Lähiomainen kuoli tuossa muutama viikko sitten. Perunkirjat pitäisi vissiin tehdä...Kuka ne tekee? En saa mitään apua oikeusaputoimistosta koska siellä on tulorajat!!Mutta en aio omakustannuksella kyllä palkata lakimiestä sitä tekemään!
Mitä perunkirjat siis pitää sisällään? Lähiomaisella ei ollut mitään omaisuutta, pelkkää velkaa.
Lähiomaiseni avomies jää asumaan asuntoon jossa on hänen ostamansa irtaimisto, mutta milläs sen sitten todistaa...voiko velkojat kajota tähän irtaimistoon? Voiko kuolinpesän hakea konkurssiin vaikka siellä saattaa olla ns. arvokasta irtaimistoa, esim tietokone yms jotka jäävät avomiehen haltuun.
Siis voinko itse tehdä perunkirjat/dokumentin että kuolinpesä on varaton ja että minä ja muut allekirjoittaneet (täytyykö perunkirjoissa olla kaikkien perillisten allekirjoitukset?) emme ota vastuuta vanhempamme veloista ja vaan lähettää tämän velkojille? Mutta ISO ongelma tämä asia että emme tiedä kaikkia velkojia!!! Niitä saattaa tupsahdella esiin myöhemminkin, pitääkö tosiaan omaisten ottaa vastuu että kyttää kokoajan postia ja olla valmiudessa lähettämään omakustannuksella velkojille perunkirjoja VAI onko olemassa yhtä ainoaa instanssia mihin nämä perunkirjat voi lähettää ja sieltä tieto velkojille???
Voinko jättää perunkirjat tekemättä? En ole oikeastaan ollut kuolleen lähiomaisen kanssa tekemisissä juuri koskaan!! Miksi minun siis tulisi hoitaa tämä asia, sisarukseni ovat niin pieniä etteivät he osaa moista tehdä!! Voiko vastuun siirtää vaikka avomiehelle? Hänhän sinne jää asumaankin!!!!
Voiko perunkirjat tehdä itse?
11
10559
Vastaukset
- kysymyksiä
Kirjoituksessasi oli paljon hyviä kysymyksiä, mutta googleta: perunkirjoitus, niin sieltä löytyy
http://www.lakiopas.com/lakitietoa/perunkirjoitus/toimittaminen/ - maalllikko
Tee haku: kuolinpesä konkurssi
.......
Asia kannattaa hoitaa oikein alusta lähtien, elikkä suosittelen yhteydenottoa lakiasioihin perehtyneeseen, ettei tarvitse katua myöhemmin.
Meillä oli vastikään perunkirjoitus, missä apuna asianajaja, helpottaa kummasti, vaikka itse hankin kaikki asiapaperit ja pidin ja pidän kuolinpesän kirjanpitoa, jne. - perunkirjoittaja
perunkirjoituslomakkeita on myynnissä kirjakaupoissa (auomalainen kirjakauppa, Hki) Perukirjaan merkitään vainajan omaisuus ja velat, joten asia on aika yksinkertainen. Pääsääntöisesti perukirja tehdään perintöveron määrittämiseksi. Lesken oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiin koskee vain avioliitossa olleita, joten avopuolisolla ei tätä oikeutta ole. Kenenkään ei tarvitse todistaa irtaimistonsa omistusoikeutta, vaan hallinta on osoitus omistuksesta, joten muuta todistusta ei tarvita. Riitatilanteessa halvemmaksi tulee pestata lakimies heti kuin, että tekee itse ja parantelee sitä sitten oikeudenkäyntiteitse perästäpäin kalliiden lakimiesten avulla.
- Älä ihmeessä tee sitä itse!
http://www.laki24.fi/pepe-kuolinpesavelat-vainajavelka.html
Pienellä paikkakunnalla perukirjoitusten tekeminen maksaa kuulema korkeintaan 150 €. Pääkaupukiseudulla korkeintaan jotain 500 €.
Se on pieni raha siitä, että asiat menee oikein, eikä kaikki velkojat ole perimässä sinulta saataviaan. - nix nax
>>Voinko jättää perunkirjat tekemättä? En ole oikeastaan ollut kuolleen lähiomaisen kanssa tekemisissä juuri koskaan!! Miksi minun siis tulisi hoitaa tämä asia, sisarukseni ovat niin pieniä etteivät he osaa moista tehdä!! Voiko vastuun siirtää vaikka avomiehelle? Hänhän sinne jää asumaankin!!!!
- on helppo
tehdä itsekkin. Varsinkin jos vainajalla ei ollut omaisuutta.
Valmiita kaavakkeita on saatavana; netissäkin on malleja joiden pohjalta voi itse kirjoittaa vainajan tiedot ja varat ja velat paperille.
Kaikkien perillisten henkilötiedot ja virkatodistukset pitää olla myös. Perukirja toimitetaan paikalliseen verotoimistoon ja asia on sillä selvä.
Ette ole vastuussa vainajan veloista eikä tarvitse toimittaa perukirjaa velkojille; riittää kun toimitatte sen verotoimistoon määräajan kuluessa.
Lisätietoa ja malleja tuolla esimerkiksi.
http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/perukirja/
http://www.lakiopas.com/lakitietoa/perunkirjoitus/
http://www.info.tampere.fi/eta/laki2/perukirja/Peru1.html- muttei aina järkevä
Perukirjan voi tosiaan tehdä itse, jos kysymyksessä on ns. helppo tapaus. Vaikkapa tilanne, jossa jäämistöä jakamassa on vain yksi perillinen, ja kuolinpesä on velaton.
Mutta toisin kuin edelläkirjoittanut esitti, ei perukirjaa kannata ryhtyä sooloilemaan itse muutaman kulueuron säästämisen nimissä, jos kuolinpesä on velkainen, tai perillisiä on useita. Useat perijät saavat todennäköisesti melko selkeästäkin tapauksesta riidan aikaiseksi, jos asiaa ei hoida "puolueeton" ammattilainen. Ja velkaisen kuolinpesän tilanteessa taas jo edelläkirjoittaneen omissa linkeissä perukirjan peustiedoista todetaan, että:
"Mikäli perittävällä oli kuollessaan velkaa, käänny ehdottomasti asiantuntijan puoleen henkilökohtaisen velkavastuun välttämiseksi." Jos itsellä ei ole tietoa, kuinka pitää toimia, että kuolinpesän velat eivät kaatuisi perillisten niskaan, niin riski että niin tapahtuu, on luultavasti iso.
Alkuperäinen kirjoittaja ei yksilöinyt muistaakseni suhdettaan vainajaan, mutta mielikuvaksi jäi, että hän ja mainitsemansa sisarukset ovat automaattisesti perillisen asemassa. Avopuolisothan, joka vainajalta myös ap:n tilanteessa jäi, eivät peri mitään ilman testamentteja. Silloin velkavastuun riskikään ei koske avopuolisoa vaan ap:tä ja sisaruksia. - on helppo edelleen...
muttei aina järkevä kirjoitti:
Perukirjan voi tosiaan tehdä itse, jos kysymyksessä on ns. helppo tapaus. Vaikkapa tilanne, jossa jäämistöä jakamassa on vain yksi perillinen, ja kuolinpesä on velaton.
Mutta toisin kuin edelläkirjoittanut esitti, ei perukirjaa kannata ryhtyä sooloilemaan itse muutaman kulueuron säästämisen nimissä, jos kuolinpesä on velkainen, tai perillisiä on useita. Useat perijät saavat todennäköisesti melko selkeästäkin tapauksesta riidan aikaiseksi, jos asiaa ei hoida "puolueeton" ammattilainen. Ja velkaisen kuolinpesän tilanteessa taas jo edelläkirjoittaneen omissa linkeissä perukirjan peustiedoista todetaan, että:
"Mikäli perittävällä oli kuollessaan velkaa, käänny ehdottomasti asiantuntijan puoleen henkilökohtaisen velkavastuun välttämiseksi." Jos itsellä ei ole tietoa, kuinka pitää toimia, että kuolinpesän velat eivät kaatuisi perillisten niskaan, niin riski että niin tapahtuu, on luultavasti iso.
Alkuperäinen kirjoittaja ei yksilöinyt muistaakseni suhdettaan vainajaan, mutta mielikuvaksi jäi, että hän ja mainitsemansa sisarukset ovat automaattisesti perillisen asemassa. Avopuolisothan, joka vainajalta myös ap:n tilanteessa jäi, eivät peri mitään ilman testamentteja. Silloin velkavastuun riskikään ei koske avopuolisoa vaan ap:tä ja sisaruksia.Alkuper kirjoittajahan nimenomaan kertoi ettei vainajalla ole mitään omaisuutta mutta velkaa on.
Kukaan ei ole vastuussa toisen veloista jos ei ole takaamassa vekseleitä ja lainapapereita.
Ei ole mitään velvollisuutta selvitellä kenenkään velka-asioita.
Kuten jo totesin niin perukirjan tekeminen itse on varsin helppo juttu tällaisessa tapauksessa.
Kaikkien sisarusten henkilötiedot ja virkatodistukset pitää hankkia ja varsinaisen tesktin malli löytyy helposti valmiilla lomakkeellakin, mutta ei ole vaikea itsekkään laatia; kokemuksesta tiedän asian.
Verotoimistoon viedessä voi vielä tarkistuttaa että asiat on oikein kirjoitettu. Nin on;)) - muttei aina järkevää
on helppo edelleen... kirjoitti:
Alkuper kirjoittajahan nimenomaan kertoi ettei vainajalla ole mitään omaisuutta mutta velkaa on.
Kukaan ei ole vastuussa toisen veloista jos ei ole takaamassa vekseleitä ja lainapapereita.
Ei ole mitään velvollisuutta selvitellä kenenkään velka-asioita.
Kuten jo totesin niin perukirjan tekeminen itse on varsin helppo juttu tällaisessa tapauksessa.
Kaikkien sisarusten henkilötiedot ja virkatodistukset pitää hankkia ja varsinaisen tesktin malli löytyy helposti valmiilla lomakkeellakin, mutta ei ole vaikea itsekkään laatia; kokemuksesta tiedän asian.
Verotoimistoon viedessä voi vielä tarkistuttaa että asiat on oikein kirjoitettu. Nin on;))No ainakin perintökaaren 21. luvun (Kuolleen henkilön ja pesän velasta) 2. pykälän mukaan vainajan veloista voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, tässä em. pykälän 1. ja 2. momentti:
"Osakas ei vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta.
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa. Sama vastuu on osakkaalla, joka perunkirjoituksessa tai vahvistaessaan valalla perukirjan vaarantaa velkojan oikeutta antamalla vääräksi tietämänsä ilmoituksen tai jättämällä tahallaan ilmoittamatta jonkin tietämänsä seikan."
Kyllä ainakin tuon mukaan jonkunmoinen riski henkilökohtaiseen vastuuseen on olemassa, ja siksi velkaisen pesän perunkirjoitusta hoitavan varmaan kannattaa kysyä asiantuntijan neuvoa, kuten siis todettiin omaan ensimmäiseen viestiisi liittämässäsi linkissäkin. Ainakin pitää mielestäni kysyä, mitä tulee tehdä, jottei velkavastuuta synny.
Ja muuten, olen samaa mieltä, että helpon perukirjoituksen voi laatia itsekin, olen sellaisen tehnyt. On eri asia, kenen asiantuntemus riittää velkaisen pesän perunkirjoitukseen. - nix nax
muttei aina järkevää kirjoitti:
No ainakin perintökaaren 21. luvun (Kuolleen henkilön ja pesän velasta) 2. pykälän mukaan vainajan veloista voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, tässä em. pykälän 1. ja 2. momentti:
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa. Sama vastuu on osakkaalla, joka perunkirjoituksessa tai vahvistaessaan valalla perukirjan vaarantaa velkojan oikeutta antamalla vääräksi tietämänsä ilmoituksen tai jättämällä tahallaan ilmoittamatta jonkin tietämänsä seikan."
Kyllä ainakin tuon mukaan jonkunmoinen riski henkilökohtaiseen vastuuseen on olemassa, ja siksi velkaisen pesän perunkirjoitusta hoitavan varmaan kannattaa kysyä asiantuntijan neuvoa, kuten siis todettiin omaan ensimmäiseen viestiisi liittämässäsi linkissäkin. Ainakin pitää mielestäni kysyä, mitä tulee tehdä, jottei velkavastuuta synny.
Ja muuten, olen samaa mieltä, että helpon perukirjoituksen voi laatia itsekin, olen sellaisen tehnyt. On eri asia, kenen asiantuntemus riittää velkaisen pesän perunkirjoitukseen.Luepa lainaamasi perintökaaren säännös ajatuksella:
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa..."
Siis "...perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa..."
Onko nyt kysymyksessä perunkirjoitusvelvollinen osakas vai ei? Se selviää lukemalla aiemmassa vastauksessani olevan linkin takaa löytyvä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000082&posting=22000000031379369
>>Ainakin pitää mielestäni kysyä, mitä tulee tehdä, jottei velkavastuuta synny. - muttei aina järkevää
nix nax kirjoitti:
Luepa lainaamasi perintökaaren säännös ajatuksella:
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa..."
Siis "...perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa..."
Onko nyt kysymyksessä perunkirjoitusvelvollinen osakas vai ei? Se selviää lukemalla aiemmassa vastauksessani olevan linkin takaa löytyvä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000082&posting=22000000031379369
>>Ainakin pitää mielestäni kysyä, mitä tulee tehdä, jottei velkavastuuta synny.Aivan niin kuin kirjoitat, kyseisessä momentissa puhutaan perunkirjoitusvelvollisesta osakkaasta. Toisaalta se, jolle vastasin, kirjoittaa kategorisesti "Kukaan ei ole vastuussa toisen veloista jos ..." Ja samaan hengenvetoon hän suosittaa edelleen tekemään perunkirjoituksen itse, koska se joissain tapauksissa voi olla helppoa.
Eiköhän kuitenkin ole niin, että se osakas, joka ryhtyisi perukirjoitusta tekemään, muuttuu perunkirjoitusvelvolliseksi osakkaaksi? Vaikka ketjun aloittaja siis ei sitä ehkä elämäntilanteensa vuoksi olisi vaan paremminkin hänen kuolleen lähiomaisensa avopuoliso, niin lienee kuitenkin niin, että mikäli "perunkirjoitus on helppoa" -kaltaisiin viesteihin luottaen hän ryhtyisi sitä tekemään, hän saattaisi muuttua henkilöksi, jota mainittu pykälä koskee? Tuskin perunkirjoitusvelvollisuus siinä tapauksessa enää koskisikaan avokkia?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802