Tietääkö kukaan mitä Nadia Muhsenille kuuluu nykyään, onko päässyt pois Jemenistä.
Nadia Muhsen
7
1121
Vastaukset
- äitiparta
Nadia on päässyt pois irstauden, pinnallisuuden ja egoismin turmelemasta arvotyhjiössä elävästä lännestä, ja ei, häntä ei ole onnistuttu kidnappaamaan tänne, houkuttelemaan ja manipuloimaan länsimaisella pintakiillolla niin, että siirtyisi takaisin rappeutuneen elämänmuotomme orjuuteen, himojen, viihdekulttuurin ja suorituskeskeisyyden ja juurettomuuden maailmaan, Jemenistä, missä on hänen kotinsa ja elämänpiirinsä.
Siinä toisenlainen näkökulma...
Naisten alistettu asema islamistisissa yhteisöissä on mielestäni fakta, mutta asia ei liene aivan niin yksioikoinen kuin sensaatiomaisissa ja tunteenomaisissa tarinoissa kerrotaan, ja niin tai näin meidän saattaisi olla hyvä pysähtyä katselemaan länsimaista, eurooppalaista tai amerikkalaista "paratiisiamme" - ja sen yltiöhumanistisia vapausilluusioita - kriittisestikin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zana_Muhsen
Nadia Muhsen 2002: "Mielessäni ei koskaan ollut että haluaisin lähteä. Se oli siskoni, hän ei ollut tyytyväinen [oloonsa Jemenissä]".- ellu66
Ehkäpä sinun kannattaisi mennä itse kokeilemaansamanlaista elämää, jos se tuntuu niin mahtavalta.
Jos Hän olisi niin tyytyväinen elämäänsä niin voisi käsirttääkseni käydä Britanniassa tapaamassa perhettään ukkonsa kanssa ja palata tämän jälkeen lapsenteko koneeksi Jemeniin jos niin haluaa, mutta miehensä ei uskalla lähteä koska tietää Britaniassa vaimonsa olevan vapaa tekemään omat päätöksensä.
"Älkää unohtako minua.Älkää jättäkö minua tänne enää kovin pitkäksi ajaksi" Nadia Muhsen Taizz Jemen Helmikuussa 1992 - äitiparta
ellu66 kirjoitti:
Ehkäpä sinun kannattaisi mennä itse kokeilemaansamanlaista elämää, jos se tuntuu niin mahtavalta.
Jos Hän olisi niin tyytyväinen elämäänsä niin voisi käsirttääkseni käydä Britanniassa tapaamassa perhettään ukkonsa kanssa ja palata tämän jälkeen lapsenteko koneeksi Jemeniin jos niin haluaa, mutta miehensä ei uskalla lähteä koska tietää Britaniassa vaimonsa olevan vapaa tekemään omat päätöksensä.
"Älkää unohtako minua.Älkää jättäkö minua tänne enää kovin pitkäksi ajaksi" Nadia Muhsen Taizz Jemen Helmikuussa 1992En esittänyt omana vakaana mielipiteenä mitä alussa kirjoitin: Ei, häntä ei ole onnistuttu kidnappaamaan jne.
Totesin vain että siinä on yksi - toisenlainen - näkökulma asiaan.
Kirjoitukseni loppuosan puhun sitten kyllä ihan omalla äänellä ja henkilökohtaisena mielipiteenä:
Naisten alistettu asema islamistisissa yhteisöissä on mielestäni fakta, mutta asia ei liene aivan niin yksioikoinen kuin sensaatiomaisissa ja tunteenomaisissa tarinoissa kerrotaan, ja niin tai näin meidän saattaisi olla hyvä pysähtyä katselemaan länsimaista, eurooppalaista tai amerikkalaista "paratiisiamme" - ja sen yltiöhumanistisia vapausilluusioita - kriittisestikin.
En ole missään kohtaa sanonut että Nadian tai muiden hänen laillaan islamistisessa kulttuurissa elävien tilanne olisi mahtava ja että se olisi mahtavaa elämää. Vapaus on arvo jota kannatan, silloinkin kun emme osaa sitä käyttää. En kannata diktatuuria ja pakottamista.
Ainoa "diktatuuri" mitä kannatan, on teokratia, mutta (kristillisessä elämänkäsityksessä) sekin toteutuu vapaaehtoisuuden pohjalta: Jumala ei pakota ketään antautumaan itselleen, mutta kutsuu ihmistä rehelliseen ajatteluun ja totuuden pohdintaan, ottamaan selvää kuinka on.
Tämän tähden minut on kerran meinattu lähes lynkata pienellä rautatieasemalla Turkissa, kun keskustelin kristillisen ja muhamettilaisen jumalakuvan erosta asemanhoitajan kanssa. Vaikka hän raivosi että Allah sylkee päälleni ja polki jalkaansa, kuitenkin katsoi välttämättömäksi kieltää ihmisiä koskemasta minuun, ilmeisesti oli huolissaan virka-asemansa vuoksi jos jotain sattuisi, kun yksi keskustelua kuuntelevista maatyöläisistä uhkasi kuokkansa kanssa sännätä kimppuuni.
- -
Naisten alistettu asema islamistisissa yhteisöissä on mielestäni fakta, kuten totesin.
Erityisen ikävää se on näiden ihmisten kannalta, jotka ovat lähteneet länsimaista, kuten Nadia ja hänen siskonsa, niin etteivät ole kasvaneet pitämään muhamettilaista (ja islamistista) elämänmallia ainoana mahdollisena. Heidän kohdallaan saattaa tosiaan käydä niin, että haluaisivat palata länteen, mutta joutuvat olemaan jopa orjina vastoin tahtoaan, ja yhteisönsä painostuksesta ja pelon vuoksi ovat pakotetut antamaan siteeraamani kaltaisia lausuntoja: en ole koskaan edes aikonut lähteä Jemenistä.
Kirjoitukseni pointti oli ettei kaikki kuitenkaan ole niin yksioikoista (pahat muslimit vastaan hyvä humanistinen länsi) ja että meidänkin olisi hyvä tarkastella "vapautemme" kääntöpuolta - viihdeteollisuuden orjuutta, johon täällä helposti pienestä pitäen kasvamme haudaten todelliset, syvemmät tarpeemme pirstaleisen informaatiotulvan ja ärsykesidonnaisuuden alle?
Näen siis islamistisen kulttuurin vaarallisena, väkivaltaisena ja alistavana, mutta samalla tahdon peräänkuuluttaa oikeaa kriittistä ajattelua, johon kuuluu itsekritiikki.
Niin vaikeaa kuin se onkin...
- -
Luonnostaanhan etsimme oman ajattelumme mukaisia mielipiteitä, sellaisten mielipiteiden esittäjistä ajattelemme että juu, tää heppu on fiksu ja oikeessa, ja kun joku edustaa ajattelultaan toisenlaisia mielipiteitä ohitamme asian ajatellen, että onpa typerä tyyppi ja niin väärässä.
Ajattelumme pyrkii perustumaan tietynlaisiin malleihin ja toimimme henkilökohtaisten ehdollistumien varassa, jotka on syntyneet henkilöhistoriassamme siinä kulttuurissa ja perheyhteisössä, missä elämme. Tätä tapahtuu myös käänteisesti: alkoholistin lapsesta ei välttämättä tule alkoholistia eikä fundamentalistikristityn lapsesta fundamentalistikristittyä. Alkoholistin lapsesta saattaa tulla äärimmäinen absolutisti, joka näkee viinan kaiken pahan alkuna, ja fundamentalistikristityn (varsinkin jos kristillisyyttä on toteutettu epäkristillisesti henkistä väkivaltaa harjoittaen) kiihkeä ateisti.
Rehellinen ajattelu ei koskaan ole helppoa. En tiedä kummassa kulttuurissa se lopulta on vaikeampaa - siellä, missä sallitaan vain yhdenlainen ajattelu vai siellä, missä kaikki on pirstaleista ja suhteellista.
- -
Elämme sitten idässä tai lännessä, olisi hyvä huomata että muunkinlaista elämää on olemassa, eikä oma elämäntapamme välttämättä ole oikeampi kuin toisen - ja vaikka olisikin, varmasti myös siinä löytyy parantamisen varaa.
Ennen kaikkea yksilöllisissä asenteissa ja henkilökohtaisessa tapakulttuurissa, siitähän kaikki lähtee...
Summa summarum.
On niin kovin helppoa nähdä pahuutta ja rakkaudettomuutta toisissa, mutta mikä onkaan oma tilani, suhtaudunko minä lähimmäisiini rakkaudella ja - olenko valmis suomaan heille vapauden henkilökohtaisiin ratkaisuihin, silloinkin kun se loukkaa omia intressejäni?
Shalom!
Hyvää joulun odotusta. - Ellu66
äitiparta kirjoitti:
En esittänyt omana vakaana mielipiteenä mitä alussa kirjoitin: Ei, häntä ei ole onnistuttu kidnappaamaan jne.
Totesin vain että siinä on yksi - toisenlainen - näkökulma asiaan.
Kirjoitukseni loppuosan puhun sitten kyllä ihan omalla äänellä ja henkilökohtaisena mielipiteenä:
Naisten alistettu asema islamistisissa yhteisöissä on mielestäni fakta, mutta asia ei liene aivan niin yksioikoinen kuin sensaatiomaisissa ja tunteenomaisissa tarinoissa kerrotaan, ja niin tai näin meidän saattaisi olla hyvä pysähtyä katselemaan länsimaista, eurooppalaista tai amerikkalaista "paratiisiamme" - ja sen yltiöhumanistisia vapausilluusioita - kriittisestikin.
En ole missään kohtaa sanonut että Nadian tai muiden hänen laillaan islamistisessa kulttuurissa elävien tilanne olisi mahtava ja että se olisi mahtavaa elämää. Vapaus on arvo jota kannatan, silloinkin kun emme osaa sitä käyttää. En kannata diktatuuria ja pakottamista.
Ainoa "diktatuuri" mitä kannatan, on teokratia, mutta (kristillisessä elämänkäsityksessä) sekin toteutuu vapaaehtoisuuden pohjalta: Jumala ei pakota ketään antautumaan itselleen, mutta kutsuu ihmistä rehelliseen ajatteluun ja totuuden pohdintaan, ottamaan selvää kuinka on.
Tämän tähden minut on kerran meinattu lähes lynkata pienellä rautatieasemalla Turkissa, kun keskustelin kristillisen ja muhamettilaisen jumalakuvan erosta asemanhoitajan kanssa. Vaikka hän raivosi että Allah sylkee päälleni ja polki jalkaansa, kuitenkin katsoi välttämättömäksi kieltää ihmisiä koskemasta minuun, ilmeisesti oli huolissaan virka-asemansa vuoksi jos jotain sattuisi, kun yksi keskustelua kuuntelevista maatyöläisistä uhkasi kuokkansa kanssa sännätä kimppuuni.
- -
Naisten alistettu asema islamistisissa yhteisöissä on mielestäni fakta, kuten totesin.
Erityisen ikävää se on näiden ihmisten kannalta, jotka ovat lähteneet länsimaista, kuten Nadia ja hänen siskonsa, niin etteivät ole kasvaneet pitämään muhamettilaista (ja islamistista) elämänmallia ainoana mahdollisena. Heidän kohdallaan saattaa tosiaan käydä niin, että haluaisivat palata länteen, mutta joutuvat olemaan jopa orjina vastoin tahtoaan, ja yhteisönsä painostuksesta ja pelon vuoksi ovat pakotetut antamaan siteeraamani kaltaisia lausuntoja: en ole koskaan edes aikonut lähteä Jemenistä.
Kirjoitukseni pointti oli ettei kaikki kuitenkaan ole niin yksioikoista (pahat muslimit vastaan hyvä humanistinen länsi) ja että meidänkin olisi hyvä tarkastella "vapautemme" kääntöpuolta - viihdeteollisuuden orjuutta, johon täällä helposti pienestä pitäen kasvamme haudaten todelliset, syvemmät tarpeemme pirstaleisen informaatiotulvan ja ärsykesidonnaisuuden alle?
Näen siis islamistisen kulttuurin vaarallisena, väkivaltaisena ja alistavana, mutta samalla tahdon peräänkuuluttaa oikeaa kriittistä ajattelua, johon kuuluu itsekritiikki.
Niin vaikeaa kuin se onkin...
- -
Luonnostaanhan etsimme oman ajattelumme mukaisia mielipiteitä, sellaisten mielipiteiden esittäjistä ajattelemme että juu, tää heppu on fiksu ja oikeessa, ja kun joku edustaa ajattelultaan toisenlaisia mielipiteitä ohitamme asian ajatellen, että onpa typerä tyyppi ja niin väärässä.
Ajattelumme pyrkii perustumaan tietynlaisiin malleihin ja toimimme henkilökohtaisten ehdollistumien varassa, jotka on syntyneet henkilöhistoriassamme siinä kulttuurissa ja perheyhteisössä, missä elämme. Tätä tapahtuu myös käänteisesti: alkoholistin lapsesta ei välttämättä tule alkoholistia eikä fundamentalistikristityn lapsesta fundamentalistikristittyä. Alkoholistin lapsesta saattaa tulla äärimmäinen absolutisti, joka näkee viinan kaiken pahan alkuna, ja fundamentalistikristityn (varsinkin jos kristillisyyttä on toteutettu epäkristillisesti henkistä väkivaltaa harjoittaen) kiihkeä ateisti.
Rehellinen ajattelu ei koskaan ole helppoa. En tiedä kummassa kulttuurissa se lopulta on vaikeampaa - siellä, missä sallitaan vain yhdenlainen ajattelu vai siellä, missä kaikki on pirstaleista ja suhteellista.
- -
Elämme sitten idässä tai lännessä, olisi hyvä huomata että muunkinlaista elämää on olemassa, eikä oma elämäntapamme välttämättä ole oikeampi kuin toisen - ja vaikka olisikin, varmasti myös siinä löytyy parantamisen varaa.
Ennen kaikkea yksilöllisissä asenteissa ja henkilökohtaisessa tapakulttuurissa, siitähän kaikki lähtee...
Summa summarum.
On niin kovin helppoa nähdä pahuutta ja rakkaudettomuutta toisissa, mutta mikä onkaan oma tilani, suhtaudunko minä lähimmäisiini rakkaudella ja - olenko valmis suomaan heille vapauden henkilökohtaisiin ratkaisuihin, silloinkin kun se loukkaa omia intressejäni?
Shalom!
Hyvää joulun odotusta.Ensimmäisessä viestissä olen kysynyt, onko Nadia Muhsen päässyt pois Jemenistä???
En ole teilannut Islamilaista kulttuuria enkä elämäntapaa, vaikka siinä mielestäni naisten asemassa on paljonkin parantamisen varaa. Muuten heidän ajatuksensa ja tapansa ovat monilta osin parempiakin kuin Lännessä.
Mutta joka tapauksessa saan viesteistäsi sen käsityksen, että olisin tässä jotenkin mollannut islamia/heidän tapojaan tuolla yhdellä kysymyksellä.
minusta ihminen joka on kidnapattu ja pakotettu vaimoksi, raiskattu lukuisia kertoja ym. on maasta riippumatta päästävä vapauteen. Ihan sama vaikka olisi Ruotsissa. - äitiparta
Ellu66 kirjoitti:
Ensimmäisessä viestissä olen kysynyt, onko Nadia Muhsen päässyt pois Jemenistä???
En ole teilannut Islamilaista kulttuuria enkä elämäntapaa, vaikka siinä mielestäni naisten asemassa on paljonkin parantamisen varaa. Muuten heidän ajatuksensa ja tapansa ovat monilta osin parempiakin kuin Lännessä.
Mutta joka tapauksessa saan viesteistäsi sen käsityksen, että olisin tässä jotenkin mollannut islamia/heidän tapojaan tuolla yhdellä kysymyksellä.
minusta ihminen joka on kidnapattu ja pakotettu vaimoksi, raiskattu lukuisia kertoja ym. on maasta riippumatta päästävä vapauteen. Ihan sama vaikka olisi Ruotsissa.tarkennuksesta.
Omalta puolelta tarkennan vielä sen verran, että tarkoitukseni ei ollut kohdistaa viestiä syytöksenä sinuun islamilaisen kulttuurin mollaamisesta, vaan enemmänkin pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla.
Mulla on nuo Miriam Alin ja Muhsenin kirjat myyntikirjojen joukossa, näkyy tässä pöydällä yhdessä pinossa olevan justiinsa LASTENI TÄHDEN. Kirjat kuuluu siihen osastoon että oon ajatellu mahdollisesti niihin tutustua jos ehdin ennenkuin lähtevät käsistäni maailmalle, mutta kun kirjoja on niin tolkuton määrä ja aika rajallinen, en ole toistaiseksi saanut tarpeeksi potkua ryhtyä niihin. Ehkäpä nyt?
Minulla ei siis ole käsitystä onko Nadia todella kidnapattu ja raiskattu, koska en ole lukenut hänen tarinaa - tai siis kirjoittajien versiota siitä - joten en millään voi ottaa kantaa juuri hänen tilanteeseen; mutta:
> Minusta ihminen joka on kidnapattu ja pakotettu vaimoksi, raiskattu lukuisia kertoja ym. on maasta riippumatta päästävä vapauteen. Ihan sama vaikka olisi Ruotsissa. <
Hienoa, tässä olemme täysin samaa mieltä!
Mielestäni olet ihan oikealla asialla.
Kun asia on olla vääryyttä kärsivien ja alistettujen puolella. Suuri osa maailman vääryyksistä johtuu käsittääkseni niiden välinpitämättömyydestä ja piittaamattomuudesta joilla on asiat paremmin kuin toisilla, niin kuin meillä täällä länsimaissa ainakin joissain asioissa vielä on, ja jotka omassa mukavuudenhalussaan ei tahdo nähdä vaivaa niiden lähimmäisten hyväksi, jotka eivät itse voi itseään ja tilannettaan paljonkaan auttaa. - Ellu66
äitiparta kirjoitti:
tarkennuksesta.
Omalta puolelta tarkennan vielä sen verran, että tarkoitukseni ei ollut kohdistaa viestiä syytöksenä sinuun islamilaisen kulttuurin mollaamisesta, vaan enemmänkin pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla.
Mulla on nuo Miriam Alin ja Muhsenin kirjat myyntikirjojen joukossa, näkyy tässä pöydällä yhdessä pinossa olevan justiinsa LASTENI TÄHDEN. Kirjat kuuluu siihen osastoon että oon ajatellu mahdollisesti niihin tutustua jos ehdin ennenkuin lähtevät käsistäni maailmalle, mutta kun kirjoja on niin tolkuton määrä ja aika rajallinen, en ole toistaiseksi saanut tarpeeksi potkua ryhtyä niihin. Ehkäpä nyt?
Minulla ei siis ole käsitystä onko Nadia todella kidnapattu ja raiskattu, koska en ole lukenut hänen tarinaa - tai siis kirjoittajien versiota siitä - joten en millään voi ottaa kantaa juuri hänen tilanteeseen; mutta:
> Minusta ihminen joka on kidnapattu ja pakotettu vaimoksi, raiskattu lukuisia kertoja ym. on maasta riippumatta päästävä vapauteen. Ihan sama vaikka olisi Ruotsissa. <
Hienoa, tässä olemme täysin samaa mieltä!
Mielestäni olet ihan oikealla asialla.
Kun asia on olla vääryyttä kärsivien ja alistettujen puolella. Suuri osa maailman vääryyksistä johtuu käsittääkseni niiden välinpitämättömyydestä ja piittaamattomuudesta joilla on asiat paremmin kuin toisilla, niin kuin meillä täällä länsimaissa ainakin joissain asioissa vielä on, ja jotka omassa mukavuudenhalussaan ei tahdo nähdä vaivaa niiden lähimmäisten hyväksi, jotka eivät itse voi itseään ja tilannettaan paljonkaan auttaa.Kyllä lukea. Kerro sitten, jos luet, että miltä sinusta hänen kohtalonsa tuntui.
Itse asia pyöri monta päivää mielessä luettuani kirjan.
Jos voi verrata kirjoja Myyty ja Lasteni tähden, niin mielestäni tuo viimeksi mainittu oli järkyttävämpi (molemmat siis oli järkyttäviä) koska äidin tuska välittyi kirjasta ihan käsin kosketeltavaksi ja avuttomuus ja hätä omien lasten tuskasta.
Ja tuli myös itselle avuton olo, kun ei ole oikeastaan mitään keinoa millä voisi auttaa, kävin sentään sytyttämässä kynttilän Nadian sivuilla jotka ylläpitäjä lähettää Jemenin suurlähetystöön. - iinca
Ellu66 kirjoitti:
Kyllä lukea. Kerro sitten, jos luet, että miltä sinusta hänen kohtalonsa tuntui.
Itse asia pyöri monta päivää mielessä luettuani kirjan.
Jos voi verrata kirjoja Myyty ja Lasteni tähden, niin mielestäni tuo viimeksi mainittu oli järkyttävämpi (molemmat siis oli järkyttäviä) koska äidin tuska välittyi kirjasta ihan käsin kosketeltavaksi ja avuttomuus ja hätä omien lasten tuskasta.
Ja tuli myös itselle avuton olo, kun ei ole oikeastaan mitään keinoa millä voisi auttaa, kävin sentään sytyttämässä kynttilän Nadian sivuilla jotka ylläpitäjä lähettää Jemenin suurlähetystöön.Ja tuli myös itselle avuton olo, kun ei ole oikeastaan mitään keinoa millä voisi auttaa, kävin sentään sytyttämässä kynttilän Nadian sivuilla jotka ylläpitäjä lähettää Jemenin suurlähetystöön.
Mistä sivulta kynttilän voi lähettää?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723