyneet uusimassa proteesia. Harmi, ettei Jarkon kuvat näy täällä enää... Jaksamista kaikille proteesien kanssa sählääville! Ja kiitti hyvistä vinkeistä .)
- Jarkko________
hanneleXX kirjoitti:
Älyttömän hyvä keskusteluketju, rb lapsen äitinä olemme siellä Helsingin pajassa käyneet uusimassa proteesia. Harmi, ettei Jarkon kuvat näy täällä enää... Jaksamista kaikille proteesien kanssa sählääville! Ja kiitti hyvistä vinkeistä .)
Muller-Soehne asiantuntijaryhmineen tulee jälleen heinäkuussa 28-30 Helsingin yliopistolliseen sairaalaan tekemään lasisia silmiä asiakkailleen.
Silmän hinta on 320 euroa.
Maksusitoumuksen saa 4 vuoden välein. Eli itse joudun maksamaan, koska viime sitoumuksesta on 2 vuotta aikaa.
Varaan itse ajan jospa tulisi päähän vielä parempi silmä mitä viime reissulla Kölnissä. Siellä silmän hinta oli 350 euroa. Jos ei tule, niin matka jatkuu Hampuriin.
Mulla ollu nyt muovisen silmän sijasta lasinen elokuusta 2008 asti ja toimii tosi hyvin edelleen. Menisi vielä varmasti vuoden tai kaksi, mutta haluan silti vielä paremmin maalatun silmän.
Ajanvaraus: 044 930 59 23 (ajalla 20.7 - 22.7.09, sekä 28.7 - 30.7 kello 9-12)
www.mullersoehne.com - Jarkko_________
Jarkko________ kirjoitti:
Muller-Soehne asiantuntijaryhmineen tulee jälleen heinäkuussa 28-30 Helsingin yliopistolliseen sairaalaan tekemään lasisia silmiä asiakkailleen.
Maksusitoumuksen saa 4 vuoden välein. Eli itse joudun maksamaan, koska viime sitoumuksesta on 2 vuotta aikaa.
Varaan itse ajan jospa tulisi päähän vielä parempi silmä mitä viime reissulla Kölnissä. Siellä silmän hinta oli 350 euroa. Jos ei tule, niin matka jatkuu Hampuriin.
Mulla ollu nyt muovisen silmän sijasta lasinen elokuusta 2008 asti ja toimii tosi hyvin edelleen. Menisi vielä varmasti vuoden tai kaksi, mutta haluan silti vielä paremmin maalatun silmän.
www.mullersoehne.comEli www.muellersoehne.com
- eitoimiei
Jarkko________ kirjoitti:
www.mullersoehne.comKävin eilen työaikaa uhmaten teettämässä tuolla ja taso oli mun mielestä niin loistavaa, että aion yrittää (ja onnistua) hakemaan rahani takaisin tänään.
Kotimainen vastaavani on kyllä mielestäni parempi, vaikka aikaa ja vaivaa ja korjailuja siihen piti tehdä... - eitoimiei
eitoimiei kirjoitti:
Kävin eilen työaikaa uhmaten teettämässä tuolla ja taso oli mun mielestä niin loistavaa, että aion yrittää (ja onnistua) hakemaan rahani takaisin tänään.
Kotimainen vastaavani on kyllä mielestäni parempi, vaikka aikaa ja vaivaa ja korjailuja siihen piti tehdä...Siis en ole mikään Helsingin puolustaja, vaan osittainen vastustaja. Oletusproteesi, jonka mulla taannoin tekivät saatiin kuosiin kun kävin siellä about 8 kertaa korjaamassa sitä. :P
Mä oisin olettanut, että tämä Meilahden vieraileva tähti olisi tehnyt silmiä, jollain uskomattomalla uudella tavalla, mutta lasista ne puhalsivat laittoivat jonkun vähän sinnepäin olevan iiriksen ja käyttivät mallina vanhaa silmää. No, siinä sitten ajattelin, että aha, mutta katsotaan millainen tästä nyt tulee.
Ei tullut mun mielestä oikein sinnepäinkään ja koska mulla ei ole aikaa eikä jaksamista lähteä painimaan tästä, niin soitan aamulla sinne ja palautan tuotteen, otan rahat ja juoksen.
Toki muakin kiinnostaisi tuollainen uudella tekniikalla tehty silmä, mutta eivät sellaista tekijää Suomeen saaneetkaan tällä kertaa... - Jarkko31
eitoimiei kirjoitti:
Siis en ole mikään Helsingin puolustaja, vaan osittainen vastustaja. Oletusproteesi, jonka mulla taannoin tekivät saatiin kuosiin kun kävin siellä about 8 kertaa korjaamassa sitä. :P
Mä oisin olettanut, että tämä Meilahden vieraileva tähti olisi tehnyt silmiä, jollain uskomattomalla uudella tavalla, mutta lasista ne puhalsivat laittoivat jonkun vähän sinnepäin olevan iiriksen ja käyttivät mallina vanhaa silmää. No, siinä sitten ajattelin, että aha, mutta katsotaan millainen tästä nyt tulee.
Ei tullut mun mielestä oikein sinnepäinkään ja koska mulla ei ole aikaa eikä jaksamista lähteä painimaan tästä, niin soitan aamulla sinne ja palautan tuotteen, otan rahat ja juoksen.
Toki muakin kiinnostaisi tuollainen uudella tekniikalla tehty silmä, mutta eivät sellaista tekijää Suomeen saaneetkaan tällä kertaa...Ei ne mitään ihmeitä pysty tekemään, mutta kyllä mielestäni lasinen toimii ainakin mulla paremmin mitä muovinen.
- Jani444
Jarkko31 kirjoitti:
Ei ne mitään ihmeitä pysty tekemään, mutta kyllä mielestäni lasinen toimii ainakin mulla paremmin mitä muovinen.
Hei IKO. Kerrotko miten akryylisilmä valmistetaan uudella tekniikalla ja mistä kaikki tarvittavat vermeet ja ainekset saa? Osan saa Plandentilta luulisin. Voitko kertoa tarkalleen miten valmistus tapahtuu?
Kiinnostaisi tehdä itselleni silmät jatkossa. - PaskaAivot
eitoimiei kirjoitti:
Siis en ole mikään Helsingin puolustaja, vaan osittainen vastustaja. Oletusproteesi, jonka mulla taannoin tekivät saatiin kuosiin kun kävin siellä about 8 kertaa korjaamassa sitä. :P
Toki muakin kiinnostaisi tuollainen uudella tekniikalla tehty silmä, mutta eivät sellaista tekijää Suomeen saaneetkaan tällä kertaa...Soehne on itsekäs paska firma. Kerran palautat silmän, niin eivät ota sua enää asiakkaaksi, vaikka olisi maksusitoumus. Sehän on valtio joka sen maksaa, eikä niitä rahoja saa takaisin. No ei sitten jos ei perkele raha kelpaa.
- tuulen.suunta
kannattaisi kysyä kirjoitti:
tämä proteesiasia "hukkuu" tonne näköpalstalle, pitäisi saada ihan oma keskustelupalsta. toivotaan että joku osaisi tehdä sellaisen, silloin olisi suurempi todennäköisyys kuulla useampia kommentteja ja alkaa ajamaan meidänkin etuja.mukavaa iltaa, muista että kaikilla asioilla on tapana järjestyä....Tämä proteesiasia on minulle ajankohtainen. Kirjoittelin juuri tähän samaan viestiketjuun toisaalle ja myös toiseen viestiketjuun minusta ja tilanteestani. Olen alkanut miettimään proteesin hankkimista ulkomailta. Viimeaikaisten kokemusten perusteella olen vakuuttunut, että Helsingissä proteesipajalla he eivät pysty valmistamaan minulle toimivaa proteesia, joka olisi luonnollisen silmän näköinen. Kuinkahan saisin lausunnon silmälääkäreiltä ja/tai minut leikanneilta plastiikkakirurgeilta ettei täällä Suomessa pystytä valmistamaan minulle sopivaa silmäproteesia? Minulla ei ole mahdollisuutta yhtenään rampata korjauttamassa proteesia jos he eivät osaa tehdä oikeanlaista sellaista.
- tuulen.suunta
eitoimiei kirjoitti:
Toki muakin kiinnostaisi tuollainen uudella tekniikalla tehty silmä, mutta eivät sellaista tekijää Suomeen saaneetkaan tällä kertaa...Tämä proteesiasia on minulle ajankohtainen. Kirjoittelin juuri tähän samaan viestiketjuun toisaalle ja myös toiseen viestiketjuun minusta ja tilanteestani.
Olen alkanut miettimään proteesin hankkimista ulkomailta. Viimeaikaisten kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että Helsingissä proteesipajalla he eivät pysty valmistamaan minulle toimivaa proteesia, joka olisi luonnollisen silmän näköinen.
Parin viime viikon aikana olen kahdesti rampannut Helsingissä teettämässä uutta proteesia. Ensimmäinen meni metsään ja joutuivat tekemään täysin uuden alusta saakka. Uusin proteesi taitaa joutaa romukoppaan, koska en pysty sitä käyttämään. Se ei pysy paikoilla, koska se ei ole takaa juurikaan kovera. Se myös hankaa ja kaihertaa (pistää yläosasta). En jaksa uskoa, että korjausleikattuun kuoppaan pystyy ilman vahamuottia tekemään sopivaa proteesia.
Yli 15 vuotta sitten plastiikkakirurgi suositteli minulle saksalaisten veljesten tekemää lasista proteesia, jota en silloin halunnut kuultuani tuttavaltani lasisen proteesin käyttökokemuksia. Alan olla täysin kyllästynyt "silmän" jatkuvaan rähmimiseen muine ongelmineen. Minulla ei ole mahdollisuutta juosta jatkuvasti Helsingissä proteesia korjauttamassa vakuutusyhtiön laskuun. Kauhistutti kuulla, että olit joutunut käymään peräti kahdeksan kertaa laitattamassa proteesiasi kunnes se tuli kuntoon. Itse en jaksa sellaista rumbaa korjausleikkausten jälkeen. Koirani kärsisi tilanteesta kaikkein eniten joutuessani alituiseen etsimään hoitopaikkaa mihin eroahdistuskoiran voisi turvallisin ja levollisin mielin viedä hoitoon. Nyt olisi tarkoitus lähettää proteesi muokattavaksi kuperammaksi takaa lisäkorjauksin. Itse en jaksa uskoa sen toimivuuten jatkossa, koska sen malli on mielestäni väärä aiempiin proteeseihin verrattuna.
Kerroit, että Meilahdessa vierailleet saksalaiset puhalsivat "silmän" vanhan proteesin mukaan. Mietityttää vain, että kuinka he pystyisivät tekemään minulle uutta "silmää" nyt kun minulla ei ole käytössä sopivaa proteesia lainkaan, joka istuisi paikoilla riittävän hyvin? Kirjoitteletko kuulumisia jos olet vielä tavoitettavissa. Katsoin, että olet kirjoitellut tänne miltei vuosi sitten.
- tuulen.suunta
Tämä proteesiasia on minulle ajankohtainen. Kirjoittelin juuri tähän samaan viestiketjuun toisaalle ja myös toiseen viestiketjuun minusta ja tilanteestani.
Olen alkanut miettimään proteesin hankkimista ulkomailta. Viimeaikaisten kokemusten perusteella olen sitä mieltä, että täällä Suomessa proteesipajalla he eivät pysty valmistamaan minulle toimivaa proteesia, joka olisi luonnollisen silmän näköinen.
Onko sinulla enempää tietoa ruotsalaisista muovisista silmäproteeseista? Uskoisin, että muovinen proteesi myös kävisi minulle jos se olisi riittävän hyvin valmistettu. Olen myös alkanut miettimään lasista proteesia, jotta saisin alituisen rähmisen loppumaan muine ongelmineen.
Minua kiinnostaisi nähdä myös kuvat "silmistäsi". Valitettavasti kotisivuosoitteesi ei ollut enää käytössä. Olet myös mitä luultavimmin jo ehtinyt poistaa kuvat sivuilta.
Oletko edelleen tyytyväinen lasisilmän käyttäjä? Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksistasi pidemmältä ajalta.- Eye1111
Hei. Jos sulla on mailia antaa, niin annan mieluusti vinkkejä sitä kautta.
Ruotsalaisista muovisista silmistä en tiedä pahemmin, mutta lasisia tehdään tukholmassa ja kävivät hesassa juuri myös. Kolberg norjassa tekee kuulemma hienoja muovisia. Sama hemmo käy myös jenkeissä tekemässä (perheyritys kait) Olen vain huhun kuullut, että tekevät loistavia. Kokemuksia en ole kuullut.
Linkkejä
www.losteye.org (yksisilmäisten foorumi) - tuulen.suunta
Eye1111 kirjoitti:
Hei. Jos sulla on mailia antaa, niin annan mieluusti vinkkejä sitä kautta.
Ruotsalaisista muovisista silmistä en tiedä pahemmin, mutta lasisia tehdään tukholmassa ja kävivät hesassa juuri myös. Kolberg norjassa tekee kuulemma hienoja muovisia. Sama hemmo käy myös jenkeissä tekemässä (perheyritys kait) Olen vain huhun kuullut, että tekevät loistavia. Kokemuksia en ole kuullut.
Linkkejä
www.losteye.org (yksisilmäisten foorumi)Viestistäsi kiinnostuin norjalaisista muovisista proteeseista. Kävin viime viikolla Hesassa teettämässä lasisen proteesin alkukesästä teettämieni kappaleiden lisäksi. Saksalainen teki ne tuplana, koska ei ensimmäiseen ollut tyytyväinen. Kuulemma en saisi enää koskaan käyttää muovista proteesia ilmeisesti tulehtuneen kuopan vuoksi. Pitkästä junamatkasta kotiin selvittyäni "silmä" sitten rähmikin aivan urakalla paksua keltaista rähmää. Proteesi oli myös kääntynyt ulospäin täysin eri asentoon. Silmäklinikalta lähtiessäni solmiessani kengän nauhoja jo tuntui, että "silmä" tippuu päästä ja laitoin vaistomaisesti kämmenen silmän eteen ottaakseni kopin siitä. Silmän väri oli myös aivan eri kuin näkevän silmäni.
Lasinen proteesi joutui kaappiin purkkiin odottelemaan ensi vuotta kun tulevat seuraavan kerran Suomeen. Tällä hetkellä minulla on käytössä alkukesästä Hesassa tehty muovinen proteesi, josta oli tullut yllättävän hyvä lähtettyäni sen postitse korjattavaksi tarkkojen ohjeiden kera merkittyäni proteesiin korjausta vaativat kohdat. Seuraavalla kerralla aion itse valita lasisen proteesin värin ajan kanssa. Itse tiedän näkevän silmän värin parhaiten (harvinainen kameleontti väritys), etenkin kun se vaihtuu päälläni olevan vaatetuksen mukaan.
Oltuani yhteydessä seuraavana päivänä Hesaan he tarjosivat vielä uuden proteesin valmistusta vielä samana päivänä ennen kuin lähtevät Suomesta. He myös tarjosivat minulle mahdollisuutta mennä Ruotsiin teettämään sen jos en pärjäisi ensi kesään saakka niin pitkää aikaa.
Mielestäni on parempi nyt odottaa ja katsoa miten muovinen proteesi asettuu paikoilleen ja aion ensi keväänä käydä tarkistuttamassa katseen suunnan ja muuttamassa väriä hieman enemmän harmaan vihertävämmäksi (proteesi on nyt liian sinertävä). Jos nyt kävisin teettämässä vastavalmistetun muovisen proteesin mallilla lasisen proteesin toistuisivat siinä samat virheet kuin muovisessa... jos se kääntyisi parin kolmen kuukauden käytön jälkeen.
Ensi kesänä sitten käyn muovisen proteesin mallilla teettämässä uuden lasisen proteesin kun tulevat Suomeen. Saan uuden proteesin veloituksetta palauttaessani nyt viime viikolla tehdyn. Eiköhän se saksalainen saa tehtyä lasisen muovisen proteesin mallin vuoksi. Sen verran taitavalta kaveri näytti niitä tehdessä. Oli hienoa nähdä aitoa lasinpuhallusta taidokkaimmillaan.
Aion siis edelleen kokeilla jatkossa myös lasista proteesia "silmän" kuivamisen ja rähmimisen vuoksi. En sitten tiedä pystynkö täysin koskaan lasista pitämään, koska ensi kesään mennessä olen 20 vuotta käyttänyt muovista proteesia ja kuoppani on tottunut siihen. Ajatus tuli vain mieleeni kun näin kuinka voimakkaasti se reagoi lasiseen proteesiin. "Silmän" tulehtuminen ei tällä kertaa voinut aiheutua proteesin useasta sovittamisesta, mikä olisi ärsyttänyt silmäkuoppaa ja tulehduttanut sen. Tarkoitus olisi myös jatkossa käyttää lasista proteesia lämpimässä sisällä ja paukkupakkasilla tai kovassa viimassa muovista ulkoiluttaessani koiraani. Olen onnistunut jo palelluttamaan kuoppani muovisenkin proteesin kanssa, minkä jälkeen se palautuu aina helpommin. Tällä hetkellä on kuitenkin tärkeintä saada "silmä" rauhoittumaan ja rähmiminen täysin loppumaan. Ilmeisesti kuopan limakalvot hylkivät proteesia jouduttuani pitämään niin pitkään yläluomen korjausleikkauksen jälkeen liian pientä proteesia. Eli ei auta kuin pistää aina yöksi antibioottivoiteen "silmään" ja koettaa muokata kuoppaa proteesille sopivaksi vain pitämällä sitä sinnikkäästi. Eli tällaista tänne kuuluu tällä kertaa. Jos annat meilisoitteesi laitan toki postia tulemaan.
- LauraRouta
Hammasteknikko on palannut!
Käykää tutustumassa uuden yrityksen kotisivuihin osoitteessa www.laurarouta.fi !!
Yritys on perustettu juuri näiden viestien ja toiveiden takia.
Aurinkoista syksyä kaikille!
T: Laura Routa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618