Valuutat

Mikä suhde?

Onko kellään antaa vinkkiä minkä verran mitäkin valuuttaa Sansibarille kannattaisi varata? Tai siis lähinnä, että onko US dollareille minkä verran käyttöä? Ilmeisesti ainakin maastapoistumisvero pitää maksaa nimen omaan dollareilla, mutta myös muita hintoja (bussit, taksit ym.) ilmoitetaan paljon kyseisessä valuutassa. Onko kuitenkin niin, että "halvemmalla" pääsee jos maksaa shilligeillä? Vai onko se nimen omaan toisin päin, että dollari on se vakaampi ja halutumpi valuutta?

7

2393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maastapoistumisvero

      Mistä lähtien sansibarilla on ollut maastapoistumisvero? Ei minulta ainakaan ole koskaan sellaista veloitettu. Ellet sitten tarkoita lentokenttäveroa mitä lentoyhtiöt veloittaa niin siellä kuin täälläkin?
      Hotelleissa ja lentoliput voi maksaa dollareilla, pikkuostoksiin, taksiin tms. shillingejä. Itse ottaisin matkaan euroja enkä lainkaan dollareita sillä kuten varmasti tiedät dollarin kurssi on heikko verrattuna euroon.

      • oikea termi taitaa olla len...

        Monessa paikassa siihen on kyllä viitattu myös tuolla toisella nimellä, koska se tosiaan pitää maksaa jotta pääsee poistumaan saarelta ;)

        Kiitoksia vinkeistä, jotain tuon suuntaista uumoilinkin!

        Epäilen kuitenkin tuota, etteikö dollareita kannattaisi vaihtaa..? Koska lukemani mukaan euroilla maksaessa kurssi on yleensä $1=$€, jolloin tuossa kyllä häviää aika lailla! Oikea kurssi on lähempänä $1=0,7€ Jos maksan esim. 30 ostoksen dollareilla, olen maksanut euroiksi muutettuna reilu 20€. mutta jos maksan euroilla, niin olen maksanut sen 30€. Aika iso ero!


      • tarkoitin
        oikea termi taitaa olla len... kirjoitti:

        Monessa paikassa siihen on kyllä viitattu myös tuolla toisella nimellä, koska se tosiaan pitää maksaa jotta pääsee poistumaan saarelta ;)

        Kiitoksia vinkeistä, jotain tuon suuntaista uumoilinkin!

        Epäilen kuitenkin tuota, etteikö dollareita kannattaisi vaihtaa..? Koska lukemani mukaan euroilla maksaessa kurssi on yleensä $1=$€, jolloin tuossa kyllä häviää aika lailla! Oikea kurssi on lähempänä $1=0,7€ Jos maksan esim. 30 ostoksen dollareilla, olen maksanut euroiksi muutettuna reilu 20€. mutta jos maksan euroilla, niin olen maksanut sen 30€. Aika iso ero!

        että, otat euroja mukaan ja vaihdat ne siellä shillingeiksi ja maksat shillingeillä. Eurolla on siellä ollut vahva kurssi kun taas dollarilla huono eli valuutanvaihtopisteessä saa hyvästi shillingejä. ..Hyvää Matkaa!


      • niinpä tietysti!
        tarkoitin kirjoitti:

        että, otat euroja mukaan ja vaihdat ne siellä shillingeiksi ja maksat shillingeillä. Eurolla on siellä ollut vahva kurssi kun taas dollarilla huono eli valuutanvaihtopisteessä saa hyvästi shillingejä. ..Hyvää Matkaa!

        Sori, ymmärsin ihan väärin! Kiitoksia, tuo on hyvä tietää niin ei sitten tule turhaan pelattua dollareiden kanssa. :)


      • börje<3ulf
        niinpä tietysti! kirjoitti:

        Sori, ymmärsin ihan väärin! Kiitoksia, tuo on hyvä tietää niin ei sitten tule turhaan pelattua dollareiden kanssa. :)

        sansibar.

        Mistä kautta tuonne kannattaa varata lennot?
        Meinaan, että matkat tulis mahd. halvoiksi.

        Entäs tartteeko mitään viisumeita?
        no passi tietenki.

        hmm...
        Ajattelin olla tuolla 4-6 viikkoo.
        Koko reissuun oon varannu 3000€

        Tällä hetkellä lentoihin menisi ¨900-1000€
        Elikkäs 2000€ jäis näppiin.

        Asuminen 10-20€/vuorokausi.

        Millanen hinta taso siellä. Halpaa/kallista??

        Tälläsiä kysymyksiä börjellä.

        Leppoisaa lomaa!


      • Jambo!
        börje<3ulf kirjoitti:

        sansibar.

        Mistä kautta tuonne kannattaa varata lennot?
        Meinaan, että matkat tulis mahd. halvoiksi.

        Entäs tartteeko mitään viisumeita?
        no passi tietenki.

        hmm...
        Ajattelin olla tuolla 4-6 viikkoo.
        Koko reissuun oon varannu 3000€

        Tällä hetkellä lentoihin menisi ¨900-1000€
        Elikkäs 2000€ jäis näppiin.

        Asuminen 10-20€/vuorokausi.

        Millanen hinta taso siellä. Halpaa/kallista??

        Tälläsiä kysymyksiä börjellä.

        Leppoisaa lomaa!

        Viikko sitten kotiin palanneena suosittelen kohdetta todella lämpimästi, oli aivan mahtava matka!

        Varattiin lennot Matkapörssin kautta, joka tuntui pitkän etsinnän jälkeen tarjoavan kaikista halvimmat lennot. Hintaa tuli noin 1000€ per naama, reitti Helsinki-Lontoo-Naiorobi-Sansibar. Viisumin saa todella kätevästi lentokentältä, maksaa $50 ja on voimassa muistaakseeni 90 päivää. Kannattaa myös muistaa varata rahaa "lentokenttäpalvelumaksuun" joka täytyy maksaa ainakin kun lentää Sansibarilta Tansanian ulkopuolelle. Lähtiessä siis, ja maksuun käyvät vain dollarit. Hintaa tuolle tulee $30 per naama, kunnon rahastusta! Ja rokotukset ja malarialääkkeet kannattaa hoitaa ennen matkaa kuntoon, ihan halpoja eivät ole nekään.

        Me oltiin paikan päällä pikkasen reilu kaksi viikkoa, ja siinä ehti jo kiertää ja nähdä saaren kivasti läpi. Riippuu tietysti millainen matkailija olet, mutta voisin kuvitella että toisille saattaa aika käydä pitkäksi yli neljän viikon reissuilla. Tekemistä kun on paikoitellen aika rajoitetusti.

        Asumiseen meillä meni suunnilleen tuo 10€/vuorokausi per naama. Tuolla sai jo mielestäni ihan kohtuullisen tasoisen ja siistin majoituksen! Halvemmallakin voi vielä hyvin pärjätä, jos on valmis tinkimään tasosta vielä hieman. Jos varaat majoituksia etukäteen esim. sähköpostitse, niin printtaa ehdottomasti tiedot varauksista mukaan reissuun! Joka paikassa tuntui olevan ongelmia varausten kanssa ja hinnat olivatkin yllättäen korkeammat kuin alunperin sovitut. Itselläni oli printit mukana, joilla selvittiin ongelmista todella näppärästi ja hintakin laski takaisin sovittuun. Kalliimmissa hotelleissa tämä tuskin on ongelma, mutta budjettipaikoissa ei nuo varaussysteemit aina välttämättä ole ihan uusinta mallia... :D

        Hintataso muuten on hieman korkeampi kuin olisin etukäteen kuvitellut, toisaalta hinnat nousevat näin sesongin aikana nähtävästi aika reilusti. Ravintoloissa syötiin kun majoituksissa ei ollut mitään kokkailumahdollisuuksia, esim. illallinen muutamalla oluella maksoi keskimäärin 10-15€ kahdelta hengeltä. Mutta kyllä tuolla budjetilla pitäisi pärjätä jo hyvin, me eleltiin majoituksineen, ruokineen, retkineen kaksi viikkoa reilulla 1000€:lla, kaksi henkeä siis. Ostettavaa ei paikan päällä kauheasti ole, näin naisen näkökulmasta. Paikalliset kun ovat muslimeja, niin esim. vaateostoksille voi heittää hyvästit. Mutta taidetta ja käsitöitä löytyy sitten senkin edestä!

        Mukavaa reissun suunittelua! Ihana oli tulla kotiin, mutta nyt olisin kyllä taas valmis lähtemään takaisin!


      • Minäkin kävin
        börje<3ulf kirjoitti:

        sansibar.

        Mistä kautta tuonne kannattaa varata lennot?
        Meinaan, että matkat tulis mahd. halvoiksi.

        Entäs tartteeko mitään viisumeita?
        no passi tietenki.

        hmm...
        Ajattelin olla tuolla 4-6 viikkoo.
        Koko reissuun oon varannu 3000€

        Tällä hetkellä lentoihin menisi ¨900-1000€
        Elikkäs 2000€ jäis näppiin.

        Asuminen 10-20€/vuorokausi.

        Millanen hinta taso siellä. Halpaa/kallista??

        Tälläsiä kysymyksiä börjellä.

        Leppoisaa lomaa!

        Hei,

        kaikki tietenkin riippuu siitä, minkä verran olet matkustellut?

        Muslimimeininkiä, onko tuttua sinulle?

        Katso saisitko halvat lennot Dar Es Salaamiin.
        Sieltä menee pikalauttoja( = kuten Tallinann lautat)parin tunnin välein Stonetowniin. Matka kestää 2 tuntia.Maksaa 20-40 USD/suunta.
        Dar Es Salaamista on myös lentoja Sansibarille, ei mitään kamalan kalliita. Stonetown ei ole pientä muslimikaupunkia kummempi. Vanha kaupunki,kauppahalli mausteineen ja merenelävineen. Pari museota ja turistikrääsää.

        Mielestäni 2 viikkoa ( minulle vähempikin olisi riittänut)on ehdoton maksimi Sansibarilla. Meri ja snorklaus/sukeltaminen on upeaa,mutta kaikkea aikansa. Hintataso on noin 3-5 X korkeampi kuin Dar Es Salaamissa. Silti suomalaiselle suht edullista. Mausteretki oli minun mielestäni kiinnostava. Puoli päivää menee.

        Jos noin kauan aiot reissata, ehdottomasti kannattaa käydä mm. Pemban tai Mafian saarilla.
        ja ehdottomasti mantereella ( DAR) sekä safarilla, jos sellainen kiinnostaa. Sansibarilta pääset Pemballe pari kertaa viikossa laivalla.

        Stonetownissa voit nostaa seinästä rahaa, se on paras tapa. Kannattaa ottaa aika paljon kerralla, ettei mene usein kuluja.
        Usd:llä voit maksaa retkiä ja majoituksia, mutta shillingit käyvät yhtä hyvin. Muista että Stonetown on ainut paikka missä on automaatteja.

        Minusta ihmiset ovat Darissa mukavampia. Itse kyllästyin parissa vuorokaudessa kaikenlaisiin kauppiaisiin ja kyselijöihin.Sellaista perus turistimeininkiä. Mitään ei kannata jättää käsistään, kaikki kelpaa. Myös suomenkieliset muistiinpanot ja varvastossut:))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe