Miten pitkälle noi airsoft aseet on tarkkoja?
Millasia lähtönopeuksia kuulille saa ja kuinka nopeasti hidastuu?
Katsoin jostain nettikaupasta, niin huomasin että maksavat jopa enemmän kuin oikeat aseet, mutta noissa on varmaan monimutkaisempi konstruktio ja pienemmät valmistus määrät.
Siis itse olen lähes keski-ikäinen aseharrastaja, enkä ole siirtymässä airsoftaajaksi, mutta kiinnostaa kumminkin.
Tehoista
10
5057
Vastaukset
- Softaaja_Pike
Lähtönopeudet ovat noin 40m/s-200m/s. Tai näihin olen itse törmännyt eli voi olla enemmänkin. Teho voi siis maksimissaan jotain yli 4 joulee.(huhupuheita)
Jos lähtönopeus on 100m/s niin teho on noin 1 joule ja ase kantaa noin 60 metriä ja osuma tarkkuus on (mulla ainakin) jopa 40-50m.Tämä palsta ei ole ehkä paras kertomaan airsoftista palstan käyttäjien nuoruudesta johtuen mutta tarkkuus ja tehot ovat täysin asekohtaisia.
Kaikkein yeisimmät aseet eli sähkötoimiset aseet ampuvat kuulaa vakiona 80-110m/s 0.20g panavalla kuulalla eli 1J molemmin puolin. Näiden tarkkuus ei ole mikään mahtava, mutta kuula lentää suoraan n.50 metriin ja 40 metriin osuu suht tarkasti kunhan hieman tähtää.
Sitten ovat vielä viritetyt tarkkuuskiväärit joiden lähtönopeudet ovat huomattavasti kovemmat.
Suomessa on yleisenä sääntönä rajoitus 3J (J-Juole) tehoihin, mutta ne ovat pelikohtaisia ja 7J aseillakin on joskus pelattu. Tarkkuuskivääreiden kanssa on oltava erityisen tarkka ampumaetäisyyksitä, koska jo alle 2 Jouluen aseella ammuttaessa lähitäisyydellä kuula uppoaa ihoon.
Tarkkuuskivääreillä voidaan saavuttaa jopa 100m erittäin hyvä tarkkuus eli käytännössä päästään 10cm kasaan.
Tehokkaimmat kaasutoimiset tarkkuuskiväärit ovat Tanakan valmistamia, joista saa paineilmalla irti 24 juolea, mikä on rutkasti enemmän kuin ilmakivääristä.- Super x-9
yber_softaaja kirjoitti:
Tämä palsta ei ole ehkä paras kertomaan airsoftista palstan käyttäjien nuoruudesta johtuen mutta tarkkuus ja tehot ovat täysin asekohtaisia.
Kaikkein yeisimmät aseet eli sähkötoimiset aseet ampuvat kuulaa vakiona 80-110m/s 0.20g panavalla kuulalla eli 1J molemmin puolin. Näiden tarkkuus ei ole mikään mahtava, mutta kuula lentää suoraan n.50 metriin ja 40 metriin osuu suht tarkasti kunhan hieman tähtää.
Sitten ovat vielä viritetyt tarkkuuskiväärit joiden lähtönopeudet ovat huomattavasti kovemmat.
Suomessa on yleisenä sääntönä rajoitus 3J (J-Juole) tehoihin, mutta ne ovat pelikohtaisia ja 7J aseillakin on joskus pelattu. Tarkkuuskivääreiden kanssa on oltava erityisen tarkka ampumaetäisyyksitä, koska jo alle 2 Jouluen aseella ammuttaessa lähitäisyydellä kuula uppoaa ihoon.
Tarkkuuskivääreillä voidaan saavuttaa jopa 100m erittäin hyvä tarkkuus eli käytännössä päästään 10cm kasaan.
Tehokkaimmat kaasutoimiset tarkkuuskiväärit ovat Tanakan valmistamia, joista saa paineilmalla irti 24 juolea, mikä on rutkasti enemmän kuin ilmakivääristä.Minkäs niminen ase on jonka tehokkuus on yli 24j?
- Airsoftia 6 vuotta takana
Minäkin oikeiden aseiden harrastaja olen ja samalla airsoft harrastajakin. Airsoft aseilla on hieman turvallisempi ammuskella kavereita kun sillä ysimillisellä joka asekaapissa makaa =). Airsoft on järkyttävän hauskaa ja erittäin hyvä harrastus. Aseiden tarkat kantamat ovat parhaillaan juuri tuon 100m, mutta koska kuulat ovat sangen kevyitä niin tuuli nappaa niihin mukavasti pisemmillä matkoilla. Yleisin sääntö on että kertaviritteisillä aseilla saa olla 170m/s lähtönopeus 0,2g kuulalla ja sähköaseilla 120m/s 0,2g kuulalla. Mutta on sitten näitä "lähitaistelu" (CQB) pelejä missä kaikille aseille on rajana 100m/s 0,2g kuulalla, johtuen sangen lyhyistä ampumaetäisyyksistä. Airsoft aseella on myös kiva ampua tauluja, ei pidä niin hirveää ääntä eikä tarvitse varoa niin paljoa kuin oikeiden aseiden kanssa. Kuula jättää pahimmillaan pienen verisen mustelman, mutta tämänkin erittäin harvoin(vaatii tyhmän kanssapelaajan joka ei osaa arvioida aseensa tehoja ja turvarajaa). Aseet ovat tosiaankin kalliita ja mekaanisia, mutta hinnat laskevat lähes kokoajan.
- Softaaja_Pike
Vielä tuosta mitä kuula tekee: Kuulalla saa kyllä pahempaa jälke kuin pieni mustelma...Jos m100 tasolla saa metrin päästä veret tirkahtamaan(kokemusta on..auts..) niin joku tanaka tuntaauu varmaan jo vähän syvemmällä.
Softaaja_Pike kirjoitti:
Vielä tuosta mitä kuula tekee: Kuulalla saa kyllä pahempaa jälke kuin pieni mustelma...Jos m100 tasolla saa metrin päästä veret tirkahtamaan(kokemusta on..auts..) niin joku tanaka tuntaauu varmaan jo vähän syvemmällä.
Ja vieläkin pahempaa voi käydä varsinkin viritetyllä trk. kiväärillä lähietäisyydeltä (11m) kevyt kuula (ampujalta oli painavat kuulat loppu) oppoaa kivasti ihon sisään...
Tähän päästään kun uhri hyppää kahden tarkka-ampujan juomatauon aikana pienen mäen päältä niskaan kenttälapion ja bofferi puukko kädessä... (paniikki)
- hmm.
Mulla on m4 vemppu ase. Tarkka noin 30 metriin, 0,2 kuulilla. Viidenkympin ase proairsoftist. Tehoa 0,7 joulea. Ei oo kovin paljon, mutta kelpaava.
- Kokenut Kivääristi
Tässä aika hyvin koottu timantit lajin välineistöstä noin perustiedon kannalta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Airsoft-ase
PS. 4Joulea ole mikään agenda/legenda. Rakennettu g&p woc sniper (m4 runkoon rakennettu kaasurynkky/snipu) kronotus 0,4g kuulilla 5,5 J
ja ase tosiaan blowback toimintoinen jolloin kaasuntuottama energia on juurikin lähelle 7J
Jo kjw m700 pääsee tuohon 4-5 joulen väliin ilman suuria muutoksia. ;D
TANAKA MIEHET TIEDOKS!!! OMISTAN MYÖS TANAKAN REMMINGTON M700 hylsytoimisen puutukkisen aseen viritettyn joten tiedän pelivälineestä tarpeeks kiitos :)- Kokenut Kivääristi
Ja osumatarkkuus tarkennettuna tarkoittaa softauksessa oikeasti sitä että mille etäisyydelle pystyt ampumaan projektiilin tarkkuudella 7-8/10 osumalla 40x80cm tauluun.
Monella on tästä hieman vääristyneitä mielikuvia ja sekottavat tämän max kantamaan.
Esim. M100 sähkötoimisen aseen tarkkuus tehdas osilla on 20-30m valmistajasta riippuen. Jos joku väittää muuta tahdon todisteita!! :D
Riippuen piipun ja hoppiyksikön viritystasosta
taas m150 ase saadaan suht tarkaksi noin 60-80m riippuen osista,
Tällöinkin vaaditaan kiväärimittaista piippua (airsoft kivääri)
Kaasu ja Jousikäyttöisillä pulttilukkokivääreillä jotka on viritetty hyvin (eri valmistajien aseet vaativat enemmän ja toisten vähemmän)
tällöin voidaan saavuttaa tuo maaginen 100m tarkka kantama.
Mutta jos puhutaan tehtaalta suoraan pelivälineistä niin todella harva peliväline on valmiiksi laitettu tehtaalla niin että se olisi tarkka tuonne 60m ja siitä eteenpäin,
- Kokenut Kivääristi
Tuosta kuulan nopeuden tai liike energian vähenemisestä sen verran että kaavallahan sen saisi laskettua (muista taas ulkoa)
Mutta esim tehokkaalla kiväärimallin pelivälineellä, tuo kuulan energia on aika minimaalinen jo 30m, puhutaan huomaamisen arvoisesta napsahduksesta.
Kun taas jo 100m/s aseella metrin päästä ampuessa sattuu pirusti mutta jo 10m samanlainen reaktio, joku napsahti ikävästi.
Tosin itse jo niin turtunut ettei osaa sanoa, osalla kirpasee enemmä ja osalla vähemmän :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802