Omakotitalojen hinnat suorassa pudotuksessa!

-kauppalehti-

Tilastokeskuksen mukaan omakotitalojen hinnat ovat pudonnet neljännesvuodessa 2,8% ja pk-seudulla peräti 5,4%.

Suomi ei siis olekaan poikkeus. Tukholmassa muutos oli asuntojen hinnoissa neljännevuodessa lähes 10% ja USA on ollut suorassa pudotuksessa jo pitkään.

Vuoden kuluttua omakotitalo on tätä menoa yli 10% halvempi ja pk-seudulla 20% halvempi! Tuohon päälle inflaation vaikutus ja puhutaan reaalisesti 23-24% pudotuksesta.

58

28010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun kauppa on seis

niin se on seis. Hinnat tulevat seuraavan 3 vuoden aikana alas 50 % vähintään. Kylmää faktaa.

• Villa Castle

Faktaa on se että hinnat ovat tänä vuonna nousseet vähemmän kuin viimevuonna mutta eivät ne edelleenkään laskeneet ole.Sopisi lukea ja ymmärtää se ennekuin mölisee muuta.Suotta köyhät luulette että teille mitään alennusmyyntiä tulee.Ette te ikinä mitään asuntoa saa..elätte illuusiossa ja olette niin vitun kateellisia niille jotka ovat jotain omaa hommannet..Eläkää vaan niissä vuokramurjuissanne ja kärsikää...

• asunnolla on
        Villa Castle kirjoitti:

Faktaa on se että hinnat ovat tänä vuonna nousseet vähemmän kuin viimevuonna mutta eivät ne edelleenkään laskeneet ole.Sopisi lukea ja ymmärtää se ennekuin mölisee muuta.Suotta köyhät luulette että teille mitään alennusmyyntiä tulee.Ette te ikinä mitään asuntoa saa..elätte illuusiossa ja olette niin vitun kateellisia niille jotka ovat jotain omaa hommannet..Eläkää vaan niissä vuokramurjuissanne ja kärsikää...

Keploteltu?!Omistat pankin pitkän vuokra-ajan ja lopulta se maksaa sinulle renki 25-30v.jälkeen puolta enemmän kuin mitä budjetoitiin aikanaan , eikä kukaan ees muista mitä silloin oli hinta , viä remontit päälle joku 10 tonni? Sinä aikana tuvalle on kertynyt korkoje kanssa polet hintaa lisää ja myyt pikku tappiolla tupasi,etkä huomioi todellista hintaa,pakollista säästöähän se on mutta kalliilla saatua,pankki vain tienasi!?Vaihto 2-3v.välein niin sit voit halvalla asua!?

• että minä
        Villa Castle kirjoitti:

olisin kateellinen ihmiselle, jolla on noin paljon ongelmia oman nahkansa sisäpuolella niin kuin sinulla taitaa olla? Minulla on 3h k,parveke ja sauna, mutta ajattelin tässä lasten lähdettyä opiskelemaan käydä tavaraa läpi ja laittaa pois, kun minulle riittäisi pienmpikin asunto, yksiö tai pieni kaksio. Mihin minä omakotitaloa tarvitsisin? Eikä minun asuntoni ole murju vaan viime vuonna teimme pintaremontin ystävieni kanssa. Ja siistikin olen, kotini on viihtyisä ja puhdas. Miten lienee sinun kotisi laita, jaksatko tai osaatko edes siivota omat jälkesi? Niin ja maksan minä tämänkin asunnon vuokran ihan itse palkallani, vaikka se pieni onkin. En minä elä missään illuusioissa. Miten on sinun päänuppisi kanssa, ainakin tuota patoutunutta vihaa sinulla tuntuu olevan riittämiin?

• Villa Castle
        että minä kirjoitti:

olisin kateellinen ihmiselle, jolla on noin paljon ongelmia oman nahkansa sisäpuolella niin kuin sinulla taitaa olla? Minulla on 3h k,parveke ja sauna, mutta ajattelin tässä lasten lähdettyä opiskelemaan käydä tavaraa läpi ja laittaa pois, kun minulle riittäisi pienmpikin asunto, yksiö tai pieni kaksio. Mihin minä omakotitaloa tarvitsisin? Eikä minun asuntoni ole murju vaan viime vuonna teimme pintaremontin ystävieni kanssa. Ja siistikin olen, kotini on viihtyisä ja puhdas. Miten lienee sinun kotisi laita, jaksatko tai osaatko edes siivota omat jälkesi? Niin ja maksan minä tämänkin asunnon vuokran ihan itse palkallani, vaikka se pieni onkin. En minä elä missään illuusioissa. Miten on sinun päänuppisi kanssa, ainakin tuota patoutunutta vihaa sinulla tuntuu olevan riittämiin?

Heippa!
        Kyllä ne ongelmat enempi on näemmä sulla..Olen ihan iloisella mielellä ja asun velattomasti ja on asiat oikein hyvin..mutta sinulla taitaa olla huonosti kun sotket puurot ja vellit..asu vaan vuokralla ja käyhän sitten sossusta lisää kun et saa kuitenkaan vuokraasi maksettua..Hyvää Joulua vaan sullekkin..

• jan345

Loistoidea, majoitetaan opiskelijat omakotitaloihin, silla niiden hinnat ovat laskussa

• Senkin pilvilinna .)
        Villa Castle kirjoitti:

Luuletko että Suomessa on keksitty ikiliikkuja?

Kuule - mikä menee ylös, tule alas!

AINA, toistan, AINA on niitä, joiden on PAKKO myydä - ja kun ostaja ei maksa kovaa hintaa, lopulta myydään halvemmalla!

En usko mihinkään 90-luvun rommaukseen, silloinhan tultiin paikoin yli 50% alaspäin, mutta kyllä lasku tulee nytkin kymmenissä prosenteissa olemaan!

Katsos - ei tämä lintukoto ole, ei ne hinnat LOPUTTOMIIN voi nousta, senhän sinäkin ymmärrät, vai ymmärrätkö?

• Yasper

Tampereen seudulla on omakotitalojen hinnat kallistunut eikä halventunut!

• ja ostaa velkaisilta
        Villa Castle kirjoitti:

nuorilta perheiltä ökytalot alta HALVALLA. Näinhän kävi edellisenkin kerran 90-luvun taitteessa. Oma asiakkaani osti näin Espoosta ns. tingittyyn hintaan uuden karkeita rivareita. Ja myi sitten pois kun hinnat nousivat ...

Rahamiehet tekee rahaa kun hinnat laskee - köyhät perheet ei tee koskaan rahaa jos rahaa ylipäänsä sitten tarvitsevatkaan. Köyhiä varten on hyvinvointisuomi joka maksaa köyhien perheiden elämisen.

• Villa Castle
        Senkin pilvilinna .) kirjoitti:

Luuletko että Suomessa on keksitty ikiliikkuja?

Kuule - mikä menee ylös, tule alas!

AINA, toistan, AINA on niitä, joiden on PAKKO myydä - ja kun ostaja ei maksa kovaa hintaa, lopulta myydään halvemmalla!

En usko mihinkään 90-luvun rommaukseen, silloinhan tultiin paikoin yli 50% alaspäin, mutta kyllä lasku tulee nytkin kymmenissä prosenteissa olemaan!

Katsos - ei tämä lintukoto ole, ei ne hinnat LOPUTTOMIIN voi nousta, senhän sinäkin ymmärrät, vai ymmärrätkö?

Minä tiedän kyllä faktat mutta sulla taitaa olla hieman vajavaista tuo käsityskyky..mutta omapa on asiasi jos et bonjaaa..katsellaanpa vuoden päästä niin papua on taas kertynyt mukavasti lisää..kun hinnat nousee,vaikka mulle ihan sama vaikka romahtaa...saanpahan sitten ostettua lisää ja halvalla..että silleenVuokrat nousee kivasti ja tuloja tulee

• riitä

seuraavan kolmen viikon kuluessa laskee vähintään 100%. Joudut maksamaan, että pääset eroon omakotitalostasi, jos et heti anna sitä ilmaiseksi

• hitsinpimpula.
        riitä kirjoitti:

seuraavan kolmen viikon kuluessa laskee vähintään 100%. Joudut maksamaan, että pääset eroon omakotitalostasi, jos et heti anna sitä ilmaiseksi

Et olisi kertonut, nyt omakotitaloja jaetaan pääkaupunkiseudulla paniikissa ilmaiseksi ja muualla Suomessa omakotitalojen omistajat pitävät huutokauppoja siten, että luovuttavat talonsa sellaiselle, joka sen halvimmalla ottaa vastaan

• vieläkin
    • HAHABUBU

vuoden päästä ja vuoden päästä

BUBUBHAHA

Omakotitalojen hinnat nousivat vuoden 2007 kolmannella neljänneksellä koko maassa keskimäärin 4,0 prosenttia edellisvuodesta. Pääkaupunkiseudulla hinnat nousivat 6,4 prosenttia ja muualla maassa 3,7 prosenttia.

Pientalotonttien hinnat nousivat heinä-syyskuussa koko maassa keskimäärin 8,3 prosenttia edellisvuodesta.

• sama p*****

Älä nyt puhu paska välittäjä!!!!
        Eikö lasku on relevantti? Vain nousu? Miksi ei 'kiinnosta' mitä tapahtuu NYT vaan mitä on tapahtunut vuoden sitten?

• puoleen hintaan
        sama p***** kirjoitti:

Älä nyt puhu paska välittäjä!!!!
        Eikö lasku on relevantti? Vain nousu? Miksi ei 'kiinnosta' mitä tapahtuu NYT vaan mitä on tapahtunut vuoden sitten?

niin sekä myyjä että ostaja säästävät 25%.

• oma-.,.-

lehmä ojassa.?

• kamikaze33

laskennallisesti hintojen pitäisi tulla alas 40-60%
      Lasku on siis alkanut.Yhtälöstä tekee mielenkiintoisen se, että korot ovat nousussa,asuntojen hinnat laskussa,pankkien vakuudet jopa 100% lainaan.Siispä edessä on väistämättä todellinen kurimus.Lainanottajat ovat kohta polvillaan,ostovoima laskee,työpaikkoja menetetään ja yleinen pahoinvointi PAHOINVOINTIYHTESKUNNASSA
      kasvaa. Eli siis viisaan ihmisen aika koittaa

• Mulkero1

Tota nyt joku katkera on ennustanut viimeset kymmene vuotta omaan vitutukseen. Kun tarpeeks kauvan meuhkaa taantumaa niin kyllä se varmaan sieltä aina sillion tällöin putkahtaa. Mutta onhan jenkeissäkin roskalainoihin jouduttu myöntämään matalan koron lyhennyksiä, inflaatio on nousussa joka syö lainapääomaa ja suomessakin on annettu ylivelkaisten lainoja anteeksi. Että kyllä kannatti taas viettää kulutusjuhlaa vaikka ei omistanutkaan itse mitään, taas on joku urpo maksnut joka on yrittänyt säästää ja elää suht iisiti.

• ihmetys--36

Mistä olet keksinyt, että korot ovat nousussa eikös jenkeissäkin korkoja olla laskemassa ja EKP piti ohjauskoron samana.

• kekkispekkis

en oikeen usko tohon että asuntojen hinnat romahtavat noin jyrkästi, asuntojen hintojen nousua on ennustettu seuraavalle vuodelle 5 %. johan ostovoiman kasvaminen vaikuttaa asuntojen hintaan. palkat nousee = kaikki kallistuu. uskon ennemminkin inflaation iskevän kun asuntojen hintojen tippuvan jyrkästi.

• verotuksesta

niin asuntojen hinnat laskisivat vielä enemmän.
        Sitten voisivat ruveta asuntokeinottelijat ostamaan asuntoja vuokrausta varten, koska jos heillä olisi yritys, niin niiltä olisi vaikeaa ottaa korkovähennyksiä pois. Toisaalta nyt isojen tuloerojen aikana moni uusmiljonääri ostaisi käteisellä vuorattavia asuntoja. Asunnon omistus kasautuisi vain ns. sikaporvareille.

• kuusta
        Mulkero1 kirjoitti:

Tota nyt joku katkera on ennustanut viimeset kymmene vuotta omaan vitutukseen. Kun tarpeeks kauvan meuhkaa taantumaa niin kyllä se varmaan sieltä aina sillion tällöin putkahtaa. Mutta onhan jenkeissäkin roskalainoihin jouduttu myöntämään matalan koron lyhennyksiä, inflaatio on nousussa joka syö lainapääomaa ja suomessakin on annettu ylivelkaisten lainoja anteeksi. Että kyllä kannatti taas viettää kulutusjuhlaa vaikka ei omistanutkaan itse mitään, taas on joku urpo maksnut joka on yrittänyt säästää ja elää suht iisiti.

Niin...vauhtisokeudessaan sitä ei aina huomaa. Ottakaa vaan suuria lainoja, nyt on jo todella paljon myymättömiä suuria,uusia ja vanhoja asuntoja ja taloja pääkaupunkiseudulla. Ihan oikein gryndereille
        tämä ihmisten perustarpeilla (asunnoilla) rahastamisen on jo aika päättyä.

• Nurmijärven

Lepsämässä sijaitsevan ok-talon lentokentällä ja uima-altaalla nyt paljonkin alta 1.1 miljoonan euron?

• Reno

Mitä väliä sillä on, jos omistaa oman asunnon ja aikoo vaihtaa sen toiseen? Vastaavasti sen uuden asunnon hinta on myös halvempi, eli: Vain välirahalla on merkitystä!
      Toisaalta: Nämä, jotka ovat asuneet vuosikausia vuokralla, odottaen kieli pitkällä asuntojen halpenemista, saavat sen halvemmalla, mutta eivät huomaa, että korot ovat myös nousseet ja huimasti, Eli: Nyt saatte asunnon ehkä hiukan halvemmalla, mutta laskekaa, paljonko olette maksaneet vuokria tällä aikaa, kun esim. minä olen maksanut omaani! Minulla on 10v. kiinteällä korolla laina, jos olisin asunut vastaavassa ok.talossa vuokralla, olisin maksanut enemmän vuokraa, mitä olen maksanut lainaa ja korkoja!
      Siirtäkää vielä joillakin vuosilla asunnon ostoa, mutta varokaa, ettei vanhuus yllätä, vaikka saahan sitä sitten aikanaan vajaan nelön yksiön ja palan kirkkomaata!

• mä vaan

se kirkkomaan koko on muuten noin kaksineliötä et tiedoksi vaan!

• moni teistä-.-

mustaa vuoden -90,kun Suomi sukelsi suohon.touhu
      tuntuu samanlaisela kuin silloin.?

• Heh heh.

Repikää siitä talon unelmoijat. Samantekevää oli nousu- tai laskukausi :) Onhan se hyvä et köyhilläkin on toivoa, heh heh.

• own-talo

höpöhöpö puheita.

• Velka ei ole omaisuutta.

Tottakai asuntojen hinnat laskevat kohta ja rajusti.Voi niitä hölmöjä,jotka ovat ostaneet asunnon parin viimevuoden aikana,ja maksavat sitä sitten hautaan asti.Viisas ostaa parin vuoden kuluttua 30% halvemmalla...

• ggggggggggggg
        Velka ei ole omaisuutta. kirjoitti:

Tottakai asuntojen hinnat laskevat kohta ja rajusti.Voi niitä hölmöjä,jotka ovat ostaneet asunnon parin viimevuoden aikana,ja maksavat sitä sitten hautaan asti.Viisas ostaa parin vuoden kuluttua 30% halvemmalla...

viisas osti jo 1994

• jusu22

Hinnoista sen verran ,että ne eivät ole missään nimessä laskeneet vaan nouseet ja nousevat kokoajan.Tilastokeskuksen tekemiin arvioihin ei ole uskomista kuin minkään muunkaan tekemiin arviohin.Parhaiten talojen hinnoista saa kuvan ,kun lähtee sellaista ostamaan.Olen laittanut merkille tilastokeskuksien ym..kallubien tekemien laskelmien mukaan niin kaikki hinnat olis muka laskeneet.Näillä laskelmilla yritetään johdattaa ihmiset harhaan ja näin ollen saada ostamaan jotta saatas kauppa käymään.Sanon vaan neuvoksi elkää menkö tuohon vipuun,muutenkin tämän maan asiat ovat rempallaan ja kohta on vasaramiehelle töitä.

• ei elinikäiselle

velkataakalle! Asuntojen hinnat on aivan yli niiden arvon. Tulee todella kalliiksi asua omassa ja vielä peruskorjata jatkuvasti omaa taloaan. Vielä kun korot nousee, niin mitäs sitten?

• sowhat---

Jos asuntojen hinnat ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana nousseet moninkertaiseksi, tasokorjaus tulee väistämättä. Ihmeellistä että tässä meni näinkin pitkään. Ja vaikka hinnat 25% tippuisikin, on kuitenkin paljon korkeammalla kuin vain esim. 4-5 vuotta sitten...

• Asuntolaina???mikä se on?

koska ei ole tarvis ostaa asuntoa ja nykyinenkin on maksettu aikapäiviä sitten.

• Kerran haulikolla ampunut

Omakotitalo tai muu asunto on halpa tai kallis, hinta ei.

• jkhdfdfd

Miksi ostatte jos pelkäätte hintojen muuutoksia? Älkää valittako vaan nauttikaa elämästä. Ihan sama onko lainaa tahi ei. Harva kaiten kuitenkin asuntonsa ilman rahoitusta ostaa. Joku siitä aina maksaa. Oma nykyinen(asunto nro 4) asunto velaton mutta verellä ja hiellä rakenettu. Aiemmat talot tehtu hartiapankillakin ja aina hieman myynnissä tienattu seuraavaa varten. Rahaa palanut perkelesti ja teveys reistaa, mitä sitten, saa asua niinkuin haluaa ja nauraa täälläkin kirjoittaneille perseherneille jotka isin rahoilla asuntonsa ovat ostaneet. Lopettakaa marina ja tehkää asioitten eten jotain, s..tana.

• tossa 10 vuotta sitten

Sillon meille sanottiin että älkää tyhmät nyt ostako asuntoa, hinnat romahtaa, ovat nyt kalleimmillaan ja ihan kohta kupla puhkeaa. Myytiin asunto joku aika sitten noin 50 000 €:n voitolla. Siis tarinan opetus on se että jos ei finanssinerotkaan tiedä miten hinnat käyttäytyy, ihan turha vaiavata tyhmää päätään asialla. Pääasiahan on se että maksaa asumisestaan sen verran kuin mihin on varaa. Bonuksena omistusasujilla on se että joskus , 50 vuoden päästä asunto on oma.

• napsgdfg

osta ku on muka halpaa.. ja vedä tankki täyteen bensa, kun se oli sentin halvempaa..

• helppoohan se oliskin

Jos vois ostaa asunnon sillon kun on halpaa ja myydä sillon kun on kallista. Ainut vaan että missä asua ilmaiseksi se väliaika? Semminkin kun muuttaminenkaan ei ihan ilmaista ole.

• materiaalikustannukset, pääomakustannukset ja työkustannukset nousee kokoajan, vaikka nimellishinnat pysyisi nykytasolla lasku on todellisuudessa suurempi kuin ilmoitetut prosentit,,, tuleeko lama vai selvitäänkö taantumalla... Saksan kasvu hidastuu,, Usan sotatouhut, Venäjän ja muun maailman menosta ei tietoa,,,,,,

• nouse

tai laske... hinnat pysyy samoissa.

ihmeitä pitäs sattua, ei tasan tarkkaan hinnat laske kyllä yhtään vaan pysyvät ehkä samoissa tai nousevat.

taas samaa propakanda paskaa jotta kansalaiset laittas taas rahan kiertoon iflaatiouhan alla.

kaikkea sontaa suomalaiset uskovatkin, media on pahin paskanpuhuja

itellä on jo ihan oma talo ja pankinjohtaja ei ole omistanut sitä pitkiin aikoihin. 260neliötä ja tehty noin 12v sitten, veljien kanssa rakennettu 2 samanlasita taloa ja hintaa ei voi verratakkaan mitä nyt maksas jos pojalle rakennettas samanlainen...rakennettu on iät ajat mutta nyt pitää jo välillä miettiä mihin rahansa laittaa.

6 vuotta sitten möin viimeisen asuntoni, periaatteessa onneksi...

• maksaa, mitäkin

Olen jo pian eläkeiässä ja en ole asunut päivääkään omistusasunnossa, mutta minulla on rahat tallella, jos on ihan pakko omistaa asunto vielä eläkepäivillä.
      Sen verran olen seurannut omistusasunnoissa asuvia, että aina on jotain rempattavaa ja sehän vasta maksaa, kai omakotitaloakin rempataan. Näitä kuluja ei tietääkseni aina lasketa talon hintaan, kun vertaillaan asumiskustannuksia ostohetkellä.
      On helppo asua vuokralla, tiet kunnossa,jätehuolto pelaa, huoneistoa rempataan tarpeen vaatiessa, joskus turhaankin.

• jan345

on toinenkin asia, nimittain se asumisen laatu, on kiva menna omaan saunaan, porealtaaseen, vaikka myohaan illalla eika kytata kelloa, etta naapurit kuulisivat metelia kenties. ja jos asuu viela jarven rannalla niin ei tarvitse vuokrata tai ostaa kesamokkia erikseen. niin ja ei tarvi maksaa vastikkeita tai vuokria liikoja, vuokran hinnallahan lyhentaa jo omaa asuntoa pitkalti. se on sulta koulujakaymattomalta kansakoulun laiskurilta jaanyt huomaamatta

• ottomiehet
        jan345 kirjoitti:

on toinenkin asia, nimittain se asumisen laatu, on kiva menna omaan saunaan, porealtaaseen, vaikka myohaan illalla eika kytata kelloa, etta naapurit kuulisivat metelia kenties. ja jos asuu viela jarven rannalla niin ei tarvitse vuokrata tai ostaa kesamokkia erikseen. niin ja ei tarvi maksaa vastikkeita tai vuokria liikoja, vuokran hinnallahan lyhentaa jo omaa asuntoa pitkalti. se on sulta koulujakaymattomalta kansakoulun laiskurilta jaanyt huomaamatta

kun koittaa työttömyys tai vakava sairaus et saa muuta apua kuin myy mökkis ja mee vuoralle tai ammu kuula ohtaas ja oo onnesta mykkä.

• Nimetön

Jos meinaatte saada asuntojen hinnat noisuun todellisuus on siinnä että yksikertaisesti rahat loppuvat ihmisiltä perheet ovat ylivelkaantuneet120 %:sti Nordea tarjoaa tulevalla viikolla 5 % talletuskorkoa .lainakorko jatkaa nousua joka kuukaus kohta ruvetaan myymään ylivelkaantuneita asuntoja . veitsin pankin alaskirjaukset amerikan asuntojen luototuksista Ruotsin asuntojen kovat hinnan laskut ovat todellisuutta myös tulevassa suomessa.....

• Näin on.

Jouduin maaliskuussa avioeron vuoksi myymään 20 v. omakotitalon. Hinta oli vielä odottamattoman hyvä.

Mutta myös korjauskustannukset nousevat koko ajan!
      En joudu itse remppaamaan. Ostaja väitti korjauttavansa koko talon. Lainarahalla elävä nuori pari...Sellaista syytä/vikaa talosta ei löydy, että toisena myyjäosapuolena joutuisin korvausvelvolliseksi mahdollisista vioista, sillä se kaikki on kirjattu kauppakirjaan.

Toisaalta nyt asun kerrostalossa, ja isot remontit edessä! Maksaa, maksaa...! Sekin...Ei kuitenkaan tarvitse itse tehdä tai hommata remonttimiehiä!

• SANTSIkupponen

Tää on heikkohermoisten palsta!

• Kuopiossa

ainakaan oo näin päässyt käymään, keskustan alueella saa huonokuntoisista tönöistä maksaa itsensä kipeäksi, vaikka onkin niin surkea kylä, köyhät kyykkyyn vaan!

• hypo

Ihmettelen sitä miksei muut tienneet,vai tiesivätko muttei kertoneet.

• Timpurix

Tosiasiassa tilasto vääristelee. Halvat talopaketit tekevät tuon tilastovirheen.
      Katsotaan 10 vuoden kuluttua kun talopaketit alkavat ratkeilemaan liitoksistaan. Niitä saa silloin halvalla ja paikalleen rakennetut talot kasvattavat hintojaan.

Pitkästä puusta tai tiilestä rakennettuja taloja ei halvalla tai nopeasti saa nyt eikä tulevaisuudessa.

• Rakennuttaja

Itsellä 23 vuotta vanha "talopaketti", ei ratkeile liitoksistaan ja talo on kuin uudenkarhea. Remontteja ei ole tarvinnut tehdä eikä ole näkyvissäkään. Kollega rakensi talonsa "paikalleen" 3-vuotta sitten ja siitä asti niitä ongelmia vasta onkin ollut.

• ..kun haukotuttaa...

Tätä samaa paskaa olen kuunnellut jo viimeiset viisi vuotta. Valitettavasti totuus on se, että hinnat ainoastaan tasaantuu, ei ne mihinkään tule laskemaan. Eli sijoutusmielessä asunnon ostaminen ei enää kannata, mutta kyllä siitä omansa tulee aina pois saamaan. Vaikka huomenna ostaisi ja kahden vuoden päästä myy! ...tai ihan miten vaan.

• tietomies 2

Ok-talojen hinnat eivät laske vaan itse asiassa ne ovat nousseet, vain viim. neljännes on ollut muuta. Lue asiasta www.kotitieto.fi, se tuntuu antavan tästä uutisesta järkevimmän version.

• heepu

Rakennuskustannukset määräävät asuntojen hinnat ja ne ei ole laskemassa!

• Kaikki sitä uskotaan

Hinnat on kyllä tilastokeskuksen mukaan nousseet, jännä ettei kukaan tätä "uutista" sen kummemmin tarkistanut.

http://www.stat.fi/til/kihi/2007/03/kihi_2007_03_2007-12-14_tie_001.html

Itsekin kyllä odotan hintojen laskua, nykyiset hinnat ovat niin järjettömiä että itse en ainakaan noilla hinnoilla mitään osta, ja en tajua miksi ihmiset vaan ostaa maksoi mitä maksoi, vaikka 60v lainalla??? Jos ihmiset ei ostaisi, hinnat tippuisivat automaattisesti.

Mutta, olen kyllä itse tehnyt havannointia, että asuntokauppa selvästi tökkii. Alueilla, joita itse seuraan, käkkii samoja asuntoja kuukaudesta toiseen, ei mene kaupaksi! Ja hyvä niin!

Vaimoke oli nähnyt joku aika sitten jotain uutista, että pientalo kauppa on tyrehtynyt ja joku firma oli joutunut lomauttamaan väkeä jne.

Ja korothan on mukavasti noussu parin kolmen vuoden aikana ja nousee varmasti lisää ja sekin tarkoittaa käytännössä asuntohintojen laskua.

Kaikenmaailman asiantuntijat ja juuri asuntonsa ostaneethan kyllä jaksaa jankuttaa että "Ei ne hinnat laske - nehän nousee!" ja asuntokauppa on vilkasta ja päläpälä, vaikka asia olisi/onkin toisin niin sitä ei voida missään nimessä julkisesti päästää suusta ulos, koska silloin asuntokauppa tyssäisi siihen ja hinnat tosiaan lähtisi ryminällä laskuun.

• sekoillaan

Rakennuskustannukset nousee -> Uusien talojen hinnat ei laske.

Asuntokauppa tökkii -> Vanhojen talojen hinnat ei nouse, voi hieman jopa laskea.

Se jos vanhojen talojen hinta laskee pari prosenttia, ei juuri hetkauta, sen verran kovaa vauhtia ne ovat ylös kivunneet.

Ainahan sitä puhutaan kuinka "kaikki kallistuu". Ainoa tapa millä hinnat voi "romahtaa" on suurtyöttömyys ja lama. Kovin suurta lamaa ei taida olla näköpiirissä, sillä koko ajan ammattijärjestöt neuvottelee isommista ja isommista palkoista.

Oman kämpän arvo on muutamassa vuodessa lähes kaksinkertaistunut, joten eipä tunnu paljon missään jos hieman hinnat notkahtaa.

• ulkomaalainen

Hinnoissa tule olemaan vielä paljonkin pudotuksen vara, koska tulevaisuudessa tullaan kieltämään ns. haja-asutusta kokonaan. Ei ole mieltä asua hajallaan, kun energia, ihmisiä ja tavaroita joutuu kuljettamaan pitkiä matkoja.

Kunhan nyt mennään parikymmentä vuotta eteenpäin, näitte vielä itsekin, nykyisin omakotitaloja rakentavat!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      74
      4036
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2151
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      237
      1406
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      153
      1380
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      116
      1207
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1178
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1089
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      7
      1056
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      994
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35