Transsukupuolisuus?

JeeJee

Olen n.16½ vuotias poika ja tässä n. kuukauden sisällä olen paremmpin alkanut hahmottaa kokokuvaa tilanteestani. Tunnen vahvasti olevani transsukupuolinen, mutta toisaalta en ole yhtään varma. Ajatukseni vuorottelevat vähän väliä enkä pysty välillä edes nukkumaan ajatellessani asioita.
Olen lähes täysin varma, että teen oikein kun pyrin trans-tutkimuksiin jne. Tunnen olevani oikealla polulla, mutta minua kalvaa ajatus siitä, että entä jos en oikesti olekkaan trans. Ja jossain vaiheessa joudun kertomaan vanhemmilleni ja pelkään etteivät he ymmärrä asiaa oikein. Ja mitä jos en pääsekkään tutkimuksista läpi? Minua pidetään kummajaisena kun edes ryhdyin tutkimuksiin jos kerran olin terve.
Taas toisaalta olen suunnitellut asiani lähes hautaan saakka ennalta. (olettaen että olen trans ja kaikki sujuu) Mutta siltikin arveluttaa lopputulos kaikkien hoitojen jälkeen. Ja pääsenkö ees kaikkiin hoitoihin? Riittääkö varat? Kuka maksaa? (eihän minulla nuorella ole varaa)
Olen lopen uupunut ajattelemisesta, unen puutteesta ja huolesta. Vanhemmilleni en ole vielä puhunut koko asiasta, vain yhdelle lääräkille jolle varasin ajan. Hän ehdotti käymään jollakin seksuaali terapeutilla, jotta voisin varmistua tuntemuksistani. Toivottavasti olen menossa oikeean suuntaan.
Liäksi minua mietityttää näin ennalta ajatellen:
- Olikos hormonihoidon aloituksella ikäraja? (muistaakseni 18v, en ole varma)
- Paljonko SRS, FFS ja rintaimplantti leikkaukset oikeasti maksaa euroissa ?
- Kiinnitetäänkö trans-tutkimuksiassa paljonkin huomioita potilaan seksuaaliseen suuntautumiseen vaikutaen diagnoosin saantiin. Esim. saako pojista tykkäävä poika helpommin trans-diagnoosin kuin jos hän tykkää tytöistä?

mm. tällaisia ajatuksia ja kysymyksia kaikkien lukemattomien joukosta on päässäni pyörinyt.

Kiitos, jos luette ja/tai vastaatte :)

48

5882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JeeJee

      Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä ja kohtaa "...jos kerran olin TERVE." En tarkoittanut asiaa millään tavoin pahalla.

      • jollettiedä

        Ei transtutkimuksiin kannata mennä ottamaan selvää onko transsukupuolinen vai ei. Ei tutkimusryhmä sitä sinulle pysty selvittämään. Luultavasti sinut lähetetään kotiin kypsymään.


      • Anonyymi

        Vanha keskustelu mutta kun aloittaja mainitsi sanan TERVE, on pakko laittaa tänne tämä silmiini sattunut teksti. Päätelköön kukin siitä sitten mitä tahtoo mutta itse kehotan kaikkia tutkituttamaan hormonitasonsa ennen kuin ryhtyy leikkelemään itseään ja liittyy 🌈-porukkaan. Jos julkisella eivät suostu ottamaan verikokeita, voi kuka vaan varata ajan yksityiseen laboratorioon ilman lääkärin lähetettä ja tutkituttaa hormoniarvot. Jos hormonit on viturallaan, alkaa kehoon ilmestyä vastakkaisen sukupuolen ominaisuuksia.

        "POLYKYSTISET MUNASARJAT (PCO) JA TRANSSEKSUAALISUUS

        Japanilaiset tutkijat ovat selvittäneet polykystisen munasarjaoireyhtymän (PCOS), muuttuneiden hormonipitoisuuksien ja insuliiniresistenssin esiintyvyyttä TRANSSEKSUAALISILLA NAISILLA. Jopa 58 %:lla (29 tapausta) näistä naisista diagnosoitiin PCOS. Vain viisi oli ylipainoisia. Yleisesti PCOS:n ilmaantuvuus vaihtelee hedelmällisessä iässä olevilla naisilla välillä 5-10 %. Tutkituista naisista 39,1 %:lla ainakin yhden mitatun androgeeniarvon (mieshormoni) todettiin olevan suurentunut.

        Tutkijat olettavat, että PCOS ja hyperandrogenismi (mieshormonien liikaeritys) ovat tärkeitä tekijöitä transseksualismin patogeneesissä (synnyssä). He myös muistuttavat, että näillä naisilla androgeenihoito saattaa lisätä insuliiniresistenssiä. (Hum Reprod 2007;22:1011)"

        https://www.duodecimlehti.fi/duo96499


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta kun aloittaja mainitsi sanan TERVE, on pakko laittaa tänne tämä silmiini sattunut teksti. Päätelköön kukin siitä sitten mitä tahtoo mutta itse kehotan kaikkia tutkituttamaan hormonitasonsa ennen kuin ryhtyy leikkelemään itseään ja liittyy 🌈-porukkaan. Jos julkisella eivät suostu ottamaan verikokeita, voi kuka vaan varata ajan yksityiseen laboratorioon ilman lääkärin lähetettä ja tutkituttaa hormoniarvot. Jos hormonit on viturallaan, alkaa kehoon ilmestyä vastakkaisen sukupuolen ominaisuuksia.

        "POLYKYSTISET MUNASARJAT (PCO) JA TRANSSEKSUAALISUUS

        Japanilaiset tutkijat ovat selvittäneet polykystisen munasarjaoireyhtymän (PCOS), muuttuneiden hormonipitoisuuksien ja insuliiniresistenssin esiintyvyyttä TRANSSEKSUAALISILLA NAISILLA. Jopa 58 %:lla (29 tapausta) näistä naisista diagnosoitiin PCOS. Vain viisi oli ylipainoisia. Yleisesti PCOS:n ilmaantuvuus vaihtelee hedelmällisessä iässä olevilla naisilla välillä 5-10 %. Tutkituista naisista 39,1 %:lla ainakin yhden mitatun androgeeniarvon (mieshormoni) todettiin olevan suurentunut.

        Tutkijat olettavat, että PCOS ja hyperandrogenismi (mieshormonien liikaeritys) ovat tärkeitä tekijöitä transseksualismin patogeneesissä (synnyssä). He myös muistuttavat, että näillä naisilla androgeenihoito saattaa lisätä insuliiniresistenssiä. (Hum Reprod 2007;22:1011)"

        https://www.duodecimlehti.fi/duo96499

        Verikokeet otetaan aina ennen hormonihoitojen aloittamista, eikä niissä lähes koskaan paljastu mitään sellaista, joka selittäisi tuntemukset - outoa se olisikin, kun useimmat ovat tunteneet asian jo lapsena.

        Kyllä kai edelleenkin hoidot ovat useimmille tie tavalliseksi naiseksi tai mieheksi, he vaan eivät ole julkisuudessa toisin kuin ne, joille transsukupuolisuus on tie sateenkaariporukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta kun aloittaja mainitsi sanan TERVE, on pakko laittaa tänne tämä silmiini sattunut teksti. Päätelköön kukin siitä sitten mitä tahtoo mutta itse kehotan kaikkia tutkituttamaan hormonitasonsa ennen kuin ryhtyy leikkelemään itseään ja liittyy 🌈-porukkaan. Jos julkisella eivät suostu ottamaan verikokeita, voi kuka vaan varata ajan yksityiseen laboratorioon ilman lääkärin lähetettä ja tutkituttaa hormoniarvot. Jos hormonit on viturallaan, alkaa kehoon ilmestyä vastakkaisen sukupuolen ominaisuuksia.

        "POLYKYSTISET MUNASARJAT (PCO) JA TRANSSEKSUAALISUUS

        Japanilaiset tutkijat ovat selvittäneet polykystisen munasarjaoireyhtymän (PCOS), muuttuneiden hormonipitoisuuksien ja insuliiniresistenssin esiintyvyyttä TRANSSEKSUAALISILLA NAISILLA. Jopa 58 %:lla (29 tapausta) näistä naisista diagnosoitiin PCOS. Vain viisi oli ylipainoisia. Yleisesti PCOS:n ilmaantuvuus vaihtelee hedelmällisessä iässä olevilla naisilla välillä 5-10 %. Tutkituista naisista 39,1 %:lla ainakin yhden mitatun androgeeniarvon (mieshormoni) todettiin olevan suurentunut.

        Tutkijat olettavat, että PCOS ja hyperandrogenismi (mieshormonien liikaeritys) ovat tärkeitä tekijöitä transseksualismin patogeneesissä (synnyssä). He myös muistuttavat, että näillä naisilla androgeenihoito saattaa lisätä insuliiniresistenssiä. (Hum Reprod 2007;22:1011)"

        https://www.duodecimlehti.fi/duo96499

        Transseksuaali on todella vanhahtava nimitys, vaikka sinänsä itselleni sen sanan käyttö on yhdentekevää. Mutta jos tuota tai transsukupuolista käyttää, ja puhutaan henkilöistä, joilla on tai on ollut munasarjat, silloin henkilöstä ei pitäisi käyttää sanaa nainen. "Transseksuaali/transsukupuolinen nainen" tarkoittaa henkilöä, jolla ei ole koskaan ollut munasarjoja.


    • JeeJee

      Sitä mietin myös, että kuinka paljon iällä hoitojen aloituksen aikaan on merkitystä. Taustalla mielessä kummittelee välillä kuva jostain reilusti aikuisena hoidot aloittaneesta MtF:stä. :S

      Minusta kun tuntuisi että jos murrosiässä tai n. 20 iässä aloittaa hormonihoidot niin tulokset olisivat parhaita.
      (Lukuun ottamatta jotain tapauksia joissa hormoneita on saatettu ottaa niin aikaisin kuin mahdollista laista välittämättä)

      • iso kirjo ja hajonta

        Kyllä kai on sitä parempi mitä nuorempana pääsee hoitoihin, mutta se ei tarkoita, että nuorena hoidettuna olisi lopputulos aina parempi kuin jollain vanhempana hoidetulla. Yksilöerot ovat ratkaisevia.


    • mitä voisin sanoa..

      Kyllä niihin tutkimuksiin voi mennä saadakseen lopullista selvyyttä asiaan. Ainakin muistelen hoitajan transpolilla mulle noin sanoneen. Se tutkimusprosessi vaan kestää pitempään, jos tuntuu ettet ole vieläkään sen vähittäis ajan, puol vuotta, jälkeen varma.
      Kuitenkin siellä voi selvitä itselle tarkemmin miten asia on. Sinne voi mennä vaikkei ole 100% varma. Ja sieltä voi lähteäkin jos tuntuu siltä. Ei se sido sinua mihinkään.

      Itse luin tietoa asiasta ja tiedostin sen 17-vuoden iässä ja sain lähetteen transtutkimuksiin 18 vuotiaana (halusin odotella ja kyllä se venyi se lähetteen hakeminen muutenkin).

      -Hormoonihoidoissa se saattaa olla tuo 18. En ole varma tosin.
      - Leikkauksista en oikein vielä tiedä :) Paljonhan ne maksaa, mutta jos nyt aloittaa alusta ihan rauhassa. Joku osaa varmasti selventää noi asiat.
      -seksuaalinen suuntaus ei vaikuta mihinkään :)

      Ja rahasta: itsekin olen opiskelija. Tutkimusvaiheessa matkustaminen vie rahaa, mutta Kela korvaa suurimman osan, ja jäljelle jää matkustamisesta itselle maksettavaksi aina jotain 10euroa. Tarkemmin joku muu ehkä osaa tämän selostaa miten pitkiltä matkoilta.
      Mulla matka n.400km yhteensuuntaan, opiskelijalipulla junalippu n.53e ja siitä kela korvaa n. 43e.

      Ja hormoonitkin kela auttaa korvaamaan. Tuohon mennessä kyllä pärjää, sitten leikkaukset on vähän eri juttu, mutta turha niitä on liikaa murehtia ennen kuin on ajankohtaisempaa.

      • JeeJee

        Kiitos tiedosta!
        Ja kiitos kaikista sanoista muutenkin... Auttaa jo kun sanoo että kaikki järjestyy eikä ole kiirettä. Itselleni olen samaa yrittänyt vakuutella, mutta parempi kuulla jonkun muunkin olevan samaa mieltä.
        Kiitos vielä :)


    • JeeJee

      Haluaisin yleisesti kysyä että millaisia kokemuksia MtF ihmisillä on puheäänen opettelusta? Tietääkseni on olemassa jotain äänihuuli leikkauksia ja äänenkäyttö opetusta.

      Netistä en ole vielä löytänyt paljoa tietoa tällaisista leikkauksista, mutta puheopetus ohjeita/neuvoja löytyy aika helposti.

      Olen tässä koetellut hieman opetella omatoimisesti äänenkäyttöä mutta en oikein osaa arvioida kuinka uskottavalta kuullostan.

      Jos muilla on kokemuksia leikkauksista, opettelusta tai lopputuloksista, niin olisi kiva kuulla.

      • TiieS

        Muistelen foniatrin sanoneen ihan jonkun prosentinkin siitä, mutta kun en muista lukua täytyy vaan sanoa, että valtaosa MtF:stäkin saa ihan läpimenevän äänen ilman leikkausta, jotkut jopa niin läpimenevän ettei edes toinen ts tunnista. Se vaikuttaa miten matala lähtöääni on.

        Itse opettelin äänen omatoimisesti, ja lopputulos oli niin hyvä että toimii puhelimessakin. Ainut vaan, että kun opettelun alkaa, pitäisi oikeastaan olla valmis vaihtamaan ääni pysyvästi. Se ei ole ongelma jos ääni on aluksi suht androgyyni, mutta jos se napsahtaa jo aluksi selvästi naisten alueelle, voi aiheuttaa pientä ongelmaa.

        Itse suosittelen muidenkin suosittelemaa sivua:
        http://www.tsvoice.com (klikkaa linkkiä "Katrina")


    • Kolmois-S

      "Transsukupuolisuus?
      Kirjoittanut: JeeJee 13.12.2007 klo 18.03


      Tunnen vahvasti olevani transsukupuolinen, mutta toisaalta en ole yhtään varma. Ajatukseni vuorottelevat vähän väliä enkä pysty välillä edes nukkumaan ajatellessani asioita."

      Tutkimuksissa sanottaisiin tuosta hyvällä onnella, että tajuat hoitojen vakavuuden. Olet oikealla uralla, ehdottomasti, kun epäilet omaa transsukupuolisuuttasi.

      "Olen lähes täysin varma, että teen oikein kun pyrin trans-tutkimuksiin jne."

      Kyllä olet.

      "Tunnen olevani oikealla polulla, mutta minua kalvaa ajatus siitä, että entä jos en oikesti olekkaan trans."

      Toivo että et olisi, selviät helpommalla.

      "Ja jossain vaiheessa joudun kertomaan vanhemmilleni ja pelkään etteivät he ymmärrä asiaa oikein."

      Minä huomasin, että nuorena pelkäsin vanhempiani ihan turhaan. Ei sen puoleen, he olivat kovia ja suvaitsemattomia, mutta minun olisi pitänyt pistää kova kovaa vastaan ja ottaa vastaan se, mitä tulee. Suomessa oli lastensuojelusta lait silloinkin.

      "Ja mitä jos en pääsekkään tutkimuksista läpi?
      Minua pidetään kummajaisena kun edes ryhdyin tutkimuksiin jos kerran olin terve."

      Lakkaa välittämästä muiden ajatuksista. Hullua ymmärretään paremmin kuin transihmistä.

      "Mutta siltikin arveluttaa lopputulos kaikkien hoitojen jälkeen."

      Suhtaudut asioihin realistisesti.

      "Riittääkö varat? Kuka maksaa? (eihän minulla nuorella ole varaa) "

      Varat eivät riitä mihinkään ekstraan. Mutta ei minullakaan riittäneet ja silti olen vetänyt tämän koko jutun läpi. Jos lähtee mukaan sillä asenteella, että miettii kaikkia esteitä ja hankaluuksia niin ei pääse ikinä leikkaukseen asti.

      "Hän ehdotti käymään jollakin seksuaali terapeutilla, jotta voisin varmistua tuntemuksistani."

      Huono ehdotus, ei ne mitään tiedä.

      >- Kiinnitetäänkö trans-tutkimuksiassa paljonkin huomioita potilaan seksuaaliseen suuntautumiseen vaikutaen diagnoosin saantiin. Esim. saako pojista tykkäävä poika helpommin trans-diagnoosin kuin jos hän tykkää tytöistä?

      Ei kai enää nykyään.

    • mietittävää.

      Ensinnäkin olet vielä ala-ikäinen, niin juridisesti ajatellen kuin myös transtutkimusten ja -hoitojen osalta. Mutta tästä voi olla hyötyäkin, jää vielä hyvin aikaa miettiä ja päästä varmempaan tulokseen itsestäsi ennen kuin edes pääsee tutkimuksiin. Seksuaalineuvoja ei ehkä ole se paras vaihtoehto tässä vaiheessa, eihän sukupuolisuus ole pelkkää seksiä. Ehkäpä joku pätevä nuorisopsykologi voisi olla hyvä keskusteluapu tässä odotteluvaiheessa ja transtukipisteeltäkin saa halutessaan apua.
      Tutkimuksiin pääset vasta kun olet täyttänyt 18 vuotta, eli miettimisaikaa on hyvin. Tutkimuksissa ei sanota oletko transsukupuolinen, se pitää tietää itse ja vakaa tiedostaminen on käytännön vaatimus ennen kuin saa diagnoosin. Sitäkään ei tarvitse pelätä ettei saakaan transdiagnoosia. Muiden ajatuksia ei tarvitse pelätä. Parhaiten tästä selviät ettet edes kerro lähteväsi tutkimuksiin. Kyllä se tuttavapiiri sitten näkee aikanaan kun alat muuttua toisen sukupuolen näköiseksi ja sitten voi kertoa sen verran kuin itse haluaa. Vanhemmat voivat suhtautua hyvinkin eri tavalla. Hyvin usein he ovat jo havainneet ominaisuutesi, vaikka eivät olekaan osanneet mieltää sitä sukupuoliristiriidaksi.

      Varojen riittämistä ei kannata huolehtia. Jopa tulottomia ja työttömiä on selvinnyt prosessista läpi. Tutkimukset eivät maksa sinulle mitään, kotikuntasi sairaanhoitopiiri maksaa ne. Itselle jää vain matkojen omavastuuosuus (9,25€ suuntaansa) jos asuu kauempana tutkimuspaikkakunnilta (Helsinki tai Tampere). Lähetteen saaminen tutkimuksiin voi kylläkin olla ongelmallinen joillakin paikkakunnilla, koska he haluaisivat tutkia ensin itse, mutta ministeriön ohjeen ja lain mukaan transtutkimuksiin pitää kuitenkin lähettää.

      Hoidot sitten maksavat, mutta kulut eivät ole mitenkään ylivoimaiset. Muutaman kerran poliklinikalla käyntejä (á 22€). Lääkkeet ovat alussa peruskorvattavia, joten Kela tulee osittain vastaan. Kun uusi sukupuoli on vahvistettu, hormonit saa erityiskorvattuna (3€/3kk). Äänen käyttöä voi opiskella netistä löytyvillä ohjeilla. Ellei tämä auta voi pyytää lähetteen hoitotiimiltä foniatrille joka ohjaa puheterapiaan. Ellei puheterapiakaan auta, pääsee äänihuulioperaatioon jolla voi saada edes pientä apua, mutta edelleenkin tarvitaan omaa työtä äänen parantamiseksi. Jos aataminomena on liian suuri, se voidaan poistaa tuossa vaiheessa. Kulut eivät vielä näihinkään ole kovin suuret.

      Kun sitten on läpäissyt arkielämänkokeen ja hormonihoitoa on takana vähintään vuosi, uusi sukupuoli vahvistetaan ja sen jälkeen voi hakeutua genitaalien korjausleikkaukseen. Suomessa tuokaan ei ole mahdottoman kallista, 9-11 päivää sairaalassa (á 26€). Mikäli rinnat eivät hormoneilla kasva, voi saada hoitojärjestelmän kautta rintaleikkauksenkin. Mutta on huomattava että hoitojärjestelmän lääkärin kanta on että tavallisillakin naisilla on pieniä rintoja, kasvu on siis oltava lähes olematonta jotta pääsee julkiselle puolelle. Yksityispuolella rintaimplanttien laitto maksaa n. 3000 eurosta jopa yli kymppitonniin, paikasta riippuen. Hormonihoito naisellistaa niin vartaloa kuin kasvojakin, mutta se riippuu aika paljon henkilökohtaisista ominaisuuksista. Ellei kasvot ole todella kirveellä veistetyn näköiset, voi pärjätä pelkällä hormonihoidollakin. Mikäli tarvitsee FFS:ää, sen joutuu käytännössä hakemaan ulkomailta ja omalla kustannuksella. Hinnat vaihtelevat ehkäpä kymppitonnista kahteen. Mutta siinä voi sitten saada jo vaikkapa rinnatkin mukaan. Ellei jaksa jonottaa runsasta vuotta genitaalien korjausleikkaukseen Suomessa, voi senkin teettää ulkomailla (Thaimaa) ja sen kulut ovat noin kymppitonni. Parran poistoon annetaan laserepilaatiota hoitojärjestelmässä maksimissaan seitsemän kertaa (á 22€). Mutta se edellyttää että parta on mustaa tai hyvin tummaa, vaalean parran ja muun vartalon karvoituksen joutuu poistattamaan omalla kustannuksellaan esimerkiksi kosmetologilla. Näihin hoitojärjestelmän hoitoihin kyllä pääsee, jos ne katsotaan tarpeellisiksi. Tulkintaeroja voi tietenkin syntyä, vaikkapa äänessä tai rinnoissa. Hoidot tapahtuu useamman vuoden aikana, joten kulutkin jakautuvat useammalle vuodelle. Prosessi kestää kaikkiaan ehkäpä 3-5 vuotta ao. henkilöstä riippuen.

      Seksuaalinen suuntautuminen ei vaikuta tutkimuksissa. Sitä kyllä tiedustellaan, mutta muuta vaikutusta sillä ei ole.

      Ennen kaikkea, sinulla on nyt ainakin 1,5 vuotta aikaa miettiä perusteellisesti taustaasi ja oletko todella transsukupuolinen. Tutkimuksissakin edellytetään vähintään kahden vuoden vakaata tiedostamista.

    • TiieS

      "Tunnen vahvasti olevani transsukupuolinen, mutta toisaalta en ole yhtään varma. Ajatukseni vuorottelevat vähän väliä enkä pysty välillä edes nukkumaan ajatellessani asioita."

      Tuttu tunne. Minusta tuntuu että sain selvyyden omiin tuntemuksiin vasta kun olin ollut vähän aikaa hormoneilla, joten valitettavasti epävarmuudenkin joutuu tappelemaan. Sukupuolisuus on niitä juttuja joita ei oikein pysty järkeilemään, vaan on yritettävä löytää se selkeys tunnetasolta.


      "Tunnen olevani oikealla polulla, mutta minua kalvaa ajatus siitä, että entä jos en oikesti olekkaan trans."

      Ehkä kannattaisi sitten jäsennellä omia ajatuksia. Millä perusteella arvelet ettet olisi ollenkaan trans?


      "Ja jossain vaiheessa joudun kertomaan vanhemmilleni ja pelkään etteivät he ymmärrä asiaa oikein."

      Tuo on valitettavasti sellainen mörkö, joka jokaisen transsukupuolisen täytyy kohdata. :( Jos ja kun tuo tulee eteen, kannattaa valmistautua etukäteen oikealla aineistolla. Printtaa vaikka suomenkielisen wikipedian transsukupuolisuus-sivu. Ota huomioon vanhempiesi tapa suhtautua maailmaan ja anna aikaa. Harva ihminen pystyy nielaisemaan niin isoa palaa kerralla, luultavasti et sinä itsekään.


      "Minua pidetään kummajaisena kun edes ryhdyin tutkimuksiin jos kerran olin terve."

      Taas kerran: jos olet kerran supernormaali perusmies, miksi edes harkitset lähtöä tutkimuksiin? Olisiko niin, ettet olekaan supernormaali perusmies?


      "Mutta siltikin arveluttaa lopputulos kaikkien hoitojen jälkeen."

      Melkein varmasti se on parempi kuin mitä juuri nyt kuvittelet. Luultavasti kaikkein läpimenevimmätkin transnaiset murehtivat ulkonäköään ennen hoitojen alkamista. Sinulla on iän suhteen valtava etu.


      "Ja pääsenkö ees kaikkiin hoitoihin? Riittääkö varat? Kuka maksaa?"

      Tuo on aiheellinen kysymys. Suomessa keskimäärin eniten rahaa uppoaa neulaepilaatioon, koska sitä ei korvata. Kannattaa alkaa hankkimaan ja säästämään rahaa heti. Jos sinulla on hyvä onni, vanhemmista voi olla apua, mutta se riippuu vanhempien suhtautumisesta paitsi trans- myös raha-asioihin.


      "Vanhemmilleni en ole vielä puhunut koko asiasta, vain yhdelle lääräkille jolle varasin ajan. Hän ehdotti käymään jollakin seksuaali terapeutilla, jotta voisin varmistua tuntemuksistani."

      Minä suosittelen puhumista, mutta en välttämättä seksuaaliterapeutille (mitä hiton tekoa tällä muka seksuaalisuuden kanssa on?) Transtukipisteeltä voit saada apua, jos pääset sinne käymään. Vertaistukea kannattaa myös hyödyntää. Netissä pääsisit puhumaan toisille, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Suomi24:llä on suhteellisen hyvä transchat ja puuteri.org-osoitteesta löytyy sekä keskustelupalsta että iltaisin aika vilkas chatti (vaatii rekisteröitymisen, mutta on varmasti häiriköistä vapaa). Sitä kautta voit päästä myös sähköpostiyhteyksiin, tälle palstalle kun ei osoitettaan kannata paljastaa.


      " - Paljonko SRS, FFS ja rintaimplantti leikkaukset oikeasti maksaa euroissa ?"

      Sanoisin ettei kannata murehtia FFS:ää tai rintaimplantteja vielä. Rintaleikkaukselta voit säästyä kokonaan jos genetiikka vain sallii (B-kuppi on ihan realistinen odote tuolla iällä) ja FFS:n tarvettakaan ei voi arvioida ennen kuin on nähnyt hormonien vaikutuksen. SRS taas on Suomessa tehtynä melko edullista lystiä, jokunen satanen.


      " - Kiinnitetäänkö trans-tutkimuksiassa paljonkin huomioita potilaan seksuaaliseen suuntautumiseen vaikutaen diagnoosin saantiin."

      Ei selvästi kovinkaan paljoa. Itse tein selväksi olevani lesbo tai korkeintaan bi, ja pääsin läpi minimiajassa.

    • JeeJee

      Kiitos todella paljon kaikista neuvoista ja tiedoista. Täytynee tässä sitten hiljalleen tuumia asiaa lopulliseen muotoonsa kun aikaa kerran on. :)

    • JeeJee

      Olen tässä myös pohtinut... On siis kohteliasta ja suvaitsevaisuutta osoittavaa jos kohtelee ja puhuttelee trans-naista normaalisti naisena (ja trans-miestä miehenä)

      Jos biologinen nainen pitää miehistä (ja toisinpäin) siihen tuskin kiinnitetään huomiota.

      Mutta kumpaankohan suhtaudutaan yleisesti paremmin:
      -Trans-nainen pitää naisista (trans-mies miehistä)
      -Trans-nainen pitää miehistä (trans-mies naisista)

      Nimittäin transsukupuolinen on aina ristiriidassa muiden silmissä. Jos hän eläytyy sukupuoleensa "normaalisti" se on ulkoisesti helpommin hyväksyttävää. Mutta jos ajattelee biologisesti niin silloinhan kuoren alla on 2 samaa sukupuolta olevaa jota tuskin yleisesti hyväksytään niin helposti.

      Trans-ihmisen ollessa Bi saa hän luultavasti negatiivista, että positiivista ajattelua aikaan molemman tyylisissä ihmisissä. Ok ja ei-Ok. Taas joidenkin mielestä sillä ei ole väliä tai kaikki on ok. Näitä tosin on olettan vähemmistö... Valitettavasti.

      Mutta asia on tavallaan mielenkiintoinen. :D

      • hetskumuija

        Heterotransnainen on ainakin eniten haukuttu laji transpiireissä koska on ilmeisesti vähemmistössä. Jostain ihmeellisestä syystä lesbotransnaiset pitävät valtaa.


      • klkgp,

        "Mutta jos ajattelee biologisesti niin silloinhan kuoren alla on 2 samaa sukupuolta olevaa jota tuskin yleisesti hyväksytään niin helposti."

        Kuoren allahan transsukupuolinen on aina ollut sitä todellista sukupuoltaan. Hoitojen tuloksena korjataan se kuorikin oikeaksi ja ihminen on kokonaisvaltaisesti oikeaa sukupuolta.


      • JeeJee
        klkgp, kirjoitti:

        "Mutta jos ajattelee biologisesti niin silloinhan kuoren alla on 2 samaa sukupuolta olevaa jota tuskin yleisesti hyväksytään niin helposti."

        Kuoren allahan transsukupuolinen on aina ollut sitä todellista sukupuoltaan. Hoitojen tuloksena korjataan se kuorikin oikeaksi ja ihminen on kokonaisvaltaisesti oikeaa sukupuolta.

        Niin no joo, anteeksi. Oli tarkoitus sanoa sillä tavalla, että koska jotkut ajattelevat olevan olemassa vain 2 sukupuolta (joko/tai) eivätkä käsitä/halua käsittää, että joku voi henkisesti olla jotain muuta kuin päälle päin näkyy. Joten sellaisten ihmisten mielestä esim. Trans-nainen on yhä mies, kylläkin hieman muokattuna. Ja tottahan on se ettei millään hoidoilla saada miehen ruumiista täydellistä naisen ruumista elikkä jotain järjen pilkahdusta seass, mutta silti epäsuvaitsevaa ajattelua. (Näin siis joidenkin kohdalla)

        Näin toivon asian käsitettävän.


      • puhutella ihmisiä...

        Seksuaalisen. tai sukupuolisen suuntautumisen mukaisesti. Siis: -heteronainen, heteromies, homonainen,homomies,transnainen,taransmies jne.

        Jos vielä jatkaa, niin transukupuolisen mukaan pitäisi puhua myös heterosukupuolisista.

        Kuinka tätä voisi ajatella yleisesti ihmisten välisessä kommunikoinissa, jos etuliitteenä olisi aina jokin merkityksen antava ulkonäköön liittyvä ominaisuus; läskimatti, kukkakeppiliisa, paksubertta, läskijaana,pallinaamapaavo jne. Iteasiassa nimet ovat ammoin muodostuneet näin.

        Ehkäpä tämä kadonnut kansanperinne antaisi elävyyttä keskusteluun.

        Tiedä häntä...


      • Anonyymi
        klkgp, kirjoitti:

        "Mutta jos ajattelee biologisesti niin silloinhan kuoren alla on 2 samaa sukupuolta olevaa jota tuskin yleisesti hyväksytään niin helposti."

        Kuoren allahan transsukupuolinen on aina ollut sitä todellista sukupuoltaan. Hoitojen tuloksena korjataan se kuorikin oikeaksi ja ihminen on kokonaisvaltaisesti oikeaa sukupuolta.

        Tosi omituinen ajatus: että keho olisi vain "kuori".


    • JeeJee

      Eräs asia joka saa minut ajoittain epäilemään kantaani siitä, että hyvin luultavasti olen trans:
      - Muistan mm. tilanteita joissa olen tarvinnut apua tai ollut vailla ansaittua palkkiota/kiitosta, mutta en vain ole tohtinut pyytää tai sen pyytäminen tuntuu liioitellulta. (kuin pelkäisi olettaen, että jostain kuuluisi huuto "ryhdistäydy hyvä ihminen!" "eihän tuossa nyt apua tarvitse!")

      Ja välillä mietin onko tämä jotain itsesääliä vai todellisen avun tarpeen ajama teko...
      - Ajattelen välillä ennalta keskustelua lääkärin tai trans-tutkijan kanssa... Millaisia asioita he kysyvät... Mitä vastaisin...

      Enkä todellakaan haluaisi liioitella tai keksiä asioita ja näin manipuloida keskustelua joka saattaisi johtaa väärään diagnoosiin ja lopulta peruuttamattomaan virheeseen koko elämän suhteen.

      Juuri tällaiset joko-tai tilanteet ovat minulle usein vaikeita... Oli se sitten Roolipeli hahmon nimen keksimistä tai sanojen valintoja kirjoitelmassa.

      Tuntuuko tai onko kenelläkään mulla tuntunut, että: "Jospa liioittelen vain ja olen vain saanut jostain jonkun päähänpinttymän."

      • ,,,,,,,,,,,,,,,

        Transtutkimuksissa kannattaa olla vain oma itsensä. Jos yrittää manipuloida tukimusta, se todennäköisesti paljastuu jossain vaiheessa. Jos taas onnistuu manipuloinnissa eikä olekaan todellinen transsukupuolinen, hoitojen jälkeen elämä voikin mennä totaalisesti puihin. On todella karmea tilanne jos huomaakin ettei ollutkaan trans ja korjaushoitojen jälkeen onkin fyysisesti sellainen.


      • unessauseasti
        ,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Transtutkimuksissa kannattaa olla vain oma itsensä. Jos yrittää manipuloida tukimusta, se todennäköisesti paljastuu jossain vaiheessa. Jos taas onnistuu manipuloinnissa eikä olekaan todellinen transsukupuolinen, hoitojen jälkeen elämä voikin mennä totaalisesti puihin. On todella karmea tilanne jos huomaakin ettei ollutkaan trans ja korjaushoitojen jälkeen onkin fyysisesti sellainen.

        Olen transtaustainen nainen ja olen nähnyt muutaman kerran unia joissa minulla on vielä "se" jalkojen välissä. Lähinnä painajaisia. Hereillä ollessa olen tyytyväinen sukupuoleeni. Mitä nää unet kertoo?


      • ....

      • JeeJee

        Kun en vain oikein ole sitä mieltä, että totaalisesti inhoaisin nykyistä tilaani, mutta en jotenkin halua kuvitella eläväni näin lopunikää.

        Voikohan tätä trans-itsetutkiskelua ja mietintää verrata esim. siihen kun monesti ajatellaan kun ihastutaan ekoja kertoja, että "tältäkö se rakkaus tuntuu?" "onko tässä nyt tosi kyseessä?" Sitä kun on itse vaikea varmistua, paitsi ehkä reilusti myöhemmin jos vaan päättää antaa asian olla voi huomata, että: "noh hyvin tässä kävi" tai "voih, ei olisi pitänyt"

        Liittyyko oikeaan transsukupuolisuuteen aina jotain jo alkulapsuudessa näkyviä merkkejä esim. Leikkiessä poikien leikkejä, poikien rooleissa ja poikien seurassa. Kun omalle kohdalle mietin niin en muista paljoakaan vastaavaa. Enkä itseäni ole tietääkseni koskaan vihannut. (lukuun ottamatta lasten/nuorten masennus kohtauksia :D)

        En tahtoisi huomata olevani joku wanna-be, mutta jotain pieniä merkkejä tosin on ja ainakin lähiaikoina olen ollut totisesti sitä mieltä, että jos saisin itse päättää aloittaisin elämäni aluta tyttönä ja osaan paljon paremmin kuvitella miten eläisin jos olisin tyttö.

        En halua vaivata ketään turhaan, eikä pakko ole vastata, mutta kuten vertauksessani sanoin. Mistä minä itse tiedän? Joku muu saattaisi osata suoraan "yhdistää pisteet" jos tuntisi tilanteeni. :/

        Luulen, että moni muukin on nimittäin samassa tilanteessa...


      • lkhklfdkl
        JeeJee kirjoitti:

        Kun en vain oikein ole sitä mieltä, että totaalisesti inhoaisin nykyistä tilaani, mutta en jotenkin halua kuvitella eläväni näin lopunikää.

        Voikohan tätä trans-itsetutkiskelua ja mietintää verrata esim. siihen kun monesti ajatellaan kun ihastutaan ekoja kertoja, että "tältäkö se rakkaus tuntuu?" "onko tässä nyt tosi kyseessä?" Sitä kun on itse vaikea varmistua, paitsi ehkä reilusti myöhemmin jos vaan päättää antaa asian olla voi huomata, että: "noh hyvin tässä kävi" tai "voih, ei olisi pitänyt"

        Liittyyko oikeaan transsukupuolisuuteen aina jotain jo alkulapsuudessa näkyviä merkkejä esim. Leikkiessä poikien leikkejä, poikien rooleissa ja poikien seurassa. Kun omalle kohdalle mietin niin en muista paljoakaan vastaavaa. Enkä itseäni ole tietääkseni koskaan vihannut. (lukuun ottamatta lasten/nuorten masennus kohtauksia :D)

        En tahtoisi huomata olevani joku wanna-be, mutta jotain pieniä merkkejä tosin on ja ainakin lähiaikoina olen ollut totisesti sitä mieltä, että jos saisin itse päättää aloittaisin elämäni aluta tyttönä ja osaan paljon paremmin kuvitella miten eläisin jos olisin tyttö.

        En halua vaivata ketään turhaan, eikä pakko ole vastata, mutta kuten vertauksessani sanoin. Mistä minä itse tiedän? Joku muu saattaisi osata suoraan "yhdistää pisteet" jos tuntisi tilanteeni. :/

        Luulen, että moni muukin on nimittäin samassa tilanteessa...

        Kyllähän transsukupuolisten lapsuuden kokemisessa on erilaisuutta. Jotkut kokevat sukupuoliristiriitaa jo pienenä lapsena. Toisilla tuo kokeminen "löytyy" hyvinkin vanhana, vaikka se olisi ollut jo lapsesta saakka. Minullakaan ei ollut pienenä lapsena mitään voimakasta sukupuoliristiriitaa, mutta se ilmeni aika nopeasti nuoruudessa.


      • TiieS
        JeeJee kirjoitti:

        Kun en vain oikein ole sitä mieltä, että totaalisesti inhoaisin nykyistä tilaani, mutta en jotenkin halua kuvitella eläväni näin lopunikää.

        Voikohan tätä trans-itsetutkiskelua ja mietintää verrata esim. siihen kun monesti ajatellaan kun ihastutaan ekoja kertoja, että "tältäkö se rakkaus tuntuu?" "onko tässä nyt tosi kyseessä?" Sitä kun on itse vaikea varmistua, paitsi ehkä reilusti myöhemmin jos vaan päättää antaa asian olla voi huomata, että: "noh hyvin tässä kävi" tai "voih, ei olisi pitänyt"

        Liittyyko oikeaan transsukupuolisuuteen aina jotain jo alkulapsuudessa näkyviä merkkejä esim. Leikkiessä poikien leikkejä, poikien rooleissa ja poikien seurassa. Kun omalle kohdalle mietin niin en muista paljoakaan vastaavaa. Enkä itseäni ole tietääkseni koskaan vihannut. (lukuun ottamatta lasten/nuorten masennus kohtauksia :D)

        En tahtoisi huomata olevani joku wanna-be, mutta jotain pieniä merkkejä tosin on ja ainakin lähiaikoina olen ollut totisesti sitä mieltä, että jos saisin itse päättää aloittaisin elämäni aluta tyttönä ja osaan paljon paremmin kuvitella miten eläisin jos olisin tyttö.

        En halua vaivata ketään turhaan, eikä pakko ole vastata, mutta kuten vertauksessani sanoin. Mistä minä itse tiedän? Joku muu saattaisi osata suoraan "yhdistää pisteet" jos tuntisi tilanteeni. :/

        Luulen, että moni muukin on nimittäin samassa tilanteessa...

        Se miten ihminen kokee transsukupuolisuutta lapsuudessa ja nuoruudessa riippuu paljon siitä, miten voimakkaasti on ristiinsukupuolittunut missäkin suhteessa, ja millaiset ovat defenssit. Leikeistä ei voi saada "negatiivista" aineistoa, koska naisellinenkin nainen voi olla leikkinyt poikien kanssa poikien leikkejä, jos kasvuympäristö oli riittävän poikavaltainen. Ihminen pyrkii luontojaan sopeutumaan. Sen takia noille nuoruudenkokemuksille ei niin kauheasti enää laiteta painoa.

        Mitä inhoon tulee, siinäkin voi olla päällä defenssimekanismit. Hulluksihan ihminen tulisi, jos 20 vuotta inhoaisi itseään tai osia itsessään. Siksi aivot ikäänkuin erottavat sen inhottavan osan minäkuvasta sopivasti erilleen. Siitä defenssistä voi tulla tietoiseksi ja sen läpi murtautua, mutta lopputuloksena on entistä kurjempi olo, joten en oikein voi suositella. Mutta jos selvyyden saaminen on siitä kiinni, voi toki yrittää miettiä mikä itsessä tuntuu tai näyttää jotenkin irralliselta tai vieraalta.

        Ei transsukupuolisuus ole siis välttämättä jatkuvaa itseinhoa. Se voi olla vain kalvava tunne siitä, ettei ole oma itsensä, ja joku minuudessa ja sukupuolessa on vinksallaan. Esimerkiksi ei välttämättä edes tunne itseään selvästi naiseksi (siis ennen kuin sen on valmis hyväksymään) vaikka samanaikaisesti tietää, ettei ole eikä koskaan voi olla oikeasti mies. Kaikkien oma kokemus on niin yksilöllinen, ettei täyttä vastaavuutta voi toiselta edes odottaa löytävänsä. Se selvyys on löydettävä kyselemältä itseltään oikeita kysymyksiä, joka ei ole ollenkaan niin helppoa kuin pisteiden yhdistely jonkun mallikuvan mukaan. Helpompaa on määritellä mitä ei ole kuin mitä on.


      • sitä.....
        lkhklfdkl kirjoitti:

        Kyllähän transsukupuolisten lapsuuden kokemisessa on erilaisuutta. Jotkut kokevat sukupuoliristiriitaa jo pienenä lapsena. Toisilla tuo kokeminen "löytyy" hyvinkin vanhana, vaikka se olisi ollut jo lapsesta saakka. Minullakaan ei ollut pienenä lapsena mitään voimakasta sukupuoliristiriitaa, mutta se ilmeni aika nopeasti nuoruudessa.

        sekundäärin puhetta kerrakseen,, olisit vain pysynyt tiittinä.


      • .....
        sitä..... kirjoitti:

        sekundäärin puhetta kerrakseen,, olisit vain pysynyt tiittinä.

        Vieläkin löytyy "antiikkisia" TS:iä jotka haluavat pitää tiukasti kiinni sekundääristä ja primääristä ja sen perusteella luokittelevat toiset TS:t. Lääkäri ovat sentään jo aikoja sitten lopettaneet tuollaiset höpinät.


      • Anonyymi
        unessauseasti kirjoitti:

        Olen transtaustainen nainen ja olen nähnyt muutaman kerran unia joissa minulla on vielä "se" jalkojen välissä. Lähinnä painajaisia. Hereillä ollessa olen tyytyväinen sukupuoleeni. Mitä nää unet kertoo?

        Sun itseinhosta ja itsevihasta ne kertoo


    • JeeJee

      Suomalaisita trans-ihmisistä ei tunnu paljoa löytyvän julkista tietoa. Kuinkahan hyviä tuloksia tällä suomen K-18 hoidon aloittamis järjestelmällä on saavutettu. En ainakaan muista kuulleni uutisia menestys tarinoista yms. Kaiketi kaikki ei vain tule julki.

      • kummallisia...

        No mitäpä luulet? Kuvitteletko tosiaan, että kovin moni haluaa tulla tällaisella asialla julkisuuteen omalla naamallaan ja nimellään. Saattaisipa se olla sen "menestystarinan" loppu.


      • jos haluaa elää

        Suomalaiset eivät ole ollenkaan niin suvaitsevaisia, että transsukupuolisuuttaan kannattaisi mainostaa, milloin ei ole pakko. Jos haluat tavata transsukupuolisia transsukupuolisina, ainut mahdollisuus ovat rekisteröitymistä vaativat suljetut foorumit ja vain transihmisille tarkoitetut rajatut tapahtumat. Muuten jokainen järjissään oleva transsukupuolinen pitää menneisyydestään matalaa profiilia.


      • JeeJee

        "Julkisuus on pahasta" Näinhän se kyllä on.


    • llllllllllllllllllllllll

      Ei kaikki kritiikki transsukupuolisia kohtaan ole transvihaa. Esim. keskustan unicafessa työskentelevä nuorehko tummatukkainen transnainen kohtelee asiakkaita ja muita työntekijöitä välillä niin paskamaisesti, että ihan hirvittää. Ei varmaan ole itse koskaan saanut paskaa niskaan kun täytyy jopa asiakkaiden kuullen muille naljailla. Toivottavasti karma osuisi joskus hänenkin kohdalleen niin ymmärtäisi, miten muita kuuluu kohdella. Harvasta ihmisestä kirjoitan missään näin ja yleensä transihmiset on jees, oon kuitenkin aika liberaali mies.

      • utgiuhiugiuf

        Entä jos tilanne onkin päinvastainen (kuten ehkä onkin). Jos hän on saanut paskaa tuulettimeen aiemmin transprosessia ennen ja sen aikana (jos edes on trans) ja on sen vuoksi muuttunut luonteeltaan tuollaiseksi. Kun itse on saanut kuulla kaikkea törkeyksiä vuosikausia, sitä alkaa helposti antamaan takaisin samalla mitalla. Ei transsukupuolisuus ole mikään edellytys sille että pitäisi olla kauhean empaattinen ja kiltti jokaiselle. Voi muuttua aika ilkeäksi kun on itse saanut koko ajan kuulla olevansa elämän alimmalla askelmalla.

        Kyllä noita törkeitä asiakaspalvelijoita on tavisten joukossakin paljon.

        Niin ja tuntuu oudolta että kirjoitit kommenttisi tämän vanhan ketjun jatkoksi, vaikka aiheesi ei liity ketjun aiheeseen.


      • transtrans

        Tietysti myös transihmisten joukossa on ilkeitä ja inhottavia ihmisiä niin kuin kaikissa muissakin ryhmissä. Harmi, että nämä tietyt tyypit leimaavat koko vähemmistöä. Olen itse trans enkä halua siirtää eteenpäin sitä kiusaamista mitä olen itse saanut kokea. Siksi kiinnitän aina huomiota siihen, että kohtelen muita hyvin.


    • Anonyymi

      Älä usko kaikkea mitä luet ja media toitottaa ja sun korvaan kuiskitaan. Älä pilaa elämääsi leikkauksilla.

      Olen lukenut, että trans-ilmiö on marxilaisten keksintö- hallitse ja hajoita mentaliteettia.

      • Anonyymi

        Onneksi aloittaja (jolle vastasit) on ilmeisesti tehnyt ratkaisunsa silloin kymmenkunta vuotta sitten, eikä enää välitä älyttömistä ohjeistasi.

        Toivottavasti muutkin tätä ketjua lukevat ymmärtävät että purkauksesi on outo poliittinen kannanotto.


      • Anonyymi

        En tiennytkään, että kun parivuotiaana ahdistuin väärästä sukupuolestani se olikin jonkun ryhmän keksintö. Olis ollut paljon helpompaa. No, 15 v on prosessista kulunut, onneksi vasta nyt sain tietää tehneeni virheen.


      • Anonyymi

        Hey.voitko soittaa minulle


    • Anonyymi

      Et oo trans ku sanoit ittees pojaks tos alussa. Sano mun sanoneeni.

      • Anonyymi

        Jospa trans-asia on aloittajalle valjennut tässä reilun 15 vuoden aikana.


    • En hyväksy transihmisiä se on väärin vaihtaa sukupuoltaan on vaan olemassa mies ja nainen ja sitten nämä kaikki homot ja lesbot ja mitkä lie Miksi???? Mihin nyky mailma on mennyt

    • Sukupuolen vaihto on väärin enkä hyväksy sellaista sillä Miksi pitäisi vaihtaa saatana sukupuoltaan että onko siinä niin vitun vaikea ymmärtää että on vaan kaksi sukupuolta

      • Anonyymi

        Minut kirjattiin syntymässä pojaksi. Kuitenkin koin olevani tyttö ja nyt elän naisena. Montako sukupuolta löydät tuosta?


      • Anonyymi

        Onko vitun vaikea ymmärtää, että se, että sinulle olisi ok olla syntynyt ilman munia ja elää naisena ei tarkoita sitä, että kaikille on


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe